Recommended Posts

البته این نکته رو بگم ما تازمانی که بیمارستان صحرایی داشته باشیم نیازی به استفاده به چنین هلیکوپتر هایی نداریم !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر میکنم اززمان فروپاشی شوروی صنایع نظامی روسیه قدرت رقابتش رو باغرب ازدست داده وپیشرفت خیلی زیادی نداشتن واکثر تلکنولوژی نظامیشون برا زمان مرحوم شوروی هستش
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مروری بر تاریخچه و خدمت بالگرد Mil Mi-6 Hook

 

قسمت چهارم :

 

MIL-6_brochure-cover~0.jpg

 

تعمیر و نگهداری :

 

نمای برش خورده :

 

1. موتور های توربوشفت

2. تیغه روتور اصلی

3. گیربکس

4. سر روتور

5. محفظه بار

6. روتور دم

7. دکل روتور دم

8. تثبیت کننده افقی

9. اسکی دم

10. دم بوم

11. رمپ دسترسی

12. مخزن سوخت کمکی

13. صندلیهای تاشو داخلی

14. مخزن سوخت داخلی

15. کابین ناوبری

16. کابین خلبان

 

Mil_Mi-6_design_640355.jpg

نمای گرافیکی برش خورده از بالگرد Mil Mi-6

 

برای سادگی در نگهداری ، تسهیل خدمات رسانی و بهره برداری از بالگرد ، به ویژه در شرایط خارج از فرودگاه ، سیستمهایی در این بالگرد پیش بینی شده است .  بنابراین ، موتورها ، محفظه ی جعبه دنده اصلی ، صفحه swash و توپی روتور اصلی را می‌توان بدون تجهیزات زمینی خاص ، از پنل‌های جانبی پوشاننده ی موتور ، که توسط جک‌های هیدرولیک کار می‌کنند ، بازرسی و سرویس کرد .

دسترسی به این سکوها با استفاده از نردبان یا از طریق دریچه ی سقفی در کابین خدمه امکان پذیر است .  پشت محفظه ی درهای تاشو ، بوم دم ، شکلی مخروطی را به خود می گیرد و توسط اتصالات مهره ای ، در قاب انتهایی به بدنه مرکزی متصل می شود و سیستمهای :

  • شفت انتقال نیرو به روتور دم
  • کابل‌های کنترل روتور دم
  • تثبیت‌کنندها
  • اویونیک و
  • کابل‌های الکتریکی

را در خود جای داده است .  تکیه گاه روتور دم نیز به عنوان تثبیت کننده عمودی عمل می کند و روتور دم متغیر چهار تیغه را حمل می کند .

 

Mil_MiI-6_close_up_640_wm.jpg

نمای جلو - دسترسی به سکوها و دریچه های بازرسی از طریق دریچه سقفی در کابین خدمه امکان پذیر است

 

 

روتور دم توسط یک اسکی میله ای ارتجاعی ، در برابر ضربات سقوط محافظت می شود .  بالگرد  Mil Mi-6 دارای یک تثبیت کننده افقی (سطح 4.87 متر مربع) است که می تواند در پرواز کنترل شود تا قابلیت مانور و پایداری لازم را فراهم کند .  زاویه متغیر (از +5 تا -13 درجه) تثبیت کننده با اهرم "پیچ-گاز" ترکیب می شود . هنگامی که اهرم به سمت بالا حرکت می کند ، زاویه تثبیت کننده افزایش می یابد . در حالی که وقتی به سمت پایین حرکت می کند ، کاهش می یابد .

 

mi6p-5.jpg

مجموعه ی دم در بالگرد Mil Mi-6

 

روتورها و سیستم انتقال نیرو در بالگرد Mil Mi-6  دارای :

  • روتور اصلی کاملا مفصلی پنج پره با قطر 35 متر
  • روتور دم چهار پره با قظر 6.30 متری و
  • گیربکس معمولی است.

گیربکس اصلی کاهش دهنده ، روتور دم ، فن ، ژنراتورها و پمپ های هیدرولیک را به حرکت در می آورد. گیربکس کاهش متوسط ، مجهز به فن مخصوص است.  محور روتور اصلی در این بالگرد ، 5 درجه به سمت جلو متمایل است.  مدل های اولیه ی این بالگرد دارای روتور اصلی با تیغه های ذوزنقه ای بودند ، اما در سال 1965 میلادی ، تیغه های مستطیلی جدید با وتر ثابت 1000 میلی متر معرفی شدند .

 

mi-6_4.jpg

مجموعه ی شفت و روتور پنج پره اصلی در بالگرد Mil Mi-6

 

المان بارگیری تیغه های روتور اصلی یک لوله فولادی استیل ، یک لوله نورد سرد تمام فلزی با مقطع متغیر به طول 15610 میلی متر است که آب بندی شده و دارای سیستم سیگنال دهی آسیب است .  قاب تیغه متشکل از 20 قسمت است که توسط واحدهای بست مخصوص به مهار بسته می شود .  ماهیواره ی هر بخش از یک دماغه و یک قسمت دم تشکیل شده و نیروهای آیرودینامیکی را به میله مهار منتقل می‌کند . هنگامی که تیغه ها خم می شوند ، بخش ها با یکدیگر برهمکنش نمی کنند و فقط نیروهای آیرودینامیکی و اینرسی را مستقیماً به میل مهار منتقل می کنند.  قسمت دم تیغه ها که دارای پرکننده لانه زنبوری است ، پیچش هندسی نیز دارند.  ماهیواره های مستطیلی به دلیل ویژگی های طراحی آن ، کیفیت آیرودینامیکی بهتری داشتند و نیروی بالابر بیشتری ایجاد می کردند .

 

mil-mi-6-hook_p.jpg

تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6

 

سرعت چرخش روتور اصلی حدود 120 دور در دقیقه بود (تغییری بین 113 و 130 دور در دقیقه پذیرفته شد). بهبود مستمر در طول دوران خدمت این بالگرد ، منجر به بازده آیرودینامیکی بهتر تیغه شد.  علاوه بر این ، عمر مفید آنها به طور قابل توجهی از 50 ساعت در سال 1957 میلادی به 1500 ساعت در سال 1971 میلادی افزایش یافت .

 

EH5Uyk-WsAIjtIe.jpg

نمای روبه رو و نمای زیرین چند بخشی قاب تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6

 

روتور دم با قطر 6.30 متر دارای چهار تیغه کامپوزیتی ساخته شده از چوب آغشته به پلاستیک است که در پیرامون تکه های فولادی ساخته شده است .  روتور دم با سرعتی بین 637 تا 678 دور در دقیقه می چرخید .  

 

Mil_Mi-6_tail_rotor_wm.jpg

نمای روبه رو و نمای زیرین چند بخشی قاب تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6

 

سیستم یخ زدایی بالگرد دارای هشدار دهنده ای است که شروع یخبندان را نشان می دهد .  سیستم یخ زدایی الکترو حرارتی امکان انجام پروازهای طولانی مدت در شرایط یخ زدگی شدید را فراهم میکرد .  المانهای گرمایشی سیستم در نوک تیغه های روتور اصلی و دم و در قسمت دماغه ورودی های موتور قرار دارند .  شیشه های کابین خلبان و جلو پنجره کابین ناوبر نیز به صورت الکتریکی گرم می شوند.  

 

EH5UzWoXkAAuPUl.jpg

نمای گرمکن های الکتریکی در بالگرد Mil Mi-6

 

درجه ی حرارت عناصر یخ زدایی روتور اصلی و دم به دمای هوای بیرون بستگی دارد و با تغییر فرکانس چرخه های عملیاتی این عناصر کنترل می شود . دستگاه های ضد یخ با برق 280 ولت سه فاز AC تغذیه می شوند .  این جریان توسط دو ژنراتور SGS-90/360 تامین می شود .  پره های راهنمای کمپرسور با هوا گرم می شوند .   بر اساس اطلاعات جمع آوری شده ، روتور دم Mil Mi-6 اولیه توسط سیستمی با استفاده از مخلوط اتیل الکلی/گلیسیرین موجود در یک مخزن 28 لیتری یخ زدایی میشود .  

 

سیستم فرود این بالگرد دارای ارابه سه چرخه با کمک فنرهای اولئوپنوماتیک است.  چرخ دماغه قابل هدایت است و دارای دو چرخ به ابعاد 720 در 310 میلی متر است.  ارابه های فرود اصلی به چرخ های  1325 در 480  میلی متر مجهز شده اند .  دو محفظه (فشار کم و فشار بالا) در ضربه‌گیرهای زیر ارابه فرود اصلی ، عملکرد روان کمک فنر و تعدیل کننده نوسانات را در  بارگذاری در یک سطح کوچک تضمین می‌کنند .  محفظه‌های فشار بالا هر دو پایه ی ضربه‌ای از طریق یک سیستم سرریز مجهز به دمپر فنری به هم متصل شدند .  دمپر اجازه می دهد تا نوسانات بالگرد در بارگیری کامل زیر بار کاهش یابد .  ترکیب شوک دو محفظه با سیستم سرریز تقریباً به طور کامل رزونانس زمین را در تاکسی ، فرود و سایر حرکات روی زمین حذف میکند . ( شبیه سیستمهای استفاده شده در اتوموبیل های قدیمی شرکت سیتروئن . م ) فقط مدل‌های تولید اولیه به فیرینگ چرخ‌های اصلی ارابه فرود مجهز بودند .

 

16591919-mihook_xl~0.jpg

نمای ارابه های فرود در بالگرد Mil Mi-6

 

 

 

پایان قسمت چهارم

.

.

.

ادامه دارد . . .

 

مترجم  : 951

برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است .

 

فقط برای میلیتاری

منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد .

ویرایش شده در توسط 951
  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.