nino22

نحوه فعال سازی هسته چهارم در سه هسته ای ها

Recommended Posts

[img]http://www.pc-malta.com/phenom9950.jpg[/img]

یکي از بحث‌هاي داغ اين روزها امکان فعال کردن هسته چهارم در پردازنده‌هاي سه هسته‌اي Phenome II X3 است. به هر حال اضافه شدن يک واحد پردازشي به پردازنده‌اي که هم اکنون در اختيار داريد يا قصد خريد آنرا داريد، موضوع جذابي به نظر مي‌آيد.

سازندگان قطعات کامپيوتري به خصوص پردازنده و کارت گرافيکي، علاقه دارند که خط توليد آنها محدوده وسيعي از قيمت و بودجه کاربران را پوشش دهد. اين استراتژي در واقع روشي براي پوشش بيشتر افزايش سهم در بازار به حساب مي‌آيد. در اين راه يکي از تکنيک‌هايي که تاکنون بارها استفاده شده توليد قطعات ابتدايي‌تر و ارزان قيمت‌تر با استفاده از تکنولوژي يک محصول حرفه‌اي و لوکس‌تر است. به عنوان مثال، فلان شرکت کارت گرافيکي حرفه‌اي با نام x را مي‌سازد اين شرکت براي انبوه کردن خط توليد خود ممکن است کارت‌هاي ارزان قيمت‌تري با نام y و z را نيز روانه بازار کند که از لحاظ تکنولوژي هيچ تفاوتي با محصول x ندارند و تنها واحدهاي پردازشي کمتري دارند. نمونه بارز اين کارت رادئون HD 4830 يا سه هسته‌اي‌هاي Phenome II هستند.

سه هسته‌اي‌هاي Phenome II در واقع همان چهار هسته‌اي‌هاي Phenome II هستند که يک هسته پردازشي آنها غير فعال شده است. بديهي است که اين روش انبوه کردن خط توليد بسيار کم هزينه‌تر از طراحي و ساخت يک مدل کارت گرافيکي يا پردازنده جديد خواهد بود.
گر چهار هسته‌اي‌هاي Phenome II X4 را محصول اصلي AMD بر پايه فناوري فنوم 2، در نظر بگيريم سه نوع پردازنده از اين چهار هسته‌اي‌ها سر چشمه مي‌گيرند. اول چهار هسته‌اي‌هاي سري X4 900 که چهار هسته‌ پردازشي و 6 مگابايت حافظه کش L3 دارند. دوم چهار هسته‌اي‌هاي سري X4 800 که چهار هسته پردازشي و 4 مگابايت حافظه کش L3 دارند. نوع سوم نيز سه هسته‌اي‌هاي سري X3 700 هستند که از سه هسته پردازشي و 6 مگابايت حافظه کش L3 بهره مي‌برند. اگر اين سه نوع پردازنده را با هم مقايسه کنيد خواهيد ديد که در سري X4 800 تنها 2 مگابايت حافظه L3 از فنوم 2 هاي اصلي غير فعال شده و در سه هسته‌اي هاي سري X3 700 ، هسته پردازشي چهارم خاموش شده است. مشاهده شده که در برخي مادربوردها با فعال کردن قابليت معروف ACC مي‌توان اين کش يا هسته غير فعال شده را فعال کرده و از آن استفاده کرد.

براي مثال سه هسته‌اي فنوم 2 مدل X3 720 BE را در نظر بگيريد. تمام خصوصات فني اين پردازنده اعم از فرکانس عملياتي و يا حافظه کش مشابه چهار هسته فنوم 2 مدل X4 920 بوده و تنها اختلاف موجود، يک هسته پردازشي کمتر در X3 720 BE است؛ با فعال کردن ACC در برخي مادربوردهاي سوکت AM3 سه هسته‌اي X3 720 BE را مي‌توان به چهار هسته X4 920 تبديل کرد.
اين در حالي است که چهار هسته‌اي مذکور حدود 70 هزار تومان از X3 720 BE گرانتر است. در واقع شما با اين حقه، به نوعي پرداخت اين 70 هزار تومان را دور خواهيد زد و به کارآيي بالاتري که نتيجه اضافه شدن يک هسته پردازشي است، خواهيد رسيد.
[size=18]ACC چيست؟[/size]

زمانيکه AMD پل جنوبي SB750 را عرضه کرد قابليتي به نام Advanced Clock Calibration يا به اختصار ACC را معرفي کرد که مي‌توانست قابليت اورکلاک پردازنده فنوم را افزايش دهد. AMD بدون ذکر جزئيات فني خاص گفته بود که ACC اين امکان را براي پردازنده فنوم فراهم مي‌کند تا بيشتر اورکلاک شود (نسبت به مادربوردهايي که پل جنوبي آنها از ACC پشتيباني نمي‌کند). در زمان عرضه پل جنوبي SB750، پردازنده‌هاي فنوم 2، هنوز وجود خارجي پيدا نکرده بودند ولي آزمايش‌هايي که اخيرا صورت گرفته نشان مي‌دهد که ACC روي Phenome II ها هم مي‌تواند تاثيراتي داشته باشد، اين تاثيرات شامل فعال کردن هسته يا حافظه کش L3 غير فعال شده در برخي از اين پردازنده‌ها است.

براي اينکه ذهنيت درستي نسبت به ACC داشته باشيد بايد گفت که اين قابليت از درون بايوس مادربوردهايي که به پل جنوبي SB 750 مجهز هستند، قابل تنظيم است تمام مادربوردهايي که با تراشه‌هاي 790FX يا 790GX طراحي و توليد مي‌شوند از اين پل جنوبي استفاده مي‌کنند. در بايوس اين مادربوردها،‌ACC معمولا سه حالت فعال، غير فعال و اتوماتيک دارد. با فعال کردن ACC امکان تغيير مقدار آن بين 12- درصد تا 12+ درصد در فواصل معين وجود دارد.

ظاهرا AMD تمايلي به افشاي نحوه عملکرد ACC ندارد، به همين دليل است که اطلاعات دقيق و علمي در مورد نحوه عملکرد ACC روي باز کردن هسته غير فعال شده و يا افزايش توان اورکلاک در فنوم‌ها وجود ندارد. طبق برخي اظهارنظرها، ACC قادر است دامنه خطا و فرآيند کنترل خطا در پردازنده را بهبود بخشد و از اين طريق هسته غير فعال شده را بازيابي کند.

[size=18]همه مادربوردهاي SB750 اين قابليت را ندارند[/size]

AMD بعد از اطلاع از امتياز مثبتي که ACC فراهم کرده اقدام به حذف آن از کد بايوس مادربوردهاي SB750 کرده است. به همين دليل قابليت فعال کردن هسته غير فعال توسط ACC ، از بايوس جديد اکثر مادربوردهاي با پل جنوبي SB750 حذف شده است. وظيفه کد جديد اين بايوس تنها حذف کردن اين قابليت نبوده و چند مشکل اساسي تر در پل جنوبي SB750 را نيز برطرف مي‌کند. بنابراين سازندگان مادربورد، چاره‌اي جز افزودن ميکرو کد جديد به بايوس مادربوردهاي SB750 نخواهند داشت.

بايواستار و ASrock ادعا مي‌کنند که مادربوردهاي SB750 آنها کماکان داراي قابليت فعال کردن هسته غير فعال شده در فنوم‌2ها است. مادربورد مدل M3A790GXH/128M از ASrock يکي از مدل‌هايي است که اين توانايي با موفقيت روي آن تست شده است. البته نبايد فراموش کرد که بايوس‌هاي قديمي‌تر مادربوردهاي SB750 به لحاظ تئوري مي‌توانند اين کار را انجام دهند. اگر مصرانه دنبال بايوسي باشيد که بتواند هسته غير فعال شده را بازيابي کند، بايد بايوسي را جست‌وجو کنيد که با هدف اصلاح ميکرو کد ACC يا"… Update ACC Code”منتشر نشده باشد!

اين را نيز فراموش نکنيد که بايوس‌هاي قديمي‌تر ممکن است عيب‌هايي داشته باشند که شما را به دردسر بيندازد. بنابراين نبايد صرفا به يک هسته عملياتي بيشتر يا 2 مگابايت حافظه کش بيشتر فکر کنيد و پايداري سيستم در شرايط عملياتي مختلف را فداي آن کنيد.
[b]روش کار[/b]

با فرض اينکه مادربورد و پردازنده شما امکان باز کردن هسته غير فعال شده يا حافظه کش غير فعال شده را داشته باشد، کار سختي پيش رو نخواهيد داشت. کافي است وارد محيط بايوس شويد و ACC را فعال کرده و براي آن يک مقدار در نظر بگيريد. آنقدر اين مقدار را تغيير دهيد تا به هدف خود که فعال شدن هسته چهارم يا حافظه L3 اضافي است برسيد. براي کنترل اين موضوع مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي موجود در محيط ويندوز مثل CPU-Z استفاده کنيد. در اين ميان، پايداري سيستم در شرايط جديد يک نکته کليدي محسوب مي‌شود. براي تست پايداري نيز مي‌توان از Prime 95 يا هر نرم‌افزار مرتبط ديگري استفاده کرد. در صورت عدم پايداري بايد مقدار ACC را از درون بايوس آنقدر تغيير داد تا به شرايط پايدار رسيد.
[b]
انتخاب پردازنده[/b]

متاسفانه حتي يک مدل يکسان از پردازنده‌هاي AMD نيز رفتار يکساني در مورد فعال کردن هسته چهارم يا حافظه کش L3 غير فعال شده ندارند. اين رفتار بسته به مرحله توليد (Stepping) و زمان توليد پردازنده مي‌تواند متغير باشد. مثلا در برخي سه هسته‌اي‌هاي X3 720 مي‌توان هسته چهارم را فعال کرده و در برخي ديگر نمي‌توان. به همين دليل ما هيچ توصيه‌اي در مورد انتخاب يک پردازنده فنوم 2 صرفا براي باز کردن هسته چهارم يا حافظه کش L3 نمي‌کنيم، بلکه پيشنهاد مي‌کنيم که اگر صاحب يک سه هسته‌اي فنوم II از سري X3 700 يا چهار هسته‌اي از سري X4 800 هستند اين امکان را با توجه به مادربوردي که در اختيار داريد بررسي و آزمايش کنيد. در صورت موفقيت افزايش کارآيي و اعداد و ارقامي مشابه آنچه در نمودارهاي کناري آورده‌ايم نصيب شما خواهد شد.

[b]
منبع : ICTNEWS[/b]
برای فعال کردن هسته چهارم به این نکات توجه کنید:
1-پردازنده شما باید phenom 2 و از نوع سه هسته ای باشد
2- چیست مادر بورد شما sb 750 باشد
3- مادریورد شما قابلیت acc را باشد ( مادریورد را تازه نخریده باشید )
4-به این نکته هم توجه داشته باشید که با این کار گارانتی سی پی یو باطل می شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر دوست عزیز.

البته مادربورد و پردازنده من هم تولید جدید هست هم مواردی که نباید داشته باشه رو دارند اما خدا رو شکر هسته چهارم رو با پایداری کامل باز کردم و اورکلاک سنگینی هم رو پردازنده اعمال شد!

بورد Asus M4A78T-E با بایوس نسخه جدید با میکروکد آپدیت هسته چهارم رو براحتی باز کرد (در نسخه قبلی هم باز کرده بود اما گاه موقع بوت خطا میداد) و پردازنده رو از 2.8 به 3.6 اور کردم بدون از دست رفتن پایداری و با یک تغییر کوچک یعنی نگه داشتن یکی از هسته ها رو این فرکانس و افزایش بقیه به 3.7 این فرکانس رو هم پایدار بود.

اما چرا این بورد که محصول 2009 بوده و از بایوس همین ماه میلادی استفاده میکند توانست هسته چهارم را باز کند دو دلیل دارد. اول اینکه کد ساخت یا همان استپینگ پردازنده رو قبل از خرید در اینترنت جستجو کردم که کدامها قابلیت مزبور رو دارند بعد اقدام به خرید کردم. دوم هم بایوس بوردهای ایسوس یک قابلیت اضافی در ACC دارند به نام Unleashing Mode که با فعال کردن آن طبق توضیحی که نوشته اجازه کنترل کامل پاور پردازنده رو داده و باعث فعال شدن هسته اضافی میشود. البته صرف با فعال کردن ACC که نسخه جدید هست هسته چهارم باز نمی شود!

در ضمن پردازنده های دو هسته ای فنوم2 نیز این قابلیت رو دارند که متاسفانه هنوز وارد بازار ایران نشدند گویا!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر بتوان هر دو هسته فنوم 2 دو هسته ای را باز کرد به درد اورکلاک می خورند با هزینه مناسبی که می پردازیم هم صاحب یه 4 هسته ای می شیم و انقدر هم نگران گارانتی سی پی یو نیستیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته اما قطعی نیست! من که بخاطر 40 تومن کمتر این ریسک رو نکردم اگر باز نمیشد؟ ولی با 720 اگر باز نمیشد حداقل سه هسته ای بود که تقریبا شبیه چهار هسته ای هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.