sina12152000

الکترونیک نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در مورد دیود خوب توضیح دادید و فکر نمی کنم ،خیلی توضیح اضافی بیشتری نیاز باشد .
فقط اضافه می کنم که دیود را می توان جزو دسته مقاومت ها هم دسته بندی کرد، در واقع دیود رابطه بین ولتاژ و جریانش به صورت نمایی است.و در واقع یک مقاومت غیر خطی است.
البته در تحلیل های دم دستی از تابع نمایی آن استفاده نمی کنیم، بلکه در حالتی که جریان را عبور می دهد، مثل یک سیم است با این تفاوت که 0.6 ولت دو سرش می افتد و در حالت قطع هم مثل این است که کلا در داخل مدار وجود ندارد.


[quote]درحال حاضر ما کدامیک از المان های الکتریکی رو میسازیم icon_eek[/quote]

در این مورد بعدا بیشتر توضیح خواهیم داد ولی فعلا در پاسخ شما : به لینکهای روبرو یک سری بزنید[url=http://mod.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=72][color=darkred]اینجا[/color] [/url][url=http://www.ieicorp.com/Electronics%20Components.asp] [color=red] و اینجا[/color][/url][url=http://www.sashiraz.co.ir/portal/show.aspx?lan=&Page=953] [color=green] همچنین اینجا[/color][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش هفتم :

[color=red]6- ترانزیستور :[/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/200px-Electronic_component_transistors.jpg[/img][/align]

ترانزیستورهای جدید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: ترانزیستورهای اتصال دوقطبی(BJTs) و ترانزیستورهای اثر میدانی (FETs).
اعمال جریان در BJTها و ولتاژ در FETها بیین ورودی وترمینال مشترک رسانایی بین خروجی و ترمینال مشترک را افزایش می‌دهد، از اینرو سبب کنترل جریان بین آنها می‌شود. مشخصات ترانزیستورها به نوع آن بستگی دارد. مدل های ترانزیستور را ببینید. لغت "ترانزیستور" به نوع اتصال نقطه‌ای آن اشاره دارد. در مدارات آنالوگ، ترانزیستورها در تقویت کننده‌ها استفاده می‌شوند، (تقویت کننده‌های جریان مستقیم، تقویت کننده‌های صدا، تقویت کننده‌های امواج رادیویی) و منابع تغذیه تنظیم شده خطی. همچنین از ترانزیستورها در مدارات دیجیتال بعنوان یک سوئیچ الکترونیکی استفاده می‌شوند، اما به ندرت به صورت یک قطعه جدا، بلکه به صورت بهم پیوسته در مدارات مجتمع یکپارچه بکار می‌روند. مدارات دیجیتال شامل گیت های منطقی، حافظه با دسترسی تصادفی (RAM)، میکروپروسسورها و پردازنده‌های سیگنال دیجیتال (DSPs) هستند.

ترانزیستور از سوی بسیاری بعنوان یکی از بزرگترین اختراعات در تاریخ نوین مطرح شده است، در رتبه بندی از لحاظ اهمیت در کنار ماشین چاپ، خودرو و ارتباطات الکترونیکی و الکتریکی قرار دارد. ترانزیستور عنصر فعال کلیدی در الکترونیک مدرن است. اهمیت ترانزیستور در جامعه امروز متکی به قابلیت آن برای تولید انبوه که از یک فرآیند (ساخت) کاملاً اتوماتیک که قیمت تمام شده هر ترانزیستور در آن بسیار ناچیز است استفاده می‌کند. اگرچه ملیون ها ترانزیستور هنوز تکی (به صورت جداگانه) استفاده می‌شوند ولی اکثریت آنها به صورت مدار مجتمع (اغلب به صورت مختصر IC و همچنین میکرو چیپ یا به صورت ساده چیپ نامیده می‌شوند) همراه با دیودها، مقاومت ها، خازن ها و دیگر قطعات الکترونیکی برای ساخت یک مدار کامل الکترونیک ساخته می‌شوند.یک گیت منطقی حاوی حدود بیست ترانزیستور است در مقابل یک ریزپردازنده پیشرفته سال 2006 که می‌تواند از بیش از 7/1 ملیون ترانزیستور استفاده کند (ماسفت ها). قیمت کم، انعطاف پذیری و اطمینان از ترانزیستور یک قطعه همه کاره برای وظایف غیرمکانیکی مثل محاسبه دیجیتال ساخته است. مدارات ترانزیستوری به خوبی جایگزین دستگاه‌های کنترل ادوات و ماشین ها شده اند. استفاده از یک میکروکنترلر استاندارد و نوشتن یک برنامه رایانه‌ای که عمل کنترل را انجام می‌دهد اغلب ارزان تر و موثرتر از طراحی معادل مکانیکی آن می‌باشد. بعلت قیمت کم ترانزیستورها و ازاینرو رایانه‌ها گرایشی برای دیجیتال کردن اطلاعات وجود دارد. با رایانه‌های دیجیتالی که توانایی جستوجوی سریع، دسته بندی و پردازش اطلاعات دیجیتال را ارائه می‌کنند، تلاش بیشتری برای دیجیتال کردن اطلاعات شده است.در نتیجه امروزه داده های رسانه ای بیشتری به دیجیتال تبدیل می‌شوند، در پایان توسط رایانه تبدیل شده و به صورت آنالوگ در اختیار قرار می‌گیرد. تلوزیون، رادیو و روزتامه‌ها چیزهایی هستند که تحت تاثیر این انقلاب دیجیتال واقع شده اند.

[color=red]ترانزیستور دارای 3 ناحیه کاری می‌باشد.ناحیه قطع/ناحیه فعال(کاری یا خطی)/ناحیه اشباع[/color]
ناحیه قطع حالتی است که ترانزیستور در ان ناحیه فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد.اگر ولتاژ بیس را افزایش دهیم ترانزیستور از حالت قطع بیرون امده و به ناحیه فعال وارد می‌شود در حالت فعال ترانزیستور مثل یک عنصر تقریبا خطی عمل می‌کند اگر ولتاژ بیس را همچنان افزایش دهیم به ناحیه‌ای میرسیم که با افزایش جریان ورودی در بیس دیگر شاهد افزایش جریان بین کلکتور و امیتر نخواهیم بود به این حالت می‌گویند حالت اشباع و اگر جریان ورودی به بیس زیاد تر شود امکان سوختن ترانزیستور وجود دارد.
ترانزیستور هم در مدارات الکترونیک آنالوگ و هم در مدارات الکترونیک دیجیتال کاربردهای بسیار وسیعی دارد. درمدارات آنالوگ ترانزیستور در حالت فعال کار می‌کند و می‌توان از آن به عنوان تقویت کننده یا تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور) و ... استفاده کرد و در مدارات دیجیتال ترانزیستور در دو ناحیه قطع و اشباع فعالیت می‌کند که می‌توان از این حالت ترانزیستور در پیاده سازی مدار منطقی، حافظه، سوئیچ کردن و ... استفاده کرد.به جرات می‌توان گفت که[color=red] ترانزیستور قلب تپنده الکترونیک است.[/color]

ترانزیستور از دیدگاه مداری یک عنصر سه‌پایه می‌باشد که با اعمال یک سیگنال به یکی از پایه‌های آن میزان جریان عبور کننده از دو پایه دیگر آن را می‌توان تنظیم کرد. برای عملکرد صحیح ترانزیستور در مدار باید توسط المان‌های دیگر مانند مقاومت‌ها و ... جریان‌ها و ولتاژهای لازم را برای آن فراهم کرد و یا اصطلاحاً آن را بایاس کرد.

[size=18]انواع[/size]

دو دسته مهم از ترانزیستورها BJT (ترانزیستور دوقطبی پیوندی) (Bypolar Junction Transistors) و FET (ترانزیستور اثر میدان) (Field Effect Transistors) هستند. ترانزیستورهای اثزمیدان یا FET‌ها نیز خود به دو دستهٔ ترانزیستور اثر میدان پیوندی(JFET) و MOSFET‌ها (Metal Oxide SemiConductor Field Effect Transistor) تقسیم می‌شوند.

[size=18]ترانزیستور دوقطبی پیوندی[/size]

در ترانزیستور دو قطبی پیوندی با اعمال یک جریان به پایه بیس جریان عبوری از دو پایه کلکتور و امیتر کنترل می‌شود. ترانزیستورهای دوقطبی پیوندی در دونوع npn و pnp ساخته می‌شوند. بسته به حالت بایاس این ترانزیستورها ممکن است در ناحیه قطع، فعال و یا اشباع کار کنند. سرعت بالای این ترانزیستورها و بعضی قابلیت‌های دیگر باعث شده که هنوز هم از آنها در بعضی مدارات خاص استفاده شود. امروزه بجای استفاده از مقاومت وخازن و...در مدارات مجتمع تمامآ از ترانزیستور استفاده می‌کنند.

[size=18]ترانزیستور اثر میدان پیوندی(JFET)[/size]

در ترانزیستورهای JFET(Junction Field Effect Transistors( در اثر میدان، با اعمال یک ولتاژ به پایه گیت میزان جریان عبوری از دو پایه سورس و درین کنترل می‌شود. ترانزیستور اثر میدانی بر دو قسم است: نوع n یا N-Type و نوع p یا P-Type. از دیدگاهی دیگر این ترانزیستورها در دو نوع افزایشی و تخلیه‌ای ساخته می‌شوند.نواحی کار این ترانزستورها شامل "فعال" و "اشباع" و "ترایود" است این ترانزیستورها تقریباً هیچ استفاده‌ای ندارند چون جریان دهی آنها محدود است و به سختی مجتمع می‌شوند.

[size=18]انواع ترانزیستور پیوندی[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/transistorBJT1.jpg[/img][/align]

pnp

شامل سه لایه نیم هادی که دو لایه کناری از نوع p و لایه میانی از نوع n است و مزیت اصلی آن در تشریح عملکرد ترانزیستور این است که جهت جاری شدن حفره‌ها با جهت جریان یکی است.

npn

شامل سه لایه نیم‌ هادی که دو لایه کناری از نوع n و لایه میانی از نوع p است. پس از درک ایده‌های اساسی برای قطعهٔ pnp می‌توان به سادگی آنها را به ترانزیستور پرکاربردتر npn مربوط ساخت.

ساختمان ترانزیستور پیوندی ترانزیستور دارای دو پیوندگاه است. یکی بین امیتر و بیس و دیگری بین بیس و کلکتور. به همین دلیل ترانزیستور شبیه دو دیود است. دیود سمت چپ را دیود بیس _ امیتر یا صرفاً دیود امیتر و دیود سمت راست را دیود کلکتور _ بیس یا دیود کلکتور می‌نامیم. میزان ناخالصی ناحیه وسط به مراتب کمتر از دو ناحیه جانبی است. این کاهش ناخالصی باعث کم شدن هدایت و بالعکس باعث زیاد شدن مقاومت این ناحیه می‌گردد.

امیتر که به شدت آلائیده شده، نقش گسیل و یا تزریق الکترون به درون بیس را به عهده دارد. بیس بسیار نازک ساخته شده و آلایش آن ضعیف است و لذا بیشتر الکترونهای تزریق شده از امیتر را به کلکتور عبور می‌دهد. میزان آلایش کلکتور کمتر از میزان آلایش شدید امیتر و بیشتر از آلایش ضعیف بیس است و کلکتور الکترونها را از بیس جمع‌آوری می‌کند.

طرز کار ترانزیستور پیوندی طرز کار ترانزیستور را با استفاده از نوع npn مورد بررسی قرار می‌دهیم. طرز کار pnp هم دقیقا مشابه npn خواهد بود، به شرط اینکه الکترونها و حفره‌ها با یکدیگر عوض شوند. در نوع npn به علت تغذیه مستقیم دیود امیتر ناحیه تهی کم عرض می‌شود، در نتیجه حاملهای اکثریت یعنی الکترونها از ماده n به ماده p هجوم می‌آورند. حال اگر دیود بیس _ کلکتور را به حالت معکوس تغذیه نمائیم، دیود کلکتور به علت بایاس معکوس عریض‌تر می‌شود.

الکترونهای جاری شده به ناحیه p در دو جهت جاری می‌شوند، بخشی از آنها از پیوندگاه کلکتور عبور کرده، به ناحیه کلکتور می‌رسند و تعدادی از آنها با حفره‌های بیس بازترکیب شده و به عنوان الکترونهای ظرفیت به سوی پایه خارجی بیس روانه می‌شوند، این مولفه بسیار کوچک است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Transistor-Pinouts2.gif[/img][/align]

[size=18]شیوهٔ اتصال ترازیستورها[/size]

اتصال بیس مشترک در این اتصال پایه بیس بین هر دو بخش ورودی و خروجی مدار مشترک است. جهتهای انتخابی برای جریان شاخه‌ها جهت قراردادی جریان در همان جهت حفره‌ها می‌شود.

اتصال امیتر مشترک مدار امیتر مشترک بیشتر از سایر روشها در مدارهای الکترونیکی کاربرد دارد و مداری است که در آن امیتر بین بیس و کلکتور مشترک است. این مدار دارای امپدانس ورودی کم بوده، ولی امپدانس خروجی مدار بالا می‌باشد.

اتصال کلکتور مشترک اتصال کلکتور مشترک برای تطبیق امپدانس در مدار بکار می‌رود، زیرا برعکس حالت قبلی دارای امپدانس ورودی زیاد و امپدانس خروجی پائین است. اتصال کلکتور مشترک غالبا به همراه مقاومتی بین امیتر و زمین به نام مقاومت بار بسته می‌شود.

[size=18]ترانزیستور اثر میدان MOS[/size]

این ترانزیستورها نیز مانند Jfet‌ها عمل می‌کنند با این تفاوت که جریان ورودی گیت آنها صفر است. همچنین رابطه جریان با ولتاژ نیز متفاوت است. این ترانزیستورها دارای دو نوع PMOS و NMOS هستند که فناوری استفاده از دو نوع آن در یک مدار تکنولوژی CMOS نام دارد. این ترانزیستورها امروزه بسیار کاربرد دارند زیرا براحتی مجتمع می‌شوند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین مصرف توان بسیار ناچیزی دارند.

به تکنولوژی‌هایی که از دو نوع ترانزیستورهای دوقطبی و Mosfet در آن واحد استفاده می‌کنند Bicmos می‌گویند.

البته نقطه کار این ترانزیستورها نسبت به دما حساس است وتغییر می‌کند. بنابراین بیشتر در سوئیچینگ بکار می‌روند AMB

[size=18]ساختار و طرز کار ترانزیستور اثر میدانی - فت[/size]

ترانزیستور اثر میدانی ( فت ) - FET همانگونه که از نام این المام مشخص است، پایه کنترلی آن جریانی مصرف نمی‌کند و تنها با اعامل ولتاژ و ایجاد میدان درون نیمه هادی ، جریان عبوری از FET کنترل می‌شود. به همین دلیل ورودی این مدار هیچ کونه اثر بارگذاری بر روی طبقات تقویت قبلی نمی گذارد و امپدانس بسیار بالایی دارد.

فت دارای سه پایه با نهامهای درِین D - سورس S و گیت G است که پایه گیت ، جریان عبوری از درین به سورس را کنترل می نماید. فت ها دارای دو نوع N کانال و P کانال هستند. در فت نوع N کانال زمانی که گیت نسبت به سورس مثبت باشد جریان از درین به سورس عبور می‌کند . FET ها معمولاً بسیار حساس بوده و حتی با الکتریسیته ساکن بدن نیز تحریک می‌گردند. به همین دلیل نسبت به نویز بسیار حساس هستند.

نوع دیگر ترانزیستورهای اثر میدانی MOSFET ها هستند ( ترانزیستور اثر میدانی اکسید فلزی نیمه هادی - Metal-Oxide Semiconductor Field Efect Transistor ) یکی از اساسی ترین مزیت های ماسفت ها نویز کمتر آنها در مدار است.

فت ها در ساخت فرستنده باند اف ام رادیو نیز کاربرد فراوانی دارند. برای تست کردن فت کانال N با مالتی متر ، نخست پایه گیت را پیدا می کنیم. یعنی پایه‌ای که نسبت به دو پایه دیگر در یک جهت مقداری رسانایی دارد و در جهت دیگر مقاومت آن بی نهایت است. معمولاً مقاومت بین پایه درین و گیت از مقاومت پایه درین و سورس بیشتر است که از این طریق می‌توان پایه درین را از سورس تشخیص داد.

[color=red]ادامه دارد ...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون رضا جان منتظر ادامه مطالب هستیم تا برسیم به مرحله طراحی که قولش رو دادی. icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب مثل اینکه خیلی عجله دارین !
اشکالی ندارد ...

امروز و فردا بقیه المان های الکترونیکی را معرفی می کنم سپس قدم به قدم با همدیگر از مدارات کاربردی ساده شروع به طراحی می کنیم تا ببینیم بعدا خدا چی می خواد ؟! icon_cheesygrin
لازم به یادآوری است که قصد دارم برای تحلیل مدارات الکترونیکی از نرم افزار محبوب خودم یعنی [color=red]Proteus 7 Professional [/color] استفاده کنم لذا لینک دانلود آخرین ورژن این نرم افزار را بهمراه کرک آن (با حجم حدود 67 مگا بایت) در آخر این مباحث خواهم گذاشت تا بدون اینکه یک آزمایشگاه واقعی الکترونیک داشته باشیم همه نیازهای آموزشی مان را برطرف کنیم.

امیدوارم آنهایی که دوست دارند با این علم روز جهان آشنا شوند این مباحث را دنبال نمایند ضمن اینکه دوباره از شرکت دوستان متخصص سایت در این سلسله مباحث تشکر می کنم چون در حقیقت الکترونیک تخصص اصلی من نیست !

بخش هشتم :

[color=red]7- IC [/color]

راجع به IC مطلب خاصی در نظرم نیست فقط همین قدر که عرض می کنم فکر می کنم کافی باشد ،

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ICs.jpg[/img][/align]

حروف اختصاری IC از دو کلمه انگلیسی integrated circuit به معنی مدار مجتمع گرفته شده است. پیش از اخترا ع IC ،مدارهای الکترونیکی ازتعداد زیادی قطعه یا المان الکتریکی تشکیل می‌شدند. این مدارات فضای زیادی را اشغال می‌کردند و توان الکتریکی بالایی نیز مصرف می‌کردند. و این، امکان بوجود آمدن نقص و عیب در مدار را افزایش می‌داد. همچنین سرعت پایینی هم داشتند. IC ، تعداد زیادی عناصر الکتریکی را که بیشتر آنها ترانزیستور هستند، در یک فضای کوچک درون خود جای داده است و همین پدیده است که باعث شده امروزه دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد چشمگیری در همه جا و در همه زمینه‌ها داشته باشند.

- خود IC ها از تکنولوژی های ساخت مختلفی استفاده می کنند مثل TTL و ... که هر کدام کاربردها و ویژگی های خاص خودشان را دارند.

[color=red]ادامه دارد ...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش نهم :

[color=red]8- تقویت کننده های عملیاتی :[/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/opamp_block1.jpg[/img][/align]

تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شوند و به صورت مدار مجتمع در دسترس می باشند.این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند.، و با اتصال ترکیب مناسبی از عناصر خارجی مثل مقاومت،خازن،دیود و غیره به آنها،می توان انواع عملیات خطی و غیر خطی را انجام داد.

از ویژگیهای اختصاصی تقویت کننده های عملیاتی ورودی تفاضلی و بهره بسیار زیاد است.

این المان الکترونیکی اختلاف میان ولتاژهای ورودی در پای های مثبت و منفی را در خروجی با تقویت بسیار بالایی آشکار می سازد.حتی اگر این اختلاف ولتاژ کوچک نیز باشد.، آنرا به سطح قابل قبولی از ولتاژ‌ در خروجی تبدیل می کند.به شکل مداری این المان در زیر توجه کنید.

این المان همواره دارای دو پایه مثبت و منفی در ورودی،این دو پایه ورودی مستلزم یک پایه در خروجی هستند.
پایه ورودی مثبت را در اصطلاح لاتین noninverting و پایه منفی را inverting می گویند.

[size=18]نحوه عملکرد op_amp[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/opoutput1.jpg[/img][/align]

این المان بسته به وضعیت پایه های ورودی و خروجی دارای شرایط و عملکرد متفاوتی خواهد شد که در زیر به توضیح راجب این وضعیت ها می پردازیم.

اگر inverting > noninverting باشد.خروجی به سمت منفی VSS اشباع می شود.منظور از منفی VSS مقدار منفی ولتاژ تغذیه آیسی است. مثلا اگر ولتاژ ورودی 5 ولت باشد و ورودی پایه منفی دارای ولتاژی بزرگتر از ورودی پایه مثبت باشد.خروجی به سمت منفی 5 ولت به اشباع می رود.

اگر inverting < noninverting باشد.خروجی به سمت مثبت VSS اشباع می شود.مثلا اگر تغذیه آیسی 5 ولت باشد.و ورودی پایه مثبت دارای ولتاژی بزرگتر از پایه منفی باشد.خروجی به سمت مثبت 5 ولت به اشباع می رود.به شکل توجه کنید این شکل گویای همه مطالب است.همانطور که مشاهده می کنید.،هر جا که اختلاف ولتاژ ورودی مثبت باشد.خروجی به اشباع مثبت VSS می رود.و همچنین هر جا که اختلاف ولتاژ ورودی منف با شد خروجی به منفی VSS می رود.
منظور از اختلاف ولتاژ ،اختلاف بین ورودی مثبت از منفی است.

بدون قرار دادن فیدبک از خروجی به ورودی، ماکزیمم اشباع در خروجی با کمترین اختلاف ولتاژ‌ در پایه های مثبت و منفی ورودی بوجود می آید.در این حالت مدار شما بسیار نویز پذیر است.

در حالت ایده آل منظور حالت غیر عملی است.،در این حالت op-amp ها دارای مقاومت ورودی بی نهایت تقویت سیگنال ورودی در خروجی به صورت بی نهایت و مقاومت خروجی صفر هستند.

در حالت واقعی گین یا تقویت بین ولتاژ های مثبت و منفی ورودی محدود می شود.

بین پایه های ورودی و خروجی آپ امپ جریانی وجود ندارد.و این تنها ولتاژ ورودی است که خروجی را کنترل می کند.

[size=18] استفاده از فیدبک در آپ امپ[/size]

با استفاده از فیدبک می توانید میزان تقویت ولتاژ های ورودی در خروجی را تعیین کنید.فیدبک می تواند.،از خروجی به هر یک از پایه های مثبت و منفی صورت گیرد.در آپ امپ اغلب فیدبک از خروجی به پایه منفی صورت می گیرد این نوع فیدبک را فیدبک منفی یا negative feedback می نامند.
با استفاده از فرمول زیر می توانید. میزان تقویت یا گین(gain) را در این نوع از فیدبک به راحتی محاسبه کنید.

در فرمول فوق Rf همان مقاومت فیدبک است.که در شکل زیر با نام R2 و از خروجی به پایه منفی ورودی زده شده است.منظور از Rin نیز مقاومت ورودی است.،که در شکل زیر با نام R1 می باشد.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/invertingamp.gif[/img][/align]

بنابر فرمول فوق اگر Rf برابر صفر باشد دیگر تقو یتی وجود ندارد.،و GAIN برابر یک می شود.در این حالت ولتاژ خروجی برابر ولتاژ ‌ورودی است.در این وضعیت آپ امپ تنها به صورت یک بافر مجزا کننده یا ISOLATE کننده جریان ورودی از خروجی عمل می کند.شکل زیر نشان می دهد چگونه خروجی بدون استفاده از مقاومت به پایه منفی ورودی فیدبک زده شده است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/voltagefollower.jpg[/img][/align]

[size=18] آپ امپ در حالت مقایسه گری یا Comparator[/size]

در این حالت کوچکترین اختلاف بین ولتاژ های ورودی تقویت شده و در خروجی نمایان می شود.
در این وضعیت خروجی زمانی high یا سوییچ می شود.که مقدار ولتاژ‌ در پایه inverting یا منفی به سطح ولتاژ‌ در پایه noninverting یا مثبت برسد.این ولتاژ در شکل زیر برابر vref است.
از این نوع مدار جهت مقایسه ولتاژ های ورودی به خصوص در سنسورها استفاده می شود.
در این مدار به جای مقاومت R2 می توانید از پتانسیومتر جهت تعیین ولتاژ‌ Vref و تنظیم آن به صورت دلخواه استفاده کنید.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/comparator.jpg[/img][/align]

[size=18]تقویت کننده مستقیم (noninverting amplifier)[/size]

در این حالت ورودی منفی یا inverting توسط مقاومت R1 زمین می شو د.و فیدک نیز از خروجی توسط مقاومت R2 به ورودی منفی فیدبک داده می شود.در این حالت خروجی کاملا هم فاز با ورودی خواهد بود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/noninverting.gif[/img][/align]

[size=18]تغذیه Op-Amp[/size]

در بعضی موارد Op-Amp ها نیاز به دو منبع تغذیه مثبت و منفی دارند.
اگر ما مایل باشیم که تنها از خروجی مثبت آپ امپ استفاده کنیم.در واقع منظور ولتاژ های مثبت در خروجی است.در این حالت می بایست منفی Vss را به زمین متصل کنیم.ولتاژ‌ مثبت را تنها به پایه تغذیه مثبت وصل کنیم.
در این حالت شما بایستی از دو باطری یا از یک منبع تغذیه دوتایی مثبت و منفی استفاده کنید.

[size=18]نکاتی راجب به Op-Amp[/size]

هیچگاه تغذیه مثبت و منفی آپ امپ را به صورت معکوس وصل نکنید.،با این کار Op-Amp خواهد سوخت.
تغذیه ورودی های مثبت و منفی می بایست.از مقادیر ورودی در پایه های inverting و noninverting بیشتر باشد.سیگنال های ورودی و خروجی را توسط خازنهای 1.0ufتا 0.1uf زمین کنید تا از تاثیر نویز در مدار خود جلوگیری کنید.

در حالت ایده آل آپ امپ ها دارای مقاومت ورودی بالا و در نتیجه جریان ورودی در حد صفر و مقاومت خروجی صفر می باشند.همچنین در این حالت ولتاژ‌ در ورودی های مثبت و منفی با یکدیگر مساوی هستند.

[size=18]حالت های مختلف بستن Op-Amp[/size]

- تقویت کننده معکوس (Inverting Amplifier)
- تقویت کننده مستقیم
- دنبال کننده ولتاژ
- تقویت کننده ولتاژ به جریان
- تقویت کننده جریان به ولتاژ

[color=red]ادامه دارد ...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از آقا رضا
نرم افزار Proteus بدون شك يكي از قوي ترين و محبوب ترين شبيه سازهاي مدارات الكترونيكي هست كه با داشتن لايبري نسبتا جامع آدمو از خريدن خيلي از قطعات بي نياز ميكنه مخصوصا كه قابليت شبيه سازي ميكروكنترلرها رو هم داره كه تقريبا هيچ نرم افزاري اين كارو نمي كنه
والبته قابليت اينتر فيس كه شديدا كاربردي و منحصر به فرده يعني شما مي تونيد تو كامپيوتر مدار رو طراحي كنيد بعد خروجي مدار رتونو از طريق پورتهاي سريال و يا حتي يو اس پي به بيرون از محيط مجازي انتقال بدين .
البته امروز علم الكترونيك با نرم افزار تركيب شده و تقريبا مداري نيست كه توش ميكروكنترلر نباشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش دهم :

[color=red]9- مبدل ها :[/color]

مبدلها یا حس کننده ها یا سنسور اولین طبقه یک سیستم اندازه گیری را تشکیل میدهند . سنسور قطعه ای است که کمیتهای فیزیکی را به کمیتهای الکتریکی تبدیل می کند به طوری که می توانند مقادیر فیزیکی مانند فشار ، درجه حرارت و ... را آشکار سازند.

[size=18]سوئیچ ها و کلیدها:[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor5.jpg[/img][/align]

سوئیچها ، سنسورهای دو حالته خاموش به روشن می باشند که تغییر در وضعیت آنها یک مدار الکتریکی را باز کرده یا می بندد .این تغییرات می تواند به علل زیر باشد :
پدیده فیزیکی : حرارت، فشار و ...
پدیده مکانیکی : حرکت ، تماس و ...
این کلیدها معمولا "برای کنترل چراغ اخطار استفاده می شود اما می توان از آن برای ارسال یک سیگنال به یک واحد الکترونیکی نیز استفاده نمود .

[size=18]مقاومت های متغیر :[/size]

ترمیستورها قطعاتی هستند که مقاومت الکتریکی آنها با تغییر دما تغییر می کند
بر خلاف ترموسوئیچ ها (سوئیچ حرارتی ) که در یک دمای مشخص باز یا بسته می شوند ، مقاومتهای حر ارتی به طور پیوسته مقامتشان بر حسب دمای محیط تغییر می کند . مقدار تغییر مقامت بر حسب دما خطی نمی باشد و به نوع مواد بکار رفته در آن بستگی دارد( فلز یا نیمه هادی) مقامتهای حرارتی سنسورهایی هستند که برای اندازه گیری دمای سیالات از آنها استفاده می شود .( مثلاً اندازه گیری دمای آب یا هوا)

[size=18]رئوستا و پتانسیومتر:[/size]

رئوستا و پتانسیومتر ، مقاومتهای متغیری هستند که برای تبدیل حرکت مکانیکی به اطلاعات الکتریکی استفاده می شوند .

[size=18]رئوستا:[/size]

رئوستا یک سنسور دوسیمه است که از یک مسیر مقاومتی تشکیل شده که به یک پتانسیل الکتریکی( مثلا 12 ولت) متصل است و بر روی آن یک پایه مکانیکی حرکت می کند .

[size=18]پتانسیومتر:[/size]

پتانسیومتر یک سنسور سه سیمه می باشد که مسیر مقاومتی داخل آن از یک طرف به ولتاژ صفر یا زمین و از طرف دیگر یه ولتاژ 5 یا 12 ولت متصل می گردد و با حرکت یک پایه متحرک ، مقادیر مقاومتی متغیری را ایجاد می نماید .
بنابراین با تغییر مقدار مقاومت ولتاژهای متفاوتی را در هر نقطه خواهیم داشت (نقطه تقسیم ولتاژ) . هنگام استفاده از یک پتانسیومتر ولتاژ و جریان هر دو تغییر می یابند اما کامپیوتر تنها از طریق تغییرات ولتاژ برای انجام محاسبات خود استفاده می کند .

[size=18]تفاوت کاربردهای رئوستا و پتانسیومتر :[/size]

در حالت استفاده از یک رئوستا ولتاژ در داخل واحد کنترل الکترونیکی اندازه گیری می گردد لکن در پتانسیومتر ولتاژ در خارج از واحد کنترل الکترونیکی اندازه گیری می شود در پتانسیومتر هنگامی که پایه متحرک تغییر می کند مقادیر متفاوتی از ولتاژ را به ما می دهد که در این حالت یک تقسیم کننده ولتاژ را به وجود می آورد.

[size=18]سنسور القایی :[/size]

این سنسورها از خاصیت القاء الکترومغناطیسی استفاده می کنند . سنسور فوق از یک سیم پیچ که به دور آهن ربای دائم پیچیده شده ، تشکیل شده است . هنگامی که میدان مغناطیسی آهن ربا توسط یک فلز قطع می شود ، جریان داخل سیم پیچ القا می شود .
سنسورهایی مانند دور موتور و سرعت چرخ ABS که در آنها گردش یک چرخ دنده فلزی میدان سنسور را قطع می کند ، ولتاژ متناوب در سیم پیچ القا می کنند .
مقدار ولتاژ و فرکانس سیگنال به سرعت دوران چرخ دنده بستگی دارد .

[size=18]سنسور القایی متغیر :[/size]

حرکت هسته آهنی نرم داخل سیم پیچ باعث تغییر خاصیت القایی آن می شود از این اصل در سنسور القایی متغیر استفاده می شود . تغییرات خاصیت القایی سنسور موجب تغییر در سیگنال ارسالی توسط واحد کنترل الکترونیکی می شود . از این تکنولوژی برای جلوگ یری از تماس قطعات متحرک با یکدیگر و نیز افزایش قابلیت اطمینان سیستمها استفاده می شود .

[size=18]سنسور اثر هال:[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor6.jpg[/img][/align]

وقتی جریان از یک صفحه نیمه رسانا عبور می کند ولتاژ بین دو سطح AوB بوجود نمی آید . اما اگر صفحه نیمه هادی در یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد بین دو سطح AوB ولتاژ بوجود می آید .به طور کلی ، سنسورهای اثر هال دارای سه سیم هست (دو سیم برای تغذیه و یک سیم برای سیگنال خروجی) ، اما بعضی از آنها دو سیمه هستند (یک سیم برای تغذیه و دیگری برای تغذیه یا خروجی سیگنال) مثالهای کاربردی: سنسور سرعت (سنسورABS) در بعضی خودروها.

[size=18]سنسورهای پیزو الکتریک:[/size]

سنسورهای پیزوالکتریک تولیدکننده جریان هستند یک ضربه یا به عبارتی تغییر فشار بر روی جسم سرامیکی با ساختار کریستالی ، ولتاژی در دو سر جسم پدید می آورد . این یک خاصیت معکوس پذیر است و کشش اعمال شده بر روی آن موجب تغییر حالت و تغییر شکل جسم خواهد شد .
مثال کاربردی : سنسور ضربه (کوبش موتور)

[size=18]سنسورهای پیزو مقاومتی (پیزورزیستیو) :[/size]

این سنسورها بر اساس خواص بعضی از مواد نیمه هادی که در اثر وارد شدن نی رو مقدار مقاومت آنها تغییر می کند ، عمل می نمایند .
این سنسورها با ولتاژ تغذیه 5 ولت کار می کند و دارای سه سیم می باشد دو سیم برای مثبت و منفی و دیگری برای سیگنال خروجی .
سنسور از یک ماده پیزو رزیستیو که بر روی کپسول فشاری قرار گرفته و نیز از یک مدار الکتر یکی تشکیل شده است . کل مجموعه در داخل یک محفظه درزبندی شده قرار گرفته و در معرض فشار(مثلا فشار منیفولد) قرار می گیرد .با تغییر شکل کپسول بر روی ماده پیزو رزیستیو ، نیرو وارد شده و مقاومت آن تغییر می کند.
تغییرات فوق توسط مدار الکترونیکی پردازش شده و به ی ک ولتاژ متغیر تبدیل شده و برای کامپیوتر ارسال می گردد . معروفترین کاربرد آن در سنسور فشار هوا در مدار سیستم سوخت رسانی انژکتوری می باشد .

[size=18]سنسورهای فیلم داغ:[/size]

از این سنسورها برای اندازه گیری مقدار هوای ورودی استفاده می شود عمدتاً در سیستمهای سوخت رسانی ب نزینی به کار می رود این سنسور از یک صفحه که از عناصر دارای مقاومت الکتریکی پوشانده شده و در دمای ثابتی نگه داری می شود تشکیل شده است . با عبور جریان هوا از کنار این صفحه دمای آن تغییر می کند . مدار الکترونیکی سنسور متوجه کم شدن دما شده و جریان الکتریکی را برای جبران کاهش دما ارسال می کند تا دما ثابت بماند . تغییرات جریان توسط مدار الکترونیکی پردازش شده و به یک ولتاژ متغیر تبدیل می شود . این سنسور دارای یک سنسور اندازه گیری دمای هوا نیز می باشد تا اطلاعات بدست آمده را اصلاح نماید .

[size=18]انواع دیگری از سنسورها :[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor1.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor7.jpg[/img][/align]
[align=center]فرستنده و گیرنده نوری[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor2.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sensor3.jpg[/img][/align]
[align=center]سنسور اولتراسونیک[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توضیحات جامع و کامل است،
اما چند نکته:
ترانزیستور بدون شک مهمترین و چالش برانگیزترین المان الکترونیکی است.
اگر مدارات الکترونیکی را به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کنیم ، همانطور که sina12152000 فرمودند ، در مدارات آنالوگ از ناحیه فعال ( خطی ) ترانزیستور و در مدارات دیجیتال از نواحی قطع و اشباع ترانزیستور استفاده می کنند.
و زمانی که ترانزیستور در ناحیه خطی است ، آن را می توان در ساده ترین تعریف به عنوان یک منبع جریان کنترل شده با جریان (bjt) و یک منبع جریان وابسته به ولتاژ (fet) در نظر گرفت.

مدارات الکترونیکی می توانند تماما با المانهای مجزا و به صورت غیر مجتمع طراحی شوند ولیکن همانطور که فرمودند این کار محدودیت هایی را به دنبال دارد که با در نظر گرفتن این محدودیت ها ( توان مصرفی زیاد ، اندازه تمام شده بزرگ ، هزینه زیاد ، فرکانس عملکرد پایین و ... ) مدارات مجتمع را می سازند.
بنابراین امروزه مدارات الکترونیکی می توانند : تماما مجزا ، بخشی مجزا و بخشی مجتمع ، یا تماما مجتمع باشند.
به طور مثال تقویت کننده های عملیاتی نوعی مدارات مجتمع آنالوگ هستند که برخی از کاربردهای آنها را فرمودند.
در مورد مبدل ها هم توضیحات خوبی دادند.
sina12152000 در مورد Proteus 7 Professional هم خوشحال می شویم اگر لینک دانلودش را قرار بدهید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با عرض پوزش بخاطر مشکل اینترنت نتوانستم زودتر از این پست بدهم :

لینک دانلود پروتیوس 7.6 (حدود 68 مگابایت)

http://www.4shared.com/file/137235994/6c7ee208/P76.html

دانلود کرک نرم افزار (حدود 35 کیلوبایت)

http://yazdkit.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=LXK+Proteus+7.6+SP0+v1.0.0_2.zip

اگر سوالی داشتین حتما بپرسین انشاا... بحث را ادامه خواهم داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]خوب بحث طراحی را با طرح مدار کنترل از راه دور توسط سنسورهای مادون قرمز ادامه می دهم.
لازم به ذکر است که مداری که در ذیل توضیح داده می شود از این [url=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1+%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84+%D8%A7%D8%B2+%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D8%AF%D9%88%D8%B1+%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7+%D8%B3%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86+%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2++1&SSOReturnPage=Check&Rand=0]منبع[/url] آورده می شود بخاطر اینکه خیلی خوب و با جزئیات توضیح داده است مدارهای مشابه که خودمان قبلا کار کرده ایم ساده تر و کاربردی تر هستند ولی حوصله توضیح دادن به این شکل را ندارم ضمن اینکه اگر خوب وارد قضیه شوید براحتی می توانید نیاز خود را با توجه به بازار تامین کنید.
بعدا بیشتر وارد صحبت خواهم شد می توانید مدارات ذیل را در صورت کامل بودن Library نرم افزاری که گذاشتم شبیه سازی کنید.
[/color]
در زیر با یک مدار کنترل از راه دور که تا فاصله 10 متر و بیشتر را کنترل می کند.، آشنا می شوید.این مدار شامل دو قسمت گیرنده و فرستنده است.به همرا دوعدد سنسور مادون قرمز که یکی در قسمت گیرنده و دیگری در قسمت فرستنده است.
این مدار یک مدار یک کاناله است.یعنی شما می توانید تنها یک سویچ را تحریک کنید یا یک LED را روشن و خاموش کنید.در واقع کنترل شما تنها بر روی یک نقطه است.
هر دو قسمت فرستنده و گیرنده را به صورت مجزا بر روی دو برد برد مجزا پیاده سازی کنید.
[color=blue](نکته اینجاست دقت کنید این یک کاناله بودن یا چند کاناله بودن بعدا به درد ما می خورد)
[/color]
[size=18]قطعات مورد نیاز :[/size]

[size=18]قسمت فرستنده[/size]

1. 1 عدد آیسی 555
2. 1 عدد کلید push -bottom
3. 1 عدد سنسور مادون قرمز فرستنده
4. 2 عدد خازن 0.01UF
5. 1 عدد مقاومت 10 اهم
6. 1 عدد مقاومت 1.8 کیلو اهم
7. 1 عدد مقاومت 220 اهم
8. 1 عدد رگولاتور 7805
9. 1 عدد خازن 470 میکروفاراد

[size=18]قسمت گیرنده[/size]

1. 1 عدد سنسور مادون قرمز گیرنده با نام PIC-2319SMB
2. 1 عدد آیسی 555
3. 2 عدد خازن 10 میکروفاراد
4. 2 عدد خازن 0.01 میکروفاراد
5. 1 عدد مقاومت 470 اهم
6. 1 عدد مقاومت 100 اهم
7. 1 عدد مقاومت 10 کیلو اهم
8. 1 عدد مقاومت 100 کیلو اهم
9. 1 عدد LED
10. 2 عدد برد بورد
11. سیم تلفنی
12. 1 عدد رگولاتور 7805
13. 1 عدد خازن 470 میکروفاراد


[size=18]نقشه مدار فرستنده[/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/infrared120.jpg[/img][/align]

در نقشه همانطور که ملاحظه می کنید.در قسمت تغذیه که جدا از مدار اصلی کشیده شده از یک رگولاتور 7805 استفاده شده است.ولتاژ ورودی بین 9 تا 12 ولت و پایه وسط این رگولاتور زمین شده است.پایه خروجی که ولتاژ 5 ولت را برای تغذیه مدار می سازد نیز با یک خازن 470 میکروفاراد به زمین اتصال داده شده است.

L7805

مطابق معمول در ابتدا تغذیه آیسی را ببندید.پایه 8 و 4 تغذیه مثبت و پایه 1 تغذیه زمین است.،این پایه ها را بر روی برد بورد با استفاده از سیم تلفنی متصل کنید.پایه 2و6 را به طور مستقیم به یکدیگر متصل کنید.از اتصال مشترک پایه های 2و6 با یک مقاومت 1.8 کیلو اهم به پایه 7 ارتباط دهید.
حال از پایه 7 با یک مقاومت 220 اهم به مثبت منبع تغذیه متصل نمایید.
باز از پایه های مشترک شده 6و2 با یک خازن 10 میکروفاراد به زمین متصل نمایید.

پایه 5 آیسی 555 را نیز به طور مستقیم با یک خازن 0.01میکروفاراد به زمین متصل کنید.

پایه 3 را با یک مقاومت 10 اهم به یک سر کلید push-bottom و سر دیگر کلید push-bottom به سر مثبت یا آند سنسور فرستنده مادون قرمز متصل کنید.وسر منفی یا کاتد این فرستنده را به زمین متصل نمایید.
مسیر شارژ و دشارژ‌ این آیسی توسط مقاومتهای 1.8کیلو اهم،220 اهم و خازن 0.01 میکروفاراد در پایه های 2و6و 7 ایجاد می شود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید این آیسی به صورت استابل بسته شده است.
برای جلوگیری از نویز بین پایه های مثبت و منفی یک عدد خازن 470 میکروفاراد در قسمت فرستنده قرار دهید.

پالسهای مربعی شکل خروجی از پایه 3 آیسی 555 را می توانید توسط اسیلسکوپ مشاهده کنید.[color=blue](اگر با نرم افزار شبیه سازی کنید اسیلیوسکوپ دارد)
[/color]
[size=18]نقشه مدار گیرنده[/size]

تغذیه قسمت گیرنده نیز مانند قسمت فرستنده است.به این قسمت در قسمت فرستنده دقت کنید.
مطابق معمول تغذیه مثبت و زمین آیسی 555 را در ابتدا وصل کنید.پایه های 4و 8 آیسی 555 رابه مثبت منبع تغذیه و پایه 1 را به زمین متصل نمایید.

به پایه های سنسور مادون قرمز PIC-2319SMB به دقت نگاه کنید این سنسور دارای سه پایه است.یک پایه مربوط به تغذیه پایه دیگر زمین و پایه سوم پایه خروجی است.که نسبت به دریافت امواج مادون قرمز از خود واکنش نشان می دهد.
در بالای پایه خروجی این سنسور حرف E انگلیسی به صورت برعکس وجود دارد.

پایه کنار این پایه،پایه 2 این سنسور است که می بایست زمین شود.پایه بعدی پایه شماره 3 یا پایه تغذیه است.
این نوع سنسورهای گیرنده مادون قرمز به خاطر داشتن تغذیه حداکثر فاصله اییکه سنس می کنند.بیشتر از سنسورهای دو پایه معمولی است.

پایه 2 این سنسور را همانطور که در نقشه مشخص است.به زمین متصل کنید.پایه 3 را یکبار با مقاومت 470 اهم به مثبت ولتاز و از همین پایه با یک خازن 10 میکروفاراد به زمین متصل کنید به صورتیکه پایه منفی این خازن در زمین باشد.

پایه یک این سنسور را با یک خازن 0.01 میکروفاراد به پایه 2 آیسی 555 و از پایه 2 با یک مقاومت 10 کیلو اهم به مثبت منبع تغذیه متصل کنید.

پایه 6و 7 را به یکدیگر متصل کنید.،و از این اشتراک با یک مقاومت 100 کیلواهم به مثبت منبع تغذیه متصل نمایید.

پایه 5 را با یک خازن 0.01 میکروفاراد به زمین متصل نمایید.پایه خروجی 3 را با یک مقاومت 470 اهم به سر مثبت یا آند LED متصل نمایید.

همانطور که در شکل مشخص است.در قسمت گیرنده آیسی 555 به صورت مونو استابل بسته شده است.در واقع این آیسی می بایست از جایی تحریک شود .تا در خروجی پالس ایجاد کند.تحریک این پایه همانطور که در نقشه مشخص است.،بوسیله پایه 1 سنسور PIC-2319SMB انجام می گیرد.زمانیکه پایه 2 آیسی 555 تحریک شود.خازن 10 میکروفارادی به همراه مقاومت 100 کیلواهم شروع به شارژ می کند.
تحریک پایه 2 با ولتاژ زمین یا صفر است.

در مدت شارژ خازن تا اینکه کاملا شارژ شود در خروجی لبه بالارونده پالس را داریم.در این مدت LED روشن می مانند.پس از شارژ کامل خازن پایه 6 آیسی 555 تحریک می شود.با تحریک این پایه در خروجی لبه پایین رونده پالس را داریم در این مدت LED خاموش است.،چرا که اختلاف پتانسیل بوجود آمده در جهت عکس قرار گرفتن LED است.اگر جهت LED را عوض کنید در هنگام ارسال پالس LED خاموش می شود.،ودر حالت عادی که پالسی ارسال نمی شود .،روشن باقی می ماند.،تا اینکه شما دومرتبه با فشار کلید PUSH -BOTTOM در قسمت فرستنده ، پایه 2 آیسی 555 را در قسمت گیرنده تحریک کنید.اگر از خازنی بزرگتر از 10 میکروفاراد استفاده کنید.،مدت زمانیکه LED روشن می ماند بیشتر خواهد بود.
و اگر از خازنهای کوچگتر از 10 میکروفاراد استفاده کنید.LED پس از روشن شدن به سرعت خاموش می شود.

اگر رنج خازنی که استفاده می کنید.،خیلی کوچک باشد.، شما دیگر روشن شدن LED را نخواهید دید.،چراکه سرعت شارژ شدن خازن و تحریک پایه 6 آیسی 555 آنقدر سریع است که LED فرصت واکنش یا عکس العمل را ندارد.

اگر بخواهید خروجی شما در قسمت گیرنده تا ارسال پالس بعدی از فرستنده HIGH باشد.، یا LED روشن باقی بماند.می بایست از آیسی های نگهدارنده یا LATCH استفاده کنید.به جای LED از هر المان دیگری مانند یک سوییچ یا رله و بیزر نیز می توانید استفاده کنید.انتخاب المان بستگی به طراحی شما دارد.

همانطور که در ابتدا گفته شد هر یک از مدارت فرستنده و گیرنده را بر روی دو برد بورد یا برد مسی سوراخدار مجزا قرار دهید.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GIRANDEH1111.jpg[/img][/align]

[color=red]ادامه دارد ....[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.