RezaKiani

بالگرد چندماموریته هال - دهرو ( HAL Dhruv)

Recommended Posts

ستاره قطبی هندوستان

پس زمینه

برنامه ساخت یک هلیکوپتر سبک بومی برای رفع نیازهای نیروهای مسلح هندوستان در سال 1984 آغاز شد اما پیشرفت این برنامه به اندازه ای آهسته بود که اولین نمونه آن 8 سال بعد آماده پرواز شد. مشکلاتی چون تغییر تقاضای دستگاه های دولتی، کمبود بودجه و مشکلاتی که در قرار داد با شرکت آلمانی ام.بی.بی (مشاور طراحی پروژه) بوجود آمد اسباب این تأخیر بودند. مشکل بعدی پس از آزمایش هسته ای سال 1998 هندوستان و این بار با آمریکایی ها پیش آمد. سنای آمریکا ،در واکنش به آزمایش هسته ای هندوستان، صادرات به این کشور را ممنوع اعلام کرد و یکی از این اقلام صادراتی، موتورهایی بود که قرار بود در این هلیکوپتر بکارگرفته شوند. درنتیجه این تحریم، هندوستان به شرکت فرانسوی توربومکا روی آورد و قرار شد که توربومکا بر اساس موتورهای "تی ام-333" موتوری قوی تر برای هلیکوپتر هندوستان بسازد.

طراحی

هلیکوپتر دهرو ،ستاره قطبی در زبان سانسکریت، در صنایع هواپیماسازی هندوستان (هال) ساخته شده و از یک بدنه با طرح سنتی بهره می برد. قسمتهای زیادی از بدنه دهرو از مواد مرکب ساخته شده و مجموعا 29 درصد وزن سازه و 60 درصد سطح بدنه از این مواد تشکیل شده اند. بدنه دهرو به گونه ای طراحی شده است که می تواند جان خدمه را در حالت سقوط با سرعت 9 متر بر ثانیه حفظ کند. در سال 2005 یک فروند دهرو در نزدیکی حیدرآباد به شدت به زمین اصابت کرد که آسیب ندیدن سرنشینان آن ایمنی بدنه دهرو را اثبات کرد.

کابین دهرو برای حمل 12 مسافر طراحی شده است هرچند که می توان تا 14 نفر را با آن حمل کرد. نمونه آمبولانس دهرو می تواند 2 تا 4 تخت و 2 پرستار را در خود جای دهد. نمونه های نظامی دهرو از یک قلاب و قرقره ،برای حمل بارهای خارجی، استفاده می کنند.
ملخ 4 پره دهرو نیز از مواد مرکب ساخته شده است. این پره ها در هنگام چرخیدن صدای کمی تولید می کنند و می توانند در برابر گلوله های شلیک شده از مسلسلهای 12.7 میلمیتری مقاومت کنند.

پس از درگیریهای کارگیل با پاکستان، نیروی زمینی هندوستان درخواست پیشرانه قویتری برای دهرو کرد. در نتیجه، بر اساس موتور تی ام-333 توربومکا پیشرانه قدرتمندتر "شاکتی" توسط هال و توربومکا طراحی شد و تولید انبوه آن آغازشد. اولین آزمایش پروازی با موتور جدید در تابستان 2007 انجام شد. سرانجام، این موتور به صورت استاندارد بر روی دهرو نصب خواهد شد و قرار است که تمامی هلیکوپترهای قدیمی نیز به آن مجهزشوند. دهرو دارای یک سیستم هدایت پرواز خودکار 4 محوره است که با یک سیستم کمکی تثبیت کننده فرانسوی یکپارچه شده است.

تجهیزات

نمونه هایی از دهرو که در اختیار نیروی دریایی و گارد ساحلی هندوستان قرارگرفته اند از رادار مراقبت دریایی "اس وی-2000" استفاده می کنند. این رادار ساخت هندوستان بوده و توانایی کشف و رهگیری انواع هواگردها و شناورهای سطحی و زیرسطحی را تا فاصله 90 کیلومتر دارد. اس وی-2000 می تواند هواگردها یا موشکهایی را که سطح مقطع راداری کوچکی دارند یا در ارتفاع کمی از سطح دریا پرواز می کنند رهگیری کند و یا در نقشهای رادار ناوبری یا هواشناسی بکارگرفته شود. این هلیکوپترها به یک سونار معلق "میهیر" مجهز شده اند که با سیستم هدایت آتش هلیکوپتر به صورت یکپارچه عمل می کند. این سونار با همکاری نیروی دریایی هندوستان توسعه یافته و اکنون مراحل آزمایشی خود را طی می کند. احتمال دارد که یک برجک جلونگر مادون قرمز اسرائیلی یا فرانسوی نیز بر روی هلیکوپترهای نیروی دریایی نصب شود.

در سال 2004 دینفنس نیوز گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن صنایع هوایی اسرائیل ساخت تجهیزات ابزاردقیق دهروها را ،برای نمونه های داخلی یا صادراتی، برعهده خواهد گرفت. این تجهیزات شامل سیستمهای جنگ الکترونیک، دستگاه دید در شب وروز، دستگاه نمایش سربالا و سیستمهای ارتباطی خواهد بود.

تسلیحات

سیستم یکپارچه تسلیحاتی دهرو زیر نظر سرویسهای نظامی هندوستان تکمیل شده است. این هلیکوپتر دارای بالهای ثابتی است که می توان 8 تیر موشک ضد زره، 4 تیر موشک هوابه هوا یا 4 راکت انداز 68 یا 70 میلیمتری را در زیر آن بست. هلیکوپتر دهرو برای هدفگیری دقیقتر به دوربین مادون قرمز و فاصله یاب لیزری مجهز شده است.

در سال 2006 شرکت نیکسترسیستم (جیات سابق) برنده مناقصه ای شد که به این شرکت اجازه می داد 20 فروند هلیکوپتر دهرو نیروی زمینی هندوستان را به برجک توپ 20 میلیمتری مجهز کند. این برجک دارای یک سایت نشانه روی الکترونیکی است که بر کلاهخود خدمه نصب می شود.

تاریخچه عملیاتی

تحویل دهرو به نیروهای مسلح هندوستان یک دهه پس از اولین پرواز این هلیکوپتر آغازشد. در سال 2003 گارد ساحلی هندوستان با تحویل گرفتن 3 فروند دهرو به اولین مشتری دهرو تبدیل شد. اندکی بعد و در همان سال، دیگر نیروهای مسلح هندوستان نیز با دهرو تجهیز شدند. تا سال 2007 تعداد 75 فروند هلیکوپتر به نیروهای مسلح هند تحویل داده شده اند و قرار است که دست کم 230 فروند دیگر نیز به آنها تحویل داده شود. تولید سالانه دهرو 12تا 16 فروند است و انتظار می رود که این تولید تا 24 فروند در سال افزایش یابد.

نیروی هوایی هندوستان 4 فروند دهرو را در تیم آئروباتیک خود ،با نام سارانگ، به کار گرفته است. امروزه جز تیم آئروباتیک سارانگ تنها 2 تیم آئروبایتیک هلیکوپتری دیگر در جهان وجود دارد.

نیروی زمینی هندوستان دهرو را در درگیریهای کارگیل با پاکستان با موفقیت بکارگرفته است. دهرو توانست به راحتی در ارتفاعات بلند کشمیر پرواز کند و نیازهای نیروی زمینی هندوستان را در این مناطق صعب العبور برآورده سازد. دهرو در درگیرهای کارگیل توانایی ها بیش از هلیکوپتر دیگر شرکت هال ،چیتا، به نمایش گذاشت. شرکت هال امیدوار است که بتواند 12 فروند دهرو آمبولانس را به نیروهای نظامی این کشور بفروشد. این هلیکوپتر به تمام تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای سربازان آسیب دیده مجهز خواهد شد.

علاوه بر دهروی نظامی، نمونه های دیگری از این هلیکوپتر برای مأموریتهای نجات، حمل شخصیتها، پلیس،شرکتهای نفتی نیز ساخته شده است. هال امیدوار است که برای این نمونه ها خریداران زیادی ،به ویژه از کشورهای اروپایی، بیابد. آگوستا109، بل 427، یورکوپتر145 و سیکورسکی اس.67 رقبای اصلی دهرو در بازار هلیکوپترهای نظامی و غیرنظامی هستند.

دارندگان
نیروی هوایی هند
نیروی زمینی هند
نیروی دریایی هند
هوانیروز نپال
اکواردر 7 فروند
برمه
ظاهرا تعدادی نیز به اسرائیل صادرشده و بولیوی و پرو نیز علاقمند به خرید آن هستند.

مشخصات دهرو

اولین پرواز 30آگوست 1992
سال ورود به خدمت 2002
تعداد 80+166 عدد سفارش داده شده
خدمه 2 نفر
مسافر 4-12نفر
طول 15.8 متر
قطر پروانه اصلی 13.2 متر
ارتفاع 3.7 متر
وزن خالی 2500 کیلوگرم
حداکثر وزن 5500 کیلوگرم
پیشرانه 2 موتور توربوشفت توربومکا تی.ام-333-2بی-2 هر یک به قدرت 1000 اسب بخار
حداکثر سرعت 290 کیلومتر در ساعت
سرعت پیمایش 253 کیلومتر در ساعت
بردعملیاتی 320 کیلومتر
حداکثربرد 827 کیلومتر
سقف پرواز خدمتی 6000 متر
نرخ صعود 8.9 متر بر ثانیه
تجهیزات سیستم ضداختلال الکترونیک؛چف/فلرز؛هدفیاب تلویزیونی؛رادار مراقبت دریایی اس وی2000(در نمونه دریایی)؛سونار(در نمونه دریایی)؛سیستم جلونگر مادون قرمز
تسلیحات نیروی زمینی: 8تیر موشک ضدتانک؛4تیرموشک هوابه هوا؛4راکت انداز 68میلیمتری
نیروی دریایی: 2 تیراژدر؛موشک ضدزیردریایی؛بمب زیرآبی


نویسنده: رضاکیانی موححد
منبع :ماهنامه جنگ افزار شماره 54
 

normal_ALH-9.jpg



normal_568px-Sarang_perform.jpg



normal_800px-Dhruv_drop1.jpg

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]با تشكر از آقا رضا به بخش بالگردهاي نظامي انتقال يافت [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گونه ي نظامي كه فرموديد بال و پايلون براي بارگذاري تسليحات داره و همچنين برنامه ي ارتقايي كه گفتيد برجك توپ 20 ميليمتري بهش ببندند ٬ هيچ عكسي نداره؟ حالا بال (ثابت مگه نبود؟! icon_cheesygrin ) هيچي ٬ برجك توپ رو كجاش نصب مي كنند برادر [color=yellow]RezaKiani[/color] ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر رضا کیانی بزرگوار بسیار عالی بود. icon_cheesygrin

معلومه سامان جان اگر از جیب مردم بزنی سالانه چندین میلیارد دلار خرید سلاح و فناوری کنی پیشرفت میکنی! به نظر من این پیشرفت ارزش نداره هند میتونست بجای حل مشکلات از راه نظامی به سوی اقتصاد و صنعت و وابسته کردن پاکستان و چین به خودش بره تا مردم بدبخت این کشور +60 درصد زیر خط فقر نباشن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید من تقریبا حرفت رو قبول ندارم!icon_cheesygrin

ببین یه مقیاس هست تو کشورای نظامی مثلا میگم سرانه درامد و... از این حرفا

الان هند به همین دلیل توسنته از پاکستان در عرصه نظامی پیشی بگیره و به جرات میگم حرف شما در مورده پاکستان عینیت پیدا میکنه نه هند(البته در بلند مدت و با یه سری شرائط اره حرفت درسته راجبشون یا در مقیاس با کشوری چون امریکا)

الان هند چون تونسته بیشترین پول مازاد از نیاز اقتصادی مردمش رو تامین کنه و اونو تزریق کنه به ارتشش و نیز چون سیاست خوبی در تلکه کردن هم روسیه هم امریکا هم اروپا ! به خرج داده برا خودش اقائی میکنه با کمترین فشار اقتصادی به مردمش!
همین اتفاق برا چین هم افتاده هرچند اونا کمونیستین با شرائط خودشون اما پاکستان دقیقا مصداق حرف شماست ! اونا از پول مردمشون زدن تا ارتش قوی بسازند اما چون عرصه اقتصاد رو به هند باختن فقط مردم رو ضعیفتر کردن و هند هم همینو میخواست چون اونا از پولی استفاده میکردن که مازاد نیازشون بود برعکس پاکستان!

یادتم باشه تو اون تایپیک پاکستان بحثشون رو کردیم...

به نظر من هند یه نمونه عینی و موفق هست از برنامه ریزی اگاهانه

هم جز برترینهای اقتصادی هست (چین هم عین همینه با این تفاوت که تو چین با وجود اقتصاد خفنش مردمش از وضعیت رفاه نسبی زیادی برخوردار نیستند و همه کار میکنند و البته از خواص یه دولت کمونیستی هم همینه! باری به هرجهت با همین اقتصاد قدرتمندش تونسته ارتش قدرتمند بسازه و البته چون از مازاد درامدش استفاده میکنه میتونه هزینه ارتش بکنه بدون اینکه به بودجه عمرانی و... کشور صدمه زیاد وراد بشه که مثلا هند درهمین عرصه هست که به چین باخته ، یعنی از نظر تخصیص بودجه اقتصادی از پاکستان برتر اما از چین پائین تره و داره به سمت پیشرفته شدن بیشتر میره تا بتونه تو این عرصه هم با چین رقابت کنه هرچند کیفیت تسلیحات هندی قابل مقایسه نیست با کیفیت نه چندان خوب چینی اما با کمیت زیادش!)


هند الان داره مسیر توسعه و ترقی اقتصادی رو طی میکنه ، چه بخواد چه نخواد برای هرچه قدرتمند تر شدن خودش و ارتشش و مردمش باید اقتصاد قوی داشته باشه که این اقتصاد قویش باعث شده بتونه هزینه هایی ارتش رو تامین کنه با کمترین ضربه به مردمش برعکس پاکستان!
پاکستان نصف اف16 هاش دست دوم امریکاست اونم با وام و.... بعدم با فشار به مردمش ...

تازه شما هند رو بگیر با یه میلیارد جمعیت! کم نیست بابا !

اما: اما در منظر کلی اگر بخواهیم بین امریکا و هند (مثالهای عینی اقتصاد قوی و مردم با رفاه) حساب کنیم حرف شما کلا درست درمیاد اما اگر بیائیم ریز جزئیات رو نگاه کینم میبینیم بین امریکا با اون همه تاریخ اقتصادی و... با یه هند مستعمره انگلیس که تا اخرین قطراتش رو نوشیدن! فرق داره ...

یه نکته دیگه که من تائید میکنم با او ح رف سعید رو اینه که: هرچی تو کشورت به ارتش بیشتر توجه کنی حتی با بیشترین بودجه مازاد بازم کافی نیست و به عبارت بهتر وارد یه دور باطل میشی که اخرش با یه حادثه اقتصادی (مثل همین بحران مالی جهان) باعث ضربه خوردن به خودت میشه
از این جهت من حرف سعید رو قبول دارم .. به نظر من مردمی با فرهنگ بالا و سطح اموزشی خوب و... با یه ارتش تقریبا قوی بهتر از مردم بیشعور هست با یه ارتش وحشتناک قدرتمند!
ولی خوب یه بدبختی اینه ما تو جهان سوم زندگی میکنیم و شاخصه های زندگی و کشورداری اینجا متفاوته .... همین باعث میشه علی رغم میل مخالف دولتمردان ادم کشیده بشه به بازی ... هند خودش رو قوی کنه چین و پاکستان قورتش میدن و به همینطور بالعکس ...!
در این بین کسی برنده است که بیشترین مازاد اقتصادی رو بده بیرون ...

کرتیم داش سعید!

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبول دارم حرفت رو رومل جان اما مساله اینه که هند مازاد درآمدی نداره که تزریق کنه به ارتش! هنوز بالای 60 درصد مردم این کشور زیر خط فقر هستن تو خیابون متولد میشن همونجا هم میمیرن! این کشور در بلند مدت نتیجه هزینه زیادی نظامی رو میبینه که اثر سوء رو اقتصادش میگذاره اون موقع توان ادامه فرایند مدرنیزه کردن ارتش رو هم نداره و از رقیب قویتر چین عقب میفته!

ولی اگر هند میومد بجای اینکه به دام آمریکا بیفته (در تاپیک سقوط پاکستان بحث شد) و خودش رو از کشورهای منطقه جدا کنه دنبال تنش زدایی میرفت خط لوله صلح احداث میشد با چین بخصوص بخش جنوب غربی روابط عمیق اقتصادی و فرهنگی ایجاد میکرد باعث یک امنیت پایدار در منطقه میشد. اما الان هند در منطقه تنها مونده داره به بمبی تبدیل میشه که اگر بترکه چین و پاکستان و احتمالا کشورهای دیگه رو زنجیروار به آتیش میکشونه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصاويري از نمونه هاي مختلف اين بالگرد

نمونه ي دريايي
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AIR_Dhruv_ALH_Naval_lg.jpg[/img]

[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AIR_Dhruv_ALH_Naval_lg.jpg[/url]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALH-6.jpg[/img]

نمونه ي غيرنظامي
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_dhruv-civil.jpg[/img]

[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/dhruv-civil.jpg[/url]

نمونه ي نظامي مسلح به راكت لانچر-توپ 20 م.م 3لول گردان-4 موشك ضد زره
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/0297.jpg[/img]

نمونه ي نظامي مسلح به راكت لانچر-4 موشك هوا به هواي ميسترال-توپ 20 م.م ژيا
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/dhruv-shakti.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/610xdffff.jpg[/img]

موشك 120 م.م LAHAT با هدايت ليزري (ساخت اسراييل)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/lahat_h_1.jpg[/img]

محل نصب توپ 20 م.م فرانسوي
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Weaponised_Dhruv2.JPG[/img]
[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Weaponised_Dhruv2.JPG[/url]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_What_s_that_aircraft_.JPG[/img]
[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/What_s_that_aircraft_.JPG[/url]

كاكپيت پيشرفته
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Dhruv_cockpit_display.JPG[/img]
[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Dhruv_cockpit_display.JPG[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون رایش مارشال جان عکسهای خوبی بود. عکس آخری هم یک کاکپیت پیشرفته رو نشون میده که کار خلبان و کمک رو راحت میکنه با اون نمایشگرهای بزرگ چند منظوره هر داده لازم سریع جلوی چشم هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به به مطلب بسیار جالبی بود!!

اما یه سوال : این تجربه ی اول هند بوده؟؟ اگه نبوده قبلیاش چی بوده؟؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید:

دقیقا.الان کشور هایی مثل کره ی شمالی هستن که ملتشون نون ندارن بخورن ولی موشک بالستیک و... دارن.و در اخر نتیجش یا انقلاب یا فروپاشی.

هند خودش موشک نداره از اسرائیل می گیره؟؟؟!!!توپش هم که فرانسویه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب کامل اقا رضای عزیز با عکسهای ریچ مارشال خوبم کامل شده.

به عقیده من مهم نیست اولش از توپ فلان جا و رادار جای دیگه استفاده کنه. همین که یک طراحی بومی داره و تونسته بازار صادرات رو هم بگیره خودش پیشرفت بزرگیه. شاید خرید این تسلیحات راه رو برای طراحی و ساخت نمونه بومیش هموارتر کنه. با توجه به اینکه که هزینه طراحی و تحقیقات سنگینه و فعلا از توان هندوستان خارجه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر کیانی عزیز دست درد نکنه مطلب خیلی عالی و کاملی بود هند به لطف کمک های فنی بسیاری که از جانب غرب و شرق به او می شود پیشرفت های زیادی کرده است که به قول دوستان از جیب ملت بدبخت هند مایه گذاشته می شود دستت درد نکنه icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هلي كوبتر خوبي به نظر ميرسه ولي فك كنم 1 دونه شاهد 285 كار 4 / 5 تاشونو تموم كنه!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درست فکر کردی عزیز! خوش به حال خانواده ای که چنین پسر باهوشی رو تربیت کردن.
تازه احتیاج به شاهد هم نیست. کلی باید خرج بنزین واین حرفاش بکنیم. خود شما زحمت بکش با قلاب سنگ ترتیب همه شون رو بده. فکر کنم اگه بهت یه تیرکمون بدن بتونی یه دفاع ضدموشکی درست و حسابی هم راه بندازی.
به هرحال....
موفق باشید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.