ColonelShak

تفنگ نیمه اتوماتیک ام – 1

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/m1gar_2.jpg[/img]


در اواخر جنگ جهانی اول شخصی بنام آقای John C.Garand دست به طراحی یک سلاح نیمه اتوماتیک زد.نمونه اولیه سلاحهای ساخته شده ایشان دارای گلنگدن مخصوصی بود که با استقبال خوبی مواجه نشد. آقای John C.Garand برای نمونه های بعدی سیستم گلنگدن با عملکرد توسط فشار گاز باروت را در نظر گرفت و ساخت و آزمایش کرد.این سلاح در سال 1932 به ارتش آمریکا تحویل داده شد و با استقبال سران ارتش مواجه گردید.در سال 1939 آقای John C.Garand یک دریچه گاز مخصوص برای این سلاح طراحی کرد که باعث بالا رفتن اطمینان آن شد.

تولید جنگ افزار ام یک ، پس از جنگ جهانی دوم متوقف شد ولی تعداد زیادی از آن به کشورهای دیگر مثل دانمارک و ایتالیا صادر شد.با شروع جنگ کره در سال 1952 تولید این سلاح توسط کارخانه Springfield از سر گرفته شد و تا سال 1955 ادامه پیدا کرد.با معرفی سلاح M14 با کالیبر(51 × 62/7 م م) سلاح M 1 مجددا کنار گذاشته شد.البته تعداد کمی از این سلاح حتی در زمان جنگ ویتنام استفاده شد ولی کاربرد اصلی آن بعد از خروج از خدمت ، عمدتا مقاصد آموزشی داشت.هنوز میتوان تعداد کمی از این سلاح را در مراسم تشریفاتی و رژه نیروهای مسلح آمریکا مشاهد کرد.

مشخصات اسلحه نیمه اتوماتیک ام – 1

اسلحه M 1 تفنگی است نیمه اتوماتیک که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح می شود و با شانه فشنگ 8 تیری از بالا تغذیه می شود.گونه های اولیه آن با عمل عقب نشینی لوله پس از شلیک مسلح می شدند که این سیستم ،نا مطمئن تشخیص داده شد.با پر شدن سیلندر از گاز باروت ،پیستون به عقب هل داده میشود و اهرم مسلح کننده که در سمت راست خود قرار دارد را با گلنگدن درگیر کرده و باعث چرخش گلنگدن میشود و فشنگ جدید را در جان لوله قرار میدهد.

سیستم تغذیه اسلحه M 1 را میتوان تنها ضعف فنی آن دانست چرا که ظرفیت شانه های فشنگ آن تنها 8 تیر میباشد و برای فشنگ گذاری مجدد می بایستی صبر کرد تا تمامی فشنگهای قبلی شلیک شود.



سلاحهای M 1 همگی دارای قنداق چوبی هستند ، دستگاه نشانه روی در آن در قسمت جلو دارای مگسک و در قسمت عقب دارای یک شکاف V شکل میباشد. اسلحه M 1 را کمی سنگین ولی فوق العاده دقیق و قدرتمند وصف کرده اند.

مختصات فنی اسلحه نیمه اتوماتیک ام – 1

کالیبر : 63 × 62/7 میلیمتر

طول : 3/110 سانتیمتر

طول لوله : 61 سانتیمتر

وزن : 320/4 کیلوگرم

مکانیزم مسلح شدن : فشار غیر مستقیم و گلنگدن چرخشی

شانه خشاب : 8 فشنگی


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/garand_clips.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_garand_clips.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3154644069_ea305937ff.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3154644069_ea305937ff.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3154641111_bab2853cda.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3154641111_bab2853cda.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/usm1-garand-l.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_usm1-garand-l.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/garand_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_garand_2.jpg[/img][/url]

منبع : http://amoozeshnezami.blogfa.com/post-126.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.