Blaze

بمب افکن ايليوشين- 28 سگ پرنده ارتش سرخ

Recommended Posts

il-28_1.gif



هواپيماي Il 28 اولين جت بمب افكن ارتش سرخ است كه اصالتا در در خود شوروي طراحي و ساخته شده و توليد انبوه گشته است.
اين هواپيماي روز پرواز روس در حقيقت معادل بمب افكن كانبراي نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا است كه در 8 آگوست 1948 اولين پرواز خود را انجام داد و در 1950 اولين اسكادران آن وارد خدمت در ارتش سرخ شد.
از اين بمب افكن سبك تعداد بسياري چه در خود شوروي و چه در ساير كشور ها مثل چين و چك اسلواكي سابق ساحته شد كه تعداد 6316 فروند در شوروي و 319 فروند در چين توليد شد كه به H 5 معروف است كه از اين تعداد 187 فروند را نمونه تمريني آن تشكيل ميدهند.

IL-28_4.jpg



اين هواپيما كه در اوايل دهه 1940 طراحي شده بود از دو موتور توربو جت رولز رويس كه قبل از جنگ سرد تحويل شوروي داده شده بود بهره ميبرد اما بعدا از موتور هاي توربو جت كليموف VK_1A در زير بالهاي خود استفاده كرد.
بالهاي صاف و بدون زاويه عقب نشيني كنترل اين هواپيما را در شيرجه هايي با سرعت بالا آسان مينمود.
بدنه اين بمب افكن لوله اي و به شكل سيگار است كه دماغه شيشه اي آن كاملا گرد و كاناپي آن حبابي شكل ميباشد و باله هاي دم آن داراي زاويه عقب تشيني هستند.

bil28_p_03_l.jpg



در دم اين هواپيما اپراتور راديو قرار دارد كه وظيفه ديگرش شليك به اهداف هوايي يا زميني است كه از پشت هواپيما را تهديد ميكنند.
براي اين كار از دو مسلسل كاليبر 23 م م مدل NR_23 استفاده ميشد كه مسلسل هاي نوك نيز از همين نوع بودند و در دريچه هاي حمل سلاح پاييني نيز گنجايش حمل تا 3 تن مهمات را داشت.

beagle_rear_gunner.jpg



اما سوابق عملياتي اين هواپيما:

اين پرنده به طور گسترده اي به بيش از 20 كشور جهان صادر شد كه اين كشور ها عمدتا كشور هاي عربي حوزه خليج فارس و آفريقا را شامل ميشدند.

مصر:


در سال 1956 اين هواپيما توسط شوروي به كشور مصر به رهبري جمال عبدالناصر براي مقابله با نيروهاي انگليسي مهاجم كه به بمب افكن هاي كانبرا مجهز بودند تحويل داده شد و اين پرنده ها در جنگ سوئز حضوري فعال به عنوان يك بمب افكن سبك داشتند اما در جنگهاي بعدي كه جنگ 6 روزه و يوم كيپور(رمضان) بودند اين هواپيما ها به ايفاي نقش متفاوتي پرداختند و اينبار به جاي آن كه نقش شكارچي را بازي كنند نقش طعمه آن هم طعمه اي آسان و بزرگ روي زمين را بازي كردند و در همان آغازين ساعات نبرد روي زمين هدف جنگنده هاي اسراييلي قرار گرفتند و منهدم شدند.
از اين رو شايد اين بمب افكن بد شانس ترين در جهان باشد كه در دو جنگ قبل از پرواز روي زمين از بين رفته و فرصتي براي پرواز حتي نيافته.

كوبا:

طي بحران موشكي كوبا در سال 1962 نخست وزير وقت شوروي خروشچف پذيرفت تا موشك ها از كوبا خارج شوند اما به مونتاژ اين هواپيما در آنجا ادامه داد.

نيجريه:

اين هواپيما توسط خدمه مصري در جنگ Biafra به كار گرفته شدند.

يمن:

در جنگ داخلي اين كشور در سال 1994 اين بمب افكن ها حضور داشتند.

كره شمالي:

خبر هايي تاييد نشده به گوش ميرسد كه حاكي از آن است كه اين كشور در خط مقدم خود تعدادي از 24 فروندي كه در دهه 1960 تحويل گرفته را مورد استفاده قرار ميدهد.

اين هواپيما در دو جنگ ديگر نيز حضور داشت كه يكي جنگ ويتنام بود و ديگري افغانستان.

از ديگر كاربران سابق اين هواپيما ميتوان به كشور هاي آلباني / الجزيره / بلغارستان / چك اسلواكي / آلمان شرقي / فنلاند / مجارستان / اندونزي / عراق / لهستان / روماني / سومالي / سوريه نام برد.
World_operators_of_the_Il-28.png

thumb_World_operators_of_the_Il-28.png



اما مدل هاي مختلف توليد شده توسط شوروي:

Il-28 : نمونه بمب افكن سبك

Il-28D: بمب افكن اتمي دور پرواز براي نيروي هوايي شوروي

Il-28R: نمونه شناسايي تاكتيكي مجهز به 4 تا 5 دوربين

Il-28REB: نمونه جنگ الكترونيك و مختل كننده رادار

Il-28RTR: نمونه حجمع آوري اطلاعات به صورت الكترونيكي و استراق سمع

Il-28S: مدلي با بالهاي عقب رفته ( هيچگاه به توليد نرسيد)

Il-28T: بمب افكن نيروي دريايي با قابليت حمل يك اژدر بزرگ يا دو اژدر كوچك

Il-28P: نمونه غير نظامي مشهور به Il 20

Il-28U: نمونه تمريني بدون رادار ومهمات و مجهز به يك كاناپي مجزا در جلو

Il-28ZA: نسخه اي براي نمونه برداري از جو

مدلهاي توليد شده در چين:

H-5 : نمونه بمب افكن سبك

HJ-5 : نمونه تمريني

H-5R or (HZ-5): نمونه شناسايي دور برد

HD-5: نمونه جنگ الكترونيك

B-5 : نمونه صادراتي

400px-II-28_Beagle_Iraq_1.jpg



مدلهاي توليد شده در چك اسلواكي

B-228: بمب افكن ساخته شده توسط Avia تحت ليسانس

CB-228: نمونه صادراتي

سر انجام اين پرنده پس از 40 سال از طراحي در دهه 1980 از خدمت در شوروي و بسياري از ديگر كشور ها بازنشسته شد.

مشخصات فني:

نوع: بمب افكن سبك

سازنده: ايليوشين (شوروي)

پيشرانه: دو موتور كليموف VK_1A هريك با كشش 26.48 كيلو نيوتون

طول: 17.6 متر

عرض بالها: 21.5 متر

ارتفاع: 6.7 متر

سرعت : 800 كيلومتر در ساعت در سطح دريا

سقف پروازي: 12300 متر

وزن خالي: 11890 كيلوگرم

حداكثر وزن برخاست: 21200 كيلوگرم

برد: 2400 كيلومتر در 10000 متري و 1135 كيلومتر در ارتفاع 1000 متري

تسليحات: 4 قبضه توپ 23 م م ( 2 تا در نوك و 2 تا در دم) 3000 كيلوگرم بمب در دريچه هاي داخلي

خدمه : 3 نفر



منابع:
http://www.fas.org/nuke/guide/russia/bomber/il-28.htm
و
http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-28

مترجم: Blaze


استفاده از اين مطلب بدون درج لينك و ذكر نام مترجم غير مجاز بوده و با دزدي فرقي ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون همشهری . مطلب جالبی بود . شبیه مدلهای بمب افن ها جنگ جهانی دوم ارتش المان است !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر بلیز جان.

برای دهه 50 و 60 و 70 بمب افکن تاکتیکی خوبی بوده و هزینه تولید و نگهداری پائین و سهولت در استفاده از ویژگیهای آن هست که باعث شد بصورت گسترده ای تولید و به دیگر کشورهای جهان صادر شود. اما همانطور که ذکر شد در جنگها با بدشانسی نتوانست حضور موثری داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش ميكنم دوستان

[quote]شبیه مدلهای بمب افن ها جنگ جهانی دوم ارتش المان است !
[/quote]

بله در حقيقت غرب و شرق پيشرفتهاي نظامي خودشون مخصوصا در عرصه زمين و هوا و زير سطح رو مديون آلمان ها هستند و به خاطر همين مسايل شوروي و آمريكا تا برلين كورس گذاشته بودند و هر كدوم كه زود تر بهش مي رسيدند بيشتر يشرفت ميكردند. نمونه اش هم مسلسل معروف كلاش كه اگه نگيم كپيه STG 44 هستش ولي خيلي بهش شبيه و روسهام الهام گرفتن از اين طرح آلماني رو رد نكردند.
(البته كلنل جان شما استادي و در محضر شما داريم درس پس ميديم icon_eek )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اما همانطور که ذکر شد در جنگها با بدشانسی نتوانست حضور موثری داشته باشد.
[/quote]



سلام دوستان.


فكر كنم مشكل اصلي براي اين بمب افكن برد كمه اونه !
در حد يه جنگنده معموليه ..

چنين بمب افكن هاي بايد خيلي بلند برد تر باشند .


علت وجود اون مسلسل پشت اي ال 28 هم اينكه كه چون اين بمب افكن خيلي توان مانوري وىژه مثل جنگنده ها رو نداشت ! و معمولا جنگنده ها اون موقع براحتي اينها رو با مسلسل منهدم ميكردند ! روي عقبش توپ گذاشتن...و البته اگر الان با اف 16 بخواي رهگيريش كني نميصرفه امرام خرجش كني حال ميده براي با توپ داگفايتي بزنيش كه اين مسلسلها غافلگيرت ميكنند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون مسلسل هاى جلوى هواپيما هم براى دفاع هوايى بوده ديگه؟ چون با توجّه به ارتفاع پروازى بمب افكن ها نبايد مسلسل ها براى حمله به زمين به كار مى آمدند؟ بمب افكن شبرجه اى كه نبوده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دستت درد نكنه. بيشتر به توپ ضد هوائي پرواز كننده شبيه.(چهار قبضه 23 ميلي متري ! )

[quote]سر انجام اين پرنده پس از 40 سال از طراحي در دهه 1980 از خدمت در شوروي و بسياري از ديگر كشور ها بازنشسته شد. [/quote]

[quote]يمن:

در جنگ داخلي اين كشور در سال 1994 اين بمب افكن ها حضور داشتند.
[/quote]

[quote]كره شمالي:

خبر هايي تاييد نشده به گوش ميرسد كه حاكي از آن است كه اين كشور در خط مقدم خود تعدادي از 24 فروندي كه در دهه 1960 تحويل گرفته را مورد استفاده قرار ميدهد.
[/quote]

بازم خدا پدر صنايع هوايمايي ايران رو بيامرزه كه اف 4 و اف 14 رو سرپا نگه ميارن. ظاهرا كره شمالي مقتصدترين كشور بوده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اون مسلسل هاى جلوى هواپيما هم براى دفاع هوايى بوده ديگه؟ چون با توجّه به ارتفاع پروازى بمب افكن ها نبايد مسلسل ها براى حمله به زمين به كار مى آمدند؟ بمب افكن شبرجه اى كه نبوده؟[/quote]

بله. اصولا بمب افكن هاي جنگ جهاني دوم براي اينكه شكار جنگنده ها با مسلسل هاشون نشن از مسلسل درون بدنشوناستفاده ميكردن كه تعداد اين مسلسل ها بستگي به اندازه بمب افكن داشت مثلا B_17 اگر درست يادم مونده باشه 2 مسلسل 2 لول در جلو و عقب داشت و دو مسلسل تك لول در طرفين بدنه اما بمب افكن سنگيني مثل B_29 يك مسلسل يابهتره بگيم توپ 4 لول در زير دماغه داشت و 4 توپ دو لول يكي هم محور با كاناپي و يكي زير بدنه و يكي روي بدنه و يكي در پشت داشت و دو مسلسل تك لول هم در طرفين.
علت اينهمه مسلسل هم اين بود كه چون در اوايل هيچ هواپيماي رهگير يا شب پروازي در ارتش هاي آمريكا و كلا متفقين وجود نداشت اين بمب افكن ها مجبور بودن بدون پشتيباني هوايي به ماموريت برند و از اونجايي كه قدرت مانور كمي هم داشتند بايد به اين شكل از خودشون مراقبت ميكردند.( البته بعدا كه جنگنده دور پرواز P_51 mustange به بازار آمد زحمت اين بمب افكن ها كم شد)
حالا اين بيگل هم همون موقع ها طراحي شده بود و زمان جنگنده هاي نسل يك به ميدون ميرفت كه سلاحي جز يكي دو قبضه توپ با راكت نداشتند و ميتونست با ابن مسلسل ها تا حدودي از خودش مراقبت كنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روسها تا آخرش به این طرح مسلسل دفاعی وفادار بودند. اولین هواپیمایی که روش این مسلسلها رو نبسته بودند توپولوف-140 بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون رضا جان عکسهای خوبی هستن. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.