MOHAMMAD

مفاهیم پایه و اساسی نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

در این تاپیک قصد دارم به کمک شما دوستان یک سری مفاهیم پایه نظامی و دفاعی را ارائه بدهیم که صد البته همه دوستان و صاحبنظران باید در این مسأله کمک نموده و هر کدام از دوستان در حد وسع خودشون بر غنای مطالب بیفزایند. هدفم هم بیشتر این بوده که در درجه اول خودم و بعد سایر دوستانی که ممکنه در بعضی مفاهیم دچار مشکل باشند کم کم بتوانند بر اطلاعات نظامی خود بیفزایند و همه از هم مطالب مفید یاد بگیریم.

البته این تاپیک قصد ندارد تا جای تاپیک پرسش و پاسخ را بگیرد و کما فی السابق سوالات باید همانجا مطرح شوند اما اگر کسی مطلب مفیدی در رابطه امور نظامی و دفاعی پیدا کرد و خواست، می تونه اونو اینجا قرار بده و یا سوالاتی که در تاپیک پرسش و پاسخ مطرح می شوند اگر دوستان خواستند می توانند مطالب تکمیلی اونها را به صورت مطلب مستقل اینجا قرار بدهند تا در آینده هم اعضای جدیدی که به سایت وارد می شوند (بخصوص دانش آموزان عزیز) بتوانند با مطالعه مطالب این تاپیک اطلاعات پایه نظامی و دفاعی خودشون رو بالا ببرند و شاهد بحثهای علمی تر، دقیقتر و فنی تری در تاپیکها باشیم. ان شاء الله.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]مسله اصلا واضح و شفاف نیست و خیلی کلی گفته شده.منظورتون از مفاهیم پایه نظامی چیست؟
در چه رابطه ای؟ جهت یادگیری چه چیزی؟
یکم بیشتر توضیح بدید و حداقل مثالی بزنید.
[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موافقم ...
و منتظر ...


منتقل شد پیش خودم ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب به عنوان اولین مطلب توضیحاتی در خصوص تفنگهای ساچمه زنی بیان می کنم:

تفنگهای ساچمه زنی یا شات گانها به تفنگهایی اطلاق می گردند که معمولا به جای اینکه فقط یک گلوله را در لحظه شلیک نمایند، می توانند تعدادی ساچمه(که تعداد آنها بستگی به یکسری عوامل دارد که ان شا الله توضیح می دهم) را شلیک نمایند. البته بعضی از مدلهای ایتگونه تفنگها قابلیت شلیک گلوله های تکی را نیز دارند که به این گلوله ها اسلاگ (slug) نیز می گویند.
تاریخچه تفنگهای ساچمه زنی تقریبا با تفنگهای سر پر قدیمی برابری می کند. از همان دورانهای ابتدایی استفاده از تفنگ، سربازان متوجه شدند که در صورت استفاده از چند ساچمه به جای یک ساچمه می توانند ضریب احتمال برخورد گلوله با هدف را افزایش دهند و همچنین با یک تیر،دو یا چند هدف را بزنند! لذا استفاده از چند ساچمه به جای یک ساچمه کم کم باب شد. حتی بعضی اوقات در میدان نبرد و با اتمام ساچمه های سربی سربازان اقدام به پر کردن تفنگهای خودبا سنگریزه ها می کردندو آنها را بر علیه دشمن شلیک می کردند!
امروزه از تفنگهای ساچمه زنی در شکار ، عملیات پلیسی و نظامی استفاده می شود. مزیت این گونه تفنگها در قدرت آنها در هدف قرار دادن تعدادی هدف در آن واحد می باشد که تفنگهای معمولی از آن عاجزند و در هر لحظه فقط می توانند یک هدف را مورد اصابت قرار بدهند. ساچمه ها پس از خروج از لوله در فاصله معینی شروع به باز شدن از هم می نمایند و می توانند تا برد خاصی اهداف را مورد اصابت قرار بدهند. البته نقطه ضعف بزرگ این تفنگها بر می گردد به برد کم و محدود آنها که معمولا بیش از 150 متر نیست همچنین این تفنگها دارای لگد زیادی هستند که باعث زحمت تیر انداز می گردد.
این تفنگ ها دارای انواع تک لول، دو لول(روی همO/U و بغل همSXS) و خشاب دار(با انواع خشابهای لوله ای، جعبه ای، مدور و . . .) می باشند که نوع آخر خود به سه دسته غیر اتوماتیک(پمپ اکشن یادستکش و گلنگدنی) نیمه انوماتیک و اتوماتیک تقسم می گردند.

در زیر به تعدادی عکس از انواع این تفنگها دقت فرمایید:


تفنگ تک لول:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/single_barrel2.jpg[/img]


دو لول بغل هم SXS سر پر چخماقی:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SXS1.jpg[/img]


دو لول بغل هم تک ماشه:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SXS2.jpg[/img]


دو لول روی همO/U تک ماشه:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/double_barrel1-O-U.jpg[/img]


دستکش(غیر اتوماتیک) یا پمپ اکشن:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pump4.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pump2.jpg[/img]


نیمه اتوماتیک:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/semi1.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/semi2.jpg[/img]


اتوماتیک:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/auto2.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/auto3.jpg[/img]







ادامه دارد. . .
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امیر جان سلام ...

اینها رو بصورت تاپیک ارسال کنی بهتره ها ...
دستت درد نکنه .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام از ماست استاد عزیز

گفتم به مطلب یه کم دامنه بدیم.

البته مطالب زیاده یه کم دوستان صبر کنند متوجه سیر اونها میشن ان شا الله.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به این علت گفتم که بحث در ادامه تغییر میکنه و ممکنه به مباحث دیگه ای وارد بشه ! پس بصورت تاپیک مجزا برای کاربران طبقه بندی بشه بهتره ...
البته نظر خودت شرط هست ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]امیر جان، خود این مطلبی که ارسال کردی در حد یه تاپیک کامله. به نظر منم بهتره جداگانه باشه.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم موافقم - اگر مطالبتو جدا جدا ارسال کنی بهتره - اینجوری قاطی پاتی میشه و پیدا کردن مطلب نیاز به بررسی کل تاپیکت داره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

ممنون از لطف همگی. این تاپیک فقط به مفاهیم پایه و اساسی می پردازه و وارد مصادیق تا حد امکان(مگر برای مثال و یا موارد ضروری) نخواهد شد. مثلا انواع هواپیماها و طبقه بندی اونها، انواع کشتی های نظامی و طبقه بندی اونها، تعریف مهمات و کاربردهای هر نوع، آشنایی با موشکها و کلاس بندی آنهاو . . .

باز هم خواهش می کنم یه کمی صبر بفرمایند دوستان اگر نظرشون تأمین نشد یه فکری براش می کنم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مخالف هستم مگر اینکه مباحث در چارچوب قوانین سایت باشد.

[color=red][quote]ارسال هرگونه مطلبی که باعث سوء استفاده شود ممنوع است.[/quote][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادامه مطلب آشنایی با شات گانها:


خب در قسمت اول مقداری با خصوصیات کلی تفنگهای ساچمه زنی آشنا شدیم و اینک ادامه مبحث: در ادامه می پردازیم به تعریف گیج(gauge) یا اندازه کالیبر شات گانها، تفنگهای ساچمه زنی از روش مرسوم اندازه گیری کالیبر تفنگها استفاده نمی کنند بلکه بر اساس یک سیستم قدیمی اندازه کالیبر آنها بیان می شود. کالیبر های معمول شات گانها عبارتند از: 10، 12، 16، 20، 28 و 410. که البته کالیبر 12 معمولترین آنها و در کشور ما پرکاربردترین می باشد. عدد کالیبر یک شات گان عبارتست از تعداد ساچمه سربی به قطر داخلی لوله تفنگ که مجموع وزن آنها یک پوند شود. سخته؟ خب یه کم بیشتر توضیح می دم: فرض کنید یک تفنگ کالیبر 12 در دست شماست، و تعدادی ساچمه سربی که دقیقا به اندازه داخل لوله آن هستند. حالا اگر 12 تا از این ساچمه ها را وزن کنید وزن آنها برابر یک پوند می شود. اگر آن تفنگ مثلا کالیبر 20 باشد آنوقت وزن 20 عدداز آن ساچمه های اندازه داخل لوله برابر یک پوند می شود و به همین ترتیب برای همه کالیبرها. تنها استثناء کالیبر 410 است که دقیقا برابر 0.410 اینچ می باشد و از سیستم مرسوم کالیبر گذاری شاتگانها استفاده نمی کند.

سلاحهای ساچمه زنی سه دسته کلی دارند: شکاری، ورزشی و نظامی. هر یک از این دسته ها قابلیت و کارایی خاص خود را دارد که در نوع مهمات مصرفی و کاربردها با دیگری تفاوت بسیاری دارد. البته ممکن است از نظر ظاهر به هم شبیه باشند اما از لحاظ کاربرد تفاوتهای بسیاری دارند. مثلا یک شات گان ورزشیبه راحتی می تواند تا 400 شلیک در روز و حتی بیشتر را تحمل نماید در حالی که یک شات گان شکاری معمولا برای بیش از 50 شلیک در روز طراحی و ساخته نشده است( فشار بیش از حد و استفاده نا معمول باعث کاهش عمر سلاح می گردد.) شات گانهای دو لول در صورتی که از چخماق بیرون از بدنه استفاده کنند به آنها چخماقی و در صورتی که چخماقی آنها در داخل سلاح باشد( قابل رویت نباشد) به آنها کوسه می گویند.

برای شات گانها به طور معمول دو نوع فشنگ موجود است: عادی و مگنوم. که فشنگ مگنوم دارای باروت بیشتر و قوی تری است که به آن قدرت بیشتری می بخشد. البته همه تفنگها قدرت شلیک این فشنگها را ندارند و باید امکان استفاده از آنها در دفتر چه تفنگ ثبت شده و به تایید کارخانه سازنده رسیده باشد و الا استفاده از آنها ممکن است منجر به آسیب به سلاح و تیر انداز شود. فشنگهای مگنوم را ظاهرا می توان از روی قسمت برنجی پوکه آنها که بلندتر است شناخت.
در قدیم بیشتر از ساچمه های سربی در شاتگانها استفاده می شد اما اکنون در بیشتر کشورهای غربی به علت مسائل زیست محیطی استفاده از این ساچمه ها ممنوع بوده و به جای آنها از ساچمه های فولادی استفاده می شود. البته نیروهای پلیس و نظامی هم عمدتا از ساچمه های فولادی استفاده می کنند. ان شاءالله در مورد انواع فشنگهای شاتگانها بیشتر توضیح میدم که بسیار متنوع و دارای کاربردهای گوناگون هستند.

شاتگانهای قدیمی همانطور که اشاره شد سر پر بودند. برای پر کردن تفنگ ابتدا تیر انداز مقاداری باروت در لوله تفنگ می ریخت و یک نمد روی آن قرار می داد سپس با سنبه کمی آنها را فشرده می کرد بعد تعدادی ساچمه بر روی نمد ریخته و مجددا نمد دیگری روی آن قرار می داد و بازهم با سنبه آنها را فشرده کرده و سپس اقدام به شلیک می نمود. قدیمی ترین نمونه های شاتگانها انواع تک لول هستند و رتبه بعدی به انواع دو لول، سه لول، چهار لول و در بعضی موارد حتی با تعداد لوله های بیشتر اختصاص دارد. بعدا به جهت جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد اسلحه انواع شاتگانهای خشاب دار طراحی شدند که البته این مساله بعد از پیدایش فشنگ بود. در شاتگانها از خشابهای متفاوتی برای ماموریتهای مختلف استفاده شد . مثلا خشابهای لوله ای بیشتر کاربرد شکاری و پلیسی داشتند(به علت وزن کمتر و جمع و جور تر بودن) و خشابهای جعبه ای و مدور بیشتر کاربرد نظامی داشتند(به علت ظرفیت بیشتر).

بر سر لوله شاتگانها قطعه ای وجود دارد به نام چک(Choke)که البته در خیلی از موارد با خود لوله یکی شده است خصوصا در تفنگهایی که قبل از 3-4 سال پیش تولید شده اند. وظیفه این قطعه این است که با کمی جمع تر کردن سر لوله باعث گردد تا ساچمه ها در فاصله بیشتری بعد از شلیک از هم باز شده و در نتیجه برد موثر سلاح افزایش یابد. چوکها دارای دو سری اصطلاح معمول( آمریکایی و انگلیسی) می باشند که در تفنگهای موجود در ایران اصطلاحات انگلیسی رایجتر است البته این دو اصطلاح دارای یک سری تفاوتها با یکدیگر بوده و کاملا برابر و معادل نیستند. . .

ان شاءالله ادامه دارد . . .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادامه مطلب شاتگانها:

قسمتهای اساسی فشنگ عبارتند از:
چاشنی(primer): که وظیفه محترق کردن باروت را برعهده دارد.
پوکه(case) : که کل اجزاء فشنگ را در کنار هم نگه می دارد و از جنس پلاستیک، مقوا یا فلز ساخته می شود.
باروت(gunpowder): که پس از آتش گرفتن نیروی لازم جهت پرتاب ساچمه ها را فراهم می نماید.
نمد(wad) : که حائل مابین باروت و ساچمه ها است(البته ود همیشه از جنس نمد نیست و اکثرا پلاستیکی می باشد.
ضمنا در فشنگهای دست ساز یک تکه نمد دیگر هم در سر فشنگ و روی ساچمه های قرار می گیرد تا از بیرون ریختن آنها جلوگیری شود(سر فشنگهای کارخانه ای و بعضی فشنگهای خانگی که با دستگاههای خاص تولید می شوند پرس می شود)
ساچمه(shot) یا گلوله(slug): که پرتابه فشنگ می باشد.


تصویر ود:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tps35lg.JPG[/img]


تصویر یک نمونه ود دیگر:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fs12lg.JPG[/img]


در این تصویر شکل اجزاء فشنگ کاملا مشخص است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotshell.gif[/img]


این عکس هم بیانگر اجزاء داخلی فشنگ است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgunshell.gif[/img]


یک تصویر دیگر:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgun_shell.jpg[/img]


و همچنین:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgun-shell.gif[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_12.gif[/img]


فشنگهایی با پوکه فلزی در کنار فشنگ پوکه پلاستیکی:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/cmo06junb.jpg[/img]


مقایسه اجزای یک فشنگ شاتگان با یک فشنگ معمولی:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_basic_components.jpg[/img]


یک عکس که جزییات را بصورت جدا از هم نشان می دهد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_shotshell.gif[/img]


خب گفتیم که تفنگهای ساچمه زنی تنوع خوبی در انواع پرتابه های خود دارند این تفنگها می توانند از ساچمه های بسیار ریز تا تک گلوله را شلیک نمایند. به ساچمه ها shot و به تک گلوله ها slug گفته می شود. جدول زیر شماره بندی ساچمه ها را نشان می دهد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_shot_sizes.gif[/img]


و همینطور این جدول(اندازه ها به اینچ و متر برای انواع ساچمه آمده):


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GaugeChart.jpg[/img]


این تصویر تعدادی از انواع اسلاگ را نشان می دهد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_27.gif[/img]


این هم نمونه دیگیری از اسلاگ:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Monolit_28.jpg[/img]


فشنگ مگنوم حاوی ساچمه:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/stock-photo-hunting-ammunition-isolated-on-white-21630775.jpg[/img]


بزرگترین گلوله شات گان دنیا مخصوص تانک آبرامز جهت نبردهای شهری حاوی 1000 عدد ساچمه تنگستنی که تا 500 متر برد کشندگی دارد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/m1028_pic1.jpg[/img]


اسلاگ باز شونده که پس از برخورد به هدف از هم باز می شود تا جراحت بیشتری ایجاد نماید:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Hexolit_32.jpg[/img]


فشنگ مگنوم حاوی ساچمه، به قسمتهای داخلی فشنگ دقت کنید:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/cal12_n8.jpg[/img]


تعدادی فشنگ مگنوم با سر پرس شده:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/400906.jpg[/img]


فشنگ تیسر(taser) که فشنگ بسیار جالبی است و پس از برخورد با بدن هدف ولتاژ بالایی از انرژی الکتریسیته را به بدن وی تخلیه می نماید و باعث فلج شدن موقت وی می شود(دقیقا مانند شوکر):


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/84232119.jpg[/img]


و عکسی دیگر از اجزای داخلی این فشنگ:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/84232414.jpg[/img]


فشنگ بالایی تک گلوله روکش دار(سابوت) و فشنگ پایینی شامل تعداد زیادی پیکان دارت شکل است که برای ایجاد جراحات کشنده استفاده می شود:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgun-shell-sabot.gif[/img]


این فشنگ جالب و ویژه به جای مرمی های معمولی از پودر روی پر شده است و توسط نیروهای اعمال قانون جهت شکستن قفل درها به کار می رود. به این ترتیب نیروها پس از شلیک به قفل، نگران کمانه کردن ساچمه هانیستند:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgun-shell-breaching.gif[/img]


خب پیشتر اشاره شد که فشنگها دارای دو نوع کلی هستند: فشنگهای معمولی و فشنگهای پرقدرت(مگنوم). از فشنگ های مگنوم معمولا برای دستیابی به بردهای بیشتر(مثلا برای شکار درنا یا غاز) و یا در فصل زمستان که سرعت سوزش باروت کندتر می شود جهت جبران این مسأله استفاده می کنند. حال در زیر به تصویر این دو نوع فشنگ و تفاوتهای ظاهری آنها دقت فرمایید:

فشنگ معمولی:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shot.jpg[/img]


فشنگ مگنوم:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/t-85717.jpg[/img]


همانطور که ملاحظه می فرمایید طول قسمت برنجی پوکه در فشنگ مگنوم بیشتر است که به دلیل بیشتر بودن میزان باروت این فشنگهاست(اصولا فشنگهای شاتگان فقط تا جایی که پوکه برنجی است باروت دارند)


تصویر تعدادی فشنگ معمولی و مگنوم در کنار هم برای مقایسه:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotshells.jpg[/img]


فشنگها معمولا در سه طول عرضه می شوند: 2 و سه چهارم اینچ(70 میلی متر)، 3 اینچ(76 میلی متر) و سه و نیم اینچ(89 میلی متر) که به همین میزان مقدرا ساچمه قابل پرتاب توسط آنها افزایش می یابد. این تصویر دو نمونه از این فشنگها را نشان می دهد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Splash-AM-Shotgun-L.jpg[/img]


بر روی فشنگ اطلاعاتی نوشته می شود که دانستن آنها مفید و ضروری است به این عکس دقت کنید:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_shotshell_headstamp.jpg[/img]


در عکس بالا Manufacturer به معنی سازنده، Shell lentgh به معنی طول فشنگ، Powder dram equivalent به معنی پیمانه معادل وزن باروت(وزن باروت)، Oz.of shot به معنی وزن ساچمه ها به اونس و shot size به معنی سایز ساچمه ها می باشد.


عکسهایی گرافیکی از شلیک یک شات گان:
1- گلوله داخل لوله جای می گیرد:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Ch2_24a.gif[/img]


2- مکانیزم شلیک تکمیل و فشنگ آماده شلیک است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_24b.gif[/img]


3- سوزن با چاشنی برخورد می کند و باروت مشتعل می شود:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_24c.gif[/img]


4- فشار گاز باروت، ود و ساچمه ها را به جلو می راند:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_24d.gif[/img]




ان شاء الله ادامه دارد. . .
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای شلیک هر فشنگی باید به طول فشنگ خور(chamber) تفنگ دقت کرد به عنوان مثال از تفنگی که طول قسمت فشنگ خور آن 70 میلی متر بیشتر نیست نمی توان فشنگ 76 میلی متری را شلیک کرد اما عکس آن امکان پذیر است. مثلا تفنگی که طول فشنگ خور آن 89 میلی متر است هر سه نوع فشنگ را می تواند شلیک نماید.

گفته شد که چک(choke) وظیفه دارد تا با جمع تر کردن سر لوله اسلحه باعث شود تا ساچمه ها دیرتر از هم باز شده و اثر و نفوذ خود را تا برد بیشتری حفظ نمایند. اما چک یک کار دیگر هم انجام می دهد و آن این است که با بالاتر بردن فشار گاز در درون لوله در اثر تنگ شدن مقطع دهانه لوله، قدرت و سرعت ساچمه ها را نیز افزایش می دهد.
برای مقایسه میزان برخورد گلوله ها به هدف با استفاده از انواع چک، از آزمایشی به شرح زیر استفاده می کنند: دایره ای به قطر 30 اینچ بر روی سیبل رسم می گردد، سپس از فاصله 40 یاردی به این دایره شلیک می کنند، درصد گلوله هایی که داخل دایره برخورد می کنند بیانگر نوع چک می باشد. مثلا برای چک سیلندر این عدد برابر 40 درصد است(40 درصد ساچمه ها به دایره برخورد می کنند) و یا برای فول چک برابر 70 درصد ، برای اکسترا فول چک برابر 75 درصد، برای تعدیل و بهبود یافته برابر 65 درصد، برای تعدیل یافته برابر60 درصد، برای بهبود یافته برابر 55 درصد و برای اسکیت برابر 45 درصد است. نام گذاری چکها در سیستم انگلیسی، آمریکایی و ایتالیایی متفاوت است که به آنها اشاره می شود:



انگلیسی---------------------آمریکایی------------------------کدهای براونینگ-------------ایتالیایی----------------کدهای پرازی
سیلندر واقعی===========لوله سیلندری===============***===============****C ========== 0
سیلندر بهبود یافته=======اسکیت====================**S================S=============== 1
کوآرتر(4/1)=============سیلندر بهبود یافته===========**=================****=========== 3
هاف(2/1)===============تعدیل یافته================**=================***============ 4
تری کوآرتر(4/3)==========تعدیل و بهبود یافته=========*==================**============== 6
فول چک================فول چک==================*==================*=============== 9
(معادل ندارد)============اکسترا فول=================(ندارد)=============(ندارد)============ 10


جدول مقایسه ای بین انواع چکها:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_pattern_spread.gif[/img]


عکس شماتیک مقایسه ای بین انواع چک:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shotgun-chokes.gif[/img]


البته در بین طبقه بندی ذکر شده برای چکها، چک های بین طبقه ای نیز وجود دارد که در زیر می توانید بعضی از آنها راببینید:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SSI120ESc.jpg[/img]


دیاگرام میزان پخش شدگی ساچمه ها در تفنگ دارای چک و تفنگ فاقد آن، می بینید که چک باعث طولانی تر شدن برد اثر گذاری تفنگ و جلوگیری از پخش شدن بی مورد ساچمه ها می شود:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/where_spread1.gif[/img]

نمایی سه بعدی از دیاگرام قبلی:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/where_spread2.jpg[/img]


تعدادی چک قابل تغییر به همراه آچار مخصوص نصب:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_026.gif[/img]


طریقه نصب چک بر روی لوله:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ch2_18.gif[/img]


چک سیلندر بهبود یافته:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ImprovedCylinderChoke.gif[/img]


فول چک:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/FullChoke.gif[/img]


چک تعدیل یافته:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ModifiedChoke.gif[/img]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.