Electro_officer

در هنگامه شهريور هزارو سيصدو بيست، بيگانگان با ما چه كردند...

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خوزستان در پهنه جنوب غربي كشور در تهاجمات دشمنان به زيانهاي بسيار دچار گشته. خرمشهر، آبادان، بندرامام، سه شهر بندري خوزستان جايگاه ويژه اي دارند.

شهريور 1320 هنگامه ديگري داشته، گزارش كوتاه آن چنين است:

1 ستاد نيروي دريايي جنوب در خرمشهر، در ساعت 20 روز 22 /2 /1320 به ناو انگليسي اخطار مي كند از لنگرگاه خسروآباد آبادان در دهانه اروندرود بيرون برود، فرمانده كشتي آنجا را از آبهاي عراق مي داند كه به فرمان انگليس است، و همانجا مي ماند آن كشتي تا پايان مرداد 1320 چند بار در گستره اروندرود گشت داشته، گزارش فراهم مي كرده.

2 رزم ناو انگليسي روز 24 /2 /1320 روبروي نهر اشوشان در 9 كيلومتري شمال باختري قصبه آبادان لنگر انداخت. و چندين روز در آنجا ماند به اخطارهاي نيروي دريايي ايران كاري نداشت.

3 ناو پلنگ به فرماندهي ناخدا حسن ميلانيان، براي پاسداري از پالايشگاه آبادان در كنار يكي از اسكله ها، پهلو گرفته بود. يكشنبه 2 /6 /1320 يك نفتكش انگليسي در بندر آبادان اسكله گرفت. و اندكي پس از آن يك ناو انگليسي در آبهاي آبادان لنگر انداخت.
ناخدا ميلانيان به روش آيين بين المللي دريايي، به ديدار فرمانده ناو انگليسي رفت. فرمانده انگليسي برابر آيين دريايي مي بايست همان روز به ديدار فرمانده ايراني مي رفت، ولي پوزش خواسته و ديدار را به فردا انداخت.
ناخدا ميلانيان براي نگهباني از نفتكش انگليسي، شب را تا بامداد بيدار مانده بود.
بامداد روز دوشنبه 3 /6 /1320 ناو انگليسي با پشتيباني توپهاي پنهان شده در كشتي نفتكش، ناو ايراني پلنگ را به توپ بسته آنرا غرق كرد. ناخدا ميلانيان و تني چند شهيد شدند.
اين بود پاداش انگليسي ها به نگهباني شبانه ناوهاي ايراني و افسران نيروي دريايي.

4 دريادار غلامعلي بايندر فرمانده نيروي دريايي جنوب، روز يكشنبه 2 /6 /1320 در بازگشت از آبادان با گلوله هاي ناو انگليسي روبرو شد. ناوچه هاي ناو غافلگير شده غرق شدند. گروهي از افسران و ناوي ها شهيد شدند.
دريادار بايندر، همراه با سروان مكري نژاد، براي چاره انديشي و آماده باش به ستاد نيروي دريايي جنوب، به سوي خرمشهر به راه افتادند ولي پيش از آنكه به خرمشهر برسند، با آتش ناگهاني مسلسلهاي انگليسي از پاي درآمدند.

5 روز يكشنبه 2 /6 /1320 ناو انگليسي يارا به فرماندهي يك دريا سالار انگليسي، از دهانه كارون، به سوي بصره راه افتاد. هنگام گذر از برابر ساختمان نيروي دريايي جنوب در خرمشهر، آيين احترام از سوي نيروي دريايي ايران. از ناو ايراني ببر انجام شد.ناو انگليسي پس از نزديك شدن، ناگهان ناو ايراني ببر را زير آتش گرفت.افسران، ملوانان و مهناوي ها، سراسيمه از خواب بيدار شده پيش از پدافند، گلوله باران شدند. ناو ببر غرق شد. كرانه هاي دو سوي كارون به توپ بسته شد، تاسيسات نيروي دريايي و ساختمانهاي بسيار در خرمشهر آسيب فراوان ديد. 6 پنج كشتي آلماني ده هزار تني و سه كشتي ده هزار تني ايتاليايي در بندر شاهپور پيشين "بندر امام كنوني" پناهنده بودند، ناو ايراني شهباز به فرماندهي ناو سروان فرج الله رسايي و ناو ايراني سيمرغ به فرماندهي ناو سروان جعفر فزوني، از كشتيهاي آلماني و ايتاليايي پاسداري مي كردند.
انگليس با 16 ناو انگليسي و استراليايي حمله كرده، و سه كشتي آلماني را سالم به چنگ آوردند. 2 كشتي آلمان و 3 كشتي ايتاليايي را منفجر كردند.
ناوهاي ايراني، هنگام پدافند از كشتيهاي پناهنده، غافلگير شده به چنگ انگليسيها افتادند. شماري از نيروها شهيد و برخي زخمي شدند. پس از آن جنگ و گريز، چند ساعته نيروهاي انگليسي در بندر پياده شدند.

بدين سان، از بامداد روز يكشنبه 2 /6 /1320 تا شامگاه روز دوشنبه 3 /6 /1320 نيروي دريايي جنوب ايران، زيان بسيار يافت. ناوهاي فرماندهي ببر و پلنگ و ناوچه هاي پشتيباني آنها غرق شدند. ناوهاي فرماندهي سيمرغ و شهباز بدست دشمن افتاد و ويراني هاي بسيار ببار آمد. نزديك به 650 ناوي در آبادان، خرمشهر و بندر شاهپور پيشين، شهيد و شماري زخمي شدند. زيان هاي خرمشهر بيش از 2 بندر ديگر بود، زيرا كارون، گذرگاه اروندرود و ستاد نيروي دريايي، در بافت شهري و درميان ساختمان ها و ادارات و جايهاي ديگر زندگي و كار مردم جاي دارد. ناويهاي پايگاه دريايي خرمشهر آسيب بيشتري ديدند.

نام برخي از شهداي نيروي دريايي جنوب غربي ايران در شهريور 1320 چنين است:

دريابان غلامعلي بايندر. ناخدا سوم حسن ميلانيان. ناخدا سوم نصراله نقدي. نام سروان كهنمويي. ناوبان يكم ابراهيم هريسچي. ناوبان يكم مهدي رياضي، سروان مكري نژاد. ناوبان جلالي. ناوبان عشقي.

ناو سروان يداله بايندر. ناوبان سوم جعفر مسگرزاده. استوار دوم جواد پرستنده. مهناوي يكم جواد همراز. مهناوي يك محمدابراهيم طاهري. مهناوي يكم محمد ربيع گيلاني. مهناوي يكم حسين حرزبان. مهناوي دوم اسماعيل يوسفي. مهناوي دوم سرخه اي. مهناوي دوم هاشم واحدي. مهناوي دوم محمود پورثابت. و ششصد و چند ناوي ديگر. نامگذاري خيابان و دبيرستان بايندر. و نامگذاري خيابانهايي به نام شهداي رديف دوم تا رديف نهم در خرمشهر "تا سوم خرداد 61" نشانه اندكي از گراميداشت ياد و نام برخي از آنان بوده است.

فداكاري آنان و همه سربازان ديگر در جايگاه سربازان كشور "و نه سربازان شاه"، ارجمند. به روان يك يك آنان درود.
سيدمحمدرضا سلامي پور
منبع:تاريخ خوزستان سيد محمدعلي امام

[align=center]دريابان غلامعلي بايندر[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2hf06ls.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار تاسف آور بود!!

اما نام و یاد شهید بایندر تا همیشه زنده است!!

ناو شهید بایندر در بوشهر خدمت می کنه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ناجوانمردانه بود ، این است روش جنگیدن کسی که خودش را بزرگترین نیروی دریایی جهان می دانست icon_cool
هر وقت یاد رفتاری که با انگلیسی های اسیر شده در زمان دولت نهم !!!!!! شد می افتم عصبانی می شوم :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضاي عزيز.
ظاهراً ناراحتي شما نسبت به دولت نهم، اونقدر هست كه حقايق رو وارونه بهتون جلوه بدن و شما هم راحت بپذيرين.

شايد انتظار داشتين كه ما تيربارانشون مي‌كرديم! حتماً اونوقت مي‌گفتين چرا كشتين و تنش‌زايي كردين!

علي ايحال، بحث بچه‌گانه‌اي است. ولي رفتاري كه واقعاً شرم‌آور بود، رفتار دولت هشتم بود كه از ترس مردم، اسراء انگليسي رو يواشكي از در پشتي فرودگاه مهرآباد و لابي رياست جمهوري و با چارتر به انگليس فرستادن!! مستنداتش هم موجود هست كه اگه امر بفرمايين ارائه مي‌كنم.

اما حداقل اين دولت، چندين روز نگهشون داشت و نهايتاً هم با نامه‌ي رسمي تعهد دولت انگلستان و عملاً با خفت انگليس، نيروها رو براشون فرستاديم كه بعد از فرستادن هم تشريف بردن زندان!

اما كساني كه مشخصاً هدف ديگري جز مخالفت با دولت نداشتن و منافع ملي، ذره‌اي ارزش براشون نداشت، اومدن تو روزنامه‌هاشون نوشتن كه ايران با خفت و خواري و با تهديد!!!! انگليس، نيروها رو برگردوند!! حال اينكه نگفتن اگه بخاطر تهديد انگليس بوده، اينكار كه از روز اول انجام شد و حتي ناوشون به سمت خليج فارس حركت كرد! چرا ايران اون موقع آزاد نكرد!! ضمن اينكه با وقاحت، تا همين يكي دو ماه پيش، ارسال نامه‌ي انگليس به ايران رو هم توهم مي‌دونستن!!!اينقدر ايراني‌هاي عزيز در اون برهه‌ها، ميهن‌پرستي نشون دادن كه دولت انگليس هم وهم برش داشت و زد زير همه‌چيز و اعلام كرد كه نامه‌اي منتشر نكرده!!! اما نهايتاً وزارت امور خارجه، نامه رو منتشر كرد و دهان منتقدان و بخصوص دولت انگليس رو بست!

گويي كه هيچ‌كس حتي نفهميد كه اين اسراء، در مقابل چه چيزي آزاد شدن و هيچ‌كس متوجه نشد كه از گشت‌هاي مرزي انگليس چرا ديگه خبري نشد و چرا انگليس سواحل مرزي رو تخليه كرد و چرا انگليس اينقدر از ايران كينه به دل گرفت و الي آخر ...!!!

=============================

هدفم بحث كردن نيست؛ چرا كه اگه دوباره بحث شه، باز هم بي‌نتيجه خواهد بود.

صرفاً براي آقا رضاي عزيز، نامه‌ي دولت انگليس رو قرار مي‌دم.
بقيه‌اش رو هم مي‌ذارم به حساب وجدانش.

[img]http://mostafa-by.persiangig.com/image/Nameh.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سینا جون!! مشکل شما ها این چیزا نیست!! به قول مشهور کسی که خودش رو به خواب زده نمی شه بیدار کرد!!

این هم مستند شکست هیمنه که من قبلا تاپیکش رو زدم اما به لطف دوستان قفل شد و به قعر رفت!!! در این مستند نشون می ده چطور ایران ذلیل و خفیف میشه!!

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7989
حالا شما بیا این رو با دولت نهم مقایسه کن!!
اگه هنوز هم خوابی بگو تا دوباره سعی کنیم بیدارت کنیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مصطفی خودتان بحث را باز می کنید و بعد می گویید چرا در سایت سیاسی صحبت می شود شما می توانستید صرفا با یک جمله " حرف شما اشتباه است " موضوع را ختم کنید.
فکر می کنم مثل خیلی از صحبت هایی که با شما شده این هم نتیجه نخواهد داشت ولی متن نامه را گذاشتید من انگلیسی ام ضعیف است لطف کنید یک بار متن نامه را برای همگان ترجمه کنید و بفرمایید کجای این نامه به موضوع [color=red]تجاوز به حریم ایران [/color] و نیز [color=red]عذرخواهی از بابت تجاوز [/color] اشاره شده است.
در ضمن شما از کجا فهمیدید من طرفدار دولت هشتم هستم و به کارهایی که آن زمان شده انتقاد ندارم متاسفانه همیشه اینطوری پیشداوری می کنی
------------
برادر آذرخش
آدم اگر خودش را به خواب بزند و همه چیز را نشنیده بگیرد بهتر از این است که کورکورانه از کسی پیروی کند و بدتر از آن روی عقایدش پافشاری نماید گو اینکه هر دو این کار از نظر من مذموم است.
از این مستندها هم زیاد دیده ایم نتیجه کار مهم است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته كه به موضوع تاپيك خيلي ربط نداره. اما به نظر شخص بنده دستگيري ملوانان انگليسي كار درستي بود و اتفاقا سياست خوبي در اين ضمينه اتخاذ شد اما نكته اينجاست كه [b]«جمهوري اسلامي هميشه هر اقدامي انجام دهد محكوم است!»[/b]
سينا جان قصد جسارت به شخص شما رو ندارم. متاسفانه براي عده‌اي اين جمله در مورد همه‌ي دولت‌ها و مخصوصا دولت نهم صدق مي‌كند.
و اما يه نكته كه ذكرش خالي از لطف نيست. طي مصاحبه‌اي از درياسالار جاناتان بند از بدترين خاطره‌ي دوران فرماندهيش پرسيده ميشه و ايشون به روز دستگيري ملوانان اشاره ميكنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سینا جان بحث سر پیروی و اطاعت و از این حرفا نیست!! یا انتقاد داشتن شما نیست!!

بحث سر اینه که بیا این دو تا دستگیری رو با هم مقایسه کن!! کدوم یکیش عزت ملی ما رو بیشتر تامین کرد؟!
اون یکی که حتی اجازه ندادن خبرش درز کنه؟؟
یا این که اینطور در کل دنیا همه متوجه شدن؟؟!

اون که ما از موضع ذلت داشتیم صحبت می کردیم و هی به سپاه پیغام پسغام میومد که ولشون کنید !! اینا انگیلسی ان کار دستمون می دنا!!

یا این یکی که ما از موضع عزت داشتیم صحبت می کردیم و اونا را خوار کردیم؟!؟(حالا بگو چطور خوارشون کردیم؟؟)

عزیز من این یه مسئله ی ملی بود!! نه یه موضوع جناجی و گروهی!!

بهتره بحث ادامه پیدا نکنه!!! ولی من واقعا برای این گروه از دوستان تاسف می خورم!! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]عزیز من این یه مسئله ی ملی بود!! نه یه موضوع جناجی و گروهی!!

بهتره بحث ادامه پیدا نکنه!!! ولی من واقعا برای این گروه از دوستان تاسف می خورم!! Sad
[/quote]
مگر ما گفتیم مسئله جناحی و گروهی است icon_cool
من هم برای این گروه دوستان متاسفم :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اول از همه بگم که من مخالف آقای احمدی نژاد نیستم و به آقای احمدی نژاد رای دادم

اما حقیقتا فکر کنم سیاست های ایران درست نیست
تو سیاست خارجی حقیقتا داریم تند حرکت میکنیم
من تقریبا یقین دارم در دوره آقای احمدی نژاد اتفاقی میفته که ایران دگرگون میشه و مسیرش عوض میشه!!!!!!!
عزیزهای من دنیای سیاست دنیای بازیهای کامپیوتری نیست
یه دنیای واقعیه
اگه ما مشت از انگلیس خوردیم مشتی به اونها زدیم و این حالت ادامه پیدا کرد تا

دست آخر نظامیهاشون رو گرفتیم مطمئن باشید اونها هم بعدش مشت به ما زدن
مثلا همین شبکه بی بی سی کم ضربه زد !
تازه این یک کارت رو ،و جلوی چشم هست (هر چند که خیلی ها متوجه نمیشن) !
کاری به پشت پرده ندارم!

دنیا مثل یه دهکده میمونه نمیشه آدم یه چماق دستش بگیره بره و بی احترامی کنه همه رو زیر سوال بکشه آتیش بیار هزار تا معرکه بشه بعد هم فکر کنه که میتونه به راحتی سالم در بره
شما مثل اینکه واقعا غربی ها رو خر فرض کردید حالا درسته یه کم شوت میزنن ولی واقعا تو سیاست عالی هستن
اونقدر عالین که خیلی ها فکر میکنن کارهاشون از روی سادگییه! و هر چی هم واسشون قسم بخوری که بابا اینا شیطون رو هم درس میدن باورشون نمیشه

من کاملا مطمئن هستم اونها خیلی زرنگن
و مطمئن هستم و یقین دارم که ایران خیلی ساده هست

و میدونم که این شیوه حرکت جواب نمیده

و همیشه حرف رایس تو گوشمه برای حمله آمریکا به عراق
" صدام قوانین بازی رو بلد نیست و باید حذف بشه "

مثلا یکی از قوانین اینه "به اندازه کوپنت صحبت کن"

در ضمن اشتباه نشه این قوانین رو آمریکا وضع نکرده[b]
این قوانین ربط به جنگل داره و خود به خود در این دنیا موجوده![/b]

البته میدونم بعضی ها جو گیر هستن و در حالی که از این نعمت خدادادی استفاده نمیکنن ( آیینه رو میگم )
میان تو یه محیط باز و داد میزنن " آهای نفس کش من اژدها هستم
و بعد مدتی وقتی رفتن تو شکم گربه دیگه هیچ چی متوجه نمیشن!



icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]با سلام خدمت همه دوستان گرامي
به قول دكتر عباسي آنها كه اسير شدند ملوان نبودند و مارينز محسوب مي شدند و بزرگترين توهين به يكي از اعضاي مارينز اين است كه لباس نظامي اش را از تنش در آورند و معناي اين حرف را هم وزارت جنگ ( يا دفاع ) انگليس مي فهمد كه مارينزهايش را با كت و شلوار هاكوپيان تحويل گرفت . جالب اينكه يك از آنها بعدا كت و شلوارش را در اينترنت حراج كرد .
خارجكي ها ( منظور غربيها هستند ) در سياست عالي هستند اما آنها هم اشتباه مي كنند و در اين مسپله به خصوص مرتكب اشتباهات فاحشي شدند كه از انگليسيها بعيد بود . اگر زور آنها چربيده بود و ملوانهايشان را با تهديد ايران پس گرفته بودند نياز نبود كنفرانس مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني بگذارند و مطالب ديكته شده شان را در مورد وضع بازداشت و اعتراف تحت فشار و اين حرفها را از زبان افرادشان بيان كنند يا دنبال آن خانم بروند كه خاطراتش را كتاب كنند و به اسم آن هر مزخرف دلخواهشان را به خورد مردم بدهند . ايران هم در جواب فيلم آنها را با لباس ورزشي در حال پينگ پنگ بازي و تماشاي ليگ برتر انگليس از تلويزيون ايران و روي فرش ايراني نشان داد و اعلام كرد در اين قضيه سه به هيچ برنده شد .
چند وقت بعد هم عوامل داخلي آنها سعي كردند فرمانده بازداشت كنندگان نيروهاي انگليسي را در شرق تهران ترور كنند كه موفق نشدند. به هر حال در قضيه انتخابات نيز يك بار ديگر ثابت شد كار كار انگليسهاست و اين استعمارگر پير هنوز خود را بازنشسته تلقي نمي كند . اما تنها موجي كه با همه تبليغات و ادعاهايشان توانستند راه بياندازند بخش كوچكي از جمعيت هدف بود . ناگفته نماند همين موجها در كشورهاي ديگر نظام حكومتي را عوض كرده بود و روند رويدادها خود توليد كنندگان موج را به اين نتيجه رساند كه ايران جاي ديگري است و اين سياستها خيلي در آن جواب نمي دهد [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب has پست شما کمی نامتوازن بود!

[quote]اول از همه بگم که من مخالف آقای احمدی نژاد نیستم و به آقای احمدی نژاد رای دادم [/quote]
[quote]من تقریبا یقین دارم در دوره آقای احمدی نژاد اتفاقی میفته که ایران دگرگون میشه و مسیرش عوض میشه!!!!!!! [/quote]
[quote]دنیا مثل یه دهکده میمونه نمیشه آدم یه چماق دستش بگیره بره و بی احترامی کنه همه رو زیر سوال بکشه آتیش بیار هزار تا معرکه بشه بعد هم فکر کنه که میتونه به راحتی سالم در بره [/quote]
[quote]شما مثل اینکه واقعا غربی ها رو خر فرض کردید حالا درسته یه کم شوت میزنن ولی واقعا تو سیاست عالی هستن [/quote]
[quote]من کاملا مطمئن هستم اونها خیلی زرنگن
و مطمئن هستم و یقین دارم که ایران خیلی ساده هست [/quote]
[quote]و میدونم که این شیوه حرکت جواب نمیده [/quote]
[quote]البته میدونم بعضی ها جو گیر هستن و در حالی که از این نعمت خدادادی استفاده نمیکنن ( آیینه رو میگم )
میان تو یه محیط باز و داد میزنن " آهای نفس کش من اژدها هستم
و بعد مدتی وقتی رفتن تو شکم گربه دیگه هیچ چی متوجه نمیشن!
[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]نه بابا کجاش نامتوازن بود
بعضی وقتها باید کسی رو که دوست داری آنچنان با جفت پا بری تو شکمش که وقتی از بیمارستان مرخص شد به اون بالاخونه اش یه تکونی بدهد[/b]
icon_cool

هر چند باید اعتراف کنم که در دنیا کسی نیست که من دوستش نداشته باشم
ولی باور کن به احمدی نژاد رای دادم


جناب ضد جواب شما رو احیانا با بقیه اگر نظری دادند میدم
چون خیلی از صحبت ها احتمالا مشترک میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب مثل اينكه تاپيك نسبتا از موضوع اصلي خارج شد و افسارش به دست باد افتاد!

من فقط يك نكته رو خدمت دوست خوبم Has عرض کنم که در موردش فکر کنه.

[quote]مثلا یکی از قوانین اینه "به اندازه کوپنت صحبت کن"[/quote]
به نظر شما اگه الگوی ما شیعیان یعنی امام حسین(ع) هم به اندازه کپونش صحبت میکرد اصولا چیزی از تشیع باقی میموند و اصلا کربلایی به وجود می‌اومد؟ ما شاید اهل سیاست بازی نباشیم ولی ملاکی داریم که با اون میتونیم کارهامون رو بسنجیم که با اون نیازی به ورود به سیاست بازی و دنیای خراب منفعت طلبش نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر شما اگه الگوی ما شیعیان یعنی امام حسین(ع) هم به اندازه کپونش صحبت میکرد اصولا چیزی از تشیع باقی میموند و اصلا کربلایی به وجود می‌اومد؟ ما شاید اهل سیاست بازی نباشیم ولی ملاکی داریم که با اون میتونیم کارهامون رو بسنجیم که با اون نیازی به ورود به سیاست بازی و دنیای خراب منفعت طلبش نیست.[/quote]
بقول فارس ها !!!؟؟ دمت گرم حرف دل من را هم زدی
ولی حالا که این صحبت را کردی این را هم بگو الان در ایران کی شبیه امام حسین (ع) است ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.