Blaze

تاپیک جامع موشک ضدتشعشع آلارم (ALARM)

Recommended Posts

ALARM كه مخفف واژه Air Launched Anti-Radiation Missile به معناي موشك فراصوت ضد رادار هوا پرتاب ميباشد يك موشك بريتانيايي است كه وظيفه آن مقابله با رادار هاي دشمن در عمليات سركوب پدافند هوايي يا SEAD ميباشد.

0-ALARM-Cutaway-S.jpg

هم اكنون سه كشور بريتانيا و عربستان و برزيل از اين موشك بهره ميبرند.

وزارت دفاع بريتانيا در اواخر سال 1982 درخواستي مبني بر نياز به يك موشك جديد ضد تشعشع را از طرف ارتش اين كشور دريافت كرد و بر اين اساس نياز خود را اعلام كرد.

در اين حين دو پيشنهاد مطرح شد كه اولي موشك ALARM ساخت شركت British Aerospace Dynamics و دومي موشك HARM ساخت شركتهاي Texas Instruments و Lucas Aerospace بود.

پس از بررسي هاي گوناگون Michael Heseltine وزير دفاع وقت بريتانيا در 29 جولاي سال 1983 موشك ALARM را برنده مناقصه اعلام كرد.

250px-31_Sqn_Tornado_ALARM_missiles.jpg

پيشنهاد اوليه براي اين موشك تعداد 750 موشك بود كه توسط نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا (RAF ) مطرح شد.

پروسه انتخاب و مناقصه بسيار بحث برانگيز و جنجالي بود چون از طرفي وزير دفاع بريتانيا مايل بود تا ساخت اين موشك توسط صنايع نظامي خود بريتانيا انجام بپذيرد و از طرفي شركت آمريكايي اين امر را نميپذيرفت و ميخواست تا اين مراحل در آمريكا و در واقع در كارخانه هاي خود اين شركت انجام شود و در واقع به همين دليل بود كه ALARM برنده مناقصه اعلام شد.

در اوايل سال 1986 شركت BAe بريتانيا متوجه شد كه اداره تداركات ارتش بريتانيا Royal Ordnance مشكلاتي در توسعه و ساخت موتور اين موشك كه Nuthatch نام داشت دارد و به همين جهت شروع به بررسي راه هاي گوناگوني كرد تا اين مشكل را بر طرف كند.

در سال 1987 شركنت BAe موتور Nuthatch را با يك موتور ايمن تر كه توسط شركت Bayern-Chemie طراحي و ساخته شده بود جايگزين كرد.

alarm4_400.jpg

با توجه به هزينه اوليه اي كه توسط منابع دولتي بريتانيا 200 ميليون پوند برآورد شده بود شركت BAe مذاكراتي را شروع كرد تا بتواند اين مبلغ را به 400 ميليون پوند برساند كه همين موضوع باعث وقفه 2 ساله ما بين سالهاي 1988 تا 1990 در توسعه و توليد انبوه اين موشك شد.

يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين موشك شليك كن و فراموش كن دو مرحله اي بودن آن است كه در اين حالت كه در اصطلاح loiter يا تاخير ناميده ميشود موشك نخست به ارتفاع 13 كيلومتري صعود ميكند و در صورتي كه رادار دشمن خاموش شد به صورت سقوط آزاد با چتر آرام پايين مي آيد و هنگامي كه رادار دوباره روشن گرديد موتور دوم روشن شده و سريعا موشك را به سمت هدف به پيش ميبرد.

thumb_ALARM-Hendon.jpg

thumb_ze758_1.jpg

thumb_alarmcutout.jpg

مشخصات فني:

نقش: موشك ضد رادار براي سركوب پدافند هوايي

پيمانكار: MBDA

پيشرانه: موتور راكتي دو مرحله اي سوخت جامد Bayern Chemie

طول: 4.24 m

قطر: 23 cm

عرض بالها: 73 cm

وزن: 268 kg

سرعت: 2455 km/h

سر جنگي: از نوع انفجاري شديد به همراه فيوز تاخيري

نوع فيوز: ليزري

برد: 93km

سيستم هدايت: جستجو گر غير فعال راداري

مورد استفاده در جنگنده هاي تايفون و تورنادو و جگوار نيروي هوايي سلطنتي

نبردها: جنگ اول و دوم خليج فارس و همچنين جنگ كوزوو

مترجم: Blaze

استفاده از اين مطلب منوط به درج لينك سايت ميليتاري و ذكر نام مترجم ميباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]به به. دستت درد نکنه. خیلی جالب بود.

به بخش تسلیحات هوایی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه.

[quote]يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين موشك شليك كن و فراموش كن دو مرحله اي بودن آن است كه در اين حالت كه در اصطلاح loiter يا تاخير ناميده ميشود موشك نخست به ارتفاع 13 كيلومتري صعود ميكند و در صورتي كه رادار دشمن خاموش شد به صورت سقوط آزاد با چتر آرام پايين مي آيد [/quote]

و اضافه می کنم که در این حالت موشک تا 10 دقیقه بصورت سقوط با چتر پایین می آید که در صورت روشن شدن رادار به آن حمله می کند و در غیر این صورت یک بازه زمانی مناسب جهت فرار هواپیماهای خودی از محدوده خطر به وجود می آید.

بریتانیایی ها در این موشک به خوبی از ویژگی های مثبت موشک هارم استفاده کرده و آن را ارتقاء دادند بطوری که این موشک یک سر و گردن بالاتر از هارم می باشد.
موشک هارم در صورتی که در مراحل اولیه شلیک آن، رادار هدف خاموش شود، هدف خود را گم می کند(فقط در مراحل نهایی پرواز می تواند حتی در صورت خاموش شدن رادار با هدایت اینرسیایی خودش را به محدوده رادار برساند) اما موشک الارم بلافاصله به ارتفاع 13 کیلومتری صعود کرده و منتظر روشن شدن رادار می ماند که در این بازه زمانی 10 دقیقه ای تا رسیدن موشک به زمین، یا رادار دوباره روشن می شود که با توجه به نزدیکی موشک به آن و موقعیت برتر موشک حتی اگر دوباره بلافاصله رادار خاموش شود باز هم موشک می تواند با دقت قابل قبولی محدوده آن را هدف قرار دهد و یا اینکه رادار روشن نمی شود که باز هم این بازه زمانی 10 دقیقه ای فرصت خوبی به هواپیماهای خودی جهت اجرای عملیات و ترک صحنه خواهد داد. البته دوستان توجه داشته باشند که در یک ماموریت Sead فقط یک موشک شلیک نمی شود بلکه چندین موشک شلیک می شود که فرصت امن پروازی را می تواند به دهها 10 دقیقه برساند.

وزن و طول بسیار مناسبی هم داره و تعداد زیادی از اون بوسیله تورنادو ها قابله حمله.

در نبردهای ذکر شده کارایی خوبی داشته.

نکته زیر را هم در پرانتز عرض می کنم:

البته این نوع موشکها اخیرا یک اجل معلق پیدا کرده اند که حتی ممکن است آینده این نوع حملات ضد رادار را زیر سوال برده و تغییر دهد و آن چیزی نیست جز توپهای گاتلینگ راداری که جدیدا در بسیار کشورها(و شاید کشور خودمان) در فواصل زیر 3 کیلومتر وظیفه حفاظت از رادارهای مهم وگرانقیمت را به عهده گرفته اند. تست این سیستم ها در غرب با استفاده از توپ ولکان کارایی این سیستم را نشان داده و از این رو کشورهای بسیاری به نصب این گونه سیستم های حفاظتی در اطراف سایتهای راداری خود ترغیب شده اند.
با توجه به خط سیر مستقیم و بدون مانور اینگونه موشکها انهدام آنها برای سیستم های گاتلینگ راداری(مانند ولکان یا آ کا 630 روسی یا تایپ 730 چینی) آنچنان سخت نیست. ضمن اینکه عموما اینگونه موشک ها حدود 2ماخ سرعت دارند که سرعت چندان بالایی به شمار نمی رود.
همچنین نواخت تیر بالا و ظرفیت زیاد خشاب امکان درگیری سریع با چند موشک را به سیستم می دهد چیزی که سیستم های پدافندی موشکی مخصوص دفاع از سایتهای موشکی(مانند تور) از آن عاجزند.

ضمن اینکه قبلا ثابت شده که به کار گیری اهداف دروغین د رنزدیکی رادارهای اصلی نقش بسزایی در منحرف سازی این موشکها می تواند داشته باشد و یا اشباع کردن صفحه جستجوگر موشک با امواج که عملا به گم کردن هدف اصلی خواهد انجامید و از همه مهمتر ترکیبی از همه این تاکتیکها.
والسلام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين موشك شليك كن و فراموش كن دو مرحله اي بودن آن است كه در اين حالت كه در اصطلاح loiter يا تاخير ناميده ميشود موشك نخست به ارتفاع 13 كيلومتري صعود ميكند و در صورتي كه رادار دشمن خاموش شد به صورت سقوط آزاد با چتر آرام پايين مي آيد[/quote]

معمولا رادار کنترل آتش خاموش میشه اما همیشه رادار پشتیبانی در منطقه وجود داره که با رادار اصلی 100 الی 200 کیلومتر حداقل فاصله و بصورت پیش اخطار عمل میکنه ! ...

پس اصولا رادار کنترل اتش قبل از ورود دشمن به محدوده اش خاموش خواهد بود ! این برای 1 و برای 2 هم این رو بگم که جدیدا بچه ها از رادار پیش اخطار برای هدایت شهاب ثاقب اچ کیو 7 !! به محدوده هدف استفاده میکنند که دشمن رو جدا گیر میندازه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بچه ها از رادار پیش اخطار برای هدایت شهاب ثاقب اچ کیو 7 !! به محدوده هدف استفاده میکنند که دشمن رو جدا گیر میندازه ...[/quote]
واریور جان مطمئنی چون رادارهای پیش اخطار از فرکانسهای پایین تری نسبت به رادارهای کنترل اتش استفاده میکنند که دقت هدف گیری رو بشدت کاهش میده به همین خاطر رادار کنترل اتش جدا از رادار پیش اخطار است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درست میفرمایید جواد جان منظور من هم این نبود که از این رادار برای هدایت اتش استفاده میکنند چون اصلا نمیشه ! ...

اما میتونه محدوده هدف رو تعیین کنه تا نیازی به رادار کنترل آتش هاوک نباشه ... هاوک های جدید یعنی شاهین خودمون هم که اصلا نیاز چندانی به رادار هدایت اتش ندارند و اگر آزاد به شمت هدف شلیک بشن رادار پیشرفته روی اونها میتونه تا یحتمل تا 40 کیلومتر بدونه نیاز به رادار کنترل آتش هدفیابی کنه ! ...
پس وجود چنین سامانه های به همراه همون موشک ثاقب که گفتم میتونه تاثیر این موشک های ضد رادار رو خیلی کمتر کنه ! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر رضا جان،موشک فوقالعاده ای است...البته روشهای مختلفی برای مقالبه با سلاح های ضد تشعشع وجود دارد که امیز عزیز لطف کردند و توضیح دادند...

[quote]ضمن اینکه قبلا ثابت شده که به کار گیری اهداف دروغین د رنزدیکی رادارهای اصلی نقش بسزایی در منحرف سازی این موشکها می تواند داشته باشد و یا اشباع کردن صفحه جستجوگر موشک با امواج که عملا به گم کردن هدف اصلی خواهد انجامید و از همه مهمتر ترکیبی از همه این تاکتیکها.[/quote]
البته سیستم های راداری غیر فعال پیشرفته هم هستند که با تشخیص نوع فرکانس امواج،رادار اصلی را از رادار دروغین تشخیص میدهد و به آن حمله مینماید...
مطمئن ترین راه همان استفاده از پدافند های چند لایه با برد های مختلف و ترکیب با سیستم های راداری و حرارتی و چشمی + توپ های ضد موشک با کنترل حرارتی است... :mrgreen:

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.