Davood

تاپیک جامع هواگردهای بدون سرنشین (U.A.V/ Unmanned aerial vehicle)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


استفاده از هواپیماهای بدون خلبان می تواند قدم بزرگی در پیشرفت هوانوردی و ایجاد امنیت بیشتر در آسمان پر ازدحام امروز و بخصوص آینده باشد.
از سال 1997 هواپیماهای بدون خلبان در ارتش آمریکا استفاده می شد و اکنون دولت این کشور تصمیم دارد بیشتر آنها را به کار گیرد و در مواردی چون حفاظت از مرزها، دستگیری مجرمین و کمک در هنگام بروز حوادث طبیعی نیز آنها را به پرواز درآورد.
برخی از شرکت ها بر این عقیده اند که هواپیماهای بدون خلبان پتانسیل تجاری بسیار بالایی برای استفاده در زمینه های مختلف - از بذر افشانی محصولات کشاورزی گرفته تا پیش گویی وضع هوا - دارا می باشند.
نیک ساباتینی (Nick Sabatini)، از مدیران مسئول امنیت هوایی، معتقد است به کارگیری و توسعه هواپیماهای بدون خلبان، قدم بزرگی در تحول هوانوردی خواهد بود. هر چند او با هواپیماهای تک نفره که هیچ اطمینانی به امنیت آنها نیست، مخالف است.
FAA ( اداره کل هوانوردی : Federal Aviation Administration) با دو مشکل اساسی در این زمینه روبروست :
- اگر به هر دلیلی ارتباط اپراتور با هواپیما قطع شود، چه اتفاقی روی خواهد داد؟
- به منظور اینکه هر هواپیما قادر به تشخیص هواپیماهای دیگر بوده و بتواند از آنها دوری کند، دستیابی به یک بسیار پیشرفته مورد نیاز است.
سال گذشته FAA دو هواپیمای بدون خلبان را برای استفاده های تجاری تست کرد. طبق اظهارات ساباتینی، امسال با تست 50 نوع دیگر از این هواپیماها موافقت شده است.
رابرت آون (Robert Owen)، پرفسوری از دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle می گوید : "صنایع نظامی و غیر نظامی از FAA درخواست کرده اند که هواپیماهای بدون خلبان را در فضای هوایی آمریکا به پرواز درآورد."
"مجلس باید FAA را تشویق کند که مراحل لازم جهت کسب مجوزعملیات نظامی و غیر نظامی - تحت محدویت های مناسب – تسریع کند."
در حال حاضر اگر ارتش یا دولت آمریکا بخواهد یک هواپیمای بدون خلبان را در محدوده هوایی غیرنظامی به پرواز درآورد، FAA چنین اجازه ای را در مناطق غیرمسکونی، مشروط بر اینکه هواپیمای مربوطه توسط شخصی از روی زمین یا هواپیمای دیگری که آن را تعقیب کند، کنترل شود، خواهد داد.
در درخواست دایک ویترینگتون (Dyke Weatherington) نماینده طرح هواپیماهای بدون خلبان، از دفتر معاونت وزارت دفاع آمده است که :
"ما از وزارت دفاع تقاضا داریم که برای انجام آزمایشهای غیرنظامی و تجاری نیز به فضای هوایی کشور دسترسی داشته باشیم."
طبق اظهارات یکی از اعضای انجمن خلبانان و مالکین هواپیما، هنوز هیچگونه آزمایش قطعی برای اثبات امنیت هواپیماهای بدون خلبان در محدوده های هوایی که هواپیماهای معمولی در آنها بی خطر هستند، انجام نشده است.
این هواپیماها نه تنها قادر به تشخیص و دوری از دیگر هواپیماها نیستند، بلکه نمی توانند به راهنمایی های کنترل ترافیک هوایی نیز جواب دهند. تنوع این هواپیماها یکی از مشکلاتی است که تنظیم کردن آنها را دشوار کرده است.
در حال حاضر هواپیماهای بسیاری وجود دارند که به خودی خود پرواز می کنند و تنها از راه دور توسط یک اپراتور کنترل می شوند. وزن برخی از آنها حتی از یک پوند هم کمتر است و برخی دیگر ممکن است طول بال هایشان از یک بوئینگ 737 بیشتر باشد.
مقامات دولتی و قانونگذاران آمریکا هم اکنون در حال بررسی امنیت هواپیماهای بدون خلبان در محدوده های فضایی غیر نظامی هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از فعاليت شما. پهبادها آينده بسيار روشني دارند و حتي اين امكان وجود دارد كه 50 سال بعد نيروي هوايي ٪90 پهپاد باشد؟ ما در اين بخش سرمايه گذاري كرده ايم اما بايد بيشتر شود چون واقعا ارزشش را دارد و نه تنها هزينه جنگ را كم ميكند بلكه تلفات انساني را صفر خواهد كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله.البته ایران هم در ضمینه ی پهبادهای شناسایی به پیشرفت های بزرگی رسیده است. :D اگه اشتباه نکنم بعد از رزمایش ضربت زوالفقار بود که شبکه خبر فیلمی از ناو هواپیما بر امریکایی در خلیج فارس رو نشون داد که توسط یک پهباد شناسایی ایران گرفته شده بود.فکر کنم این فیلم توی سایت http://www.youtube.com هم باشه. :)
حالا اينارو ببينيد :D
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب بود ميخواستم بپرسم كه آيا ساخت پهپاد به صورت شخصي منع قانوني دارد (در صورت مسلح بودن )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله منع قانونی دارد و اگر گیر بیفتی بقیش رو خدا عالم است. ولی میتوان پرنده های سبک کنترل از راه دور طراحی و ساخت که مشکلی پیش نیاید. البته باز هم به پرواز در آوردن در همه جا مقدور نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]تصویر[/align]

پس از جنگ جهاني دوم، كارشناسان امور نظامي نگاه ويژه‌اي بر تسليحات و جنگ‌افزارهايي داشتند كه با استفاده از كمترين نيروي انساني (جهت كاهش تلفات جاني) عمل مي‌كردند.

از طرف ديگر يكي از مشكلات استفاده از نيروي انساني مانند خلبانان، اطلاعاتي بود كه آن‌ها داشتند و اگر اسير مي‌شدند دشمن شروع به تخلية اطلاعات نظامي آن‌‌ها مي‌كرد.

يكي از راه‌هاي فرار از چنين مشكلاتي ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين (Unmmand Air Vehid = UAV) بود و كشورهاي مقتدر صنعت هوا فضا با صرف بودجه‌هاي هنگفت تحقيقاتي، شروع به ساخت انواع هواپيماي بدون سرنشين كردند.

ساخت يك هواپيماي بدون سرنشين احتياج به ائتلاف مهندسان هوافضا، ‌الكترونيك و مخابرات دارد، كه مشخصا نقش مهندسان هوافضا متمايزتر است.

ساخت يك هواپيماي بدون سرنشين مشكلات بسياري دارد. طراحان و مهندسان با نگاه به نوع عملياتي هواپيماهاي بدون سرنشين بايد ضامن ميزان برد و مدار مداومت پروازي متناسب آن و از همه مهم‌تر پايداري پروازي آن باشند.

ايجاد شرايط پايداري پروازي براي پرنده‌اي كه به دور از ارتباط مستقيم نيروي انساني عمل مي‌كند احتياج به حسگرهاي ارتباطي قوي و عملگرهاي دقيق دارد.

به عنوان مثال اگر يك هواپيما بدون سرنشين در زمان پرواز با يك جبهه‌ هواي نامناسب برخورد كند، بايد وضعيتش را سريع به مراكز زميني يا هوايي مخابره كند و بلافاصله فرمان‌هاي تصحيح و پايداري را براي تعادلش بگيرد . البته بسياري از اين مسائل در يك هواپيماي بدون سرنشين به صورت هوشمند انجام مي‌شود.

يكي از شاهكارهاي طراحي در هواپيماي بدون سرنشين، هواپيماي شاهين جهان (global Hawk)آمريكا است كه بيشتر براي مقاصد جاسوسي و اطلاعاتي استفاده مي‌شود.

از سال2000 ميلادي تاكنون طرح‌هاي بسيار شگفت‌آوري از هواپيماهاي بدون سرنشين ارائه شده كه در ميان آن‌ها چندين هواپيماي جنگنده بدون سرنشين (UCAV) نيز وجود داشته و حتي به مرحلة عملياتي رسيده است. مانند X-46 ملقب به پگاسوس.

از كشورهايي كه در زمينة ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين تاكنون فعاليت‌هاي بسياري كرده‌اند مي‌توان به آمريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه، آلمان و از همه مهم‌تر رژيم اشغالگر قدس اشاره كرد.

روزنامه همشهری

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممکنه کسی بگه که امکان شناسایی پهباد توسط دشمن چقدر است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممکنه کسی بگه که امکان شناسایی پهباد توسط دشمن چقدر است؟

بايد نوع پهپاد مشخص بشه
اينكه ميگن رادار گريزه در مورد همه صدق نمي كنه و در بعضياشون مقطع راداري بالاست
ايده آل ترين مورد استفاده جايي هست كه امكان شناسايي زميني وجود نداره و از پهپاد در عمليات شناسايي ايتفاده ميكنن
مثلا چيزي كه توش جمهوري اسلامي سهل انگاري ميكنه استفاده از پهشاد ها براي رديابي و شناسايي كاروان هاي قاچاق مواد مخدر و كالا هاي قاچاق هست! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مثلا چيزي كه توش جمهوري اسلامي سهل انگاري ميكنه استفاده از پهشاد ها براي رديابي و شناسايي كاروان هاي قاچاق مواد مخدر و كالا هاي قاچاق هست!


اين مسئوليت كه گفتي بيشتر بر عهده‌ي سپاه و نيروي انتظامي هست و خبرهايي از استفاده‌ي سپاه از پهباد در مسير‌هاي ترانزيت مواد مخدر وجود داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرزهای شرقی عامل اصلی ورود مواد مخدر هست همینطور تروریست ها! میشه به یه پهباد شناسایی کرد با یکی دیگه حمله کرد بعد نتیجه رو با همون پهپاد دید!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مرزهای شرقی عامل اصلی ورود مواد مخدر هست همینطور تروریست ها!
میشه به یه پهباد شناسایی کرد
با یکی دیگه حمله کرد
بعد نتیجه رو با همون پهپاد دید!


تا اونجايي كهمن اطلاع دارم ايران هنوز داره روي پروژه‌ي مسلح سازي پهباد كار مي‌كنه و هنوز پهبادها مسلح نشدن و فقط براي شناسايي و زير نظر گرفتن راه‌هاي و معابر ترانزيتي مواد مخدر استفاده مي‌شه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الان از پهپادها بصورت نیمه گسترده در مرزهای شرقی کشور استفاده میشود ولی این پهپادها حتی اگر 1000 فروند باشند باز برای پوشش تمام مرزهای کویری با افغانستان ناکافی است و همیشه راههایی برای قاچاقچیان خواهد بود! بهترین راه بالا بردن هزینه انتقال مواد مخدر از ایران است که به فرهنگ سازی هم مربوط میشود! اینطوری وقتی در ایران مشتری برای مواد نباشد و امکان ترانزیت آن به اروپا از طریق ایران هم بسیار پرخطر باشد تقریبا از شر مواد مخدر خلاص میشویم. برای پهپادهای جنگی باید بگویم که چند مدل مجهز به موشکهای ضد زره ساخته شده ولی از تولید انبوه خبری ندارم. البته این قضیه مربوط میشود به جنگ تحمیلی و نصب تعدادی راکت rpg7 بر روی پهپادها و استفاده علیه نیروهای عراقی!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در 8 سال جنگ تحمیلی هم از پهپاد های رزمی استفاده شد و نمونش هم فکر کنم فیلم مهاجر هست پهپاد های جدید ایرانی قابلیت حمل جنگ افزار رو دارن و پهپاد های ایران متنهای به پهپاد های شناساسیی نمیشه و پهپاد انتهاری (شهادت طلب!) هم داریم!!! بهتره یه فرهنگ سازی از داخل بکنیم جلو مرزهامون رو بگیریم منطقه مرز هم منطقه ممنوعه حساب کنیم تا هر کس اونجا سر و کلش پیدا شد ایست ندیم و به جهنم بفرستیم :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لازم نیست معتادان رو اعدام کنیم مگر اینکه افرادی باشن که نه تنها برای خود خطرناک باشن بلکه برای جامعه و حتی دیگر زندانیان هم خطری محسوب میشن و به نوعی راه بازگشت براشون وجود ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.