RezaKiani

پانتربانکر(برجک تانک به جای سنگرتوپخانه)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در سال 1943 آلمان نازی به یک سری اقدامات پیشگیرانه دفاعی دست زد و ساخت یک سری استحکامات دفاعی در جبهه های شرق، ایتالیا، فرانسه و حتی آلمان در دستور کار قرارگرفت.

یکی از اجزای مهم این دیوارهای دفاعی سنگرهای آتشبار توپخانه بود. در این زمان مشکلات جنگ ذهن خلاق آلمانی را به فعالیت واداشت و حاصل این فعالیت یک آتشبار ابتکاری بود؛ استفاده از برجک تانکهای غنیمتی یا قدیمی به عنوان سنگر آتشبار.
در اکتبر 1943 هیتلر استفاده از برجک تانکهای پانتر را برای نصب در دیوارهای دفاعی اطراف امپراطوری رایش سوم تصویب کرد. این طرح در اصل برای استفاده در جبهه شرق ریخته شده بود اما سرمای شدید و شرایط بد آب و هوای روسیه سبب شد تا استفاده از بتن مسلح ،به عنوان سنگر اصلی، کنار گذاشته شود و برای نصب برجک تانک بر زمین یک جعبه بزرگ فولادی ساخته شود. این جعبه در زیر خاک قرارمی گرفت و برجک پانتر بر روی آن نصب می گردید. آلمانها امیدوار بودند که بدین وسیله زمان نصب برجک را کاهش دهند.

به هرحال، در سال 1944 نقشه ها دوباره بر اساس سنگر سیمانی طراحی شدند. تجربه عملی نشان داد که حمل و نصب سنگرهای فلزی در زمینهای ناهموار دارای دشواری زیادی است. وزن هرکدام از جعبه های فولادی به 41.8 تن رسیده بود و وسایل نقلیه کافی برای حمل آنها تا پای کار وجود نداشت. به علاوه، فولاد روز به روز کمیاب تر می شد و برای استفاده در موارد ضروری تر به مصرف می رسید.
طرح جدید بر اساس سنگر سیمانی با دیوار خارجی به قطر 1.5 متر و سقف به قطر 1.2 متر داده شد. تمامی سنگر در زیر خاک نصب می شد و قراربود که برجک تنها قسمت قابل مشاهده این سنگر توپخانه باشد تا بتواند راحت تر با تانکهای دشمن مقابله کند.
کمی بعد مشخص شد که زمان درنظر گرفته شده برای ساخت تعداد زیادی از سنگرهای بتنی کفایت نمی کند و ناچار به ساخت سنگری ساده تر و ارزانتر روی آورده شد، سنگر چوبی.

3 گونه برجک پانتر برای استفاده در این سنگرها در نظر گرفته شد. در ابتدا برجک تانک پانتر-آ و بعدتر برجکهای بازسازی شده پانتر-دی در این سنگرها بکارگرفته شدند. در انتهای سال 1944 یک برجک مخصوص برای این سنگرها طراحی و ساخته شد. جایگاه فرمانده تانک ، که غیرضروری تشخیص داده شده بود، از بالای برجک تانک برداشته شد و به جای آن یک دریچه ساده گذاشتند. ضخامت زره سقف از 16 میلیمتر به 65 میلیمتر افزایش یافت. زمانی که برجک در محل خود نصب می شد برای دشمن تنها قسمت قابل رؤیت به حساب می آمد. این برجکها از 3 نفر خدمه بهره می گرفتند: فرمانده، توپچی و بارگذار.
در ماه های آخر جنگ با دفن بدنه پانتر در خاک، از خود تانک به عنوان یک سنگر ثابت زمینی استفاده شد. در جبهه شرق تانکهایی که دچار مشکل فنی شده و زمین گیر شده بودند به عنوان یک راه حل ابتکاری در نقاط مهم قرارگرفتند. تلاشی برای قراردادن بدنه این تانکها در خاک انجام نگرفت و با توده کردن خاک و سنگ در اطراف بدنه آنها سعی کردند تا حفاظت بیشتری برای آنها بدست آورند.
برجکهای تانک پانتر در خطوط دفاعی گوتیک و هیتلر (ایتالیا)، دیوار غربی(درکناره کانال مانش) و جبهه شرق نصب شدند. در بعضی شهرها نیز این برجکها به عنوان راه حل موقت در نقاط حساس شهر نصب شدند. در شهر برلین بیش از 25 موضع آتشبار با استفاده از برجک تانکهای پانتر ساخته شد.

در طی تهاجم ارتش هشتم متفقین به خط هیتلر در سال 1944، این سنگرهای آتشبار تلفات زیادی به تانکهای متفقین وارد کردند. حملات هوایی و آتش توپخانه بر روی این سنگرها بی اثر بود و تنها راه از بین بردن آنها این بود که تانکها با استفاده از پوشش دود خود را به فاصله 300 متری برسانند و سعی کنند تا آنها را از پشت یا پهلو مورد اصابت قرار دهند.

نویسنده: رضاکیانی موحد
منبع: ماهنامه جنگ افزار شماره 58


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_01%7E17.jpg[/img]
نمای برش خورده از برجک پانتر نصب شده بر روی جبعه فلزی

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_02%7E14.jpg[/img]
پانتربانکر بر اساس سنگر چوبی

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_03%7E11.jpg[/img]
پانتر برجای مانده در خیابانهای برلین که دور آن را پر از خاک و سنگ کرده بودند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/04r.jpg[/img]
برجک پانتربانکر پس از انهدام

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_GI_Chats_w-_Berlin_Germany_Boys_On_Tiger_Tank.JPG[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/stur_mpant.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Panther-pillbox.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Stahlbetonunterstand_mit_aufgesetztem_Bodenturm.jpg[/img]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام و تشكر ..

منتقل شد ...

توي جنگهاي شهري براي مقابله با تانك ها خيلي مناسب خواهد بود ! علاوه بر اينكه ارتفاعش پايين تر قرار ميگيره ...
خدا ميدونه چقدر بلا سرشون اومده تا از پس اينها بر بيان ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون مطلب جالبی بود . از نمونه طرح فکر کنم مربوط به نیروهای مسلح فنلاند می شد که برجک تانک T-55 یا T-54 رو در محفظه بتونی برای مناطق حساس در مرزها قرار داده بودند و روش بوسیله تور و شاخ و برگ درختان استتار می کردند . عکسشو اگر پیدا کردم قرار می دم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی برادر کیانی خسته نباشی.

طرح ابتکاری کارامدی بود و احتمالا اگر از ابتدای جنگ آلمانها طرحهای دفاعی اواخر جنگ را پیگیری میکردند میتوانستند از ورود متفقین به خاک اروپا و پیشروی سریع ارتش شوروی جلوگیری کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشي كياني جان.

بعد اين برجك براي مصون موندن از حمله پياده نظام چكار ميكرده؟
چون قاعدتا با توجه به ارتفاعش نمي تونسته با اهدافي در سطح زمين مثل نفرات درگير بشه و ميشده محاصرش كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستش من نمی دونم آلمانها در این مورد خاص چیکار کردند ولی قاعده اینه که در یک دیوار دفاعی چند گونه آشیانه آتشبار رو با آشیانه مسلسل ترکیب می کنند. یعنی این جور نیست که مثلا در یک دیوار دفاعی فقط توپ باشه یا فقط خمپاره یا فقط مسلسل بلکه ترکیبی از این سلاح ها وظیفه دفاع از خط رو برعهده می گیرند.

در این مورد خاص آلمانها برای حفاظت بیشتر سعی کردند که یه راه حل ارزان و سریع پیداکنند که بتونند به آشیانه توپخانه دست پیداکنند. این ابتکار هم آتش توپخانه رو در اختیارشون می ذاشت و هم حفاظت تانک رو برای توپخانه تامین می کرد. یعنی با 1 تیر دو تا نشون رو می زدند.

در مورد سوالی که شما کردید در منابع مورد استفاده من چیزی ننوشته. من فقط نتیجه فکر و استنتاج خودمو نوشتم حالا اینکه واقعیت چی بوده رو راستش نمی دونم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستي يك مطلبي كه الان ديدم اين بود كه آلمان ها از اين نوع سنگر در خيلي جاها به عنوان آتشبار كمكي در جناحين يك چيزي مثل استحكامات بزرگ توپخانه كه در سواحل نرماندي مشاهده ميشد استفاده ميكردند و براي جلوگيري از حمله گاز انبري دشمن ازش بهره ميبردند.
تو يكي از تصاويري كه مربوط به نرماندي بود يك چيزي شبيه به اين نوع سنگر رو در جناحين سنگر اصلي توپخانه ساحلي ديدم كه در توضيح متنش گفته شده بود كه براي مقابله با لندينگ كرف هاي متفقين ازش استفاده ميشده.به اين صورت كه توپ هاي كاليبر بالا كه چند صد متر نزديكشون رو نميتونستند پوشش بدند رو از حملات دشمن پشتيباني ميكرده.
حالا اگر اون برجك از همين نوع بوده باشه ميشه ازش نتيجه گرفت كه المان ها به اين نوع سنگر به چشم يك توپ ضد تانك ثابت و با قدرت بقاي بالا در ميدان جنگ نگاه ميكردند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در طی تهاجم ارتش هشتم متفقین به خط هیتلر در سال 1944، این سنگرهای آتشبار تلفات زیادی به تانکهای متفقین وارد کردند. حملات هوایی و آتش توپخانه بر روی این سنگرها بی اثر بود و تنها راه از بین بردن آنها این بود که تانکها با استفاده از پوشش دود خود را به فاصله 300 متری برسانند و سعی کنند تا آنها را از پشت یا پهلو مورد اصابت قرار دهند. [/quote]
یعنی قابلیت چرخش نداشتند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مثه هر برجک تانک دیگه ای قابلیت چرخش داشته ولی اگر تانکهای دشمن از چند طرف و از پشت پرده دود بهش نزدیک می شدند چیکار می تونسته بکنه؟ اگه یه تانک معمولی در این وضعیت باشه خیلی راحت می تونه دنده عقب بگیره یا دور بزنه و فرار کنه ولی وقتی پیچ شده باشه به زمین به هر حال زمانی می رسه که تانکهای حریف ترتیبش رو می دهند. البته همون جور که درمتن آمده اینها تلفات زیادی رو به دشمن وارد می کردند و بعد منهدم می شدند چون به دلیل ارتفاع کم و اندازه کوچک نشونه گیری این برجکها خیلی سخت بوده و درجاهایی نصب می شده که بیشترین پوشش رو بده و کاملا به دشمن مسلط باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
می گم فکر بدی نیستا! اگر در مناطق مرزی ما دست به ساختن چنین استحکاماتی بکنیم تا حدود بسیاری جلوی پیشگیری زمینی دشمن گرفته می شه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لیچ عزیز الان که دیگه اونجوری نیست
بمب های ضد سنگر با هدایت لیزری یا ماهورای صاف می خورن توی مغزش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]لیچ عزیز الان که دیگه اونجوری نیست
بمب های ضد سنگر با هدایت لیزری یا ماهورای صاف می خورن توی مغزش[/quote]

استتار می کنیم برادر! با پدافند هم پشتیبانی می کنیم!! به هر حال برای محافظت مرزی خیلی بدرد می خورند مخصوصا در برابر اشرار و تروریست های مناطق شرقی کشور!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.