امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]
البته من در مساله ی تصنیف حرف آقا سعید رو منطقی تر یافتم. و ندیدم که دوستان پاسخ بهتری داشته باشند.

طبیعیه اینجا که بین ما و روسیه صفحات درونی حرکت نکردند که یه کشور جدید این وسط به وجود بیاد،!!! از روسیه جدا شدند. پس از همون هم کشور هم سهم میبرند.این عقلانی تر به نظر میاد. مثل اینکه الان ایالت های امریکا ممکنه که جدا بشوند. برای امریکا این دغدغه های حقوقی پیش میاد. نه اینکه تا آرژانتین و شیلی نگران بشوند.

البته متوجه هستم که بحث آبهای بسته به کلی تفاوت دارد. به عنوان یه اصل کلی عرض کردم. [/quote]

ببين رضا جان. من متوجه منظور شما نمي‌شم.
كدوم اصل تصنيف؟ اصلاً‌ كجا، اصل تصنيفي بكار رفته كه بخوايم بهش پاسخي بهتر يا منطقي‌تر بديم؟
شما قراردادي داري؟ اصلي داري؟ اساسي داري؟

رو چه اساس مي‌گي اصل تصنيف بوده و بعد شوروي تكه تكه شده و سهم ايران بايد ثابت باشه؟

مثل اين مي‌مونه كه شما از كنار يه طلافروشي رد شده و طلايي رو براي همسر محترمت در نظر بگيري. به قول معروف، 50 درصد قضيه رو حل شده بدوني. به نظرت با اين وضعيت، شما مالكش شدي؟

برادر عزيز.
چند بار گفتم، باز هم مي‌گم.
اصلاً توافقي صورت نگرفته بود كه اصل تصنيفي ازش برداشت بشه (خدا رو شكر اين تصنيف رو مطرح كردما! :mrgreen: ).

استدلال برادر سعيد، از اول روي قرارداد 1921 بود كه در اون، چيزي ذكر نشده بود. تنها چيز، حقوق بالسويه در كشتيراني بود كه معني‌اش كاملاً مشخصه. حالا بماند كه برادر سعيد، علم حقوق جديدي تأسيس كرده و اون رو به معني 50، 50 در همه چيز به حساب آوردن!

همون‌طور كه عرض شد، طبق قراردادهاي تعيين شده (كه نشه زيرش زد تو تعيين حدود مرزي)، درصدي عنوان نشده بود. بر اون اساس هم مادامي كه توافقي صورت نگيره، طبق قوانين بين‌المللي آب‌هاي بسته، استفاده از اون‌ها به نسبت مساوي هست. حالا چه دو تا كشور باشه، چه 10 تا!

وقتي بحث حقوق مساوي پيش مياد، ديگه كاري ندارن كه كي از كي جدا شده!!
شما طوري نفرما كه انگار سند 50% درياي خزر به نام ما بوده و بعد اين جدايي انجام شده!
از همون اول هم با وجود حقوق به ظاهر مساوي، ما حقي از دريا نداشتيم.

حتي اگه 50 درصد هم سهم داشتيم، به معني ورود به آب‌هاي تركمنستان، آذربايجان و قزاقستان بود! به نظر شما هيچ عقل سليمي مي‌پذيره ما بريم دم قزاقستان، اسكله‌ي نفتي يا بندر بزنيم؟

پس تعجب مي‌كنم دوستان رو چه حسابي دارن اينطور مي‌گن؟

يه اصل كاملاً ساده‌است. به خدا نيازي به تفكر زيادي هم نداره.
باز هم مي‌گم درصورت عدم توافق، سهم هر كشور حاشيه‌اي آب‌هاي بسته، يكسانه.

==============================

يكبار ديگه هم به دوستان يادآور مي‌شم (زبونم مو درآورد اينقدر اين رو تكرار كردم).
تا قبل از اين، درصدي مشخص نبوده و هنوز هم مشخص نيست كه ما داريم سر كم و زيادش چونه مي‌زنيم!
نه در قرارداد 1921، نه در 1940 و نه هيچ قرارداد ديگه‌اي، سهم استفاده‌ي ما از درياي خزر مشخص نشده و ما داريم چوب عدم توافق رو مي‌خوريم!

الان، ما حتي از اون 20% حق‌ بين‌المللي‌مون هم نمي‌تونيم استفاده كنيم عزيز دل!
ضمن اينكه بايد به برادر سعيد يادآوري كنيم كه درمورد آب‌هاي بسته نيز حقوق بين‌المللي داريم كه اگه يه سرچ ساده كنه، خيلي زود پيداش مي‌كنه!

==============================

دوستان خواهشاً ديگه درخصوص اصل تصنيف، مطلبي ننويسن كه اگه نوشتن، يعني دور باطل زديم.
گفتم كه. دو راه بيشتر نيست. يا استفاده از اصل برابري سهم كه سهم هريك، 20% مي‌شه.
يا تقسيم‌بندي با استفاده از مرزها و حدودات كه سهم ايران، 13%، سهم روسيه 18% و سهم بقيه هم به ميزان ديگه مي‌شه و بيشترين سهم به قزاقستان مي‌رسه.

حالا با اين شرايط و با در نظر گرفتن ميزان فاصله محدوده‌ي آبي از مرز خشكي، دوستان سعي كنن راه سومي رو پيدا كنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مصطفی جان.

اشاره ی من به بحث سعید و امباسدور بود.

گفتم که استدلال سعید در اون مورد منطقی تره.
[b]
وگرنه من هم گفتم که اصلا چنین مطلبی در قرارداد لا اقل در مورد حق حاکمیت یا همون مرز آبی نیست، بلکه حق کشتیرانی هست. این رو متوجه شدم. فقط گفتم که تو بین بحث این دو بزرگوار اگر قرار بر اون ادعای تصنیف :mrgreen: بود، نظر سعید منطقی تره.

وگرنه مشخصه که الان نمیتونیم در مورد حق حاکمیت و مرز آبی به اون استدلال کنیم.[/b]
[quote]
گفتم كه. دو راه بيشتر نيست. يا استفاده از اصل برابري سهم كه سهم هريك، 20% مي‌شه.
يا تقسيم‌بندي با استفاده از مرزها و حدودات كه سهم ايران، 13%، سهم روسيه 18% و سهم بقيه هم به ميزان ديگه مي‌شه و بيشترين سهم به قزاقستان مي‌رسه. [/quote]

دم شما گرم.

من دنبال این بودم. این ارزشش از این سه چهار صفحه بیشتره.

آقا سعید شما هم نظرتون رو خلاصه و مفید بفرمایید که به نظرتون چه کار کنیم. در حال حاضر. اینکه چه کار نکردیم رو فعلا بی خیال.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از برادران mostafa_by، SAEID، daria، embassador، rezat1980، Stuka، reza2740 و همه دوستانی که در بحث شرکت کردن.

از آقا رضای عزیز هم یه تشکر ویژه می کنم برای این نظر آخرشون.

بنده هم از دوستان خواهشمندم به جای بحث بی مورد، بفرمایند به نظرشون تکلیفمون در حال حاضر چیه (و نه اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده).

البته جهت محکم کاری (!) بخشی از صحبت برادر مصطفی رو دوباره (یا بهتره بگم چندباره) عرض می کنم و امیدوارم دوستان کمی بیشتر به این مساله توجه داشته باشن. برای بار n ام عرض می کنم:

تا قبل از این هیچ حقی و هیچ درصدی برای هیچ کدوم از طرفین وجود نداشته! هیچ 50% ی درکار نبوده و نیست! به جان خودم تو هیچ جای این قراردادها تقسیمی صورت نگرفته :mrgreen: at_wits'_end_new!

تنها چیزی که گفته شده اینه: دوطرف (ایران و روسیه) حق کشتیرانی آزاد در این دریا دارن. (که من فکر می کنم الان میشه این رو به 5 کشور بسط داد. نمیدونم نظر دوستان چیه)

بنابراین خواهشا و خواهشا از این جمله "سهم ایران 50% بوده" و امثالهم دست بردارین. خواهش می کنم!


یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شما خودت نظر منو دقيق نخوندي اومدي جواب چي ميدي آخه؟ من از اجاره گفتم؟ من گفتم طبقات خالي ديگه به فروش رفته و شما حا لا به جاي 1 نفر داراي 4 همسايه جديد هستيد!!!!با كدوم استدلال ميخواي با اين 4 همسايه در بيفتي؟جز اينكه بشيني و در جلسه مديريت ساختمان توافق كنيد چه راه ديگري هست؟[/quote]

دوست گرامی در پستهای قبل پاسخ این نظر شما را دادم.

یک بار دیگر هم به بیان ساده میگم.

شما میگی از اول یک خانه 5 طبقه بوده با 3 طبقه خالی ، در حالی که نظر بنده یک خانه از ابتدا 2 طبقه بوده و این تقسیم بندی درون یکی از طبقات صورت گرفته که قانونا هیچ ربطی به صاحب طبقه دیگر ندارد و این 3 همسایه جدید نمیتوانند بیایند و ادعای سهم از پارکینگ و انباری داشته باشند و عرفا هم حق استفاده بیش از 50 درصد از حیاط رو ندارند و مثلا نمیتونند بگند چون ما 4 نفر هستیم پس حیاط رو پر از ماشین میکنیم! معنی مشترک بودن به این معنی نیست که یکی بیاید زیاد از حد استفاده کنه و حق دیگران را بخوره و این مشترک بودن مثل این هست که شما میتونید در هر کجای حیاط خواستید قدم بزنید ولی مثال پارک ماشین فرق داره و اتفاقا همسایه میتواند طبق قانون از این 4 نفر شکایت کند.

بقیه موارد رو در پستهای قبلی توضیح دادم.

[quote]آقا سعید شما هم نظرتون رو خلاصه و مفید بفرمایید که به نظرتون چه کار کنیم. در حال حاضر. اینکه چه کار نکردیم رو فعلا بی خیال.[/quote]

قضیه رو کش بدیم! همزمان توان نظامیمون رو در کاسپین تقویت کنیم. با حمایت نیروی دریایی اقدام به حفاری و نصب دکل نفتی کنیم. کاری که اکنون در سهم 20 درصد انجام دادیم. فردا 25 درصد بعد 30 درصد تا جایی که آستانه تحمل نه کشورهای بی ارزش آذربایجان و ترکمنستان بلکه روسیه سرریز بشه که در این صورت میشینیم و گفتگو میکنیم با پیش شرط مثلا سهم ایران 30 درصد و حمایت روسیه رو هم خواهیم داشت بصورت ضمنی چون پیشروی بیش از این ایران باعث هجوم دیگر همسایه ها به روسیه و سهم خواهی ازش خواهد شد.

[quote]پيشنهاد مي‌كنم برادر سعيد كه پست‌هايي كه درخصوص حقوق‌، ارسال فرمودي رو خودت يكبار به دقت مطالعه بفرمايي. توش پاسخ خود شما هست. البته بعد اينكه خوندي، يكبار ديگه هم برو از اول تاپيك، شروع كن پست‌هاي خودت رو بخون تا بفهمي كجاي مسير رو اشتباه رفتي! البته اگه دوست داري![/quote]

نیازی به مطالعه مجدد نیست و من اصولا اعتقادی به متون ندارم و فقط جهت آشنایی دوستان این متن رو ارسال کردم.

[quote]خيلي ساده‌اس. قبلاً دو كشور بوده و 50، 50 مي‌شده نسبت مساوي. الان پنج تا شده و مي‌شه 20%. اگه 10 تا بشه مي‌شه 10% و اين نسبت، مادامي كه توافق بين دول اتفاق نيافته، پابرجاست و ربطي به اين نداره كه كدوم كشور، تجزيه و تركيب شده![/quote]

اینقدر هم ساده نیست برادر من! بحث سر منافع ملی کشورمان هست. بحث سر این هست که اگر به عنوان مثال 10 میلیارد بشکه نفت از سهم ما کم شود نسلهای بعدی ما را به خیانت 500 میلیارد دلاری متهم خواهند کرد.

برادر اشتوکا به حدیث مهمی اشاره کردند. حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است.

شما یک نفر هستی از جمعیت 75 میلیون نفری ایران و میتونی از سهمت چشم بپوشی ولی یک سر به خیابان بزن با مردم صحبت کن و نظرشون رو جویا شو که آیا از سهمشون خواهند گذشت؟ من به شخصه اگر مردم آذربایجان و ترکمنستان بخاطر (البته از نظر شما) زیاده خواهی ما از گرسنگی هم بمیرند حاضر به کوتاه آمدن از سهم خودم نیستم و ترجیح میدم اون مثال 10 میلیارد بشکه ای برای همیشه استخراج نشه تا اینکه بدست بیگانه بیفته.

حالا هر اتهامی دوستان میخواهند به بنده بزنند از ضد اسلامی گرفته تا تندروتر از ولایت فقیه.

اما یک مورد باقی ماند. مثال دوستمان درباره تصرف هندوستان توسط مرحوم نادرشاه.

[quote]فتح هند افتخاري نبود براي من دستگيري متجاوزين و سرسپردگاني مهم بود كه بيست سال كشورم را ويران ساخته و جنايت و غارت را در حد كمال بر مردم سرزمينم روا داشتند. اگر بدنبال افتخار بودم سلاطين اروپا را به بردگي مي گرفتم. كه آنهم از جوانمردي و خوي ايراني من بدور بود.[/quote]

[quote]براي اراضي كشورم هيچ وقت گفتگو نمي كنم بلكه آن را با قدرت فرزندان كشورم به دست مي آورم.[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نخير!
مرغ برادر سعيد يه پا داره، اونم احياناً لك‌لكه!

كلاً ظاهراً برادر سعيد بحث مي‌كنن كه بگن حرف من درسته، نه اينكه حرف درست چيه!!
پس حقيقتاً در افتادن با منطق برادر سعيد، هم اتلاف وقت هست و هم خطرناك :mrgreen: !
با حساب برادر سعيد، احتمالاً فردا تا مسكو مال ايران مي‌شه (فكر كنم برادر سعيد، اين چند روز تعطيلي حسابي Rise of Nations رو بازي كردن!).

راستي برادر سعيد.
يادم هست تو همين سايت، پست‌هات ابتداي امر، در تأييد نادرشاه و خواندن وي به نام «آن شاه بزرگ» بود و بعد شد نادر شاه خبيث و عامل خيانت به ايران و آسيا و آورنده‌ي انگلستان به منطقه و غاصب هند و قتل عام كننده‌ي هندي‌ها. الان هم ظاهراً دوباره باهاش خوب شدي.
واقعاً آدم تو طول تاريخ، چقدر تغيير مي‌كنه‌ها! :lol:

==========================

بگذريم.
خوب. برادر سعيد هم نظرشون رو فرمودن.
قضيه اينه كه ما تا مسكو رو حق داريم بگيريم و اگه كمتر از اين باشه، خيانته.
پس دوستان كسي از حقش كوتاه نياد كه خيانتي است به آيندگان.

نظر ساير دوستان رو هم اگه داشته باشيم، ديگه مي‌تونيم بحث رو جمع كنيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصولا در مورد حزر هیچ فرمول کاملی بدست نمیاد چون موضوع از جنبها مختلف و زوایای مختلف دچار تعارض و بررسی هست ..

فقط تنها چیزی که ملاک ارزش گذاری هست اینکه تا اونجا که وظیفه هر ایرانی هست ( سوای خدا پیغمبر گفتنمان ! ) باید بدنبال منافع ملی و سهم حداکثری از دریایی خزر بود .

که با تمام دعواها و توهینهایی که به هم کردین باز برگشتیم سر خونه اول و سوالی که در پست اول دادم در مورد دور نمایی خزر و چگونگی بهر برداری از دید گاه وزیر امور خارجه بود ؟

و در پست های قبلی در خصوص سیاست صبر و انتظار مصوبه شورایی عالی امنیت ملی ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم 

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد + متن کامل کنوانسیون

لینک خبر در رسانه های ترکی زبان

همه دوستان ، بارعایت قوانین و بدون حّب و بغض های معمول سیاسی ، متن کنوانسیون را با دقت فراوان و از نظر منافع ملّی ایران مورد بررسی قرار دهند.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از مواردی که به ذهن من می رسه اینه:

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده که موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خطوط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در کنوانسیونی که امروز امضاء شده مطرح نیست. (لینک) ولی طبق ماده 8 این کنوانسیون: "تعیین حدود بستر و زیربستر دریای خزر به بخش‌ها باید از طریق توافق بین کشورهای با سواحل مجاور و مقابل، با در نظر گرفتن اصول و موازین عموما شناخته شده حقوق بین‌الملل به منظور قادر ساختن آن دولت‌ها به اعمال حقوق حاکمه خود در بهره‌برداری از منابع زیربستر و سایر فعالیت‌های اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیربستر انجام شود." از طرف دیگه، روسیه در سال ۲۰۰۳ موافقت‌نامه سه‌جانبه‌ای را مبنی بر تقسیم منابع زیر بستر دریای خزر با آذربایجان و قزاقستان امضا کرده، یعنی این سه کشور، در عمل بدون کنوانسیون رژیم حقوقی پذیرفته شده ای از سوی پنج کشور ساحلی، قبلا حاکمیت خود را بر بخش عمده‌ای از منابع انرژی در شمال این دریا اعمال کرده اند. به این صورت که این سه کشور حدود 66 درصد از دریا را بین خود تقسیم کرده اند (لینک) که این مورد پذیرش ایران و ترکمنستان نبوده.

همچنین الآن تو رسانهی ترکی ای که لینکش رو گذاشتم، همچین تصویری منتشر شده:

fs8u_2099836_c5dc82b9341e3eb18e280f4fa63

 

حال سوالی که پیش میاد اینه که در عمل چه اتفاقی افتاده؟ آیا ما با امضای این کنوانسیون، عملاً ادعای این سه کشور بر منابع زیر بستر دریای خزر رو پذیرفته ایم؟

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والا تمام جنگ روی اون قسمت پنجاه درصد هست اگر روی نقشه هم نگاه کنید پنجاه درصد خزر یعنی صفر برای ترکمنستان اذربایجان ! مثلا انگار ایران دم ساحل اذربایجان بخواد شروع به حفر چاه نفت بکنه که از  هر جهت نگاه کنی خنده داره تازه الان اذربایجان هست به قولی 40 سال پیش ایران طبق همون 50 درصد حق هر کاری رو در سواحل شوروی داشت که از عقل دور است و جالبتر انکه کودکی هم به نقشه ان زمان نگاه کنه میفهمه حداقل80 درصد سواحل خزر متعلق یه شوروی ان زمان بوده است حالا این پنجاه جریانش چیه خدا میدونه  ! اما بحث اصلی ایران ومنطقی نوع تقسیم در اینده هست که بر اساس ان 20 درصد یا 18 درصد یا 11 درصد نصیب ایران خواهد شد

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
43 minutes قبل , karmania20152015 گفت:

والا تمام جنگ روی اون قسمت پنجاه درصد هست اگر روی نقشه هم نگاه کنید پنجاه درصد خزر یعنی صفر برای ترکمنستان اذربایجان ! مثلا انگار ایران دم ساحل اذربایجان بخواد شروع به حفر چاه نفت بکنه که از  هر جهت نگاه کنی خنده داره تازه الان اذربایجان هست به قولی 40 سال پیش ایران طبق همون 50 درصد حق هر کاری رو در سواحل شوروی داشت که از عقل دور است و جالبتر انکه کودکی هم به نقشه ان زمان نگاه کنه میفهمه حداقل80 درصد سواحل خزر متعلق یه شوروی ان زمان بوده است حالا این پنجاه جریانش چیه خدا میدونه  ! اما بحث اصلی ایران ومنطقی نوع تقسیم در اینده هست که بر اساس ان 20 درصد یا 18 درصد یا 11 درصد نصیب ایران خواهد شد

کاسپین دریاچه هستش نه دریا بنابر این منافع  اون جدا از میزان ساحل کشورهای مجاور اون به طور مساوی تقسیم میشه و سهم 50 درصدی ایران از اینجا میاد و اگر یکی از کشورها تجزیه بشه سهم کشور های جدید ایجاد شده از سهم کشور اصلی مشخص میشه یعنی روسیه آذربایجان قزاقستان و ترکمنتستان به طور مساوی وارث سهم 50 درصدی شوروی میشن ولی ...

ویرایش شده در توسط sina65
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام 

ظاهرا سیاست  انفعال در شمال کشور در حال اجراست!همانطور که شهرای  شمال محروم ترین شهر هاشدن و خالی از صنعت و دانشگاه و... حالا هم نوبت به یک عمل خیانت گونه در تقسیمات مرزی شمال رسیده!!!در سال ۱۹۹۱ که مصادف با اولین سال های پایان جنگ ایران و عراق هم بود.شوروی تجزیه شد و تمام معاهدات با بازه ی زمانی مشخص بین دو کشور  من جمله ترکمنچای و گلستان که بسیاری از ایالت های شمالی  و ثروتمند کشور مثل آران و ارمنستان و ترکمنستان رو جدا کرده بودن بی ارزش شده و خالی از اعتبار شدن!اما تعلل دولت  وقت باعث فرصت سوزی تاریخی شد .ایران با اینکه تمام شرایط باز پسگیری این مناطق را داشت ولی انقدر صبر کرد که سودای استقلال به سر مردمان قفقاز و... بزند! وشاهد جنگی مضحک باشد! حالا باید هم شاهد این فاجعه در دریای کاسپین باشیم.همان طور که ما لعن نفرین بر قاجار ها ومردم آن زمان می فرستیم .ایندگان هم بر ما لعن می فرستن و به گورمان هم رحم نمیکنند ! این تقسیم بندی یعنی چشم پوشی بر تمام منابع و ذخایر اکتشاف شده!یادتون نره از لحاظ ذخایر سوخت های فسیلی دریای کاسپی به خلیج فارس دوم مشهور وبزودی با تمام شدن نفت جنوب به گلوگاه جدید قدرت تبدیل میشه!و جنگ قدرت اینده دنیا در دریا کاسپی خواهد بود.

"""نقل از ویکیپدیا"""

پژوهش‌ها نشان می‌دهد حجم ذخایر تخمین زده شده نفتی در دریای خزر حدوداً برابر با ۵۰ میلیارد بشکه و ذخایر  گاز طبیعی تأیید شده هم برابر با ۲۵۷ هزار میلیارد فوت مکعب بوده‌است؛ که این ارقام ۴٪ از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، ظرفیت بهره‌برداری نفت این منطقه ۱۸۴ میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن هم ۲۹۳ هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شود.(اینو بزارید کنار مقدار صادرات روزانه نفت ایران!)

همچنین ۹۰ درصد  خاویار جهان از این دریا صید می‌شود. اما صید بی‌رویه این ماهی سبب گشته‌است که بنابر گفته دانشمندان ۹۰ درصد از تعداد این ماهیان در یک قرن اخیر کاسته شود.

 

به گزارش اداره اطلاعات  امریکا(EIA) در سال ۲۰۱۱، آذربایجان ۵۶۲ میلیارد، روسیه ۱۷ میلیارد و ترکمنستان ۱ میلیارد فوت مکعب گاز در دریای خزر استخراج کردند در حالی که ایران در دریای خزر گاز استخراج نکرد. در سال ۲۰۱۲، آذربایجان روزانه ۸۹۰ هزار بشکه(این فقط برداشت اذربایجان از دریای خزر!بزاریدش کنار مقدار برداشت و صادرات ما در جنوب!!!!) ترکمنستان ۴۶ هزار بشکه، روسیه ۶ هزار بشکه و قزاقستان ۳ هزار بشکه نفت در دریای خزر استخراج کردند در حالی که سهم جمهوری اسلامی در استخراج نفت صفر بوده‌است.خلاصه ما در گور خواهیم لرزید از لعن ها و نفرین های ایندگان در از درست دادن فرصت تاریخی باز پسگیری قفقاز و ترکمنستان و .... و حالا هم دریای خزر!

 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
13 hours قبل , sina65 گفت:

کاسپین دریاچه هستش نه دریا بنابر این منافع  اون جدا از میزان ساحل کشورهای مجاور اون به طور مساوی تقسیم میشه و سهم 50 درصدی ایران از اینجا میاد و اگر یکی از کشورها تجزیه بشه سهم کشور های جدید ایجاد شده از سهم کشور اصلی مشخص میشه یعنی روسیه آذربایجان قزاقستان و ترکمنتستان به طور مساوی وارث سهم 50 درصدی شوروی میشن ولی ...

اره شوروی ابر قدرت اونم در زمانی که در اوج قدرت بود و ایران در ضعیف ترین شرایط و انهم با داشتن بالای 80 درصد سواحل خزر  بیاد به ایران امتیاز بدهد در ضمن در اون قرارداد به هیچ عنوان از تقسیم منابع زیر  بستر سخن نگفته بودند.پنجاه درصد یعنی  شما بشینی داخل سواحل اذربایجان وترکمنستان وبگی مال منه!!!اصلا با عقل جور در نمیاد...درسته ایران رو دوست داریم اما از عقل نباید غافل شد

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
18 minutes قبل , karmania20152015 گفت:

اره شوروی ابر قدرت اونم در زمانی که در اوج قدرت بود و ایران در ضعیف ترین شرایط و انهم با داشتن بالای 80 درصد سواحل خزر  بیاد به ایران امتیاز بدهد در ضمن در اون قرارداد به هیچ عنوان از تقسیم منابع زیر  بستر سخن نگفته بودند.پنجاه درصد یعنی  شما بشینی داخل سواحل اذربایجان وترکمنستان وبگی مال منه!!!اصلا با عقل جور در نمیاد...درسته ایران رو دوست داریم اما از عقل نباید غافل شد

۵۰ درصد با عقل جور در نمیاد قبول دارم .۱۳ درصد چطور؟!

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

ایران سهم ۵۰ درصدی خود در دریای خزر را به ۱۷ درصد کاهش داد.

در این زمینه به نظر می‌رسد مغالطه ای شکل گرفته که نیاز به توضیح بیشتردارد قدیمی‌ترین سند تقسیم دریاچه خزر عهدنامه ترکمن چای است  ه در فصل هشتم آن آمده است 

((سفاین تجارتی روس مانند سابق استحقاق خواهند داشت که به آزادی بر دریای خزر به طول سواحل آن سیر کرده به کناره های آن فرود آیند و در حالت شکست کشتی در ایران اعانت و امداد خواهند یافت و همچنین کشتیهای تجارتی ایران را استحقاق خواهد بود که به قرار سابق در بحر خزر سیر کرده، به سواحل روس آمد و شد نمایند و در آن سواحل در حال شکست کشتی به همان نسبت استعانت و امداد خواهند یافت. در باب سفاین حربیه که علم های عسکریه روسیه دارند چون از قدیم بالانفراد استحقاق داشتند که در بحر خزر سیر نمایند، لهذا همین حق مخصوص کما فی السابق امروز به اطمینان به ایشان وارد می شود، به نحوی که غیر از دولت روسیه هیچ دولت دیگر نمی تواند در بحر خزر کشتی جنگی داشته باشد.))

پس از آن هیچ معاهده متوب دیگری در دریای خزر بین ایران و شوروی منعقد نشد. از بند بالا می‌توان ننتیجه گیری نمود ایران و روسیه در زمینه کشتیرانی تجاری در دریای خزر سهمی ۵۰ درصدی دارند نکته جالب همینجا است این معاهده سهم هر طرف از کشتیرانی تجاری را مساوی قلمداد نموده اما در مورد بستر دریا صحبتی نکرده است هر چند تا سالها پیش با توجه به عدم وجود کشتی مناسب در شمال ایران عملا ایران جز ماهیگیری در سواحل سهمی از کشتیرانی در دریای خزر نداشت و تنها کشتی منسب جهت دریانوردی کشتی تفریحی شهباز متعلق به شاه بود و عملا سهم ۵۰ درصدی با وجود نیروی دریایی شوروی برای ایران محال بود. بر اساس کنوانسیون های بین المللی فاصله ۱۲ مایل دریایی از ساحل هر کشور چه در کف و چه در سطح آب سرزمین آن کشور محاسبه می‌شود و مابقی آن دریای آزاد می‌باشد در این حالت سهم ایران به دلیل تقعر ساحل ۱۱ درصد می‌شود در حال حاضر کشتیرانی در دریای خزر بجز بخش ۱۲ مایل ساحلی برای بقیه مناطق آزاد است یعنی هر کشور به بیش از ۹۰ درصد دریا اجازه تردد دارد لیکن کف دریا بر طبق توافق حاصل می شود تا پیش از این ترکمنستان و قزاقستان و آذربایجان با ترمنستان توافق تقسیم کف را اجرا نموده اند اما ایران و روسیه به صورت جامع یا موردی وارد توافق نشده بودند 

ساز و کار توافق اخیر مبنی بر سهم ۱۷ درصدی ایران از بستر دریا هنوز مبهم و متن توافق ما فی السابق منتشر نشده است اما نباید بند ۸ معاهده ترکمن چای در مورد کشتیرانی را به عنوان مالکیت ۵۰ درصدی ایران بر دریای خزر قلمداد کرد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.