EBRAHIM

آشنایی با هواپیمای ترابری C-17 گلوب مستر

Recommended Posts

[color=darkblue]
[b]با سلام خدمت دوستانم در جمع گرم میلیتاری
چند روزیه که حسابی درگیر هستم و اصلا هم وقت کافی ندارم.ولی بزودی سرم خلوت میشه و تا آخر هفته آینده انشالله به همان روال قبلی بازمیگردیم.مقاله امشب درباره غول لجستیکی ایالات متحده به نام C-17 و با لقب گلوب مستر است و از یک کتاب خارجی گرفته شده است.این همن تقدیم به رضا جان که میگه میلیتاری مرده،امیدوارم مفید باشد،شب خوش[/b] icon_wink
...
با شدیدتر شدن جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب در اواخر دهه 1970 ، به ویژه پس از اشفال نظامی افغانستان در 1979،مقامات نظامی ایالات متحده برای تقویت پایگاه های امریکایی و پیمان ناتو در برابر اقدامات احتمالی پیمان ورشو براگیخته شدند. در آن زمان،با وجود برنامه های اصلتحی بهبود هواپیماهای گالاسکی و استارلیفتر،باز هم ارزیابی های کارشناسان نظامی از سرعت عمل ناتو در برابر حمله احتمالی ورشو نگران کننده بود.بنابراین، در فوریه 1980 وزارت دفاع ایالات متحده ساخت یک هواپیمای جدید ترابری سنگین استراتژیک،با قابلیتهای تاکتیکی و امکان استفاده از فرودگاه های نامناسب را به مناقصه گذاشت...

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c17%7E0.jpg[/img]
گلوب مستر،غول ترابری ایالات متحده[/align]

پس از بررسی طرح های پیشنهادی،طرح مک دانل داگلاس در 29 اوت 1981 برنده مناقصه اعلام شد.این طرح را سی-17 نامیدند.
همانند بسیاری از طرح های جدید،برنامه ساخت سی-17 با مشکلات جدی(مثل تاخیر در تکمیل و توسعه نرم افزار سیستم کنترل رقمی) مواجه شد،و با ماه ها تاخیر ادامه یافت.این تاخیر طولانی باعث بروز اختلافاتی جدی بین مسئولان شرکت سازنده از طرفی،و کنگره و نیروی هوایی ایالات متحده از طرف دیگر شد، و در نتیجه وقفه هایی در پرداخت هزینه ها به وجود آمد.سرانجام اولین پیش نمونه C-17 در دسامبر 1990 از آشیانه اش خارج شد،و تا تابستان سال بعد،آزمایش های زمینی را انجام داد.با تکمیل این آزمایش ها،اولین آزمایش پروازی در 15 سپتامبر 1991 انجام شد.

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AIR_C-17_Releasing_Flare_lg.jpg[/img]
سی-17 قادر است سه فروند هلیکوپتر آپاچی را در خود جای دهد
[/align]

سی-17 به چهار موتور توربوفن قدرتمند و سیستم پرواز با سیم مجهز است.این هواپیما ضمن دارا بودن قابلیت سوختگیری هوایی،برد پروازی زیادی دارد.امکان زودپروازی از روی باند های نامناسب و عملکرد پروازی قدرتمند از ویژگیهای دیگر گلوب مستر هستند.به علاوه،فضای درونی این هواپیما چنان طراحی شده که امکان حمل انواع وسایل نقلیه نظامی چرخدار یا زنجیردار حال و آینده ایالات متحده را دارا باشد.مثلا شش دستگاه کامیون 900 کیلوگرمی را میتوان درون آن به صورت کنار هم قرار داد.برای تطابق با استاندارد های نیروی هوایی درباره تحمل سازه ای در برابر خسارات ناشی از حمله دشمن،و همچنین اغتشاشات هوایی در ارتفاعات پایین،بال سی-17 با استحکامی مضاعف طراحی شده،چنانچه که سازه کلی هواپیما حدود یک سوم وزن پایه را تشکیل میدهد!بیشتر سیستم های درونی سی-17 مثل سیستمهای فشار،تهویه وضدیخ) با رایانه کنترل میشود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c-17-cockpit.jpg[/img]
کابین C-17
[/align]

با وجود برنامه اولیه وزارت دفاع برای خریداری 210 فروند سی-17،در مارس 1990 این تعداد به 120 فروند کاهش یافت.در دسامبر 1993 پنتاگون اعلام کرد که ابتدا فقط 40 فروند سی-17 را خریداری میکند،و اگر شرکت سازنده نتواند افزایش هزینه ها،مشکلات طراحی و تاخیر ها را در مدت دو سال جبران کند،خرید 80 فروند بعدی را لغو خواهد کرد.با این تهدید،مشکلات سی-17 حتی زودتر از زمان پیش بینی شده رفع شد و در نوامبر 1995 خرید همه 120 فروند قطعی شد.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c17_schem_01.gif[/img][/align]

---- مشخصات فنی ----
[b]نیروگاه[/b]
- چهار موتور توربوفن پرات اند ویتی F117-PW-100
بیشترین رانش موتور: 185.5 کیلو نیوتون
ظرفیت مخازن سوخت درونی: 102.600 لیتر
[b]ابعاد بیرونی[/b]
دهانه بال: 52.2 متر
مساحت ناخالص بال: 353 متر مربع
دهانه دم افقی: 19.8 متر
طول: 53 متر
ارتفاع: 16.7 متر
[b]ابعاد درونی[/b]
بیشترین عرض قابل بارگیری: 5.5 متر
بیشترین ارتفاع درونی: 4.1 متر
حجم درونی: 593 متر مکعب
[b]وزن ها[/b]
وزن خالی عملیاتی: 122 تن
بیشترین بارمزد: 78 تن
بیشترین وزن برخاستن: 263 تن !
[b]عملکرد پروازی[/b]
بیشترین سرعت کروز در ارتفاع پایین: 650 کیلومتر بر ساعت
طول میدان برخاستن: 2.28 کیلومتر
طول میدان فرود: 920 متر
برد: 4.500 کیلومتر
-خدمه پروازی شامل سه نفر(خلبان،کمک خلبان،مامور بار) به همراه 2 نفر همراه احتمالی در کابین
[b]- بیشترین محموله قابل حمل شامل سه فروند هلیکوپتر آپاچی،یا پنج دستگاه زره پوش LAV-25 با سرنشین[/b]
- قادر به حمل 102 چترباز
- قادر به حمل تانک M1 !
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/C-17_Globemaster_052_800.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c17_27.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c-17-antarctica.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c17-canada.jpg[/img]
[/align]
[/color]

[align=center][color=red][b]در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت الزامی میباشد[/b][/color][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راپتور عزيز تشكر فراوان

خيلي جالب بود. جالب تر از همه كاكپيت اين هواپيما هست كه با اون چيزيايي كه من تاحالا ديدم

فرق داشت.

تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ئستت درد نکنه رپتور جان
واقعا غوله
کسی عکس از اشیانه این هواپیما نداره؟
هزینه نگهداری سالانه این هواپیما چفدره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ضمن تشكر از رپتور عزيز ، به بخش هواپيماهاي نظامي انتقال يافت .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه!! چقدر خفن خفوله!!
قبلا تو بازی دیده بودمش اما فکر نمی کردم این همه عظمت داشته باشه!!

راستی سپهر جان شما چه چیز جدیدی تو کاکپیتش دیدی؟؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستی سپهر جان شما چه چیز جدیدی تو کاکپیتش دیدی؟؟!
[/quote]

دقت كن. تفاوت هاي زيادي ميبيني.

اولين تفاوتش فرق هوك؟ دوك ؟ توك؟ ( همون فرمان هواپيما icon_wink ) هست با ساير

هواپيماها.

دوم يه دوربين مانندي روبه روي خلبان وجود داره كه من نميفهمم چه كاربردي داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]از این غول برای انتقال تانک هم استفاده میشه!از نظر مقاومت سازه ای از برادرش (اسمش چی بود؟همون دماغ گنده هه؟) گالاسکی بهتره،گالاسکی بارها مورد بهینه سازی دراومد تا نیروی هوایی قبولش کرد...
درسته!کابین یه تفاوتهایی داره،به این عکسها دقت کنید...
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/C17_Cockpit.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_C17_Cockpit.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/JAD-2008-247-113-UNC.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_JAD-2008-247-113-UNC.jpg[/img][/url]
من اگه جای یارو بودم اول 2 ثانیه فکر میکردم بعد با تمام سرعت فرار میکردم icon_wink
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/C17Landing.jpg[/img]

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]راستی رپتور جان چند تا تانک M1 توش جا میشه icon_wink

و سوال دیگر اینکه چرا گوشه های بالهاش 90 درجه است و دیگر هیچ icon_wink[/quote]
به دلیل وزن بالای تانک،یک دستگاه حمل میکند...
و این گوشه های خم شده ، در بعضی از جنگنده ها برای کمتر جاگیرشدن در عرشه ناو،بالها را خم میکنند یا به اصطلاح میشکنند تا جای کمتری اشغال کنند.دربعضی از هواپیماها هم به عنوان هوابرهای فرابحرانی برای به تاخیر انداختن موجهای ضربه ای کاربرد دارند.در بعضی هواپیماها هم نقش سکان عمودی را برای کمک به تعادل هواپیماها ایفا میکند...
icon_wink
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشی رپتور جان از مطالب مفیدت خیلی استفاده میکنیم.

اون عکس مونتاژ فرود رو ناو کجا بود؟ اگر حقیقت داشته باشه پس الان اون ناو باید قعر دریا باشه! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]خسته نباشی رپتور جان از مطالب مفیدت خیلی استفاده میکنیم.

اون عکس مونتاژ فرود رو ناو کجا بود؟ اگر حقیقت داشته باشه پس الان اون ناو باید قعر دریا باشه! icon_wink[/quote]
خوب کسی نگفت عکس واقعیه :lol: از چرخها مشخصه،در ضمن اون یارو جلوی هواپیما چی میکرد؟...
ناو میتونه وزنش رو تحمل کنه ولی گیره های لندینگ تحمل ندارند...(200 تن!) :lol:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسيار عالي...هواپيماي قدرتمندي به نظر ميرسه.
من يه عكس ازش ديده بودم كه تو يه باندي بود و كلي گردوخاك به پا كرده بود...چه ويژگي داره كه باعث شده بتونه تو باندهاي نامرغوب فرود بياد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اونوقت کدوم سوخت رسانی 102 هزار لیتر سوخت هواپیما واسه این هیولا می بره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]بسيار عالي...هواپيماي قدرتمندي به نظر ميرسه.
من يه عكس ازش ديده بودم كه تو يه باندي بود و كلي گردوخاك به پا كرده بود...چه ويژگي داره كه باعث شده بتونه تو باندهاي نامرغوب فرود بياد؟[/quote]
داشتن ارابه فرود قدرتمند،چرخ های سازگار با انواع شرایط،سیستم ترمز قدرتمند و همچنین بی نیازی به تجهیزات زمینی باعث میشند تا این غول زیبا،در باند های نامناسب،کوتاه و بدون تجهیزات هم امکان فرود داشته باشه... :lol:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبل از انقلاب درخواستی برای خرید این هواپیما توسط نیروی هوایی به آمریکا داده شد که مورد موافقت قرار نگرفت.و برای حایگزینی آنها تعداد زیادی 747 خریداری شد. در آن زمان بزرگترین ناوگان 747 نظامی در ایران شکل گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم