PersianKing

هواگرد آموزشی پیشرفته پیلاتوس پی.سی-21 ( Pilatus PC-21)

Recommended Posts

[align=center] PC-21 راهى جديد براى آموزش خلبانان نظامى[/align]

كمپانى هواپيماسازى «پيلاتوس» سوئيس در ماه مى سال 2002 از جديدترين جت آموزشى نظامى خود كه PC-21 نام داشت٬ پرده بردارى كرد. آموزش هاى پايه و پيشرفته، آشنايى با جنگنده ها و آموزش افسر تسليحات(WSO) در نيروهاى هوايى از اهداف طراحى اين هواپيما اعلام شده است. پروژه در نوامبر 1998 كليد خورده است كه ساخت و توسعه ى آن در 1999 آغاز شد تا اوّلين نمونه آن در جولاى 2002 به پرواز دربيايد. دوّمين نمونه هم در ژوئن 2004 سينه ى آسمان را شكافت امّا چندى بعد٬ در ژانويه ى 2005 سينه ى زمين را هم شكافت!! طى اين سانحه٬ خلبان آزمايشگر در همان شكاف مربوطه ٬ زير خروارها خاك قرار گرفت... پس از مدّتى زمين گير شدن نمونه ى اوّل٬ كارها از سر گرفته شد و در همان سال(2005) اوّلين پيش نمونه هاى توليدى ساخته شدند و پروازهايى انجام دادند.گواهينامه VFR در دسامبر 2004 و تصديق IFR هم تا پايان 2005 براى اين هواپيما صادر شد.


سادگى تعمير و نگهدارى٬ هزينه هاى پايين عملياتى هواپيماهاى توربوپراپ و توانايى هاى آموزشى جت به خوبى در اين طرح گنجانده شده است.بار بال هاى PC-21 همانند هواپيماهاى جت تاحدودى بالاست. خروجى قدرت موتور نيز توسط سامانه خاصى قابل برنامه ريزى است. آموزش واحد تبديل عملياتى(OCU) مانند چشمى هاى پيچيده ديد در شب٬ رهگيرى پايه رادارى و شبيه ساز شليك سلاح هاى هوشمند در اين هواپيما قابل اجراست. هزينه و زمان آموزشى با اين هواپيما به خوبى پايين مى آيد و باعث مى شود اشتباهات در دوره هاى پيشرفته به سطح پايين ترى تقليل پيدا كند. اين هواپيما مجهز به نمايشگرهاى تمام ديجيتال(كابين شيشه اى)٬ هم براى خلبان و هم براى افسر معلّم به همراه HUD مى باشد. icon_cheesygrin يك پانل UFPC(براى كنترل ارتباطات، ناوبرى ،شناسايى) ٬ سامانه كنترل HOTAS و نيز نمايشگرهاى چندمنظوره بزرگ٬ شباهت زيادى به كاكپيت جنگنده هاى مدرن امروزى ايجاد كرده است. icon_question


PC-21 داراى بال هايى با راندمان بالاى تشكيل يافته از سه تير طولى و طرح پس گرا مى باشد و الرون هاى هيدروليكى آن توسط اسپويلرها پشتيبانى مى شوند. هم چنين لبه حمله بال ها از مواد ضدضربه ساخته شده است. اين هواگرد مجهز به سامانه خودكار جبران Yaw بوده و كانوپى دو تكّه اى اكريليك آن در قسمت جلو جهت مقاومت در برابر برخوردهاى احتمالى پرنده ها ضخيم تر ساخته شده است.
توانيى حمل انواع تسليحات و مخازن خارجى سوخت را با 4 جايگاه آويز زير بال ها و يك آويز زير بدنه به PC-21 داده اند.


اين مقاله به نقل از ماهنامه نوآور شماره 21 ٬ ترجمه ى آراز نبى الهى تهيه شده و ادامه دارد...
باز هم مشكل هميشگى: زحمت تهيه تصاوير به عهده دوستان٬ تا فردا صبح أن شاء الله تكميلش مى كنم... از همكارى دوستان براى پربار شدن تاپيك(به قول آذرخش چرب و چيلى شدن!) استقبال و تشكّر مى كنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب خوبی بود و خسته نباشید
این هم عکسش

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PC-21_1.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PC-21_2.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PC-21_3.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PC-21_4.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PC-21_8.jpg[/img]


طرح این هواپیما نشون می ده که اگر طراحی اولیه یه هواپیما حسابی بشه میشه اون طرح و ساختار را تا سالهای سال بهسازی کرد یا بر اساس اون مدلهای جدید تر درست کرد. شرکت پیلاتوس سالها قبل هواپیمای آموزشی پی سی7 رو ساخت که ایران به صورت گسترده ای به عنوان هواپیمای آموزشی ازش استفاده کرده. من یه دوست داشتم که یادش بخیر . از جبهه که اومده بود می گفت عراق از اینها برای بمباران مواضع ما استفاده می کرد. (عراق هم از همینها داشت) یعنی به عنوان هواپیمای پشتیبانی نزدیک. پی سی7 هم از نظر تیپ ظاهری خیلی شبیه این بود و موتورش هم توربوپراپ بود. بعدها روی پی سی-9 کار کردند و حالا هم....

ما هم در صنایع نظامی و غیرنظامی مون باید همین مسئله رو مورد دقت قرار بدیم. اگه یه طرح خوب رو از آغاز شروع کنیم می تونیم به خوبی اون رو ادامه بدیم. شاهد دیگه اش هم تانکهای روسی است که به نوعی همه فرزند تی-34 هستند.


مشخصات دیگه پی سی-21

عرض بال 9.11متر
طول 11.23متر
وزن خالی 2270 کیلوگرم
حداکثر وزن در موقع بلند شدن 4250
سرعت 685 کیلومتر برساعت
سقف پرواز 11582

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالي بود ...
ضمن تشكر قيمت هم اگر ميشه ذكر كنيد ... icon_cheesygrin

كاكپيت مناسبي داره در حد اف 18 يا بالاتر هست !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب کیانی و برادر سجاد.

البته واریور جان طبق تجربه ای با پرواز در شبیه سازها کسب کردم وجود نمایشگر رنگی به نسبت نمایشگرهای عقربه ای آنالوگ تاثیر خیلی کمی بر افزایش کارایی خلبان داره و میتونم بگم اصلا برای یک خلبان خبره فرقی نداره! تنها برای راحتی و زیبایی مناسبه وگرنه اگر ما خلبانان زبده و ورزیده داشته باشیم هیچ تغییری در اصل ماجرا با بود نمایشگر چند منظوره حاصل نمیشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر از سجاد عزیز و توضیحات تکمیل کننده جناب کیانی
...
هواپیمای مناسبی هست منتها به نظرم تنها برای آموزش های اولیه پروازی مفید هست نه بیشتر، آموزش های پیشرفته تر را بهتر است به هواپیماهای مانند آلفاجت و آلباتروس واگذار کرد...
...
خیلی دوست دارم با این هواپیماها گشتی بزنم icon_cheesygrin
رضا خان چطور بمباران میکردند؟ icon_question (جنگ جهانی؟) :cry:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام سعيد جان ..

من خودم از مخالفان سر سخت قرار دادن مانيتور و كامپيوتري كردن بجاي آلات دقيق هواپيما هستم ...
اما يه اصل وجود داره كه اونهم بر وجود امكاناتيه كه در حالت آنالوگ وجود نداره مثلا وي او آر يا امكانات راداري يا ... و ميتونيم بر اساس اون بگيم كه اين هواپيما از امكانات بروز استفاده ميكنه همين ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منظورم فقط آلات نشانگر بود واریور جان مثل سرعت سنج ، ارتفاع سنج ، زاویه سنج ... اینها اگر عقربه ای باشند کار راحت تر هم میشه. ولی بله با نمایشگرهای چند منظوره امکانات زیادی میتوان اضافه کرد مانند تعریف نقشه عملیات یا نشان دادن هدف در حالت حمله با هدایت اپتیک یا لیزر که اینها رو به نظرم اشتباه کردن با آلات آنالوگ همه رو یکجا در هواپیماهای جدید دیجیتالی میکنن. میشد فقط یک نمایشگر نصب کرد برای موارد مشابه و نمایشگرهای قدیمی آنالوگ رو هم حفظ کرد که در هر شرایطی کار میکنن و خیلی سختتر از سیستم دیجیتال با مشکل مواجه میشن. فرضا فردا یک جت جدید رو با ضدهوایی زدن و کامپیوتر مرکزی از کار افتاد تکلیف چیه؟ اما همین جنگنده های خودمون در جنگ تحمیلی با توکل خلبان بر خدا و تکیه بر مهارت و سالم موندن آلات کنترلی بارها موفق به نشاندن هواپیماهای آسیب دیده شدند که حتی خلبانان کشور سازنده در موارد کم خطرتر اقدام به ایجکت میکنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سعید درست می گن . اساسا برای یک خلبان اموزش دیده فرقی نمی کنه که اینسترمنت های اولیه ی هواپیما مانیتور شده باشه یا آنالوگ . متاسفانه هر دو سیستم در حوادث مختلف از خود نقص بروز دادند . برای مثال در سال 1972 هواپیمای لاکهید با بیش از صد ها مسافر , در هنگام باز کردن چرخ ها , چراغ چرخ جلو روشن نشد . اگر چنین اتفاقی بیفته یعنی اینکه چرخ لاک نشده و چرخ دارای مشکل هست . حالا به دلایل مختلف و بدلیل اشتباه خلبان , این هواپیما در باطلاق سقوط کرد و بعد ها معلوم شد که مشکل از چراغ در کاکپیت بوده و عملا چرخ ها کاملا و بصورت صحیح باز و لاک شدند . icon_cheesygrin در هواپیما های مانیتور شده این عمل بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می شه .


در عوض در سال 1982 که به تازگی هواپیما ها به این صفحه های نمایشگر مجهز می شدند , هواپیمای ایرکانادا با اخلال سیستم ایجاد شد و تمام مانیتور ها و صفحه های نمایشگرش خاموش شدند . خوشبختانه خلبان حرفه ای بود و هواپیما رو سالم به زمین نشوند .

ولی خوب وجود چنین نمایشگر هایی در روحیه خلبان تاثیر بسزایی داره . من خودم این رو امتحان کردم و با چند خلبان که صحبت کردم این رو تایید کردند . عملا فرقی نمی کنند ولی خوب سیتسم های اضافه شده مثل هدایت گر های ماهواره ای , جی پی اس , سیستم های نقشه و آب و هوایی و ... هم بسیار قابل توجه هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هواپيما فقط ميتونه ياد موستانگ رو زنده نگه داره !
چون پرواز با جت گران تموم ميشه و خلبانها بايد مدت بالايي رو براي تمرين و توانايي تحما مانور با جي بالا رو بدست بيارن اين هواپيماها مناسبتره علاوه بر اينكه بمب هاي هواپرتاب معمولي همچنان مثل جنگ جهاني دوم با تفاوت اضافه شدن هاد انداخته ميشن پس ميتونه تمرينات خوبي رو فراهم بياره ! و از سرويس خارج شدن بي خودي جنگنده ها رو بدليل پروازهاي مداوم بسيار كاهش بده ضمن اينكه عقده هاي پروازي رو هم كم ميكنه ...


سعيد جان بنده كاملا موافقم ...
فقط از بحث بروز بودن كه عامل مهميه گفتم ! به هر حال در خيلي از جنگنده ها علاوه نمايشگرهاي موجود الات مهم مقل آلتيمتر و اينديكيتور هاي سرعت ژيروسكوپ و ... كه خيلي مهم هستند بصورت مجزا وجود داره البته كوچكتر از حد معمول براي جا دهي ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از همكارى و حسن نظر دوستان٬ ادامه تاپيك رو از پى مى گيريم(هر چند كه خيلى زياد نيست):

در كاكپيت تحت فشار اين هواپيما كه مجهز به سامانه خودكار تهويه مى باشد، معلّم پرواز و دانشجو به صورت پشت سر هم قرار مى گيرند.
يك سامانه ضد جى(g) و سامانه توليد اكسژن داخلى از تجهيزات استاندارد كابين مى باشند. صندلى پرتاب شونده صفر-صفر مارتين بيكر 16L براى فرار از هواپيما در نظر گرفته شده است(مثلاً وقتى دانشجو از دست استادش عاصى شد، اونن شوت مى كنه بيرون يا به عكس!). خلبان جلو 11 دجه و عقبى 40- درجه به اطراف خود ديد داشته باشند(؟!) كه اين امر مخصوصاً براى معلّم پرواز كه در كاكپيت عقب جاى مى گيرد ، ديد فوق العاده اى را به همراه دارد!!!(باور كنيد اين يك تيكه رو عين مقاله اصلى نوشتم امّا خودم هم نفهميدم چى شد؟!! icon_cheesygrin )
هر يك از كاكپيت ها مجهز به سه نمايشگر كريستال مايع هستند با ماتريس فعال(AMLCD) كه نمايشگر وسطى اطلاعات اصلى پرواز را نشان مى دهد.( احتمالاً اون دوتاى ديگه براى نمايش فيلمه!)
براى نمايش اطلاعات ناوبرى، مأموريتى، سامانه ها و داده هاى تاكتيكى در دو نمايشگر بيرونى، شستى هاى موجود در UFCP و قاب هاى نمايشگرها مورد استفاده قرار مى گيرد. هم چنين دو نمايشگر پشتيبان 761 ميلى مترى به همراه UFCP ٬ نمايش داده هاى پروازى، سامانه ها و اطلاعات اصلى موتور را نيز امكان پذير مى سازد. تمام نمايشگرها و نوردهى كاكپيت با سامانه ديد در شب كلاس BNVIS سازگار هستند.
در مأموريت آموزشى كاكپيت جلو وعقب را مى توان كاملاً از هم جدا كرد؛ به طورى كه معلّم به اطلاعاتى دسترسى داشته باشد كه براى دانشجو غير ممكن است به علاوه اين كه تمامى عملكرد دانشجو تحت نظر استاد است و او آن ها را در نمايشگرهاى خود مى بيند.
رايانه عملياتى اين هواپيما داراى پردازش گرهاى 500 مگاهرتزى است كه هر كدام از آن ها به يك حافظه 512 مگابايتى دسترسى دارند تا عمليات محاسباتى را با بيشينه سرعت انجام دهند. البتّه ساختمان اويونيكى با معمارى باز(Open) امكان بهسازى اين سامانه را به وجود آورده است.
مجموعه ناوبرى هواپيما شامل يك حسگر ناوبرى اينرسيايى ليزرى، يك مكانياب جهانى ونيز فيلتر كالمان(نوعى تكنيك رايانه اى براى تصحيح خطاى يك سامانه هدايت٬ با تكيه بر نيروى اينرسيايى)مى باشد. خط انتقال داده ARINC و استاندارد نظامى 1553B با ناوبرى هواپيما هماهنگ است.


يك سامانه برنامه ريزى عمليات(MPS)٬ برنامه ريزى سريع در پايگاه زمينى را ممكن مى سازد. اين سامانه پروازى بى خطر را در اوّلين مراحل آموزش تضمين كرده واين در حالى است كه در مراحل پيشرفته آموزشى با ايجاد عملكرد بالاتر دانشجوى خلبانى مى تواندپرواز واقعى ترى شبيه هواپيماهاى پر قدرت داشته باشد. اطلاعات عمليات نيز توسط يك «بارگذار داده(Data Loader)» به رايانه ى هواپيما انجام مى‌دهد. اين سامانه سازگار با تمامى سامانه هاى زمينى شبيه ساز PC-21 بوده و اين قابليت را دارد كه بعد از ضبط داده هاى عمليات٬ پس از پرواز و حتّى زمان خاموش بودن موتورها نيز تمام اطلاعات پروازى را نمايش دهد. يك سامانه مجزاى حافظهنيز براى ضبط داده ها جهت سامانه ناظر سلامت و استفادهHUMS به كار مى رود.
اطلاعات ورودى مربوط به مأموريت . ناوبرى از طريق پانل هاى UFPC وارد سامانه ها مى شود. حالت هاى عملياتى هواپيما شامل ناوبرى، هدف گيرى هوا به هوا، هوا به زمين و FMS مى باشند.
براى طراحى نرم افزار از يك سامانه پيش نمونه ساز اويونيكى مصنوعى(VAPS) استفاده شده كه امكان ايجاد تغييرات سريع با بازده بالا را طبق نياز مشترى در سامانه اويونيكى به وجود آورده است.
[color=red][b]واى ى ى!! سرم گيج رفت! چقدر نثرش سنگين و اعصاب خورد كنه؟!![/b][/color]
[color=cyan]خوب حالا پس از پيام هاى ميان برنامه توجّه تان را به ادامه مطلب جلب مى كنم![/color]
سامانه VAPS هم در اويونيك هواپيما و هم در سامانه هاى آموزشى زمينى به كار گرفته مى شود كه استانداردسازى نرم افزارى را در هر دو حالت امكان پذير مى سازد.
يكى از مزاياى بزرگ در PC-21 اين است كه در مجموعه اويونيكى آن ، با توجّه به فاز آموزشى دانشجو مى توان تغييراتى ايجاد كرد.
سامانه هاى اويونيكى اويونيكى اين هواپيما٬ شبيه سازى مأموريت هاى خط مقدم شامل هدف گيرى تسليحات و شليك شبيه سازى شده ى آن ها را حتّى بدون حمل تسليحات امكانپذير مى سازد.


اين هواپيما از يك موتور توربو پراپ پرات اند ويتنى PT6A-68B با رانش 1600 شفت اسب بخار مجهز به يك ملخ گرافيتى پنج تيغه هارتزل E8991 KX با قطر 39/2 متر قدرت مى گيرد. اين موتور براى شبيه سازى عملكرد موتورهاى جت، در سرعت هاى360+ كيلومتر بر ساعت٬ با يك سامانه ى ديجيتالى حداكثر قدرت را از موتور مى گيرد.
سرعت در ارتفاع پايين و ريت صعود PC-21 به هواپيماهاى جت بيشتر شبيه است تا يك توربو پراپ تك موتوره! سرعت كروز در ارتفاع پايين(پست) براى اين هواپيما 590 كيلومتر بر ساعت است.
رقباى اصلى اين هواپيما در بازار تسليحات عبارت اند از: امبرائر EMB-314 سوپر توكانو و ريتئون T-6A تكسان.(تاريخ درج مقاله:ارديبهشت 85)


سرم درد گرفت! بعضى از نقاط اين مقاله نياز به توضيح و بررسى بيشترى دارد(من با اين كه جندين بار تا حالا خوندمش٬ باز هم گيج مى زنم؛البتّه شايد اشكال از منه!) كه اميدوارم با يارى دوستان٬ بحث تشريح بشه.
سامان خان شما هم از اين كه هى ما گفتيم سامانه٬ سامانه! دلگير نشو؛ جهت پاسداشت فرهنگ و ادب پارسى از اين لغت جاى System استفاده شده...(اين هم نمك زياديش!)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منظورم فقط آلات نشانگر بود واریور جان مثل سرعت سنج ، ارتفاع سنج ، زاویه سنج ... اینها اگر عقربه ای باشند کار راحت تر هم میشه. ولی بله با نمایشگرهای چند منظوره امکانات زیادی میتوان اضافه کرد مانند تعریف نقشه عملیات یا نشان دادن هدف در حالت حمله با هدایت اپتیک یا لیزر که اینها رو به نظرم اشتباه کردن با آلات آنالوگ همه رو یکجا در هواپیماهای جدید دیجیتالی میکنن. میشد فقط یک نمایشگر نصب کرد برای موارد مشابه و نمایشگرهای قدیمی آنالوگ رو هم حفظ کرد که در هر شرایطی کار میکنن و خیلی سختتر از سیستم دیجیتال با مشکل مواجه میشن. فرضا فردا یک جت جدید رو با ضدهوایی زدن و کامپیوتر مرکزی از کار افتاد تکلیف چیه؟ اما همین جنگنده های خودمون در جنگ تحمیلی با توکل خلبان بر خدا و تکیه بر مهارت و سالم موندن آلات کنترلی بارها موفق به نشاندن هواپیماهای آسیب دیده شدند که حتی خلبانان کشور سازنده در موارد کم خطرتر اقدام به ایجکت میکنند!


سلام
سعید جان شما استاد مایی اما برای کشورهایی مثل آمریکا که جنگنده تولید میکنن منهدم شدن فرضا چند تا جنگنده مشکلی ایجاد نمیکنه خلبان ها ایجکت میکنن ( ارزش خلبان بیشتر از جنگنده است) ولی این برای ما مقدور نیست.

اتفاقا استفاده از مانیتور های MFD میتونه بهتر هم باشه با توجه به این که تو جنگنده اف 5 اونقدر عقربه وجود داره که میتونه باعث گیجی خلبان بشه اما کاکپیت دیجیتال اینطور نیست و یا در خود اف 14 خلبان نقشه کاغذی حمل میکنه اما کاکپیت دیجیتال نقشه ماهواره ای و... میتواند داشته باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 


سلام
سعید جان شما استاد مایی اما برای کشورهایی مثل آمریکا که جنگنده تولید میکنن منهدم شدن فرضا چند تا جنگنده مشکلی ایجاد نمیکنه خلبان ها ایجکت میکنن ( ارزش خلبان بیشتر از جنگنده است) ولی این برای ما مقدور نیست.

اتفاقا استفاده از مانیتور های MFD میتونه بهتر هم باشه با توجه به این که تو جنگنده اف 5 اونقدر عقربه وجود داره که میتونه باعث گیجی خلبان بشه اما کاکپیت دیجیتال اینطور نیست و یا در خود اف 14 خلبان نقشه کاغذی حمل میکنه اما کاکپیت دیجیتال نقشه ماهواره ای و... میتواند داشته باشه.

 

اتفاقا استفاده از مانیتور های ال سی دی میتونه بهتر هم باشه با توجه به این که تو جنگنده اف 5 اونقدر عقربه وجود داره که میتونه باعث گیجی خلبان بشه اما کاکپیت دیجیتال ینطور نیست و یا در خود اف 14 خلبان نقشه کاغذی حمل میکند اما کاکپیت دیجیتال نقشه ماهواره ای و... میتواند داشته باشد.

خوب در اون موارد که توضیح داده شد بله مانند نقشه و جی پی اس یا هدفگیر تلویزیونی،ولی به عنوان آلات ناوبری خیر ،من هم موافق نیستم.براتون یه مثال میزنم،به نظرتون یه سرعت سنج عقربه ای گیرایی بیشتر داره یا اعداد دیجیتالی ؟؟ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.