nino22

راهنمای اورکلاک پردازنده هایAMD

Recommended Posts

[align=center]راهنمای اورکلاک پردازنده هایAMD[/align]
اورکلاک حرفه ای پردازنده اصول وفوت وفن های خاصی دارد که با اطلاع از آن ها و کمی تمرین می توانید توانایی های زیادی در اورکلاک کسب کنید .اورکلاک پردازنده معمولا اجزای دیگری مثل ماژول حافظه را تحت تاثیر خود قرار داده و آن ها را نیز اورکلاک می کند.
در این مقاله اصول کلی اورکلاک پردازنده های ای ام دی مبتنی بر فناوری فنوم2 وآتلون 2 را باز کرده و توضیح خواهیم داد.این اصول ابتدایی جدا از نوع مادربورد پردازنده و حافظه بوده و برای هر سیستم قابل استفاده است.
[b]تست پایداری :[/b]
شما با هر تغییری که با هدف اورکلاک درون سیستم ایجاد می کنید باید پایداری سیستم را در شرایط جدید تست کنید .این کار با قرار دادن بار پردازشی بالا یا به اصطلاح تست استرس در محیط سیستم عامل انجام می شود.بعد از اعمال تغییرات درون بایوس تغییرات راذخیره کرده و وارد محیط سیستم عامل شوید.می توانید ازسه نرم افزار زیر برای کنترل پایداری سیستم استفاده کنید .
prime95 برای کنترل پایداری پردازنده و حافظه
3D mark vantageبرای کنترل پایداری کل سیستم
همچنین برای کنترل فرکانس های عملیاتی مختلف در محیط سیستم عامل می توانید از نرم افزار Cpu-z استفاده کنید.ما قبل از شروع کار فرض را براین گذاشتیم که قطعات سیستم شما به خصوص مادر بورد خنک کننده و منبع تغذیه قابلیت لازم برای اورکلاک پردازنده را با خود به همراه دارند.به طور کلی هنگام اورکلاک یک پردازنده مبتنی بر ساختار فنوم 2 با فرکانس های زیر سرو کار دارید.
[b]1-فرکانس مرجع هایپر ترانسپورت :[/b]
این فرکانس دقیقا شبیه همان فرکانس پایه ( Base clock )در پردازنده هایcore i7 با فرکانس مسیر در پردازنده های قدیمی است.
تمام فرکانس های عملیاتی که در ادامه توضیح می دهیم به صورت ضریبی از این فرکانس هستند و در واقع این فرکانس روی تمام فرکانس های عملیاتی دیگر تاثیر می گذارند .فرکانس مرجع بسته به نوع بایوس مادربورد با نام های مختلفی مثل cpu FSB frequency ,HT reference clock به نمایش در می آید مقدار پیش فرض معمولا 200 مگا هرتز است.
( همانطور که گفته شد تمام فرکانس های عملیاتی که در اورکلاک پردازنده و حافظه نقش دارند ضریبی از فرکانس مرجع هستند این ضریب همان ضریب فرکانس بوده و برای فرکانس های مختلف مثل فرکانس پردازنده حافظه پل شمالی و مسیر هایپرترانسپورت تعریف می شود .البته فرکانس های عملیاتی از فرمول دقیق تری به دست می آیند ولی برای سادگی کار اکثر مادربوردها از فرمول ساده زیر استفاده می کنند)
[align=center]فرکانس عملیاتی =فرکانس مرجع*ضریب فرکانس[/align]
[b]2-فرکانس عملیاتی پردازنده :[/b]
هر پردازنده دارای یک فرکانس عملیاتی مشخص است .فرکانس مرجع اکثر پردازنده های کنونی ای ام دی روی 200 مگاهرتز قرارگرفته و بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر پردازنده دارای یک ضریب فرکانس عملیاتی مشخص است که معمولا با cpu ratioیاCpu multiplier نمایش داده می شود برای پردازنده های معمولی این ضریب را فقط می توان کاهش داد . اما درپردازنده های ویرایش سیاه امکان افزایش آن وجود دارد.
[b]3-فرکانس پل شمالی :[/b]
خیلی از کاربران این فرکانس را با فرکانس عملیاتی چیپ اصلی مادربورد اشتباه می گیرند .در حالی که منظور فرکانس عملیاتی کنترلر حافظه قرار داده شده در پردازنده است.در بایوس پل شمال را با NB نمایش می دهند.این فرکانس نیز به صورت پیش فرض بر روی 200 مگا هرتز قرار دارد.تست های انجام داده شده نشان میدهد حداکثر کارایی سیستم زمانی به دست می آید که فرکانس پل شمالی با فرکانس عملیاتی پردازنده یک رابطه بهینه داشته باشد البته این رابطه بهینه به صورت دقیق به دست نیامده ولی به عنوان یک تقریب خوب می توانید از رابطه زیر برای محاسبه فرکانس پل شمالی بر حسب فرکانس عملیاتی پردازنده استفاده کنید:
[align=center]فرکانس پل شمالی =(فرکانس پردازنده *2)/3.15[/align]
[b]4-فرکانس مسیر هایپر ترانسپورت:[/b]
مسیر هایپرترنسیورت (HT ) رابط میان پردازنده و حافظه با سایر اجزای سیستم مثل کارت گرافیک هارد دیسک و دستگاههای یو اس بی است.هر پردازنده فنوم از یک فرکانس هایپرترانسپورت مخصوص به خود استفاده می کند که البته قابل افزایش است.مهم ترین نکته هنگام تغییر آن این است که همواره باید کوچکتر یا مساوی با فرکانس پل شمالی باشد.
[b]5- فرکانس حافظه [/b]
این فرکانس سرعت عملیاتی ماژول های حافظه نصب شده روی سیستم را مشخص می کند .برای انتخاب ضریب فرکانس حافظه مناسب باید به مشخصات فنی و توانایی آن دراورکلاک توجه کنید.
[[align=center]b]ولتاژها[/b][/align]
تمامی فرکانس هایی که در بالا توضیح داده شد دارای ولتاژ مخصوص به خود هستند با اورکلاک یک فرکانس خاص ممکن است لازم شود تا برای تقویت این فرکانس ولتاژآن کمی افزایش یابد.افزایش ولتاژها معمولا در فواصل بسیار کوتاه انجام می شود تا از آسیب احتمالی به قطعات و اجزا جلوگیری شود.ضمن افزایش ولتاژ باعث افزایش دما نیز می شود.

[b]روش کار:[/b]
در ابتدای کار در محیط بایوس قابلیت هایی که امکان تغییر فرکانس پردازنده را داشته نظیر Cool n quiet ,cie باید غیر فعال شوند.
در مرحله اول بهتر است حداکثر فرکانس مرجع قابل دسترسی توسط مجموعه مادربورد و پردازنده شما مشخص شود.این کار ضرروی نیست ولی برای عیب یابی و حل مشکلات یک اورکلاک ناموفق می تواند کمک بزرگی باشد.برای این کار ضرایب فرکانس پردازنده حافظه مسیر هایپرترنسپورت و پل شمالی را به قدری کاهش دهید تا حتی با افزایش صد در صدی فرکانس مرجع فرکانس عملیاتی حافظه مسیر هایپرترنسپورت و پل شمالی کم تر از مقادیر پیش فرض خود قرار گیرند .در این صورت این فرکانس ها نمی توانند محدودیتی در افزایش فرکانس مرجع ایجاد کنند . پس از کاهش ضرایب تنظیم ولتاژها را در حالت اتوماتیک قرار داده و شروع به افزایش فرکانس مرجع در فواصل 5 تا 10 مگاهرتزی کنید .پس از هر بار افزایش فرکانس مرجع سیستم را در محیط ویندوز بوت کرده از پایداری آن در شرایط جدید اطمینان حاصل کنید .پس از اینکه توانستید حداکثر فرکانس مرجع قابل دستیابی را پیدا کنید .می توان اورکلاک را آغاز نمود.
قبل از هر کاری ضرایب فرکانس را به حالت پیش فرض خود برگردانید و تنظیمات ولتاژ را از حالت اتوماتیک خارج کنید .از این لحظه میتوانید فرکانس مرجع را در فواصل 5 تا 10 مگاهرتزی افزایش دهید .توجه داشته باشید که با هر بار افزایش فرکانس مرجع فرکانس های عملیاتی حافظه مسیر هایپرترنسپورت و پل شمالی نباید از مقدار پیش فرض خود بیشتر شود .بنابراین گاهی اوقات باید ضریب فرکانس این فاکتورها را کاهش داد.با افزایش فرکانس های متوالی به جایی خواهد رسید که با افزایش بیشتر فرکانس مرجع پایداری سیستم از بین می رود .در اینجا نیاز خواهد بود که ولتاژ پردازنده کمی افزایش یابد .افزایش ولتاژدر فواصل مشخصی که مادربورد اجازه می دهد انجام می گیرد افزایش ولتاژ پردازنده باعث افزایش دما می شود بنابراین لازم است هنگام اجرای تست پایداری به دمای عملیاتی پردازنده نیز توجه شودتا از محدوده مجاز خارج نشود.بهتر است افزایش ولتاژ در فواصل
0.05 ولتی و حتی کمتر انجام شود.با افزایش ولتاژ نیز بالاخره به جایی می رسید که دیگر فرکانس مرجع افزایش نمی یاید .در این حالت شما به حداکثر فرکانس عملیاتی خود رسیده اید.
[align=center]بهینه سازی[/align]
تاکید کردیم که فرکانس های عملیاتی حافظه پل شمالی و مسیر هایپرترنسپورت در تمامی شرایط همواره کمتر یا برابر با مقدار پیش فرض خود باشند .حال انکه حداکثر فرکانس عملیاتی پردازنده مشخص شده وثت ان رسیده تا روی فرکانس عملیاتی این سه جز نیز کار کرده چرا که افزایش و اورکلاک آنها نیز سبب بهبود کارای سیستم می شود .برای افزایش فرکانس عملیاتی این سه جز دیگر نباید فرکانس مرجع را افزایش داد بلکه باید به سراغ ضریب فرکانس هر کدام رفت و ضریب را افزایش داد .ضمن اینکه در این راه برای حفظ پایداری قطعا به افزایش ولتاژ این اجزا نیاز خواهد بود.در مورد ماژول حافظه نیز باید توجه داشته باشیدکه بین فرکانس عملیاتی و کوتاه ترین زمان بندی ممکن تعادل برقرار کنید تا حداکثر کارایی ممکن حاصل شود.



[b]منبع : هفته نامه عصر ارتباط
[/b]



[align=center][/align][align=center][/align][align=center][align=center][/align][align=center][b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر دوست من.

پردازنده های نسل جدید ای ام دی ، فنوم2 و آتلون2 ، قابلیت اور بالایی دارند و براحتی میتوان با یک فن و بورد قوی آنها را به میزانی بیش از 3.5 گیگاهرتز اور کرد. خود من مدل 720 را با باز کردن هسته چهارم از 2.8 به 3.6 اور کردم که در این فرکانس با حداقل افزایش ولتاژ کاملا پایدار است و با افزایش ولتاژ امکان اور تا 3.8 را هم دارد که بدلیل زیاد بودن ولتاژ مورد نیاز از این امر صرف نظر کردم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...

با این حساب قطعا باید پاور قویتری داشته باشیم !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امروز حداقل به یک پاور 300 وات حقیقی برای سیستمی که قصد اور نداشته باشیم نیاز است و اگر هدف اور سنگین باشد با این فرض که مصرف پردازنده بسته به میزان اور میتواند به بیش از 200 وات الی 300 وات برسد و مصرف چیپ شمالی بورد نیز افزایش مییابد به یک پاور حداقل 430 وات نیاز است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون سعید جان !


اما برای من که 4 تا هارد و یه دی وی دی رایتر دارم ! به همراه کارت تدوین و گرافیک پر مصرف با یک کیس همراه 3 فن جانبی و در برخی موارد دستگاه های اکسترنال ! به نظرم باید بالای 750 وات پر کشش باشه ! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای hdd و odd ها هر کدوم 20 25 وات که میشه 100 وات حداقل و کارت تدوین هم بسته به قدرتش میتونه از 20 30 تا 150 وات مصرف داشته باشه و گرافیک هم سری اف یکس معمولا بیشتر از 200 وات مصرف ندارن که با احتساب بورد و رم و پردازنده شما به یک پاور 580 وات نیاز داری.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینها متوسط 580 وات ولی پردازنده من فکر کنم حدود 190 وات مصرف عادیش هست ! ...

9950 فنوم جعبش نیست ولی فکر کنم 140 یا 150 وات بود ! البته از مودم کارت شبکه هم استفاده میکنم ...

البته پاور فعلی همون هست که فرمودید ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.