amin_sahande

خیرمقدم خدمت جناب Core i5

Recommended Posts

جواد زارعی : بالاخره نمردیم و ورود متفرعنانه پردازنده های نسل جدید Intel Core i5 را شاهد بودیم و می توانیم خاطره ها از آن برای فرزندان مان بنویسیم.مدل750 Core i5 چند وقتی است که همراه با بازارهای جهانی در داخل نیز توزیع شده و خبری از گارانتی وجود ندارد. این مدل چهارهسته ای بین 225 تا 245 هزار تومان قیمت دارد و با تکنولوژی 45 نانومتری ساخته شده و 66/2 گیگاهرتز سرعت فرکانس داشته و هشت مگابایت حافظه Cache L3 دارد و به طور کامل از سیستم های 64 بیتی پشتیبانی می کند و سازگار با سوکت های LGA-1156 تولید شده و در مادربوردهایی قابل استفاده که از چیپ ست های نسل پنجمی Intel بهره می برند.
مدل920 Core i7 هم در بازار داخلی توزیع شده که حوالی 300 هزار تومان قیمت داشته و 45 نانومتری بوده و هم سرعت با مدل تازه وارد بوده و سازگار با سوکتLGA-1366 تولید شده است. البته مدل هایی از خانواده Core i7 Extreme نیز وارد بازار شده اند که کیفیتی عالی و قیمتی تخیلی در حوالی یک میلیون چهارصد هزار تومان دارند. قیمت مدل جدیدالورود Core i5 750 که 95 وات انرژی مصرف می کند در بازارهای جهانی حوالی 200 دلار اعلام شده است.
بخریم یا نه؟
در همان حوالی 750 Core i5 می توان یک چهارهسته ای دیگر با نام Core 2 Quad Q9505 یا کمی ارزان تر مدل Q9400 را ابتیاع کرد. مضاف آنکه چهارهسته ای هم قیمت سازگار با سوکت های مرسوم LGA-775 بوده و نیازی به ارتقای مادربورد و قطعات حافظه وجود ندارد. قطعات یک گیگابایتی DDR3 حدود 50 درصد گران تر از مدل های مشابه DDR2 هستند. چنانچه قرار باشد از حداقل دو گیگابایت حافظه استفاده شود و به مدل های متعارف بازار قناعت شود، حدود 60 هزار تومان باید هزینه صرف شود. استفاده از برندهای معتبر و قطعاتی که سرعت فرکانس بالاتر داشته و از امکانات ویژه برخوردار هستند گاهی قیمت را تا 150 هزار تومان افزایش خواهد داد. تهیه ارزان ترین مادربورد سازگار با سوکتLGA-1156 که Intel DP55WB باشد حداقل 160 هزار تومان هزینه دارد. استفاده از مدل های فاخر همچون Gigabyte GA-P55-UD6 یا Asus P7P55D Deluxe هزینه را تا 300 هزار تومان افزایش خواهد داد. همچنین بدانید بد نیست که ارزان ترین مادربوردی که از پردازنده های Core i7 پشتیبانی می کند حداقل 230 هزار تومان قیمت دارد. با یک محاسبه ساده می توان نشان داد اگر خریداری تمامی قطعات قابل استفاده را حفظ کند و تنها مادربورد و پردازنده و قطعه حافظه خود را ارتقا دهد حداقل باید 500 هزار تومان هزینه کند. برای افراد علاقمند شاید صرف این هزینه منطقی جلوه کند، برای خیل علاقمندانی که در این باره محدودیت مالی دارند و دست به عصا حرکت می کنند صرف 250 هزار تومان هزینه و ارتقای پردازنده به یکی از مدل های چهارهسته ای 45 نانومتری ارجحیت دارد.
نکته پایانی
دوران پردازنده های جدید Core i5 و Core i7 هنوز آغاز نشده و بازار پردازنده ها و مادربوردها و حافظه ها دوران گذار خود را طی می کند. بدانید که انجام ارتقای سخت افزاری در این دو، سه ماه یعنی تقبل هزینه دوران گذار. دوران این نسل از سیستم های دیجیتال از چهار، پنج ماه آینده آغاز خواهد شد. اگر عجله ندارید اندکی صبر پیشه کنید.

روزنامه ی هم وطن سلام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من پردازنده های core i7 با اینکه کارایی بالایی دارند اما با این قیمت تنها به درد کسانی می خوره به صورت حرفه ایی با کامپیوتر کار میکنند و core i5 نیز تا زمانی که اینتل core2 و core 2Quad را تولید می کنه حداقل در ایران به دلیل افت قیمتی که در این چند سال کردند و کاملا در بازار جا افتادند فروش زیادی نخواهد کرد
البته اینتل بر اساس استراتژی جدیدش می خواهد تمام پردازنده های تولیدی خود را در قالب
core i7 و core i5 , corei3 تقسیم بندی کنه و احتمالا با ورود core i3 خط تولید core 2 ها و سایر 4 هسته ها متوقف خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به قیمت بالا و کارایی پائین آی7 (به نسبت قیمت) و نیز نتایج ضعیف سری 800 در حال حاضر تنها آی5 750 هست که از نظر کارایی بر قیمت وضعیت مطلوبی داره و خرید اون برای کاربران حرفه ای به صرفه هست.

البته با نکته انحرافی که ای ام دی در پردازنده های جدید خود گنجانده یعنی امکان باز کردن هسته های قفل شده با یک فنوم 2 550 و یک فن 45 تومنی کلا با 150 تومن میشه به یک پردازنده چهار هسته ای 3.6 گیگاهرتز دست یافت که به میزان قابل توجهی از آی5 750 قویتر خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.