Skyhawk

بالگرد ترابری سی-اچ-47 شینوک ( Boeing CH-47 Chinook)

Recommended Posts

هليکوپتر ترابري شینوک MH-47

mh47e-3b.jpg


اوایل دهه 1990 بوئینگ 26 فروند شینوک MH-47E را برای تیم نیروهای عملیاتی ویژه تولید کرد. با 11 فروند MH-47D مدرن شده - آنها جزء پیشرفته ترین هلیکوپترهای عملیاتی حال حاضر ارتش آمریکا هستند. از جمله ویژگیهای شینوک MH-47E میتوان به چابکی فوق العاده/چند منظوره بودن/ تحرک بالا در عملیات مشترک/ قابلیت عملیات تحت هرگونه شرایط جوی/ کاکپیت دیجیتالی اشاره کرد. MH-47 همچنین مجهز به سیستم مادون قرمز و رادار مراقبت و احراز برخورد با موانع زمینی نیز میباشد که شرایط پرواز در ارتفاع بسیار کم را برای آن در سختترین شرایط فراهم کرده است.


شینوک MH-47E مدلی برگرفته از CH-47D است. MH-47D و MH-47E قابلیت سوختگیری هوائی را نیز دارند و به خاطر اضافه شدن به حجم سوخت MH-47E و برای جلوگیری از بروز سانحه و آتش سوزی- بوئینگ سیستم احتراز از آتش سوزی/ انفجار را روی آن نصب کرد. از کاربران MH-47E میتوان به هنگ 160 هوابرد نیروهای مخصوص آمریکا اشاره کرد. از جمله ویژگیهای به کار گرفته شده در MH-47E میتوان به تیغه فایبر گلاس و مقاوم در برابر آتش توپخانه ضد هوائی تا کالیبر 23 میلیمتر را اشاره کرد.

mh-47eda.jpg


کاکپیت پیشرفته MH-47E


MH-47 دارای مخازن سوخت با ظرفیت بالا همچنین سیستم سوختگیری در هوا میباشد از این روی MH-47 قادر به پروازهای برد بلند و طولانی مدت است. MH-47 همچنین قادر به پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پست جهت نفوذ تیمهای عملیاتی ویژه و خروج از منطقه در شب و هوای نامساعد میباشد. فناوری به کارگرفته شده در CH-47F با انجام تغییراتی در 30 فروند هلیکوپتر جدید MH-47G به کار گرفته شده. این هلیکوپتر نیازمند آن بود تا در حالت غیر محسوس و در شعاع 300 ناتیکال میل و در ارتفاع پائین در شب و روز بر فراز هرنوع عوارض زمینی قادر به انجام عملیات برای نبروهای مخصوص باشد.
MH-47G دارای سیستم آوینیک دیجیتالی کاملا یکپارچه CAAS میباشد. CAAS در حال حاضر جزء پیشرفته ترین سیستمهای هلیکوپتری در ارتش آمریکا است که شامل FLIR سیستم مادون قرمز نگاه به جلو و رادار احراز از برخورد با موانع زمینی و پرواز در ارتفاع پست در محیطهای با دید کم و ناکافی و شرایط جوی نامساعد است.

از جمله سیستمهای پیشرفته موجود در MH-47E میتوان به:
ATK AN/AAR-47 سیستم هشدار دهنده نزدیک شدن موشک
سیستم جمر Northrop Grumman ALQ-162 Shadowbox
ITT ALQ-136/V پالس جمر
رادار هشدار دهنده Raytheon APR-39A
سیستم دفاع یکپارچه BAE
M-130 چف و فلیر اشاره داشت.
قابل ذکر است که کاکپیت MH-47E دارای نمایشگر نقشه زمینی است.

تسلیحات:
مجهز به دو مقر تیربار یکی در سمت راست درب خدمه و دیگری در سمت چپ پنجره اول.تیربار ها میتوانند M134 7.62mm شش لول یا تیر بار 7.62 میلیمتری باشند. MH-47E میتواند به موشکهای Stinger نیز مجهز شود.

MH-47G دارای امکاناتی برتر از مدلهای شینوک MH-47D و MH-47E میباشد:
آویونیک پیشرفته تر با مدیریت ماموریت دیجیتال یکپارچه
دارای GPS دوبل
قابلیت دریافت و نمایش NRTID


MH-47 در حال سوختگیری هوائی
chinook18.jpg



ارابه های فرود MH-47E مشابه همان ارابه های بکار گرفته شده در شینوک CH-47D است اگرچه چرخهای جلوئی 3 فوت به خاطر جای دادن مخازن سوخت به جلو برده شدند. بنا به نوع ماموریت این امکان برای MH-47E هست که بتواند از landing skis نیز استفاده کند. MH-47E مجهز به یم بوم سوختگیری خارجی مستقر در سمت دماغه میباشد. تیغه های MH-47E جهت سهولت میتوانند جمع شوند.
مشخصات:
کاربر: فرماندهی عملیات ویژه امریکا
تعدادساخته شده: 26 فروند + 1 فروند پیش نمونه
شروع برنامه : دسامبر1987
اولین پرواز پیش نمونه: 31 می 1990

کارخانه سازنده موتور: Textron Lycoming
مدل موتور: دو دستگاه T55-L-714
حداکثر قدرت موتور: shp 4867
تعداد تیغه: 3 در هر هاب- فایبر گلاس

تعداد خدمه: 2 نفر
ظرفیت کابین: 44

وزن خالی: 26,918 پاوند
حداکثر وزن برخاست: 54,000 پاوند
حداکثر سرعت: 177 مایل بر ساعت
حداکثر سرعت گشت زنی: 161 مایل بر ساعت
طول بدنه: 15.87 متر

ظرفیت سوخت داخلی (استاندارد): 7,828 لیتر
سه مخزن سوخت کمکی هر کدام: 3,028 لیتر

mh47e-29.jpg



منبع: Boeing
برگرفته از سایت سنترال کلابز
http://www.centralclubs.com/forum-f52/mh-47e-g-t34029.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ممنون رضا جان. به بخش بالگردهای نظامی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ظاهرا بیشتر بهسازی ها در زمینه آوینیک، تجهیزات الکترونیکی و سنسورها انجام شده و از نظر ساختاری تفاوت خیلی زیادی با نمونه اصلی نداره.( به جز افزایش حجم سوخت) شاید ما هم بتونیم خیلی از این تجهیزات ناوگان هلیکوپتری خودمون رو بازسازی کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از مقاله زیبای جناب بویینگ، شینوک یکی از بهترین هلیکوپترهای ترابری تاریخ هوانوردی جهان است،
فقط لطفا بعد از خروج از اسکرول با تاپیک های مشابه ادغامش کنید! icon_cheesygrin
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام !

جالب بود !


توي اون تصوير اولي گويا متعلقات ناشناسي به شينوك متصل شده !؟

تصوير اخر هم احتمالا به وسيله يه شينوك ديگه كه جلوتر حركت ميكنه و در عقبي رو باز گذاشته گرفته شده تصوير خيلي جذاب و منحصر به فرديه ...

در كل اين هليكوپتر يكي از اسطوره هاي جنگ ايران و عراقه كه خيلي نقش مهمي هم در جنگ داشت ! گويا خلبانان ايراني توي شب با اون بدون هيچ گونه تجهيزات ديد در شبي ! توي منطقه دشمن با چراغ خاموش نيرو پياده ميكردند .. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شاید ما هم بتونیم خیلی از این تجهیزات ناوگان هلیکوپتری خودمون رو بازسازی کنیم
[/quote]

سلام
مطلب جالبي بود همراه با عكسهاي زيبا. منم با اقا رضا موافقم. اگر امكان ارتقا داشته هنوز هم يكه تاز هستند.
سوالي كه ذهن منو مشغول كرده اينه كه اين نوع هلي كوپتر نياز به دانش خاص و يا تجهيزات خاص براي توليدش داره؟

با توجه به اينكه صنايع هلي كوپتر سازي مدتي هست كه دست به ساخت زده امكان نمونه هاي مشابه در داخل وجود داره ؟ ( با حجم ترابري بالا )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هلیگوپتر از نظر مکانیکی وسیله خیلی پیچیده ایه. تازه بیش تر از هر چیز ساختنش وابسته به دانش متالورژی هست که متاسفانه ما فعلا توش قوی نیستیم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوبه ، ما الان يه 50 تايی از اين تيپ هلی كوپتر ها احتياج داريم، داداش بردش رو ننوشتی ها icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين بالگرد با 2ميليون قطعه(!) كه بيشترش هم مربوط به هاب هاى دوگانه اش هست٬ يكى از پيچيده ترين چرخبال هاى جهان است كه واقعاً سرويس و نگهدارى خاصى رو مى طلبه. براى ارتقاى بالگردهاى موجود٬ همان طور كه بيشتر كاربرها به اين سمت رفته اند٬ بايد روى تغيير جنس و كارايى ملخ ها توجّه كرد. تغيير طراحى ملخ ها و طرح ريزى مجددشان ٬ بسيار روى عملكردهاى اين وسيله تأثير مى ذاره. در درجه بعدى٬ با مقدارى خرج٬ مى توان انواع ارتقاى اويونيكى انجام داد. دانش متالوژى هم كار زيادى مى طلبه ولى تيپش مثل بعضى از علوم دست نيافتنى نيست. بيشتر بحث تأمين تداركاتى(مواد اوليه و ماشين آلات توليد) مطرحه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]توي اون تصوير اولي گويا متعلقات ناشناسي به شينوك متصل شده !؟
[/quote]

در تصویر اول اون میله در دماغه شینوک فکر کنم انتن هواشناسی یا گیرنده راداری باشه . مدلش شبیه به مدل هایی است که برای عملیات ویزه وارد عمق خاک دشمن می شوند .کسانی که داخل این هلی کوپتر نشسته باشند از صدای مهیب و عجیب و قدرت اون حتما تعریف خواهند کرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناشى بازى درنياريد ديگه! اون بوقى(!) كه سمت راست بدنه(چپ تصوير) هست براى سوخت گيرى هوايى هست امّا سمت چپ بدنه(راست تصوير) رو نمى دونم(هر دو اين تجهيزات٬ اونايى كه جلوى ارابه فرود هستند رو مى گم). در تصوير پايانى كه واريورخان رو مجذوب خودش كرده هم٬ اين تجهيزات ديده مى شه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه آق رضا
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_9%7E48.jpg[/img]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E2.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1%7E2.gif[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E100.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2%7E100.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E98.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3%7E98.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/4%7E90.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_4%7E90.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/5%7E82.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_5%7E82.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/6%7E72.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_6%7E72.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/7%7E61.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_7%7E61.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/8%7E50.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_8%7E50.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10%7E42.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_10%7E42.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]
شینوک 47 ایران پناهنده شده به عراق

اين شونوك 47 در زمان جنگ از پايگاه مراغه پرواز كرده و بعد از پياده كردن مهندس پرواز به عراق پناهنده شد. و حالا در جنگ آخر بين عراق و آمريكا نابود شده و سرباز هاي آمريكايي دارن كنارش عكس مي گيرن. [/color]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/P-043_IIAA_5-4089_h.jpg[/img]



و
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/P-043_IIAA_5-4089_g.jpg[/img]




و
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/P-043_IIAA_5-4089_f.jpg[/img]



اگر به عكس پایین دقت كنيد آرم الله را مي تونيد ببينيد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/P-043_IIAA_5-4089_c.jpg[/img]




و

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تکراریه
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=36810&highlight=

قفل شد
LAST-WAR[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.