Electro_officer

ناوهای هواپیمابر کلاس Queen Elizabeth (آشنایی با ناوهای هواپیمابر 5)

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_CVF_21.jpg[/img][/align]

ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth نخستین ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا از کلاس Queen Elizabeth است که بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فاصله‌ی سال‌های 2014 تا 2016 وارد خدمت‌خواهد شد. این ناو دومین شناور انگلیسی است که HMS Queen Elizabeth نامگذاری می‌شود. بریتانیا پس از تجربه‌ی جنگ فالکلند به فکر ساخت‌ ناوهواپیمابری شد تا بتواند به وسیله‌ی آن مستقل از ناتو به تامین امنیت خود بپردازد.

الیزابت و هم‌کلاسیش Prince of Wales نخستین سوپرکریر‌های اروپایی و بزرگترین شناورهای ساخته‌شده در کوچکترین قاره محسوب می‌گردند. این ناوها دارای قابلیت‌های چندگانه بوده و قادر به شرکت در انواع عملیات‌های دریایی خواهند بود. الیزابت قادر به حمل چهل فروند F35 و یا 25 فروند بالگرد شینوک است.

ناوها در چهار بخش واقع در Portsmouth، Rosyth، Barrow-in-Furness و Clyde و توسط‌ شرکت‌های BAE Systems و VT Group ساخته‌می‌شوند و کار مونتاژ در حوضچه‌ی Rosyth Royal Dockyard انجام خواهد شد. هم‌اکنون برخی اصلاحات بر روی حوضچه‌ی Rosyth در حال انجام است تا این حوضچه بتواند از دو ناو عظیم‌الجثه‌ی Queen Elizabeth و Prince of Wales به خوبی پذیرایی کند.

هواپیمای منتخب جهت استفاده در این ناوها، هواپیمای عمودپرواز F-35 Lightning II است. در ضمن احتمالا در این ناوها از هواپیماهای بدون سرنشین X-47 Pegasus استفاده‌خواهدشد.

دبیر وزارت دفاع انگلیس Des Browne در 25 جولای 2007 هزینه‌ی ساخت دو ناو را 3.8 بیلیون پوند معادل 6.18 بیلیون دلار اعلام کرد. هر دو ناو در HMNB Portsmouth استقرار خواهند یافت. در 11 دسامبر 2008 وزارت دفاع اعلام کرد که دو ناو اندکی دیرتر از موعد مقرر وارد خدمت خواهند شد.

بنابر برخی گزارشات بروی ناوهای از سامانه‌های CWIS استفاده نخواهد شد و به جای آن ناو برای دفاع از خود از 16 سلول شلیک عمودی با قابلیت شلیک موشک‌های آستر بهره‌خواهد برد.
ناوهای کلاس الیزابت مجهز به سامانه‌ی راداری MRR خواهند شد ، این سامانه در واقع جانشین سامانه‌ی نظارت و رهگیری type 996 محسوب‌می‌گردد. رادار مورد استفاده‌ی سامانه، رادار سه‌بعدی باند E/F گونه‌ی ARTISAN خواهد بود.

با توجه به هزینه‌ی زیاد پیشران اتمی وزارت دفاع انگلیس سامانه‌ی الکتریکی IEP را برای استفاده در این‌ ناوها برگزیده‌است. در این پیشران از دو توربین گازی MT30 با توان 70 مگاوات و چهار موتور دیزلی با توان 40 مگاوات استفاده‌خواهد شد. این سیستم در مجموع 110 مگاوات توان تولید خواهد کرد که این توان نیروی الکتریسیته‌ی موتور‌های الکتریکی را فراهم خواهد کرد. که این موتورها دو محور شفت را به چرخش در می‌آورند. پروانه‌های برنزی ناوها دارای قطر 6.7 متر و وزن 33 تن می‌باشند.
لنگر ناو دارای طول 3.1 متر و وزن 13 تن خواهد بود. الیزبت قادر به حمل 8600 تن سوخت جهت استفاده در هواپیماها و یا خود ناو خواهد بود.

[b]خصوصیات[/b]
◊سازنده‌گان: BVT Surface Fleet، BAE Systems Submarine Solutions، Thales Group و Babcock Marine
◊متصدی: نیروی دریایی سلطنتی انگلستان
◊تعداد: 2 فروند
◊وضعیت: در دست ساخت جهت ورود به خدمت در 2014 تا 2016
◊تناژ جابجایی: 65.000 تن
◊طول: 284 متر
◊عرض: 73 متر
◊آبخور: 11 متر
◊سرعت: 25 گره
◊برد عملیاتی: 10.000 مایل دریایی (18.520 کیلومتر)
◊خدمه: 1500 نفر (900 نفر خدمه هوایی)
◊هواپیما: 40 فروند شامل 36 F-35 Lightning II
◊تسلیحات: (نامشخص)
16 سلول شلیک عمودی با قابلیت شلیک موشک‌های آستر
3 توپ سی میلیمتری CWIS
3 توپ بیست میلیمتری
◊حسگرها:
سامانه‌ی راداری MRR
رادار سه‌بعدی باند E/F گونه‌ی ARTISAN
◊پیشران:
دو توربین گازی MT30
چهار ژنراتور دیزلی
دو ژنراتور دیزلی اضطراری
دو موتور الکتریکی
دو محور شفت

[b]تصاویر[/b]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-a5.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-a6.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-a7.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-0.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-a1.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_UKQE-a2.jpg[/img][/align]

[color=darkred]اف35[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_F35HJ.jpg[/img][/align]

[color=darkred]ایکس‌‌47[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_NG-X47B.jpg[/img][/align]

[color=darkred]رزم‌ناو HMS Queen Elizabeth[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_HMS_Queen_Elizabeth_%28Queen_.jpg[/img][/align]

[color=darkred]ملکه الیزابت[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_410px-Darnley_stage_3.jpg[/img][/align]

[color=brown]نویسنده: محمدمهدی محمدی[/color]

[b]منابع لاتین:[/b]
http://www.naval-technology.com/projects/cvf
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Queen_Elizabeth_(CVF)
http://www.naval-technology.com/projects/cvf/specs.html
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/QueenE.htm

[color=red]توجه!
استفاده از مقاله با [b]قرار دادن لینک[/b] آن به عنوان منبع بلامانع می‌باشد.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ای ول به ولت محمد مهدی جان!!

خیلی خفن بود!!
شاید سایت با این مقاله جنابعالی یه خوده از جو اخبار و بازی و تحلیل در بیاد!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا بینظیر بود!
دستت درد نکنه.
دلم سوخت وقتی اون هواپیماهارو دیدم!
راستی اون ایکس 47 رو تازه دیدم! :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شرمنده اگه مقاله کوتاه بود! مدت‌ها بود قصد معرفیش رو داشتم ولی اصلا ازش خوشم نمیاد! :evil:
[quote]اما عكسها ساختگي نيستن؟[/quote]
عکس‌ها 100٪ ساختگی هستند چون هنوز ناوی به آب انداخته نشده! :?

[quote]دلم سوخت وقتی اون هواپیماهارو دیدم!
راستی اون ایکس 47 رو تازه دیدم![/quote]
چرا دلت سوخت؟! اگه سرخورده میشی ترجیحا نگاشون نکن! icon_eek
یه توضیح در مورد ایکس 47
این هواپیمای بدون سرنشین ساخته‌ی شرکت گرومن است.
طول: 11.6 متر
ارتفاع: 3.1 متر
وزن: 6350 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 20215 کیلوگرم
برد: بیش از 3889 کیلومتر
سرعت: زیاد و البته سابسونیک
سرعت گشتی: 0.4 ماخ
تسلیحات: دو JDAM هر کدام به وزن 905 کیلوگرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Electro_officer ممنون
F35
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_1%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_1%7E0.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_9.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f35_10.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f35_10.jpg[/img][/url]
cockpit
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/F-35-Lightning-II-cockpit.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_F-35-Lightning-II-cockpit.jpg[/img][/url]
توپ سی میلیمتری CWIS
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ciws_7%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ciws_7%7E0.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/CIWS_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_CIWS_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ciws_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ciws_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ciws_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ciws_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/CIWS_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_CIWS_1.jpg[/img][/url]
موشک آستر
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/as_1%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_as_1%7E0.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/as_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_as_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/as_3%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_as_3%7E0.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/as_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_as_4.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/as_5%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_as_5%7E0.jpg[/img][/url]
ناوهواپیمابر کلاس Queen Elizabeth
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_1.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_4.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hm_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hm_9.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خسته نباشی مهدی عزیز، فعلا مشکل دارم و از مطالب جدید خبری نیست، سعی میکنم از آخر هفته مشکل رو برطرف کنم...
[quote]واقعا هزینه 6.18 بیلیون دلار عاقلانست؟
به نظر من که نیست! :?[/quote]
6.18 بیلیون دلار برابر 6.18 میلیارد دلار هست...برای یک ناو هواپیمابر زیاده؟ icon_eek [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلى خوشگله! من كه به ناوهاى آمريكايى(قيافه اش) ترجيحش مى دم. كلاً ناو كوچك تر و جمع و جورتر بهتره٬ و اگر من يك فرمانده نيروى دريايى بودم(با اجازه جناب محمّدمهدى خان!) ترجيح مى دادم از اين ناو داشته باشم تا اون غول هاى آمريكايى... :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بسيار مفيد و حالب بود.يه كمي شبيه ناوهاي هواپيمابر روسي است.[/quote]
بله تقريبا. ولي من نميدونم با وجود هواپيماي عمودپرواز چرا اينطور طراحي شده؟!

يه نكته ديگه اينكه انگليسي‌ها از پيشران هسته‌اي با توجه به هزينه‌ي بالاش صرف‌نظر كردند... icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جان دستت درد نکنه این گل تقدیم به تو icon_cool

از میان روسیه فرانسه و انگلیس که ناو هواپیمابر دارند ناوهای کدومشون بهتره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote][quote]بسيار مفيد و حالب بود.يه كمي شبيه ناوهاي هواپيمابر روسي است.[/quote]
بله تقريبا. ولي من نميدونم با وجود هواپيماي عمودپرواز چرا اينطور طراحي شده؟!

يه نكته ديگه اينكه انگليسي‌ها از پيشران هسته‌اي با توجه به هزينه‌ي بالاش صرف‌نظر كردند... icon_cool[/quote]
خوب،به هر حال تمام هواپیماهای آینده که عمودپرواز نیستند
به نظرم ناوهای فرانسوی بهترند،از رافائل نمیشه گذشت...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1- با توجه به تجربه ساخت ناوهواپیمابر هرمس بعید نبود که از تخته شیب دار برای پرواز اف-35 استفاده نشده. این تخته پرشها کلی می تونه توی وزن حداکثر جنگنده موقع بلندشدن تأثیر مثبت داشته باشه.

2- بعد از افتضاح فالکند نیروی دریایی سلطنتی باید زودتر از اینها به فکر یه هواپیمابر بزرگ می افتاد. تعداد هواپیماهای محمول اینونسیبل فقط 5 فروند بود که این خود سبب شد توی فالکلند انگلیس دچار مشکل بشه. یه تعدادی هاریر که از نیروی هوایی قرض کرده بودند باید روی عرشه پرواز پارک می شدند که فلز بدنه اونها ظاهرا با آب شور دریا خیلی سازگاری نشون ندادند.

3- بدتر از همه این بود که هر دو تا ناوهواپیمابر انگلیس در اون جنگ (هرمس و اینوسنیبل) هیچ کدوم کاتاپولت نداشتند و نمی تونستند یه رادار پرنده مثه ئی-2 حمل کنند. این خودش بهترین مزیته ناوهای فرانوسی اون موقع (فوش و کلمانسو) و شارل دوگل به ناوهای هواپیمابر انگلیس بوده و هست. نبود آواکس خیلی برای انگلیسی ها مشکل ایجاد کرد چون ولکانهایی که باید برای بمباران استانلی می آمدند از وضعیت دفاع هوایی آرژانتین چیز زیادی نمی دونستند و درحقیقت نمی دونستند که چه چیزی روی فالکند انتظارشون رو می کشه.

3- برای حل این مشکل اونها یه چندتایی هلیکوپتر سی کینگ رو به رادار مجهز کردند که ظرفیت کم و همچنین مداومت پرواز کم هلیکوپتر(نسبت به هواپیما) خودش دردسرسازه. ظاهرا برای این غول بیابونی هنوز آواکسی در نظر گرفته نشده ولی اگر بخواهد بدون آواکس باشه بازهم در آینده دچار معضل خواهد شد.

حالا صبر کنیم تا ببینیم چی پیش میاد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.