Ahmad6644

جنگنده هاوکر هانتر ( Hawker Hunter)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]ارتش لبنان براي مبارزه باگروههاي سلفي از هواپيماهاي جنگي استفاده مي‌كند [/align]


[align=center]تصویر[/align]


برخي منابع خبري لبنان اعلام كردند، ارتش لبنان قصد دارد چهار هواپيماي جنگي قديمي از نوع " هوكر هانتر " را در درگيري با گروه سلفي "فتح‌الاسلام " در شمال لبنان ، بكار اندازد.
روزنامه "السفير" در شماره روز دوشنبه خود در اين زمينه نوشت آزمايشهاي اوليه بر روي هواپيماها در پايگاه هوايي نظامي "رياق" در شرق لبنان انجام شده و نشان داده كه اين هواپيماها برغم قديمي بودن و استفاده نشدن به مدت طولاني ، در وضعيت خوبي قرار دارند.
برپايه اين خبر، ارتش لبنان آزمايش موفقيت آميزي را در فرودگاه رياق انجام داده و پس از آن وارد مرحله‌ي آموزش خلبانان خواهد شد تا از اين هواپيماها براي بمباران پناهگاههاي افراد مسلح پنهان شده در اردوگاه نهرالبارد استفاده شود.
منابع ياد شده ديروز به نقل از يك مقام نظامي لبنان اعلام كرده بودند كه ارتش لبنان بزودي از بمبهاي ‪ ۴۰۰كيلوگرمي براي نابودي پناهگاههاي مستحكم مسلحان استفاده خواهد كرد.
درگيري ميان گروه سلفي "فتح‌الاسلام " با ارتش لبنان در اردوگاه پناهندگان فلسطيني "نهرالبارد" در شمال لبنان از سي‌ام ارديبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و تاكنون ‪ ۱۳۶نظامي ارتش لبنان جان باخته‌اند.

منبع : AVIA.IR

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Hawker_hunter_t7_blue_diamond_in_planform_arp%5B1%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Hawker_hunter_t7_blue_diamond_in_planform_arp%5B1%5D.jpg[/img][/url]

Hawker Hunter در ده هاي 1950 و 1960 در خدمت نيروي هوايي بريتانيا بود و در اين مدت به بيش از 19 كشور دنيا صادر شد.
از اين جنگنده تعداد 1972 فروند در كارخانه شركت Hawker و نيز تحت ليسانس ساخته شدند.

اصل اين جنگنده مربوط ميشد به جنگنده ناوپايه نيروي دريايي به نام Sea Hawk كه آن هم محصول همين شركت بود.
براي پر كردن خلا صنعت هوايي بين سالهاي 1938 تا 1946 سرپرست گروه طراحي شركت Hawker به نام Sydney Camm نمونه P.1052, را طراحي كرد كه تقريبا همان مدل Sea Hawk بود كه زاويه بالهاي آن 35 درجه عقب نشيني داشت.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Hawker_see_hawk_01.jpg[/img][/url]
جنگنده sea hawk


اين پرنده اولين پرواز خود را در تاريخ 1948 انجام داد اما با وجود نمايش خوبي كه از خود بروز داد براي آينده شركت تضميني به حساب نيامد پس با توجه به اين امر شركت دست به ريسكي بزرگ زد و پيش نمونه دوم اين هواپيما را (كه بعدا به P.1081 معروف شد) به سكانهاي افقي در قسمت دم با زاويه عقب نشيني بيشتر مجهز كرد و همچنين در طراحي بدنه نيز تجديد نظر كرد.
اين پيش نمونه جديد به يك موتور جت در قسمت عقب بدنه خود مجهز شده بود اولين پرواز خود را در 19 ژوئن سال 1950 انجام داد.

P.1081 به اندازه اي اميد بخش بود كه حتي نيروي هوايي استراليا نيز به داشتن آن ابراز تمايل كرده بود اما ايننمونه پيشرفت خوبي نداشت وتنها مدل مقياس واقعي ساخته شده آن طي تصادفي در سال 1951 از بين رفت.
در اثناي سال 1946 وزارت هوانوردي بريتانيا علاقه مندي خود را به يك رهگير به مشخصه F.43/46 مجهز به موتور جت ابراز كرد.
Sydney Camm طراحي پايه P.1052, را انتخاب نمود و آنرا با موتور جديد توربوجت Rolls-Royce Avon تطبيق داد.
مهمترين نقطه قوت اين موتور كه در Sea Hawk نيز مورد استفاده قرار گرفته بود كمپرسور محوري آن بودكه نتيجه اش براي كارخانه سازنده قطر كمتر موتور و نيروي كشش بهتر بود.
اما در مارس 1948 وزارت هوانوردي مشخصه ي F.3/48 رابراي پوشش و توسعه پروژه پيشنهاد كرد كه در اين مشخصه هواپيما داراي دمي به شكل T بود و هواكش از دماغه به ريشه بالها منتقل شد و براي رفع نگراني هاي مربوط به ثبات وضعيت دم هواپيما دچار تغييرات بيشتري شد كه طرح حاصله را P.1067 ناميدند و اين پيش نمونه كه از يك موتور Avon 103 با كشش (28.91 kN بهره ميبرد اولين پرواز خود را در 20 جولاي سال 1951 انجام داد.
اما پيش نمونه دوم با آيونيك بهتر و مسلح و با يك موتور Avon 107 با كشش 33.58 kN مجهز بود كه اين پيش نمونه اولين بار در 5 مي 1952 به پرواز درآمد.
اما به عنوان طرح رزرو شركت Hawker از وزارت هوانوردي درخواست كرد تا يك جنگنده ديگر را با موتور ديگري تطبيق دهد.
در همين حال پيش نمونه سوم با يك موتور Armstrong Siddeley Sapphire مدل101 با كشش 35.59 kN در 30 نوامبر همان سال به پرواز در آمد.
وزارت خوار و بار Ministry of Supply مجوز ورود به خط توليداين جنگنده را در مارس 1950 يعني عملا يكسال قبل از نخستين پرواز اين هواپيما صادر كرده بود.
اولين توليد اين هواپيما كه F 1 ناميده شد مجهز به يك موتور توربو جت Avon 113 با كشش 33.80 kN بود كه اولين پرواز خود را در تاريخ 16 مارس 1953 به انجام رسانيد.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Hunter_and_meteor_at_kemble_arp.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Hunter_and_meteor_at_kemble_arp.jpg[/img][/url]
هانتر به همراه Meteor (شهاب سنگ)

طراحي:

Hunter يك هواپيماي كاملا فلزي تك نفره است كه در آن خلبان روي يك صندلي پران از نوع مارتين بيكر مدل 2H يا 3H مينشيند اما در مدل هاي آموزشي و تمريني از صندلي پران MK4H استفاده ميشود.
بدنه اصلي بيضي شكل بوده و قسمت عقبي براي تنظيمات موتور داراي قابليت جدا شدن از بدنه اصلي مي باشد و موتور اين هواپيما به وسيله هواكش هايي سه گوش كه در ريشه بالها قرار دارند تغذيه ميشود و بالهاي آن داراي 35 درجه عقب رفتگي ميباشد.
دستگاههاي كنترل كاملا دستي و آنالوگ هستند و يك ترمز هوايي airbrake نيز در زير بدنه جاي دارد.
اين پرنده داراي ارابه فرودي قابل جمع شدن و داراي 3 چرخ بهره ميبرد و يكي از ويژگي هاي قابل توجه نمونه تك سرنشينه آن وجود 4 قبضه توپ 30 م م از نوع ADEN است كه داراي يك محفظه براي مهمات به شكل جعبه ميباشد كه در صورت لزوم ميشد آنرا برداشت و البته كار مسلح سازي دوباره را راحت تر ميكرد.
در گونه دو سرنشينه اين جنگنده از يك قبضه از اين توپ استفاده ميشد اما در بعضي گونه هاي صادراتي از دو توپ هم استفاده شده است.
يك سيستم فاصله ياب ساده Ecko نيز در دماغه اين هواپيما قرار داشت كه در نمونه هاي بعدي جاي خود را به غلاف SNEB واگذار كرد.
راكت هاي 68 م م در غلافهاي 18 تيري به اين جنگنده قابليت حمله به كاروانهاي دشمن در هنگام حركت در جاده و نيز درگيري با قطار ها را ميداد.
Hunter نوع F1 در جولاي سال 1954 وارد خدمت در نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا شد و به زودي مشخص شد كه اين پرنده جديد قابليت حمل سوخت كمي را دارد كه اين امر براي اين هواپيما يك نقطه ضعف بزرگ به حساب ميامد.
طراحي اشتباه هواكش باعث ميشد تا ميزان هواي ورودي به موتور كاهش پيدا كند و نتيجه آن واماندگي كمپرسور بود..
مشكلات موتور با ورود دود حاصل از شليك مسلسل دو چندان ميشد كه مهمترين مشكل خفه كردن موتور بود.
راه حل هاي باالقوه اين مشكل قطع جريان سوخت موتور هنگام شليك مسلسل و عدم استفاده از توپ در سرعت و ارتفاع پايين بودند كه آشكارا غير قابل پذيرش بودند.
هواپيماي دوم ملقب به F 2 كه در بازه زماني يكساني توليد شده بود و از موتور Armstrong Siddeley Sapphire استفاده ميكرد باز هم از اين مشكلات رنج ميبرد.
به علاوه مشكلات فوق هنگام خروج پوكه هاي فشنگ به علت برخورد اين پوكه ها با قسمت زيرين بدنه اين قسمت ها دچار صدمه ميشدند.
زبانه صفحه ي ترمز هوايي باعث تغييرات در مانور هواپيما هنگام گردش هاي سريع ميشد كه سريعا با يك صفحه منحني شكل تعويض شد اما عليرغم درست شدن مشكل مانور مشكل ديگري پديدار شد به صورتي كه هواپيما ديگر نميتوانست از ترمز هوايي خود هنگام نشستن استفاده كند ونهايتا كاناپي از بخارگرفتگي و يخ زدگي هنگام تغيير سريع ارتفاع رنج ميبرد.
برد محدود اينپرنده يك نقيصه بزرگ براي يك جنگنده بريتانيايي محسوب ميشد به طوري كه اين هوايما تنها يك ساعت مداومت پروازي داشت.
در 8 فبريه سال 1956 8 فروند از اين جنگنده ها به علت نامساعد بودن شرايط جوي به فرودگاه ديگري هدايت ميشوند اما 6 فروند از آنها قبل از رسيدن به فرودگاه سوخت تمام ميكنند و پس از سقوط از بين ميروند كه در اين بين يكي از خلبان ها كشته ميشود و از آن دو فروندي هم كه به فرودگاه ميرسند يكي در هنگام خزش باكش خالي ميشود.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Hawker_Hunter_-_Elvington_-_BB%5B1%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Hawker_Hunter_-_Elvington_-_BB%5B1%5D.jpg[/img][/url]

اما اگر بخواهيم از ديد مثبت به اين جنگنده نگاه كنيم بايد بگوييم كه اين پرنده توانست توانايي مانور خوبي از خود نشان دهد و در مدل اوليه F 1 ميتوانست با يك شيرجه 30 تا 40 درجه اي از ارتفاعي به ميزان 12.192 كيلومتر به سرعت صوت برسد.
اولين نمونه هاي توليد انبوه اين هواپيما به موتور Avon RA.7R مجهز به پس سوز داراي كشش 42.70 kN شدند كه F 3 نام گرفتند(Hunter Mk 3 ) و هواپيمايي از همين مدل در 7 سپتامير سال 1957 به خلباني Neville Duke توانست ركورد سرعت پروازي در آن دوره را در طي مسيري 3 كيلومتري شكسته و به سرعت 1163 كيلومتر در ساعت برسد اما اين ركورد تنها 3 هفته دوام آورد و در 25 سپتامبر جنگنده ديگر نيروي هوايي به نام Supermarine Swift توانست آن را جا به جا كند.
براي حل شدن مشكل برد اين پرنده آن را به يك بال جديد كه قابليت حمل سوخت را در خود داشت مجهز كردند كه ظرفيت حمل سوخت داخلي را از 1533 ليتر به 1833 ليتر افزايش داد و علاوه بر آن اين جنگنده توان حمل تانكر هاي سوخت خارجي را نيز پيدا كرد كه هريك از آنها گنجايش 454 ليتر سوخت را داشتند و در زير بال حمل ميشدند كه اين تغييرات سبب پيدايش نمونه چهارم به نام F 4 شد كه اولين پروازش را در تاريخ 20 اكتبر سال 1954 انجام داد و در مارس سال 1955 وارد خدمت شد و وجه تمايز اين گونه از ساير سريهاي هانتر يك جفت محفظه در زير دماغه بود كه وظيفه آن جمع آوري پوكه هاي فشنگهاي شليك شده بود تا به هنگام خروج به بدنه زيرين هواپيما آسيبي وارد نشود.
اين نمونه كه از موتور Sapphire استفاده ميكرد باعث طراحي و پيدايش گونه اي ديگر به نام F 5 شد.
اما در حالي كه موتور Sapphire از مشكلاتي مثل خفه شدن در موتور Avon رنج نميبرد و مصرف سوخت بهتري هم داشت اما نقايصي فراوان هم داشت كه آنرا اطمينان پذير نميشد تصور كرد به همين دليل نيروي هوايي سلطنتي ترجيح داد كه از موتور Avon كه از شرايط تعمير و نگهداري ساده تري بهره ميبرد و در بمب افكن هاي كانبرا نيز استفاده شده بود بهره بگيرد.
اما براي برطرف كردن مشكلات ناشي از خفه كردن موتور شركت سازنده تصميم گرفت تا از يك سيستم سوخت رساني انتوماتيك بهره گيري كند و همچنين كمپرسور را نيز دوباره طراحي كند كه نتيجه آن موتور Avon 203 با كشش 44.48 kN بود و جنگنده هايي كه از اين نوع موتور استفاده ميكردند هانتر F 6 شناخته ميشدند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/canberra1_lo.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_canberra1_lo.jpg[/img][/url]
بمب افكن كانبرا

بازبيني حياتي ديگري كه روي نمونه F 6 انجام گرفت بال مدل Mod 228 بود كه مشكلات مانور رو به پايين را حل ميكرد و نيز اقدام بعدي كه انجام گرفت تغيير جايگاه مخزن سوخت از انتهاي بدنه به مركز آن كه اين دو عامل برد نسبتا خوبي به اين جنگنده بخشيدند.
نهايتا اين سري جنگنده هاي F 6 در سال 1963 از خدمت در نيروي هوايي سلطنتي بازنشسته و با جنگنده English Electric Lightning. جايگزين شدند اما پس از انجام تغييراتي در آنها و رساندن به سطح استاندارد Hunter FGA 9 در نقش پوشش نزديك هوايي دوباره به كار گرفته شدند كه اين تغييرات شامل نصب مخازن سوخت خارجي بزرگتر و قابليت حمل مهمات بيشتر بود و از اين جنگنده ها در سال هاي 1960 تا 1971 در خطوط مقدم استفاده ميشد و گونه اي از آنها به نام FR.10 در نقش شناسايي تاكتيكي نيز ظاهر شدند.
جنگنده هاي FGA.9 در بخش سلاح هاي تاكتيكي نيروي هوايي سلطنتي باقي ماندند و در پايگاه هاي Brawdy واقع در South Wales و نيز Chivenor در Devon. سكنا گزيدند.
مدل دو سرنشينه اين هواپيما ملقب به T 7 و T 8 براي مقاصد آموزشي و تمريني نيروي هوايي و دريايي تا سال 1990 در خدمت بود.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/picture9157at.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_picture9157at.jpg[/img][/url]

در دسامبر سال 2006 اين هواپيما ها براي خدمتي جديد بازگشتند و آن خدمت چيزي نبود جز ايفاي نقش هدفي پرنده براي آزمودن موشكي هوا به سطح!

شايان ذكر است كه هانتر ها در نيروي هوايي سلطنتي با دو رنگ آميزي استفتده ميشوند يكي رنگ آميزي مشكي رنگ متعلق به اسكادران 111 معروف به پيكانهاي سياه ( Black arrows ) و ديگري رنگ آميزي آبي تيره متعلق به اسكادران 92 معروف به الماس هاي آبي.

اما در بعد كشورهاي استفاده كننده از اين هواپيما شايد بتوان سوئيس و سنگاپور را علاقه مند ترين كشورها در استفاده از اين هواپيما دانست به طوري كه از سال 1958 تا 1994 اين جنگنده ها را در خدمت داشتند و با وجود هواپيما هاي جديدتر مصر بر حفظ هانتر ها بودند.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Farnborough_hunters_arp.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Farnborough_hunters_arp.jpg[/img][/url]

[size=18]سوابق عملياتي[/size]

[color=darkblue]كانال سوئز :[/color]

در اين جنگ در سال 1956 اسكادرانهاي 1 و 34 نيروي هوايي بريتانيا كه در پايگاه آكروتيري در قبرس به سر ميبردند براي اسكورت بمب افكن هاي كانبرا و عمليات بمباران عليه مصر به كار گرفته شدند.

[color=darkblue]جنگ شش روزه:[/color]

در جنگ 6 روزه اعراب و اسراييل يكي از هانتر هاي عراقي به خلباني ستوان Saiful Azam كه اصليتا بنگلادشي (در آن زمان پاكستان شرقي) بود دو جنگنده ميراژ 3 اسراييل كه يكي از آنها با 2.2 ماخ سرعت داشت را منهدم كردند اما اكثر همتايان اردنيشان در روز اول و روي زمين از بين رفتند و آن 16 فروندي هم كه جان به در بردند توسط جنگنده هاي اسراييلي در روزهاي بعد مهدم شدند.
لازم به ذكر است كه هانتر هاي عراقي از پايگاه هايي از سوريه و مصر به پرواز در ميامدند اما اكثر آنها هيچ گاه باز نگشتند.

[color=darkblue]نبرد خليج عدن(يمن): [/color]

در اين نبرد هانتر هاي سري FGA 9 و FR 10 اسكادرانهاي 8 و 43 نيروي هوايي بريتانيا در عمليات Radfan عليه شورشياني كه قصد واژگوني حكومت فدراسيون عربستان جنوبي ( يمن ) را داشتند به طور گسترده و موثري مورد استفاده قرار گرفتند به طوري كه اين جنگنده ها مجهز به راكت هاي انفجاري و توپهاي 30 م م بودند.
اين جنگنده ها تا زماني كه بريتانيا دست از نيرد كشيد و نيروهايش را خارج كرد يعني نوامبر 1967 در حال عمليات بودند.

نبر برونئي [color=darkblue][/color]

در جريان شورش اين كشور در سال 1962 بريتانيا هانتر هاي خود را براي حمايت از نيروي زميني در اين كشور مستقر كرد.
در يكي از موارد هنگامي كه چندين گروگان انگليسي و بومي هاي تبعيدي در خطر اعدام از سوي شورشيان بودند پرواز يك دسته از هانتر ها بر فراز كمپ شورشيان باعث شد تا اعدام آنها به تعويق افتاده و پس از مودتي توسط بريتانيا يي ها نجات يابند.

[color=darkblue]شيلي[/color]

يكي از مهمترين و شايد تلخ ترين موارد استفاده از اين جنگنده ها به اين كشور مربوط است كه طي آن و در جريان كودتاي ژنرال پينوشه هانتر هاي اسكادران 7 نيروي هوايي شيلي به منزل و كاخ رياست جمهوري سالواتور آلنده حمله كردند و تعدادي را كشته و زخمي كردند و علاوخه بر اين امر با حمله به يك ايستگاه راديويي متعلق به وفاداران دولت آن را نيز از بين بردند.

[color=darkblue]سومالي[/color]

اين هواپيما در جنگ داخلي سومالي در سال 1980 توسط رژيم Siad Barre مورد استفاده قرار گرفت.

[color=darkblue]رودسيا (زيمباوه فعلي )[/color]

در اين كشور جنگنده هاي هانتر عليه قبايل شورشي ZANU/ZAPU در اواخر دهه 1960 و اوايل 1970 مورد استفاده قرار گرفتند كه شامل عمليات برون مرزي نيز ميشد.

اما زيمباوه نيز اين هواپيما را براي كمك به ژنرال لوران كابيلا كه رهبري شورشيان كنگو را بر عهده داشت استفاده كرد.
[color=darkblue]
لبنان[/color]

جنگنده هاي هانتر لبنان در سال 1958 وارد خدمت شدند و در اوايل دهه 1960 موفق به سرنگون كردن يك جنگنده اسراييلي شدند.
اما در اولين روزهاي جنگ 6 روزه يكي از اين هانتر ها شكار جنگنده اي اسراييلي شد.
در جنگ داخلي لبنان نيز به ندرت از اين پرنده استفاده شد و در نهايت هم در سال 1983 اين جنگنده ها از خدمت بازنشسته شدند.
اما در 20 آگوست سال 2006 خبر هايي نمبني بر احتمال استفاده مجدد از اين جنگنده توسط نيروي هوايي لبنان عليه گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد شنيده شد اما نهايتا تا 12 نوامبر 2008 و در 65 مين سالگرد استقلال كه ارتش لبنان موفق به تعمير و عملياتي كردن اين جنگنده براي اجراي مانور هوايي شد از آن هيچ استفاده اي به عمل نيامد.

[color=darkblue]جنگهاي هند و پاكستان[/color]

در سال 1965 بنا به آمار رسمي منتشره از سوي منابع هندي تعداد 28 فروند هانتر هندي در نبرد هاي هوايي توسط F 86 هاي ارتش پاكستان و 2 فروند نيز روي زمين بر اثر بمباران از بين رفتند.

اما در سال 1971 كه لشكر پياده 51 ارتش پاكستان با پشتيباني لشكر يكم زرهي به پاسگاه مرزي در Longewala حمله كرد هانتر ها نقش مهمي در دفع اين حمله بازي كردند به طوري كه تعداد زيادي از تانك ها پاكستاني را نابود كردند وبراي اينكه پاكستاني ها نتوانند پشتيباني مناسبي از نيروهاي خط مقدم خود به عمل آورند اقدام به حمله به پالايشگاهي در اين كشور كردند كه بسيار براي دفع حمله موثر واقع شد.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Luftwaffe_Museum_Hunter_2007%5B1%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Luftwaffe_Museum_Hunter_2007%5B1%5D.jpg[/img][/url]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Hawker_Hunter_users.PNG[/img][/url]
كشورهايي كه از اين جنگنده استفاده كرده اند:

امارات/بلژيك/ شيلي/دانمارك/عراق/هند/اردن/كنيا/كويت/لبنان/هلند/عمان/پرو/قطر/زيمباوه/عربستان/سنگاپور/سومالي/سوئد/سوئيسو بريتانيا


مشخصات فني:

نقش: رهگير/ پوشش نزديك هوايي / شناسايي

شركت سازنده: Hawker انگليس

خدمه: يك نفر

طول: 14 متر

عرض بالها: 10.26 متر

ارتفاع: 4 متر

وزن خالي: 6450 كيلوگرم

حداكثر وزن برخاست: 11,158 كيلوگرم

پيشرانه: يك موتور توربو جت Rolls-Royce Avon 207 با كشش 45.13 kN

حداكثر سرعت: 1,150 km/h در سطح دريا

برد رزمي: , 715 km

برد گذري: 3,060 km با مخازن سوخت خارجي

نرخ صعود: 87.4 m/s

تسليحات:
4 توپ 30 م م آدن با 150 فشنگ براي هر توپ

راكت:
# 4× Matra rocket pods (each with 18 × SNEB 68 mm (2.68 in) rockets) or
# 24× Hispano SURA R80 80 mm (3.15 in) rockets

موشك:
4 موشك سايدوايندر يا 4 موشك ماوريك


منبع: ويكي پديا
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter

مترجم: Blaze

[color=red]استفاده از اين مطلب بدون درج لينك و ذكر نام مترجم غير مجاز بود و با دزدي فرقي ندارد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اينم يك سري عكسهاي ديگه

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/450-swiss_hawker_hunter.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/JPGS%255CHawker_Hunter_FR_Mk_10%255Crecce_hunter.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Hunter_complex_wireframe_500w.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/wv318-g-ffox-hawker-hunter-t-7b-delta-jets.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/hunter_vc2.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ..
تشكر جالب بود .


اين هواپيما هم رده اف 86 سوپر سيبر بود كه اف 86 نسبت به اين برتري داشت ! و خلبانان پاكستاني بد بلاهايي سر اين هانتر ها اوردند !...
اون تصوير مربوط به شبيه سازشه ! كسي ميدونه اين شبيه سازهاي مربوط به فلايت سيمولاتور رو از كجا ميشه گير اورد ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان دستت درد نکنه بسیار عالی بود.
عکس دومیش خیلی زیبا بود.
برادر واریور میشه یه توضیحی راجبه خلبان های پاکستانی و... بدید؟ icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اون تصوير مربوط به شبيه سازشه ! كسي ميدونه اين شبيه سازهاي مربوط به فلايت سيمولاتور رو از كجا ميشه گير اورد .[/quote]

سلام جناب وريور

گويا مربوط باشه به Flight similator 2004 كه بايد يك پك هم كه مربوط به اين هواپيماست رو روش نصب كرد. اينم لينكش:
http://games.softpedia.com/get/Mods-Addons/Microsoft-Flight-Simulator-2004-Hawker-Hunter-F6.shtml

من خودم اصل فلايت سيميليتور رو نداشتم بعد كه اين پك رو نصب كردم براي اجرا ارور ميده ديگه نميدونم دليلش چيه؟!! icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام //..
ممنون بليز جان !
با اين اينترنت زهر ماري كه نميشه دانلود كرد ٬دو و نيم كيلوبايت ثانيه ...

بايد همون فلايت 2004 نصب باشه تا بتوني اجراش كني ...


[quote]برادر واریور میشه یه توضیحی راجبه خلبان های پاکستانی و... بدید؟ [/quote]
دوست عزيز توي ماهنامه صنايع هوايي خوندم ! البته بيشتر مهارت خلبان پاكستاني نقش افرين بوده ! تا حدي كه يكي از خلبانان چندين هانتر رو ميزنه ..
اون مقاله هنوز پيدا نكردم چون مربوط به قديم ميشه ولي اگر پيدا كردم قرار ميدم ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون بليز جان !
با اين اينترنت زهر ماري كه نميشه دانلود كرد ٬دو و نيم كيلوبايت ثانيه ... [/quote]

خواهش ميكنم جناب وريور

كاملا درك ميكنم! و ميدونم چه مصيبتيه! :mrgreen:

من خودم يكبار براي دانلود كردن كتاب اف 4 ها و اف 14 هاي ايراني در جنگ 24 ساعت تلفن خونه رو قرق كردم! icon_eek

راستي حجمش كمه 10.2 مگا بايته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام //..
ممنون بليز جان !
با اين اينترنت زهر ماري كه نميشه دانلود كرد ٬دو و نيم كيلوبايت ثانيه ...

بايد همون فلايت 2004 نصب باشه تا بتوني اجراش كني ...


[quote]برادر واریور میشه یه توضیحی راجبه خلبان های پاکستانی و... بدید؟ [/quote]
دوست عزيز توي ماهنامه صنايع هوايي خوندم ! البته بيشتر مهارت خلبان پاكستاني نقش افرين بوده ! تا حدي كه يكي از خلبانان چندين هانتر رو ميزنه ..
اون مقاله هنوز پيدا نكردم چون مربوط به قديم ميشه ولي اگر پيدا كردم قرار ميدم ..[/quote]
با اجازه دوستان
تو همون مقاله ای که وریور خان میگه خلبان پاکستانی گفت که ما اول با یک رگبار کوتاه مخزن سوخت هانتر رو سوراخ می کردیم و بعد از جاری شدن سوخت روی بدنه با یک رگبار دیگه هواپیما رو به آتیش می کشیدیم و هانتر مثل یه توپ آتشین سقوط می کرد. اینجوری هانتر هانت می شد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.