TANK

تاپیک جامع ژنرال آریو برزن اسطوره ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام
ميشه يه خورده بيش تر توضيح بدي سامان متوجه منظورت نشدم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توی 4 خط میذارن تو کتاب درسی اونم برای 5 دبستان.چیزی که حداقل باید باسه 3 راهنمایی باشه چون نیاز به درک بیشتر داره.حد اقل برای اریوبرزن باید 1 صفحه اختصاص بدن نه 3-4 خط!!که اونم شامل یه توضیح مختصر باشه!!

به هر حال.قبلا خیلی دراین باره بحث کردیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
3چهار خط نيست كه يكي دو صفحست
در مورد بابك خرم دين هم اگه وقت شد انشاالله تابستون مطلب مي نويسم يه كتاب از دكتر نفيسي در اين باره دارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامان جون همین جا رو اشتباه می کنی خیلی از 5 دبستانی ها به اندازه خیلی از 3 راهنماییی ها حالیشون میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]پس از 48 روز مبارزه، يكي از روساي طوايف ايرانی [برخي منابع وي را يك چوپان ايراني اسير شده و برخي وي را از اسيران غيرايراني كه قبلا به ايران رفت و آمد داشته معرفي كرده‌اند كه آزادی خویش را با نشان دادن يك بیراهه (و در واقع با یک خيانت) با وی معامله کرد] به كشور زادگاه خود خيانت كرد و اسكندر را از مسير كوه به پشت خط سپاه آريو برزن راهنمايي نمود. اسکندر بدین طریق خود و سپاهیان را به پشت لشگر ایرانیان رسانید و آنان را دور زد. اين نكته نشان مي‌دهد كه چگونه اسكندر با خيانت برخي توانست در جنگ عليه ايرانيان به پيروزي برسد. [گويند اسكندر پس از پيروزي بر آريو برزن آن خائن را كه راه را نمايانده بود به جرم خيانت اعدام كرد][/quote]
يكي ديگه از مواردي كه نشون ميده اين داستان دروغه همينه قسمته .جناب الكساندر مار زاده هر جا مي رفتن با خودشون مترجم هم مي بردن يا شخصا مذاكره مي كردن حتا اگه اون اسير غير ايراني هم باشه تو الكسندر نامه ها مليت اين چوپان خيالي هم ذكر شده ليكيه يا يه جايه ديگه الان يادم نيست باز هم زبون هم را نمي فهميدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

"ایران ما هزاران هزار سرباز و سردار چون " آریو برزن" به خود دیده است . مردان و زنانی که دلاورانه جنگیده اند و از اسلام و ایران دفاع کرده ، با سربلندی و افتخار جان خود را فدا کرده اند. به کوچه ها و خیابان ها نگاه کنید ، نام این دلاوران و شهیدان را در همه جا می توانید ببینید. نام و راهشان جاودانه باد."



به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir ، این بخشی از درس شانزدهم کتاب "فارسی" کلاس پنجم ابتدایی است که تا پایان سال تحصیلی اخیر به دانش آموزان آیین از جان گذشتگی در راه میهن را می آموزد و شهیدان عصر حاضر را پاسبانان و پاسداران این خاک عزیز ، که از هر ایل و تباری برای ایران و اسلام به مبارزه با خصم دون رفتند و ایرانی را سرافراز عصرها و سربلند میان نسل ها کردند.

8453_843.jpg

8452_979.jpg

8451_729.jpg

8450_770.jpg

8449_801.jpg

و

با این وجود در تاریخ 5 تیر ماه امسال ، دادستان یاسوج به شهرداری این شهر دستور داد مجسمه آریوبرزن را از میدانی به همین نام در شهر یاسوج پایین بیاورد. حال اینکه نام آوری این سردار ایرانی نه به سبب عشیره و طایفه اش بوده نه به سبب مال و اموالش ، که هرچه از او به یادگار مانده دلیری و وطن پرستی و مبارزه بادشمنی است که بر خاک میهنش تاخته است تا دست او کوتاه کند و تصور چنین حماقت هایی به ذهنش نیاید و در همین راه هم جان آزاده به دادار می سپارد و الگویی می شود تا امروز به کودکانمان چنین بیاموزیم که وطن ذره ذره اش ناموس است و باید از آن به جان دفاع کرد.




حال سئوال اینجاست با این نوع برخورد با مجسمه ای که نمادی برای دفاع از وطن است ، از سال آینده هم درس شانزهم فارسی "پنجم دبستان " آیروبرزن خواهد بود یا خیر ؟


آیا می توان همچنان چنین خواند :
وطن یعنی به دشمن راه بستن / به اوج آریو برزن نشستن
وطن یعنی دو دست از جان کشیدن / به تنگشتان و دشتستان رسیدن
زمین شستن ز استبداد و از کین / به خون گرم در گرمابه ی فین
وطن یعنی اذان عشق گفتن / وطن یعنی غبار از عشق رفتن
نماز خون به خونین شهر خواندن / مهاجم را ز خرمشهر راندن
سپاه جان به خوزستان کشیدن / شهادت را به جان ارزان خریدن
وطن یعنی هدف یعنی شهامت / وطن یعنی شرف یعنی شهادت


منبع

"هجمه فرهنگي تقصير خارج نيست, اين خانه ماست که قفل و در پيکر ندارد يا قفل و در پيکر آنرا برميدارند !!! تا ديگران به خود اجازه داده تا نام ها و مفاخر ما رو صاحب شوند ".

ساده است وقتي آريوبرزن نباشد جومونگ جاي آنرا ميگيرد .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][size=18]آريوبرزن كه بود و چه كرد؟[/size][/color]

یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در زمان هخمنشیان آریوبرزن بود که در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران از سرزمین خود با شجاعت دفاع کرد و در این راه کشته شد .عده ای او را از اجداد کرد ها يا لر ها می دانند.

اسکندر مقدونی پس از پیروزی در سومین جنگ خود با ایرانیان که به جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gqugamele مشهور است در سال ۳۳۱ پیش از میلاد مسیح ،بابل و شوش و استخر (در استان فارس کنونی) را از آن خود ساخت و تصمیم به دست یافتن به پارسه گرفت و به سوی پایتخت ایران حرکت کرد .

اسکندر سپاه خود را به دو بخش تقسیم کرد . یکی از بخش ها به فرماندهی شخصی به نام پارمن یونوس از راه جلگه رامهرمز و بهبهان به سوی پارسه حرکت کرد و خود اسکندر نیز با سپاه سبک اسلحه از راه کوهستان (کو ه های کهگیلویه) روانه پایتخت ایران شد و در تنگه های در بند پارس (برخی آن را تک آب و گروهی آن را تنگ آری می دانند) با مقاومت ایرانیان روبرو شد.

درجنگ در بند پارس آخرین پاسداران ایران با شماری اندک به فرماندهی آریوبرزن در برابر سپاهیان پرشمار اسکندر مقدونی دلاورانه از میهن خویش دفاع کردند و بی پروا با سپاهیان اسکندر به مقابله پرداختند و بسیاری از آنان را به خاک نشاندند و سر انجام توانستند سپاه اسکندر را به عقب نشینی وادارند .

با وجود آریوبرزن و پاسدارانی که جانانه از میهن خویش دفاع می نمودند گذر سپاهیان اسکندر از این تنگه های کوهستانی غیر ممکن بود . پس اسکندر به نقشه ی جنگی ایرانیان در جنگ ترموپیل Thermopyle روی آورد و با کمک یک اسیر ایرانی آریوبرزن را دور زد و از بیراهه ها و تنگه های سخت کوهستانی خود را به پشت سربازان پارس رسانید و آنان را به محاصره گرفت. ( پس از اتمام جنگ نیز عمر آن اسیر چندان دوامی نیاورد و به دستور اسکندر به دلیل خیانت کشته شد.)

آریو برزن با ۴۰ سواره و ۵ هزار سرباز پیاده و وارد کردن تلفات سنگین به دشمن ، خط محاصره اسکندر را شکست و برای یاری به پایتخت به سوی پارسه شتافت ولی سپاهیانی که اسکندر دستور داده بود از راه جلگه به طرف پارسه بروند ،پیش از رسیدن او به شهر دست یافته بودند .

آریو برزن با وجود دست تصرف پایتخت به دست سربازان اسکندر و در حالی که سپاهیان دشمن سخت در حالی تعقیب او بودند حاضر به تسلیم نشد و آنقدر در پیکار با دشمن پافشاری کرد که همه ی یارانش از پای افتادند و جنگ وقتی به پایان رسید که آخرین سرباز پارسی زير فرمان آریوبرزن به خاک افتاده بود.

در کتاب اتیلا نوشتهٔ لویزدول آمده که در آخرین نبرد اسکندر که از شجاعت آریوبرزن خوشش آمده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی آریوبرزن گفته بود:"شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد."

اسکندر نیز در جواب او گفته بود:"شاه تو فرار کرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران کنم."

ولی آریو برزن در پاسخ گفته بود :"پس حالا که شاهنشاه رفته من نیز در این مکان می مانم و آنقدر مبارزه میکنم تا بمیرم" و اسکندر که پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.

آنها آنقدر با تیر و نیزه او را زدند که یک نقطهٔ سالم در بدن او باقی نماند.پس از مرگ او را درهمان محل به خاک سپردند و روی قبر او نوشتند "به یاد لئونیداس”*.

در این جنگ یوتاب (به معنی درخشنده و بی مانند) خواهر آریو برزن که فرماندهی بخشی از سپاه را بر عهده گرفته بود ،در کوه ها راه را بر سپاه اسکندر بست .یوتاب و برادرش آنچنان جنگیدند تا هر دو کشته شدند و نامی درخشان از خود بر جای گذاشتند .



* لئونیداس کسی بود که در زمان حمله خشایارشا به یونان در جنگ ترموپیل مانند آریو برزن پایداری کرده بود و سرنوشتی همانند آریو برزن داشت اما بر خلاف آریو برزن که جز چند سطر ترجمه از منابع دیگران اثری در دست نیست ، یونانیان در محل بر زمین افتادن لئونیداس، یک پارک و بنای یاد بود ساخته و مجسمه او را برپا داشته اند و واپسین سخنانش را بر سنگ حک کرده اند تا از او سپاسگزاری شده باشد.

*منبع:گزيده اي از فرهنگ و تاريخ جهان
نوشته شده توسط فریدون زنگنه در گروه اسکندر مقدونی ، هخامنشیان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا نمیشه فهمید چرا بعد انقلاب اینقدر داریم تاریخ شاهنشاهیمون و مسکوت می زاریم
یا فقط از خیانت قاجار میگیم یا مسلمون بودن صفوی ها
به خدا تاریخ ما ، افسانه های ما ، اسطوره های ما ،همه چیز ما توش غیرت و میهن پرستی و وفادرای و انسانیت موج می زنه

من واقعا متاسفم چیزه دیگه ای ندارم بگم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]متاسفانه کشور ما از نظر فرهنگی تاریخی از دو گروه (بیش از سایر گروه ها) در حال ضربه خوردن است:

1- گروه افراطی ها

2- گروه تفریطی ها

گروه اول به افرادی اشاره دارد که کوچکترین توجهی به تاریخ ماقبل اسلام را کفر محض می دانند. نمونه این افراد نیز می توان به برخی روحانیون اوایل انقلاب اشاره کرد. یکی از این روحانیون به علت داشتن همین روحیه افراطی با لودر به جان آثار باستانی کشورمان افتاد ، چرا که معتقد بود اینها مربوط به تاریخ کفر ایرانیان است و می بایست محو شود. و برخی کارهای بیش از حد افراطی دیگر نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است که به این ترتیب اوج افراطی گری خود را به اثبات رسانده است.


گروه دوم را نیز افرادی تشکیل می دهند که معتقدند تاریخ ایران در ماقبل اسلام در سراسر جهان بی مانند است. این افراد تصور می کنند که کوروش کبیر نعمتی بزرگ است که خداوند تنها آنرا به ایرانیان ارزانی داشته است و سایر کشورها از داشتن نعمت کوروش کبیر محرومند. این افراد تصور می کنند که کوروش پیامبری بزرگ است که مقام آن از سایر پیامبران نیز بالاتر است ، این افراد معتقدند که ایرانیان به لحاظ دارا بودن کوروش کبیر و داریوش کبیر و امثالهم ، برترین نژاد روی زمین هستند. کل تاریخ پیش از اسلام را نیز در کوروش کبیر خلاصه می کنند.


این هم نمونه این گونه افراد


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/k%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_k%7E0.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/1283191404944717_orig.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1283191404944717_orig.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Pasargad-1387-02.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Pasargad-1387-02.jpg[/img][/url]

[size=18]
به امید اینکه ما ایرانیان بتوانیم در رفتار خود تعادل را حفظ کنیم و از هر گونه افراط و تفریط خودداری کنیم.[/size][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون از مجسمه هاي 4 اسب تو سمنان اينم از اين!
اگه هم حرف بزني هزارتا برچسب شاهنشاهي و منافقي ميبندن بهت icon_wink
تفو بر تو اي چرخ گردون تفو!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]متاسفانه کشور ما از نظر فرهنگی تاریخی از دو گروه (بیش از سایر گروه ها) در حال ضربه خوردن است:

1- گروه افراطی ها

2- گروه تفریطی ها

گروه اول به افرادی اشاره دارد که کوچکترین توجهی به تاریخ ماقبل اسلام را کفر محض می دانند. نمونه این افراد نیز می توان به برخی روحانیون اوایل انقلاب اشاره کرد. یکی از این روحانیون به علت داشتن همین روحیه افراطی با لودر به جان آثار باستانی کشورمان افتاد ، چرا که معتقد بود اینها مربوط به تاریخ کفر ایرانیان است و می بایست محو شود. و برخی کارهای بیش از حد افراطی دیگر نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است که به این ترتیب اوج افراطی گری خود را به اثبات رسانده است.


گروه دوم را نیز افرادی تشکیل می دهند که معتقدند تاریخ ایران در ماقبل اسلام در سراسر جهان بی مانند است. این افراد تصور می کنند که کوروش کبیر نعمتی بزرگ است که خداوند تنها آنرا به ایرانیان ارزانی داشته است و سایر کشورها از داشتن نعمت کوروش کبیر محرومند. این افراد تصور می کنند که کوروش پیامبری بزرگ است که مقام آن از سایر پیامبران نیز بالاتر است ، این افراد معتقدند که ایرانیان به لحاظ دارا بودن کوروش کبیر و داریوش کبیر و امثالهم ، برترین نژاد روی زمین هستند. کل تاریخ پیش از اسلام را نیز در کوروش کبیر خلاصه می کنند.


[/quote]

دقيقا, و تنها چيزي که در اين ساليان در وسط اين دعوا قرباني شد ,افتخارات تاريخي و حس ميهندوستي از يک سو و سوي ديگر اعتقادات مذهبي اين مردم بود .......

اينکه آخر به کجا مي انجامد کسي نمي داند, اما من حس خوبي ندارم .... مي ترسم اين افراط و تفريط بزودي کاري دستمان بدهد که جبرانش غير ممکن باشد, نشانه هاي آن نيز هر روز در حال بيشتر شدن است ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]بزرگ ترين پشتوانه ملت ايران، فرهنگ و تمدن آن است كه روزگاري ساير تمدن هاي جهان باستان را تحت الشعاع خود قرار داده بود و هنوز ردپاي آن در ايران امروز حتي در جهان مشهود است. اما امروز در كتاب ها ، ايران و تمدن بزرگ آن ناديده گرفته مي شود و بعضی افراد سعي در انكار ريشه هاي تاريخي خود دارند يا با سكوت خود، مهر تاييدي بر اتفاق ناخوشايندي كه در شرف وقوع است، زده اند: حذف تاریخ ايران از عرصه جهاني!

در حال حاظر افراط ها بیشتر از تفریط ها به تاریخ ایران در حال صدمه زدن هست این افراط ها به حدی است که حتی کمر به حذف فیزیکی تاریخ بستند ! و به خیالشان با پاک کردن صورت مسئله قصد حل مسئله رو دارند و در گمراهی هستند که ریشه به تاریخ میزنند کمااینکه تمام این رفتار ها در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد همان طوری که اعمال پیشینیان ما ثبت شد ! و هرگز راه فرار از تاریخ وجود نخواهد داشت . البته این کار معطوف به تاریخ ماقبل اسلام نمیشود که بگوییم چون زمان کفر بوده پس هر اقدامی مباح است بلکه در همین تاریخ بعد از اسلام هم به صورت گزینه شی عمل میشود ! و جالبه با کوچک ترین ابراز علاقه به تاریخ صفت پرستش تاریخ و انکار خدا و پیغمبر را به دلسوران تاریخ میدهند البته باز هم در این ابراز علاقه تفریط میشود ولی نه انقدر که منکر همه کس و همه چیز شویم و همه را با یک چوب برانیم ! در کل در زمانه ای زندگی میکنیم که تاریخ کشور مظلوم است .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ملت هایی که دامن دَر کِشیده و گِردِ خود حِصار کشیده اند تا سالم بمانند، پوسیده اند و در انحطاطْ استوار مانده اند، ملت هایی که سِخاوتمندانه دروازه های
خود را گشوده اند و کوشیده اند از فَرقِ سَر تا ناخنِ پا مُتمدن شوند و مُدرن، به استعمار افتاده اند و به نابودی و ویرانیِ بنیادیِ فرهنگ و شخصیت و اقتصادِ
خویش رِضا داده اند و تنها ملت هایی که با آشناییِ علمی و آگاهیِ دقیق به انتخاب پرداخته اند و بر روی پایه های تاریخ و فرهنگ و اصالتهای معنوی و
اخلاقیِ خویش به بنای جامعه ای پرداخته اند که اِستیلِ آن را خود طرح کرده اند و آنچه را که به کارِ ساختمانِ آن می آمده است از غرب برگزیده اند و
توانسته اند نه تنها برای ملتِ خود نظامی استوار و زندگی ای در حالِ رشد بسازند، بلکه برای بشریت پدیده ای نوین بیافرینند و در نجاتِ انسان از انحطاط
و برُوزِ انحراف، امروز، راهِ سومی ارائه دهند که در هدایتِ تاریخِ فردا، نوعِ انسان را به کار آید و این که بیشتر از همه بر روی تمدنِ جدید تکیه میکنیم
به خاطرِ اینست که نه تنها عظیم ترین تمدنِ بشر را بشناسیم و جهانِ امروزی را که در آن هستیم ( اگر چه در آن زندگی نمیکنیم )، بفهمیم، بلکه خود
را بشناسیم و رسالتی را که داریم و راهی را که باید بپِیماییم، راه و رسالتی را که نه پاسدارانِ سُنت و جُمود و کهنگی به نامِ مذهب نشان م یدهند و نه
پرچم دارانِ تجَدد و شیفتگانِ اندیشه ها و راه حل های غربی به نامِ روشنفکری و پیشرفت اِدعا میکنند، راهِ سومی که از میانِ این دو بیراهه می گذرد : نه
تقلید از دیگران، بلکه شناخت و ابداع و انتخاب.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان معذرت ميخوام از اينكه اين حرف رو ميزنم ولي با روند فعلي يه مدت ديگه ريشمون رو هم با خط كش اندازه خواهند گرفت! icon_wink
تا كي ميخوايم خودزني كنيم؟
همينكارا رو ميكنن كه كشورهاي همسايه دارن يكي يكي شاعران و دانشمندانمون رو مي دزدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به دوستان آريو برزن سردار شجاع ايراني بود كه شجاعت و دليري او بعنوان افسانه اي تاريخي در تاريخ دنيا به ثبت رسيده چه ما ايرانيها بخوايم و چه نخواهيم ياد و نام او گرامي باد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.