امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برنامه پهپاد ارتفاع بالاو مداومت پروازي زياد(HAE UAV) شاهين جهاني Global Hawk يك مفهوم نمايش پيشرفته تكنولوژي است كه براي تامبن خواسته هاي دفتر استحكام دفاع هوايي ايالات متحده Defense Airborne Reconnaissance Office's (DARO) در فراهم كردن قابليت شناسايي دراز مدت براي ستاد مشترك ارتش طراحي شد.
شناساسس دراز مدت توسط مسئول اين دفتر M Gen Kenneth Israel اين گونه تعريف شد : توانايي تخليه بار يا مهمات (Supply) مناسب و تهيه اطلاعات از هركجا حتي درون قلمرو دشمن در شب يا روز بدون توجه به شرايط آب و هوايي بنا به نياز نيروهاي عملياتي مستقر در منطقه.
2 نوع سيستم HAE UAV تحت اين برنامه توسعه يافتند اول يك طرح قراردادي( conventional design (Tier II Plus و دوم طرحي با قابليت رويت كم (Low Observable configuration (Tier III Minus

پهپاد Tier II Plus مستعد براي شناسايي و نظارت در ارتفاع بالاست و ميتواند تاشعاع 3000 ناتيكان مايل ( تقريبا 5000 كيلومتر) از محل پرتاب عمليات كند. همچنين اين توانايي را دارد كه تا 24 ساعت در ارتفاع 6000 فوتي ( تقريبا 2 كيلومتري) روي ناحيه هدف پرواز انجام دهد.
اين هواگرد ميتواند محموله هاي الكترو اپتيكالي (EO) و مادون قرمز (IR) و رادار روزنه مصنوعي synthetic aperture radar از نوع (SAR) را باهم حمل كرده و به صورت هدايت ماهواره اي يا كنترلر زميني عمل كند.

اولين پرواز اين هواگرد در پايگاه هوايي ادواردز در 28 فبريه سال 1998 انجام شد.

اين پهاد قابليت سكون دراز مدت و در منطقه تحت پوشش long dwell, broad area coverage و تشخيص پيوسته منطقه تحت پوشش continuous spot coverage را به كمك سنسور هايي با وضوح بالا دارد.
حضور مستمر 24 ساعته اين پهپاد نظارت مداوم و تعقيب اهداف را حمايت خواهد كرد.
اين پرنده روي سيستم شناسايي رادار براي تمامي شرايط آب و هوايي و نواحي وسيع و قدرت تشخيص بالا و كه ميتوان با آن تصاويري با كيفيت بالا را تهيه كرد و همچنين قدرت هدفگيري دقيق تمركز كرده است.

اين پهپاد محموله رادار و سيستم هاي EO/IR را با هم حمل ميكند.


اما رادار اين پرنده داراي چند حالت ميباشد:
SAR كه به كمك آن قدرت تشخيص در ارتفاع 30 سانتي متري را براي اين پرنده فراهم ميكند.
و حالت GMTI تاسرعت 4 گره در همه فواصل از 20 تا 200 كيلومتري.

Global Hawk ساختار موجود شناسايي تاكتيكي هوابرد را براي طراحي ماموريت و داده پردازي و بهره برداري از داده ها وانتشار آنها يكي خواهد كرد.
اين پهپاد هر دو قابليت جستجوي راداري نواحي عريض و تصوير برداري EO/IR با 4000 نانو متر مربع در هر ماموريت با وضوح 1 متر و 1900 عكس در هر ماموريت با وضوح 0.3 متر را دارد.

اين پرنده وقتي با سيستمهايي چون( Joint Deployable Intelligence Support System (JDISS و( Global Command and Control System (GCCS تبادل اطلاعات ميكند ميتواند تصاويري را كه گرفته براي تصمصم گيري آني در اختيار فرماندهان مستقر در مركز فرماندهي قرار دهد.
اطلاعات اين هواگرد براي مقاصدي مثل نشانه ها و اخطار(Indications and Warning (I&W و نشانه كردن cueing و حمله و ضد حمله سريع rapid strike/restrike يا آناليز اطلاعات دريافتي به كار ميرود.
تصاوير گرفته شده توسط پهپاد به سايتهاي مخصوص كه از فرمت استاندارد وسايل ارتباطي موجود استفاده ميكنند منتقل شده و تصاوير منتخب وگزارشات ميتوانند به وسيله صوت و يا اطلاعات خام Data بصورت الكترونيكي پخش شوند كه فرمانده عمليات ارجحيت تصاوير و نوع وسيله توزيع كننده اطلاعات را مشخص خواهد كرد.
اين پرنده ميتواند از هر دو روش خط ديد مستقيم ارتباطات direct line of sight خط ماوراي ديد باند Ku SATCOM بااستگاه زميني ارتباط برقرار كند.
توانايي روش خط ديد مستقيم تا 274 مگا بايت در ثانيه ( اگرچه در حال حاضر اين امر كاملا امكان پذير نيست ) و 50 مگا بايت در ثانيه براي باند Ku SATCOM ميباشد اما در آينده كاربران مستقل از ايستگاههاي زميني نيز ميتوانند به صورت مستقيم تصاوير را از اين پرنده دريافت نمايند.

وقتي كه ماموريت اين پهپاد به فرماندهان ارشد يا افسران ستاد مشترك ارتش ابلاغ شود سيستم رادار تاكتيكي( Enhanced Tactical Radar Correlator (ETRAC و سيستم مدرنيزه شده بهره برداري از تصاويرModernized Imagery Exploitation System (MIES ياپردازشگر جايگزين تصوير برداري را به جريان خواهد انداخت كه اگر اين پهپاد در اختيار نيروي هوايي باشد از پردازشگر( Contingency Airborne Reconnaissance System (CARS و اگر در اختيار نيروي دريايي يا سپاه تفنگداران دريايي باشد از پردازشگر(Joint Services Imagery Processing System-Navy (JSIPS-N استفاده خواهد شد البته در هر صورت براي ايستگاههاي زميني فرقي نخواهد داشت.

اما در مارس سال 1999 و در حالي كه اين پرنده در اوج كيفيت خود بود يكي از نمونه هاي داراي سنسور آن كنترل خود را از دست داد و در تصادف از بين رفت و همين امر سبب شد تا مطالعات روي كيفيت و كارايي نظامي اين پرنده حداقل 2 ماه به تاخير بيفتد.


مشخصات فني :

هدف اصلي : پهپاد ارتفاع بالاو مداومت پروازي زياد

شركت سازنده : Northrop Grumman,همراه با Ryan Aeronautical Center آمريكا

پيشرانه : يك موتور Rolls Royce (Allison) AE3007H با كشش 7,150 lb

طول : (RQ-4A) 44 feet (13.4 meters); RQ-4B, 47.6 feet (14.5 meters)

عرض بال ها : (RQ-4A) 116 feet (35.3 meters); (RQ-4B) 130.9 feet (39.8 meters)

ارتفاع : RQ-4A 15.2 (4.6 meters); RQ-4B, 15.3 feet (4.7 meters)

وزن : RQ-4A, 11,350 pounds (5,148 kilograms); RQ-4B, 14,950 pounds (6,781 kilograms)

حداكثر وزن برخاست : RQ-4A, 26,750 pounds (12,133 kilograms ); RQ-4B, 32,250 pounds (14628 kilograms)

گنجايش سوخت : RQ-4A, 15,400 pounds (6,985 kilograms); RQ-4B, 17,300 pounds (7847 kilograms)

محموله : RQ-4A, 2,000 pounds (907 kilograms); RQ-4B, 3,000 pounds (1,360 kilograms)

سرعت : RQ-4A, 340 knots (391 mph); RQ-4B, 310 knots (357 mph)

سقف پروازي : 60,000 feet (18,288 meters)

خدمه كنترل زميني : 3 نفر (LRE pilot, MCE pilot and sensor operator)

قيمت هر فروند : RQ-4A, $37.6 million; RQ-4B, $55-$81 million

http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/rq-4_1.jpg


http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/rq-4_2.jpg


http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/rq-4_3.jpg


http://cdn.globalaircraft.org/media/img/planes/lowres/rq-4_4.jpg


http://www.fas.org/irp/program/collect/haeconcept.gif


http://www.fas.org/irp/program/collect/arpa_uav4s.gif


http://www.fas.org/irp/program/collect/global_hawk_10s.gif


http://www.fas.org/irp/program/collect/tier_2_1.jpg


http://www.fas.org/irp/program/collect/991973a.jpg


http://www.fas.org/irp/program/collect/ghdsc00399.jpg

اين هم يك عكسي كه مقياس واقعي رو نشون ميده!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/RQ-4_Global_Hawk_3.jpg


منبع : http://www.fas.org/irp/program/collect/global_hawk.htm
مترجم: Blaze


استفاده از مطالب فوق منوط به ذكر نام سايت ميليتاري و مترجم ميباشد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستتون درد نكنه٬ امّا من متوجّه نشدم وظيفه اصلى و انگيزه بنيادى طراحى و ساخت اون چيه؟
به خصوص كه به استفاده نظامى از اون اشاره نكرديد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] من متوجّه نشدم وظيفه اصلى و انگيزه بنيادى طراحى و ساخت اون چيه؟
به خصوص كه به استفاده نظامى از اون اشاره نكرديد![/quote]


شما مطمئني كه مقاله رو كامل خوندي؟
به وضوح به اين موارد اشاره شده ها؟!
وظايف: شناسايي/تصوير برداري/تعقيب هدف/رله ي اطلاعات(پل تبادل اطلاعاتي)/تا حدودي هم كشف اهداف پرنده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر، به بخش هواگردهای بدون سرنشین منتقل شد.

گلوبال هاوک یکی از پیشتازهای پهباد های بزرگ برد بلند است که به خوبی هم ایفای نقش کرد،اگر فرصتی پیدا کردم تاپیک را تکمیل میکنم.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستش اين ها رو خوندم امّا چون خيلى زياد بود(مخصوصاً اگر تمام اين وظايف رو فقط يك مدل از اين پهپاد انجام بده) يك كم گيج شدم! من يك جا خوندم كه بزرگترين پهپاد جهان محسوب مى شه.
راستى Blaze جان نگفتى٬ به اين طياره توپ و فشفشه هم مى بندند يا نه؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فعلا كه فقط نوعه شناساييش رو ديدم و از نوع شناسايي مسلحش بي خبرم icon_wink
شايد رپتور بهتر بدونه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه!!

بنده فکر می کردم در مورد این پهپاد مطلبی در سایت هست!! و گرنه زودتر اقدام به ارسال می کردم!!!(السابقون السابقون)

[b]این مطلب هم از طرف من برای کامل تر شدن تاپیک![/b]

هواپيماي بدون سرنشين تصاوير اطلاعاتي مربوط به عمليات شناسايي و بازرسي خود را با كيفيت تصوير بالا در كوتاهترين زمان در اختيار فرماندهان ميدانهاي نبرد مشترك و نيروي هوايي قرار مي‌دهد. در سال گذشته، گلوبال هاوك بيش از 15000 تصوير را براي فرماندهان نظامي نيروهاي مشترك همچنين نيروي هوايي ايالت متحده فراهم نمود. همچنين تا اين تاريخ بيش از 50 عمليات و 1000 ساعت پرواز را انجام داده است.

به واسطة پرواز در ارتفاع بالا و تحت پوشش قرار دادن ناحية وسيعي در ميدان ديد خود، گلوبال هاوك را قادر ساخته با تحت‌نظر و شناسايي قرار دادن چنين منطقه وسيعي فرماندهان نظامي را از شرايط منابع و مكان و همچنين تعداد پرسنل دشمن آگاه سازد.



در هر بار عمليات پارامترهاي مربوط به آن در گلوبال هاوك برنامه‌ريزي شدة اين هواپيماي بدون سرنشين خود بطور مستقل تاكسي كرده و از زمين برمي‌خيزد (Take Off)، پرواز كرده و مي‌تواند در يك ناحية مورد نظر در ارتفاع ايستاده و تصويربرداري نمايد، برگشته و خود به صورت مستقل و اتوماتيك بر روي باند مي‌نشيند.

اُپراتورهاي ايستگاه زميني وضعيت سلامت UAV را تحت نظر دارند و همچنين مديريت كنترل و ناوبري آن را و در صورت لزوم مي‌تواند در هر زمان، پرواز را طرح‌ريزي نمايند.

برنامة گلوبال هاوك تحت نظر اداره برنامه‌هاي سيستم‌هاي شناسايي در مركز پروژه‌ها و سيستم‌هاي هوايي در Wright-Patterson AFB در Ohio (اوهايو) واقع شده است كه كليه كنترل پروازهاي اين برنامه را برعهده گرفته است (در تاريخ اول اكتبر 1998).

گلوبال هاوك كه داراي پهناي بال (نوك تا نوك) 116 فوت (3/35 متر) و 44 فوت (4/13 متر) طول هواپيما مي‌باشد، قادر به برد پروازي دوازده‌هزار ناتيكال مايل Nautical Mile در ارتفاع 000/65 پايي (812/19 متر) است و همچنين داراي سرعت 340 Knots در مدت 35 ساعت مي‌باشد.

در خلال يك عمليات معمولي اين هواپيما مي‌تواند 1200 مايل را تا رسيدن به منطقه مورد نظر پرواز كرده و 24 ساعت بر روي منطقة مورد نظر باقي بماند.

قابليت نفوذ در ابر اين پرنده، رادار مجهز به Aperture (حساسيت به نور) مصنوعي / نمايشگر هدف متحرك زميني و حس‌گرهاي چندطيفي مادون قرمز و نوري - الكتريكي كه قابليت تصويربرداري از ناحية وسيعي به وسعت الينويز (illinoise)، به (مساحت 40000 ناتيكال مايع مربع) در طول 24 ساعت را دارند.

از طريق سيستم‌هاي زميني و ماهواره‌اي، تصاوير را مي‌توان در كمترين زمان ممكن به فرماندهان منطقة رزمي يا نبرد رله نمود.

هنگامي كه با سوخت كامل پرواز مي‌كند، گلوبال هاوك وزني معادل 600/25 پاوند (11612 كيلوگرم) دارد.

بيش از نيمي از قطعات اين پرنده بدون سرنشين از جمله بالها، پوشش انجين، ورودي انجين و 3 رادار آن از مواد كامپوزيتي بسيار مستحكم و بسيار سبك ساخته شده‌اند.

بدنة اصلي آن از جنس آلومينيوم استاندارد و سازندة نيمة Monocoqe مي‌باشد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آذرخش جان ممنون از اطلاعات تكميليت.
ميگم بيا از اين به بعد يك كار بكنيم قبل از زدن تاپيك باهم مشورت كنيم چطوره؟ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ميگم بيا از اين به بعد يك كار بكنيم قبل از زدن تاپيك باهم مشورت كنيم چطوره؟ icon_wink[/quote]

باشه !! بد فکری نیست!

البته من تا یک هفته ی آینده بیشتر تاپیکام موشکی و زرهی هست!
البته یکی دو تا پهپاد هم هست !! می مونه برای بعد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه تاپيك هوايي داشتي به ما هم يك خبري بده شايد كاري از دستمون ساخته باشه.

راستي اين اطلاعاتي كه نوشتي رو در جايي فارسي شو ديدي يا ترجمه كردي؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستي اين اطلاعاتي كه نوشتي رو در جايي فارسي شو ديدي يا ترجمه كردي؟[/quote]

نه بابا ما چی سرمون می شه!! همش کپی پیسته!! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ..
ممنون از مقاله خوبتون ...

يكي از مديران بخش هوايي لطفي كنه عكسها رو انتقال بده ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بلیز عزیز از مقالات خوب شما و زحمتی که می کشید متشکرم.
دوست عزیز بهتر نیست برای ارزش بیشتر برای مقالات تصاویر را در جای خود و بین متون قرار دهید و از گذاشتن لینک تصاویر در پایان متون خودداری نمایید؟
زیرا به صورت فعلی خسته کننده و نامفهوم جلوه می کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بلیز عزیز از مقالات خوب شما و زحمتی که می کشید متشکرم.
دوست عزیز بهتر نیست برای ارزش بیشتر برای مقالات تصاویر را در جای خود و بین متون قرار دهید و از گذاشتن لینک تصاویر در پایان متون خودداری نمایید؟
زیرا به صورت فعلی خسته کننده و نامفهوم جلوه می کند.[/quote]


چرا برادر بهتر بودن كه بهتره منتها چكار كنم كه اكانت گالري بهم نميدند icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم