reza4087

هواگرد شناسایی ارتفاع بالا ام-55 (Myasishchev M-55/Mystic-B)

Recommended Posts

میاسیچف M-17 و M-55

در سال 1982 گزارش جاسوسی منابع غربی مشخص نمود که مهندسان شوروی موفق به ساخت نوعی هواپیمای شناسایی بلند پرواز شده اند. تصاویر ماهواره ای که از مرکز آزمایش هوایی ژوکوفسکی گرفته شده بود نشان می داد که این هواپیما از ساختار دو دو سکانه و بال های مستقیم با زاویه پسگرایی کم استفاده می کند که در ترکیب با یک بدنه باریک و بلند مشخصه بارز یک هواپیمای بلند پرواز شناسایی است این گزارش دلیل قانع کننده ای بود تا مقامات نظامی ایالات متحده متوجه شوند که روس ها نیز به یک ماشین پرنده مرموز با کابردی مشابه U-2 لاکهید مارتین دست یافته اند. سال ها بعد مشخص شد که نام این پرنده M-17 است و توسط دفتر طراحی ( میاسیچف ) به اجرا در آمده است. در واقع کار طراحی آن از سال 1967 آغاز شده بود و اهداف اولیه تعریف شده برای آن شامل ماموریت های عکس برداری اطلاعاتی از ارتفاع بالا و رهگیری بالون های شناسایی می شد.

normal_M-55_1.jpg

M-55_2.jpg

البته بعدها به خاطر ساختار منحصر به فرد آن در مطالعات غیر نظامی مانند تحقیق در رابطه با جو زمین نیز از آن استفاده گسترده ای به عمل آمد. نامی که سازمان ناتو برای این پرنده جدید در نظر گرفت MYSTIC-A به معنی ( پرنده رمز آلود ) بود. همچون ساختار طراحی U-2 در هواپیمای M-17 نیز از یک پیشرانه جت طراحی شده برای ارتفاعات بالا استفاده شده بود ولی تفاوت هایی نیز به چشم می خورد. از جمله آنکه در M-17 عرض بال بیش از U-2 در نظر گرفته شده بود و هم چنین طول هواپیما اندکی از رقیب آمریکایی بیشتر بود در حالی خود بدنه کمی جمع و جورتر به نظر می رسید. این هواپیما در 26 می 1982 توسط خلبان آزمایشگر ( ادوارد چیلتسوف ) برای نخستین بار به پرواز در آمد. از نمونه تک موتوره یعنی M-17 دو فروند ساخته شد که یکی در موزه هوایی نگهداری می شود و دیگری در خدمت پروازهای تحقیقاتی مربوط به لایه اوزون است. توان محدود موتور این هواپیما تاثیر منفی در میزان حمل بار آن داشت. بنابراین خیلی زود طراحان دست به کار طراحی نمونه دو موتوره از آن شدند که به M-55 شهرت یافت. این هواپیما نیز نخستین بار توسط ( چیلتسوف ) به پرواز در آمد ولی چهار سال بعد یعنی در 16 آگوست سال 1988 ناتو برای این نمونه جدید نام MYSTIC-B را برگزید. نخستین برخورد نزدیک کارشناسان ناتو با این هواپیما تنها زمانی میسر شد که در سال 1994 روس ها آن را در یک نمایشگاه هوایی غربی در معرض دید قرار دادند. این هواپیما قادر است تا ظرف مدت زمان 35 دقیقه به ارتفاع 21500 متری صعود کند. توان حمل 1500 کیلوگرم تجهیزات و پرواز بدون موتور در مسافت 200 کیلومتر به صورت Gliding از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این پرنده است. این هواپیما دارای 25 رکورد ثبت شده جهانی در کلاس هواپیماهای هم رده خودش است. با این حال مشکلات ناشی از فروپاشی شوروی بر روی پروژه M-55 تاثیر گذاشت و تنها پس از تولید 5 فروند از نمونه جاسوسی در سال 1994 ساخت آن به پایان رسید. در حال حاضر نیروی هوایی روسیه در صدد است تا هواپیمای بدون سرنشین بلند پروازی را جایگزین M-55 کند. این هواپیما به احتمال زیاد ( پهپاد زوند ) شرکت سوخوی خواهد بود که در حال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد و به نوعی رقیب گلوبال هاوک آمریکایی محسوب می شود.

normal_M-55_3.GIF

normal_M-55_4.jpg

مشخصات

طول : 3/22 متر

ارتفاع : 25/5 متر

عرض بال : 32/40 متر

حواکثر وزن برخاست : 20 تن

برد : 1315 کیلومتر

مدت گشتزنی : 2 ساعت و 25 دقیقه

سقف پروازی : 21550 متر

حداکثر سرعت : 743 کیلومتر بر ساعت

thumb_M-55_5.jpg

M-55_6.jpg

thumb_M-55_7.jpg

thumb_M-55_8.jpg

thumb_M-55_9.jpg



http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=31978

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای کارامدی برای شناسایی هست و برخلاف تصوری که مدتی با پیشرفت در عکسبرداری رایج شد مبنی بر پایان یافتن عمر هواپیماهای شناسایی شاهد آن هستیم که همچنان این هواپیماها در نیروی هوایی کشورهای آمریکا و متحدانش از نوع سرنشیندار تا بی سرنشین ها مورد استفاده قرار میگیرد. هنوز تعداد کمی از کشورها به پدافندهای دوربرد دست یافته اند تا ارتفاعات زیاد را پوشش دهند و هواپیمایی که بتواند پنهانکار بوده و در ارتفاع بیش از 60 هزار پا پرواز کند امکان انجام ماموریت شناسایی را دارد. این پروازها امروز توسط آمریکا علیه کره شمالی ، چین و روسیه و ... صورت میگیرد و اکثر عکسبرداریهای دقیق از تاسیسات اتمی کره شمالی توسط هواپیماهای یو2 بدست آمده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون ...


سوال اینکه این گونه وسایل دور پرواز نظیر یو 2 و همین ام 55 توانایی حمل بمب دارند ! مثلا جی دام ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میتوانند داشته باشند ولی تاکنون چنین موردی ندیدم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حدس میزنم نصب این بمب ها بصورت پایلون باعث کاهش مداومت و ارتفاع پروازی بشه ! ... اما اگر چنین کاری بکنند سلاح مخوفی خواهد شد ! ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا من يه سؤال(پر واضح) كنم! آيا از ارتفاع پروازى وحشتناك اين پرنده ها(65 تا 68 هزار پا) امكان پرتاب «بمب» هست؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بمبهای هدایت شونده ماهواره ای بله!

برای مقابله با این هواپیماها باید از پدافندهایی که ارتفاع درگیری زیادی دارند به همراه هواپیماهای اف14 استفاده بشه که در این صورت ریسک ورود به منطقه حفاظتی رو نمی پذیرن. بطور مثال سامانه سام2 با اینکه قدیمی شده اما برای شکار هدفهای در ارتفاع زیاد همچنان گزینه مناسبی محسوب میشه و این ام55 و یو2 چون مانورپذیر نیستند و سرعت کمی دارند در صورت یک مانور کوچک دچار استال شده و کنترل هواپیما از دست خلبان خارج میشود پس در واقع در یک خط مستقیم بدون تغییر بر فراز هدف پرواز میکنند حال در ماموریتهای متداول شناسایی یا احتمالی بمباران هدفهای کلیدی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پيكربندي چند رديفه M-55 عملكرد عملياتي مناسب تري نسبت به U-2 ايجاد مي كند.اما سرعت پايين آن در ارتفاع بالا مانورپذيري هواپيما را كاهش مي دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میاسیچف M-55 هواپیمای جاسوسی بلند پروازی است که در دوران شوروی سابق توسط دفتر طراحی میاسیچف طراحی و ساخته شد.در واقع این هواپیما مشابه هواپیمای جاسوسی رقیب خود U-2 بود.این هواپیما در مقایسه با طرح قبلی هواپیمای جاسوسی یعنی M-17 از دو موتور توربوفن نیرو گرفته و دارای وزن برخاست بیشتری بود.

توسعهاین هواپیما در ابتدا با نام M-17 شناخته میشد.شوروی دنبال راهی برای رهگیری بالون های بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی بودند.اولین پرواز M-17 به 26 می 1982 بر میگردد.
خیلی زود آمریکایی ها از وجود این هواپیما مطلع شدند.با معرفی نوع دیگری از M-17 که در 28 مارس 1990 به خلبانی ولادیمیر آرخیپنکو به پرواز در آمد,M-17 Mystic-A متولد شد.
این هواپیما به ارتقاع 72621 پایی صعود کرد و این خود رکوردی برای هواپیماهای بین 16 تا 20 تن از لحاظ کسب این مهم بود.این هواپیما حدود 12 رکورد مختلف از خود بجای گذاشته بود که هنوز 5 تای آنها شکسته نشده است.
مدل رهگیر بالون این هواپیما در سال 1987 کنار گذاشته شد و M-17RN جای آنرا گرفت که به M-55 معروف شد و ناتو نام Mystic-B را روی آن گذاشت.اولین فروند به سال 1988 پرواز کرد اما بدلیل فروپاشی شوروی تقاضای ارتش برای این هواپیما متوقف شد و تنها 5 نمونه شناسایی ازین هواپیما ساخته شد.
اما هنوز چند فروند M-55 پرواز میکنند و در امور تحقیقاتی شرکت میکنند.در سالهای 1996 و 1997 یک فروند برای تحقیقات در مورد استراتوسفر شرکت کرد.

مشخصاتGeneral characteristics

•Crew: one, pilot
•Payload: 1500 Kg (3300 lb)
•Length: 22.9 m (75 ft)
•Wingspan: 37.5 m (122 ft 11 in)
•Height: 4.8 m (15 ft 5 in)
•Max takeoff weight: 24,000 kg (54,013 lb)
•Powerplant: 2× Aviadvigatel PS-30-V12 turbojets, 98 kN (22,000 lbf) each
Performance

•Maximum speed: 750 km/h (466 mph)
•Service ceiling: 21,500 m (70,500 ft)
•Endurance: 6 hours 30 minutes

تصاویر

[align=center]0188642.jpg

0197833.jpg[/align]

لینک منبع:مجله هوایی
محمد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر حامد جان.

ولی تکراری نیست؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تشکر حامد جان.

ولی تکراری نیست؟ :mrgreen:[/quote]

حالا درست شد. :mrgreen: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.