SHERVIN

بمب افکن با نیروی پیشرانش هسته ای توپولف-119 ( Tupolev Tu-95LAL/Tu-119)

Recommended Posts

normal_800px-Tu119side.jpg



هواپیمای توپولف Tu-119 یا ( Tu-95LAL ) یک پروژه آزمایشی بود که بر پایه بمب افکن استراتژیک Tu-95 اجرا شد . مطالعه و تحقیق روی این هواپیما در فاصله بین سالهای 1961 تا 65 انجام شد و در واقع هدف آن ساخت هواپیمایی بود که نیروی خود را از یک راکتور اتمی بگیرد و بدین ترتیب به برد نامحدود دست پیدا کند .

در طول دوران جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی همانند آمریکا سرگرم مطالعه بر روی هواپیمای اتمی بود . در سال 1955 هیئت وزیران شوروی و حزب کمونیست این کشور بودجه لازم برای شروع پروژه ساخت هواپیمای اتمی را به تصویب رساند و کار ساخت آن را به تیم طراحی به سرپرستی آندره توپولف و ولادیمیر میاشیشچف سپردند . شرکت های لیولکا و کوزنتسف نیز بر روی پیشرانه و همچنین چرخه سوخت آن به کار مشغول شدند که در این میان موتورهای جت ، رمجت و حتی توربوپراب نیز مورد مطالعه قرار گرفتند .

دفتر طراحی توپولف به خوبی با پیچیدگی های کار آشنا بود . آنها پیش بینی کرده بودند که اولین نمونه هواپیمایی که بتواند با انرژی اتمی به پرواز در بیاید حداقل دو دهه دیگر و در اواخر دهه هفتاد یا اوایل دهه هشتاد ساخته خواهد شد اما برای شناخت هر چه بیشتر بر روی مسائل عملیاتی و مشکلات احتمالی درخواست نصب یک راکتور اتمی کوجک بر روی یک هواپیمای Tu-95M را مطرح نمودند و نام این هواپیمای جدید را Tu-119 گذاشتند . راکتور اتمی مورد نظر در محفظه بمب این هواپیما کار گذاشته شده بود و با صفحات مخصوص محافظت میگردید . این هواپیما در ابتدا با همان موتورهای متداول NK-12 خود به پرواز در میامد تا اینکه شرکت کوزنتسف موتورهای NK-14 را برای این هواپیمای اتمی ساخت که اساس آن بر پایه سیکل جت بود با این تفاوت که به جای اینکه سوخت های فسیلی باعث احتراق هوای فشرده گردند انرژی ناشی از فعل انفعالات هسته ای جایگزین آن گردیده بود . با این موتور هواپیمای Tu-119 توانست 34 پرواز آزمایشی انجام دهد .

 

 

tu95_1.jpg

 

 


یکی از مسائل اصلی حفاظت سرنشینان از تابش های احتمالی راکتور بود چون در صورتی که خدمه در معرض پرتوها قرار گرفته و قادر به ادامه ماموریت نبودند سقوط هواپیما یک فاجعه تمام عیار را رقم میزد . برای این منظور حجم انبوهی از سدیم مایع ، اکسید برلیم ، کادمیوم و پارافین مورد استفاده قرار گرفت تا خدمه هواپیما برای ماموریت هایی به مدت 48 ساعت هیچ گونه آسیبی از تشعشات اتمی نبینند . هرچند محققین توانستند میزان پرتوافشانی این راکتور را برای 48 ساعت کاملا کنترل کنند اما ادامه تحقیقات از اینجا به بعد در آمریکا در پروژه هواپیمای Convair X-6 متوقف شد و علت عمده آن هم تولید موشک های بالستیک قاره پیما بود که قادر بودند انواع کلاهک را تا دور ترین فواصل حمل کنند و دیگر نیازی به هواپیمای اتمی با هزینه های زیاد و ریسک های آن نبود . بنابر این برنامه ساخت توپولف Tu-119 در همین جا در شوروی نیز برای همیشه متوقف گردید .

normal_tu95lal.jpg



استفاده از این مطلب با ذکر نام منبع ( سایت میلیتاری ) بلامانع است .

عکس ها تغیر اندازه شد.
Raptor

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tu-119_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-119_4.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tu-119_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-119_3.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tu-119_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-119_2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tu-119_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-119_1.jpg[/img][/url]

راکتور اتمی
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tu-95_LAL-Nuclear_Reactor.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-95_LAL-Nuclear_Reactor.jpg[/img][/url]

Convair X-6
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Convair_X-6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Convair_X-6.jpg[/img][/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر...
تولید چنین هواپیماهایی تقریبا هیچ ارزشی نداشت،صرف ده ها برابر هزینه یک هواپیمای معمولی تنها جهت ماندگاری بالا با درنظر گرفتن ریسک انهدام آن باعث میشود که در حال حاضر کسی حتی ایده طرح آن را به ذهنش راه ندهد...
این جنگ سرد چه کرد؟؟! :mrgreen:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه داداش شروین.
راستی این همونی نیس چند وقت پیش دوتا رپتور بدرقش کردن؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]فکر کنم منظورت Tu-95 باشه، چون این هواپیمای آزمایشی بود و طرحش لغو شد! تازه 50 سال پیش!!! :mrgreen:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tu-119_3.jpg[/img]

این عکس رو پیدا کردم . به نظرم جالب اومد ولی چون نوشته هاش روسی بود ترجیح دادم نذارم . خودم که سر در نیاوردم چی میگه ! کسی روسی بلده ؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دستت درد نکنه داداش شروین.
راستی این همونی نیس چند وقت پیش دوتا رپتور بدرقش کردن؟ :mrgreen:[/quote]

همونطور که جناب سروان فرمودند اونها Tu-95 بودند و احتمالا از نوع MS

ولی این اواخر یکیشون توی انگلیس سر و کله اش پیدا شد مگه اونجا هم رپتور داره ؟

البته در کل اسکورت این بمب افکن ها برای کشور های غربی عادت شده . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue]تشکر...
تولید چنین هواپیماهایی تقریبا هیچ ارزشی نداشت،صرف ده ها برابر هزینه یک هواپیمای معمولی تنها جهت ماندگاری بالا با درنظر گرفتن ریسک انهدام آن باعث میشود که در حال حاضر کسی حتی ایده طرح آن را به ذهنش راه ندهد...
این جنگ سرد چه کرد؟؟! :mrgreen:
[/color][/quote]

فکر میکنید هیچ کشوری جرات میکرد این هواپیما رو در آسمان خودش منهدم کنه ؟! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب بسيار جالبي بود.

حماقتهاي ابرقدرتها در جنگ سرد تمامي نداشت و هريك سعي داشت با پيشي گرفتن از ديگري هرچه بيشتر قدرتنمايي كند.

سقوط اين هواپيما در هر شرايطي بسيار فاجعه بار است.چه مورد هدف قرار بگيرد و يا اينكه بر اثر يك نقص فني سقوط كند.با اين حال خدا رو شكر كه از شر يكي از اين ابرقدرتها خلاص شديم .ان شا ا... فروپاشي دوميش رو هم ببينيم. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیر شروین جان انگلیس رپتور نداره اما یکی از اینها در شرق ایالات متحده پیداش شده بود که با بدرقه دوتا رپتور تشریف برد :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خیر شروین جان انگلیس رپتور نداره اما یکی از اینها در شرق ایالات متحده پیداش شده بود که با بدرقه دوتا رپتور تشریف برد :mrgreen:[/quote]

جدیدا اومده بود ؟!

عجب !!!

نمیدونم این هواپیماهای عهد بوق برای چی الکی چوب تو سوراخ زنبور میکنند ؟!

در واقع هدفشون از تکرار نقض حریم هوایی کشور های دیگه چی میتونه باشه ؟ مثلا محک زدن توان دفاعی حریف ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نمیدونم این [b][i][color=brown]هواپیماهای عهد بوق[/color][/i][/b]برای چی ... [/quote]

عزيز! B-52 هم به سن و سال همين توپولف95 هست كه حالا با به روز رسانى هاى متعدد همچنان در خدمت ارتش ايالات متحده هست و به عنوان بمب افكن استراتژيك داره استفاده مى شه. نسخه ى روسى اش هم كه همين توپولف95 هست كه اتفاقاً سريع ترين توربو پراپ جهان هم محسوب مى شه. يك سرى به تاپيك توپولف 95 بزن...
راستى اين رو هم بدون كه نقض حريم هوايى كمتر رخ مى ده(تقريباً رخ نمى ده به جز واسه جاسوسى) و اين اسكورت ها مربوط به نزديك شدن بمب افكن ها به ناوگان دريايى است نه خاك كشور.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پروژه خطرناکی بود و همان به که متوقف شد وگرنه با سقوط هر فروند از اینها باید شاهد فاجعه ای در حد چرنوبیل میبودیم.

درباره قدیمی بودن توپولف95 هم این موضوع مشکلی نداره و چون در دکترین جدید کشورهای روسیه بمب افکنها بعد از سرکوبی کامل پدافند دشمن وارد منطقه عملیات میشوند بنابراین نه نیاز است پنهانکار باشند و نه مافوق صوت و کافی است هواپیمایی باشد که توان پرواز بین قاره ای با حمل مقادیر زیادی بمب یا موشک را داشته و نیز مجهز به سیستمهای جدید ناوبری. در نیروی هوایی روسیه توپولف95 دیگر بمب افکن نیست و از آن برای پرتاب موشک کروز استراتژیک استفاده میشود که برد این موشکها 3000 کیلومتر و خارج از مرزهای دشمن شلیک میشوند.

اون جریان اسکورت و تمام موارد مشابه بدین صورت است که چند فروند شکاری رو اعزام میکنند تا بمب افکن رو تا خروج از منطقه خطر همراهی کنه و تاثیری در مسیر پروازی بمب افکن نداره. این منطقه خطر زمان جنگ سرد به فاصله شلیک موشکهای ضد کشتی بستگی داشت اما امروز برای قدرت نمایی طرفین این کارها رو انجام میدهند.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.