امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.
تصویر
اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.
تصویر
در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.
تصویر
موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.
تصویر
ماهنامه نوآور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين جنگنده تا به حال مشتري خارجي نداشته و در تمام مناقصه هايي كه شركت كرده رقابت را به جنگنده هاي رقيب مانند: , JAS Gripen, F-16, F-15, F-35 و Eurofighter Typhoon واگذار كرده. :) :D :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر ميكنم منظور شما (یورو فایتر تايفون) باشه كه عربستان 72 فروند سفارش داده. :D مشتريان تايفون: Austria 18 Germany 180 Italy 121 Saudi Arabia 72 Spain 87 United Kingdom 232 TOTAL 710

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رافائل يك جنگنده دو موتوره چند منظوره براي انواع ماموريتهاي كوتاه و بلند است كه شامل حمله زميني وي دريايي, دفاع هوايي, برتري هوايي, شناسايي, حملات دقيق و حملات هسته اي ميشود.

اين هواپيما براي نيروي هوايي و دريايي فرانسه ساخته شد. 61 فروند سفارش داده شد كه از اين تعداد 36 فروند براي نيروي هوايي و 25 فروند براي نيروي دريايي بود.

رافائل مدل M در سال 2001 وارد خدمت شد و 10 فروند بر روي ناو هواپيمابر Charles de Gaulle به صورت عملياتي هستند.

10 رافائل بر روي ناو هواپيما بر Charles de Gaulle در حال خدمت هستند
تصویر

رافائل مدل M
تصویر

مدل B و C در ژون 2006 وارد نيروي هوايي فرانسه شد و اولين اسكادران را تشكيل دادند, دومين اسكادران در 2008 تشكيل ميشود.

رافائل B نيروي هوايي فرانسه
تصویر

جنگنده هاي رافائل استاندارد F1 نيروي دريايي داراي قابليت هوا به هوا ميباشند.
تحويل رافائل استاندارد F2 با موشكهاي هوا به زمين در مي 2006 آغاز شد و قرار است 15 فروند تا 2008 تحويل ميشوند و جنگنده هاي F1 به استاندارد F2 ارتقاع پيدا ميكنند.

قراردادي براي توليد جنگنده هايي با استاندارد كارآمد F3 با رادار سه بعدي دنبال كننده بلنديهاي زمين ساخت شركت تالس, غلاف RECO NG optronic ساخت شركت تالس, قابليت حمل موشك هسته اي ASMP-A وموشك AM39 Exocet ضد كشتي در فوريه 2004 امضا شد و درخواست 59 جنگنده با استاندارد F3 كه 47 فروند آن براي نيروي هوايي(11 فروند دو سرنشينه و 36 فروند تك سرنشين) و 12 فروند تك سرنشين براي نيروي دريايي در دسامبر 2004 انجام شد.
تحويل اين جنگنده ها از سال 2007 آغار ميشود و اولين اسكادران آن در سال 2008 تشكيل ميشود.
در مارس 2007 سه فروند رافائل نيروي هوايي و سه فروند رافائل نيروي دريايي فرانسه در تاجيكستان براي پشتيباني از نيروهاي تامين امنيت بين المللي ناتودر افغانستان به كار گرفته شد.

كابين :

كابين داراي سيستم HOTAS ميباشدو توسط نمايشگر رو به جلوي زاويه باز ساخت شركت تالس تجهيز شده است كه اطلاعات كنترلي هواپيما, اطلاعات ماموريت و ليست آتش را نمايش ميدهد.
نمايشگر روبروي جلوي سر اطلاعات سنسورها و موقعيت تاكتيكي را نشان ميدهد و دو نمايشگر لمسي پارامترهاي سيستم و اطلاعات ماموريت را نشان ميدهد. خلبان همچنين داراي نمايشگر نصب شده بر روي كلاه نيز ميباشد.
يك دوربين CCD كه تصاوير رو به جلوي ماموريت را ضبط ميكند نيز نصب شده است.

نمايي از كابين رافائل
تصویر

تسليحات :

رافائل در مدل نيروي هوايي ميتواند بيش از 9 تن تسليحات را در 14 محل و در مدل نيروي دريايي در 13 محل حمل كند.

تسليحات هوا به هوا :
1-Mica
2-Magic
3-Sidewinder
4-ASRAAM
5-AMRAAM

تسليحات هوا به زمين :
1-Apache
2-AS30L
3-ALARM
4-HARM
5-Maverick
6-PGM-100

تسليحات ضد كشتي :
1-Exocet/AM39
2-Penguin 3
3-Harpoon

براي يك ماموريت استراتژيك رافائل ميتواند موشك هسته ايASMP MBDA (در گذشته Aerospatiale) را حمل كند.
در دسامبر 2004 موشك MBDA سايه طوفان Scalp EG بر روي رافائل نصب شد.
در سپتامبر 2005 رافائل به موشكهاي هدايت شونده دقيق AASM ساخت SAGEM مجهز شد كه داراي هدايت GPS و هدايت تصويري مادون قرمز است.

رافائل داراي دو غلاف اسلحه و يك توپ 30 م م GIAT DEFA 791B ميباشد كه ميتواند 2,500 بار در دقيق شليك كند.
رافائل همجنيني داراي غلاف هاي ليزري جهت موشكهاي هدايت ليزري هوا به زمين است.

رافائل B مسلح شده با موشك هدايت ليزري GBU-12
تصویر

جنگ الكترونيك :

رافائل جهت جنگ الكترونيك داراي سيستم Spectra ساخت شركت تالس است. Spectra داراي سيستم فرستنده يكپارچه, هشدار دهنده رادار, هشدار دريافت ليزر DAL, هشدار موشك و سيستمهاي رديابي و منحرف كننده است.

سنسورها :

رافائل از رادار RBE2 كه توسط شركت تالس ساخته شده استفاده ميكند كه قبليت نگاه به پايين و شليك به پايين را دارد. اين رادار همزمان ميتواند هشت هدف را رديابي كند و خطرات را شماره گذاري و اولويت بندي كند.
سيستمهاي نوري نيز شامل سيستم جستجو و رديابي مادون قرمز OSF ساخت تالس و ساجم ميشود كه در دماغه هواپيما جاي گرفته. اين سيستمها قابليت جستجو, شناسايي هدف, فاصله يابي و رديابي خودكار را به جنگنده ميدهد.

ناوبري و ارتباطات :

سيستمهاي ارتباطي نصب شده بر روي رافائل از راديو V/UHF Saturn كه نسل دوم رايوهاي UHF ضد پارازيت ناتو استفاده ميكند.
Saturn از كدگذاري صدا در حالت فركانس-سريع استفاده ميكند.
هواپيما همچنين از يك راديو فركانس ثابت VHF/UHF براي برقراري ارتباط با كنترل ترافيك غير نظامي استفاده ميكند.
يك سيستم چند منظوره توزيع اطلاعات (MIDS) امكان برقراي ارتباط مطمئن و با سرعت انتقال بالا را با ايستگاه هاي C2 ناتو و آوكس را ميدهد.

رافائل با گيرنده ناوبري TLS200 ساخت شركت تالس براي فازهاي پروازي تجهيز شده است. اين سيستم همچنين شامل سيستمهاي ILS-Instrument Landing System و MLS-Microwave Landing System و دريافت كننده جهت دار راديويي VHF و نشانه گذاري است.

ارتفاع سنج رادار ارتفاع سنج AHV-17 ساخت شركت تالس است كه براي پرواز در ارتفاع پايين بسيار خوب عمل ميكند.
رافائل همچنين داراي دريافت كننده TACAN براي ناوبري و كمك كننده لندينگ است.
رافائل داراي سيستم شناسايي دريافت كننده خودكار SB25A ساخت تالس است كه اين سيستم اولين سيستم شناسايي دوست از دشمن با فناوري بررسي الكترونيكي است.

موتورها :

رافائل به وسيله دو موتور M88-2 ساخت SNECMA كه هركدام نيروي تراستي معادل 75kN را توليد ميكنند. رافائل قابليت سوخت گيري يار به يار را نيز دارد.

رافائل B با مخزن سوخت اضافه
تصویر

رافائل در حال سوخت گيري هوايي
تصویر

منتقل شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]لیبی 14 فروند جنگنده رافال از فرانسه خریداری می كند[/align]

[align=center]لیبی قصد دارد 14 فروند هواپیمای جنگنده از نوع رافال
و 35 فروند بالگرد و تجهیزات نظامی به ارزش چهار و نیم میلیارد یورو از این كشور خریداری كند.[/align]


[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرگزاری فرانسه ازپاریس یك منبع آگاه در ریاست جمهوری فرانسه اعلام كرد: دو كشور در اولین روز سفر سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی به فرانسه یادداشت تفاهمی امضاء كردند كه شامل فروش فهرستی از تجهیزات ژيشرفته از جمله جنگنده هاي رافال و هليكوپتر به لیبی است كه مذاكرات درخصوص آن تا اول ژوئیه ادامه خواهد داشت.

این منبع افزود: این فهرست شامل چهارده جنگنده رافال، سی وپنج هليكوپتراز نوع تیگروفنك، شش فروند كشتی و جنگ افزارها و رادارهای ضدموشك و همچنین نوسازی هواپیماهای میراژ اف-1 قديمي می‏شود كه پیش از این به لیبی فروخته شده بود.

درصورت نهایی شدن فروش رافال به لیبی این اولین مورد فروش آن به یك كشور خارجی خواهد بود چرا كه این هواپیمای جنگنده كه توسط شركت هواپیماسازی داسو ساخته می شود تاكنون موفقیتی برای صادرات به دست نیاورده است.

منبع: avia.ir



[align=center]تصویر[/align]

ماهها پيش از اين نيز، برخي منابع آگاه، از فروش اين جنگنده ها به ليبي خبر داده بودند:

به نوشته روزنامه «لوزیون دیفنس» مامور خرید این جنگنده ها یکی از فرزندان رهبر لیبی است. لیبی به عنوان اولین خریدار جنگندههای فرانسوی رافال در جهان قصد دارد 13 تا 18 فروند از این نوع جنگندهها را خریداری کند. ارزش این قرارداد بالغ بر دو میلیارد دلار براورد شده است و هر فروند از اين جنگنده ها، به مبلغ بسيار گزاف 110 تا 120 ميليون به ليبي فروخته خواهند شد؛ اين در حاليست كه قسمت عمده اي مردم ليبي، در فقر مطلق به سر مي برند و اين كشور، فاقد هرگونه زيرساختي در صنعت مي باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرگزاری «نووستی»/ یکی از مقامات بلند پایه دفتر ریاست جمهوری فرانسه امروز با بیان این که کشورش در حال مذاکره برای فروش صد فروند جنگنده رافال است ابراز امیدواری کرد قرارداد فروش این هواپیما به کشورهای خارجی به زودی منعقد شود. به گزارش واحد مرکزی خبر "کلود گئان" دبیر کل دفتر ریاست جمهوری فرانسه در مصاحبه با رادیو "اروپا - یک" گفت این کشور در حال مذاکره برای فروش جنگنده های رافال است و ما به شدت امیدواریم که قراردادهای فروش به زودی منعقد شود . بالاخره فرانسه پس از 23 سال می تواند این هواپیماها را برای فروش عرضه کند. در پاسخ به این سوال که آیا این هواپیماها فروخته می شود و یا قرار است با هواپیماهای "میراژ" مبادله شود گئان گفت ما آنها را می فروشیم اما واضح است که کشورهایی که هواپیماهای "میراژ- 2000" در اختیار دارند که هنوز خیلی قدیمی نشده اند امیدوارند آنها را بفروشند و ما به آنها کمک خواهیم کرد تا این کار را بکنند. وی به کشورهای خریدار احتمالی جنگنده های رافال اشاره ای نکرد . در بین کشورهایی که برای خرید این نوع هواپیما علاقمندی نشان داده اند نام لیبی و امارات عربی متحده به چشم می خورد. شرکت هواپیمایی امارات در آغاز ماه ژوئن اعلام کرد در حال بررسی جدی جایگزینی 63 فروند میراژ فرانسوی با این نوع جنگنده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]Pqy9ZOr-70db26df4d9a3872d90963592b469540[/align]

شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي "داسو" فرانسه، سرگرم مذاکره با امارات عربي متحده براي فروش شصت فروند هواپيما از نوع "رافال" به اين کشور است.
به گزارش شبکه خبري فرانس بيست و چهار، روزنامه "لوپاريزين" چاپ فرانسه در شماره روز شنبه نوشت:
داسو قصد دارد شصت فروند از هواپيماي رافال که از پيشرفته ترين هواپيماي جنگي ساخت اين شرکت است به امارات عربي متحده بفروشد. سه فروند از اين نوع هواپيماها روز جمعه از فرانسه به مقصد امارات عربي متحده به پرواز در امدند.
در مجموع اين شرکت هواپيماسازي اميدوار است شصت فروند از اين نوع هواپيماها را به امارات عربي متحده بفروشد. اگر شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي داسو فرانسه بتواند قرارداد فروش اين نوع هواپيماها را با امارات نهايي کند، حدود هشت ميليارد يورو کسب خواهد کرد.
ما در حال حاضر هيچ چيزي قطعي نشده است و تحليلگران بسيار خوشبين، بر اين باورند توافقنامه خريد اين نوع هواپيماها احتمالا در نمايشگاه هوايي "بورژه" که در ماه ژوئن اينده در فرانسه برگزار مي شود، محقق خواهد شد.
البته برخي ديگر از تحليلگران مي گويند امضاي اين توافقنامه احتمالا در نمايشگاه هوايي دبي صورت خواهد گرفت که در ماه نوامبر امسال قرار است برگزار شود. اگر اين توافقنامه نهايي شود، براي نخستين بار خواهد بود شرکت داسو چنين معامله مهمي را انجام مي دهد. زيرا اين شرکت تاکنون نتوانسته است براي هواپيماهاي جنگي خود مشتري خارجي پيدا کند.
شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي "داسو" فرانسه در مغرب نيز فرصت فروش شماري از جنگنده هاي ساخت خود را از دست داد.
اين شرکت همچنان نامزد صادرات جنگنده هاي ساخت به ديگر کشورها مانند سوئيس ،يونان،ليبي و هند نيز است .
در همين راستا، نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه قرار است روز دوشنبه هفته اينده براي ديدار رسمي دو روزه اي عازم امارات عربي متحده شود. هدف از اين ديدار ، افتتاح پايگاه نظامي جديد فرانسه در ابوظبي است .
رئيس جمهوري فرانسه همچنين در نظر دارد در اين سفر، زمينه فروش جنگنده هاي رافال به امارات عربي متحده را نيز تسهيل کند.


واحد مرکزي خبر
shahbaz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟
باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟
موفق و شاد باشید.
یاعلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
اين اماراتيا كاملا ديوونه شدن مگه 80 تا اف 16 ندارن ديگه رافال مي خوان چي كار اين فرانسويا يه گاو خوب پيدا كردن حسابي دارن مي دوشنش لكلرك كه به امار فروختن يه پايگاه نظامي هم اون جا قراره بسازن حالا هم كه رافال فكر كنم همه ي اينا را با پول ايرانيايي كه مي رن دبي مي خرن پول نفت هم براي كارايه ديگه
ولي حالا كلا من بعد از سوخوي 32 از رافال خيلييييييييييييي خوشم مياد

[quote]تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟
باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟ [/quote]
با حرفت درباره ي وضع نيروي هوايي در كل موافقم ولي نه ديگه در حد افغانستان بالاخره فقط كه نبايد مثلا ده سال ديگه را ديد 30 سال ديگه همين اماراتيا عين سگ از نيروي هوايي ما ميترسن(البته الان هم به پشت وانه ي همين پول خرج كردنا يكم پارس مي كنن)
روي روسيه هم كه كلا حساب نكن
اون هواپيماهايي هم كه گفتي به درد همون افغانستان مي خوره آمركا و اسرائيل كه از اين چيزا نمي ترسن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟


باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟
موفق و شاد باشید.
یاعلی



لزومی بر ورود ایران به رقابت تسلیحاتی منطقه ای که باعث بی ثباتی هر چه بیشتر و هدرروی سرمایه های ملی شود نیست.

اگر شما تونستید از روسیه یه پیچ میگ29 بخرید سوخو30 هم میفروشن با اقساط بلند مدت هم میشه! قرار نیست که از آمریکا بریدیم بریم تو دامان روسیه!

در حال حاضر هم نیروی هوایی ایران قویترین نیروی منطقه است و کافیه دوستان معنای نیروی هوایی را کامل ببینند نه فقط در جنگنده های پر زرق و برق دار.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اعراب چوب حماقت خود را خواهند خورد.امارات بهتره كه براي بهبود بخشيدن به اوضاع فشل اقتصادي و سياسي خود هزينه كند نه خريد جنگنده و سلاح.وگرنه هر كسي كه كوچكترين اطلاعاتي از جغرافياي نظامي داشته باشه مي تونه بفهمه كه اين كشور فاقد عمق سرزميني مناسب براي جنگ و درگيريست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا این همه جنگنده رو میخواد کجا نگهداره؟ هر جای امارات بری بشینی بالای سر یه جنگنده هستی ولی نظر من اینه که با این وضعیتی که امارات داره مسابقه تسلیهاتی راه میندازه باید منتظر اختلاف درون اعراب باشیم
تمام خطرات که از جانب ایران نمیتونه باشه با این وضعیت شاید یه روز برای عربستان و مصر هم شاخ و شونه بکشه

چیزی که مهمه مهمات هست که تجربه ایران به غرب نشون داد که دیگه انبار مهمات جایی درست نکنن

در مورد ساخت جنگنده هم کارهای بزرگی در ایران در حال انجام هست و سرعت پیشرفت با قبل قابل مقایسه نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینکار امارات حماقت محض است اگر دوست دارند پولشان را اینطوری دور بریزند اشکالی ندارد.
کل پایگاه های امارات در برد موشک های میان برد ایران است و امارات اگر اف 22 هم بخرد باز بدردش نخواهد خورد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط jotter
      گاهی به پهپادهای پرتاب شونده از زیردریایی
      با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه خواهد بود.
      به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف از جمله شناسایی، جاسوسی و اکتشاف، جنگ افزار های برگزیده ارتش های امروز دنیا هستند که دارای جایگاهی تسخیر ناشدنی در جنگ های مدرن می باشند.
      مزیت بدون سرنشین بودن، در کنار ویژگی های کوچکی، سبکی و ارزانی و همین طور قابلیت اطمینان پذیری بالا، به این وسایل امکان می دهد تا بیشتر از هر وسیله دیگری برای مقاصد گفته شده مناسبت داشته باشند. هر چند که پهپاد ها، در حین انجام ماموریت بسیار کارآمدند، ولی در برخی از اوقات، استفاده از آنها به دلیل بعد مسافت و همین طور بزرگی و گستردگی تاسیسات پرتاب و بازیافت و ایستگاه زمینی، مشکلاتی را پیش روی می آورد که از آن جمله می توان به آسیب پذیری تاسیسات در مقابل آتش احتمالی دشمن، ایجاد خطر برای گروه انجام عملیات و همین طور لو رفتن محل استقرار نیروهای خودی اشاره کرد. با توجه به این موضوع اگر بتوان پهپادها را به شکلی مخفیانه وکار آمد و در فاصله مناسب از دشمن دریافت و بازیافت کرد، بالا رفتن قابلیت اطمینان پذیری پیش و پس از انجام عملیات، کارایی وسیله را دو چندان خواهد ساخت و از این طرف دیگر نیروهای خودی نیز از ایمنی کافی برخوردار خوهند بود. گزینه ای که قادر است تمام این نیازمندیها را برآورده کند، واگذار کردن نقش پرتاب و بازیافت و همین طور ایستگاه کنترل زمینی به زیر دریایی هایی است که قادرند به شکلی رادار گریز وارد آب های دشمن شوند.
      در این مقاله به تلاش های صورت گرفته برای توسعه این دسته از پهپاد ها در نقاط مختلف جهان و معرفی نمونه های ساخته شده و طرح های در دست توسعه از آنها می پردازیم:

      *پهپاد تک ماو
      پژوهشگران در سال 2005موفق به تولید پهپادی شدند که با قرار گرفتن در یک لوله می تواند،از زیر دریایی های رها شده و با رسیدن به سطح آب، پرواز کند. این پروژه که با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده انجام کرفته است،توسط پژوهشگران شرکت سامانه های اسپاوار به اجرا در آمده است. این پهپاد با قرار گرفتن در یک لوله سر بسته، به کمک یک گوی شناور از عمق 40 پایی به سطح آب رسیده و شناور می شود. در داخل لوله ساز و کارری تعبیه شده است که برای پرتاب کردن پهپاد، سرعت اولیه لازم رابه آن می دهد. پرنده بدون سرنشینی که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است، یک ریز پهپاد تک ماو است که بالهای آن برای امکان پذیری قرار گرفتن در داخل لوله تا می شوند. گوی شناور در سطح آب که به وسیلهی یک سیم با زیر دریایی ارتباط دارد، در نقش ایستگاه کنترل زمینی آن نیز ظاهر می شود. همین طور وظایف فرمان و کنترل را پیش از پرتاب می توان با خالی کردن هوای داخل این بویه، آن را به زیر آب کشیده و با زیر دیایی به خارج از منطقه عملیات جابه جا کرد. پرنده بدون سرنشین به کار رفته نیز پس از انجام عملیات در داخل دریا سقوط خواهد نمود.
      پهپاد تک ماو که توسط نیروهای اشغال گر امریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته استف قاد به پرواز با سرعتی معادل 80 کیلونتر بر ساعت بوده و تا 30 دقیقه می تواند پرواز خودگردان انجام دهد . تک ماو توسط شرکت پژوهش های کاربردی واقع در آلبوکرک، نیومکزیکو طراحی و ساخته شده است. ویژگی های طراحی این وسیله به شکلی است که با پرتاب شدن از زیر دریایی های سرنشین دار و بدون سرنشین همخوانی خوبی دارد.

      *پهپاد اسکن ایگل
      پژوهشگران در سال 2006 نسخه ای از پهپاد اسن ایگل را طراحی کرده اند که قابلیت پرتاب شدن از هواپیما را دارد. این نسخه جدید به طوری تغییر یافته است تا بتواند از محفظه بمب هواپیماهای بمب افکن و یا زیر دریایی و همین طور از لوله اژدرمانندی زیر دریایی ها شلیک می شود، پرتابرگردد. برای بازیافت این وسیله می توان از شنورهای سطح آب و یا گارد ساحلی استفاده کرد.همین طور می توان لوله هایی که پهپاد از آن پرتاب می شوند را از راه دور غرق کرد.
      لوله اژدر مانند کوچک پس از پرتاب شدن از زیر دریایی به سطح آب آمده و پهپاد اسکن ایگل را پس از باز شدن بال های آن تا ارتفاعی پرتاب می کندکه پرنده بتواند به پرواز خود ادامه دهد. پهپاد اسکن ایگل که 40 پوند وزن دارد قادر است ماموریت هایی را تا 20 ساعت به انجام برسناد. شعاع عملیاتی این وسیله از زیر دریایی تقریبا برابر با شعاع عملیاتی آن در صورت هدایت از سطح زمین است.

      *پهپاد وولانس
      در ماه گذشته، پژوهشگران آلمانی با استفاده از طرح موجود علاءالدین، پهپادی را طراحی کرده اند که به جای پرتاب به کمک دستف می تواند از ساز و کاری که در برجک دیده بانی زیر دریایی تعبیه شده، پرتبا گردد. دست کم می توان سه عدد از پرنده های بدون سرنشین وولانس رابا قرار دادن در محفظه های بسته در زیر دریایی، نگهداری کرد. این پرنده ا بوسیله ی پرتاب کننده هایی تا شونده پرتاب می شوند که در برجک دیده بانی زیر دریایی های پرسکوپ دار قرار گرفته اند. از طرف دیگر می توان به جای استفاده از پریسکوپ و یا پرتاب کننده های پهپاد وولانسف از مسلسل در این مکان استفاده کرد.
      برای پرتاب پهپاد وولانس، لازم است زیردریایی به عمق استفاده از پریسکوپ وارد شده و دریچه برجک خود را باز کند. در این صورت پرتاب کننده هواپیما که به شکلی جالب هواپیمای با بالهای تا شده را به همراه دارد، از هم باز شده و این وسیله ی کوچک را پرتاب می کند. پس از انجام این کار دریچه برجک بسته شده و خلبان پرنده با فرو رفتن زیر دریایی در زیر آب، ‌به کنترل آن می پردازد. برای برقراری ارتباط ، آنتنی بلند از بدنه زیر دریایی خارج شده و وظیفه ی ارسال فرامین و دریافت داده ها را انجام می دهد. در این روش نیازی به بازیافت کردن تجهیزات پرتاب کننده پرنده نیست و از طرف دیگر، سرعت عمل نیز بسیار بالاست. مشکل موجود در این طرح، ضرورت بالا آمدن زیر دریایی به عمق پیرسکوپ است.
      پهپاد وولانس به مانند علاء الدین قادر است تا پیش از خالی شدن باتری ها، تا یک ساعت عملیات انجام دهد. از جایی که تنها راه بازیافت پرنده بازگشت زیر دریایی به سطح اب است، این سامانه را می توان یک بار مصرف تلقی کرد. سرعت بیشینه وولانس90 کیلومتر در ساعت است که اغلب به دلیل خارج شدن از خط دید، در طول یک ساعت می تواند تا شعاع 30 کیلومتری از زیر دریایی مادر دور شود. این وسیله برای زیر دریایی هایی که در آنها مورد ساتفاده قرار می گیرد، یک برگ برنده به شمار می آید، چرا که زیر دریایی ها در هنگام فرو رفتن در زیر آب اطلاعی از دنیای اطراف خود ندارند. همینطور به دلیل سرعت کم، زیر دریایی های غیر اتمی در زیر اب قادر نیستند، دشمنان خود را در محیط اطراف شناسایی کرده و برای مقابله سریع و مؤثر با آنها درست به انجام کاری بزنند.با مجهز شدن زیر دریایی ها به این وسایل، امکان تبدیل شدن آنها به جنگ افزار هایی هراس انگیز وجود خواهد داشت.
      هر چند که پهپاد های وولانس تقریبا غیر قابل ردگیری هستند، ولی به دلیل فرو فرستاده شدن تصاویر ویدئویی در باند سی توسط این وسایل به زیردریایی ، امکان به خطر افتادن زیر دریایی مادر وجود خواهد داشت. بالگرد های ضد زیر دریایی مدرن امروزی با استفاده از سامانه های سونار خود قادر خواهند بود با استفاده از این امواج ، این زیر دریایی ها را به اسانی مورد هدف قرار دهند.

      *پهپاد کورمورنت
      در سالهای گذشته، طراحی و ساخت پهپادی در دارپا مورد توجه قرار گرفته است که قادر است پس از پرتاب از زیر دریایی و انجام عملیات، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. طرح اولیه این پهپاد دگردیسی پذیر که کورمورنت نام دارد، توسط مهندسان شرکت لاکهید مارتین داده شده است.
      نقاط حساس این پرنده از جمله ورودی های هوایی آن در هنگام پرتاب توسط روکشهایی انعطاف پذیر آب بندی می شوند. برای جلوگیری از پاره شدن این پوشش، درون بدنه پهپاد،با نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد. این پرنده از لوله های پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما نظیر ترایدنت قابل پرتاب بوده و از پس از پرتاب بر روی سطح آب شناور خواهد شد. با جدا شدن روکش های محافظ سوراخ های بدنه در سطح آب، موتور جت به کار خواهد افتاد و پرنده به تدریج از سطح آب جدا خوهد گشت. پس از انجام عملیات می توان پرنده را بوسیله شناور شدن در سطح آب و یا استفاده از چتر بازیافت کرد.
      این پرنده را می توان برای مقاصد شناسایی و یا تهاجمی به کار گرفت که با توجه به محموله ای که برای آن در نظر گرفته، مشخص می گردد. بدنه این وسیله از تیتانیوم ساخته می شود که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، می تواند در برابر شلیک شدن موشک از حفره داخل آن نیز از خود پایداری نشان دهد. بر خلاف موشکهای بالستیک که محل اختفای یزر دریایی مادر را بر ملا می کنند، این وسیله باعث لو رفتن ایستگاه زمینی خود نخواهد شد.
      نکته جالب درباره بازیافت این وسیله استفاده از یک ربات زیر دریایی است که بر زیبایی کار و در عین حال پیچیدگی آن می افزاید. انجام اولین آزمایش ها در مورد امکان پذیری ساخت چنین وسیله ای در اواخر سال 2008 آغاز خواهد گردید.

      تحلیل
      جایگاه پهپاد های پرتاب شونده از زیر دریایی در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
      با توجه به تهدیدات روز افزون دشمنان خارجی و از طرف دیگر فزونی گرفتن توان علمی و فنی کشور مان در زمینه نظامی و غیر نظامی، استفاده از جنگ افزار های پیشرفته و غافل گیر کننده مسلما قنشی کلیدی در به هم زدن محاسبات دشمنان از منظر پیش گیری و همین طور زمین گیر کردن آنها در صورت حمله احتمالی خواهد داشت. خمان گونه که گفته شد، ویژگی پنهان کاری زیر دریایی ها در ترکیب با مزیت های فوق العاده پرنده های بدون سرنشین، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در عملیات های شناسایی و جاسوسی است. با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین می تواند کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه تبدیل گردد و کار را برای حضور آنان در این مناطق به مراتب مشکل تر کند.
      با توجه به این موضوع دامنه شناسایی و جاسوسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یک باره گسترش چشم گیری خواهد بافت، به طوری که بنا به تحلیل کارشناسان امنیتی غوغاسالار رژیم صهیونیستی «حتی استفاده از گزینه دریایی مدیترانه نیر در اقدام تلافی جویانه ایران در برابر تهاجم احتمالی، وجود خواهد داشت.»
      از طرف دیگر با توجه به توسعه فناوری یاد شده، استفاده از آن در آب های سرزمینی ایران زنگ خطری برای مسئولان امر خواهد بود،‌ چرا که در صورت پیش بینی نکردن این امکان و مقابله پیشاپیش با آن،‌ امکان هر گونه درز اطلاعاتی از تاسیسات ساحلی و فرا ساحلی وجود خواهد داشت.
      شایان ذکر است که جاسوسی به کمک پرنده های بدون سرنشین کوچک بسیار موثرتر از تصویر برداری هایی که از منابع ماهواره ای انجام می گیرد خواهد بود. هر چند که دشمن در موقعیتی نیست که توانایی حمله از پهپادهایی با این ویژگی را داشته باشد، ولی در راهبرد دفاعی آینده جمهوری اسلامی باید، حضور احتمالی این وسایل را هم پایه جنگ افزارهایی چون موشک های کروز دور برد، جدی گرفت.
      منبع:
      www.globalsecurity.com
      www.theregister.co.uk
      www.strategypage.com
      http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=14040
    • توسط MR9
      فکور90 ، در اصل ، یک پروژه داخلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF)  بشمار می رفت که تاریخ آغاز آن به اوایل دهه نخست قرن بیست و یکم ( 2000 میلادی ) برمی گردد . به اعتقاد برخی ، در آن زمان هیچ  موشک هوا به هوای عملیاتی AIM-54A فونیکس در فهرست موجودی نیرو وجود نداشت ، در نتیجه  متخصصان نیروی هوایی پیشنهاد دادند  تا قطعات و اجزاء فونیکس ها را با قطعات موشکهای تغییر یافته هاوک ( پروژه سجیل ) بهبود دهند و موشکهای موجود را بحالت عملیاتی بازگردانند .
      با کلید خوردن این پروژه ، به شکل همزمان نیروی هوایی یک قرارداد همکاری را با صنایع شهید بابایی وابسته به وزارت دفاع و پشتبانی نیرو های مسلح با هدف بازگرداندن چند تیر موشک فونیکس بحالت عملیاتی در یک بازه زمانی یکساله (2007-2006) به امضاء رساندند  و برای اطمینان از صحت کار ، چند کارشناس بازنشسته فنی نیروی هوایی ارتش نیز به این پروژه پیوسته و این ایده دنبال شد.
      براساس گزارشهای تایید نشده ، در اوایل کار ، موشکهای از رده خارج فونیکس با استفاده از جستجوگر موشک MIM-23B دوباره عملیاتی شدند . با این حال ، در سالهای بعد (2009-2008) ، زمانی که صنایع شهید بابایی ، یک نسخه بهبود یافته از موشک پدافند هوایی MIM-23B را با رادار و اویونیک جدید برای نیروی هوایی توسعه داد ، این ایده برای کارشناسان بوجود آمد که تمامی موشکهای فونیکس باقی مانده را با اویونیک جدید و رادار موشک شلمچه ، ( نسخه بهبود یافته MIM-23B) به حالت عملیاتی درآورند .
      این موشک با موفقیت کامل مابین سالهای 2009 تا 2010 آزمایش شد ، اما علی الظاهر  در خط تولید انبوه قرار نگرفت . نسخه جدید سجیل / شلمچه  با جستجوگر و اویونیک پیشرفته با شناسه سجیل هوابرد برای تجهیز تامکتهای نیروی هوایی ، فانتوم ومیراژهای اف-یک در حال توسعه است .
      پی نوشت : 
      این تحلیل ، صرفاً یک نظر بشمار می رود و نه تایید و نه رد می گردد . با این حال امیدواریم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بیش از پیش ، از قابلیتهای تدافعی ، تهاجمی برخوردار گردد . 
    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.