nino22

اینتل هم کارت گرافیکی می سازد

Recommended Posts

امروزه کارت های گرافیکی بازار بسیار خوبی دارند و برای شرکت های تولید کننده آن بسیار سود اور هستند.اگر به گذشته این محصولات نگاه کنیم و از نام هایی که امروزه مطرح نیستندصرف نظر کنیم ابتدا شرکت کانادایی ATI را می بینیم .این شرکت سال 1985 تاسیس شد و به عنوان تولید کننده کارت های گرافیکی برای رایانه های ای بی ام و کومودو مطرح بود تا اینکه 2 سال بعد شرکت مستقلی شد و شروع به تولید کارت گرافیکی با نام تجاری خود کرد.
پادشاهی ATI چند سالی ادامه پیدا کرد تا اینکه شرکت انویدیا در سال 1993 پا به این صنعت گذاشت و به تدریج موفق شد خود را به عنوان رقیب اصلی ATI مطرح کند .از سال 2000 که خریدن شرکت های کوچک تر توسط بزرگ تر ها رایج شد هر دو شرکت شروع به خریدن کردند و به ابر شرکت تبدیل شدند.
پس از اینکه AMD موفق شد که ATI را بخرد رایانه هایی تولید شد که کارت گرافیک چیپست و پردازنده آن متعلق به یک شرکت بود و به همین دلیل امید کارایی بالایی از این رایانه ها می رفت در این میان انویدیا هم زیاد متضرر نمی شد چون می توانست برای هر دو شرکت AMD و INTEL کارت گرافیکی بسازد.در این میان این اینتل بود که از رقیب خود عقب افتاده بود .و اینجا بود که اینتل تصمیم گرفت کارت گرافیک بسازد.
این کارت های گرافیکی که مژده رسیدن آن اوایل بهمن امسال به گوش خواهد رسید لارابی نام دارد.لارابی معماری جدیدی از اینتل است که برای اولین بار معرفی شد.لارابی برای دو بازار معرفی می شود .اول برای گرافیک های رایانه های شخصی که در این بازار دو رقیب قدرتمند در انتظارش خواهد بود و دوم GPGPU که باید با فایراستریم و تسلا رقابت کند .
معماری لارابی:
طراحان معماری لارابی همان طراحان پردازنده های CORE i7 هستند .لارابی در واقع نام معماری چندین هسته ای است که هسته های باهم مشابه هستند و قابلیت محاسبات برداری آنها تقویت شده است هسته ها از نوع in-order هستند به این معنی که ترتیب دستورالعمل ها در خط لوله آنها عوض نمی شود .این معماری ویژه محاسبات سنگین موازی طراحی شده است .
مقدار حافظه نهان سطح یک 32 کیلوبایت است که دو برابر کارت های انویدیا می باشد.حافظه سطح دو آنها نیز برابر 256 کیلوبایت است در حالی که در انودیا اصلا حافظه سطح دو وجود ندارد.
سطح کارایی
برگ برنده لارابی در مقابل رقبا معماری x86 آن است که می تواندسیستم عامل ها و برنامه های بسیاری را اجرا کند .همان طور که گفته شد لارابی در زمینه های سلسله مراتب حافظه و تقسیم بار موازی تفاوت های عمده ای با دیگر کارت ها دارد و نمی توان به طور قطع در مورد کارایی آن نظر داد .اما مقالات و گفته های زیادی وجود دارد که اعلام می کند کارت گرافیکی لارابی برای رایانه های شخصی قدرتی معادل GEFORE GTX285 دارد اما با سابقه ای که از اینتل وجود دارد احتمالا با محصولی قدرتمند مواجه خواهیم بود.
کلام آخر
اگر اینتل بتواند لارابی را با پردازنده های خود هماهنگ کند ( به نظر من فلسفه تولید نیز باید همین باشد )برگ جدیدی از رقابت اینتل و ای ام دی ورق خواهد خورد و در این میان انویدیا تنها بازنده خواهد بود . اما بی شک انویدیا نیز بیکار نخواهد شد و شاید باید منتظر پردازنده های انویدیا باشیم .( با توجه به رابطه انویدیا و Via ) تا مثل رقبایش پردازنده چیپست و کارت گرافیک را با هم بسازد
باید منتظر بود و دید

منبع :
برداشتی از مقاله ای در روزنامه جام جم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع را [color=red]کلیک[/color] میزاشتی بهتر بود
کلیک شماره 255 صفحه ی15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.