nino22

آموزش آپدیت بایوس مادربوردهای گیگابایت

Recommended Posts

[b]ابتدا به اين نکته مهم اشاره ميکنم که تا با مشکلی مهمی که حتماً با بروز رسانی BIOS قابل حل است مواجه نشده ايد اقدام به فلش BIOS مادربرد خود نکنيد چون Flash حتی در امن ترين شرايط نيز خالی از خطر نيست[/b].
برای مادربرد های Gigabyte سه روش Flash وجود دارد يک روش از طريق سيستم عامل ويندوز و نرم افزار@BIOS ، روش ديگر از طريق DOS و روش آخر از طريق نرم افزار Q-Flash که توسط کمپانی Gigabyte ارايه شده و خوبی عمل ميکند.

لازم به ذکر است به روز رسانی از طريق نرم افزار Q-Flash دقيقاً از همان الگوريتم به روز رسانی از طريق DOS پيروی ميکند اما با ظاهری متفاوت و سهولت بيشتر لذا توصيه ميشود کاربران در مورد محصولات Gigabyte به جای استفاده از روش DOS از نرم افزار Q-Flash بهره گيرند ما نيز در اين مقاله تنها به توضيح کامل Q-Flash و @BIOS خواهيم پرداخت.
[b]روش اول از طريق سيستم عامل ويندوز و نرم افزار@BIOS :[/b]
مهم : اکيدا به اين نکته اشاره ميکنم که تا حتی الامکان کاربران از اين روش استفاده ننمايند بدين دليل که در اکثر مواقع هنگام استفاده از اين روش فلش بصورت کامل انجام نميگيرد و سيستم دچار ناپايداری و مشکل Boot خواهد شد.

اما در توضيح اين روش بايد گفت که کاربر ابتدا بايد وارد BIOS شده و گزينه Load Optimized Defaults را اجرا و پس از ذخيره CMOS از BIOS خارج شود سپس با وارد شدن به سيستم عامل آخرين نسخه از نرم افزار @BIOS را از وبسايت رسمی کمپانی Gigabyte دانلود و نصب کند بعد از اتمام اين مرحله کاربر بايد حافظه را از تمام نرم افزار های جانبی مثله Anti-Virus و غیره پاک کند، در آخر کاربر با ورود به نرم افزار @BIOS با تصوير زير مواجه ميشود :
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/1.jpg[/img]
حال کاربر بايد گزينه Update New BIOS را انتخاب و آدرس آخرين BIOS مادربرد خود را که در ديسک سخت ذخيره کرده است به @BIOS بدهد سپس با زدن گزينه Yes و کمی صبر BIOS شروع به Flash ميکند و کاربر با تصوير زير مواجه میشود :
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/2.jpg[/img]
لازم به ذکر است اگر به هر دليلی عمليات Flash ناتمام بماند به احتمال قوی کامپيوتر ديگر Boot نخواهد شد.

اما اگر عمليات با موفقيت پايان پذيرد کاربر تصوير زير را مشاهده خواهد کرد و بعد از مشاهده اين تصوير کاربر بايد از برنامه خارج شده و کامپيوتر را دوباره راه اندازی نمايد.
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/3.jpg[/img]
بعد از عمليات فلش کاربر حتماً بايد بار ديگر وارد BIOS شده و گزينه Load Optimized Defaults را اجرا و پس از ذخيره CMOS از BIOS خارج شود.
اما روش دوم و با استفاده از نرم افزار Q-Flash :
در اين روش کاربر ابتدا بايد آخرين BIOS مربوط به مادربرد خود را از وبسايت رسمی کمپانی Gigabyte دانلود و در يک Floppy کپی نمايد بعد از اين مرحله کاربر بايد وارد BIOS شده و با زدن کليد F8 وارد صفحه مخصوص نرم افزار Q-Flash شود، در زير نمايی از نرم افزار Q-Flash را مشاهده ميکنيد :
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/4.jpg[/img]
حال کاربر با انتخاب گزينه Load Main BIOS from Floppy بايد BIOS جديدی را که قبلاً در Disk Floppy کپی کرده است مشاهده و انتخاب نمايد سپس با فشردن کليد Enter در صفحه جديد BIOS جديد داخل Floppy Disk شروع به Load شدن از Floppy به داخل حافظه اصلی ميکند و کاربر صفحه زير را مشاهده مينمايد
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/5.jpg[/img]
در پايان Load شدن از کاربر سؤال ميشود که آيا تمايل به بروز رسانی BIOS را دارد يا خير، با انتخاب کليد Y از صفحه کليد عمليات Flash شروع ميشود لازم به ذکر است همانند قبل اگر به هر دليلی عمليات Flash ناتمام بماند به احتمال قوی کامپيوتر ديگر Boot نخواهد شد.



پس از اتمام موفقيت آميز عمليات فلش کاربر با پيغام زير مواجه ميشود :
[img]http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/BIOS/gigabyte/6.jpg[/img]
حال کاربر بايد با زدن کليد ESC و انتخاب Yes سيستم خود را Reset کند.



بعد از عمليات فلش کاربر حتماً بايد وارد BIOS شده و گزينه Load Optimized Defaults را اجرا و پس از ذخيره CMOS از BIOS خارج شود.



تصاوير نشان داده شده در اين بخش مربوط به نرم افزار Q-Flash برای مادربرد های Dual BIOS کمپانی Gigabyte ميباشد اما در مورد مادربرد های Single BIOS نيز روند کار و گزينه ها در Q-Flash دقيقاً به همين ترتيب ميباشند.



نکته مهم : معمولا BIOS های جديد در يک فايل با پسوند Zip ارايه ميشوند که شامل چندين فايل ميباشد اما بايد به اين نکته توجه داشت که فايل اصلی يعنی BIOS جديد شما فايلی با پسوند .Fx ميباشد که در اينجا x يک عدد است و نشانگر BIOS Version ميباشد.



نکته مهم : حتماً دقت نماييد که BIOS مربوط به مادربرد خود را دريافت و اقدام به فلش نماييد در غير ايس صورت نياز به استفاده از گارانتی پيدا خواهيد خواهيد کرد!!


منبع :http://www.shahrsakhtafzar.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر خسته نباشید.

درباره آپدیت بایوس از این روش باید قبلش یک کپی از فایل بایوس روی فلاپی (اگر کم حجم باشه) یا سی دی بگیریم تا اگر با مشکلی مثل ریستارت شدن ، قطعی برق و ... حین آپدیت بایوس مواجه شدیم بتوان از طریق داس مشکل را حل کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون مدل رو تو سایتش پیدا نکردم ببین همینه؟

http://www.msicomputer.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&prod_no=1244

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با اینکه فکر نکنم نیازی به آپدیت بایوس باشه ولی دستتون درد نکنه،مفید هست...
شفق جان لینک مشکلی نداره...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گویا الان برای من باز نمیشه! علتش میتونه تغییر آی پی یا کش شدن آی پی در آی اس پی باشه که باید صبر کنیم. icon_cool

بالاخره باز شد!

از اینجا آخرین نسخه بایوس همراه برنامه آپدیت رو دانلود کن.

http://www.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=1244

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه فایل ورد راهنما داره توضیح لازم رو داده. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.