Davood

تاپیک جامع هواگردهای بدون سرنشین (U.A.V/ Unmanned aerial vehicle)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دست شما درد نکنه ولی اگه از هر نمونه یه عکس میذاشتی خیلی بهتر بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دست شما درد نکنه ولی اگه از هر نمونه یه عکس میذاشتی خیلی بهتر بود

خواهش می کنم دوست عزیز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Dassault nEUROn یک پهپاد جنگی (Unmanned Combat Air Vehicle) است که توسط کمپانی فرانسوی Dassault Aviation توسعه یافته است.

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Dassault_nEUROn.jpg

 

 



به عنوان یک پهپاد، نرون باندازه قابل توجهی بزرگتر و پیشرفته تر از همتایان شناخته شده اش مانند MQ-1 است که برد و ظرفیت حمل تسلیحات و امکانات آن را به هواپیمای سرنشین دار نزدیک می کند. با وجودی که این پروژه هنوز حاضر نشده است اما تصاویر و اظهارات شرکای کنسرسیوم گویای این مطلب است که این پرنده قابل رقابت با Boeing X-45C و Northrop-Grumman X-47B خواهد بود. در فوریه 2006 ساب اعلام کرد که نرون 10 متر طول و 12 متر پهنا دارد و وزن آن 5 تن است که تقریبا به اندازه یک جنگنده میراژ 2000 می باشد. این پهپاد دارای تجهیزات حمله ی هوا به زمینِ مستقل با مهمات هدایت شونده دقیق و متکی بر بدنه خفاکار پیشرفته ی خود خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های نرون قابلیت کنترل در حالت اتوماتیک توسط یک جنگنده پیشرفته مانند رافال یا گریپن است که در این حالت کنترل آن شبیه بازی های استراتژیک Real Time خواهد بود.

برخی از اهداف این پروژه:
• برای حفظ و توسعه مهارت های دفاتر طراحی شرکت های هوافضای اروپایی که تا قبل از 2030 برنامه جنگنده جدیدی را در پیش رو ندارند که در حال حاضر تمامی پروژه های یوروفایتر، رافال، گریپن، JAS 39 همگی تکمیل یا در جریان تکمیل هستند.
• جهت بررسی و تایید فن آوری هایی که برای ساخت نسل بعدی هواپیماهای جنگی تا سال 2015 موردنیاز است.
• اعتبار بخشیدن به روند همکاری های خلاقانه از طریق تاسیس یک تیم صنعتی اروپایی که مسئول ساخت هواپیمای نسل بعدی خواهد بود.

[align=center]200606dassault-neuron2.jpg[/align]

سازندگان:
فرانسه، Dassault Aviation: پروژه را در ژوئن 2003 آغاز کرد.
مسئولیتها: سازنده اصلی، معماری کلی و طراحی، مونتاژ نهایی، سیستم کنترل پرواز، تست های کلی.(مسئول 50 درصد توسعه پروژه )
سوئد، Saab: در دسامبر 2005 به پروژه پیوست.
مسئولیتها: طراحی کلی، بدنه، آویونیک، سیستم سوخت و تست پرواز. (مسئول 25 درصد توسعه پروژه )
ایتالیا، Alenia Aeronautica: در 2005 به پروژه پیوست.
مسئولیتها: سیستم شلیک سلاح، سلاح های هوشمند، سیستم های الکتریکی، تست پرواز.
اسپانیا، EADS CASA: در فوریه 2007 به پروژه پیوست.
مسئولیتها: بال، ایستگاه کنترل زمینی، پیوند داده ها
و شرکتهای EAB, RUAG, Thales, Eads France از کشورهای یونان و سوییس و فرانسه دیگر پیمانکاران این پروژه هستند.

ماکسیمم سرعت نرون 0.8 ماخ بوده و قیمت هر فروند آن 25 میلیون یورو برآورد شده است.همچنین در طرح های اولیه قرار بود از موتور Adour Mk 102 (استفاده شده در جگوار) استفاده شود که به نظر می رسد با موتور Snecma M88 (موتور هواپیمای رافال) جایگزین شده است. آزمایش پروازی آن در 2010 انجام خواهد شد.

[align=center]300px-M88-2_Engine.JPG[/align]


منبع: ویکی پدیا
مترجم: Zaini
استفاده از اين مطلب منوط به درج لينك سايت ميليتاري و ذكر نام مترجم ميباشد.

عکس ها به گالری و تاپیک به بخش مربوطه منتقل شد!
sina12152000

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسيار عالي بود.

پس به احتمال زياد امسال شاهد اولين پرواز نرون خواهيم بود.نكات جالبي در ساخت اين پهپاد وجود دارد.مثلا اين طرح هم همانند طرحهاي ديگر اروپاپيها بصورت مشترك و با استفاده از توان تكنولوژيكي چند كشور اجرا شده و يا اينكه اين پهپاد از موتور يك جنگند اروپايي استفاده مي كند.

طرحهايي كه به صورت مشترك اجرا مي شوند علاوه بر تسريع در بهره برداري موجب انتقال دانشهاي مختلف به يكديگر مي شوند.


زحمت ZAINI عزيز در تهيه و ترجمه اين مطلب زيبا قابل تقدير است و تشكر ويژه مي كنم.

پاينده باشيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از جناب ZAINI

این شکل بدنه طرح اولیه برای بمب افکن B_3 بود.
راستی از توان حمل تسلیحات این پهپاد چیزی ذکر نشده؟
بالاخره دارای جایگاه داخلی هست یا نه؟ یا پنهانکاره یا نه؟ البته با توجه به شکل سازه میشه این احتمال رو داد ولی خوب با توجه به اندازه و همینطور استفاده از موتور جت کمی قضیه پیچیده میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از لطف دوستان ممنونم :lol:


نرون دارای 2 محفظه داخلی حمل سلاح است که قابلیت پرتاب بمب های هدایت لیزری 550lb رو داره.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3-neuron.jpg[/img]

همچنین طراحی نرون پنهانکاره و به گونه ای انجام شده که اثرات رادار و مادون قرمز کاهش پیدا کنه.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4-neuron.jpg[/img]

Charles Edelstenne نرون را به رئیس جمهور وقت فرانسه معرفی می کند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/z_17_DSCN5494_600.jpg[/img]


ماکت در ابعاد واقعی نرون در نمایشگاه پاریس2005 در کنار جنگنده رافال.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/8-neuron.jpg[/img]




[color=brown]عکسها به گالری انتقال یافت.

Babakim1[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من معذرت ميخوام ولي فكر كنم عكس ها منتاژ باشه[/quote]
مسلما همین طوره چون این پهپاد در حال ساخت هست و اولین پروازش رو انجام نداده. البته ماکتش رو در ابعاد واقعی تو نمایشگاه پاریس به نمایش گذاشتند و جز اون دو تا عکس بقیه کامپیوتری هستند.
[quote]
نكات جالبي در ساخت اين پهپاد وجود دارد.مثلا اين طرح هم همانند طرحهاي ديگر اروپاپيها بصورت مشترك و با استفاده از توان تكنولوژيكي چند كشور اجرا شده و يا اينكه اين پهپاد از موتور يك جنگند اروپايي استفاده مي كند.

طرحهايي كه به صورت مشترك اجرا مي شوند علاوه بر تسريع در بهره برداري موجب انتقال دانشهاي مختلف به يكديگر مي شوند.
[/quote]
حق با شماست و نکته ی دیگه ای که به ذهن من می رسه اینه که یکی از اهداف این پروژه رساندن اروپاییها به تکنولوژی های هواپیماهای نسل پنجم است با توجه به زمان بندی پروژه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مختصری از تاریخچه ی نرون:
در سال 1999، شرکت داسو پروژه LOGIDUC که یک پهپاد جنگی خفاکار بود را آغاز کرد که نتیجه ی آن پهپاد Dassault AVE-D بود. این پهپاد اولین پروازشرا در جولای 2000بعنوان نخستین پهپاد خفاکار اروپا انجام داد. از دیگر نتایج پروژه Dassault AVE-C Moyen Duc بود. داسو فاز سوم را از Grand Duc به نرون تغییر داد با پیوستن دیگر شرکای اروپایی هزینه توسعه آن کاهش یابد. بریتانیا به این پروژه نپیوست چون درگیر پروژه مشابه آمریکایی دیگری بود. همچنین آلمان نیز در این پروژه مشارکت نکرد.(ظاهرا بدلیل مشکلات مالی!). ارزش قرارداد 405 میلیون یورو است.

پرواز AVE-D در سال 2000:

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/262126229.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_262126229.JPG[/img][/url]

[i]لطفا این عکس و عکس های قبلی به گالری منتقل شود.[/i]




[color=brown]عکس به گالری انتقال یافت. فقط اگه ممکنه از تگ code استفاده نکنید. لینک عکس کافیه.

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]تاپیک بسیار پر باری بود. دستت درد نکنه. خوشحالم که دوباره دوست باسوادی مثل شما رو بعد از حدود یک سال در سایت میبینم. اون قولی که در مورد فعال کردن مسابقه داده بودم سر جاشه. :lol: [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متن مطالب زیر عینا از [b]فصلنامه پيك هوافضا[/b] (سال پانزدهم، شماره 56-57، پاييز و زمستان 1387) آورده شده است.

اولين استفاده سمبوليک از وسايل پرنده بدون سرنشين به زمان حضرت نوح برمي گردد که در قصص قرآني نيز بدان اشاره شده است. حضرت نوح پس از پايان طوفان، يک کلاغ و يک کبوتر را مامور کرد که به سمت خشکي پرواز کرده و از پايين رفتن آب از سطح خشکي خبر بياورند. اين ماموريت با موفقيت انجام شد و پرندگان با به همراه آوردن يک برگ درخت زيتون، نويد خارج شدن خشکي از زير آب را به ارمغان آوردند.
در سال 1883 يک دانشمند انگليسي به نام داگلاس آرشيبالد با نصب یک سرعت سنج بر روی کایت (Anemometer) سرعت باد را تا ارتفاع 1200 پا اندازه گيري کرد. همين شخص در سال 1887 يک دوربين بر روي کايت نصب نمود و اين کايت اولين ماموريت شناسايي انجام شده توسط يک وسيله پرنده بدون سرنشين را برعهده گرفت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image-7CBC_4B7069E9.jpg[/img][/align]

در سال 1898 ويليام ادي در جنگ آمريکا و اسپانيا به کمک کايت، صدها عکس تهيه نمود و اولين استفاده نظامي از پهپادها صورت گرفت.
در دهه 1910 در آغاز جنگ جهاني اول، ايالات متحده و ساير کشورها تحقيق بر روي پهپادهاي شناسايي را آغاز نمودند. اولين تلاشها توسط چارلز کترينگ از جنرال موتورز به ثمر نشست. وي يک هواپيماي بدون سرنشين موسوم به Kettering Aerial Torpedo یا Bug يا Kettering Bug براي ارتش ساخت. طراحي و ساخت اين وسيله پرنده 3 سال بطول انجاميد که توانايي پرواز به مسافت 40 مايل با سرعت 55 مايل در ساعت را داشت و 180 پوند مواد منفجره حمل مي کرد. اين وسيله پرنده با کنترل از پيش تنظيم شده به سمت هدف هدايت مي شد و بالهاي آن قبل از برخورد به هدف جدا مي شد.
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-KetteringAerialTorpedo.jpg[/img]
یک عدد Kettering Aerial Torpedo در موزه[/align]
و همانند يک بمب به هدف مي خورد. اين وسيله پرنده تا حدي شبيه موشکهاي کروز امروزي بود. با توجه به سابقه طولاني بهره برداري از پرنده هاي بدون سرنشين بدليل ضعف فنآوري خصوصا در زمينه سامانه هاي هدايتي و حسگرهاي عملياتي در نيمه اول قرن گذشته اين وسايل مورد استقبال واقع نشد و تنها در چند دهه گذشته مورد توجه خاص قرار گرفته اند.
با اينكه در طول 35 سال اخير انواع عملياتي هواپيماي بدون سرنشين، به عنوان وسايل شناسايي و مراقبت توسط نيروهاي نظامي بكار گرفته شده اند، تا امروز فعالي تهاي كمي در مورد توسعه كاربرد اين وسايل صورت گرفته است. اين در حالي است كه در همين دوره زماني، پشتيباني و موفقيت وسايل پرنده بدون سرنشين در مقايسه با هواپيماهاي سرنشين دار بسيار چشمگير بوده است. بنا به دلايلي، سازندگان وسايل پرنده بدون سرنشين در مسير پيشرفت اين وسايل به صورتي محتاطانه گام برداشته اند. در نتيجه اين وسايل كه امروزه UAV خوانده مي شوند، در مقايسه با نياز موجود به وسايل پيچيد ه تر براي كاربردهاي تهاجمي، تا به حال بسيار ساده و ابتدايي باقي مانده اند. به استثناي چند مورد خاص، بيشتر هواپيماهاي ساخته شده تا سال 1993 برد محدودي داشته اند، عموماً غير مسلح بوده اند، سيستم حفاظت شخصي ضعيفي داشته اند واساساً تحت پشتيباني مستقيم نيروهاي مستقر برروي زمين بكار گرفته شده اند.
پيشرفتهاي تكنولوژيك اخير در سيستم پيشرانش، موادمركب، طيف وسيع سيست مهاي مخفي از ديد رادار، سيستمهاي هدايتي و ريزسازي حسگرها و سلا حها، اكنون اين امكان را فراهم ساخته است كه از یک UAV نسبتاً ارزان قيمت در طيف وسيعي از ماموريتها كه شامل ماموريتهاي تهاجمي نيز مي گردد، بهره گيري نمود. اما تا به امروز بيشتر نيروهاي نظامي توجه بسيار كمي در تعقيب اين اهداف نشان داده اند. اين قضيه به خصوص در مورد نيروي هوايي صدق مي کند...

ادامه دارد




[color=brown]
عکسها به گالری انتقال یافت.

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]به بخش هواگردهای نظامی بدون سرنشین انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام و خسته نباشی جناب زاینی!

اینطور که صنعت پهپاد به سرعت پیشرفت میکنه احتمالا عمر جنگنده هایی چون اف22 به پایان نرسیده باید بازنشست شوند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب زاینی خسته نباشید. دست شما درد نکند.مقاله ی پربار و مفیدی می باشد.

[quote]این پهپاد دارای تجهیزات حمله ی هوا به زمینِ [color=darkred]مستقل[/color] با ....[code][/code][/quote]

دوستان بنده مفهوم این جمله را متوجه نشده ام. اگر کسی می داند ممنون می شوم توضیحی ارائه دهد.
به نظر من با توجه به استفاده از موتور جت و تصویر گرافیکی که از ان نشان داده شده است خروجی موتور به مانند بی 2 سرد نمی شود. همین طور سرعت انچنان بالایی نیز ندارد. به نظرم می توان ان را با موشکهای حرارت و گرما یاب شکار و یا اشکار کرد.
چیزی که بسیار مهم بود سازندگان ان می باشد. تمام تلاش اروپا این است که با اتحاد بتوانند قدرت مطرحی به مانند امریکا در جهان باشند و خود را مستقل از امریکا نشان دهند. اگر از خود اروپاییان کسانی که اخبار و سیاست و .. را دنبال می کنند بپرسید و با انها رابطه داشته باشید متوجه می شوید که تلاششان بیشتر روی این زمینه هست که مستقل بودن خود از امریکا در همه ی زمینه ها را نشان دهند و خود را یک قدرت جدا نشان دهند،نه به مانند دوران جنگ سرد پیرو و مطیع امریکا باشند.
جدا از ان به علت اینکه به تنهایی نمی توانند صنایع بزرگ را به پیش برده و با قدرتهای اقتصادی و نظامی بزرگ دنیا رقابت کنند دست به تولید مشترک می زنند که از غافله عقب نمانند.
نظر شخصی اینجانب این می باشد که کشور ما نیز باید به این عمل روی بیاورد. باید سیاست خارجی را ملایم کرده و با اتحاد با تعدادی از کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی دست به تولید بزند که هم بتواند این فاصله ی طولانی از غرب و شرق را جبران کرده و هم به روز و قابل رقابت باشد. هیچ چیز به مانند اتحاد نمی تواند موضوعی را به بهترین شکل جلو ببرد.
در مورد صنعت هوانوردی نیز به نظر من اگر روی پهباد سرمایه گذاری شود به صرفه تر و به عبارتی راهی میانبر خواهد بود. زیرا در اینده تصور نمی کنم دیگر جنگنده ی سر نشین دار مقرون به صرفه و عرضه شود.پهباد دارای هزینه ی کمتر از هر نظر می باشد و می توان عقب ماندگی را جبران و در اینده دارای رقابت و به عنوان قدرت مطرح جلوه نماییم.
در اینده نیروی هوایی به دست پهپادها خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام و خسته نباشی جناب زاینی!

اینطور که صنعت پهپاد به سرعت پیشرفت میکنه احتمالا عمر جنگنده هایی چون اف22 به پایان نرسیده باید بازنشست شوند![/quote]
[quote]جناب زاینی خسته نباشید. دست شما درد نکند.مقاله ی پربار و مفیدی می باشد. [/quote]

خواهش می کنم... البته تلفظ درست زِینی است (مثل زین العابدین).

[quote]دوستان بنده مفهوم این جمله را متوجه نشده ام. اگر کسی می داند ممنون می شوم توضیحی ارائه دهد. [/quote]
یحتمل منظور این بود که هدایتش مستقل از هدایت تسلیحات خواهد بود همون طور که میدونید این پهپاد از STANAG 7085 datalink بهمراه یه datalink کم سرعت استفاده می کنه که فرکانس های مختلفی دارند...
مورد بعد اینکه از اهداف پروژه پنهان کاری هم از لحاظ رادار و هم فروسرخ بود که نمی دونم چه شکلی می خواهند این کارو بکنند.


نکته جالب اینه که ایشون اولین هواپیمایی بود که تمامی مراحل طراحی و توسعه آن بصورت مجازی انجام شده .
http://www.dassault-aviation.com/uploads/RTEmagicC_VRC_240_02.jpg.jpg
http://www.dassault-aviation.com/uploads/RTEmagicC_Interview-J.-Louis_240.jpg.jpg

در اوایل 2009 ساخت اولین فروند آغاز شده و اولین پرواز اوایل 2012 انجام خواهد شد.(چند مرتبه اولین پرواز دچار تاخیر شد)
نازل های ساخت یونان
http://www.dassault-aviation.com/uploads/tx_templavoila/DM142_DSCN0012.jpg_4DImageD_04.jpg


آزمایش تونل باد
http://www.dassault-aviation.com/uploads/tx_templavoila/nEUROn_162.jpg
http://www.dassault-aviation.com/uploads/tx_templavoila/Neuron2_200.jpg

نمای بالا
http://www.dassault-aviation.com/uploads/tx_templavoila/neuron_dessus11-08_bleu_02.jpg

یک تصویر دیگه
http://corporate.ddo.net/upload/gallery/7/z_08_NEURON-006H-002_600.jpg

عکس یادگاری سران اروپا
http://corporate.ddo.net/upload/gallery/7/z_04_DSCN5490_600.jpg
http://corporate.ddo.net/upload/gallery/7/z_03_IMG_4576_600.jpg

یک فیلم هم از معرفی اش:
http://tv.dassault-aviation.com/web/c-2/v-506/neuron---2009-paris-air-show.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.