SHAFAGH23

هواگرد ترابری تاکتیکی آنتونوف-70 ( Antonov An-70)

Recommended Posts

تو کشتی‌ها همچین سیستمی هست برا تنظیم سرعت یا دنده عقب رفتن. اسمش فکر کنم Pitch propeller بود اما برا هواپیماها با توجه به شکل خاص آیرودینامیکی همچین امکانی بسیار بعید میدونم وجود داشته باشه هرچند امکان تنطیم سرعت وجود داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Haj_Rezvan' timestamp='1375465962' post='325906']
[b][color=#000000]میخواستم ببینم این ماجرا امکان پذیره؟ آیا IL-76 های ما همچین قابلیتی داشتند؟![/color][/b]
[/quote]

خواهش میکنم حاج رضوان عزیز

در مورد مساله ای که فرمودید، هواپیماهای IL-76 که مشکلی نخواهند داشت ، در اصل هدف ساخت هواپیمای IL-76 ، قابلیت ترابری تانک های دهه ی 80 شوروی بود. از نظر باری هم این هواپیما ظرفیت حمل یک دستگاه T-72 را خواهد بود. از طرف دیگر درهای بخش عقبی هواپیما نیز بدلیل سازه ی مستحکم طراحی شده ی کاندید، مشکلی برای باز شدن در هنگام پرواز نخواهند داشت.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/T-72M12520being2520off-loaded2520from2520the2520IAF_s2520IL-76MD5B15D.jpg[/img]

مشکل اصلی امکان پذیری این عملیات ، وزن بالای T-72 در هنگام فرود است. مستحضر هستید که در هنگام کاهش ارتفاع، نیروی وزن بعلت جرم بالای تانک (42 تن) بسیار بزرگ خواهد بود که در نتیجه برآیند این نیرو و نیروی مقاوم (چتر یا راکت های خنثی سازی) شتاب بالایی در جهت فرود بوجود میاورد که این به معنی افزایش شدید سرعت کاهش ارتفاع تانک است که فرود با این سرعت فزاینده قطعا منجر به متلاشی شدن تانک در اثر نیروی واکنشی از طرف زمین خواهد شد. با توجه به این موضوع و اینکه سرعت فرود مطلوب برای تانک روی زمین حدود 10 تا 20 متر بر ثانیه است ، به احتمال قوی روش های متداول برای Air drop ارتفاع بالا (در صورتی که ایران روی آنها اصلاحاتی انجام نداده باشد) از جمله فرود با چترهای Multi-canopy یا حتی روش RAPID (فرود با راکت های خنثی سازی شتاب کمکی) برای فرود این تانک سنگین کارساز نخواهد بود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10210/C-130_airdrop5B15D.jpg[/img]

تنها روش قابل پیاده سازی برای فرود این تانک ، Air drop ارتفاع پایین (Low Alltitude Parachute System) است که در آن هواپیما تا ارتفاعی که میتواند (معمولا تا ارتفاع تنها چند ده متری) به زمین نزدیک شده اما فرود نمیاید . تانک به بیرون پرتاب میشود ، بدلیل ارتفاع پایین فرود، شتاب زیادی نمیگیرد و با استفاده از چترهای کمکی سرعت آن کنترل میگردد. این روش موثر توسط رسته ی 109ام ترابری هوایی نیروی هوایی آمریکا توسعه داده و مورد استفاده قرار گرفت، اما بدلیل نزدیک شدن بیش از اندازه ی هواپیما به زمین ، یک روش ریسکی به حساب میرود و در طی عملیات های انجام شده ی آمریکا نیز با سوانحی همراه بود. اما برای Air drop تجهیزات سنگین بسیار مناسب است.

ماهیت این هواپیما دوگانه (نظامی/غیرنظامی) است و البته سلاحی تهاجمی نیست ، لذا خرید آن با توجه به قطعنامه ها مانعی ندارد

الکتروافیسر جان هواپیمایی مثل C-130 قابلیت Pitch propelling با استفاده از Manual Override رو دارند . از طرف دیگه قابل ذکره که پیشرانه های Propfan از ترکیب موتور توربوفن با دو پیشرانه ی پراپی که در جهت خلاف یکدیگر میچرخند (Contra rotating Propeller) تشکیل شده ، شاید بتوان با اعمال قدرت بیشتر به پیشرانه ی مخالف موتور ، قابلیت کاهش سرعت در نشست و برخاست (STOL) رو ایجاد کنه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از چکای عزیز :rose:

اگر اشتباه نکنم این هواپیما بزرگترین هواپیما پراپ فن جهانه

یه سوال زاویه گام ملخ های این هواگرد با توجه به اینکه هر موتور هشت ملخ داره تغییر می کنه یا ثابته ؟

اضافه کنم که بنده کلیپی دارم راجع بع نیروی هوایی شوروی و هواگردهاش که در این کلیپ اتفاقا یک ایلوشین 76 تانکی رو Air drop می کنه و در نزدیکی زمین با کمک راکت های خنثی سازی به سلامتی فرود میاد خب اگر سردار صفوی چنین فرمودن پس احتمالا باید چنین قابلیتی رو داشته باشیم ویرایش شده در توسط maverick100
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1375473715' post='325950']
تو کشتی‌ها همچین سیستمی هست برا تنظیم سرعت یا دنده عقب رفتن. اسمش فکر کنم Pitch propeller بود اما برا هواپیماها با توجه به شکل خاص آیرودینامیکی همچین امکانی بسیار بعید میدونم وجود داشته باشه هرچند امکان تنطیم سرعت وجود داره.
[/quote]

مهدی جان منظورم روی زمین بود. از شخصی شنیده بودم که سی130 ها میتونن روی زمین با تغییر زاویه ملخ ها هواپیما رو به عقب ببرن. اینطوری تو یه باند خاکی راحت میتونن سروته کنن.
تو خاطرات یه بنده خدایی هم خونده بودم که میگفت زمان جنگ تو حوالی کرمانشاه این کار کردیم.
همچنین موقع فرود هم گویا این تغییر زاویه به کمکشون میاد.

-----------------------------------------------------------------

من صبحتهای سردار صفوی رو کامل گوش ندادم. مطمئنید فرمودند ایردراپ کردیم؟
شاید ایلوشین فرود اومده و تانک رو پیاده کرده!!؟؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.