Blaze

جنگنده ضربتی ای-6 اینترودر (Grumman A-6 Intruder)

Recommended Posts

[quote]بلز جان از شما متشکرم. مطلب مفیدی بود.
این تاپیک زدن اپیدمی هست کسانی که توانایی دارند را وادار به ایجاد تاپیک بعد از مدتی که در سایت فعال شده اند. می کند

سال تعویض با EA 18G معلوم نیست؟ از دوستان کسی می داند؟[/quote]

با سلام و تشکر از دوست عزیز قراره این هواپیما امسال یعنی 2009 میلادی وارد خدمت بشه اگر اشتباه نکنم اسکادران VAQ-129 نیروی دریایی آمریکا به اون مجهزه و در طول امسال میلادی اسکادران های VAQ-132 و VAQ-141 اون رو به خدمت خواهند گرفت .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون میله بالای کابین همون سیستمه سوخت گیری هوایی ؟
( اگه باشه شبیه سیستم سوخت گیری رافال )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]اون میله بالای کابین همون سیستمه سوخت گیری هوایی ؟
( اگه باشه شبیه سیستم سوخت گیری رافال )[/quote]

بله همینطوره...نمیدونم چرا از لوله ی جمع شونده استفاده نکردند...![/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا Mk-82 بمب 500 پاوندي هست نه 250 پاوندي. لطفا اصلاح بفرماييد.
وافن اس اس از اصلاحي كه كرديد ممنون. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]آقا رضا Mk-82 بمب 500 پاوندي هست نه 250 پاوندي. لطفا اصلاح بفرماييد.
وافن اس اس از اصلاحي كه كرديد ممنون. :lol:[/quote]

مارک های سری 8 در وزن های 250/500/1000/2000 پوندی تولید میشه...مقاله اش رو اسکروله...معمولا به همشون مارک-82 میگویند... :lol: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue][quote]اون میله بالای کابین همون سیستمه سوخت گیری هوایی ؟
( اگه باشه شبیه سیستم سوخت گیری رافال )[/quote]

بله همینطوره...نمیدونم چرا از لوله ی جمع شونده استفاده نکردند...![/color][/quote]






تا اونجايي كه يادم ميآد فكر كنم بخاطر حجم رادار و وسايل ديگه ناوبري دماغه هواپيما تا خرخره پره و يكي ام بخاطر اينكه زره دماغه يك تيكه البته اگر اين هواپيما در نيروي هوايي خدمت ميكرد با توجه به سيستم سوخترساني لوله ايش ديگه اين شكلي نميشد و اون لوله بد شكل سوختگيري ميافتاد روي هواپيما مثل فانتوم.
در مورد بمب هم حق با امير خان هستش من با مارك 81 اشتباه گرفتم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
خسته نباشی Blazeجان
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_1.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_4.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_6.png][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_6.png[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_8.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_8.JPG[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a6_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a6_9.jpg[/img][/url]

جنگ الکترونیک
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ea6_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ea6_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ea6_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ea6_7.jpg[/img][/url]
EA 18G جایگزین ea6
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ea18_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ea18_1.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستتون درد نكنه جناب 6 ممنون اين دفعه راحت صفحه بالا آمد :? icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینترودر جت جنگنده 2 موتوره ای است که توسط کمپانی "گرومن" ساخته شد تا جایگزین "اسکای رایدر"های پیستونی شود. درمیانه دهه60، این هواپیما تبدیل به جنگنده هجومی تفنگداران دریایی ونیروی دریایی آمریکا شد. انواع مختلفی از این هواپیما به خدمت گرفته شد. "ئی.آ-6بی پروالر" برای جنگ الکترونیک و "کا.آ-6 دی" به عنوان هواپیمای سوخترسان بکارگرفته شدند. اینترودر برای حمله در هوای بد و حملات شبانه هواپیمایی مناسب است.

در این هواپیما ،بر خلاف اکثر جنگنده های 2 نفره، خلبان و کمک خلبان درکنار همدیگر می نشینند. کمک خلبان وظیفه ناوبری و شلیک سلاح ها را بر عهده دارد. در مدل پراولر خدمه به 4 نفر افزایش یافته اند که 2 خدمه جنگ الکترونیک درکنار هم و در پشت خلبان و کمک خلبان قرار می گیرند.

آ-6آ بر اساس یک سیستم مجتمع دیجیتالی حمله/ناوبری ساخته شد. این سیستم برای افزایش دقت بمباران در هوای بد وشب طراحی شده است و شامل چند رادار گوناگون می باشد. یک رادار جستجو، یک رادار ردیاب، 1 رادار ارتفاع سنج دوپلر اطلاعات لازم پرواز را کسب کرده و این اطلاعات را به یک کامپیوتر می فرستند و این کامپیوتر اطلاعات جمع آوری شده توسط این رادارها را پردازش کرده و برای کمک خلبان نمایش می دهد. در مجموع تعداد 488 فروند از نمونه اولیه اینترودر یا همان آ-6آ ساخته شد.

چندی بعد نیروی دریایی آمریکا با درگیر شدن در عملیات رزمی ویتنام برای حمله به سایت های موشکی و راداری که روسها در اختیار ویتنام شمالی قرار داده بودند تعداد 19 فروند آ-6آ را به آ-6بی تغییر داد. در این هواپیماها سیستم هدفگیری دیجیتال را با وسایل کشف و ردیابی رادار دشمن جایگزین کردند. تجهیزات جدید به اینترودر اجازه می دادند که از موشک "شرایک" و موشک "استاندارد" (نمونه ضد تشعشع) استفاده کند. 5 فروند از آنها در جنگ ویتنام سقوط کردند و باقیمانده آنها به آ-6ئی تبدیل شدند.

در سال 1970 آ-6ئی ساخته شد. در این مدل سیستم دیجیتال حمله/ناوبری با یک سیستم جدیدتر تعویض شد. سیستم جدید به اینترودر اجازه می داد که از بمبهای هدایت لیزری نیز استفاده کند. در ضمن، سیستم هوابرد کشف اهداف متحرک که بر روی آ-6ئی نصب شد باعث می شد که اینترودر بتواند به اهداف متحرکی مانند تانک یا کامیون حمله کند. تعداد 445 فروند آ-6ئی ساخته شد که در حقیقت در حدود 240 فروند آنها به روز شده مدلهای قبلی بودند.

آ-6اف ،که در میانه دهه 80 ساخته شد، علاوه بر سیستم هدفگیری جدید می توانست از موشکهای هوا به هوای "امرام" نیز استفاده کند. این امر درحالی صورت گرفت که تا آن زمان اینترودرهای قدیمی تر توانایی رزم هوایی نداشتند. در ضمن موتورهای آ-6اف را با 2 موتور "جنرال الکتریک اف-404" ،که در "اف-18 هورنت" بکاررفته بود، عوض کردند. این موتورها پس سوز نداشتند و از نظر قدرت و مصرف سوخت بر موتورهای قدیمی "جی-52" ساخت "پرت اند ویتنی" برتری داشتند. پروژه ساخت این نمونه پیشرفته اینترودر بعدها لغوشد.

اولین اسکادران عملیاتی اینترودرها در فوریه1963 تشکیل شد و اینترودرها اولین بار در ویتنام جنگیدند. در جنگ ویتنام 84 فروند از آنها سرنگون شدند. اولین اینترودر در 14جولای1965 سقوط کرد. این هواپیما توسط سروان "دونالد بوکر" و سروان "دونالد ایتون" هدایت می شد و از ناو هواپیمابر "ایندیپندنس" برخواسته بود.

اینترودرها بعدها در لبنان و لیبی نیز درگیرشدند. در روز 4دسامبر1983، 1 فروند اینترودر و 1 فروند آ-7کورس ایر بر فراز خاک لبنان توسط موشکهای سوری ساقط شدند.

اینترودر در جنگ اول خلیج فارس و بوسنی نیز جنگید. در این زمان اینترودرها بهبود یافته بودند و توانایی حمل موشکهای هدایت لیزری را داشتند. اینترودرها در اواخر دهه 90 بازنشسته شدند اما پراولرها تا سال گذشته ،که هواپیماهای پیشرفته "گراولر" جانشین آن شدند، تنها هواپیمای جنگ الکترونیک دریاپایه آمریکا بود. آخرین فروند اینترودر در 28 فوریه 1997 از خدمت مرخص شد. اگرچه جانشین اینترودر ،"اف/آ18"، توانایی های زیادی دارد اما وزن مهمات حمل شده و برد آن با اینترودر قابل مقایسه نیست. اینترودر با 11 تن وزن خالی قادر به حمل 8 تن مهمات است که در بین هواپیماهای مشابه بی نظیرمی باشد.

نویسنده رضاکیانی موحد
منبع ماهنامه جنگ افزار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر رضا

نیروی هوایی چرا از این آ-4 و آ-6 ها نخریده؟

میتونستن از اف 5 ها به عنوان شکاری و از آ4 ها به عنوان بمب افکن سبک استفاده کنند که قابلیت سوختگیری هوایی داره و بردش و همچنین میزان حمل تسلیحاتش از اف 5 ببیشتره ! فقط سرعت اف 5 زیادتره!
[quote] A-4 Skyhawk
[color=red]
مشخصات :

نام : A-4 Skyhawk
نوع : جنگنده ضربتی
کشور سازنده : آمریکا
شرکت سازنده : مک دانل داگلاس
سال ساخت : 1954
ورود به خدمت : 1956
خروج از خدمت : 2003 (در آمریکا)
تعداد ساخته شده : 2960
قیمت : 860 هزار دلار برای 500 فروند اولیه


مشخصات فنی : (مربوط به مدل A-4F )

خدمه : 1 نفر
طول : 12.22 متر
عرض : 8.4 متر
ارتفاع : 4.57 متر
سطح بال : 24.15 متر مربع
وزن خالی : 4.75 تن
وزن با محموله : 8.31 تن
حداکثر وزن هنگام برخاست : 11.13 تن
پیشرانه : یک موتور توربوجت پرات اند ویتنی J52
تراست : 41 کیلونیوتن

سرعت : 1077 کیلومتر در ساعت
سقف پرواز : 12880 متر
برد : 3220 کیلومتر
نرخ صعود : 43 متر بر ثانیه


تسلیحات :
دو توپ 20 میلیمتری با نواخت 100 گلوله در دقیقه
4 موشک سایدوایندر و موشک های AGM-45 Shrike ، اگزوسه ، ماوریک و بمب های هدایت شونده لیزری
قابلیت حمل 4.5 بمب در زیر بال و داخل بدنه ( قادر به حمل سلاح های هسته ای تاکتیکی )

هواپیماهای مشابه :
A-7 Corsair II
AV-8 Harrier II
Dassault Étendard IV
Nanchang Q-5[/color]
http://forum.iecloob.com/thread21513-12.html




[color=darkred]
Missiles:
Air-to-air missiles:
4× AIM-9 Sidewinder
Air-to-surface missiles:
2× AGM-12 Bullpup
2× AGM-45 Shrike anti-radiation missile
2× AGM-62 Walleye TV-guided glide bomb
2× AGM-65 Maverick
Bombs:
6× Rockeye-II Mark 20 Cluster Bomb Unit (CBU)
6× Rockeye Mark 7/APAM-59 CBU
Mark 80 series of unguided bombs (including 3 kg and 14 kg practice bombs)
B57 nuclear bomb
B61 nuclear bomb
Others:
up to 3× 300/330/370 US Gallon Sargent Fletcher drop tanks (pylon stations 2, 3, 4 are wet plumbed) for ferry flight/extended range/loitering time

Avionics
Stewart-Warner AN/APQ-145 Mapping & Ranging radar (mounted on A-4F, also found on A-4E/N/S/SU)[52]
APN 141 Doppler Ground Radar (refitted to C and E, standard in the F)

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk[/color]
[/quote]


[quote]
[color=darkblue]F-5A Freedom Fighter


مشخصات مدلهاي A و E هواپيماي F-5


نوع: F-5A

كشور سازنده : آمريكا


ماموريت : جنگنده


سال ورود به خدمت : 1963


سرنشين : 1 نفر


موتورها : 2 * 1800 kg G.E. J85-GE-13


سطح بال : 15.79 m2

طول بال : 7.70 m


طول : 14.38 m


ارتفاع : 4.01 m

وزن بدون تسليحات : 3667 kg


حداكثر وزن : ------


حداكثر سرعت : 1490 km/h

برد : 15200 m


سقف پرواز : 15200 m


تسليحات : دو توپ 20mm


قيمت هر فروند : 5 ميليون دلار


---------------------------------------------------------


Northrop F-5E Tiger II

نوع: F-5E

كشور سازنده : آمريكا


ماموريت : جنگنده


سال ورود به خدمت : 1973


سرنشين : 1 نفر


موتورها : 2 * 22.24 kN G.E. J85-GE-21A


سطح بال : 17.28 m2


طول بال : 8.13 m


طول : 14.68 m


ارتفاع : 4.08 m

وزن بدون تسليحات : 4410 kg


حداكثر وزن : ------


حداكثر سرعت : 1.64 ماخ

حداكثر برد : 2860 km


سقف پرواز : 15790 m


تسليحات : دو توپ 20mm

تسليحات در زير بالها تا ميزان 3175كيلوگرم (موشكهاي هدايت شونده, بمب, راكت, توپ ، ECM, يك موشك هدايت شونده در نوك هر بال)[/color]

http://newcoy.persianblog.ir/post/161/


Guns: 2× 20 mm (0.787 in) Pontiac M39A2 Revolver cannons in the nose, 280 rounds/gun
Hardpoints: 7 total (3× wet): 2× wing-tip AAM launch rails, 4× under-wing & 1× under-fuselage pylon stations holding up to 7,000 pounds (3,200 kg) of payload.
Rockets:
2× LAU-61/LAU-68 rocket pods (each with 19× /7× Hydra 70 mm rockets, respectively); or
2× LAU-5003 rocket pods (each with 19× CRV7 70 mm rockets); or
2× LAU-10 rocket pods (each with 4× Zuni 127 mm rockets); or
2× Matra rocket pods (each with 18× SNEB 68 mm rockets)
Missiles:
Air-to-air missile:
4× AIM-9 Sidewinders or
4× AIM-120 AMRAAMs
Air-to-surface missile:
2× AGM-65 Mavericks
Bombs: A variety of air-to-ground ordnance such as the Mark 80 series of unguided iron bombs (including 3 kg and 14 kg practice bombs), CBU-24/49/52/58 cluster bomb munitions, napalm bomb canisters and M129 Leaflet bomb
Others: up to 3× 150/275 US gallon Sargent Fletcher drop tanks for ferry flight or extended range/loitering time.

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5
[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسئله خرید سلاح به این راحتی ها هم نیست. بعضی وقتها یه کشور خریدار (مثلا ایران زمان شاه) یه چیزی رو می خره فقط چون به فروشنده اعتماد داشته. یا نماینده های فروش اون فروشنده توانستند به خوبی خریدار رو توجیه کنند یا اینکه فروشنده با خریدار سر یه مبلغی پورسانت بند و بست کرده بودند و هزاران هزار دلیل دیگه.
یعنی منظورم اینه که اگر مثلا هواپیمای الف توسط یه کشوری خریده شد حتما دلیلش این نیست که از همه نظر از هواپیمای ب بهتر است. ملاحضات سیاسی، ملاحضات اقتصادی، مسائل تعمیر و نگهداری، آموزش خدمه پرواز و خدمه زمینی و هزینه های اون ، حساسیتهای همسایه هاو... باید در این زمینه مد نظر قرار بگیره.

مثلا شاید عربستان حاضر باشه دو برابر پول یه اف-35 رو به آمریکا بده تا آمریکا به اسرائیل اف-35 نفروشه ولی اگر این اتفاق بیافته جمعیت یهودی پولدار آمریکا کاخ سفید رو به توبره می کشند. برعکسش هم هست اگر آمریکا سلاح های لازم برای عربستان رو تأمین نکنه اون وقت شرکتهای نفتی که با عربستان کار می کنند (مثله شرکت بکتل که بزرگترین مقاطعه کار ساختمانی جهان است یا آرامکو یا...) دهن کاخ سفید رو آسفالت می کنند. حالا از این میان هر لابی که قدرتمند تر باشه زورش بیشتر می چربه و سعی می کنه سیاست مورد نظرش رو دیکته کنه.

این مسائل فقط مال آمریکا نیست. زمان جنگ ایران-عراق دولت آلمان بارها سعی کرد چلوی فروش کارخانجات تولید مواد شیمیایی به عراق رو بگیره ولی با مقاومت خیلی شدید شرکتهای آلمانی مواجه شد چون اونها فکر می کردند که بازار پر منفعتی رو از دست می دهند.(رجوع کنید به کتاب سوداگران مرگ انتشارات رسا)

همه اینها جمع می شوند روی هم تا یه شخصی مثه شاه تصمیم بگیره مثلا اف-15 رو نخره و بجاش هواپیمای گرون تر و پر دردسرتر اف-14 رو بخره. در زمینه هواپیمای تهاجمی نیز ایران فکر کنم در حدود 160 اف16 سفارش داده بوده که اگر وارد سرویس می شدند به خوبی می تونستند عملیات تهاجمی به زمین رو در عمق خاک دشمن انجام بدهند. همون جور که اسرائیل برای بمباران راکتور ایزیراک عراق از اف-16 به عنوان بمب افکن دور برد و از اف-15 به عنوان اسکورت استفاده کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از اف-16 به عنوان بمب افکن دور برد و از اف-15 به عنوان اسکورت استفاده کرد.[/quote] رضا جان اف 16 برد عملیاتی کمی داره و موتورش توان کافی برای اون نداره که هم مهمات سنگین حمل کنه و هم مسافت طولانی رو تا عمق خاک دشمن با باک های سوخت اضافی بره . اصولا توان عملیات دوربرد نداره مگر در انواع جدیدی که باک سوخت با بدنه هماهنگ شده .. شعاع عملیاتیش 550 کیلومتر هست و اگر اون باک ها رو زیرش نصب کنند پرواز ارتفاع پایین رو براحتی نمیتونه انجام بده همچنین هیچ وقت از ارتفاع پدافندهای کوتاه برد !! ما خارج نمیشه مگر در بلاک 60 که برای اون کار هم کلی باید سوخت مصرف کنه و زمانی که در حالت لود عملیاتی برای حمله هست عمرا بتونه از ماخ 1 عبور کنه ... به همین خاطر هیچ وقت شرایط یک بمب انداز میانبرد رو لحاظ نخواهد کرد چه رسد به دوربرد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مارک های سری 8 در وزن های 250/500/1000/2000 پوندی تولید میشه...مقاله اش رو اسکروله...[color=orange]معمولا به همشون مارک-82 میگویند...[/color][/quote]

نه ابراهیم جان، به 250 پوندی Mk-81 به 500 پوندی Mk-82 به 1000 پوندی Mk-83 و به 2000 پوندی Mk-84 اطلاق میشه.

[quote]نیروی هوایی چرا از این آ-4 و آ-6 ها نخریده؟[/quote]

بجای آ4 شاه اف 4 رو خرید که انتخاب بهتری بود،

اما بهتره بدونید که شاه می خواست اف 111 رو بخره که به علت تکنولوژی بالا با فروش اون به ایران موافقت نشد ( شماره اخیر صنایع هوایی)

اما به نظر من اگه بهش اف 111 ندادن بهتر بود ای 6 یا ای 7 می خرید، توی جنگک خیلی بدردمون می خورد، خصوصا در پشتیبانی نزدیک.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا از مطلبتون استفاده کردیم

کاشکی یه سابقه از میزان سقوط ها و درگیری هاش هم می گذاشتی

ببینیم چیکاره است

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.