PEYMAN

اقدام تحسین‌ برانگیز نخست‌وزیر ترکیه

Recommended Posts

اين هم خبر جديد از روزنامه ايران
رئيس جمهورى تركيه تأكيد كرد: ايران كشور مهمى در منطقه و جهان اسلام به شمار مى رود.
عبدالله گل در گفت وگو با روزنامه هاى الحيات، عكاظ و المدينه در آنكارا، با بيان اين كه ما مخالف سلاح هاى كشتارجمعى هستيم، همچنين تأكيد كرد كه موضوع هسته اى ايران بايد به شيوه سياسى و ديپلماتيك و از طريق گفت وگوهاى مسالمت آميز حل شود.پيش از اين روزنامه صاباح چاپ تركيه به نقل از وزير خارجه رژيم صهيونيستى مدعى شده بود: مسئله هسته اى ايران مشكل همه كشورهاست و تركيه بايد در روابطش با ايران و حماس تجديدنظر كند.
دعوت از عبدالله گل براى نشست سران اكو در تهران
محسن طلايى، معاون اقتصادى وزير خارجه امروز به منظور تسليم پيام دعوت رئيس جمهور كشورمان به همتاى وى، به آنكارا سفر مى كند.
در اين پيام از عبدالله گل، رئيس جمهورى تركيه براى شركت در دهمين نشست سران كشورهاى عضو اكو در تهران دعوت شده است.

[size=18]نخست وزیر ترکیه در گفتگو با نیوزویک:دولت قانونی حماس را زندانی کرده اید، انتظار دارید آرام باشد؟[/size]نخست وزير تركيه كه روز پنج شنبه پس از محكوم كردن اقدامات ر‍ژ‍يم صهيونيستي اجلاس داووس را ترك كرد، در گفتگو با نشريه امریکايي نيوزويك به تكرار مواضع خود پرداخت و اين بار خبرنگار اين نشريه را به تحريف واقعيت متهم كرد.
به گزارش رجانيوز، رجب طیب اردوغان در پاسخ به سؤال اول نيوزويك، مبنی بر اينكه "برخي مي گويند دليل حمله شما به اسرائيل در داووس، ‌سفر اولمرت به آنكارا قبل از عمليات غزه بوده و اين كه اولمرت درباره اين عمليات چيزي به مقامات تركيه نگفته است"، گفت: اگر فكر مي كنيد روابط خاصي بين تركيه و اسرائيل وجود دارد، اشتباه مي كنيد.

وي در توضيح این روابط ادامه داد: ما به پيشنهاد سوريه تصميم گرفتيم به صورت جداگانه با مقامات سوري و اسرائيلي گفتگو كرده و مذاكرات غيرمستقيمي بين آنها بر قرار كنيم.

اردوغان درباره محتويات مذاكراتش با اولمرت افزود: آن شب، هنگامي که با اولمرت صحبت مي كردم، از او خواستم به مذاكره با فلسطينيان نيز بيانديشد. به او گفتم اين درست نيست كه حماس را وارد مذاكرات نكنيم. زيرا حماس طي انتخاباتي عمومي برنده شده و اكثريت پارلمان را دارد، ‌اما اولمرت پاسخ داد، نمي تواند اين كار را انجام دهد.

خبرنگار نيوزويك در ادامه از نخست وزير تركيه پرسید "چرا چنين روابط ويژه اي با حماس كه با ايران روابط خوبي دارد و يك بازوي نظامي اين كشور محسوب مي شود و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي آن نيز در دمشق زندگي مي كند، ‌داريد؟" که نخست وزیر ترکیه پاسخ داد: لطفاً موضوع را عوض نكنيد! حماس بازوي نظامي ايران نيست. حماس به عنوان يك حزب سياسي وارد انتخابات شد و به پيروزي رسيد.

وي افزود: دنيا اصلاً ملاحظه خواسته هاي سياسي حماس را نداشته است.

اردوغان با كنايه خطاب به سران امریکا گفت: از يك طرف از دموكراسي حمايت مي كنيد اما از سوي ديگر كسي را كه در انتخابات به پيروزي نرسيده، ناديده مي گيريم. امروز فلسطين يك زندان بزرگ است. فقط تصور كنيد شما سخنگوي كشوري را به زندان افكنده ايد. وزرا، اعضاي دولت و نمايندگان پارلمان آن را زنداني كرديد، ‌حال آيا در چنين شرايطي مي توان از آنها انتظار آرام بودن و فرمانبرداري داشت؟

رجا نيوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
با توجه به نظرات مختلفي كه در مورد علل و نتايج حركت نخست وزير تركيه در اجلاس داووس در مطالب دوستان مشاهده كردم مناسب ديدم مطلب زير را كه به بررسي ابعاد اين مسپله پرداخته است را خدمت شما عزيزان اراپه دهم . اميدوارم كه مفيد واقع شود :
[b]"اخوان" ترکيه (يادداشت روز) [/b]
نقش ترکیه در خاورمیانه در دوره قدرت گرفتن اسلامگراها همواره محل بحث و گمانه زنی بوده است. روابط فعال ترکیه با همسایگان جنوبی، شرقی و غربی اش با روی کارآمدن اسلام گراها در آنکارا آغاز می شود. از این رو که بسیاری مایلند بدانند اولا ترکیه در خاورمیانه در نقش «بدیل» کار می کند و یا «مکمل» و ثانیاً در نهایت، ترکیه به کدام از دو اردوگاه «غرب» یا «مقاومت اسلامی» ملحق شود.
دولت اسلام گرا در ترکیه در طول 6 سال ریاست خود بر قوه مجریه همواره از سوی کانون های مختلف و با اهداف سیاسی این کانون ها بعنوان پدیده ای «مبهم» مطرح شده است. بعضی به ریشه های حزب عدالت و توسعه و تعلق آن به جامعه روشنفکر ترکیه توجه داده و در عین حال آن را «فاقد ریشه» معرفی کرده اند. بعضی دیگر، اسلام گراهای ترکیه را با اشاره به سرسختی رهبران آن در مورد قانون حجاب «قشری» خوانده اند. بعضی دیگر به اصرار ترکیه- و از جمله اسلام گراها- به پیوستن به اتحادیه اروپا و الحاق به بازار جهانی اشاره کرده و نتیجه گرفته اند که اسلام گرایی برای اردوغان و حزب او یک ابزار سیاسی است و نه هدف اساسی. بعضی دیگر با اشاره به روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و نیز روابط دوجانبه لائیک ها و اسلام گراها در ترکیه نتیجه گرفته اند که ترکیه بخشی از یک «کنسرت منطقه ای» است که اگرچه صدای آن با صدای بقیه اعضای کنسرت متفاوت است ولی این تفاوتی تعریف شده و پذیرفته شده است.
بعضی دیگر از حدود سال 1362 که تورگوت اوزال در ترکیه نخست وزیر گردید، گفته اند اساساً اسلام گرایی در ترکیه یک «ماموریت» است توسط غرب طراحی شده و هدف آن کاستن از رونق بازار «مدل ایران» است بر همین اساس به تعداد تحلیل های متفاوتی که از اسلام گرایی ترکیه و نقش آن در خاورمیانه ارائه گردیده است، درباره ماهیت و اهداف رفتارهای اسلام گرایانه مقامات فعلی آنکارا-از جمله حمله شدید اردوغان به رژیم صهیونیستی و دفاع او از مظلومان غزه در اجلاس داووس- قضاوت ها و نتیجه گیری های متفاوت و متضادی به وجود آمده است. برای آنکه به ماهیت موضوع نزدیک شویم، ذکر نکاتی ضروری به نظر می رسد:
1-تاسیس حزب عدالت و توسعه در ترکیه در ادامه تلاش اسلام گرایان در ترکیه برای به دست گرفتن اداره امور می باشد. پیش از این نجم الدین اربکان رهبر حزب منحل شده فضیلت در سال 1375 اولین دولت اسلام گرا- هرچند ائتلافی- را پایه گذاری کرد و قبل از حزب اربکان نیز حزب سلامت-رجایی کوتان- در این راه تلاش کرده بود. حتماً به یاد دارید که خانم مروه کاواکچی عضو حزب سلامت به مجلس راه یافته بود ولی به دلیل اصرارش بر حفظ حجاب شرعی از مجلس اخراج شد و او در پشت تریبون مجلس اعلام کرد: «حفظ حجاب برای من از حضور در این مجلس و یا گرفتن هر پستی در دولت مهمتر و ارجح است.» اسلام گرایان امروز ترکیه- عضو هر حزبی که باشند- بخشی از «جمعیت اخوان المسلمین» می باشند و همه می دانند که در میان اهل سنت- اعم از عرب و غیرعرب- ریشه دارترین «جریان سیاسی»، اخوان المسلمین است که سابقه تشکیل آن به حدود 120 سال قبل می رسد و بنیانگذاران آن مصری و سوری بوده اند- البته می دانند که در 120 سال پیش سوریه، مصر، ترکیه و دهها کشور عربی دیگر یک ملت بودند و ذیل حکومت سلطان عبدالحمید عثمانی قرار داشتند. گروه اخوان المسلمین در حال حاضر بر سه کشور- ترکیه، سودان و فلسطین- حکومت می کند و در اداره کشورهای افغانستان، پاکستان، لبنان، اردن و تونس سهم قابل توجهی دارد. دولت اردوغان، دولت هنیه، دولت حسن البشیر سه دولت اخوانی اند. پرفسور برهان الدین ربانی رئیس جمهور سابق افغانستان، ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، عبدالرحمن رئیس جمهور سابق اندونزی، رهبران اخوان المسلمین در کشور خود بوده اند و هم اینک جنبش النهضه در تونس که تا پای تشکیل دولت پیش رفت، حزب توحید اسلامی لبنان به رهبری شیخ شعبان، حدود 40 درصد از نمایندگان مجلس اردن، نزدیک به 30 درصد از نمایندگان پارلمان کویت، جبهه نجات اسلامی متعلق به عباس مدنی و علی بلحاج در الجزایر که اکثریت آراء پارلمانی راکسب کرد ولی منحل گردید و حدود 20 درصد از نمایندگان مجلس در مصر بخش هایی از جریان «اخوان المسلمین» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیا به حساب می آید. براین اساس هیچ تردیدی وجود ندارد که حزب عدالت و توسعه- دولت اردوغان- یک حزب ریشه دار و دارای پشتوانه های قوی مذهبی است.
2- مدل ترکیه حتماً با مدل ایران تفاوت هایی دارد چرا که این دو کشور با هم تفاوت دارند ولی دلایل فراوانی وجود دارد که نشان دهد مدل ترکیه نه تنها در تقابل با مدل ایران نیست بلکه کاملاً متأثر از مدل ایران و هوادار آن است. در این رابطه نکته اول این است که همه گروه های اخوانی در همه کشورهای خاورمیانه- بدون حتی یک گروه مستثنا- هوادار انقلاب اسلامی و پشتیبان آشکار نظام جمهوری اسلامی هستند تا آنجا که «محمد مهدی عاکف» رهبر اخوان المسلمین مصر در بحبوحه جنگ غزه که ماشین تبلیغاتی مصر علیه ایران بشدت فعال بود، بخاطر حمایت از «مواضع ایران» به زندان افتاد. نکته دوم این است که اسلام گراهای ترکیه - اعم از اعضای احزاب سلامت، رفاه و عدالت و توسعه- هیچگاه علیه ایران موضعگیری نکرده اند و در بسیاری از موارد از مواضع ایران- از جمله در بحث هسته ای- دفاع کرده اند نکته سوم این است که ترکیه طی دوره حاکمیت اسلام گراها همواره تقویت کننده موضع منطقه ای ایران بوده است و در آنجا که ما شاهد دوگانگی در مواضع دو کشور بوده ایم این دوگانگی جنبه استراتژیک نداشته است. بعنوان مثال ترکیه علی الوصول پشتیبان سوریه در برابر رژیم صهیونیستی است. این کشور بازگرداندن جولان و جبل الشیخ به سوریه را تعقیب می کند ولی آن را با روش سیاسی نیز قابل تحقق می داند در حالی که ما به این روش خوشبین نیستیم ولی آیا اگر ترکیه در این راه حرکت کند ما ناخشنود خواهیم بود؟ مطمئنا این روش ترکیه- که البته بعد از جنگ غزه از دستور کار ترکیه خارج شد و اردوغان آن را بی فایده اعلام کرد- ماهیت استراتژیک اسلام گراهای ترکیه را خدشه دار نمی کند.
3- نزدیک شدن روزانه ترکیه و ایران به یکدیگر و اتصال این دو به جغرافیایی وسیع و غنی- عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و سودان- و تلاش دو کشور برای همکاری گرفتن از کشورهای دیگر منطقه نظیر قطر، یمن، الجزایر و لیبی، یک وضعیت کاملا تاریخی و استثنایی را برای کشورهای عضو این مجتمع پدید می آورد این موضوع حتما با منافع غرب بخصوص مطامع آمریکا منافات جدی دارد. در این مجتمع لازم نیست یک کشور محور باشد و بقیه پیرامون چرا که این از مختصات سیستم دو قطبی و متعلق به گذشته است. برای بلوغ چنین مجتمعی کشورهای بزرگتر و موثرتر باید سهم دیگران را بیشتر کنند و از مراودات بیشتر دیپلماتیک حول محور کشورهای کوچکتر عضو استقبال نمایند. اما البته این موضوع حتما دشمنان شناخته شده ای دارد.
4- در مورد مراودات سیاسی ونظامی ترکیه و رژیم صهیونیستی بعضی گمان کرده اند که این مناسبات به سالهای اخیر برمی گردد. ترکیه در سال 1327 اولین کشوری بود که موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. در سال 1338 میان این دو «پیمان بن گوریون- مندرس» در زمینه مسایل اطلاعاتی به امضا رسید. در بهمن 1375- زمان دولت لائیک ها- توافقنامه همکاری نظامی میان آنکارا- تل آویو امضا شده و براساس آن رژیم صهیونیستی امکان یافته تا از طریق مدیترانه وارد آسمان ترکیه شود. با روی کار آمدن اسلام گراها بندهای این پیمان نظامی یکی-یکی به حال تعلیق درآمده اند و روابط دو کشور بطور متوالی به سردی روی آورده است. این همه در حالی است که اسلام گراهای ترکیه هر چند آنقدر ریشه دارند که امکان براندازی آنان توسط لائیک ها وجود ندارد ولی به هر حال همه ارکان ترکیه- از جمله ارتش و دستگاه قضایی- را در سیطره خود ندارند.
5- اسلام گرایان در الحاق به اتحادیه اروپا چشم انداز یک جبهه چندین ضلعی مقاومت که دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است را می نگرند و بر این باورند که نمی توانیم از دروازه شمالی این جبهه و اتصال آن به اروپا چشم پوشی کرد و یا آن را کم اهمیت دانست و معتقدند این موضوع ابعاد اثرگذاری بین المللی جبهه مقاومت منطقه را افزون می نماید.
6- اسلام گرایی ترکیه واقعا یک ماموریت نیست بلکه یک هدف راهبردی به حساب می آید البته غربی ها بیش از همه تلاش کرده اند تا وانمود کنند ترکیه نقطه مقابل ایران و جنبش اسلامی خاورمیانه است بعضی از رسانه های منطقه- از جمله روزنامه اردنی الدستور در سرمقاله روز یکشنبه گذشته- هم تلاش می کنند تا ترکیه را به دلیل سنی و یا ترک بودن نقطه مقابل ایران معرفی کنند. آنان با این تبلیغات می خواهند از یک سو کمی خود را تسلی بدهند چرا که پذیرش این نکته که خاورمیانه از دست غرب و کشورهای عربی مرتبط با آن خارج شده است برای آنان دردناک است و از سوی دیگر می خواهند از طریق تفرقه افکنی میان ایران و سایر کشورهای منطقه، مقاومت را مهار نمایند. اما زیاد دور نیست - شاید فقط یک تا دو هفته دیگر- اعتراف خواهند کرد که تظاهرات یک میلیون نفری استانبول در حمایت از غزه و اشاره انگشت سبابه اردوغان به سمت سینه شیمون پرز در داووس جایگاه ترکیه را در تحولات خاورمیانه در «کنار ایران» قرار داده است و این دو مدل از چندین مدل جنبش اسلام گرایی اند که همه دو هدف را دنبال می کنند: محو استیلای غرب بر منابع و جغرافیای خاورمیانه و احیای تمدن و هویت اسلامی.
سعدالله زارعی

منبع : روزنامه كيهان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عبدالله گل و اردوغان امروز رفتن عربستان پیش این پادشاه عربستان .......... باید ببینیم چه هدفی دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسایتی فیلم مربوط به این مشاجره لفظی را دیدم گفتم بگذارم دوستان هم استفاده کنند!!

ببخشید که تاپیک کهنه بالا می آورم!! :lol:

این هم لینکش:
http://omid20.org/8711/Erdogan-Eklat-in-Davos-Erdogan-konusmasi-israel-war-palastina.zip


آذرخش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]درسایتی فیلم مربوط به این مشاجره لفظی را دیدم گفتم بگذارم دوستان هم استفاده کنند!!

ببخشید که تاپیک کهنه بالا می آورم!! :lol:

این هم لینکش:
http://omid20.org/8711/Erdogan-Eklat-in-Davos-Erdogan-konusmasi-israel-war-palastina.zip


آذرخش[/quote]


آقاي اردوغان هم آتش معاويه را مي خورد و هم نماز علي مي خواند. ما سي سال براي مخالفتمان اين همه هزينه پرداختيم و مي پرادازيم و حال اين آقا به همين سادگي با يك عمل برنامه ريزي شده ساده براي كسب نفوذ در منظقه مي خواهد بشود قهرمان!!
ولي خوب ايشان خيال كردند به همين سادگي ها باشد. به زودي اسراييلي ها زهر خودشان را خواهند ريخت تا آقاي اردوغان بفهمد همه كس مثل ايران نيست كه بتواند براي ابر قدرت ها ارز اندام كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]درسایتی فیلم مربوط به این مشاجره لفظی را دیدم گفتم بگذارم دوستان هم استفاده کنند!!

ببخشید که تاپیک کهنه بالا می آورم!! :lol:

این هم لینکش:
http://omid20.org/8711/Erdogan-Eklat-in-Davos-Erdogan-konusmasi-israel-war-palastina.zip


آذرخش[/quote]


آقاي اردوغان هم آتش معاويه را مي خورد و هم نماز علي مي خواند. ما سي سال براي مخالفتمان اين همه هزينه پرداختيم و مي پرادازيم و حال اين آقا به همين سادگي با يك عمل برنامه ريزي شده ساده براي كسب نفوذ در منظقه مي خواهد بشود قهرمان!!
ولي خوب ايشان خيال كردند به همين سادگي ها باشد. به زودي اسراييلي ها زهر خودشان را خواهند ريخت تا آقاي اردوغان بفهمد همه كس مثل ايران نيست كه بتواند براي ابر قدرت ها ارز اندام كند.[/quote]

راست میگه ما این همه خاک صحنه خوردیم شدیم قهرمان اسلام این بابا یهویی بپره وسط بگه منم منم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]درسایتی فیلم مربوط به این مشاجره لفظی را دیدم گفتم بگذارم دوستان هم استفاده کنند!!

ببخشید که تاپیک کهنه بالا می آورم!! :lol:

این هم لینکش:
http://omid20.org/8711/Erdogan-Eklat-in-Davos-Erdogan-konusmasi-israel-war-palastina.zip


آذرخش[/quote]


آقاي اردوغان هم آتش معاويه را مي خورد و هم نماز علي مي خواند. ما سي سال براي مخالفتمان اين همه هزينه پرداختيم و مي پرادازيم و حال اين آقا به همين سادگي با يك عمل برنامه ريزي شده ساده براي كسب نفوذ در منظقه مي خواهد بشود قهرمان!!
ولي خوب ايشان خيال كردند به همين سادگي ها باشد. به زودي اسراييلي ها زهر خودشان را خواهند ريخت تا آقاي اردوغان بفهمد همه كس مثل ايران نيست كه بتواند براي ابر قدرت ها ارز اندام كند.[/quote]

راست میگه ما این همه خاک صحنه خوردیم شدیم قهرمان اسلام این بابا یهویی بپره وسط بگه منم منم؟[/quote]

اگر فكر مي كنيد جهان اسلام ايران رو به عنوان قهرمان مي شناسه اشتباه مي كنيد.يك مشت فاسد منافق اين امت رو اداره مي كنند كه راه حق رو بهشون بستند و در جهالت رو باز كردند.
اينها سي ساله بر عليه ما هر چه مي توانند وراجي مي كنند و انقدر بي چشم و رو هستند كه سي سال ايستادگي ايران را نمي بينند . حالا اين اردوغان آمده با يك كار حساب شده به شريك استراتژيك خود پرخاش مي كند و يك روزه مي شه قهرمان!

من اين ها را خوب مي شناسم . ما ايرانيها بايد آگاه باشيم و شهروندي افتخاري خودمون را حرام اردوغان و امثال او نكنيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
payam,
من با شما مخالفم من فکر می کنم امت اسلامی توی قلبشون ایران روخیلی دوست دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]payam,
من با شما مخالفم من فکر می کنم امت اسلامی توی قلبشون ایران روخیلی دوست دارن[/quote]

خوب ما مي تونيم براي خودمون شعار بديم كه همه ما رو دوست دارند و تمام حق طلبان جهان ايران را مي ستايند و از اين گونه شعار ها ولي در واقع علاوه بر مشكلاتي كه رهبران مزدور كشورهاي اسلامي بر سر نميان شدن سيماي واقعي انقلاب و واقعيت هاي كشور ما براي امت اسلامي ايجاد مي كنند ما خود نيز در تبليغ و شناساندن اون كاملا نا موفق بوديم.
و در مورد آقاي اردوغان:ايشان وقتي مرد هستند كه روابط استراتژيك خود را با رژيم جنايتكار صهيونيستي كاملا قطع كرده و سفير جنايتكار را از اين كشور بيرون كرده و به همكاري استراتژيك با شيطان بزرگ پايان دهند. كسي احتياج به سخنوري و قلدري ايشان در هيچ مجلس ديگري ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.