amirhosin

بالگرد شناسایی مسلح بل او.اچ-58 دی کیووا ( Bell OH-58 Kiowa)

Recommended Posts

بالگرد شناسايي / تهاجمي OH-58D Kiowa Warrior بالگردي با دو سرنشين و يك موتور است كه به طور عمده در خدمت نيروي زميني ارتش ايالات متحده بوده وتوسط كمپاني « بل هلي كوپتر تكسترون » طراحي و ساخته شده است . حدود 375 فروند از اين بالگرد تك موتوره با روتور چهار پره كه براي ماموريت هاي شناسايي و تهاجمي اختصاص يافته ، در حال كار هستند . اين هليكوپتر گونه مسلح شده اولين نمونه هاي (اُ-اِچ-58-دي) است كه آن نيز بر گرفته از گونه هاي سي و اِي اين بالگرد بود . پيدايش قايق هاي توپ دار تند رو نياز به يك بالگرد سبك ديده باني را به طور روشن آشكار ساخت. توسعه اين بالگرد استاندارد كنوني در كمتر از 100 روز انجام گرفت . ناگفته نماند اولين نوع از اين هلي كوپتر در سال 1991 به واحدهاي خود تحويل داده شد و از آن زمان تا كنون در بيشتر تهاجمات نظامي ايالات متحده اين بالگرد حضور داشته است . ماموريت اصلي هليكوپتر مذكور ديده باني تهاجمي است . اين بالگرد به صورت انتخابي قابليت تجهيز شدن به كيت هاي حمل بار خارجي به وزن 2000 پاوند و همچنين برانكار حمل مجروح را دارد ، در ماموريت هاي ضربتي ،كيووا، شش سرباز نيروهاي ويژه را به شعاع حدود 200 كيلو متر حمل ميكند . حمل دو فروند از اين بالگردها توسط هواپيماي ترابري سي –يكصد و سي امكان پذير است . بدين صورت كه دم عمودي چرخيده ، پره هاي روتور اصلي و دم افقي ثابت تاشده و سايت نصب شده روي محور روتور ،آنتن آي اِف اِف و كاتر پايني برش سيم بردالشته مي شوند ، سپس ارتفاع ارابه هاي فرود كاهش مي يابد تا بالگرد توانايي جايگيري در بخش بار هواپيماي ترابري را داشته باشد . كاكپيت كيووا به عنوان اولين بالگرد نيروي زميني ايالات متحده شناخته مي شود كه داراي كاكپيت تمام شيشه اي است . اين كاكپيت توسط شركت « سپري فلايت سيستمز » تامين شده و مجهز به نشان دهنده چند گانه جستجوي هدف / هدف متحرك ،سيستم علايم نمايش ديد شب نمايشگر نصب شده روي كلاه خلبان است . نمايشگر هاي چند منظوره اصلي اطلاعات موقعيت ،كنترل مخابرات وتصاوير ويدئويي از سايت نصب شده روي محور روتور را در دسترس خدمه قرار مي دهند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس از مطلب شما

این بالگرد در نیروی زمینی ارتش امریکا در حال بازنشسته شدن است و بالگرد ARH-70 جایگزین آن می شود.

Bell ARH-70

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هلي كوپتر OH-58D Kiowa Warrior بالگردي براي مقاصد شناسايي و ديده باني و تهاجمي با دو سر نشين و يك موتور و يك روتور چهار پره است كه توسط كمپاني بل هليكوپتر تكتسترون ساخته شده است و بطور عمده در نيروي زميني ايالات متحده آمريكا خدمت مي كند.تا كنون حدود 375 عدد از اين هليكوپتر وارد خدمت شده اند.
تصویر
تصویر
توسعه اين مدل از گونه هاي A و C هليكوپتر OH-58 به مدل D در كمتر از 100 روز صورت گرفته است و در سال 1991 به واحد هاي خود تحويل داده شد و تا كنون در اغلب تهاجمات نيروي زميني آمريكا به كار برده شده است.دليل توسعه اين مدل هم پيدايش قايق هاي تندرو توپ دار مي باشد.
تصویر
ماموريت اصلي اين هليكوپتر ديده باني و تهاجمي است.در ضمن مي تواند بصورت انتخابي به كيت هاي حمل بار خارجي به وزن 2000 پاوند مجهز شود كه شامل برانكارد هاي حمل مجروح يا دو پايلون جنگ افزار در دو طرف بدنه است يا اينكه شش سرباز نيروي ويژه را با تجهيزات كامل تا شعاع 200 كيلومتري حمل كند.
يك فروند هواپيماي باريC-130 مي تواند دو فروند از اين هليكوپتر ها را حمل كند.البته بايد براي اينكار روتورها و پره هاي عقب تا شوند و و سايت نصب شده روي محور روتور(MMS) و آنتن(IFF) برداشته شوند و نيز ارتفاع ارابه هاي فرود كاهش يابدتا بالگرد توانايي جاي گيري در قسمت بار هواپيماي C-130 را داشته باشد.تصوير زير اين حالت را نشان مي دهد:
تصویر
كاكپيت
هلي كوپتر OH-58D Kiowa Warrior اولين هليكوپتر نيروي زميني آمريكا است كه داراي كاكپيت تمام شيشه اي است كه توسط سپري فلايت سيستمز ساخته شده است و مجهز به نشاندهنده چندگانه جستجوي هدف /هدف متحرك و سيستم ديد در شب و نمايشگر نصب شده روي كلاه خلبان است كه نمايشگر هاي چند منظوره اصلي وظيفه نمايش اطلاعات موقعيت و كنترل مخابرات و و نيز وظيفه نمايش تصاوير ويديويي تهيه شده توسط سايت نصب شده روي روتورها را بر عهده دارند.
تصویر
جنگ افزارها
تفاوت اصلي اين هليكوپتر با نسل هاي قبلي خود اين است كه امكان نصب دو پايلون جنگ افزار را در دو طرف بدنه خود دارد كه توانايي حمل و شليك تركيبي از موشكهاي نيمه فعال هلفاير و موشك هوا به هواي استينگر و غلاف راكتهاي 2.75 اينچي و تير بار كاليبر 50 را به آن مي دهد.البته براي اينكه حمل اين جنگ افزار ها كاركرد و و توانايي هاي هلي كوپتر را كاهش ندهد اين هليكوپتر مورد بهسازي قرار گرفت و به موتورهاي جديدتر كه داراي سيستم كنترل ديجيتال تمام خودكار هستند مجهز شد.
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
همچنين اين هليكوپتر داراي ضربه گير و سيستم يكپارچه محافظت از سر و بدن و نيز داراي كيسه هوا icon_frown مي باشد.
هدايت ديده باني شليك
سايت نصب شده روي محور روتور (MMS) ساخت بويينگ و يكي ديگر از شاخص هاي برتري اين مدل نسبت به پدران خود و نيز نسبت به رقباي خود است. اين سيستم اين امكان را به خدمه مي دهد كه بدون در معرض ديد قرار گرفتن به ديده باني و هدايت شليك از پشت موانع طبيعي و مصنوعي در هر شرايط آب و هوايي و در شب و روز بپردازد.
تصویر
تصویر
اين سيستم مجموعه اي از حسگرها شامل دوربين تلوزيوني جهت جستجوي دور برد هدف و تصوير ساز گرمايي براي ناو بري در شب و سيستم تشخيص هدف براي شليك موشك هاي نيمه فعال هلفاير يا نشان دادن هدف براي توپخانه زميني است.
تصویر



اندازه عکسها اصلاح شد.

SAEID
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي ول داش سعيد كه هواي ما رو داري.!!!!!!!!!!!!!! icon_frown آخه من تجربه زيادي تو نوشتن مطلب براي سايت ندارم.واسه همين هي دارم ضايع مي شم :x به هر حال ببخشيد ........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این چه حرفیه دوست من؟! همه ما اینجا هستیم تا از معلومات یکدیگر استفاده کنیم. مسلما هیچ کس از ابتدا تمام مسائل را نمیداند. icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هلي كوپتر يك موتوره و دو پره اي ،يك هلي كوپتر شناسايي نظامي است كه در پشتيباني از نيروهاي نظامي امريكا در سراسر جهان از جمله هائيتي ،سومالي و خليج فارس مورد استفاده قرار گرفته است .هلي كوپترهاي Kiowa در سالهاي 2002 و 2003 نيز به ترتيب مورد استفاده نيروهاي سازمان ناتو در بوسني و امريكا در عمليات آزاد سازي كشور عراق قرار گرفت .

مورد استفاده اين هلي كوپتر ،بكارگيري آن به عنوان يك هلي كوپتر تك ور شناسايي است ،اما مي توان به اختسار آنرا به تجهيزات جانبي و سكوهاي بيروني مخصوص حمل بار مجهز نمود .در اينصورت هلي كوپتر Kiowa قادر به حمل بار تا 2000 پوند خواهد بود ،از ديگر موارد استفاده اين هلي كوپتر تخليه پزشكي مجروحين از راه هوايي است كه مي توان دو مجروح بستري بر برانكارد و تجهيزات لارم را كه مجموعا بالغ بر 320 كيلوگرم مي باشد ،حمل كرد . هلي كوپتر Kiowa را مي توان براي حمل 6 سرباز و جهت انجام ماموريت هاي امنيتي و شناسايي نقطه حساس مورد استفاده قرار داد .

دو هلي كوپتر Kiowa را مي توان در يك هواپيماي C-130 حمل و جابجا نمود .چنانچه اين هلي كوپتر در ترابري هوايي مورد استفاده واقع شود ،مي توان آنتن IFF و دوربين نصب شده بر روي دكل هلي كوپتر و كاتر سيم را از مجموعه تجهيزات آن حذف نمود و همچنين مي توان دنده فرود جهت كنترل كاهش ارتفاع نصب كرد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image008%7E0.jpg[/img]


هلي كوپتر Kiowa مدل OH-58D نسل جديدي از هلي كوپترهاي شناسايي نظامي است كه در خدمت ارتش امريكا قرار گرفته است .


كابين خلبان

هلي كوپتر Kiowa نخستين هلي كوپتر ارتش امريكا بود كه داراي كابين خلبان تمام شيشه اي است ،اين كابين مجهز به سيستم هاي پرواز Sperry هدف ياب و ردياب هدفهاي متحرك ،سيستم ANVIS (سيستم دوربين هاي هوايي ديد شبانه) و نمايشگر هاي قابل نصب بر روي كلاهخود است .
نمايشگرهاي چند كاره نصب شده در كابين خلبان ،كنترل مخابراتي و اطلاع رساني از وضعيت را انجام مي دهد و داراي يك دوربين ويدئويي نصب شده بر دكل هلي كوپتر است .اين دوربين تصاوير مربوط به ماموريت را كه توسط تصويربردارهاي حرارتي و دوربين هاي تلوزيوني تهيه مي شود در خود ضبط مي كند و در كابين خلبان در معرض ديد قرار مي دهد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image010%7E1.jpg[/img]



جنگ افزارها (سيستم تسليحاتي)

هلي كوپتر Kiowa مدلOH-58D مجهز به دو پيلون (دروازه) جنگ افزاري سريع التغيير است كه هر پيلون را مي توان به دو موشك Hellfire هفت راكت 70 ميليمتري Hydra ،دو موشك هوا به هواي stinger يا يك مسلسل ثابت جلويي با كاليبر 50 مجهز نمود .



دكمه هاي كنترل كامپيوتري كه در سوئيت اجراي ماموريت نصب شده ،زير سيستمهاي استاندارد اين هلي كوپتر به شمار مي روند كه هدف مورد نظر را از 10 متري تشخيص مي دهند و موقعيت مكاني آنرا مشخص مي كنند .


اقدامات متقابل

سوئيت اقدامات ضد الكترونيكي شامل يك سيستم توليد پارازيت مادون قرمز با نام AN/ALQ-144 گيرنده هاي رادار اعلام خطر هوايي و آشكار ساز ليزري است .


ديده باني و كنترل آتش

دوربين (MMS) ساخت شركت بوئينگ نام دوربيني است كه بر دكل هلي كوپتر و بالاي پره هاي هلي كوپتر نصب شده و به آن امكان مي دهد تا در هنگام شب و روز براحتي قادر به تشخيص سيستم هاي تسليحاتي دشمن با بيشترين برد باشد و خود كمترين احتمل ديده شدن را داشته باشد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image011%7E1.jpg[/img]



دوربين MMS شامل يك مجموعه سنسور به شرح زير است : دوربين تلوزيوني با قابليت تمايز بالا و تشخيص هدف با برد بلند ،تصوير بردار حرارتي براي جهت يابي ،ردياب و مسافت ياب ،مسافت ياب ليزري و آشكار ساز براي هدايت موشك هاي Hellfire و راكت ها و يك دوربين با سنسورهاي فعال در حين پرواز كه مجب هم محور شدن سلاح ها با دستگاه كنترل آنها مي گردد .ردياب /مسافت ياب ليزري نيز مشابه با سيستمي است كه در هلي كوپتر كبري مدل AH-1 كار گذاشته شده است .همچنين تصويربرداهاي حرارتي و سيستم هاي آشكار ساز هدف در اين مدل بهسازي شده اند .


سيستم هاي مخابراتي و جهت يابي

هلي كوپتر OH-58D مجهز به سيستم AHRS و سيستم CYPS (تعيين موقعيت جهاني) و سيستم هدايت كننده داخلي است.همچنين وجود يك سيستم بارگذاري اطلاعاتي موجب شده تا اطلاعات جهت يابي و فركانسهاي راديويي پيش از انجام ماموريت ،در سوئيت مخابراتي هلي كوپتر ذخيره گردد .

تجهيزات ماموريتي هلي كوپتر شامل يك مودم اطلاع رساني براي ايجاد ارتباطات ديجيتالي با صحنه عمليات مي باشد ،سيستم مخابراتي هلي كوپتر بر اساس امواج ضد پارازيت VHF , FM ساخته شده است .


موتور

هلي كوپتر Kiowa داراي موتور توربيني مدل 250و با 485 كيلووات قدرت است .سيستم انتقال نيرو در حدود 475 كيلووات نيرو را به هلي كوپتر انتقال مي دهد .موتور و سيستم انتقال نيرو در اين هلي كوپتر بهسازي شده و در برابر افزايش شديد دما و شرايط نامساعد آب و هوايي مقاوم شده است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image002%7E6.jpg[/img]





منبع:
naser.ofogh.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]كه هدف مورد نظر را از 10 متري تشخيص مي دهند و موقعيت مكاني آنرا مشخص مي كنند .
[/quote]
10 متر؟! فكر كنم اشتباه تايپى بوده! آذرخش خان يه بررسى مجدد بكن ببين فاصله واقعى چقدر بوده...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستی یه سوالی
هلی کوپتر ها سیستمی دارن که بتونن باهاش ادم رو دقیق شناسایی کنن و با مسلسل اتوماتیک هدفگیری کنن؟
یعنی یه جورایی ترور
دارن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] Azarakhsh نوشته:
كه هدف مورد نظر را از 10 متري تشخيص مي دهند و موقعيت مكاني آنرا مشخص مي كنند .


10 متر؟! فكر كنم اشتباه تايپى بوده! آذرخش خان يه بررسى مجدد بكن ببين فاصله واقعى چقدر بوده...
[/quote]

نه عزیز !! درسته!! icon_cool

تو این صفحه می تونی اطلاعات کاملی پیدا کنی!! و در قسمت weaponsمی تونی عین همین جمله رو ببینی!!

http://www.army-technology.com/projects/kiowa/

به خاطری که اذیت نشی عین متن انگلیسی اون قسمت رو واست کپی می کنم!!
Weapons

The OH-58D is equipped with two universal quick-change weapons pylons. Each pylon can be armed with two Hellfire missiles, seven Hydra 70 rockets, two air-to-air Stinger missiles or one .50-calibre fixed forward machine gun.
[b]
Mission processors control the suite of mission subsystems via a military standard 1553B bus. An onboard computer provides laser ranging and target location within 10m.
[/b]

ممنون از حسن توجهت!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آذرخش خان از اين كه شما هم توجّه ات رو مبذول داشتى تشكّر مى كنم.
پس اين كه به درد نمى خوره؟! از 10 مترى ديگه مى خواد چكار كنه؟! سربازهاى [color=red]جومونگ[/color] از 200 مترى شناسايى/حمله مى كنند٬ حالا اين مى خواد بره تا ده مترى موضوع؟!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خسته نباشی امید جان،

[quote]راستی یه سوالی
هلی کوپتر ها سیستمی دارن که بتونن باهاش ادم رو دقیق شناسایی کنن و با مسلسل اتوماتیک هدفگیری کنن؟
یعنی یه جورایی ترور
دارن؟
[/quote]
سیستم هایی هست که تحرکات رو به صورت کامل نشون میده و روش قفل میکنه..بله هست...
هدفگیری آتشبار هم با کلاه هدفگیری انجام میشه...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_1.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_4.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_9.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/oh_10.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_oh_10.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.