daria

اخبار تاریخی جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=darkblue]سلام[/color]

[color=blue]کشف سی مومیایی جدید در مصر[/color]
[color=darkblue]سی مومایی جدید در فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در صغره قاهره در مصر کشف شد.
به گزارش آسوشیتدپرس این مومیایی‌ها از مقبره‌ای 2600 ساله که به تازگی کشف شده است بیرون آورده شده‌اند. زاهی هواس باستان‌شناس سرشناس مصری در این باره گفت: این مقبره در انتهای یک دالان 11 متری قرار دارد. هواس این کشف را "انباری از مومیایی‌ها" توصیف کرده که قدمت آن‌ها به سال 640 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ زمانی که آخرین سلسله مستقل مصری در این کشور حکومت داشت. پس از این سلسله نیروهای خارجی که اولین آن‌ها پارس‌ها بودند به مصر یورش بردند و حکومت خود را در این کشور راه انداختند.
این مقبره در محوطه‌ای باستانی قرار دارد که قدمت آن به 4300 سال پیش باز می‌گردد. دانشمندان قرار است با انجام تحقیقاتی هویت مومیایی‌ها را مشخص کنند و به این پرسش پاسخ دهند که چرا این تعداد مومیایی در یک اتاق و یک‌جا قرار داده شده‌اند. بر روی یکی از تابوت‌ها نام بادی ان هوری حک شده است.
این تابوت‌ها در دخمه‌هایی که درون صخره‌ها ایجاد شده‌اند قرار داشتند. یکی از کاوش‌گران این گروه باستان‌شناسی در باره این کشف اعلام کرده این که تابوت مومیایی‌ها درون دخمه‌ها قرار گرفته است سوال بزرگی است که باید به آن پاسخ داده شود. این باستان‌شناس گفته است که دخمه‌های در سلسله‌های اولیه مصر باستان وجود داشته‌اند و این که چرا در این سلسله که یکی از آخرین‌ها سلسله‌های مصر باستان به شمار می‌رود دخمه مورد استفاده بوده است سوالی اساسی است.[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=79668

[color=blue]كشف معبد چندهزار ساله در لبنان [/color]
[color=darkblue]بقاياي يك معبد همراه صدها اثر تاريخي در لبنان كشف شدند
به گزارش ايسنا، باستان‌شناسان در كاوش شهر تاريخي صيدا (sidon) در لبنان موفق به كشف آثار تاريخي چندهزار ساله از دوره‌ي كنعاني شدند كه در تاريخ باستان‌شناسي جهان بي‌سابقه و نشان‌دهنده‌ي اجراي نوعي مراسم مذهبي ويژه در هزاران سال پيش است.
تاكنون بقاياي معبدي با 48 متر طول همراه صدها اثر تاريخي از جمله چاقو و انگشترهاي برنزي، ظرف‌هاي سفالي و مجسمه‌هاي سنگي كه از آن‌ها براي دور كردن اروح خبيث يا شيطان استفاده مي‌شده است و قدمتي بين 3 تا 5 ‌هزار سال دارند، كشف شده‌اند.
علاوه بر اين تا به‌حال، 108 گورستان در شهر تاريخي صيدا كشف شده‌اند و به انسان‌هايي كه بين 1900 تا 15هزار سال پيش از ميلاد مسيح (ع) مي‌زيستند، تعلق دارند. اين امر شهر تاريخي صيدا را از ديگر شهرهاي تاريخي جهان متمايز كرده است.
شهر تاريخي صيدا آثاري از امپراطوري عثماني، ايران باستان و آثاري از سال‌هاي حكومت رامسس دوم دارد كه با تصاويري از گل لوتوس، نماد فراعنه‌ مصر تزيين شده‌اند.
مقامات فرهنگي لبنان نيز از ساخت يك موزه‌ي ويژه براي نمايش آثار كشف‌شده از شهر صيدا خبر داده‌اند كه در سال 2012 به بهره‌برداري مي‌رسد.
همچنين يكي از مقامات دولت لبنان اعلام كرد، دولت اين كشور قصد دارد، با معرفي بيش‌تر شهر تاريخي صيدا، اين شهر را به يك مقصد گردشگري تبديل كند.[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=93053

[color=blue]کشف جواهرات نخستین فرمانروای زن مصر[/color]
[color=darkblue]باستان شناسان مصری جواهرآلات نخستین فرمانروای زن مصر را در نزدیکی ساحل رود نیل کشور کشف کردند
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری زنان ایران ایونا، دیرینه شناسان هنگام کندوکاو مقبره‌ای در بخش غربی ساحل رود نیل در منطقه الاقصر، پنج گوشواره و دو انگشتر طلایی با ارزش یافتند.
بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این جواهرات که 3500 سال قدمت دارد متعلق به یکی از درباریان ارشد کاخ «هاتشپسوت» نخستین فرمانروای زن مصر بوده است.
زاهی هاواس رئیس شورای عالی باستان‌شناسی مصر گفت:‌ این مقبره که پیش از این غارت شده بود، دروازه‌هایی منقوش به نوشته‌های کتاب مردگان دارد.
این نوشته‌ها در اعتقاد مصریان باستان راهنمای مردگان در دنیای دیگر بودند.
هفته گذشته نیز باستان شناسان ژاپنی هنگام کندوکاو در قبرستانی در منطقه «سقاره» جنوب مصر با مقبره یکی از زنان اشراف‌زاده مصری رو به رو شدند.
گزارش ایسکانیوز می‌افزاید، این مقبره که 3000 سال قدمت دارد و روی آن نام «ایسیسنوفرت» حک شده متعلق به نوه دختری رامسس دوم، فرمانروایی از دودمان نوزدهم فراعنه مصر بوده این در حالی است که زاهی هاواس، ‌رئیس شورای عالی باستان‌شناسی مصر، معتقد است، مقبره اخیر به دلیل شکل ظاهری و نوع ساخت آن به خاندان هجدهم فراعنه مصر تعلق دارد.[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=81940

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]آزمایش DNA بر روی مومیایی مصری 3500 ساله[/color]
[color=darkblue]مصر قصد بر روی یک مومیایی 3500 ساله آزمایش DNA انجام دهد تا تعیین کند که آیا این مومیایی به توتموس اول، یکی از مهمترین فرعون‌های این کشور تعلق دارد یا نه.
به گزارش آسوشیتدپرس زاهی هواس باستان‌شناس ارشد مصری می‌گوید آزمون DNA و رادیوگرافی بر روی مومیایی یافت‌شده در محل باستانی تبس در ساحل غربی رود نیل- که اکنون به نام دره پادشاهان لوکسور نامیده می‌شود - انجام خواهد شد.
هواس گفت مومیایی که سال‌ها در موزه مصر به عنوان توتموس اول به نمایش درآمده بود، در واقع به این پادشاه باستانی متعلق نبود.
توتموس اول سومین فرعون مصر در سلسله 18 نفری فراعنه مصر است. حکومت او از 1506 تا 1493 پیش از میلاد به طول انجامید. جانشین او پسرش توتموس دوم بود و پس از او خواهر توتموس دوم، هتشپسوت به حکومت رسید که قوی‌ترین فرعون مونث مصر بود.
مصر 5 میلیون دلار لازم را برای آزمایش DNA را از کانال تلویزیونی دیسکاوری به دست آورده است، که پشتیبان طرح بلندپروازانه‌ای برای شناسایی مومیایی‌ها و بررسی دوباره مجموعه‌ مومیایی‌های سلطنتی است.
بهترین راه برای کسب نتایج دقیق از آزمایش دی‌ان‌ای یافت‌شده درون هسته سلول استف زیرا حاوی اطلاعات مربوط به هر دو والد است. اما دی‌ان‌ای مومیایی‌ها معمولا آنقدر تخریب شده است که احتمال یافتن دی‌ان‌ای هسته‌ای قابل استفاده خیلی کم است[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=56498

[color=blue]کشف شهر 2300 ساله در مکزیک[/color]
[color=darkblue]باستان‌شناسان مکزیک در شبه جزیره یوکاتان (Yucatán) ویرانه‌های شهری را کشف کردند که قدمتی 2300 ساله دارد.
خبرگزاری سوئیس از مکزیکوسیتی گزارش داد، دانشمندان حدس می‌زنند که این کهن‌ترین زیستگاه در ایالت یوکاتان مکزیک باشد.
آگوستین پنا کاستیلو (Agustin Peña Castillo) دانشمند اعلام کرد که این زیستگاه باستانی‌تر از شهر مشهور مایا در منطقه چیچن ایتزا (Chichén Itzá) است که گویا در سال 300 میلادی به وجود آمده است.
شهری که اکنون کشف شده است در جنوب این ایالت قرار دارد و معماری قابل‌توجهی دارد.[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=59006

[color=blue]كشف بقاياي شهر افسانه‌اي تروجا در تركيه[/color]
[color=darkblue]يافته‌هاي جديد محققان در محوطه باستاني شمال غرب تركيه منجر به تغيير نظريه‌هاي احتمالي درباره مساحت شهر افسانه‌اي تروجا شده است.
بنابر احتمالات باستان‌شناسان تاكنون تصور مي‌شد مساحت اين شهر باستاني حداكثر 27 هكتار باشد در حالي‌كه با كشف بخشي ديگر از بقاياي اين شهر در چند روز گذشته، اين احتمال تا 35 هكتار افزايش يافت.
باستان شناسان هفته گذشته موفق به كشف بقاياي شهر باستاني تروجا شدند. ادامه حفاري‌هاي اين شهر كه يكي از مهم‌ترين مناطق مورد جستجوي باستان شناسان از ده‌ها سال پيش تاكنون است، محققان را به اين نتيجه رساند كه شهر افسانه‌اي تروجا، بزرگتر از آنچه تاكنون تصور مي‌شد بوده است. به گفته ارنست پرنيكا، سرپرست حفاري‌هاي تروجا، روند حفاري‌هاي دفاعي به جاي مانده از اين شهر كه به عصر برنز (700 – 1800 پيش از ميلاد) باز مي‌گردد آشكارا براي باستان شناسان ثابت مي‌كرد كه مساحت اين شهر بزرگتر از ميزان كنوني آن است.
وي در ادامه افزود: تاكنون محققان چنين فرض مي‌كردند كه حداكثر مساحت شهر باستاني تروجا 27 هكتار باشد اما كشف بقاياي اين شهر در روزهاي اخير احتمال محققان مبني بر بزرگتر بودن مساحت اين شهر تا 35 هكتار را قريب به يقين كرده است.
باستان‌شناسان علاوه بر بقاياي اين شهر دفينه سنگي كوچكي را نيز در آن سوي حفاري‌ها كشف كرده‌اند. اين دفينه كه شامل يك ظرف سفالي و يك سنگفرش متعلق به عصر برنز است توجه بسياري از كارشناسان و محققان را به سوي خود جلب كرده است. به گفته پرنيكا محتويات دفينه در چند ماه آينده مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي افزود: به نظر مي‌رسد اين يافته براي مردم تروجا به منزله نوعي گنجينه بوده است بويژه كه هيچگاه يك ظرف معمولي را درون محفظه‌اي سنگي قرار نمي‌دهند.
تروجا كه در زبان مردم تركيه تراوا نيز خوانده مي‌شود شهري است باستاني در شمال غرب تركيه امروزي كه در استان كاناكال اين كشور واقع شده است. قدمت اين شهر افسانه‌اي كه در حاشيه داردانل قرار گرفته به عصر برنز (700 – 1800 پيش از ميلاد) باز مي‌گردد. توقف كشتي‌هاي بسيار در اين محوطه در آن زمان، ثروت بسياري را راهي اين شهر مي‌كرد. اين محوطه باستاني شهرت بزرگ خود را توسط هومر حماسه سراي بزرگ يونان به دست آورد.
جنگ‌هاي افسانه‌اي توصيف شده در كتاب «ايلياد» هومر در اين شهر رخ داده است. در دوران باستان نيز اين محوطه و قهرمانان افسانه‌اي آن در ميان مردم رم به شدت مورد تقدير و احترام بوده‌اند به ويژه تپه ايلييوم اين محوطه به شهرت قابل توجهي دست يافته بود. اين در حالي است كه مناقشات بر سر وجود اين شهر و نيز موقعيت مهم آن حدود 2 قرن است كه به يكي از موضوعات بحث برانگيز در باستان شناسي تبديل شده است.
امروزه بسياري از دانشمندان باستان شناس بر اين باورند كه تپه مسكوني اين محوطه كه در زبان مردم تركيه هيسارليك ناميده مي‌شود و 15 متر ارتفاع دارد همان شهر افسانه‌اي تروجا است كه توسط هومر به‌عنوان مكان وقوع جنگ‌هاي باستاني تروجا توصيف شده است. هومر اين منطقه را ايليون يا ايليوز ناميده است.
در سال 1820 روزنامه نگار اسكاتلندي كارلس مك لارن مقاله‌اي درباره تروجا منتشر كرد. در اين مقاله كه وي آن‌را در سال 1824 به يك رساله دكترا ارتقا داد تپه هيسارليك به‌عنوان شهر باستاني تروجا معرفي شده بود.
www.welt.de[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=66405

[color=blue]رد پای 1.5 میلیون ساله[/color]
[color=darkblue]محققان یک رد پای 1.5 میلیون ساله را کشف کرده‌اند که یکی از کهن‌ترین مدارکی محسوب می‌شود که تاکنون در خصوص شکل امروزی بشری به دست آمده است.
خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش داد، این رد پا که حوالی ایلیرت (Ileret) دریای تورکانا (Turkanasee) در کنیا کشف شده همه ویژگی‌های پیاده روی یک انسان امروزی را دارد.
تورفتگی پا، بزرگی و کشیدگی پنجه و همچنین فشاری که ناشی از وزن بدن به زمین وارد شده، در این رد پا مشهود است.
این خبر را گروه تحقیقاتی بین‌المللی ماتیو بنت (Matthew Bennett) از دانشگاه بورنماث (Bournemouth) در مجله علمی «ساینس» (شماره 323، ص 119) اعلام کرد.
این رد پا احتمالا متعلق به یک انسان اولیه (Homo erectus) ‌است. اگر او امروز زنده بود اندازه کفش پایش 37 یا 38 بود.
نخستین گونه بشر اولیه اولین بار حدود 1.9 میلیون سال پیش در آفریقا ظاهر شد. 30 سال پیش در تانزانیا یک رد پای کهن دیگر از بشرهای اولیه کشف شد. به گفته محققان، این اثر که به کشف لائتولی (Fund von Laetoli) مشهور است، مربوط به 3.75 میلیون سال پیش می‌شود.
اما او ویژگی‌های متعددی را داشت که نشان می‌دهد بیشتر شبیه میمون حرکت می‌کرده است. اما «رد پای ایلیرت تازه‌ترین مدرک دال بر آن است که پای انسان‌های اولیه مانند شکل امروزی آن بوده است.»[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=80776

[color=blue]كشف مجسمه نوزده‌ مترى بودا در افغانستان [/color]
[color=darkblue]يك تيم‌ باستانشناسى كه در استان باميان افغانستان حفارى مى‌كند، مجسمه بودايى به طول نوزد‌ه متر پيدا كرده‌است.
به گزارش دويچه وله، هفت سال پيش، نيروهاى طالبان مشهورترين مجسمه‌هاى بودا در منطقه باميان افغانستان را منفجر كردند. مجسمه‌هايى تراشيده شده در دل‌صخره‌ها، که بخشى از ميراث فرهنگى تاريخ چند هزارساله اين منطقه بود.
اكنون، يك تيم باستان‌شناسى در همين منطقه، مجسمه ‌ديگرى پيدا كرده است. اين تيم كه متشكل از باستان‌شناسان افغانى و فرانسوى است، سالهاست در اين منطقه حفارى مى‌كند. انورخان يكى‌از اعضاى تيم حفارى به خبرنگاران گفته است: "پيدا كردن اين مجسمه نوزد‌ه‌مترى كاملأ تصادفى بود."
تيم باستان‌شناسى در اصل دنبال نشان ديگرى بوده است. نشانى از يك بوداى سيصد مترى كه يك راهب چينى در قرن هفتم ميلادى نمایى از آن را طراحى كرده است.
باستان‌شناسان بيش از سى سال است كه در جستجوى اين بوداى سيصدمترى، در استان باميان افغانستان حفارى مى‌كنند.
با روى كار آمدن طالبان فعاليت باستان‌شناسان در اين منطقه ممنوع شد. اما در سال ۲۰۰۱ ميلادى بلافاصله پس از سقوط طالبان، تيم‌هاى باستان‌شناسى به اين منطقه بازگشتند.
عبدل حامد جلالى مسئول فعاليت‌باستان‌شناسان اين استان، مى‌گويد: "كارگران ابتدا تكه‌هایى از پاى مجسمه را پيدا كردند. اما معلوم نبود كه چه پيدا كرديم." با ادامه حفارى نشانه‌هاى بعدى: انگشت شست، انگشت نشانه، كف دست، بخشى از بازو و پيكر مجسمه كوچكى كه در بسترى سنگى آرميده بود، از دل خاك بيرون مى‌آيند.
انورخان يكى از باستان‌شناسان تيم مى‌گويد:" براى همه ما، لحظه‌اى كه نخستين نشانه‌را پيدا كرديم، لحظه بى‌نظيرى بود. سال‌ها جستجو و حفارى ما بى‌نتيجه نبود."
با انفجار بخشى از صخره‌اى كه اين مجسمه بودا از هزاروپانصد سال پيش در دل آن آرميده ، تيم باستا‌ن‌شناسى پيكر مجسمه را پيدا مى‌كنند. طول مجسمه روى‌هم نوزده‌ متر است.
تيم ‌باستان‌شناسى تصميم دارد مجسمه را دوباره درون خاك پنهان كند. جايى امن، براى سر كردن زمستان سرد و سخت افغانستان و دور از دستبرد دزدان.
تابستان سال آينده باستا‌ن‌شناسان به باميان بازمى‌گردند تا مجسمه را كامل حفارى كنند و از نو دنبال بوداى سيصدمترى بگردند. درست همان‌جايى كه نيروهاى طالبان دو مجسمه‌مشهور بودا: سال‌سال و شاه‌ماما را منفجر كردند.
آن زمان با وجود اعتراض جامعه بين‌المللى، طالبان يك ماه تمام وقت صرف نابودى دو مجسمه پنجاه‌وپنج و سى‌وهشت مترى كردند كه در دل صخره‌ها تراش‌كارى شده بودند. اكنون، تيم‌ديگرى از باستان‌شناسان افغانى، آلمانى و ژاپنى در فكر بازسازى مجسمه‌هاى منفجر شده است.
خانم حبيبه سورابى، فرماندار استان باميان كه ساكنان آن اقليت شيعه‌‌اى هستند كه از دست طالبان جان سالم به در برده‌اند، مى‌گويد:"مردم باميان آرزو مى‌كنند اين مجسمه‌ها ‌بازسازى شوند. مجسمه‌هاى بودا‌ با جذب جهانگردان، منطقه را رونق مى‌دهند. هر چند كه دولت مركزى مخالف است و این موضوع جاى خجالت دارد."[/color]
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=76359

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درياي عزيز دستت درد نكنه. تاپيك جالبي بود كه متوجه اون نشده بودم. icon_rolleyes
اگر بتونين عكسهايي در رابطه با خبرها پيدا كنين شايد يكي از معدود تاپيكهاي مرجع سايت بشه.
[quote]با انفجار بخشى از صخره‌اى كه اين مجسمه بودا از هزاروپانصد سال پيش در دل آن آرميده ، تيم باستا‌ن‌شناسى پيكر مجسمه را پيدا مى‌كنند. [color=red]طول مجسمه روى‌هم نوزده‌ متر است.[/color]
تيم ‌باستان‌شناسى تصميم دارد مجسمه را دوباره درون خاك پنهان كند. جايى امن، براى سر كردن زمستان سرد و سخت افغانستان و [color=red]دور از دستبرد دزدان[/color].[/quote]

ببخشيد اين نـــــــوزده متـــــــــــر ! رو چطوري ميدزدن؟ حدودا اندازه يه ساختمون 6 طبقه هست !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام
برادر آرماني اين تاپيكو همين امروز زدم (هر چند دو ماهي بود تو فكرش بودم)
درباره ي عكس هم هم به روي چشم ولي مثلا روزنامه ي همشهري عكساي به درد بخوري تو سايتش نمي ذاره انشاالله با تنوع بخشي به منابع اين مشكل هم حل ميشه[/color]
[quote]ببخشيد اين نـــــــوزده متـــــــــــر ! رو چطوري ميدزدن؟ حدودا اندازه يه ساختمون 6 طبقه هست !!![/quote]
[color=darkblue]تا اون جايي كه من از فيلماي تلويزيوني اون زمان يادمه با آر پي جي و مسلسل سنگين[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue]سلام
برادر آرماني اين تاپيكو همين امروز زدم (هر چند دو ماهي بود تو فكرش بودم)
درباره ي عكس هم هم به روي چشم ولي مثلا روزنامه ي همشهري عكساي به درد بخوري تو سايتش نمي ذاره انشاالله با تنوع بخشي به منابع اين مشكل هم حل ميشه[/color]
[quote]ببخشيد اين نـــــــوزده متـــــــــــر ! رو چطوري ميدزدن؟ حدودا اندازه يه ساختمون 6 طبقه هست !!![/quote]
[color=darkblue]تا اون جايي كه من از فيلماي تلويزيوني اون زمان يادمه با آر پي جي و مسلسل سنگين[/color][/quote]

مجددا سلام

حقيقتا من عاشق اين موضوعات باستاني هستم. انشاالله كه تاپيك خوبي بشه. يه سايت بود كه عكس و مطلب خوبي داشت. اگر فرصت شد انشاالله اخر شب ادرسش رو پي ام ميكنم (راست كليك نميشد كرد. وگرنه مطالبش رو كپي پيست ميكردم)
موضوعات ناب و جنجالي داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

بالاخره این تاپیک ایجاد شد! icon_rolleyes تشکر دریا جان ان شاء الله به یکی از تاپیکهای منبع سایت تبدیل بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت تمامی دوستان و هموطنان عزیز

با تشکر از دوستان خوبم : ضد ( یا زد ) و داریا عزیز بابت ایجاد و ارسال مطالب مفید در این تاپیک - پیشنهادی داشتم

لطفا این تاپیک به دو تاپیک مجزا و مرجع

1- اخبار تاریخی ایران
2- اخبار تاریخی جهان

تقسیم گردد و اگر دوستان سعی کنند بیشتر پست های ارسالیشان مربوط به کشورمان ( ایران عزیز ) باشد به نظرم خیلی بهتر خواهد بود.

منتظر مطالب بعدی دوستان هستم

موفق باشید

امپراتور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ضمن تشکر از دریای عزیز به خاطر ارسال مطالب خوبش که کلی استفاده کردم
من هم با پیشنهاد امپریور عزیز موافقم
در مورد فراعنه من هم مطالبی دارم با یه عالمه عکس ولی بلد نیستم عکس بذارم تو پست ولی اگه مایل ب.دید مطالب رو قرار میدم
یا حق
با تشکر مجدددد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]کشف سکونتگاه 6500 ساله در يونان[/color]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Image63068.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Image63068.jpg[/img][/url]
[color=darkblue]باستان شناسان در يکي از مناطق باستاني يونان واقع در بخش مرکزي اين کشور، موفق به کشف ويرانه‌هايي ازچند خانه روستايي با قدمتي بيش از 6500 سال شدند.
به گزارش ميراث آريا(chtn)،‌ کارشناسان وزارت فرهنگ يونان اعلام کردند، کشف خانه‌هاي عصر حجري زماني انجام شد که کارکنان شرکت گاز درحال نصب لوله‌هاي گاز به داخل روستاي واسيلي، در 280 کيلومتري شمال آتن بودند.
به گفته باستان‌شناسان در کنار خانه‌هايي که با چوب و خشت هايي به شکل آجرهاي نسوز امروزي ساخته شده ، همچنين ابزار آلاتي سنگي و ظروفي از جنس سفال نيز به دست آمد.
تبرهاي ساخته شده از سنگ، ظروف سفالي تزيين شده ، گاو آهن‌هاي سنگي و چند مجسمه کوچک سفالي، ديگر اشيائي هستند که در اين منطقه کشف شده است.
دهکده واسيلي به دليل برخورداري از سرزميني حاصلخيز،يکي از اولين مناطق مسکوني کشاورزان يونان به شمار رفته و ويرانه‌هاي موجود در آن طي 150 سال اخير از بخش‌هاي مهم اکتشافي باستان‌شناسان به شمار مي‌رفته است./[/color]
http://www.asrejavan.org/showthread.php?p=4405982

[color=blue]لوح حمورابي کشف شد [/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Image62840.jpg[/img]
[color=darkblue]دومين نمونه از لوح سفالي قانون حمورابي به دست باستان‌شناسان اتريشي در شهر قاهره مصر کشف شد.
به گزارش ميراث آريا(chtn)، اين لوح خشتي که خطوط ميخي نيز روي آن حک شده بود هنگام کاوش‌هاي باستان‌شناسي در منطقه تل الدبعا درشهر الشرقيه مصر واقع در 120 کيلومتري جنوب شرقي قاهره کشف شد.
زاهي هاواس، ريئس شوراي عالي باستان‌شناسي مصر گفت: ‌اين لوح که دومين نمونه از الواح سلطنتي کشف شده به دست اين گروه باستان‌شناسي اتريشي است به عصر امپراتوري بابل و زمان حکومت حمورابي برمي‌گردد.
وي افزود: لوح اول که شباهت زيادي به نمونه کنوني دارد، در کاخ شاه خيان(Khian) از سلسله هيکسوس‌ها کشف شده بود.
مانفرد بيتک، سرپرست تيم باستان‌شناسان اتريشي گفت:‌ اين دو لوح که 150 سال قديمي‌تر از الواح مشابه شهر باستاني تل الامراء هستند، از قديمي‌ترين آثار مرتبط با عصر امپراتوري بابل به شمار رفته و از اينرو از اهميت باستاني بالايي برخوردارند.
وي خاطر نشان کرد: اين الواح نشان مي‌دهدند که سلسله شاهنشاهي هيکسوس، که به شاهان چوپان شهرت داشته و از اشغالگران بد نام آسيا به شمار مي‌رفتند، روابط تجاري گسترده اي با شرق دور که تا بابل ادامه داشت، برقرار کرده بودند. حمورابي نيز ششمين پادشاه بابل در فاصله سال‌هاي 1792 تا 1750 پيش از ميلاد بوده است.
به گفته باستان‌شناسان، حمورابي پس از کناره گيري پدرش، سين موباليت، اولين امپراتور بابل شناخته شد و توانست با غلبه بر کشورهاي همسايه خود بابل را گسترش داده و بر تمام بين النهرين حکومت کند. اگرچه وي تا زمان مرگ خود اين قدرت و وسعت را حفظ کرد اما نوادگانش موفق به تداوم آن نشدند.
قانون حمورابي که يکي از اولين قوانين مکتوب تاريخ به شمار مي‌رود، بخشي از اقدامات او در طول مدت زمان حکومت خود بوده است.[/color]
http://www.chtn.ir/WebForms/Fa/News/NewsInfo.aspx?ID=39496

[color=blue]كشف قبرهاى باستانى در منطقه غربى اسلواكى[/color]
[color=darkblue]احداث جاده اى ميان شهرى در منطقه غربى اسلواكى به دليل برخورد با ۳۰۰ قبر از ساكنان سده هاى پيشين اين كشور، با توقفى نامعلوم مواجه شد. اين قبرها كه درطول مسير اين جاده يا بزرگراه ميان شهرى ظاهر شده اند به دو ره هاى مختلفى همچون قرن يازدهم و قرن پنجم ميلادى تعلق دارند. در اين ميان، بزرگترين مجموعه تدفينى يا قبرستانى به دست آمده متعلق به گورستانى مخصوص ساكنان متوسط و عوام شهر است كه شامل ۱۹ قبر زن و مرد كودك شده و به قرن يازدهم ميلادى تعلق داشته است. علاوه بر آن باستان شناسان موفق به كشف جواهرآلاتى برنزى و نقره اى همچون گوشواره، حلقه، گيره مو، خنجر و سگك هاى قيمتى شده بودند. در نزديكى اين قبرستان باستانى بقايايى از يك دهكده قديمى متعلق به قرن هاى يازدهم تا سيزدهم ميلادى به همراه اشيا و اجناسى به جاى مانده از عصر حجر در ۳۰۰۰ سال پيش از ميلاد نيز به دست آمد. ماجيك روتكاى، رئيس موسسه باستان شناسى آكادمى اسلواك و سرپرست تيم اكتشاف با اشاره به گسترده بودن يافته هاى به دست آمده و تنوع آن از عصر حجر تا قرون وسطى اعلام كرد: كاوشگران در تحقيقات خود ازاين منطقه حجم گسترده اى از آثار و شواهد باستانى همچون ۱۲۰۰ جعبه ظرف سفالى، ۳۰۰ جعبه استخوان انسان و حيوان و صدها شى ديگر چون ابزار آلات،جواهر آلات، وسايل تزئينى، مهر و گوشواره و غيره به دست آوردند كه در اين ميان يك خنجر رومى از منطقه بلاديس مهم ترين آنها بوده است. وى از اتمام اين پروزه باستان شناسى در پايان ماه نوامبر و از ادامه فعاليت ها در آغاز فصل بهار خبر داد.[/color]
http://www.abrarnews.com/politic/1388/880904/html/gardesh.htm

[color=blue]قديمى ترين مجتمع ادارى قفقازها در آذربايجان[/color]
[color=darkblue]كاوش هاى اخير باستان شناسان در بخش شمالى جمهورى آذربايجان، منجر به كشف بناها و مناطق قديمى جديدى متعلق به سده هاى اوليه ميلادى و پيش از ميلاد شد. اين اكتشاف كه توسط محققان موسسه باستان شناسى ومردم شناسى آكادمى علوم آذربايجان صورت گرفته يافته هاى جديدى از تاريخ قلمرو آذربايجان در بخش هاى شمالى طى هزاره هاى پيشين را نمايان ساخته است. به گفته محققان، طى بررسى هاى ميدانى صورت گرفته در منطقه اى گورستانى در دهكده آشاقى ايرماشلى آذربايجان، الواح يا كتاب هايى سنگى متعلق به قرن هاى هفتم و هشتم ميلادى كشف و همچنين بقايايى از يك دهكده باستانى متعلق به دوره هاى پيش از ميلاد نيز در منطقه اى به نام گاراجميرلى به دست آمده بود. اين گروه در ادامه كاوش هاى خود موفق به يافتن ساختمانى ادارى با قدمتى نزديك به ۲۵۰۰ سال شدند. ساختمانى با هشت اتاق وستون هاى متعدد. علاوه بر آن بقايايى از چند كوزه، شبكه هاى فاضلاب شهرى، آب انبار و چند اثر ديگر نيز كشف شده بود. به گفته باستان شناسان آثار به دست آمده نشان مى دادند كه آذربايجان طى سده هاى نهم و دهم ميلادى از نظام شهر نشينى پيشرفته و محصولات صنايع دستى متعددى برخوردار بودند. به گزارش chtn، اين اكتشاف با حمايت مالى آلمان و همكارى تنى چند ار متخصصان آلمانى و گرجستانى با محققان آذربايجانى صورت گرفت.[/color]
http://www.abrarnews.com/politic/1388/880904/html/gardesh.htm

[color=blue]عربستان، ميراث مسروقه عراق را پس داد [/color]
[color=darkblue]طى مراسمى در سفارت عراق در عربستان، رئيس شوراى گردشگرى و آثار باستانى عربستان ميراث مسروقه عراق را برگرداند. اين آثار كه شامل مجسمه هايى به شكل انسان و شير با اندازه هاى مختلف بوده است، دومين اقدام سران عربستان سعودى در بازپس دهى ميراث مسروقه عراق به مقامات دولت بغداد به شمار مى رود. حسين ابوالحسن، نايب رئيس شوراى گردشگرى و آثار باستانى عربستان، با بيان اينكه اين حركت پيرو امضاى تفاهم نامه حفاظت از اموال فرهنگى دو كشور در راستاى معاهده يونسكو بوده اذعان داشت: عربستان سعودى متعهد مى شود براساس معاهدات بين المللى به ويژه در بخش حمايت از اموال فرهنگى گام بردارد. به گزارش chtn، وى افزود: اين سازمان قصد دارد با برگرداندن آثار تاريخى ديگر كشورها همكارى گسترده اى را در بازپس گيرى ميراث به سرقت رفته خود از سر گيرد.[/color]
http://www.abrarnews.com/politic/1388/880904/html/gardesh.htm

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تبرهاي ساخته شده از سنگ، ظروف سفالي تزيين شده ، گاو آهن‌هاي سنگي و چند مجسمه کوچک سفالي، ديگر اشيائي هستند که در اين منطقه کشف شده است. [/quote]

ممنون دريا جان
خبرهاي جالبي بود. با كشف اين اشيا فكر كنم ميبايست دوباره تاريخ رو براي ماقبل باستان بنويسن.دنياي باستان شناسي مثل دري هست به سرزمين عجايب. دستت درد نكنه عزيز.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام[/color]

[color=blue]کشف اسرار صداهای مرموز در معابد باستانی[/color]
[color=darkblue]محققان در حال کشف اسرار تمدنهای باستانی هستند که خانه هایی معبد مانند می‌ساخته‌اند، خانه‌هایی که می توانسته با ایجاد صداهای ترسناک و عجیب و غریب و نمایش‌های نوری وهم انگیز بزرگترین جنگجویان را وحشت زده کند.
به گزارش مهر، ظهور زمینه علمی باستان شناسی صوتی، پیوندی میان تحلیل‌های پیشرفته صوتی و شیوه های قدیمی باستان شناسی است و نتیجه این همکاری علمی، ایجاد درک جدیدی از فرهنگهایی خواهد بود که از فنون صداسازی برای سرگرمی، اجرای مراسم مذهبی، و کنترل سیاسی استفاده می کرده اند.
"میریام کولار" از دانشگاه استنفورد بر روی فرهنگ سه هزار ساله چاوین در دشت‌های مرتفع پرو مطلعه کرده است. وی به همراه همکارانش از مسیرهای پر پیچ و خم تونل‌های زیر زمینی، فاضلاب و تالارهای ورودی این تمدن نقشه برداری کرده اند که در آنها پژواک صداها هیچ شباهتی به پژواک های واقعی ندارند، بلکه آواهایی وهم انگیز و گاه به شدت ترسناک هستند.
به گفته کولار در این معماری باستانی ساختارها با یکدیگر همخوانی نداشته و محیط صوتی در آنها نسبت به جهان طبیعت کاملا متفاوت است. نگاره های به جا مانده از این فرهنگ نشان می دهند مردم در این تمدن به شدت شیفته تجربیات حسی بوده اند و از این رو از آوا و نور برای ایجاد این چنین تجربیاتی استفاده می کرده اند.
پیکرنگاری ها نشان می دهند افرد در حالات روحی مختلفی خود را با ویژگی های حیوانی ترکیب می کرده اند و نشانه هایی وجود دارند که بیانگر رواج مصرف مواد گیاهی توهم زا در میان این فرهنگ است. در صورتی که استفاده از این گیاهان آنها را اغنا نمی کرده، این افراد از نور آفتاب برای اختلال در سایه های افرادی که در مراسم حضور داشته اند و یا صداسازی برای وارد شدن به حالات روحی مختلف استفاده می کرده اند.
امواج صوتی یک نوع صدف دریایی که در سال 2001 در میان این راهروها ردیابی شده است، فرکانسی از خود ایجاد می کرده که می‌توانسته افرادی که از گیاهان توهم زا استفاده کرده بودند را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. از این رو دانشمندان به این نتیجه رسیدند که امواج صوتی در زندگی چاوینی ها نقشی بسیار حیاتی را به عهده داشته است.
منطقه "چاوین دو هانتار" در پرو تنها جایی نیست که صداها نقشی مهم را ایفا می کنند. مایانها نیز در استفاده از امواج صوتی در کنترل جمعیتی بزرگ تبحر داشته اند. "دیوید لوبمن" مهندس صدایی که به مدت 12 سال بر روی قلمرو مایانها مطالعه کرده است می گوید پژواک صدای پرنده در معبد "کوکولکان" که پدیده ای بسیار شگفت انگیز است کاملا هدفمند به وجود آمده است. به گفته وی این پژواک بسیار وهم انگیز بوده و به هیچ وجه عادی نیست.
در تحلیلهای لوبمن ساختار صوتی آواز پرنده "کوئتزال" که مایانها آن را کشف کرده اند، با پژواک صدای کف زدن در معبد "چیچن ایتزا" مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج ساختاری مشابه را میان این دو نوع امواج صوتی نمایان کردند. به گفته لوبمن راز این پژواکهای غیر عادی در ویژگی های آواشناختی راه پله پر شیب جلوی معبد نهفته است.
بر اساس گزارش دیسکاوری، از دیگر شگفتی های تمدن مایانها ساخت سیستم صوتی ویژه اجتماعات بزرگ بوده است، به شکلی که فروانروایان مایانی می توانسته اند در میدانی بزرگ صدها نفر از فرماندهان نظامی خود را بدون فریاد کشیدن فرا بخوانند.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-121077.aspx


[color=blue]کشف چاقوی یک بار مصرف 200 هزار ساله[/color]
[color=darkblue]باستان شناسان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین چیزی یافته‌اند که ظاهرا قدیمی‌ترین چاقوی یک بار مصرف جهان است
خبرگزاری اتریش از بیت المقدس گزارش داد، این ابزار کار کوچک ساخته شده از سنگ چخماق که در حوالی یک آتشگاه پیدا شده، بنا به تخمین کارشناسان دستکم 200 هزار سال قدمت دارد.
ران بارکای (Ran Barkai)، باستان شناس گفت احتمالا شکارچیان و همراهان آنها در عصر حجر از این چاقوی مدور استفاده می‌کرده‌اند تا گوشت را ببرند. در کنار این چاقو تعداد بسیاری استخوان حیوان نیز کشف شده است. از این استخوان‌ها برای تعیین قدمت این ابزار سنگی استفاده می‌شود.
چاقوهای بازیافتی
بارکای توضیح داد، تعداد چاقوهای یافت شده و این حقیقت که ظاهرا تیز نمی شده‌اند، نشانی از آن است که از این چاقوها فقط یک بار استفاده می‌شده است.
این چاقوها از مواد بازیافتی همچون تکه‌هایی از چاقویی بزرگتر یا ابزارهایی که کاربردهای دیگری داشتند، تولید می‌شده‌اند.
بارکای گفت: این چاقوها هم بسیار کاربردی و هم بسیار ساده بوده‌اند.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-115231.aspx


[color=blue]کشف 2 مقبره 4300 ساله در مصر[/color]
[color=darkblue]باستان شناسان مصری از کشف دو مقبره سنگی با قدمت 4300 ساله در منطقه باستانی نکروپولیس یا سقره در حوالی قاهره خبر دادند
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که بر دروازه این دو مقبره تصاویری از صاحبان آن‌ها، که یک پدر و پسر هستند نقش بسته است.
آن‌ها از خاندان فراعنه مصر باستان بوده‌اند.
این کشف امروز در برابر خبرنگاران و رسانه های گروهی به نمایش درآمد.
این دو مقبره درست در بخش غربی سقره واقع شده‌اند.
این منطقه باستانی شماری از مقبره‌های باستانی مربوط به تاریخ اولیه مصر باستان را تا دوران امپراطوری رم در خود جای داده است .[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-111292.aspx


[color=blue]احداث بزرگ‌ترین پارک باستان‌شناسی جهان در پرو[/color]
[color=darkblue]بزرگ‌ترین پارک باستان‌شناسی جهان در پرو ـ با ترکیب سه محوطه تاریخی ـ راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش ایسنا، دولت پرو قصد دارد در قالب پروژه‌ای سه ساله و با توسعه محوطه تاریخی مشهور سوسکو این کشور و الحاق دو محوطه تاریخی دیگر به نام‌های پیساک و نیناماراکا، بزرگ‌ترین پارک باستان‌شناسی جهان را در پرو راه‌اندازی کند.
به گزارش آرکئولوژی نیوز، هر سه محوطه تاریخی آثاری از سه تمدن آزتک، مایا و اینکا را در خود جای داده و در این میان محوطه تاریخی سوسکو، شهرت جهانی دارد.
کمتر از یک ماه قبل نیز بقایای یک کانال بر جای مانده از تمدن اینکا که طول آن در حدود چهار کیلومتر تخمین زده شده، در نزدیکی پارک باستانشناسی سوسکو کشور پرو به‌طور تصادفی کشف شد.
این کانال در ارتفاع 2630 متر از سطح دریا قرار داشته و با استفاده از قطعات بزرگ سنگ توسط مردمان تمدن اینکا بر روی کوهی در نزدیکی پارک باستانشناسی سوسکو احداث شده است.
محققان تاریخ دقیق ساخت این اثر تاریخی را در حدود 550 سال قبل برآورد کرده و کاربری آنرا انتقال آب حاصل از آب‌شدن یخ‌های کوه‌های اطراف پارک باستانشناسی سوسکو به شهرهای منطقه، بویژه شهر تاریخی ماچو پیچو، اعلام کرده‌اند.
هم‌چنین در نزدیکی این کانال، چندین غار نیز کشف شده‌اند که در آنها دیوار‌نگاره‌های زیبا با تصاویری از ماه و خورشید، قرار دارند.
محققان براین باورند که این غارها نوعی عبادتگاه بوده‌اند. درحدود یکسال قبل نیز باستان ‌شناسان کشور پرو در جریان کشفی غیرعادی، موفق به پیدا کردن محلی شدند که حدود شش قرن پیش، از آن برای قربانی کردن هزاران نفر استفاده می‌شده است.
در این محوطه‌ تاریخی که در شمال کشور پرو در قاره‌ی آمریکایی جنوبی قرار دارد، بقایای ده‌ها اسکلت که آثاری از بریدگی روی گردن آن‌ها وجود دارد، کشف شده‌اند. وسعت محوطه‌ی تاریخی محل کشف این قربانگاه حدود 95 هکتار تخمین زده شده است و در نزدیکی مقبره‌ی مشهور سیپان قرار دارد.
شهر تاریخی سوسکو در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-111137.aspx


[color=blue]کشف مقبره جهانگرد سلسله مینگ در چین[/color]
[color=darkblue]مقبره جهانگرد سلسله مینگ که در قرن‌ها قبل، سفرهایی به مناطق مختلف آسیا و آفریقا داشته، کشف شد.
به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان چینی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ نانجینگ، موفق به کشف مقبره جهانگرد مشهور سلسله امپراطوری مینگ شدند.
به گزارش چاینا دیلی، این مقبره به ژنگ‌هو تعلق دارد که در صدها سال قبل، به مناطقی از آسیا و آفریقا سفر کرده است.
مقبره ژنگ‌هو، هشت‌ونیم متر طول و چهار متر عرض دارد و در ساخت آن از آجرهای آبی‌رنگ که ویژه‌ ساخت مقبره افراد مهم بوده، استفاده شده است.
ژنگ‌هو در فاصله سال‌های 1405 تا 1433 به عنوان فرمانده ناوگان دریایی امپراطوری مینگ، هفت سفر به مناطق مختلف قاره‌های آسیا و آفریقا داشته است.
کمتر از یک هفته قبل نیز باستان‌شناسان چینی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در منطقه نینگکسیا هوی در شمال غربی این کشور موفق به کشف هفت سکونت‌گاه از دوره ما قبل تاریخ شدند.
در حدود یک ماه قبل نیز باستان‌شناسان چینی در جریان کاوش‌های خود در محوطه تاریخی مشهور ژانگدو استان هبی این کشور، موفق به کشف بقایای یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مقبره‌های تاریخی شدند که تابه‌حال در این کشور کشف شده است.
این مجموعه شامل 93 مقبره با قدمتی بیش از دوهزارسال است که به دولتمردان سلسله هان تعلق دارند.
در ماه ژوئن نیز باستان‌شناسان چینی در محوطه‌ تاریخی در استان ژیانگکسی در شرق چین موفق به کشف بقایای معبدی اسرار آمیز با قدمتی 800 ساله اثر تائوئیست‌ها شدند که در ساخت آن از مصالح ویژه‌ای استفاده شده است.
این معبد بر روی قله یک کوه و در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار داشته و باستان‌شناسان مساحت آن را حدود 5538 متر برآورد کرده‌اند.
در ماه آوریل هم بقایای جاده‌ای تاریخی معروف به "جاده چای و نمک" در استان هونان در جنوب چین کشف شد که قرن‌ها قبل با استفاده از نزدیک به 100 میلیون قطعه سنگ ساخته شده است.
هم‌چنین در ماه مارس با کشف دروازه جدید مقبره‌ اولین امپراطور چین که به مقبره‌ "ارتش سربازان خاموش" شهرت دارد، شمار دروازه‌های این اثر تاریخی شاخص جهان که یکی از محوطه‌های تاریخی ثبت‌ شده کشور چین در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است، به رقم چهار رسید.
در سپتامبر 2009 نیز تعدادی از باستان‌شناسان چینی از کشف بخش جدیدی از یکی از مشهورترین سازه‌های ساخته‌ دست بشر ، دیوار چین خبر دادند که بین 1800 تا 2200 سال پیش ساخته شده است.
کارشناسان طول این بخش جدید از دیوار چین را حدود 11 کیلومتر تخمین زده‌اند.
در ماه ژوئن هم باستان‌شناسان چینی پس از گذشت حدود یک‌ماه از آغاز کاوش در مقبره‌ نخستین امپراطور چین، موفق به پیدا کردن مجسمه‌های سفالی 100 سرباز دیگر از جمله یک ژنرال ارتش شدند که به‌دلیل قرار‌ گرفتن زیر یک ارابه از دیگر مجسمه‌های سفالی سالم‌تر مانده‌اند.
در ژانویه 2009 نیز باستان‌شناسان چینی اعلام کردند که موفق به کشف قدیمی‌ترین خانه‌های ساخته‌شده در غارها در جهان همراه صدها اثر تاریخی شده‌اند که کم‌ترین قدمت آن‌ها 6000 سال است و قدیمی‌ترین خانه‌های غاری جهان می‌توانند لقب گیرند.
این خانه‌های غاری پس از سال‌ها کاوش در منطقه‌ای کوهستانی در شمال غربی چین توسط باستان‌شناسان یکی از مؤسسه‌های باستان‌شناسی چین کشف شده و احتمالا بین سال‌های 3500 تا 3000 پیش از میلاد مسیح (ع) ساخته شده‌اند.
این خانه‌ها در اواخر دوره‌ نوسنگی توسط مردم تمدنی ناشناخته به نام یانگشائو ساخته شده‌اند که هزاران سال پیش در ساخت ظرف‌های سفالی، نقاشی روی آن‌ها و ساخت ابزار از سنگ و استخوان حیوانات استاد بوده‌اند.
در ژانویه 2008 نیز پس از دو سال کاوش در یکی از مشهورترین محوطه‌های تاریخی کشور چین، سنگواره‌ جمجمه‌ای یک‌صد هزار ساله همراه اشیایی تاریخی کشف شد.
این جمجمه‌ منحصربه‌فرد پس از دو سال کاوش در یکی از محوطه‌های تاریخی منطقه‌ هنان کشف شد. این محوطه حدود 260 متر مربع مساحت دارد. سنگواره‌ یادشده شامل 16 تکه از جمجمه‌ای با ابروی بیرون‌زده و به سمت جلو است.
همچنین در دسامبر 2007 باستان‌شناسان چینی شمشیری برنزی را همراه اشیای دیگری از جمله ابزار سنگی، تبر، بیل، شیشه و همچنین نیزه‌ای منقوش در منطقه‌ چانگ کینگ در جنوب غربی این کشور کشف کردند.
در آگوست 2007 نیز باستان‌شناسان توانستند پس از 35 سال کاوش، به قصر مخفی نخستین امپراطور چین که در زیر معبدی باستانی قرار داشت، راه یابند.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-110601.aspx


[color=blue]کشف قدیمی‌ترین کفش دنیا[/color]
[color=darkblue]کفش چرمی 5500 ساله که قدیمی‌ترین کفش جهان است در غاری در ارمنستان کشف شد.
مجله اینترنتی کتابخانه عمومی علوم آمریکا می‌گوید این کفش تنها از یک تکه چرم تهیه شده و طوری روی آن کار شده است که قالب پای فردی باشد که آن را می‌پوشد.
این کفش پر از علف‌های خشک بود اما باستان‌شنان نمی‌توانند با اطمینان بگویند آیا این علف‌های خشک برای گرم نگه داشتن پا بوده یا برای نگه داشتن فرم کفش.
رون پینهاسی، باستانشناس کالج کورک در ایرلند که بانی اصلی این تحقیق است گفت: همچنین ما نمی‌دانیم این کفش متعلق به یک زن است یا مرد.
وی افزود: اما از آنجا که این کفش بر اساس سایزبندی اروپا سایز سی و هفت است احتمال می‌رود یک مرد در آن دوران آن را به پا کرده باشد. مردان آن زمان کوچک‌تر از امروز بودند.
غاری که این کفش در آنجا پیدا شد در استان وایوتز دزور Vayotz Dzor ، منطقه‌ای مرزی بین ایران و ترکیه واقع است.
از آنجایی که محیط داخل غار خشک و خنک بوده شرایط مناسبی فراهم شده است تا دیگر اشیایی که داخل این غار کشف شدند نیز به طور استثنایی حفظ شوند.
ظرف‌های بزرگ که ظاهرا زمانی حاوی گندم، جو، لوبیا و دیگر گیاهان خوراکی بوده‌اند از دیگر اشیایی هستند که در این غار کشف شده‌اند.
قشر ضخیمی از کود بز که کف این غار را پوشانده است از دیگر عواملی است که موجب شده است اشیا برای هزاران سال حفظ شوند و از بین نروند.
رون پینهاسی تصریح کرد، ما ابتدا فکر می‌کردیم این کفش و اشیاء دیگری که در این غار کشف شدند تنها ششصد تا هفتصد سال قدمت دارند زیرا به خوبی حفظ شده بودند.
اما پس از بررسی‌های بیشتر در آزمایشگاه‌های دو دانشگاه آکسفورد در انگلیس و کالیفرنیای آمریکا به این نتیجه رسیدیم که این کفش چند صد سال قدیمی‌تر از کفشی است که پای مرد یخی بود که در سپتامبر سال 1991 به طور تصادفی در ارتفاع سه هزار و دویست متری در مرز اتریش و ایتالیا کشف شد.
قدمت این مرد یخی سه هزار و سیصد سال است.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-109438.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]کشف 114 مجسمه از ارتش سربازان خاموش در چین[/color]
[color=darkblue]114 مجسمه از مجموعه ارتش سربازان خاموش پس از ماه‌ها کاوش، کشف شدند.
باستان‌شناسان چینی در جریان کاوش‌های خود در شهر ژیان استان شانکسی چین، در محوطه تاریخی محل کشف ارتش سربازان خاموش مشهور به تراکوتتا، موفق به کشف 114 مجسمه سفالی دیگر شدند که با وجود بیش از 2000 سال از رنگ‌آمیزی آن‌ها، همچنان بخش‌هایی از این مجسمه‌ها، رنگ اولیه خود را حفظ کرده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا، کاوش‌ها در محوطه تاریخی محل کشف ارتش سربازان خاموش از ژوئن سال گذشته میلادی آغاز شده است.
در ماه مارس نیز با کشف دروازه جدید مقبره‌ اولین امپراطور چین که به مقبره‌ «ارتش سربازان خاموش» شهرت دارد، شمار دروازه‌های این اثر تاریخی شاخص جهان که یکی از محوطه‌های تاریخی ثبت‌ شده کشور چین در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است، به رقم چهار رسید.
در ماه ژوئن نیز باستان‌شناسان چینی پس از گذشت حدود یک ‌ماه از آغاز کاوش در مقبره‌ نخستین امپراطور چین، موفق به پیدا کردن مجسمه‌های سفالی 100 سرباز دیگر از جمله یک ژنرال ارتش شدند که به‌دلیل قرار‌ گرفتن زیر یک ارابه از دیگر مجسمه‌های سفالی سالم‌تر مانده‌اند.
این در حالی است که یک مرمت‌گر که تابه‌حال پروژه‌های فراوان مرمت آثار تاریخی زیر نظر او اجرا شده ‌است، در جریان یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد آمریکا در سال 2009، از شرایط گنجینه‌ سربازان خاموش اظهار نگرانی کرد و اقدام فوری دولت چین را برای نجات این گنجینه خواست.
او مطالعات خود را روی گنجینه‌ ارزشمند سربازان خاموش از سال 2005 میلادی آغاز کرده و در سال‌های گذشته، در دوره‌های زمانی ثابت، شرایط آثار این گنجینه را بررسی کرده است.
براساس نتایج مطالعات او، در سال‌های گذشته به‌دلیل افزایش بی‌رویه‌ تعداد بازدیدکنندگان از گنجینه‌ سربازان خاموش که روزانه بین 18 تا 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود، خسارت‌های زیادی به این گنجینه‌ تاریخی سفالی به‌دلیل رطوبت ناشی از تنفس بازدیدکنندگان وارد شده ‌است. حتی افزایش تعداد دستگاه‌های تهویه‌ هوا نیز تأثیر چندانی در کاهش صدمه‌های وارده‌شده به این آثار نداشته است.
هم‌چنین در زلزله‌ سال 2008 در استان سیچوآن چین، خسارهای زیادی به گنجینه‌ سربازان خاموش شامل هفت‌هزار مجسمه‌ سفالی در اندازه‌ انسان‌های واقعی و اسب، که حدود دوهزار سال پیش برای حفاظت از نخستین امپراطور چین در مقبره‌اش قرار گرفتند، وارد شده‌ است.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-107393.aspx


[color=blue]اولین نان تاریخ 30 هزار سال قبل پخته شد![/color]
[color=darkblue]گروهی از باستان‌شناسان ایتالیایی در منطقه‌ای واقع در استان توسکانا، بقایای اولین نان تاریخ را که انسان مدرن در 30 هزار سال قبل پخته است پیدا کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نانی که انسان مدرن تهیه کرده است یک نان برشته خوش طعم و مغذی بوده که روی سنگ‌های گداخته پخته شده است.
تاکنون اعتقاد بر این بود که انسان مدرن از 18 هزار سال قبل شروع به تولید آرد و طبخ نان کرده است. اکنون گروهی از محققان "موسسه ماقبل تاریخ و ابتدای تاریخ"(Iipp) کشف کردند که انسان‌های مدرن در دوره بلافاصله پس از دوره انسانهای اولیه در 30 هزار سال قبل طرز تهیه نان را پیدا کرده بودند.
همچنین تاکنون تصور می‌شد که جمعیتهای شکارچی- جمع کننده عصر پارینه سنگی متاخر کاملا گوشتخوار بودند اما این کشف نشان می‌دهد که این انسانها از یک نان غنی از هیدراتهای کربن تغذیه می‌کرده‌اند. این نان به آنها کمک می‌کرده که انرژی لازم برای زندگی در محیط‌های سخت و زمان‌های بسیار سرد را تامین کنند. در حقیقت این نان، غذایی ساده برای نگهداری و سبک برای حمل بوده است.
از سویی دیگر این کشف پیشنهاد می‌دهد که خاستگاه اولیه استفاده از غلات اروپا و نه خاورمیانه بوده است. آثار قدیمی‌ترین نان دنیا در یک سایت باستانی ماقبل تاریخ در استان توسکانا کشف شده است.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما دو تکه عجیب ماسه سنگ را پیدا کردیم که به نظر می‌رسید سنگ آسیاب باشند. با بررسی محیط اطراف این سنگ‌ها ما نشاسته‌هایی را کشف کردیم که در لا به لای حفره‌های دو سنگ آسیاب باقی مانده بودند. ما این نشاسته‌ها را استخراج کردیم و با میکروسکوپ الکترونیکی مورد بررسی قرار دادیم."
این باستان‌شناسان با مقایسه این نشاسته‌ها و نشاسته‌های دیگری که در سایر سایت‌های باستان شناسی کشف شده بود توانستند نوع گیاهی که این ماده از آن تهیه شده بود را پیدا کنند. این گیاه، نوعی چغندر قند مردابی بوده است که ریشه‌های آن شکلی متورم و بلند داشته و غنی از نشاسته بوده‌اند.
این محققان افزودند: "ما تردیدی نداریم که این اولین آرد تاریخ است."
این باستان‌شناسان مراحل تهیه این نان را بازسازی کردند و دریافتند که انسان‌های 30 هزار سال قبل این ریشه‌ها را جمع آوری کرده، آنها را خشک می کردند، سپس آسیاب کرده و روی یک سنگ تنور گداخته می‌پختند.
براساس گزارش آنسا، نتایج این بازساز‌ها تائید کرد که نان‌های طبخ شده بسیار خوش طعم بوده‌اند.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-118722.aspx


[color=blue]غار وحوش با قدمت 8 هزار ساله در مصر[/color]
[color=darkblue]بررسی آثار هشت هزار ساله در یکی از غارهای تاریخی مصر، اطلاعات ارزشمندی را از شیوه زندگی انسان‌های ما قبل تاریخ آشکار کرده است.
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، بر دیواره‌های این غار که در سال 2002 در ناحیه دوردست صحرایی در جنوب غرب مصر ( نزدیک مرزهای لیبی و سودان) کشف شد، 5000 نقاشی مختلف از انسان‌ها و حیوانات عجیب و بدون سر مشاهده شد و دیرینه‌شناسان را واداشت تا این نقوش را در تحقیقاتی چند مرحله‌ای و به صورت کامل بررسی کنند.
نقاشی‌های این غار که به "غار وحوش" شهرت یافته است، به صورت رنگ‌آمیزی شده بر بدنه دیوار یا به صورت حکاکی بر صخره‌های سنگی است.
رادولف کوپر، دیرینه‌شناس مرکز مطالعات هاینریک بارث آلمان، درباره این آثار شگفت‌انگیز گفت: "این نقش‌ها ممکن است آثار نخستین شکارچیانی باشد که در منطقه نیل سکنی گزیدند؛ آن زمان سواحل نیل باتلاقی بود که زندگی را دشوار می‌کرد."
کوپر افزود: "نقاشی‌های "غار وحوش" به احتمال فراوان متعلق به دوران پیش از اهلی شدن حیوانات است و این تصاویر حداقل هشت هزار سال قدمت دارد."
آنچه سبب شگفتی تیم تحقیقاتی شده است، هنر منبت‌کاری موجود در این نقاشی‌هاست که در گستره‌ای به عرض 18 متر و ارتفاع شش متر دیده می‌شود. برای درک بهتر این هنر، تیم تحقیقاتی با استفاده از اشعه لیزر، از این آثار شگفت‌انگیز عکس‌های سه‌بعدی با وضوح بسیار زیاد گرفتند.
کارین کیندرمن، عضو تیم دیرینه‌شناسان آلمانی که چند هفته پیش و در مرحله سوم مطالعه این آثار باستانی شرکت داشت گفت: "دیرینه‌شناسان موفق شدند نقاشی‌های متعدد دیگری را در عمق 80 سانتیمتری شن‌های موجود در این غار شناسایی کنند."
وی این غار را از شگفت‌انگیزترین غارهای شمال آفریقا و مصر دانست و گفت: "این کشف همچون قطعه‌ای از یک پازل است که باید جای آن در تاریخ مصر باستان مشخص شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد 8500 سال پیش از میلاد، مناطق صحرایی مصر باران‌های موسمی داشت، در نتیجه این مناطق شکارچیان را به سوی خود جذب می‌کرد، اما در 5300 سال پیش از میلاد، این مناطق بارها دچار خشکسالی شد و ساکنان آن به مناطق مرتفع‌تر مهاجرت کردند تا این که در 3500 سال پیش از میلاد، زیستگاه‌های انسانی در مناطقی مثل محیط اطراف "غار وحوش" کاملا محو شد.
زیستگاه انسانی در مناطق صحرایی سه تا چهار هزار سال ادامه داشت اما پس از آن انسان‌ها مجبور به ترک این مناطق و کوچ به مناطق شرقی و ورود به سرزمین‌های اطراف رود نیل شدند، مهاجرتی که سبب خلق تمدن مصر شد.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-108284.aspx


[color=blue]شناسایی زندان انفرادی رابین هود[/color]
[color=darkblue]کاوش‌گران با استفاده از تصاویر سه بعدی به دست آمده از اتاقک‌های غارهای زیرزمینی ناتینگهام، موفق به شناسایی سلول رابین هود، قهرمان ظلم‌ستیز و تاریخی انگلستان شدند.
‌ این غارها که علاوه بر سلول بودن کاربردهای دیگری همچون سکونتگاه،‌ سرداب،‌ دباغ‌خانه و زندان را نیز داشتند و در زیر کاخ باستانی ناتینگهام قرار گرفته‌اند در طول جنگ جهانی دوم به عنوان مخفیگاه و پناهگاه مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
بر اساس اسناد تاریخی، از آنجایی که ناتینگهام در طول قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی به یکی از مراکز اصلی تولید چرم در تمام انگلستان شهرت یافته و کفش، دستکش‌،‌ افسار و سلاح‌های چرمی تولید می‌کرده، از این غار نیز به عنوان دباغ‌خانه سلطنتی استفاده می‌شده است.
به گزارش فارس، برخی از مورخین سال ایجاد این غار را 1449 میلادی می‌دانند که به عنوان زندان مجرمین مورد استفاده قرار می‌گرفت و مدتی نیز رابین هود در یکی از سلول‌های آن موسوم به فراموش‌خانه‌ محبوس بود.
کاخ ناتینگهام که این زندان در زیر آن قرار دارد، در سال 1069 یا 1194 به فرمان ریجارد شیردل ساخته شد، سپس در قرن هفدهم به کاخی دوک‌نشین تغییر یافت و در اواخر قرن هجدهم نیز به موزه‌ای تبدیل و تا امروز نیز این موقعیت را حفظ کرده است.[/color]
http://hamshahrionline.ir/news-109296.aspx



[color=blue]نسخ خطي قرآن و شاعران عرب در اسپانيا[/color]
[color=darkblue]به مناسبت بزرگداشت برنامه «گفت‌و‌گوي تمدن‌ها» توسط دولت اسپانيا يك نمايشگاه بزرگ و مهم از آثار و دستنوشته‌هاي اسلامي در موزه و كتابخانه ملي اسپانيا در مادريد تشكيل شد. در اين نمايشگاه، اولين آثار و ترجمة دستنوشته‌هاي قرآن مجيد در دوران حكومت اسلامي در آندلس (ANELVCIA) از جمله 65 نسخه از كتاب مقدس قرآن كريم به نمايش گذاشته شد.
چهار قرن پيش، هنگامي كه مسلمانان و يهوديان توسط دولت وقت اسپانيا شكست خوردند و مجبور به فرار و ترك اسپانيا شدند، به خاطر برنامه كتاب‌سوزي دولت وقت، مسلمانان به هنگام فرار، كتاب‌هاي مقدس را در محلي مخصوص توسط دوستاني پنهان كرده يا با خود بردند. بسياري از اين كتب، بعدها در سال 1610 در درّة جولان در شهر آراگون (ARAGONES) اسپانيا توسط محققين كشف و به محل‌هاي امن و كتابخانه‌هاي مُهّم دولتي سپرده شد. در ميان آثار خطي همچنين دعاهاي مخصوص قرآني با خطوط كوفي و عربي به شكل بسيار چشم‌نوازي به طور رنگي تذهيب و نقاشي شده است.
در زمان حكومت مسلمانان در آندلس، نويسندگان و شاعران مسلمان، از سمرقند گرفته تا دمشق و قاهره، آثار خود را در قرطبه و گراناداي اسپانيا عرضه مي‌كردند.
كابينه دولت زاپاترو (ZAPATRO) در اسپانيا با همكاري سازمان ملل و يونسكو در برنامه‌اي كه به نام گفت‌و‌گوي تمدن‌ها توسط دولت جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل ارسال 2000 ارائه شد، برنامه‌هاي مختلفي در اين مورد در تدارك دارد كه اين نمايشگاه از جمله يكي از آنهاست.
منبع: ELMUNDO[/color]
http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2010\11\11-23\13-31-27.htm&storytitle=نسخ%20خطي%20قرآن%20و%20شاعران%20عرب%20در%20اسپانيا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.