daria

جست وجوی آرزوی گمشده در اعماق دریا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=darkblue]با آفتاب و تب سوزان جنوب قطره قطره فرو مي‌ريختند. اينها حاصل دسترنج پدرش بود كه در برابر ديدگانش ذوب مي‌شد. ای كاش مي‌توانست قانون فيزيك را تغيير دهد تا ديگر به راحتي گرماي خورشيد بر قالب‌هاي يخ غالب نشود. كشتي ابتكاراتش در درياي مواج سردرگمي‌ها غرق شده بود كه ناگهان فانوس اميد سوسو زد. هميشه از ديدن آب مي‌ترسيد و گمان نمي‌كرد اين ترس روزي او را به اندازه‌اي دريادل كند كه براي شكافتن دنياي اعماق زير آب، اقيانوس را مأمن خود و قلب آن را خانه‌اش بداند.

گفت‌وگو با هادي فيوض، سازنده دستگاه غواص بر
هادي فيوض، مجري طرح ساخت موتوسيكلت غواص بر 30 سال پیش آرزوي پرواز در آسمان‌ها را در سر مي‌پروراند ولي اكنون به فكر ساخت وسيله‌اي براي سفر به اعماق دریاست.
تاكنون غواصي هم كرده‌ايد؟
حقيقتاً از غواصي و دنياي زير آب وحشت زيادي دارم و هرگز دوست ندارم آن را تجربه كنم. فكر كردن به اين كه در زير آب محبوس شوم و راه فراري نداشته باشم برايم غيرممكن است.
پس چرا به فكر ساخت غواص برافتاديد. فعاليت در اين زمينه چرا برايتان جالب بود؟
انسان ابتدا به كره ماه رفت و بعد 30 سال طول کشید تا توانست به سختي به لاشه كشتي تايتانيك در اعماق اقيانوس دست يابد. اين مسئله گوياي اين واقعيت است كه كشف اعماق آب سخت‌تر از سفر به كهكشان است.
تا چه اندازه آرزوهاي دوران كودكي‌تان را محقق كرده‌ايد؟
در كودكي به خلباني علاقه زيادي داشتم. مادرم هنگامي كه چهار ساله بودم برايم لباس‌هاي خلباني خريده بود كه از پوشيدن آن لذت مي‌بردم ولي به مرور و با گذشت زمان متوجه شدم خلبان شدن هدف من نيست و مرا راضي نمي‌كند.
در نوجواني بعد از آشنايي با رشته مكانيك به ساخت اسباب بازي‌هاي پيشرفته و اتوماتيك علاقه‌مند شدم.
هميشه انجام كارهاي سخت و دست‌نيافتني برايم جالب بوده است و شايد به همين دليل دنياي مكانيك را دوست دارم و در اين رشته فوق‌ليسانس گرفته‌ام.
پدرتان تا چه اندازه در ساختن رؤياهايتان مؤثر بوده است؟
زماني كه كودك بودم در بوشهر زندگي مي‌كرديم. پدرم در كارخانه يخ سازي كار مي‌كرد. بيشتر وقت خود را در كارخانه مي‌گذراند تا بتواند مايحتاج زندگي‌مان را تأمين كند.
آن وقت‌ها قالب‌هاي يخ را در كنار مغازه‌ها و خيابان مي‌فروختند. هر زمان كه در زير نور خورشيد آب شدن يخ‌ها را مي‌ديدم رنج مي‌بردم، پدرم هميشه به كارهاي فني علاقه داشت و هنگامي كه من و برادرم را مشغول خواندن درس علوم مي‌ديد با اشتياق زيادي مسائل فيزيكي را برايمان شرح مي‌داد.
اولين اسباب‌بازي را كه خيلي به آن علاقه‌مند بوده‌ايد به ياد مي‌آوريد؟
بله. پدر و مادرم از سفر مكه برگشته بودند. برايم يك جرثقيل اسباب‌بازي سوغات آورده بودند.
هميشه دوست داشتم بدانم اين
اسباب بازي چگونه ساخته شده است.
به آن علاقه زيادي داشته و دارم بطوري كه اكنون پس از گذشت 30 سال هنوز آن را در بوفه وسايلم به خوبي نگهداري مي‌كنم.
هنوز هم به اسباب‌بازي علاقه‌مند هستيد؟
خيلي زياد. شايد باورتان نشود ولي خيلي وقت‌ها وقتي براي خريد اسباب‌بازي براي پسرم به مراكز خريد مي‌روم خودم غرق در وسايل اسباب‌بازي مي‌شوم و خيلي وقت‌ها پيش آمده كه با پسرم ساعت ها با اسباب‌بازي‌ها بازي مي‌كنيم.
وقتي بچه بودم عاشق بادبادك بودم. عشق به پرواز باعث شده بود تا هميشه به دنبال ساخت بادبادكي باشم كه از همه بادبادك‌ها بزرگتر باشد و بتواند از زمين فاصله زيادي بگيريد. گاهي اوقات پيش مي‌آمد كه روزها در خانه روي بلندي نخ و اندازه دم بادبادك كار مي‌كردم.
كنجكاوي‌هايتان به اندازه‌اي مي‌رسيد كه اهل خانه را كلافه كنيد؟
هر وسيله در خانه خراب مي‌شد همه مي‌دانستند كه كار، كار هادي است و به دنبال مقصر نمي‌گشتند. يكبار تلويزيون خانه‌مان خراب شد.
آن را باز كردم و هرگز هم نتوانستم دوباره آن را ببندم و براي اين كه اهل خانه متوجه نشوند با پول توجيبي‌هايم تعمير كار تلويزيون را خبر كردم و از او خواستم در مدت كوتاهي تلويزيون خانه را تعمير كند.
اولين وسيله‌اي كه ساختيد را به ياد مي‌آوريد؟
حدود 25 سال پيش اسباب‌بازي‌هاي كنترلي و فانتزي تازه به بازار آمده بود كه قيمت سرسام‌آوري داشت و قدرت خريد آنها را نداشتم. به كارخانه پدرم رفتم مقداري فلز تهيه كردم.
به وسيله يك ويدئو و كنترل و پاره‌هاي فلزي قصد داشتم ماشين كنترلي بسازم كه متأسفانه نشد.
براي رفع نقص آن حتي از كنترل‌هاي بي‌سيمي هم استفاده كردم كه بي‌فايده بود و با تلاش بالاخره موفق به راه‌اندازي آن شدم كه در آن زمان براي همسن و سالانم جالب توجه بود.
غواص‌بر يا همان موتوسيكلت زيرآب را چه زماني ساختيد و اصلاً اين وسيله چه كاري انجام مي‌دهد؟
در حدود سه سال پيش موفق به ساخت اين وسيله شديم.
انسان براي حمل و نقل روي زمين از وسيله‌اي به نام موتوسيكلت استفاده مي‌كند كه سرعت زياد و قيمت مناسبي دارد.
از طرفي ديگر جت اسكي سريع‌ترين وسيله حمل و نقل روي آب به شمار مي‌رود.
از آنجا كه حركت در زير آب بسيار كند و مشكل است مخترعان به فكر ساخت وسيله‌اي براي جابه‌جايي سريع‌تر غواصان افتادند كه همان غواص‌بر است.
پس شما مخترع اين وسيله نبوده‌ايد؟
نه. اين وسيله از مدت‌ها قبل توسط مخترعان ساخته شده بود. ولي به علت نواقص زياد به نوآوري نياز داشت. كه من توانستم با حل نواقص اين وسيله استفاده از آن را براي غواصان آسان‌تر كنم.
نمونه‌هاي قبلي چه مشكلات و نواقصي داشت؟
اين وسيله به گونه‌اي است كه در صورت خراب شدن جان غواص را به دليل فاصله زياد از اعماق آب و محل استقرار كشتي به خطر مي‌اندازد. بنابراين ضريب اطمينان پائين سازه‌هاي قبلي يكي از نقطه ضعف‌هايي بود كه خوشبختانه در نمونه‌هاي جديد به ميزان زيادي بهبود يافته است.در كشورهايي مانند ايران كه در درياهاي خود سكوهاي نفتي زيادي دارد وجود اين وسيله براي حمل غواص به محل خرابي لوله‌هاي نفتي و ... بسيار حياتي و ضروري است. نكته ديگر وزن اين وسيله بود. نمونه‌هاي قبلي در حدود 90 كيلو وزن داشت كه در سازه جديد به 45 كيلو كاهش يافته است.
آيا كار با اين وسيله براي هر غواصي امكانپذير است يا به آموزش‌هاي لازم نياز دارد؟
تمام غواصان مي‌توانند با نوآوري كه در ساخت باطري تغذيه اين وسيله صورت گرفته است به راحتي از آن استفاده كنند.
مگر باطري جديد چه تفاوتي با نمونه‌هاي قبلي دارد؟
در نمونه‌هاي قبلي حتماً بايد فرد متخصص باطري‌ها را شارژ مي‌كرد ولي در سازه جديد يك غواص عادي هم قادر به شارژ باطري خواهد بود.
علاوه بر اين در غواص‌‌برهاي قديمي در صورتي كه موتور از دست غواص خارج مي‌شد به حركتش ادامه مي‌داد ولي در سازه‌هاي جديد در صورتي كه به دليل بي‌احتياطي غواص موتوسيكلت از دست او خارج شود، متوقف مي‌شود.
آيا اختراعات يا نوآوري‌هاي ديگري هم داشته‌ايد؟
اين وسيله به عنوان نخستين نوآوري در سه سال گذشته ساخته شد. در مدت اين
سه سال ما موفق به ساخت تجهيزات ديگري مانند باطري‌خوان‌هاي ليتيومي نيز شديم. البته به عنوان دومين كشور توانستم جت بوت يا همان كفش‌هاي غواص‌بر را نيز طراحي كرده و وارد بازار رقابتي شويم.
اين نوآوري‌ها و اختراعات در جايي هم ثبت مي‌شود؟
در صورتي كه به تكنولوژي براي ساخت وسيله‌اي پي ببريم آن را در مجامع بين‌المللي افشا مي‌كنيم ولي به دليل وجود بازارهاي رقابتي براي فروش در سطح جهاني آنها را به ثبت نمي‌رسانيم.
ساخت اين وسيله چقدر برايتان هزينه بر بود؟ و چگونه آن را تهيه كرديد؟
در زمان ساخت غواص‌بر به دليل اينكه جوان بودم كسي حاضر نمي‌شد به من اعتماد كند و اگر به مديران خصوصي يا دولتي براي تأمين هزينه‌هاي ساخت مراجعه مي‌كرديم حاضر به همكاري نمي‌شدند.
خيلي وقت‌ها پيش مي‌آمد كه به من گفتند پسر جان مگر مي‌شود كشورهاي ديگر تاكنون به فكر ساخت اين وسیله نيفتاده باشند.
خوشبختانه با تلاش فراوان موفق به راضي كردن شركتي شدم كه متخصصان آن در حدود 3سال روي اين طرح كار كرده ولي نتيجه‌اي نگرفته بودند.
چند سال است به صورت جدي وارد كار ساخت ساز‌ه هاي دريايي شده‌ايد و چه كساني اين مسير را براي شما هموار كردند؟
تقريباً بعد از ورود به دانشگاه چند نفر از اساتيد انگيزه زيادي را براي فعاليت در حوزه رباتيك دريايي در من ايجاد كردند.
كمك آنها تنها با راهنمايي‌هاي استاد به شاگردي ختم نشد.
آنها براي ترغيب من به فعاليت در اين حوزه پروژه فوق‌ليسانسم را همكاري با آنها در ساخت يك سازه دريايي تعيين كردند و حتي پس از اين پروژه براي اين كه از نزديك با چگونگي فعاليت سازندگاني خارجي در اين زمينه آشنا شوم به من كمك كردند تا سفري به اروپا داشته باشم.
فكر مي‌كنيد زمينه فعاليت در اين حوزه تا چه اندازه براي جوانان فراهم باشد؟ و اكنون در چه قسمتي فعاليت مي‌كنيد؟
مشكلات اين مسير جداي از دست و پنجه نرم كردن با محاسبات علمي سنگين بسيار طاقت‌فرساست.
به علاقه‌مندان توصيه مي‌كنم در صورتي كه خود را براي رسيدن به اهدافشان و مقابله با مشكلات زيادي آماده كرده‌اند در گام اول جذب تيم‌هاي تخصصي شوند و سعي كنند در اين زمينه نه‌تنها از اساتيد بلكه افراد
كم سن و سالي كه انگيزه‌هاي زيادي دارند، استفاده كنند زيرا گاهي گره محاسبات علمي توسط فردي كه حتي در اين زمينه تحصيلات علمي نداشته به دليل علاقه او به اين فن باز مي‌شود. خوشبختانه هنوز در دانشگاه صنعتي شريف و در قسمت ساخت سازه‌هاي دريايي فعاليت مي‌كنم و سعي دارم تا آخر عمر رسم شاگردي و استادي را رعايت كنم و هميشه شاگرد باشم.
آيا راه كسب درآمد زندگي‌تان با فعاليت در اين عرصه فراهم مي‌شود؟
خوشبختانه به دليل اينكه خود ما علاوه بر طرح ايده و عملياتي كردن آن توليد كننده نيز هستيم در اين زمينه مشكلي نداريم ولي براي مطرح شدن در بازارهاي جهاني و رقابت با توليدكنندگان خارجي به حمايت‌هاي بيشتر دولت نيازمند هستيم.
اكنون به ساخت چه وسيله‌اي فكر مي‌كنيد و چه آرزويي را در سر مي‌پرورانيد؟
آرزو دارم روزي بتوانم سازه خرچنگ را طراحي كنم. اين حيوان به دليل قابليت‌هاي بالايي كه براي حركت در خشكي و آب دارد و همچنين جنگنده بودن، فوق‌العاده است.
حتي مي‌توان از آن براي جست‌وجو در اعماق آب استفاده كرد.
اگر روزي به شما پيشنهاد فعاليت در زمينه سازه‌هاي فضايي را بدهند آيا از ادامه اين راه انصراف مي‌دهيد؟
حتماً وسيله‌اي را مي سازم تا هم قابليت پرواز را داشته باشد و هم قابليت حركت در اعماق آب
http://paydarymelli.ir/tabid/113/articleType/ArticleView/articleId/4811/---.aspx[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب میباشه ! ...
ان شاءالله که خداوند براشون موفقیت و پیشرفت قرار بدهند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]مطلب جالبی بود. به بخش متفرقه در مورد نیروی دریایی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.