PersianKing

بالگرد ترکیبی سیکورسکی ایکس-2 ( Sikorsky X2)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سال هاست كه سازندگان چرخبال در رؤياي ساخت بالگردهاي مافوق صوت هستند امّا هرگز به اين مهم دست نيافته اند. افزايش سرعت حركت و قدرت مانور و كنترل چرخبال با هم در تضاد هستند؛ به اين معنا كه افزايش سرعت باعث كاهش شديد قدرت مانور و كنترل مي شود و بلعكس! اين دو مشكل بزرگ و اصلي به همراه ده ها مشكل ديگر سازندگان چرخبال را با محدوديت هاي زيادي مواجه كرده است. :lol:
هم اكنون سريع ترين بالگردهاي جهان با سرعتي در حدود 150 تا 170 گره (معادل 280 تا 320 كيلومتر بر ساعت) حركت مي كنند. البته بايد حساب V-22 رو جدا كرد! سيكورسكاي(Sikorsky Aircraft Group) كه از بزرگ ترين و معتبرترين و همچنين باسابقه ترين سازندگان بالگرد در جهان به شمار مي رود با ارائه و كار بر روي يك چرخبال دو محوره سعي در درهم شكستن اين تابو دارد. اين بالگرد فوق سريع اولين باگردي خواهد بود كه ديوار صوتي را در هم خواهد شكست :oops: ! SikorSky X2 قادر خواهد بود با سرعتي برابر با 250 گره(463 كيلومتر بر ساعت=5/287 مايل بر ساعت) با حفظ كنترل و مانورپذيري مثال زدني هليكوپتر پرواز كند. همچنين تمامي استانداردهاي نوين صنعت بالگردسازي را رعايت كرده است.
سيكورسكاي اولين نمونه آزمايشي مافوق صوت خود را در سال 2005 معرفي كرد. فناوري ساخت SikorSky X2 جديدترين فناوري در ساخت چرخبال در جهان است كه سرعت و مانور پذيري بالايي در اختيار خلبان مي گذارد. استفاده از دو محور و بكارگيري دو روتور جداگانه توانايي هاي بي نظيري به اين چرخبال داده است. روتور اصلي دو ملخه است تا تأثير گشتاوري يك ديگر را خنثي كنند در عين اين كه به كارگيري اين طرح باعث مانورپذيري فابل توجهي مي شود(همانند بالگرد روسي كاموف).اين فناوري قابل استفاده در تمامي انواع بالگرد از IV UAV هاي بي سرنشين كوچولو icon_cheesygrin گرفته تا بالگردهاي پيل پيكر با توانايي حمل بيش از 20 تن بار :lol: .
پيش بيني مي شود از موتور توربوشفت LHTEC T800 يا LHT-801 در اين چرخبال دو سرنشينه استفاده شود كه قدرتي برابر با 1300 تا 1800 شفت-اسب بخار(معادل 1000 تا 1340 كيلووات) به ارمغان بياورد.روتور اصلي از دو ملخ 4پره تشكيل مي شود كه خلاف جهت يك دگر چرخش مي كنند. برد عملياتي اين هواگرد 1300 كيلومتر اعلام شده است و تصاويري مبني بر طراحي گونه نظامي آن در شبكه جهاني وب به چشم مي خورد. 27 آگوست 2008 نيز به عنوان تاريخ اولين پرواز اين بالگرد دو سرنشينه ثبت شده است.
اينجا هم لينك صفحه ي اين پرنده در سايت سيكورسكاي رو گذاشتم:
http://www.sikorsky.com/vgn-ext-templating-SIK/v/index.jsp?vgnextoid=40c96eb78fa78110VgnVCM1000001382000aRCRD

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ممنون دوست عزيز . مطلب جالبي بود

به بخش بالگردهای نظامی انتقال يافت

عكسهاي منبع :
[/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/innov_X2_a.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_innov_X2_b.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/innov_X2_c.gif[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز دستت درد نکنه. مطلب جالبی بود. اگر امکانش بود در مورد ملخ عقبی توضیح بیشتری پیدا کنی ممنونت میشم. ظاهر و شکل عجیبی داره و چطور میخواد در گردش به چپ و راست هلی کوپتر کمک کنه جالبتر. شاید از سیستم مانور جدیدی بهره میگیره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبی بود دستت درد نکنه.ولی خوب با این سرعت نه می شه تیر اندازی دقیق کرد و نه زیاد مانور داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من شرکتهای سازنده بالگرد تلاش بیهوده ای برای ساخت بالگرد مافوق صوت میکنند چون با ورود هواپیماهای ضد تانک مانند آ10 و سوخو25 عملا بالگرد حرفی برای گفتن ندارد. کاربرد بالگرد رفته رفته کمتر و محدودتر البته تخصصی تر شده و تا یک الی دو دهه بعد دیگر کاربری سابق را نخواهد داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب برادر سعيد A-10 كه مافوق صوت نيست؟! :lol: نكنه هست و من هم كه خبر ندارم؟ icon_cheesygrin
و امّا در مورد پروانه عقب بالگرد و نحوه ي مانور : پروانه عقبي نقش [i]جلو برنده [/i]را براي سرعت هاي بالا ايفا مي كند٬ نه حفظ تعادل. تعادل و چرخيدن به طرفين با كم و زياد كردن [color=indigo]دور ملخ دوم روتور اصلي[/color] نسبت به [color=darkblue]ملخ اول روتور اصلي [/color]به دست مي آيد. اين كه پروانه اصلي دو ملخ «هم محور» داره باعث افزايش قابليت ها نسبت به تركيب معمول(پروانه تعادلي در عقب) بالگردها مي شود و زمان كمتري طول مي كشد تا چرخبال به فرامين كنترلي خلبان واكنش دهد. يك بار ديگر هم يادآوري مي كنم ٬ در تركيب رايج بالگرد ها روتور تعادلي كه در انتهاي دم قرار مي گيرد با دميدن هوا به جانب مخالف چرخش پروانه اصلي [i]گشتاور[/i] ناشي از آن را كنترل مي كند كه اين مهم در بالگردهايي كه فاقد پروانه كمكي هستند(همانند شينوك و كاموف) ٬ به روتور دوم واگذار شده است. روتور دوم كه هم محور روتور اول است در خلاف جهت آن مي چرخد تا تعادل هواگرد بر هم نخورد. همان طور كه در تركيب متداول چرخبال ها ٬ با كم و زياد كردن دور پروانه كمكي به فرامين كنترلي پاسخ داده مي شود٬ در بالگرد هاي فاقد روتور كمكي با تغيير دور روتورها در مقايسه با يك ديگر به نتيجه دلخواه مي رسند.
اين كه در سرعت بالا نمي توان دقيق تير اندازي كرد و هدف گيري انجام داد از چند راه مرتفع مي شود.
[b]اول[/b] اين كه بالگرد با سرعت زياد خود به صورت برق آسا وارد ميدان نبرد شود و پس از انجام مأموريت محوله به سرعت منطقه را ترك كند و در حين حمله سرعت خود را كاهش دهد.
[b]دوم[/b] اين كه همانند هواپيماها عمل كند! مگر هواپيما هاي نظامي با سرعت هاي به مراتب بالاتر نمي توانند همچنان با دقت مثال زدني به اهداف خود يورش ببرند؟(البته اين را قبول دارم كه به عنوان مثال از توپ هاي رايج در بالگردهاي تهاجمي ديگر نمي توان به شكل سابق در اين سرعت استفاده كرد)
[b]سوم[/b] هم اين كه در وهله اول فعلاً فقط گونه ي غير نظامي اين بالگرد در دستور كار قرار دارد و چه بسا در كاربرد هاي غيرنظامي اين بالگرد بيشتر مورد توجه قرار گيرد تا در ميادين نظامي! در تصوير هم مي بينيم كه جاي هيچ گونه جنگ افزاري در طرح اوّليه پيش بيني نشده است. به دليل كاهش مقاومت هوا آرايش سرنشينان به صورت پشت سر هم انتخاب شده است ولي شايد نفر دوم آقاي سناتور باشند كه از جلسه يا پروازشون عقب موندن و خيلي عجله دارند!! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين گونه helikobter ها رو با اين سيستم hedayato roosha ميسازن كه به تنهايى داراى مانوور بالا ولى صورت خيلى پائين دو بال بر روى هم
اينو در seriye ميل هم ميشه ديد ولى حرف شما در مورد pishraneye پشتى درست چون هر طور كه بخواى محاسبه كنى در tadol نقشى نداره:د
ولى طراحى اين چنين helikopteri فقط namayehse قدرت طراحى بنظره من سود چندانى نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این بالگرد هم که مافوق صوت نیست؟ 463 کیلومتر بر ساعت سرعت نصف مقدار لازم برای شکست دیوار صوتی است!

در ثانی وقتی جنگنده ای چون سوخو25 میتونه به سرعت 0.9 ماخ برسه بدون پس سوز میتوان با یک موتور قویتر و باز بدون پس سوز به سرعت فرا صوت نیز دست یافت. تنها مشکل استحکام بدنه هست که باید تقویت بشه بدنه این بالگرد هم قطعا تقویت شده هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين موضوع براي من هم سؤال هست ولي خوب گفتن ديوار صوتي رو مي شكنه ديگه! شما سخت نگير برادر سعيد! چوب لاي چرخشون نذار٬ بگذار ذوقشون رو بكنن!!! icon_cheesygrin
در نمودار سرعت-مانور (Speed-Hover) ارائه شده توسط سيكورسكاي سرعت V-22 بيش از اين بالگرد عنوان شده! آيا واقعاً چنين است؟!! يعني يك هواگرد با موتور [u]توربوپراپ[/u] ٬ تازه با اون پره هاي بزرگش تونسته از پس سرعت صوت بر بياد؟! :lol: :mrgreen: در اينجاست كه بايد به دقت آقا سعيد اعتراف كنم! خودم هم دقت نكرده بودم كه اصلاً خود اين بالگرد هم داره از [u]پروانه[/u] براي رسيدن به سرعت هاي بالاتر از صوت استفاده مي كنه!!! :oops: :lol:
ولي از حق نمي شه گذشت كه اين بالگرد با ارائه راه كار نويني توانسته مرزهاي قبلي سرعت را براي چرخبال ها بشكند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اينو هم در نظر بگيريد كه تجربه نشون داده كه اين گونه موتور ها ناز dik به صورت صوت كه ميشن ديگه harz ميشن و ديگه كارائى ندارن
اينو تجربه اثبات كرده
icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]من هيچ جا نديدم اين بالگرد رو مافوق صوت قلم داد كنند . حالا چرا ما بهش مافوق صوت گفتيم ، نميدونم ! به نظر من مشكلاتي كه در پيش پاي بالگردها ( و كلاً هواگردهاي ملخ دار ) براي رسيدن به سرعت صوت قرار داره ، هيچ وقت قابل حل نيست . فقط به اين نكته اشاره كنم كه براي رسيدن به سرعت صوت به دور موتور وحشتناكي نياز است كه حتي در صورتي كه چنين موتوري ساخته بشه ، ملخي كه با اين دور بچرخه ، در عمل تبديل به يك ديسك بزرگ ميشه كه خودش به شدت در مقابل هوا مقاومت ميكنه :lol: [/color]

[color=brown]راستي تلفظ صحيح شركت سازنده سيكورسكي است نه سيكورسكاي icon_cheesygrin [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از taide حرف من دقيقا اين موتور ها رو قبلا هم آزمايش كردن.كلا در tavaneshoon نيست به هيچ واج حتى در شبيه ساز و حتى mohasebate فيزيك

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تائید حرف بابک عزیز یک نکته رو عرض کنم که شاید در آینده بالگردها ملخ نداشته باشن و با اومدن موتورهای جت قوی و کوچک از فناوری جت در بالگرد استفاده بشه که در اینصورت میشه به سرعت فرا صوت دست یافت. البته احتمال ساخت چنین بالگردی در آینده نزدیک بسیار بعید هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همين در حال hazeresh هم nemoonehaye آزمايشى از تركيبِ موتور هاى mohareke jet هست كه به balgard صورت ميده سعيد جان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.