Phantom3

آغاز وحشتی جهانی (روز شمار جنگ جهانی اول)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام. بعد از ایجاد تاپیک جنگ ویتنام ، طی مشورتی که با بابک جان داشتم خواستم روز شمار جنگ اول جهانی رو ایجاد کنم.حقیقتش اینه که جنگ اول جهانی نسبت به جنگ دوم جهانی خیلی تو تاریخ سرو صدا نکرد .منم تا همین چند سال پیش اطلاع کمی ازش داشتم.
این جنگ دارای پیش درآمدهایی است که سرانجام به جنگ جهانی ختم میشه . از اون جایی که مطلبش طولانیه طی چندین پست این مطلب رو می ذارم.
[size=18][color=darkred]پیش در آمد[/color]
[/size]
28 ژوئن 1914
پیش درآمد_ در شهر (( سارایوو)) پایتخت بوسنی ((آرشیدوک فرانسیس فردیناند )) وارث تخت و تاج امپراطوری اتریش –مجار و خانمش ، توسط جوانی بوسنیایی به نام ((گابریل پرنسیت )) به قتل می رسد. با وجود اینکه ((پرنسیت )) با همدستی دو بوسنیایی دیگر طرح این قتل را می ریزند ، مقامات بلند پایه صربستان نه تنها در جریان این توطئه اند ، بلکه از آن حمایت هم می کنند! در سارایوو شورش های ضد غربی به وجود می آید و مقامات رسمی اتریش و اهالی شهر خیلی زود انگشت اتهام به سوی صربستان دراز می کنند.

5 ژوئیه 1914
پیش درآمد_ ویلهلم قیصر آلمان محرمانه به ((اتریش – مجار )) اطلاع می دهد ، در صورتی که روسها از صربستان حمایت نمایند ، از اتریش علیه روسیه پشتیبانی خواهند کرد.
در پشت این آمادگی فوری ، ولع شخصی برای تنبیه (( اسلاو ها)) به خوبی نمایان است. اتریش – مجار هم دنبال بهانه ای است تا اتباع ((اسلاو)) خود را برای همیشه ساکت نماید.

20 تا 27 ژوئیه 1914
پیش در آمد_ دیپلمات های اروپایی سعی دارند از برخورد دوری جویند ولی سیاست های آنها ، آن را غیر قابل اجتناب می سازد.
((پوانکاره))رئیس جمهوری فرانسه به روسیه سفر می کند تا پشتیبانی فرانسه را از روسیه مورد تأکید قرار دهد. ((ادوارد گری )) وزیر امور خارجه انگلستان پیشنهاد می کند که قدرت های بزرگ در این بحران میانجیگری کنند. ولی موافقت های شخصی وی با روسیه و فرانسه توسل به اسلحه را تقویت می کند.

23 ژوئیه 1914
((اتریش –مجار)) طی دو هفته مشغول تهیه یک اولتیماتومی برای صربستان است و بالاخره آن را اعلام می کند . با وجود اینکه شرایط این اولتیماتوم خیلی سخت به نظر نمی آید (محکوم کردن صربستان و عوامل ضد اتریشی آن ) حقیقت آن است که دولت اتریش- مجار از صربستان خواهان اعلام قبول این مسئولیت در مدت 48 ساعت است ، که خود مصالحه را بسیار دشوار می سازد.

25 ژوئیه 1914
پیش در آمد- صربستان به آخر خط می رسد و جوابی ملایم و آشتی جویانه به اولتیماتوم می دهد .برابر دستور سفیر اتریش-مجار در بلگراد قطع روابط سیاسی را اعلام می کند !!! چون صربستان حتی پیش از پاسخ دادن به بسیج شروع می کند.

26 تا 28 ژوئیه 1914
پیش در آمد_وزیران امور خارجه و رهبران کشور های بزرگ با شتاب سعی در جلو گیری از جنگ دارند . پیشنهاد ((ادوارد گری )) که مبنی بر این است که دولت های فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و بریتانیا راه حلی برای این بحران پیدا کنند، به صورتی در می آید که به کار گرفتن تاکتیک های مختلفی را ضروری می سازد ؛ یکی از آنها این است که :دولت اتریش – مجار ،((بلگراد))را به طور موقت و به عنوان گروگان اشغال نماید تا صربستان به خواسته های آن دولت گردن نهد و آن را راضی نماید.

[size=18][color=darkred]جنگ آغاز می شود...[/color][/size]

28 ژوئیه 1914
اتریش- مجار با میانجیگری مخالفت می کند و به صربستان اعلان جنگ می دهد.

29 ژوئیه 1914
اتریشی ها بلگراد را بمباران می کنند .ژنرالها و دیپلمات های روسیه اصرار در بسیج همگانی دارند ، ولی تزار تنها دستور بسیج بخشی از ارتش را صادر می کند.

30 ژوئیه 1914
تزار مجدداً برای بسیج همگانی زیر فشار قرار می گیرد:در مورد این پیشنهاد ها قدری فکر کنید ! تزار با اعتراض می گوید(( فکر کنید به هزاران و هزاران مردی که به سوی مرگ خواهند رفت )).

31 ژوئیه 1914
آلمان پیامی را به روسیه و فرانسه می فرستد که در آنها به خطر تهدید کننده جنگ اشاره می شود و از روسیه می خواهد که بسیج نیرو ها را کنار بگذارد و از فرانسه می خواهد که بی طرفی خود را اعلام نماید .بازار سهام لندن و نیویورک برای جلوگیری از معاملات ناشی از وحشت جنگ موقتاً تعطیل می شود.

11 اگوست 1914
آلمان به روسیه اعلام جنگ می دهد و بسیج عمومی اعلام می کند ؛ فرانسه اعلام بسیج عمومی می کند و آلمان قرار داد محرمانه ای در استامبول امضا می کند که در آن ترکیه به طرفداری از قدرت های مرکزی (اتحاد سه کشور آلمان ، اتریش ، ایتالیا) وارد معرکه می شود.

ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

[color=red]با تشکر
تاپیک بصورت مهم در آمد.
sina12152000[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]فانتوم3 جان، ان شاء الله این تاپیک هم مثل روز شمار جنگ ویتنام برای کاربران مفید باشه .

به بخش جنگهای جهانی انتقال یافت .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه.

ولي ساده لوحانه خواهد بود كه بخوايم باور كنيم كه اين جنگ خانمان سوز فقط و فقط بخاطر اين ترور بود. سرعت بحثها و نتيجه گيريهاي نشون ميده كه از مدتها قبل اين منطقه ابستن جنگ در خور جهاني بود.

در حقيقت قسمت دوم ماجرا براي تكميل پروژه اي بود كه در اولي ناتمام موند. حال كليد سومين قسمت رو چه كسي خواهد زد؟

منتظر بقيه مطالب هستم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرمانی جان .درست میگی. منم موافقم. اما چه کنیم که نویسنده یه طرفدار افراطی آمریکاییه و تو خیلی جاها که تاریخ در مورد ایرانه حتی به خودش اجازه توهین هم داده . ولی تاریخ و اتفاقاتی که نویسنده آورده دقیق و بی عیبه. البته اگه به موضع گیری های نویسنده توجهی نکنیم.

[size=18][color=darkred]چند روز قبل از اعلان جنگ آلمان به روسیه...[/color][/size]
2 آگوست 1914
آلمان لوکزامبورگ را اشغال می کند و اولتیماتومی به بلژیک می دهد که قصد دارد اجازه حرکت از داخل بلژیک را به ارتش آلمان برای حمله به فرانسه بدهد.

3 آگوست 1914
آلمان به فرانسه اعلان جنگ می دهد.

4 آگوست 1914
دسته هایی از نیروی آلمان صبح زود وارد بلژیک می شوند. انگلستان اولتیماتومی به آلمان می دهد که به منطقه بلژیک و بی طرفی آن احترام بگذارد .انگلستان اعلان جنگ به آلمان را در نیمه شب صادر می کند.
دولت ایالات متحده در جنگ آلمان و اتریش از یک طرف و صربستان ، روسیه ، فرانسه و بریتانیا از سوی دیگر اعلام بی طرفی می کند.در 5 آگوست ایالات متحده پیشنهاد میانجیگری می کند.

5 اگوست 1914
دولت اتریش – مجار به روسیه اعلان جنگ می دهند(فعلاً از اعلان جنگ به فرانسه و انگلیس خود داری می کند ). انگلیس شروع به بسیج همگانی می کند. لشگریان آلمان از داخل بلژیک عبور می کنند ، و با مقاومت هایی روبه رو می شوند.

6 آگوست 1914
صربستان و مونتگرو به آلمان اعلان جنگ می دهند. رزمناو انگلیسی به نام ((آمفیون)) به وسیله یک مین آلمانی در دریای شمال غرق می شود.
رزمناو آمریکایی به نام ((تنسی )) با پنج میلیون دلار سکه طلا به سمت اروپا حرکت می کند تا به آمریکائیانی که در جنگ اروپا درگیرند ، کمک نماید.

7-27 آگوست 1914
آفریقا_ نیرو های انگلیس و فرانسه به مستعمره آلمانی به نام ((توگولند)) در شرق آفریقا یورش می برند و تا 27 آگوست آنجا را تسخیر می کنند.

7 آگوست 1914
آلمانی ها استحکاماتی را که در شهر بلژیکی ((لیژ)) برای دفاع ساخته می شود بمباران می کنند. فرانسوی ها به ایالات پیشین خود ((آلزایس)) که از سال 1871 به تصرف آلمان در آمده ، حمله می کنند.روس ها به شرق پروس یورش می برند و نیروهای کمکی انگلیس در فرانسه استقرار می یابند.

10 آگوست 1914
آلمانی ها شهر ((لیژ)) را در بلژیک به تصرف خود در می آورند.فرانسوی ها از ایالت (( آلزایس)) عقب نشینی میکنند.

[size=18][color=darkred]هم اکنون آلمان به روسیه اعلان جنگ داده است...[/color][/size]
12 آگوست 1914
انگلستان و فرانسه به دولت اتریش – مجار اعلان جنگ دادند.

20 آگوست 1914
آلمانی ها بروکسل پایتخت بلژیک را تصرف می کنند. در جنوب پروس روس ها در جنگ معروف به ((گام بینین)) آلمانی ها را شکست می دهند.

21-22 آگوست 1914
ارتش پنجم فرانسه در محلی در بلژیک به نام ((شارله روا)) در کنار رودخانه ((Mous)) از آلمانی ها به سختی شکست می خورند و عقب نشینی می کنند.

23 آگوست 1914
جبهه غرب_ شهر ((نامور)) بلژیک به دست آلمانی ها می افتد و جنگ ((Mons )) آغاز می گردد. روز بعد نیروهای انگلیسی از Mons عقب نشینی می کنند و تا روز 25 ماه ، متفقین تا جنوب رودخانه Mous پس می نشینند.
جبهه شرق_ المانی ها در جنگ ((فرانکنو)) از روس هاشکست می خورند ولی دو ژنرال آلمانی ((پل فن هیندربرگ )) و (( اِریش لاندِ دورف)) به فرماندهی نیروهای جنوب پروس گمارده می شوند.
ژاپن به آلمان اعلان جنگ می دهد و شروع به بمباران ساحل چینی ((تسین گاتو)) (جایی که در اختیار آلمانی هاست) می کند.به نظر می رسد که ژاپن به قرار داد اتحاد با انگلستان در سال 1902 احترام می گذارد و به نفع انگلیس وارد جنگ می شود ولی حقیقت این است که ژاپن هدف خود را تحت کنترل گرفتن ایالت ((شانتونگ))و بندر (( تسین گاتو )) در چین است دنبال می کند.

26-29 آگوست 1914
جبهه شرق_ در جنگ (( تانینبرگ)) ارتش دوم روسیه به محاصره در می آید و به دست آلمانی ها اسیر می شود. این شکست به قدری وخیم به نظر می رسد که فرمانده روس ((سامسونوف)) خود کشی می کند.

31 آگوست 1914
جبهه غرب_ آلمانی ها شهر (( آمین)) فرانسه در غرب رودخانه Somme را به تصرف در می آورند ، متفقین عقب نشینی می کنند و به خط جنوب شرقی به سمت (( وردن)) می رسند ، آلمانی ها حالت تهاجمی دارند.

3 سپتامبر 1914
جبهه غربی _ با رسیدن آلمانی ها به رودخانه ((مارن)) در شمال پاریس ، فرانسه دولت خود را به شهر (( بوردو)) منتقل می سازد.
جبهه شرقی _ شهر ((لمبورگ)) پایتخت ایالت ((گالیسیا)) در اتریش بعد ار سه روز جنگ به دست روس ها می افتد و ارتش اتریش در آنجا تار و مار می شوند.

4 سپتامبر 1914
امور سیاسی_ فرانسه ، روسیه و بریتانیا طی موافقت نامه ای در لندن اعلام می کنند که هیچ کدام از سه کشور به تنهایی با آلمان مصالحه نخواهند کرد.

5- 14 سپتامبر 1914
جبهه غربی_ فرانسه و انگلیس تهاجمی به راه می اندازند تا آلمانی ها را به آن سمت رودخانه (( مارن)) برانند .فرماندار نظامی پاریس 1200 تاکسی شهری را برای فرستادن قوای کمکی به جبهه در اختیار می گیرد!!!(عجب راه حلّی)
در روز 29 نیروهای انگلیس از رودخانه (( مارن)) می گذرند و آلمانی ها مجبور به ترک موضع خود می گردند.

ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]بسیار مفید هست فانتوم عزیز،حداقل برای من...
دستت درد نکنه... icon_cool
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ولی تاریخ و اتفاقاتی که نویسنده آورده دقیق و بی عیبه. البته اگه به موضع گیری های نویسنده توجهی نکنیم. [/quote]

ما هم بدون توجه به موضع گيري ميخونيم !

ولي اين برام جالبه كه چطور تاريخها رو از منابع مختلف جمع كردن و دسته بندي نمودن. تا الان جنگ اول جهاني رو با اين جزئيات نديده بودم. دستت درد نكنه.

[quote]امور سیاسی_ فرانسه ، روسیه و بریتانیا طی موافقت نامه ای در لندن اعلام می کنند که هیچ کدام از سه کشور به تنهایی با آلمان مصالحه نخواهند کرد[/quote]

بيچاره ها از خودشون هم شك داشتن. واقعا در زماني كه وسايل ارتباطي محدود بوده تا ميخواستن بفهمم كي به كيه ممكن بود كه كشوري با المان صلح و كرده و ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر دوستان
حالا ادامه ماجرا icon_cool
10-12 سپتامبر 1914
جبهه شرقی _در یک جنگ سه روزه در کنار دریاچه های ((مازوریان)) در جنوب پروس آلمانی ها روس ها را شکست می دهند.

14-18 سپتامبر 1914
جبهه غربی_با عقب نشینی در جنگ ((مارن)) آلمانی ها در خط رودخانه Aisene سنگرهایی حفر می کنند.آنها در برابر یک حمله متفقین ایستادگی می کنند و در روز 18 ماه هر دو طرف شروع به جناح بندی هایی برای پیشروی به سمت شمال غرب می نمایند که این عملیات به نام ((مسابقه به سمت دریا)) شهرت می یابد.
هر دو نیرو (آلمانی ها و متفقین ) سعی دارند زودتر به ساحل برسند که استراتژی محل را برای تامین نیاز های جنگی مد نظر قرار دهند.

26-28 سپتامبر 1914
جبهه شرقی _ در جبهه شرقی پروس ، آلمانی ها می کوشند از رودخانه ((نیمان)) عبور نمایند .ارتش نهم آلمان به ایالت ((گالیسیا)) می رسد تا به اتریشی ها کمک نماید.در روز 28 سپتامبر روس ها از ((کارپایتان))گذشته ، وارد مجارستان می شوند.

6 اکتبر 1914
جبهه شرقی _ نیروهای روسیه در حال عقب نشینی در جبهه های لهستان و ((گالیسیا )) هستند.

15-20 اکتبر 1914
جبهه شرقی _ آلمانی ها در نزدیکی ((ورشو)) آن شهر را تهدید می کنند ولی بعد از چند روز مجبور به عقب نشینی می شوند.

19 اکتبر 1914
جبهه غرب _ ((مسابقه به سوی دریا)) در نزدیکی کانال مجاور شهر ((ایپره)) بلژیک و رودخانه ((ایزر)) پایان می یابد. آلمانی ها می کوشند که راه دسترسی نیرو های متفقین به دریا را قطع نمایند (در جنگی که به نام ((ایزر)) شناخته می شود .16 تا 19 اکتبر) ولی اینک متفقین حالت تهاجمی به خود می گیرند ، که پس از تحمل تلفات سنگین ، بالاخره آلمانی ها در29 اکتبر به هجوم می پردازند. از یازدهم نوامبر شروع باران و گل و لای ، هر دو طرف را شکست می دهد .هر دو طرف در جاهای خود مستقر می شوند و به ساختن استحکامات و بهبود موقعیت خود برای جنگی که به نام ((جنگ غرب)) شناخته می شود می پردازند.

29 اکتبر 1914
ترکیه_ در مرحله اول به جهت هواداری انور پاشا وزیر جنگ ، از المان ، ترکیه در کنار آلمان وارد جنگ می شود و چندین شهر روسیه را در سواحل دریای سیاه به وسیله کشتی های جنگی خود بمباران می کند. روسیه در دهم نوامبر علیه ترکیه اعلان جنگ می دهد.

1 نوامبر 1914
نیروی دریایی_ در بیرون ((کورنل)) شیلی ، یک اسکادران کوچک انگلیسی( دو رزمناو زره پوش با دو رزمناو کوچکتر) به فرماندهی آدمیرال کرادوک به یک اسکادران آلمانی (دو رزمناو و زره پوش با سه رزمناو کوچکتر) به فرماندهی آدمیرال ((گراف )) حمله می کند.در ظرف دو ساعت جنگ دریایی ، رزمناو های زره پوش انگلیسی ، غرق می شوند و دو رزمناو کوچک از صحنه فرار می کنند. لرد اول نیروی دریایی انگلستان وینستون چرچیل ، مسئولیت بیشتر این سانحه ها را برعهده می گیرد ولی اعتبار او و نیروی دریایی اتگلستان در 8 دسامبر از نو باز می گردد. زیرا در این روز همان اسکادران آلمان در خارج جزایر فالک لند شکست سختی می خورد.

2 نوامبر 1914
امور سیاسی_ بریتانیا تمام دریای شمال را منطقه جنگی اعلام می کند و کشتی های بی طرف می توانند با قبول خطر از آن عبور کنند .از زمانی که جنگ ادامه می یابد ، ناو های انگلیسی کشتی های بی طرف را نگه می دارند و به تصور اینکه بار انها قاچاق یا تسلیحات است ، به ساحل برده ، تخلیه می نمایند. دولت انگلیس در صورت تخلیه بار این کشتی ها ، قیمت اموال و بار های آنها را می پردازد .زیر دریایی های آلمان می کوشند حمله به کشتی های جنگی را محدود سازند ، و این عمل بیشتر برای انست که آلمان هنوز امید وار است که آمریکا در جنگ دخالت نکند و به علاوه زیر دریایی ها وسائل جدیدی برای جنگ محسوب می شوند و آلمان چند دستگاه بیشتر از آنها ندارد و هنوز از شیوه استفاده از ان ها به درستی اگاه نیست.

5 نوامبر 1914
بریتانیا به ترکیه اعلان جنگ می دهد و قبرس را که از سال 1878 در اشغال خود دارد به خود ملحق می کند . این کار ، برای جلوگیری از اشغال آن توسط ترکیه است.

6 نوامبر 1914
خاور میانه_ انگلستان نیروهایی را که بیشتر از هندی ها هستند ، در انتهای خلیج فارس پیاده می کند (در بین انهرین) و از انجا به طرف غرب شروع به پیشروی می نماید تا ترک ها را از سایر جبهه ها به این سمت بکشاند.

9 نوامبر 1914
نیروی دریایی_ در بیرون جزیره ((کوکوس)) نزدیک ((سوماترا)) رزمناو استرالیایی ((سیدنی)) رزمناو آلمانی (( امدن)) را که به کشتی ها در اقیانوس آرام حمله می کند ، غرق می کند.

11 نوامبر تا 31 دسامبر 1914
جبهه شرقی _ آلمانی ها حمله بزرگی را علیه روس ها در لهستان اغاز می کنند. در هفته اول ، آن ها روس ها را عقب رانده و به طرف شهر (( لودز)) پیش می روند ولی در 24 نوامبر نیروهای کمکی به روس ها می رسد و آلمانی ها را در معرض محاصره قرار می دهند .
آلمانی ها به هر ترتیبی شده از این تله فرار می کنند و جنگ تقریباً تا آخر سال در این جبهه ادامه می یابد و سرانجام آلمان از تصرف ورشو صرف نظر می کند.

22 نوامبر 1914
خاورمیانه- نیرو های هندی شهر بصره را در بین انهرین به تصرف خود در می آورند.

ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر فانتوم جان منتظر ادامه مطالب خوبت هستیم. :lol: icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متشکرم آقا سعید

وحالا ادامه

2 دسامبر 1914
جبهه جنوب_ اتریشی ها شهر بلگراد پایتخت صربستان را به تصرف خود در می آورند ولی تا 13 دسامبر شکست می خورند ودر روز 14 صرب ها مجدداً این شهر را پس می گیرند.
جبهه شرقی_ آلمانی ها شهر (( لودز )) را تصرف می کنند و در صدد حمله به ورشو – لهستان – هستند.

8 دسامبر 1914
نیروی دریایی_ بیرون جزایر ((فالکند )) جنوب اقیانوس ، اسکادران آلمانی که در اوّل نوامبر اسکادران امگلیسی را در بیرون ((کورونل)) شیلی شکست می دهد ، با دو کشتی رزمناو انگلیسی روبرو می گردد .(این دو کشتی و همچنین دو رزمناوی که در جنگ قبلی فرار می کنند تحت فرماندهی آدمیرال ((استرودی )) قرار دارند.)
تا عصر چهار رزمناو آلمانی در یک جنگ دریایی شدید غرق می شوند . جنگ دریایی (( فالکند )) اعتبار ، و حیثیت نیروی دریایی انگلیس را افزایش می دهد.

26 دسامبر 1914
امور سیاسی_ دولت ایالات متحده برای دخالت کشتی های جنگی انگلیسی در امر کشتی رانی –بازرگانی ، به آن دولت اعتراض می کند ، ولی در همین روز آلمانی ها اعلام می کنند که مواد غذایی در کشتی ها را مانند اجناس قاچاق به حساب آورده ، توقیف خواهند کرد .اقدام آلمان ، اعتراض آمریکا به انگلستان را کاهش می دهد.

28 دسامبر 1914 تا ژانویه 1915
جبهه شرق_ ترک ها هفته هاست که با روسیه در ارمنستان در گیر جنگ هستند . در روز 28 دسامبر ترک ها شکست سختی می خورند ؛ پس از جنگ های سخت در هفته بعد ، ترکیه ناگزیر عقب نشینی می کند.

31 دسامبر 1914
اینک که سال به پایان می رسد جهانیان خود را درگیر جنگی می بینند که به نظر کابوسی غیر قابل تصور است و شش ماه است که ادامه دارد.
از سواحل فرانسه و بلژیک گرفته تا مرز های فرانسه و آلمان ، در لهستان ، ترکیه ، صربستان ، مصر و بین النهرین ، در شرق آفریقا و در پهنه اقیانوس آ رام و سایر دریا های جهان صد ها هزار مرد مسلح همدیگر را می کشند .تا نزدیک به چهار سال بعد هنوز مردان دیگری مسلح شده ، به کشتار همدیگر می پردازند. و سرانجام میلیون ها کشته از خود باقی می گذارند.

1 تا 17 ژانویه 1915
جبهه شرقی_ روسیه ، سپاهیانی را به داخل (( بوکوونیا))(غرب اوکراین به سمت شمال شرقی رومانی) می فرستد و بیشتر آن منطقه را به تصرف خود در می آورد.

8-15 زانویه 1915
جبهه غرب _ فرانسه تهاجمی را به طرف آلمانی ها در منطقه (( سواسون)) در شمال پاریس به عمل می آورند ولی این حمله به شکست می انجامد.

18 ژانویه 1915
امور سیاسی_ ژاپن اولتیماتوم محرمانه ای به (( یو آن شیه کایی)) رئیس حکومت چین می فرستد که دارای 21 خواسته است .در این لیست خواسته هایی در ایالت (( شانتونگ )) و اجازه مناطقی در منچوری و بسیاری امتیازات قید شده که در حقیقت چین را عملاً وابسته ژاپن می کند .((یوآن)) پیشنهادی برای بعضی تغییرات در این لیست می کند ولی در 25 ماه می نا چار به قبول تمام خواسته ها می گردد.

24 ژانویه 1915
نیروی دریایی_ در جنگ دریایی ساحل ((دوگر)) در دریای شمال ، انگلیسی ها یک رزمناو آلمانی را به نام (( بلوخر )) غرق می کنند ولی چند کشتی انگلیسی ، آسیب های شدیدی می بینند.

30 ژانویه 1915
امور سیاسی_ پرزیدت ویلسون مرد مورد اعتماد خود ، سرهنگ (( هاوس)) را با کشتی (( لوسیتانا)) به اروپا اعزام می دارد تا از جانب وی در جنگ میانجیگری نماید.ولی طرفین دیگر اطمینان دارند که هرچه می خواهند در جنگ به دست خواهند آورد و مایل به مذاکره نیستند.

31 ژانویه 1915
جبهه شرق_آلمان در (( بولیموف)) به روس ها حمله می کنند .از قرار معلوم برای اولین بار در جنگ از گاز اشک آور استفاده می شود.

3 فوریه 1915
مصر_ ترک ها قصد دارند از کانال سوئز عبور کنند و آن را تصرف کنند ولی شکست می خورند و به زودی به طرف جنوب کانال عقب نشینی می کنند.

4 فوریه 1915
امور سیاسی_ وزارت امور خارجه انگلیس به کشور های بی طرف ابلاغ می کند که کشتی هایی که غله به آلمان حمل می کنند ، توقیف خواهند شد . آلمانی ها به تلافی این عمل ، اعلام می دارند که تمام دریای اطراف جزایر انگلستان منطقه جنگی شناخته می شود و با هرگونه رفت وآمدی مانند حالت جنگ رفتار خواهد شد.

7 – 27 فوریه 1915
جبهه شرقی _ در زد و خورد در اطراف (( مازوریا)) در شرق پروس ، آلمانی ها و قوای روس را در نزدیکی رودخانه (( نیه من)) به محاصره در می آورند و صد هزار نفر از آن ها را اسیر می کنند و بقیه را به سمت شرق می رانند.
ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 فوریه 1915
امور سیاسی _ پرزیدنت ویلسون به دولت آلمان اخطار می دهد که دولت ایالات متحده در مورد به خطر افتادن اموال یا کشته شدن افراد آمریکایی ، دولت آلمان را شدیداً مسئول می شناسد.در ضمن ، ویلسون ، به دولت انگلیس هم در مورد نصب پرچم امریکا روی کشتی های باری انگلیس جهت گول زدن آلمانی ها اعتراض می کند.

13-28 فوریه 1915
جبهه غرب _ فرانسوی ها سعی می کنند که آلمانی ها را در منطقه ((شامپانی)) عقب برانند .آنان چند صد یارد در ازای پنجاه هزار کشته به دست می آورند.

19 فوریه تا 18 مارس 1915
ترکیه_ نیروی دریایی انگلستان استحکامات بیرونی (( دار دانل )) را از دسامبر 1914 بمباران می کند ولی آنها و فرانسویان سعی دارند گذر گاه های آبی را به تصرف خود در آورند. اما با مقاومت شدید روبه رو و مجبور به عقب نشینی می گرددند.

10 -12 مارس 1915
جبهه غرب_ انگلیسی ها در ((نودوشاپل)) دست به حمله می زنند، چرا که نمی توانند به یک بمباران مقدماتی دست بزنند. ( به سبب انکه انها در داخل خاک فرانسه می جنگند ) مجبور می شوند که آلمانی ها را غافلگیر نمایند ؛ ولی پس از نفوذ کم عمقی ، از پیشروی باز می مانند.
11 مارس 1915
نیروی دریایی_ انگلستان منع رفت و آمد در بنادر آلمان را اعلام می کند به این صورت که تمام کشتی ها را قبل از ورود به دریای شمال و کانال انگلیس متوقف نماید.
در 30 مارس ایالات متحده به این عمل انگلیسی ها که نوعی محاصره و مداخله در بازرگانی خارجی محسوب می شود ، اعتراض می کند.

4 آوریل 1915
امورسیاسی _ آلمان به شدت به ایالات متحده اعتراض می کند ، زیرا مدعی است که ایالات متحده باید به انگلستان فشار بیاورد تا به بستن راه های دریایی پایان دهد و بی طرفی امریکا را رعایت نماید.

22 آوریل تا 25 می 1915
ترکیه_ انگلیسی ها سعی در تصرف استامبول و مجبور کردن ترکیه به خارج شدن از جنگ با پیاده کردن نیرو در شبه جزیره ((گالی پلی) دارند.( یکی از طراحان نامدار این نقشه ((وینستون چرچیل)) است )
75000نیرو(شامل 30000 استرالیایی و زلاند نویی و 17000 فرانسوی و بقیه انگلیسی در شش نقطه )- بیشتر آنها در قله (( Keep Health))و بقه در نقاطی به نام خلیج (( آنزاک)) –(اسم رمزی برای استرالییایی ها و زلاندنویی ها )پیاده می شوند .پیاده کردن این نیرو ها به آسانی انجام می شود ، ولی انگلیسی ها در بهره برداری از این عملیات شکست می خورند.

26 آوریل 1915
امور سیاسی_ در لندن ایتالیا قراردادی سری با نگلستان ، فرانسه و روسیه امضا می کند که به موجب آن ایتالیا موافقت می کند به نفع متفقین وارد جنگ شود مشروط بر اینکه مناطقی از اتریش –مجار به آن کشور واگذار شود.(عجب!! مثل اینکه گفته بودن برای آزادی جهان دارند می جنگند!!!)

1 می 1915
نیروی دریایی_ یک کشتی تانکر آمریکایی به نام (( گولفایت)) بدون اخطار قبلی از طرف زیر دریایی های آلمان غرق می شود .آلمان پیشنهاد جبران خسارت می کند و قول می دهد که بعد از این بدون اخطار قبلی حمله نکند. در همین روز در اخطاریه ای از جانب سفارت آلمان در روزنامه های نیویورک منتشر می شود که : ((هر کسی در منطقه جنگی مبادرت به کشتی رانی و مسافرت کند ، خود مسئول این خطر خواهد بود ))
کشتی مسافری انگلیسی ((لوزیتانیا))با عدّه بسیاری مسافر آمریکایی از امریکا به خارج حرکت می کند.

2-4 می 1915
جبهه شرق _ فیلد مارشال (( فون مارکینس))و لشگریان آلمانی او که از جبهه غربی ماموریت جدید می یابند ، در منطقه (( کارپاتیان)) از یک هفته پیش به سر می برند .این ماموریت ، برای کمک به اتریشی ها که مدت هاست از طرف روسیه تهدید می شوند ، انجام می گیرد. با انجام یک حمله مشترک آلمانی –اتریشی در دوم می روس ها را به عقب می رانند و در چهار می روس ها جنگ را می بازند و با دادن هزاران اسیر عقب نشینی می کنند.

6 تا 13 می 1915
ترکیه_ متفقین در ((کیپ هلس)) به سه حمله برای گسترش پناهگاه های ساحلی خود دست می زنند. بعد از تلفات سنگین ، آن ها فقط سه مایل پیشروی می کنند.

7 می 1915
نیروی دریایی_کشتی بزرگ انگلیسی (( لوزیتانیا)) بدون اخطار قبلی در بیرون از سواحل ایرلند غرق می شود .1198 نفر مسافر کشتی که 128 نفر انها آمریکایی هستند به هلاکت می رسند. آلمان مدعی می شود که کشتی نامبره مهمات حمل می کرده است ( انگلیسی ها آن را تکذیب می کنند) و همچنین آلمانی ها مدعی هستند که قبلاً به آمریکا اخطار کرده اند ( در اول ماه می) که با کشتی زیر پرچم انگلیس مسافرت نکنند.
ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
26 آوریل 1915
امور سیاسی_ در لندن ایتالیا قراردادی سری با نگلستان ، فرانسه و روسیه امضا می کند که به موجب آن ایتالیا موافقت می کند به نفع متفقین وارد جنگ شود مشروط بر اینکه مناطقی از اتریش –مجار به آن کشور واگذار شود.(عجب!! مثل اینکه گفته بودن برای آزادی جهان دارند می جنگند!!!)
[/quote]
ایتالیا در 1914 هر چند که عضو اتحاد مثلث بود اما با این دلیل که پیمان اتحاد مثلث تدافعی است اعلام بی طــرفی کرد. البته ایتالیا بدلیل اختلافات ارضی که با اتریش داشت حلقه ای سست در اتحاد محسوب می شد که بر اساس یکسری ملاحظات هنوز در اتحاد باقی مانده بود. اما متفقین با بهره برداری از همین اختلافات بر آن شدند تا ایتالیا را به نفع خود وارد جنگ نمایند. معاهده لندن معامله بر سر قیمت ورود ایتالیا به جنگ بود. بر اساس این معاهده که بین ایتالیــا و متفقین به امضا رسید، ایتالیا متعهد می نمود که در عرض یکماه به اتریش اعلام جنگ دهد. در ازاء آن نیز متفقین پذیرفتند که الحاق ایالات مورد اختلاف ایتالیا با اتریش (بویژه ترن تین) را از سوی ایتالیا به رسمیت بشناسند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
mhm جان تشکر از توضیحی که دادید.
وحالا ادامه...

9می تا 18 ژوئن 1915
جبهه غرب_ در جنگ دوم (( آرتوا)) فرانسوی ها به موفقیت هایی دست می یابند ( ولی با دادن تلفات دلخراش)

13 می 1915
امور سیاسی- وزیر خارجه ایالات متحده – (( برایان)) یادداشتی به آلمان تسلیم می کند که در آن خواسته می شود آلمان ، حمله به کشتی (( لوزیتانیا)) را محکوم کند و فوری خسارت وارده را جبران نماید .( سفیر آلمان در آمریکا (( کنت فون برنستورف)) از مرگ امریکاییان در ده می اظهار همدردی و تسلیت می کند . برایان به سفیر اتریش می گوید او یادداشت را فقط به خاطر آرام کردن افکار عمومی فرستاده است و آلمان تنها نیاز به یک عمل صلح آمیز ... برای خاتمه دادن به این مشکل دارد.)
وزیر امور خارجه آلمان ((زیمر مان)) این پیام را به سفیر آمریکا در آلمان فاش می سازد (( برایان )) در تاریخ 8 ژوئن ( پس از فاش شدن موضوع) مجبور به استعفا می شود ؛ او در دفاع از خود می گوید که وی یک طرفدار صلح است و نمی تواند یادداشت دوم و شدید تری را در باره کشتی (( لوزیتانیا)) امضا کند.

23 می 1915
امور سیاسی_ ایتالیا به دولت اتریش – مجار اعلان جنگ می دهد . این کار به امید دسترسی به جنوب (( تایرول)) و (( تریست)) است که بیشتر سکنه آن مناطق ایتالیایی زبان هستند ولی تحت کنترل اتریش به سر می برند .( ایتالیا تا 27 آگوست 1916 به آلمان اعلان جنگ نمی دهد.)

3 زوئن 1915
جبهه شرق _ نیرو های اتریش و آلمان شهر (( پرزمیل)) را که شهر مهمی در جنوب لهستان است از روس ها پس می گیرند. جبهه روسیه شروع به فرو ریختن می کند .

9 زوئن 1915
امور سیاسی_ پرزیدنت ویلسون یادداشت دوم مربوط به غرق شدن کشتی لوزیتانیا را به آلمان می فرستد که در آن جبران خسارت وارده و جلوگیری از هرگونه عملیات مشابه که با اصول جنگ منافات دارد می گردد وضمناً از به رسمیت شناختن تعیین مرز های جنگ در اطراف جزایر انگلستان خودداری می کند.

20 ژوئن 1015
جبهه غرب _ آلمانی ها حمله جدیدی در (( آرگون)) آغاز می کنند ولی نمی توانند خطوط دفاعی فرانسویان را بشکنند.

23 ژوئن تا 7 ژوئیه 1915
جبهه جنوب – ایتالیاییان اولین حمله خود را که معروف به ((11 جنگ)) میشود ، برای بیرون راندن اتریشی ها از رودخانه ایزونزو که مانع دسترسی ایتالیا به (( تریست)) است آغاز می کنند.در ده درگیری اولیه ، ایتالیائی ها بیش از نیم میلیون نفر !!! تلفات می دهند و اراضی کمی را بدست می اورند و فقط در تاریخ 18 اگوست 1917 در جنگ یازدهم موفق به پیشروی در رودخانه (( ایزونزو)) می شوند.

8 ژوئیه 1915
امورسیاسی_آلمانی ها به یادداشت دوم مربوط به لوزیتانیا ویلسون جواب می دهند . در این جوابیه گفته می شود که آمریکاییان با کشتی علامت گذاری شده ی (( بی طرف)) می توانند مسافرت نمایند و دولت آلمان با دیگر خواسته های ایالات متحده موافق نیست.

9 ژوئیه 1915
افریقا_ آلمانی ها که در جنوب غربی افریقا در محاصره نیرو های افریقای جنوبی به فرماندهی (( لوئیز بوتا)) نخست وزیر قرار دارند ، تسلیم می شوند.

15 ژوئیه تا 15 آگوست 1915
جبهه شرق _ نیرو های اتریش- آلمان در حال پیشروی در جبهه های شرق هستند و به تدریج روس ها را پس می زنند و با رسیدن کمک های آلمانی در روز 15 آگوست در (( ورشو)) مستقر می شوند.

21 ژوئیه 1915
ویلسون ، سومین یادداشت مربوط به لوزیتانیا را به آلمان می دهد .در این یادداشت به آلمان اخطار می کند که تجاوز به حقوق آمریکا در آینده به معنی اقدامی عمدی و غیر دوستانه تلقی خواهد شد.

5 اگوست 1915
جبهه شرق _ با حضور آلمانی ها در ورشو ، روس ها ، در تدارک تخلیه شهر های دیگر در جنوب ساحل (( ریگا)) هستند.

6 آگوست تا 20 دسامبر 1915
ترکیه_ انگلیسی ها ، نیرو های بیشتری در خلیج (( گالی پولی)) پیاده می کنند . قصد آنان این است که بن بست این شبه جزیره را بشکنند.فرمانده انگلیسی ها نمی تواند کاری از پیش ببرد . زیرا حمله های پر هزینه و تلفات نمی تواند ترک ها را بیرون براند. وقتی هفته ها سپری می شود ، انگلیسی ها با اقدامی غیر قابل اجتناب رو به رو ، و مجبور به تخلیه (( گالی پولی )) می شوند.

ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 آگوست 1915
نیروی دریایی_ کشتی مسافربری انگلیسی ((آرابیک)) بعد از ترک لیور پول به سمت آمریکا ، بدون اخطار قبلی غرق می شود .بین مسافران دونفر آمریکایی نیز غرق می شوند.در اول سپتامبر ، سفیر آلمان در آمریکا مجدداً قول می دهد که زیر دریایی های آلمان از این پس کشتی های مسافری را بدون اخطار قبلی غرق نخواهند کرد و حیات مسافران و ملوانان را در نظر خواهند گرفت.

5 سپتامبر 1915
ج – ش (جبهه شرقی)_ تزار نیکلای دوم در حالی که از تلفات روز افزون روس ها ناراحت است ، شخصاً فرماندهی نیروهای نظامی ملی روسیه را برعهده می گیرد ، این عمل صرفاً جنبه سمبولیک دارد.

22 سپتامبر تا 6 نوامبر 1915
ج – غ _متفقین به حمله دست می زنند که مرز آن (( لو)) و (( شامپانی)) است. آنها چند موضع را متصرف می شوند ولی بعد از هفته ها جنگ شدید ، پیروزی اندکی با تحمل تلفات سنگین به دست می آورند.

28 سپتامبر 1915
خاور میانه _ انگلیسی ها در بین النهرین ، شهر (( کوت العماره)) را تصرف می کنند و در تدارک اشغال بغداد نیز هستند.

5 اکتبر 1915
ج – غ _ نیروی متفقین در شمال یونان پیاده می شود و شهر (( سالونیکا )) را به اشغال خود در می آورد .یونانیان ظاهراً بی طرف می مانند و اجازه پیاه شدن به متفقین را می دهند.

11 اکتبر 1915
امور سیاسی_ به رغم اعتراض بین المللی ، آلمانی ها یک پرستار انگلیسی را در بلژیک به نام (( ادیت کاول)) به اتهام کمک به فرار زندانیان متفقین اعدام می کنند.

21 اکتبر 1915
امور سیاسی_ (( رابرت لانسینگ)) که به جای (( برایان)) به وزارت خارجه ایالات متحده انتخاب می شود ، یادداشت اعتراضی برای انگلیس به دلیل دخالت در کشتی رانی ایالات متحده می فرستد.

7 نوامبر 1915
نیروی دریایی_ یک زیردریایی اتریشی ، کشتی مسافری ایتالیایی ، به نام (( آنکونا)) را بدون اخطار قبلی غرق می کند . 27 نفر آمریکایی جزء 272 مسافرینی هستند ، که جان خود را از دست می دهند.

22 -24 نوامبر 1915
خاورمیانه_ ژنرال (( تاونشند)) سپاهیان پیروز انگلیسی را در 24 مایلی بغداد پایتخت بین النهرین (( عراق کنونی )) رهبری می کند ولی فوراً در می یابد که زیادی به پیش امده ، زیرا ترک ها به محض حمله به خط اول آن ها ، قادر به تقاضای کمک می شوند وسپاهیان انگلیسی به خطر می افتند. او فوراً باً دستور به عقب نشینی ، جان سپاهیان خود را نجات میدهد .این سپاهیان به کوت العماره وارد می شوند و از 3 دسامبر تا 29 اوریل در آنجا محصور می مانند.

1 دسامبر 1915
امور سیاسی _ ایالات متحده از آلمان می خواهد که وابسته های نظامی و دریایی را از سفارت خانه خود در واشینگتون بیرون کند.

3 دسامبر 1915
جبهه باختر_ ژنرال (( ژوزف ژوفر)) به فرماندهی کل نیرو های مسلح فرانسه نائل می شود. در 16 دسامبر ژنرال داگلاس هیگ ، به فرماندهی کل نیروهای انگلیسی در فرانسه و (( فلاندرز)) منصوب می شود.

10 دسامبر 1915 تا ژانویه 1916
ترکیه_ نیرو های متفقین ناچار از قبول این حقیقت می شوند که انها نمی توانند محلی را برای پیشرفت از (( گالی پولی)) پیدا کنند.با یک استراتژی زیرکانه _ با قطع تیر اندازی به مدت طولانی _ به آرامی و به تدریج نیرو های خود را بدون دادن تلفات از گالی پولی خارج می کنند.
گالی پولی فرو می ریزد و زمان زیادی طول نمی کشد که همشهریان وینستون چرچیل ، او را از مسئولیت حوادث گالی پولی معاف می دارند.

7 ژانویه 1916
امور سیاسی_ در پاسخ فشار های پرزیدنت ویلسون ، دولت آلمانبه وزارت خارجه ایالات متحده اعلام می کند که از قرار داد های بین المللی در مورد جنگ و دریا به ناچار پیروی می کند.

9 ژانویه 1916
ترکیه_ آخرین سپاهیان نیروی اعزامی به گالی پولی در حالی که تیر اندازی هوایی برای فریب ترک ها انجام می دهند ، شبانه از آانجا بیرون می روند . انگلیسی ها 214 هزار نفر در این ماموریت که یکی از شدید ترین جنگ ها به شمار می آید ، تلفات می دهند.

10 ژانویه تا 16 فریه 1916
ج – ش _ روس ها در حمله به ارمنستان در 16 فوریه شهر (( ارزروم)) را به تصرف خود در می اورند.

11 فوریه 1916
امور سیاسی _ آلمان و اتریش – مجار به ایالات متحده اعلام می کنند که از اول مارس کشتی های مسلح را غرق خواند کرد.

16 فوریه 1916
امور سیاسی _ ایالات متحده حق آلمان و اتریش – مجار را در باره غرق کردن کشتی های تجاری مسلح رد می کند. در همین روز سفیر آلمان ، برای بازماندگان آمریکایی که در کشتی لوزیتانیا جان باخته اند ، غرامت می پردازد.

18 فوریه 1916
افریقا _ آخرین نفرات پادگان آلمانی ها در مستعمره (( کامرون )) خود تسلیم می شوند.

21 فوریه تا 18 دسامبر 1916
ج _ غ _ آلمانی ها حمله ای را به راه می اندازند که یکی از شهر های مستحکم فرانسه به نام (( وردون)) در کنار رودخانه (( موز)) در شمال پاریس را به تصرف در آورند. فرانسوی ها عقب می نشینند و در 25 فوریه آلمانی ها جای دیگری به نام (( وکس)) را می گیرند ولی در این موقع فرانسوی ها به فرماندهی هنری پتن موفق به گرد اوری قوای جدید می شوند و آلمانی ها هرگز به وردون نمی رسند . هر دو طرف متحمل تلفات سنگینی می شوند تا اینکه این جنگ در ماه دسامبر به پایان میرسد.

22 فوریه 1916
امور سیاسی_ سرهنگ هاوس که نماینده ویلسون ، در لندن است ، با وزیر خارجه انگلستان (( ادوارد گری )) پیش نویس یادداشت (( هاوس – گری)) را تهیه می کنند. در این یادداشت آمده است : در صورتی که متفقین فکر یک کنفرانس صلح را که در آمریکا تهیه شده ، بپذیرند و آلمانی ها این طرح را رد کنند امریکا حتمالاً علیه آلمان وارد جنگ می شود.

5 مارس تا 25 نوامبر 1916
افریقا _ در یک تصمیم جدی برای گرفتن آلمانی هایی که ساکن مستعمره شرق آفریقا هستند ، نیروهای انگلستان در افریقای جنوبی ، ( به فرماندهی زنرال جان اسموتن) وسپاهیان بلژیک و پرتغال در سوم سپتامبر به افریقای شرقی حمله ور می شوند.
انگلیسی ها بندر کلیدی (( دارالسلام)) را می گیرند ولی متفقین نمی توانند نیروی ناچیز آلمانی ها را به فرماندهی ژنرال (( پل فون لتوو ووربک)) به دام اندازند.

24 مارس 1916
نیروی دریایی _ زیر دریایی های آلمانی کشتی پستی (( سوسکس)) فرانسوی را که مسلح هم نیست به اژدر می بندند ؛ از چند مسافر آمریکایی کسی کشته نمی شود ؛ در 18 آوریل ، وزیر خارجه ایالات متحده به آلمان اخطار می کند که احتمال دارد آمریکا روابط خود را با آلمان قطع کند ، مگر آنکه دولت آلمان به این حمله ها پایان دهد. روابط دو کشور به شدت به تیرگی می گراید و افکار عمومی آمریکا از ویلسون می خواهد علیه عملیات زیر دریایی های به اصطلاح (( بی قید و شرط)) که کشتی ها را بدون اخطار قبلی و بدو آگاهی از محموله انها و بدون حفظ جان سرنشینان و خدمه آن غرق می کنند ، اقدام کند.

ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.