EBRAHIM

تاپیک جامع بالگرد ای-129 مانگوستا ( A129 Mangusta)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

امروز میخوام این هلیکوپتر زیبا رو بهتون معرفی کنم.مانگوستا.ساخت ایتالیا و آلمان...تنها هلیکوپتر از شرکت آگوستاست که ازش خوشم میاد...مدیران بخش در صورت صلاحیت تاپیک رو منتقل کنند...در ضمن نویسنده،چازان میباشد و از وبلاگ هوانوردی ایر برداشته شده است.
_____
در سال 1974 کمپانیهای آلمان و ایتالیا با همکاری یکدیگر قصد تولید هلیکوپتری نظامی-تهاجمی مشتق از MBB آگوستا وستلند ایتالیا نمودند. دو شرکت، مطالعاتی را درمورد طرحی جدید آغاز نموده بودند ولی در سال 1975 A-MBB115 هلیکوپتر همکاری آنها عمدتا بدلایل صنعتی متوقف گردید.
پس از آن آگوستا خود به تنهایی تصمیم به تهیه هلیکوپتری منطبق با مشخصات مورد نیاز ارتش ایتالیا گرفت. ارتش ایتالیا خواستار هلیکوپتری بود که در اصل نقش ضدتانک داشته ولی قابل استفاده برای ماموریت های حمله به مواضع زمینی نیز باشد. هلیکوپتر مورد تقاضا می بایست قادر به انجم این ماموریت ها در جبهه های عملیاتی ناتو در دهه 1990و نیز قادر به انجام عملیات چه در روز و چه در شب و حتی در شرایط یخبندان سبک باشد. حداکثر وزن برخاستن هلیکوپتر در نقش ضدتانکی می بایست 8160 پوند بوده و باشد. میزان اوج گیری حدود در شرایط استاندارد 20 درجه در ارتفاع 6500 پایی بدور از تاثیر زمین قادر به ایستایی بود ولی با ده متر بر ثانیه و سرعت افقی 250 کیلومتر تعیین گردید. اندیشه آگوستا در ابتدا طرح هلیکوپتری ضدتانک برگرفته از توجه به 20 درصد اضافه وزن موردنیاز برای نقش ضدتانک و عدم توانایی در ارایه مقدورات رضایت بخش، این ایه به فراموشی سپرده شد. ضمن اینکه تهیه چنین هلیکوپتر کجداری هزینه زیادی را نیز می طلبید. از این رو تنها راه منطقی عمل برای آگوستا این بود که از صفر آغاز از همین جا متولد گردید. پارلمان ایتالیا در ژوئن 1977 بودجه طرح تولید آنرا تصویب نموده و از همان هنگام به بعد آگوستا عزم A-129 نماید و خود را برای تحویل اولین سری که نام مانگوستا بر آن نهاده شده بود در سال 1986 جزم نمود.

Agusta-A129CBT_RIAT2005_003_800.jpg

یکی از الزامات ارتش ایتالیا تصاحب هلیکوپتری با ماندگاری بالا بود و برای تصریح آن صفات زیر مقرر گردید. کشف هلیکوپتر بایستی بسیار مشکل باشد و در صورت کشف شدن زدن آن مشکل باشد و در صورت مورد اصابت قرار گرفتن حتی با وجود میزان بالای صدمات قادر به انجام ماموریت محوله باشد و در نهایت اگر میزان صدمات وارد شده به شدتی باشد که در شرایطی نزدیک به سقوط ناچار به فرود باشد برای سرنشینان خود حد بالایی از محافظت و ماندگاری و بقا فراهم آورد. الزامات ذکر شده تاثیری عمیق بر طراحی و ابعاد بدنه هلیکوپتر داشت. مانگوستا نسبتاً کوچک بوده و به ادوات کاهنده صدا،سیستم های کاهش علایم راداری و محافظت سرنشینان و قطعات حیاتی مجهز است. تمام قطعات این هلیکوپتر توان تحمل اصابت گلوله های آتش بارهای 12/7 میلی متری شلیک شده از فاصله 800 متر را داشته و آزمایشات نشان داده که قادر به جان بدر بردن از گلوله های 23 میلی متری نیز می باشد. کلاهک روتور اصلی طوری طوری طراحی و ساخته شده که حداکثر محافظت را برای مکانیزم کنترل فراهم آورده است. آ-129 به سیستم کنترل پروازی یک پارچه مولتی پلکس مجهز است که به گفته آگوستا وستلند اولین هلیکوپتر مجهز به چنین سیستم پیشرفته ای است. این سیستم از دو پروسسور اصلی سود می جوید که در 40 درصد ظرفیت خود کار می کنند. این دو پروسسور تقریباً همه عوامل موثر در نوع ماموریت محوله را پردازش کرده و بار کاری سرنشینان را به حداقل رسانده اند.

A129CFl.JPG

ارتش ایتالیا مقرر داشته بود که پروسسورها بایستی قادر به انجام حداقل 220 ماموریت سه ساعتی قبل از پیش آمدن عیبی اساسی باشند. آگوستا در آزمایشات نشان داده است که سیستم قادر به انجا 2488 ماموریت سه ساعته هر گونه عیبی است. با توجه به اینکه آ-129 در مجاورت کامل خطوط مقدم دشمن عمل خواهد کرد آگوستا حداکثر تلاش و تاکید را در قابلیت سرویس و نگهداری فنی آن به کار برده است.هلیکوپتر باید به ویژه ضریب ساعت پرواز به ساعات سرویس مورد نیاز خوبی را دارا باشد. در این راستا آگوستا هدفی قطعی برای خود تعیین نموده و مصمم به نیل به ارقامی بهتر از هلیکوپترهای آپاچی هیوز شد. به عنوان مثال گفته می شود که تعمیر و نگهداری سیستم های دینامیک به ازای هر ساعت پرواز به کمتر از 30 دقیقه سرویس نیازمند است. ماندگاری و بقای سرنشینان بعد از فرودی اضطراری توسط بدنه ای که مچاله شدن داخلی را به کنتر از 20 درصد محدود ساخته و صندلی هایی که برخوردی به شدت 43 برابر شتاب ثقل زمین را به شوکی معادل 15جی وارده به سرنشینان کاهش می دهند میسر گشته است. ارابه های فرود سخت بدون صدمه به بدنه هستند. اگر به الزامات فوق این حقیقت را نیز اضافه کنیم که ارتش ایتالیا خواستار این بود که به غایت مقاوم بوده و دارای ECM آ-129 قادر به عمل کرد در شرایط آلودگی اتمی، شیمیایی ، میکروبی بوده، نسبت به اخلال الکترونیکی تسلیحات آفندی و پدافندی گسترده ای شامل موشک های تاو باشد می توان به عظمت و عمق تلاش و جدیت گسترده و متعهدانه آگوستا در تحقق این پروژه پی برد. 40 درصد بودجه تحقیقاتی(آر&دی) شرکت را به خود جذب نموده و تا زمان تحویل اولین نمونه به ارتش ایتالیا در سال 1986 بیش از دو میلیون ساعت کار تحقیقاتی و تولیدی انجام گشت و ساخت پیش نمونه های آزمایشی بیش از یک میلیون ساعت کاربرد به طوری که کارشناسان امر این پروژه را جهش عظیم به جلو برای صنایع هوایی ایتالیا می پندارند.
---
A129mangusta01.jpg

مانگوستا 25 درصد از کبرا و 50 درصد از آپاچی سبک تر بوده و مواد کامپوزیت به کار رفته در آن 16 درصد وزن خالی را شامل می شود که در این میان می توان روتور اصلی و قسمت دم و روتور دم و بالچه ها را نام برد. آ-129 به دو موتور توربو شفت رولزرویس جی ای ام هر یک به قدرت 895 اسب بخار مجهز است. هر یک از این موتورها در حالت اضطراری هم چون خاموش شدن یکی از موتورها در فرود یا برخاست قادر به تولید (sight) هزار و سی و پنج اسب بخار قدرت برای 2/5 دقیقه هستند. طرح روتور اصلی به گونه ای است که امکان نصب سایت بر فراز آن در انواع تجسس شناسایی را میسر می سازد. از نظر تسلیحاتی مانگوستا قادر به حمل انواع تسلیحات شمال موشک های تاو و انواع راکت ها نسل سوم موشک های ضدتانک و هوا به هوا و برجک تیر بار است. دو بالچه جانبی جدا شونده آن هر یک قادر به حمل 500 کیلوگرم تسلیحات -200 کیلوگرم موشک های تاو 2 تا 4 و 300کیلوگرم راکت عدد تیر بار یا باک های بنزین کمکی هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هلی کوپترهای مسافری ساخت شرکت آگوستا را از نزدیک دیده ام مبلمان بود و خیلی شیک ولی فکر نکنم به لحاظ کیفیت و کارایی به پای هلی کوپتر های بل برسد.
در مورد این هلی کوپتر هم با توجه به قدرت موتورها و وزن کمترش نسبت به آپاچی باید قابلیت مانور بهتری داشته باشد.
هنوز هم هر چقدر فکر می کنم نمی دانم چرا این هلی کوپتر تهاجمی شاهد سپاه که اخیرا تست شد با یک موتور است ؟ و با یک موتور چگونه قدرت پایداری و مانور خواهد داشت.
تسلیحات قابل حمل این پرنده هم شبیه کبری است البته به لحاظ وزنی نمی دانم کدامیک بیشتر است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]Raptor جان مطلب جالبي بود و دستت درد نكنه . ولي متأسفانه قبلاً اين مطلب ارسال شده بود و بايد قفل بشه . ببخشيد icon_cheesygrin

[/color]
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=163

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.