امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

spear_system_01.jpg

در این تاپیک به بررسی و معرفی جلیغه های ضد گلوله امریکایی و همچنین کلاه های محافظ امریکایی از دوران جنگ جهانی دوم تا زمان حاضر می پردازم .

thumb_Interceptor_body_armor.jpg thumb_j10%7E0.jpg thumb_brewster-body-armor-1917-18.jpg




جلیغه زره دار (Armor vest) معروف به T64 . این جلیغه چند ماه قبل از تسلیم زاپن در جنگ جهانی دوم وارد خدمت شد . در خلال جنگ کره این جلیغه با نام M21 بیشتر توسط سربازان کره جنوبی مورد استفاده قرار گرفت . این جلیغه از الیاف کنف بهمراه صفحات الومینیوم تشکیل شده است و حفاظت بالستیکی زیادی نداشت . همچنین دارای وزن حدودا 6 کیلو گرم بوده است .

کلاه خود M1 در خلال جنگ جهانی دوم وارد خدمت شد و جانشین کلاه خودهایM1917 مربوط به دوره جنگ جهانی اول گردید . این کلاه خود دارای قطر 1.5 م م از فولاد پر کربن است و همچنین دارای نگه دارنده ی فایبر گلاس در درون خود برای قرار گرفتن بر روی سر می باشد . سربازان نیروی دریایی امریکا در مناطق اقیانوسی بر روی کلاه خودهای خود دارای الگوی استتار 2 رو بودند . یکی برای مناطق ساحلی و شنی و دیگری برای مناطق جنگلی و سبز .

thumb_US_Nody_armor_cshak.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%284%29.jpg




جلیغه ضد ترکش M1952 در سال 1952 وارد خدمت شد و در خلال جنگ کره و ویتنام بسیار مورد استفاده قرار گرفت . جلیغه متشکل از 12 لایه نایلون مقاوم بود و وزن حدودا 4 کیلوگرم . از لحاظ حفاظتی بر اساس استاندارد های امروزی دارای سطح پایینی بوده است .

در خلال جنگ ویتنام نمونه ارتقا یافته ی کلاه خود M1 مورد استفاده قرار گرفت که دارای ظاهری نسبتا متفاوت و همچنین لایه های داخلی بهتری نسبت به نمونه قبلی بوده است . این کلاه خود هم دارای روکش استتار دو رو بوده است . یکی برای فصول پاییزی و دیگری برای تابستان و فصول سبز .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2813%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%285%29.jpg




جلیغه ضد ترکش M1955 نمونه ی ارتقا یافته جلیغه M1952 است که در خلال جنگ کره مورد استفاده قرار گرفت . فرق اصلی ان در جیب های جدید بر روی جلیغه و همچنین لبه های ضخیم در اطراف شانه ها و گردن است . این جلیغه از 13 لایه نایلون در اطراف شانه ها و لایه های روی هم قرار گرفته Doron ( نوعی صفحه فایبر گلاس به ضخامت تقریبا 3 سانتیمتر ) در اطراف پهلوها تشکیل شده است . این جلیغه از نمونه ی قبلی از راحتی کمتری برخوردار بود و دارای حفاظت بهتری نسبت به گلوله کلت و سلاح های لبه تیز از نمونه های قبل می باشد . وزن ان حدود 5 کیلو گرم است .

کلاه خود محافظ معروف به نمونه ی مخصوص چتربازان - شبیه نمونه ی M1 است ولی دارای بند نگه دارنده روی چانه متفاوت با قبلی ها . این کلاه خود را بیشتر با الگوی استتار RDF بکار رفته ی روی ان می شناسند .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2814%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%283%29.jpg




اولین مدل از جلیغه های ضد گلوله امریکایی که توانایی مقاومت در برابر کالیبر های جنگی مخصوصا 7.62 م م را دارد . این جلیغه در سال 1960 ارائه گردید و دارای 2 صفحه مقاوم و کامپوزیت از جنس فایبر گلاس بود که در قسمت جلو و پشت جلیغه نصب می شدند و همچنین قابل جابجایی بودند . این جلیغه با توجه به وزن بالای ان حدود 13 کیلوگرم و همچنین یک طرفه بودن جهت گردن ان و شکل ان که فشار زیادی به شانه ها می اورد در مقیاس بالا تولید و استفاده نشد .

اخرین مدل استفاده شده از کلاه خود M1 که در دهه 80 و اوایل دهه 90 مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه به طور کامل توسط کلاه خود های مدرن PASGT جایگزین شد . این مدل دارای بند چانه مدرن و همچنین پوشش استتار درختی بر روی خود می باشد .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%281%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%286%29.jpg




جلیغه های PASGT اولین جلیغه های محافظ ضد گلوله و ضدترکش از جنس کولار بودند که در اواخر دهه 70 به نیروهای امریکایی تحویل داده شدند و دارای 13 لایه کولار بودند . از لحاظ رتبه بندی محافظت این جلیغه ها در مرحله اول قرار داشتند که محافظت در برابر گلوله های کالیبر پایین نظیر کلت ها و سلاح های دستی را فراهم می نمود . چون این جلیغه ها فقط در مدل استتار درختی تولید شدند روکش های استتاری صحرایی 6 رنگ و 3 رنگ برای انها تولید شد .

کلاه محافظPASGT که مخفف( Personal Armor System Ground Troops ) می باشد در دهه 80 به نیروهای امریکایی تحویل داده شد از 19 لایه کولار تشکیل شده است که علاوه بر وزن بیشتر از نمونه ی فولادی مقاومت و محافظت بیشتری نسبت به گلوله سلاح های دستی فراهم می نمود .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2816%29%7E0.j thumb_US_Nody_armor_cshak_%287%29.jpg




جلیغه محافظ Ranger . این جلیغه در اوایل دهه 90 برای محافظت از رنجر های ارتش در برابر گلوله سلاح های کوچک تولید شد و دارای 32 لایه کولار و همچنین صفحه سرامیکی در ابعاد 10 در 12 اینچ می باشد . خود جلیغه دارای رتبه محافظت 3A می باشد و توانایی مقاومت در برابر گلوله مگنوم را دارد . صفحه سرامیکی دارای رتبه بندی مرحله 3 می باشد و در برابر کالیبر 7.62 م م مقاوم است . تنها عیب این جلیغه ضد گلوله وزن بالای ان بود : چیزی حدود 13 کیلوگرم .

مدل مخصوص نیروهای چتر باز از کلاه خود PASGT که دارای پد جدید و همچنین نوار نگه دارنده 3 تیکه است که از جابجایی کلاه خود بر روی سر جلو گیری می کند .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2817%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%289%29.jpg




جلیغه ضد گلوله Interceptor اولین جلیغه ضد گلوله ارتش امریکا بود که توانایی مقاومت در برابر گلوله سلاح های جنگی را داشت . این جلیغه در اواخر دهه 90 وارد خدمت ارتش امریکا شد و تبدیل به گرینه استاندارد سربازان امریکایی چند ماه بعد از حمله به عراق گردید . این جلیغه از بسیاری از جهات شبیه جلیغه Ranger می باشد فقط بافرق اینکه وزن ان حدود 8 کیلو گرم است . این جلیغه همچنین دارای محل هایی برای نصب جیب های مهمات و تجهیزات می باشد .

مدل جدید تر و بهینه شده کلاه خود PASGT دارای رتبه بندی محافظت مرحله 3A و همچنین وزن کمتر و گیره و چانه بند بهتر و 3 نقطه برای محکم کردن کلاه بر روی سر است .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2815%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%2810%29.jpg




در سال 2003 نیروی دریایی امریکا مدل جدید از جلیغه ضد گلوله Interceptor را ارائه کرد که تنها رنگ ان را تغییر داد . نمونه جدید دارای رنگ بندی قهوه ای کایوت ( coyote brown ) می باشد . این رنگ هم در محیط صحرایی و هم در محیط دارای درخت از استتار خوبی برخوردار است .

کلاه خود مخصوص نیروی دریایی نمونه جدید و به روز شده PASGT می باشد که دارای رتبه بندی محافظت 3A و وزن کمتر و بند نگه دارنده 4 نقطه است . همچنین دارای پوشش استتار 2 رو دیجیتال می باشد .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2812%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%288%29.jpg




جلیغه استاندارد Interceptor مخصوص ارتش امریکا .

کلاه خود مخصوص نیروهای ارتش امریکا که مشابه نمونه ی نیروی دریایی است با اندکی تفاوت در ظاهر. دارای محافظت رتبه بندی 3A و وزن کمتر نسبت به نمونه ی PASGT و همچنین دارای سیستم ضربه گیر داخلی جدید برای خنثی کردن ضربه ناشی از برحورد گلوله می باشد . همچنین دارای 2 نوع پوشش یکی ACU و دیگری پوشش 2 رو از استتار صحرایی و درختی است .

thumb_US_Nody_armor_cshak_%2811%29.jpg thumb_US_Nody_armor_cshak_%282%29.jpg



فقط برای میلیتاری .//// بازیابی تصاویر ، 1397/11/10 // MR9

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه کلنل جان.
میشه در مورد کولار بیشتر توضیح بدید؟ البته در موردش تو جنگ افزار خوندم ولی زیاد متوجه نشدم . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به این میگن یه تاپیک درست حسابی!
البته داداش امین مواظب باش تاپیکت فدای بحث تاپیک های سیاسی نشه! آخه همه میرن به اونجا سر میزنن و نطق پرانی میکنن! icon_cool
...
داداش امین توی ندای وظیفه یه سرباز رو میبینی با لباس کاملا زرهی میاد و به زور باید بکشیش؟ فهمیدی کدومو میگم؟ اون لباس خیلی جالبه! اگه شد از اون مطلب بذاری ممنون میشم. icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر امین جان،جالب بود

دستت درد نکنه کلنل جان.


میشه در مورد کولار بیشتر توضیح بدید؟ البته در موردش تو جنگ افزار خوندم ولی زیاد متوجه نشدم . icon_cool



http://iranknitting.blogspot.com/2007/05/blog-post.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون كلنل عالي بود.
ميگم سراغ انواع شخصي و VIP هم ميري؟

توی ندای وظیفه یه سرباز رو میبینی با لباس کاملا زرهی میاد و به زور باید بکشیش؟ فهمیدی کدومو میگم؟ اون لباس خیلی جالبه!


اون كه لباس حنثي سازي بمبه!(البته بيشتر شبيه لباس فضانورداس! icon_cool )
حالا ميكم قيمت اين جليقه ها رو كسي نداره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امین کارت عالیه و حرفه ای.

فقط نسل بندی جلیقه ها رو واضحتر کن که تفاوتها رو بهتر بچه ها متوجه بشن.

ضمنا جلیغه خودتی! اون جلیقه اس!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون بچه ها - البته نسل بندی خاصی نمی خوام انجام بدم فقط هدفم نشان دادن سیر تکامل این جلیغه ها بوده ( جلیقه = هر دو نوع املاشو دیدم !!!! icon_cool icon_rolleyes ) . در مرحله بعد تاپیک کلاس بندی جلیغه ها و درجه بندی های حفاظتی اونها رو معرفی می کنم .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از لحاظ درجه بندی جلیغه های ضد گلوله به 6 دسته تقسیم می شوند ( هر چه عدد بزرگ تر باشد حفاظت بیشتر است ) :


دسته I : مقاوم در برابر برخورد گلوله های کالیبر 22 خفیف و 380 ACP

دسته II A : مقاوم در برابر برخورد گلوله های کالیبر 9 م م و 40 م مS&W

دسته II : مقاوم در برابر برخورد 9 م م و 357 مگنوم

دسته III A : مقاوم در برابر برخورد گلوله های کالیبر 357 SIG و 44 مگنوم

thumb_ammo_cshak.jpg

دسته III : مقاوم در برابر برخورد گلوله های کالیبر 7.62 در 51 م م NATO

thumb_ammo_cshak_%281%29.jpg

دسته IV : مقاوم در برابر گلوله های ضد زره و کالیبر 30-60

thumb_ammo_cshak_%282%29.jpg



واسه اطلاعات تخصصی تر و کامل تر هم دوستان می تونن به 2 لینک زیر مراجعه کنند :

http://www.ballistics.com.au/technical/ballisticandstabstandards.php

http://www.closefocusresearch.com/html/national_institute_of_justice_.html

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

imagePPU.JPG

این هم واسه گل روی مسعود عزیز :

Bombsuit یا Blast Suit ها در حقیقت یک مدل سنگین وزن از جلیقه های ضد گلوله انفرادی هستند که برای محافظت از فرد خنثی کننده بمب EOD در برابر موج و حرارت ناشی از انفجار احتمالی بمب بکار می روند .

بر خلاف گلوله ها که تمام انرزی انها بر روی یک نقطه متمرکز می شود موج انفجار تمام بدن فرد را ممکن است در بر گیرد . برای همین منظور این لباس ها تمام بدن EOD را پوشش می دهند .

بدلیل وزن بالای این Suit ها و همچنین حالت خشک و انعطاف کم انها حرکت با این لباس ها مشکل است .

متخصصین خنثی سازی بمب در مواقع شناسایی یا مواقعی که احتمال حضور بمب در محل باشد یا مواقعی که وجود بمب تایید شده باشد از این لباس ها استفاده می کنند .

این Suit ها باید حفاظت انفرادی در برابر موج انفجار - ترکش ها - حرارت - گرد و غبار - پرتاب شدن اجسام ریز و درشت و حتی در مواردی حفاظت در برابر عوامل میکروبی و شیمیایی را فراهم کنند .


thumb_443px-Aviano_bomb_suit.jpg thumb_00UZVj-175345784.jpg thumb_1-bomb-disposal-suit.jpg thumb_bomb.jpg thumb_jeremy-renner-hurt-locker-3-528x29

برای اطلاعات بیشتر از ساختار و تجهیزات این Suit ها به لینک زیر مراجعه کنید :

https://www.allenvanguard.com/Category.aspx?CategoryId=188

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.