Phantom3

آغاز وحشتی جهانی (روز شمار جنگ جهانی اول)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]19
21 فوریه تا 18 دسامبر 1916
ج _ غ _ آلمانی ها حمله ای را به راه می اندازند که یکی از شهر های مستحکم فرانسه به نام (( وردون)) در کنار رودخانه (( موز)) در شمال پاریس را به تصرف در آورند. فرانسوی ها عقب می نشینند و در 25 فوریه آلمانی ها جای دیگری به نام (( وکس)) را می گیرند ولی در این موقع فرانسوی ها به فرماندهی هنری پتن موفق به گرد اوری قوای جدید می شوند و آلمانی ها هرگز به وردون نمی رسند . هر دو طرف متحمل تلفات سنگینی می شوند تا اینکه این جنگ در ماه دسامبر به پایان میرسد.
[/quote]
"هنری فیلیپ پتن" به هنگام جنگ جهاني اول، قهرمان ملي اين كشور شد و دفاع جانانه او در "دژ وردن" باعث شد كه بالاترين نشان شجاعت فرانسه به او اعطا شود و او را از آن پس "نجات‌بخش وردون" می‌نامیدند. در ۱۹۱۷ فرمانده کل نیروهای فرانسه شد و در ۱۹۱۸ لقب "مارشال" گرفت. پس از پایان جنگ وزیر دفاع و وزیر مشاور شد. در جریان قدرت گرفتن نازی‌ها در آلمان، پتن از هواداران سیاست مدارا با آلمان بود.
[URL=http://gigaimage.com/viewer.php?file=tbxzcdsd7jb8p5chyb79.jpg][img]http://gigaimage.com/images/tbxzcdsd7jb8p5chyb79_thumb.jpg[/img][/URL]
اما در جنگ جهاني دوم ، پس از آن كه ارتش رايش سوم خاك فرانسه را مورد تجاوز قرار داد و پاريس را اشغال كرد، بسياري از سران ارتش اين كشور به انگليس گريختند و پتن، در آخرين سنگر باقي مانده در پاريس – ويشي – مقاومت مي كرد. او رويارويي با ارتش هيتلري را بي فايده ديد و خود و قواي خود را تسليم آنان كرد. پس از پايان جنگ و سقوط ارتش فاشيستي هيتلر فاتحان به پاريس بازگشتند و پتن محاكمه شد. پتن در دادگاه نه تنها از عمل خود اظهار پشيماني نكرد، بلكه آن را عملي شجاعانه دانست كه مانع از تخريب بيش از پيش كشور گشته و استدلال كرد كه مقاومت در برابر ارتش هيتلري جز شكست حاصلي در برنداشته و كل كشور فرانسه لگد كوب چكمه ارتش نازي مي شده است. دادگاه پتن را خائن به مملكت تشخيص داد و خواستار اعدام او شد ، اما به سبب خدمات ارزنده وي و دخالت ژنرال دوگل، پتن قهرمان ملي جنگ جهاني اول، به پاس همين خدمت با يك درجه تخفيف به حبس ابد محكوم شد و سرانجام در همان زندان در سن 95 سالگي فوت كرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 می 1916
ج – ج _ اتریشی ها به حمله تجاوزی عمده ای از ایالت (( ترنتینو)) ی خود که هم مرز ایتالیاست ، علیه ایتالیا دست می زنند. در 31 می اتریشی ها ، ایتالیایی ها را عقب می رانند و شهر ایتالیایی (( آزیاگو)) را به تصرف در می آورند ؛ ولی این آخرین نقطه ای است که اتریشی ها بدانجا می رسند زیرا آنها ناچارند نیروهای خود را برای رویارویی با حمله روس ها به فرماندهی (( بوزیلوف)) اعزام دارند.

31 می تا اول ژوئن 1916
نیروی دریایی _ در شدید ترین جنگ ها ، شناور های بزرگ انگلیس ، شناور های عمده آلمان را در بیرون جزیره (( جوتلند )) به محاصره در می آورند.
گروه های دیده بانی در عصرهمین روز به جنگ می پیوندند؛ و انگلیسی ها ، دو رزمناو را از دست می دهند . در ساعت 6 بعد از ظهر ، آدمیرال انگلیسی ، (( جان جلیکو)) شناور های مهم را که شامل 24 رزمناو سنگین اسلحه می شود ، به مقابله با شناور های کوچک آلمان به خط جبهه دریایی می آورد. پس از بیست دقیقه مصاف ، آلمانی ها در پشت پرده ای از مه و دود از معرکه فرار می کنند . اندکی بعد از ساعت 7 بعد از ظهر ، انگلیسی ها حمله دیگری را آغاز می کنند ، ولی ناوشکن های آلمانی ، با ضربات متقابل اژدر ها ، حمله انگلیسی ها را دفع می کنند.
هنگام شب جیلیکو سعی می کند که شناور های خود را بین آلمانی ها و پایگاه آنها قرار دهد ولی نقص فنی در ارتباط باعث می شود که آلمانی ها باز هم از صحنه بگریزند. انگلیسی ها در این جنگ کشتی های بیشتری از دست می دهند ولی موفق می شوند که آلمانی ها را به سمت بنادر {پایگاه های } خود برانند.

4 ژوئن 1916
ج – ج _ ژنرال (( الکسی بروز یلوف )) روسی حمله ای وسیع در امتداد خط باتلاق (( پریپت)) در لهستان و جنوب رومانی دست می زند.
اتریشی ها در هفته های اخیر ، محل های خود را تغییر داده اند و روس ها می توانند شهر هایی مانند (( لوتسک)) – (( ژرنوویتز)) و (( برودی)) را به تصرف خود در آورند.
تا آخر سپتامبر نیرو های مهاجم از نظر نفرات دچار کمبود می شوند.بروزیلوف ناچار می شود نیرو های خود را به خطوط اولیه خود عقب بکشد ؛ با این که این حمله به متفقین کمک می کند ولی سبب تلفات سنگین سبب تقویت انقلاب داخلی روسیه خواهد گردید.

14 -21 ژوئن 1916
امور سیاسی_ نمایندگان 8 دولت متفقین کنفرانسی اقتصادی در پاریس تشکیل می دهند که در آن ها راه های فلج کردن اقتصاد دشمن را در زمان جنگ و بعد از ان مورد بحث قرار می دهند.

1 – 14 زوئیه 1916
ج – ش _ در مرحله اول جنگ Somme فرانسه و انگلیس در کنار این رود در شمال غرب پاریس دست به حمله سنگینی می زنند . انگلیسی ها در روز اول این حمله تلفات سنگینی می دهند .(20 هزار کشته و 40 هزار زخمی ) ولی بعد از دو هفته متفقین چند موضع بدست می آورند و سپس دو طرف در جا های خود مستقر می شوند ، و در انتظار حمله بعدی پر تلفات دیگری از هر دو طرف می مانند.

26 ژوئیه 1916
امور سیاسی _ ایالات متحده نسبت به انشار یک (( لیست سیاه)) از طرف انگلستان که در آن معامله 30 شرکت آمریکایی را ممنوع اعلام کرده است اعتراض می کند.

15 سپتامبر 1916
نیروی دریایی _ زیردریایی های (( یو 53 )) آلمانی به (( نیو پورت )) در (( رود آیلند )) می رسند و 9 کشتی تجاری انگلیس را در آب های بین المللی غرق می کنند.
13 -18 نوامبر 1916
ج – غ – در جنگ (( آنکر )) آخرین مرحله جنگ (( سوم)) ( که از اول ژوئیه شروع شد ) به نظر می رسد انگلیسی ها جنگ رابرده اند ؛ ولی باران و گل و لای به هیچ یک از طرفین اجازه بهره برداری را نمی دهد و زمانی که جنگ فروکش می کند ، انگلیسی ها 600000 نفر و آلمانی ها 650000 نفر تلفات می دهند ؛ این تلفات برای پیشروی انگلیسی ها تنها به میزان 7 مایل است.

12 دسامبر 1916
امور سیاسی _ المان یادداشتی صادر می کند که در آن اعلام می شود دول مرکزی مایل به سروع مذاکرات صلح هستند . این پیشنهاددر 30 دسامبر از طرف متفقین مردود شناخته می شود .( بشتر بدین جهت که پرزیدنت ویلسون با یادداشت خود در 18 دسامبر به آلمان پاسخ می دهد واز همه طرف های جنگ می خواهد شرایط خود را برای پایان جنگ اعلام کنند )
متفقین تشخیص می دهند که این کار به سود آلمان است زیرا آن کشور در 26 دسامبر به یادداشت ویلسون پاسخ موافق می دهد.
15 – 18 دسامبر 1916
ج – غ _ فرانسوی ها ، آخرین حمله خود را در (( وردون )) آغاز می کنند. و موفق به کسب پیروزی هایی می گردند ولی در (( شامپانی)) کار به بن بست می کشد .
فرانسوی ها تلفات خود را 360000 و آلمانی ها 450000 اعلام می کنند.
ادامه دارد...

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست گرامی مطلب بسیار خوبی را شروع کردید. از شما ممنونم.
در مورد جنگ جهانی اول که در ابتدا گفتید در تاریخ سروصدا نکرد عرض کنم که جنگ جهانی اول در کشورهای اروپایی بیشتر از جنگ جهانی دوم مورد توجه است جز کشور المان.
در این جنگ خانمان سوز یک نسل جوان اروپایی از بین رفت به همین دلیل در جنگ دوم بود که کشورهای اروپایی از ابتدا در مقابل اعمال هیتلر کوتاه می امدند و توجیه می کردند زیرا تجربه ی جنگ اول در ذهن و دید انها بود. در مورد اغاز جنگ هم ان اتفاق یک جرقه و بهانه برای اغاز جنگ بود. المان و امپراتور ان ویلهلم منابع و سرزمینهای بیشتری را خواستار بودند تا از رقیبان خود عقب نمانند. و این اتفاق را بهانه ای قرار دادند برای اجرا و به دست اوردن این خواست.
شاید جالب باشد نکته ای را ذکر کنم که تا قبل از این جنگ , جنگها به این صورت خونین نبود. در روزهای ابتدای جنگ مردم اروپا خوشحال از شروع جنگ بودند و در خیابانها به شادی می پرداختند. جوانان داوطلبانه به صف ثبت نام پیوسته و شور شوقی مردم را فرا گرفته بود. اما این شادی دیری نپایید و بعد از مدتی ماهیت جنگ نوین اشکار شد. تلفات بسیار بالا و خرابی های گسترده. جنگی خانمان سوز و بی سرانجام..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 ژانویه 1917
امور سیاسی _ دولت های متفقین به یادداشت های 18 دسامبر ویلسون برای پایان دادن به جنگ پاسخ می دهند و شرایط خود را ( که هیچ کدام قابل قبول نیرو های مرکزی نیست ) ارائه می کنند.

31 ژانویه 1917
نیروی دریایی _ آلمان اعلام می کند که اول فوریه ، جنگ نا محدود زیر دریایی های خود را علیه کشتی هایی که تشخیص دهد به دشمن یاری می کنند ، در هر کجا آغاز می کند.

3 فوریه 1917
امور سیاسی _ با متهم کردن اعلامیه اخیر آلمان ، در مورد عملیات زیر دریایی ها در جنگ ، پرزیدنت ویلسون با محکوم دانستن این عملیات روابط سیاسی ایالات متحده را با آلمان قطع و اعلام می کند که آلمان هیچ اعتنایی به حیثیت و آبروی ایالات متحده ندارد!!! در همین روز یک زیر دریایی آلمان ، یک کشتی ایالات متحده را به نام (( هاوسا تونیک)) بدون اخطار قبلی غرق می کند.

23 فوریه تا 5 آوریل 1917
ج – غ _ متفقین قوای خود را آماده می کنند و در صدد حمله جدیدی به آلمان هستند ولی آلمانی ها به زرنگی خود را عقب می کشند و در موضعی پیش بینی نشده به حالت دفاع قرار می گیرند (خط دفاعی هیندنبرگ که آنرا خط زیگفرید می نامند)

1 مارس 1917
امور سیاسی_ ویلسون به آلمان اجازه می دهد که از سیستم مخابراتی بی سیم آمریکا برای ارسال پیام ها استفاده کند . آلمانی ها از این عمل سوء استفاده می کنند و به وسیله این سیستم پیام های رمزی می فرستند.
سرویس اطلاعاتی انگلستان این پیام ها را می گیرد ؛ در 16 ژانویه پیامی رمزی که از طرف (( زیمرمن)) وزیر امور خارجه آلمان به سفیر خود در مکزیک فرستاده می شود ، کشف می کند. در این تلگراف رمزی که به زودی در تمام جهان به نام (( تلگراف زیمرمن)) شهرت می یابد ، او به سفیر آلمان دستور می دهد که از دولت مکزیک بخواهد به نفع آلمان وارد جنگ شود و در عوض ایالات نیو مکزیکو و تگزاس و آریزونا را از آن خود کند.
انگلیسی ها این پیام را نگه می دارند تا زمانی که موفق شوند یک نسخه از اصل آن را از سفارت آلمان در مکزیکوسیتی (پایتخت مکزیک) بدزدند( به نحوی که گم شدن این سند از محل خود به دلیل نا امنی سفارت تلقی می شود )
در 26 فوریه ، این نسخه را به سفیر ایالات متحده در انگلستان می دهند ؛ ابتدا ویلسون در اصالت این پیام شک می کند ولی وقتی می فهمد که واقعیت دارد دستور می هد وزارت خارجه آن را منتشرکند.
انتشار این سند توفانی در میان مردم آمریکا ، حتی آنانی که محافظه کار و یا دوستدار آلمان هستند بر می انگیزد.

11 مارس 1917
خاور میانه _ ترک ها بغداد را تخلیه می کنند و انگلیسی ها با نیرو های خود آن شهر را به تصرف خود در می آورند.

12 مارس 1917
نیروی دریایی _ زیردریایی های آلمانی یک کشتی غیر مسلح بازرگانی آمریکا به نام (( آلگون کوین )) را غرق می کنند. در همین روز پرزیدنت ویلسون دستور مسلح کردن کشتی های بازرگانی را صادر می کند.

26 مارس 1917
خاورمیانه _ انگلیسی ها در جنگ با ترکیه در غزه به پیروزی می رسند ولی در 18 – 19 اوریل ، ترک ها با کمک آلمانی ها انگلستان را در غزه شکست می دهند و پیشرفت انگلیسی ها به طرف اورشلیم را به تاخیر می اندازند.

9 آوریل 1917
جبهه باختر _ در جنگ سختی به نام (( آراس)) در جبهه ای 12 مایلی سپاهیان کانادا با موفقیت مرز (( ویمنی)) را متصرف می شوند.

16 آوریل تا 9 می 1917
جبهه باختر _ در دومین جنگ ، آیزن به سپاهیان فرانسه فرمان حمله به یک پایگاه دفاعی غیر قابل تسخیر می دهد ، سربازان با چنان آتش دفاعی رو به رو می شوند که بعضی از آن ها سر به نافرمانی می گذارند.

7 – 14 ژوئن 1917
ج – غ _ انگلیسی ها معادن زیر خط مرزی (( مسینز)) که در اشغال آلمان است و همچنین برجستگی های مشرف به زاویه (( ایپرس)) را منفجر می کنند و با حمله سریع آنجا را به تصرف خود در می آورند . این قسمتی از نقشه انگلیسی ها در حمله به منطقه ایپریس است.

26 ژوئن 1917
نخستین نیروی نظامی ایالات متحده در فرانسه پیاده می شود ( پرشینگ با چند نفر از اعضای ستادش از 13 ژوئن در پاریس به سر می برند.) روز 4 ژوئن وقتی که ژنال پرشینگ ، تاج گلی به آرام گاه (( مارکیز دو لایف)) تقدیم می کند یکی از اعضای ستاد وی به نام سروان (( چارلز استانتون)) با صدای بلند می گوید (( لافایت، ما اینجا هستیم))

ادامه دارد....
( در قسمت بعدی آخرین بخش از این روزشمار را خواهید خواند)

منبع:Chronicle of 20th Century history
نویسنده: جان باومن
مترجم:یحیی افتخارزاده
استفاده از این مطلب تنها با درج منبع و نام Military .ir مجاز می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوست گرامی مطلب بسیار خوبی را شروع کردید. از شما ممنونم.
در مورد جنگ جهانی اول که در ابتدا گفتید در تاریخ سروصدا نکرد عرض کنم که جنگ جهانی اول در کشورهای اروپایی بیشتر از جنگ جهانی دوم مورد توجه است جز کشور المان.[/quote]

در ادامه صحبت دوستمون باید بگم که هیچ جنگی در تاریخ به اندازه جنگ جهانی اول جغرافیای سیاسی و توازن قدرت در جهان رو برهم نزد .

در پایان این جنگ امپراطوری های عظیم عثمانی و روسیه و اتریش مجارستان و آلمان پس از سال ها اقتدار دچار فروپاشی شدند و نقشه خاورمیانه به طور اساسی تغییر کرد . ضمنا این جنگ سرآغاز شروع ابرقدرتی آمریکا نیز محسوب میشود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید گفتم شاید یادتون رفته باشه قسمت آخر رو بنویسید!
این تاپیک خیلی داره خاک می‌خوره 4 سپتامبر 2009 کجا 4 جولای 2010 کجا!

من خیلی وقته سر می‌زنم به تاپیک تا شاید قیمت آخر فرستاده شده باشه . ولی خبری نیست...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ببخشید گفتم شاید یادتون رفته باشه قسمت آخر رو بنویسید!
این تاپیک خیلی داره خاک می‌خوره 4 سپتامبر 2009 کجا 4 جولای 2010 کجا!

من خیلی وقته سر می‌زنم به تاپیک تا شاید قیمت آخر فرستاده شده باشه . ولی خبری نیست...[/quote]
بله دوست من حق با شماست. ان شاءالله فردا قسمت آخر رو اضافه می کنم icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]ببخشید گفتم شاید یادتون رفته باشه قسمت آخر رو بنویسید!
این تاپیک خیلی داره خاک می‌خوره 4 سپتامبر 2009 کجا 4 جولای 2010 کجا!

من خیلی وقته سر می‌زنم به تاپیک تا شاید قیمت آخر فرستاده شده باشه . ولی خبری نیست...[/quote]
بله دوست من حق با شماست. ان شاءالله فردا قسمت آخر رو اضافه می کنم icon_cheesygrin[/quote]

بسمه تعالي

با سلام

فانتوم جان امروز چارشنبه 28 ژوئیه است ، ها... بیست روز از فردایی که گفتی گذشت! تازه امروز هم سالروز آغاز جنگ جهانی اولّه... خبری نشد!

[size=18][color=blue]لذا بخاطر مناسبت تاریخیش که از واقایع مهم نظامی و جنگی تاریخ بشر و اوایل قرن دوران معاصر زندگی ماست یه تاپیک کوتاه با دو پست که یکی علت و بهانه جنگ اول جهانی و دوم شرحی کوتاه و خیلی به اجمال در مورد این جنگ هست که به نوعی میتونه مکمل این تاپیک پربار شما باشه گذاشتم توو انجمن مناسبتهای مهم تاریخی[/color] [color=red]به نام و لینک=>[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=posting&mode=newtopic&f=84]جنگ بزرگ آغاز شد!![/url][/color][/size]

که البته پوزش میخوام . و قصدم فقط اطلاع رسانی واقعه تاریخی مهم بود و بس. موفق باشی.

یا علی مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعاً شرمنده ام دوستان... این چند مدت یه مشکلاتی برام پیش اومده که کمتر می تونم به سایت سر بزنم. من آدم بدقولی نیستم ، اگه توجه کرده باشید فعالیتم در سایت هم کم شده.
حالا ادامه .

.....................
24 جولای 1917
جبهه شرق: ارتش روسیه در نتیجه انقلاب به آشفتگی و بی نظمی دچار می شود و بدون استفاده می ماند .بلشویک ها و سویت های همدست آنها می خواهند به جنگ پایان دهند ، زیرا از نظر آنان این جنگ به نفع امپریالیسم و کاپیتالیسم جهانی است و با هزینه توده های مردم اداره می شود. دولت کرنسکی تصمیم دارد به جنگ ادامه دهد و به ژنرال (( بروزویلف)) دستور می دهد حمله جدیدی در منطقه ((گالیسیا)) ی اتریش _مجار تدارک ببیند.
این ژنرال در سه هفته اول پیروزیهایی را کسب می کند ولی هجوم مشترک آلمان_اتریش در یک ضد حمله علیه روسها نیروهای این ژنرال را به عقب می رانند.

20 جولای 1917
ایالات متحده: نخستین عده برای نام نویسی سربازی برابر قانون((انتخاب سربازی)) برگزیده می شوند.

31 جولای تا 6 نوامبر 1917
جبهه غرب: فیلد مارشال (( هیگ)) جنگ سوم ((اپیرس)) را آغاز می کند که به عقیده وی نقطه عطفی در جنگ است . چند هفته ای که می گذرد انگلیسی ها امتیازاتی به دست می آورند ولی جنگ تا نوامبر کشیده می شود که در این ماه جنگ با تلفات سنگینی از هر دو طرف پایان می یابد.

14 اکتبر 1917
جاسوسی: ((ماتاهاری)) رقاصه ای در پاریس از طرف فرانسه به جرم دادن اخبار سری نظامی به آلمانی ها محاکمه و اعدام می شود. این رقاصه در واقع یک زن آلمانی به نام (( مارگر تازل)) است و با دانستن چند زبان به همه جا سفر می کند . این رقاصه با رقص های خارجی ، با لباس های تنگ و بدن نما سخت مورد توجه فرانسویان قرار می گیرد.
گویا این زن در همه جا با مقامات برجسته آشنا می شده و اطلاعاتی به آلمانی ها می داده است. او در 13 فوریه 1917 بازداشت می شود و در دادگاه می گوید این کار او مکر و نیرنگ و به نفع متفقین بوده است.ظاهراً دلایل و شواهد علیه وی مبهم و نارساست ولی فرانسویان که در جنگ صدمه فراوان دیده اند ، ماتاهاری را تیر باران می کنند.

21 اکتبر 1917
ایالات متحده: نخستین دسته های نظامی ایالات متحده در جنگ به جبهه مرزی ((سومرویلید)) وارد می شوند ؛ آنها زیر فرمان ارتش فرانسه عمل می کنند.

24 اکتبر تا 12 نوامبر 1917
جبهه جنوب: آلمانی ها نیروهای اتریش را علیه ایتالیا تقویت می کنند.با به کار بردن گازهای سمی آنها موضع کلیدی ایتالیا را در حوالی ((کاپورتو)) متصرف می شوند

6 نوامبر 1917
جبهه غرب: در آخرین و سومین حمله جنگ((ایپرس)) سپاهیان کانادایی دهستان ((پاسچنداءل )) را به تصرف خود در می آورند ولی به جز 250000 نفر تلفات از دو طرف حمله با آمدن زمستانی سرد پایان می گیرد.

ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.