Pooyan

تاپیک جامع موشك ضد تشعشع AGM-88 هارم (HARM)

Recommended Posts

HTS(Harm Targeting System) سیستمی برای پیدا کردن رادارهای زمینی دشمن و شلیک به آنها به وسیله موشک HARM(High Speed Anti Radiation Missile) است.HTS از یک دریافت کننده غیر فعال تشکیل شده که انتشار امواج رادار را شناسایی می کند و این اطلاعات را به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایشگر نشان می دهد. هنگامی که انرژی رادار به آنتن HTS برخورد کند توسط یک کامپیوتر پردازش شده که زاویه و برد رادار را تعیین می کند. این سیستم قادر است انواع رادارها مانند SA-3,SA-6 وغیره را شناسایی کند.
سپس خلبان می تواند روی این رادارها که روی صفحه نمایشگر به نمایش درآمده قفل کرده و موشک HARM را شلیک کند.

سیستمHTS-HARM خیلی شبیه رادارهای هوا به هوا AMRAAM است. در هر دو سیستم خلبان اهداف رو روی نمایشگر شناسایی کرده روی آنها قفل کرده و شلیک می کند. ولی فرقهای نیز وجود دارد. رادار هوا به هوا احتمال زیادی برای شناسایی تمام اهداف در برد خودش دارد.ولی در مورد HTS سیستم فعالی مانند رادار وجود ندارد. به عبارت دیگر شما برای پیدا کردن اهداف هیچ انرژی به بیرون نمی فرستید (برخلاف رادار) بلکه از روی انتشار انرژی رادار های زمینی به وجود آنها پی می برید. البته این سیستم نقصی هم دارد به اینصورت که اگر رادار زمینی را خاموش کنند دیگر HTS آن رادار را شناسای نمی کند.)البته رادار خاموش هم نمی تونه هواپیمای را شناسایی و منهدم کنه)
در صفحه نمایشگر هواپیما به دو صورت اهداف شناسای می شود اول به صورت از قبل برنامه ریزی شده. یعنی اطلاعات مربوط به وجود رادارهای زمینی در کامپیوتر هواپیما قرار داده شده باشد. دوم بصورت لحظه ای که در بالا توضیح داده شد. در هر حال نمایشگر هواپیما هر دو اطلاعات را نمایش می دهد. شلیک به دسته اول از اهداف شانس کمی برای منهدم کردن آن دارد.

موشک AGM- 88Harm می تواند پس از شلیک بدون دریافت اطلاعات از هواپیمای شلیک کننده به دنبال هدف برود. این موشک قابل شلیک از هواپیماهای F-4Gو F-16Cو F-18وEA-6b و... قابل پرتاب است.در طول جنگ ویتنام از این موشک بسیار استفاده شد.
مشخصات عمومی:
Name: AGM-88Harm
Type: Anti Radiation
Origin: USA
Weight: 796lbs
Range: 100nm
IOC: 1984
C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\نحوه شناسایی پدافند راداری.JPG
C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\صفحه نمایشگر خلبان.JPG
C:\Documents and Settings\Pooyan\My Documents\My Pictures\19990929-F-0000C-f-16.JPG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با وارد صحنه شدن موشك آلارم ديگه موشك هارم اون جذابيت گذشته رو نداره . يكي از ضعفهايي كه موشك هارم داشت اين بود كه اگه مركز تشعشع غير فعال مي شد موشك هدف رو گم مي كرد . ولي موشك آلارم برا بر طرف كردن اين ضعف از يه حقه خيلي جالبي استفاده مي كنه . به اين معني كه اگه در حين حركت به سمت هدف يا قبل از اون رادار خاموش بشه موشك موتورش رو خاموش كرده و به وسيله يك چتر كوچك به صورت سقوط آزاد به سمت هدف شروع به پايين اومدن مي كنه در اين بين اگه رادار دوباره فعال بشه موشك چتر رو كنار گذاشته و با موتور روشن هدف رو در هم مي كوبه ولي اگه رادار روشن نشه طبق آخرين اطلاعاتي كه داشت آشيانه يابي كرده و به سمت هدف حركت مي كنه . فاصله زماني كه طول مي كشه كه موشك رادار رو با استفاده از اين سيستم بزنه اونقدر هست كه هواپيما وارد عمل شده و اهداف مورد نظر خو دش رو بزنه و از مهلكه بگريزه . نظرتون جالبتر از هارم نيست ؟به نظر من كه خيلي ناجوانمردانه است :twisted:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موشک AGM-88 هارم (هارم مخفف موشک های پرسرعت ضد رادر{ضد تشعشع})

هارم یک موشک هوا به سطح مافوق صوت تاکتیکی است وطوری طراحی شده است. وظیفه موشک جستجو و نابودی سیستم های پدافندی اهداف دشمن است که مجهز به رادار هستند.این موشک میتواند کشف کند(پیدا کند)-حمله کند و اهداف دشمن را با کمترین خدمه برای هواپیما نابود کند.(منظورش این است که برای شلیک موشک و نابودی هدف احتیاج به خدمه زیادی نیست). اساس رهگیری بر این بنا شده که هر هدفی در زمین که علامت هایی از تشعشع راداری از خود بروز دهد مشخص شود و مورد اصابت قرار گیرد. موشک می تواند که هدف خود را در محیط از بین چندین هدف با وجود تشعشعات که از خود صادر میکنند پیدا کند.آنتن ثابت و سنسور جستجوگر که در نوک موشک قرار داده شد اند وظیفه رهگیری اهداف دشمن را دارند.موتورر موشک با سوخت جامد و بدون دود با قدرتی مضاعف پیش میرود! با بازنشسته شدن فانتوم های اف-4 و اف-16 های ( سی )
موشک هارم آی-جی-ام 88 را تنها اف-18 ها و EA-6B های نیروی دریایی توانایی و قابلیت حمل و به کارگیری آن را به خود داده اند.
موشک هارم 88 یک مدل ( بی ) هم دارد که در آن بخش سنسور جستجوگر و نرم افزار های تاکتیکی موشک بهتر شده همچنین بخش های الکترونیکی موشک هم تغییر داده شدند و یک حافظه قابل برنامه ریزی برای موشک طرحی شد تا عملکرد موشک بالا برود.
برای تولید کامل موشک هارم آی-جی-ام 88 ابتدا برسی های کامل توسط شوراهای مربوط انجام شد و موافقت شد که در مارس 1983 برای سیستم های دفاعی خریداری شود.نیروی هوایی ابتدا جنگنده فانتوم ( جی ) را به موشک هارم 88 مجهز کرد با این کار مرگ اوری و قدرت فانتوم اف-4 ( جی ) در جنگ های الکترونیک افزایش یافت! موشک هارم با رادار جنگنده واعلام خطر APR-47 فانتوم مچ شده بود و کار میکرد.
موشک ای-جی-ام 88 به طور کامل در نیروی هوایی عملیاتی شد وبه عنوان طرح مشترک در نیروی هوایی و نیروی دریایی به کار گرفته شد.هارم به طور پیوسته ارزش و عملکرد خود را علیه اهداف راداری ادامه میداد وثابت کرد.بیش از 80 موشک از جنگنده های نیروی دریایی و هواپیماهای مارین کروپز شلیک شد که اهدافشان را همه زده بودند.
موشک هارم آی-جی-ام 88 موشک تکامل یافته تسلیحات هوا به سطح ضد رادار موشک استندارد آی-جی-ام-78 و موشک شریک بود. اما موشک هارم از هردوی آنها دارای ویژگی و عملکرد بهتری بود. اگرچه از لحاظ شکل و شمایل و وظیفه به موشک شریک نزدیک تر بود.شریک 25 سال قبل از هارم 88 ساخته شده بود. هارم چندین فوت از شریک بلند تر بود. همچنین هارم اندکی (به اندازه چند فوت) از لحاظ قطر با شریک هم متفاوت بود! در واقع میتوان گفت که کلا قطر هارم 88 از شریک اندکی بیشتر بود. البته موشک آ-جی-ام 45 شریک در یک طرفش یک شکاف پنجره مانند برای فرکانسهای رادیویی داشت که موشک هارم فاقد آن است!

سیستم هدایت موشک تشکیل شده است از لانچر (lau-118(v
هواپیمای حامل و تجهیزات و ابزار های خاص و دقیق هارم .سیستم سلاح هارم توانایی و قابلیت پیدا کردن-دریافت-نشان دادن و انتخاب کردن هدف و پرتاب یک یا چند موشک به سوی آن را دارد.موشک هارم مشخصه های هدف را قبل از شلیک از هواپیمای حامل دریافت میکند.موشک هارم این مشخصه ها و اطلاعات را به اضافه انرژی و تشعشعات فرکانس رادیویی که از هدف در حال پیش آمدن است همه را به کار میبرد تا به سوی هدف برود و نتیجه مطلوب را کسب کند.موشک هارم این قابلیت را هم دارد که پس از شلیک و رها شدن ازهواپیمای حامل در انتها به هدف اصابت کند.
از ویزگی های منحصر به فرد موشک آی-جی-ام 88 هارم این است که موشک دود کمی دارد-سرعت بالایی دارد و سنسور جستجوگر از حساسیت بالایی برخوردار است.همچنین از دیگر ویزگی های هارم انعطاف پذیری بالا با کمک باله های کناری و باله های عقبی است که این اجازه را به موشک می دهد تا به اسانی به سمت یک منتشر کننده(امیتر)تشعشات حمله کند.
بخش های رهگیری و راهنمایی موشک هارم چندین بار اصلاح شدند قسمت های سخت افزاری اصلاح شدند و بخش های نرم افزاری ارتقا داده شدند

پیکر بندی ظاهری(سخت افزاری)
موشک هارم ( آ ) اولین نگارش تولید شده آی-جی-ام 88 بود.این موشک برای قسمت رهگیری احتیاج به اتصال یک مموری (حافظه) داشت بنابراین شرکت سازنده تصمیم به تغییر نرم افزار تاکتیکی موشک گرفت.
موشک هارم( بی ) در اواسط سال 1980 ساخته شد.قسمت الکترونیک و حافظه قابل برنامه ریزی ترکیب شدندو مجددا توسعه داده شد.همچنین در نرم افزار موشک هم تغییراتی داده شد. موشک هارم( سی ) آخرین ورژن ساخته شده از موشک آی-جی-ام 88 بود که مشخصات مدل بی را داشت اما باز هم به طور مجدد اصلاحاتی روی سیستم هایش انجام شد.در سال 1990 نرم افزار بلوک 3 در موشک هارم (بی) نصب شد.این سیستم پیشرفته به موشک قابلیت ضد تهدید را میداد.این نرم افزار با نام بلوک4 در هارم (سی ) که اکنون آخرین مدل است هم نصب شد.
کلاهک موشک طوری طراحی شده است که آسیب کافی را به هدف بزند!همچنین سیستم رهگیری امواج نیز طوری است که هدف را بدون قید وشرط پیدا کند.موشک هارم از خرابی احتمالی کلاهک باخبر هم میشود!موشک های هارم آ و بی از کلاهکی بهره میبرند که داخل آن 25000 قطعه فولاد تشکیل میدهد که بعد از انفجار به صورت ترکش خرد خواهند شد.هارم (یس) از کلاهک بهتری بهره میگیرد این موشک از کلاهکی از تنگستن(ولفروم) با 12845 تکه ساخته شده است که نسبت به دیگر هارم ها مرگ آور تر است!!

منبع:
http://www.centralclubs.com/forum-f163/harm-agm-88-t31844.html

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بخش دوم و پایانی

 

FZlZDCEXoAANEyi-1-2-1068x511.jpg

 

 

نخستین حالت شلیک هارم ، بصورت  Self-Protect است که درآن موشک هارم ، به محض تشخیص تهدید توسط حسگرهای جنگنده ، بسوی هدف شلیک می شود . به طور معمول ، جنگنده حامل با فاصله ایمن در نزدیکی شبکه دفاع هوایی متخاصم پرواز کرده  و زمانی که رادار دشمن روشن می شود ( و یا حتی ممکن است روی هدفهای دوست نیز عمل قفل صورت گیرد /// در جنگ ویتنام ، یک بار موشک ضد رادار استاندارد ، با فاصله بسیار خطرناکی از رادار یک شناور جنگی ایالات متحده عبور نمود ، در حالی که به قصد انهدام رادار فن سانگ سامانه سام-2 ویتنام شمالی شلیک شده بود )  بر روی آن قفل می کند .

 

FctADr9XgAA57m8~0.jpg

 

 

 

در یک رویه استاندارد ، جنگنده حامل ، با استفاده از یک گیرنده داخلی از سیگنال راداری دشمن آگاه شده  که میتواند با سامانه های هشداردهنده راداری یا تجهیزات پیشرفته تری نظیر اچ تی اس (HTS) در جنگنده های اف-16 نیز یکپارچه شده باشد . این حسگر ، امضاء راداری اولیه رادار دشمن را شناخته ، موقعیت استقرار آن را تشخیص میدهد ، سپس آن را تجزیه و تحلیل کرده  که آیا دشمن است یا خیر و اینکه با چه مدلی از رادار دشمن مواجه شده است  . داده های بدست آمده به حافظه موشک هارم منتقل شده و پس از شلیک ، موشک با تکیه بر سرعت بالای خود ، به هدف حمله می کند . اگر واقعیت امر مبنای تحلیل قرار گیرد ، این گزینه در اختیار ارتش اوکراین قرار نگرفته ، چراکه استفاده از چنین حالتی ، به حضور سامانه های استاندارد ناتو وابسته است  که وظیفه هشدار دادن به خلبان را برعهده دارد که این امر نیز نیازمند وجود یک رابط کاربری یکپارچه بین موشک و هواپیماست که اوکراین در اختیار ندارد .

 

Fezc2a9WAAMYVpK.jpg Fezc2bcWAAIh8Pm.jpg

 

 

در دومین حالت ، که به اصطلاح " انهدام هدف با فرصت " (Target Of Opportunity) نیز نامیده میشود ، معمولا یک تهدید ناشناخته که در صحنه نبرد فعال می شود ، جستجوگر موشک ، به تنهایی هدف را شناسایی و خلبان بصورت دستی مبادرت به شلیک می نماید . دراین روش نیز مجدد رابط کاربری استاندارد ناتو می بایست موجود باشد که براساس اطلاعات موجود ، این تجهیزات در کابین جتهای اوکراینی چه مدل های قدیمی و چه نمونه های محدود ارتقاء یافته  دیده نشده . بااین حال ممکن است راه حل میانه ای از طریق یک ارتقاء سریع سخت افزاری یا استفاده از تبلتهای استاندارد که برای این مساله بروزشده اند ، صورت گرفته باشد .

 

Fc2WUwhX0AIgj2B.jpg Fc2WE1iXkAATyqa.jpg

 

 

 

در حالت سوم و آخر ، که به اصطلاح Pre-Briefed mode ( حالت پیش توجیه شده / از پیش برنامه ریزی شده  )  نیز نامیده میشود ، موشک هارم به گونه ای برنامه ریزی میشود که قبل از جدا شدن از ریل پرتاب ، داده های منطقه مورد تهدید به آن ارائه شده و بصورت پیشگیرانه ای ، موشک در یک مسیر بالستیک مانند شلیک ( برای حداکثر سازی زمان پرواز ) و بصورت " کور" بسمت هدف مورد نظر حرکت می کند . این روش ، منجر به پدید آمدن یک چتر محافظتی قدرتمند ولی بسیار کوتاه بویژه برای جتهایی که  بسرعت در معرض رهگیری توسط دشمن قرار دارند می گردد . درواقع ، با استفاده از این حالت ، موشک هارم را می توان به گونه ای شلیک نمود که بطور همزمان با جنگنده های ضربتی بر روی هدفی که ازآن توسط رادارها محافظت می شود ، به رادارهای حاضر در صحنه حمله کند .درصورتی که هارم در فواصل زمانی مشخص از هم ، بطور همزمان شلیک شود ، یک دوره بسیار کوتاه حفاظتی را ( بخصوص به همراه اجرای یک جنگ الکترونیک سنگین .م ) برای جتهای مهاجم خودی فراهم می کند ولی هزینه اجرای این طرح بدلیل تعداد شلیک های بالا ، بسیار زیاد است .

 

HARM-PNU.jpg

 

در همین راستا ، چیزی در حدود 2 سال پیش ( سال 2020 )  پیچیده ترین نسخه موشک هارم ، یعنی AGM-88G درحدود 6 میلیون دلار قیمت داشت  ولی علیرغم قیمت بالا ، این تاکتیک در سال 1991 استفاده شد ( البته در سال 1991 نسخه G وجود نداشت .م ) ولی موشکهای بسیار زیادی شلیک شدند تا جتهای ضربتی که در شعاع رادار شبکه دفاع هوایی عراق قرار می گرفتند ، بابت تهدید نگراین چندانی نداشته باشند . این حملات که با کد " مگنوم" در رادیو شناخته می شد ، در اغلب موارد برای ساکت نگه داشتن رادارهای عراقی کافی بود که هدف کلاسیک ماموریت های سرکوب دفاع هوایی نیز بشمار می رفت .

 

FINAL2_new.jpg

 

 

در زمان اجرای حالت پیش توجیه شده ، موشک هارم در ابتدایی ترین شکل کاربرد خود ، می تواند روی زمین و قبل از پرواز ، برنامه ریزی شود ویا سرجستجوگر موشک ، بر روی یک هدف خاص تنظیم شده و مختصات آن نیز بارگذاری شده باشد . با توجه به داده هایی که ارائه شد ، تنها این گزینه است که می تواند برای اوکراین یک قابلیت کاربردی باشد که دو ویژگی حداقل تغییرات سخت افزاری و ادغام با کابین خلبان را نیز بخود می بیند . در همین راستا ، به نظر می رسد که در این سناریو ، رابط کاربری قابل توجهی در کابین خبان وجود نداشته و موشک تنها با مختصاتی که روی زمین بدان داده می شود ، عمل می کند و زمانی که جنگنده به پرواز درآمد ، امکان به روز رسانی آن وجود ندارد که این امر ، توانایی خلبان را برای مقابله با تهدیدات متحرک بسیار محدود می کند .

 

FbZYHcWaQAAXMm0~0.jpg 10-16-2022_5-03-44_PM.jpg

 

با این حال ، کاربرد چنین روشی  ، بقاء جتهای رزمی اوکراینی را نسبت به دو حالت دیگر ، مقداری بیشتر خواهد نمود ، چرا که اگر حتی بلحاظ فنی نیز امکان پذیر می شد ، جنگنده حامل موشک می بایست به درون شبکه دفاع هوایی دشمن وارد می شد که این به معنای افزایش خطر مورد اصابت واقع شدن از سوی سامانه های زمین به هوا یا حتی رهگیرهای دشمن بود . ولی در حالت سوم ، برد موشک ، ویژگی متمایز آن بوده  و با توجه به اینکه توان جنگ الکترونیک هوابرد اوکراین محدود است یا وجود ندارد ، جت حامل هارم می تواند در برابر آتش سامانه های پرتعداد روسی آسیب پذیر شود .

 

10-16-2022_5-02-10_PM.jpg

 

متقابلا استفاده از مهمات هارم در حالت حالت پیش توجیه شده می تواند فاصله میان جنگنده حامل و هدف را به حداکثر رسانده و با پروازدر حالت " کور" جستجوگر موشک بطور مداوم در حال ردیابی یک هف احتمالی خواهد بود . درصورتی که پس از شلیک به هردلیلی هدف مورد نظر پیدا نشد ، موشک را می توان برای قرار گرفتن در حالت خود تخریبی نیز برنامه ریزی نمود که این مساله احتمالا همان روندی است که برای موشک هارم اوکراینی که بقایای آن توسط روسها پیدا شد ، رخ داده باشد .

 

10-16-2022_5-02-48_PM.jpg

 

با این حال نسخه های جدید تر هارم نظیر گونه AGM-88D مزیتهای جدیدتری در زمان کاربرد در حالت پیش توجیه شده به نمایش می گذارند ، بدین معنی  که  اگر نمونه های قدیمی تر با استفاده از هدایت اینرسیایی بسمت هدف حرکت می کنند ، نسخه دی موشک هارم به یک جی پی اس نیز مجهز شده است . این قابلیت ، توانایی بسیار مهمی را در نسخه جدید هارم ایجاد می کند ، بطوریکه اگر رادار دشمن هیچ گونه انتشار امواجی هم نداشته باشد ، باز موشک بسمت آ حرکت خواهد کرد .

 

9-15-2022_11-13-08_PM~0.jpg 9-15-2022_11-12-45_PM~0.jpg

 

درواقع ، افزوده شدن جی پی اس ناوبری دقیق تری را برای موشک به منظور رسیدن به منطقه هدف فراهم نموده جایی که به محض رسیدن ، امکان درگیری با هر نوع  هدفی را برای آن بوجود می آورد تا جایی که حتی سامانه های زمین به هوای متحرک نیز ایمنی کافی را در اختیار نخواهند داشت . ناظران نظامی معتقدند که  اضافه شدن جی پی اس برای شلیک موشک هارم در حالت پیش توجیه شده  موجب می شود تا هارم در هر سه حالت شلیک خود ، دقیق تر عمل کند .

 

FZlZDCEXoAANEyi-1-1.jpg

 

https://www.aparat.com/v/JQdPa

 

مضاف براین ، نسخه های بهینه سازی شده هارم نظیر نمونه AGM-88E AARGM عملکردهای به مراتب بهتری را به نمایش می گذارند . بعنوان مثال  در نسخه E سیستم هدایت موشک بصورت چندگانه درآمده ، بدین معنی  که  یک سامانه ناوبری اینرسیایی به کمک جی پی اس ، موشک را به منطقه هدف رسانده و یک رادار موج میلیمتری نیز با مکان یابی دقیق موقعیت استقرار هدف ، حتی اگر بصورت خاموش یا غیر فعال باشد ، یا بصورت متناوب خاموش و روشن شوند ، بسوی آن حمله ور می شود . اگر چه این نسخه احتمالا به اوکراین تحویل نشده ، ولی قابلیت های ضدرادار هارم را بشدت افزایش میدهد .

 

photo_2022-10-12_19-31-54.jpg photo_2022-10-12_19-31-51.jpg

 

 

با توجه به همه این موارد ، تا پیش از تحویل هارم ، ارتش روسیه می توانست ادعا کند که  سامانه های پدافند هوایی اش در داخل خاک اوکراین یا در امتداد مرزهای بین المللی بدون نگرانی از اقدام طرف مقابل امکان فعالیت دارد ، این امر تا بدانجاست که آمارها نشان میدهد که شبکه تقویت شده دفاع هوایی روسیه  تا امروز تلفات سنگینی را به جتهای بال ثابت ، بدون سرنشین ها و بالگردهای ارتش اوکراین وارد کرده اند ولی وارد شدن موشک هارم به  منطقه کشتار این شبکه دفاع هوایی بخصوص اینکه در حالت پیش توجیه شده نیز مورد استفاده قرار گیرند ، حداقل محافظت را برای جتهای خودی و پهپادها فراهم می کند .

 

photo_2022-10-12_19-31-52.jpg photo_2022-10-12_19-31-49.jpg

 

 

بنابراین ، قابلیتهای هارم به ارتش اوکراین اجازه میدهد تا با ایجاد پنجره های کوچک زمانی که با شلیک هارم ایجاد می شود ، خطرات بیشتری را برای شبکه دفاع هوایی روسیه ایجاد کرده و همزمان  محافظت بیشتری را برای هواگردهای خود پدید آورد. علاوه براین ، در صورتی که  این قابلیت مقطعی نباشد و به مرور تقویت شود ، این احتمال که قابلیت شکست دفاع هوایی ارتش روسیه نیز فراهم گردد نیز وجود دارد ولی تا آن زمان ، این توانمندی جدید احتمالا برای ایجاد پوشش دفاعی هواپایه  برای اجرای عملیاتهای خاص بکار خواهد رفت .اجرای چنین تاکتیک هایی با توجه به فقدان سامانه های جنگ الکترونیک پیشرفته بتدریج اهمیت بیشتری را پیدا خواهد نمود .

 

photo_2022-08-25_21-18-05-gigapixel-widt

 

اما اینکه  اوکراین چه نوع اهدافی را برای مهمات ضد رادار هارم خود در حالت پیش توجیه شده انتخاب می کند ، ممکن است چالش های مهمی پیش روی آنها ایجاد نشود . درواقع ، داشتن مختصات دقیق هدف و همچنین وجود یک پیش زمینه ذهنی از اینکه شبکه دفاع هوایی روسیه چگونه عمل می کند ، برای شلیک هارم به نظر کافی است در حالی که استفاده از قابلیتهای جاسوسی انسانی ( HUMINT) نیز میتواند به این روند کمک کند . مضاف براین ، اضافه شدن انواع مختلفی از اقدامات پشتیبانی الکترونیکی (ESM) و گیرنده های هشدار دهنده راداری (RHWR) با نصب بر روی جتهای اوکراینی یا بدون سرنشین های این کشور، امکان جمع آوری اطلاعات دقیق از شبکه دفاعی روسها را بوجود می آورد . درحالی که  جمع آوری اطلاعات گسترده تر می تواند توسط کشورهای ثالث نظیر ایالات متحده  که توان بیشتری دراین زمینه دارند نیز صورت گیرد . تحلیلگران براین اعتقاد قرار دارند که نیروی هوایی اکراین به احتمال زیاد از تاکتیک های فریب برای تحریک دفاع هوایی روسیه  در زمان اجرای حملات با هارم استفاده خواهد کرد .

 

maxresdefault~23.jpg

 

در مجموع ، این اطلاعات که  اوکراین موشک ضد تشعشع هارم را دریافت نموده ، وجود دارد و این مساله که این مهمات به شبکه  دفاعی ارتش روسیه آسیب می رساند به نظر طبیعی خواهد بود ولی سئوالا بسیاری در خصوص نحوه استفاده و بازه زمانی کاربرد آنها وجود دارد . علاوه براین ، موضوع آموزش خلبانان و تکنسین های زمینی برای آماده سازی موشک نیز در میان است . اما اطلاعاتی که وجود دارد ، این تحلیل را پدید می آورد که حضور هارم باعث تغییر تاکتیک سامانه های دفاع هوایی ارتش روسیه خواهد شد بخصوص اینکه شنیده ها حاکی از آن است که سامانه های دوربرد روسی بتدریج در حال نزدیک تر شدن به خطوط مقدم هستند  . درواقع ، حداقل تاثیر حضور هارم در صحنه نبرد ، افزایش بازه زمانی خاموش بودن این سامانه ها  یا بازگشت آنها به مناطقی دورتر از صحنه نبرد و درنهایت محدود کردن فعالیت آنهاست که پیش از این آزادانه وارد عمل شده بودند . بدین ترتیب ، وارد شدن موثر هارم به صحنه جنگ ، می تواند چتر دفاع هوایی ارتش روسیه را دچار چالش نماید و این به نوبه خود امکان تغییر شرایط را در صحنه نبرد هوایی فراهم می کند .

 

پی نوشت :

1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.

منبع1

منبع2

منبع3

 

  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.