با سلام

همونطور که اطلاع دارید توپ های خودکششی قدرتمند و پیشرفته در سطح جهان هستند که بیشتر این توپ های پیشرفته و قدرتمند مختص کشور های پیشرفته . همچون ایالات متحده ، فرانسه ، آلمان و انگلستان . البته کشور های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند ولی اغلب توپ های خودکششی مؤثر محدود به کشور های صنعتی می شوند . در راستای همین امر و سرمایه گذاری های زیاد ددر بخش نظامی آمریکا یکی از پیشگامان این صنعت است . توپ خودکششی به نام XM2001 Crusader یکی دیگر از توپ های قدرتمند جهان به حساب می آید که طبق معمول به کشور آمریکا محدود می شود . توپ خودکششی XM2001 Crusader نسل آینده هویتزر های آمریکا هستند که در سال 2008 به مرحله تولید رسیدند . البته باید اشاره کرد که هنوز به صورت وسیع وارد مرحله خدمت نشده اند . یکی از ویژگی های اصلی این هویتزر مقابله با اهداف زمینی تا برد های بلند ، پویایی بالا ، قدرت تخریب بالا و همچنین بدنه و زره مناسب است . کمپانی سازنده این توپ خودکششی General Dynamics است که در سال 2002 طی یک قرارداد با وزارت دفاع آمریکا شروع به تحقیق و بررسی در مورد این نمونه توپ های خودکششی کرد . 45 مهندس فنی در سال 2005 طرح خود را رسما به وزارت دفاع آمریکا تحویل دادند و وزارت دفاع با استقبال کامل از این طرح بیش از 1 میلیارد دلار تا سال 2010 سرمایه گذاری بر روی این بخش را عملی کرد . مدیر این بخش دیوید سامراتو نام دارد که اعلام کرد که XM2001 یک هویتزر متفاوت با تمام توپ های خودکششی که تا کنون در طول تاریخ تولید شده اند هست .
سیستم ها و ویژگی های کلی هویتزر

هدف اصلی از ساخت چنین توپ خودکششی مقابله با تهدیدات دشمن در هر شرایط آب و هوایی و ضربه زدن و تخریب بالا از فاصله دور بود . و همچنین طبق اطلاعات داده شده این توپ عملا برای جنگ در مناطق دور دست مورد استفاده قرار خواهد گرفت . به همین دلیل طراحی و بدنه این هویتزر به این شکل است که به خوبی می تواند با هواپیما های سی-17 مورد حمل قرار گیرد . از دیگر اهداف برای ساخت چنین توپی پشتیبانی از نیرو های زرهی است . XM2001 ویزگی های بسیار زیادی داره . از جمله قرار گرفتن در هواپیمای ترابری سی-17 ، شلیک و لود مهمات به صورت خودکار ، قدرت آتش بسیار بالا و برد مفید ، سرعت و برد خود هویتزر و همچنین وزن کم بنابر استفاده های زیاد . این توپ خودکششی با استفاده از سیستم های TCR50 کار شلیک و لود را به صورت خودکار انجام می دهد و همچنین با کمک سیتسم های دارلیک می تواند قدرت آتش را تنظیم کند . از جمله سیستم های داخلی این هویتزر سیستم های DATAKJ هستند که می توانند دمای بیرونی ، داخلی و حتی دمای داخل لوله توپ را نشان دهند . یکی از ویژگی های اساسی این توپ در این است که مانند هیوتزر PzH 2000 از سیستم های TAR-89UE برای کاهش در خطای توپ استفاده می کند . البته هویتزر PzH 2000 از سیستم های TAR-49U استفاده می کنند که نمونه TAR-89UE یک مدل ارتقاع یافته همان سیستم است . اکثرا بیشتر سیستم های موجود در این هویتزر کمک به کاهش خطای توپ می کنند و به همین دلیل 9 سیستم در این هویتزر وجود دارد . جالب این است که از مانیتور های 20 اینچ برای تنظیم دقیق استفاده می شود که در واقع همان مانیتور متصل به سیستم های BP26S هستند . که این سیستم ها کار تنظیم دقیق توپ بر روی هدف رو انجام می دند . از جمله سیتسم های شلیک می توان NB3QR-9E اشاره کرد و همچنین سیتسم MTU7 که این سیستم ها کاهش خطای توپ رو به چندین درصد کاهش می دهند . برای مثال طرز کار NB3QR-9E بدین صورت است که بعد از مشخص شدن هدف این سیستم توپ را با کمترین خطا با زاویه مناسب چرخشی یعنی عمودی و افقی تنظیم می کند و با کمک سیستم هایی مثل MTU7 خطای توپ کم تر خواهد شد . طبق اطلاعات داده شده خطای گلوله شلیک شده فقط 18 سانتیمتر خواهد بود که مطمئنا با حجم انفجار چیزی مهمی به شمار نمی آید . البته باید به سیستم های نارتابیوسن4 اشاره کرد که با کمک سیستم BP26S هدف را تا برد 50 کیلومتری شناسایی می کند . سیستم BP26S یک نمونه ماهواره ای از مدل سامانه های GBS هست که توسط خود وزارت دفاع آمریکا ساخته شده که باید گفت قوی ترین سامانه ی فضایی برای خودرو های نظامی است و هنوز فقط یک نمونه و آن هم در این نوع هیوتزر نصب شده است . البته فعلا یک سیستم آزمایشی بوده و تا کنون عملکرد درستی داشته است . به همین دلیل است که این هویتزر یکی از پیشرفته ترین جهان است . باید در مورد سیستم BP26S گفت که در واقع یک سیستم نمایشگر موقعیت جغرافیایی است که شایان ذکر است فقط منطقه های بزرگ مانند محل تجمع ، پایگاه ها و محل های وجود مهمات با محیط بزرگ را نشان می دهد که با دادن طول و عرض جغرافیایی توپ را به صورت درست راهنمایی می کند و بر روی هدف تنظیم می کند . یکی دیگر از سیسم های این هویتزر GBS از نمونه NGP2 است که اغلب در خودرو های زرهی و غیر زرهی دیده می شود که یک سیستم برای موقعیت خود خودرو بوده و راهنمایی خودرو .








جنگ افزار ها و مشخصات

اساسا توپ های خودکششی فقط یک جنگ افزار اصلی دارند و آن هم توپ آنها است . توپ این هویتزر 155 میلیمتر است که فقط همین تک سلاح آن است . البته در مورد این توپ خودکششی باید گفت که فقط به یک قبضه کالیبر 7.62 تجهیز است که آن بر روی بالا ترین ارتفاع برجک قرار دارد . از بعد دیگر باید خاطرنشان کرد که این هویتزر به دلیل داشتن سیستم های کارتنوسی و سیتسم های دیگر قادر به لود و شلیک خودکار است و همچنین با کمک سیتسم های یاد شده قادر به تنظیم اتوماتیک بر روی هدف با حداقل خطا است . برجک این هویتزر NGF5PI نام دارد که جزو بهترین برجک های بریسون است . در کل این برجک قادر است در عرض 6 ثانیه یک چرخش 360 درجه انجام دهد . این هویتزر به چند نمونه مختلف تقسیم می شود که می توان 1QFY95 و 2QFY98 و 3QFY99 با نمونه اولیه RSV و QFY00 با نمونه اول هویتزر های SPH 1 و 1QFY02 و در اخر 1QFY02 را نام برد . باید به این مسئله اشاره کرد که یکی از ویژگی های این هویتزر در نمونه آخر یعنی 1QFY02 در این است که با کمک سیستم های آدنیسون بعد از شناسایی هدف و تنظیم توپ به صورت کامل توپ بر روی آن قفل می کند و در صورت حرکت همچنان بر روی هدف باقی می ماند و قادر خواهد بود در حین حرکت شلیک کند که البته این نمونه قرار است در سال 2010 به مرحله تولید برسد . در مورد نمونه اول و دوم باید به این موضوع اشاره کرد که این هویتزر ها با استفاده از سیستم های توپ MV3PIV قادر به شلیک توپ های هدایت شونده لیزری است و این امر خطای توپ را تا چندین درصد کاهش داده است . از این ها گذشته باید به سیتسم های رادیویی و ارتباطی این هویتزر قدرتمند اشاره کرد که اکثرا سیتسم های رادیویی M24 در این راستا در این هویتزر حضور دارند . در کل این هویتزر بیش از 5 سیستم رادیوی دارد می توان به سیتسم های BM4 ، M24 , JE4T , JT954 و NG5 اشاره کرد که هر کدام کار مشخصی را انجام می دهند .در آخر باید به این مسئله اشاره کرد که XM2001 Crusader را می توان بهترین توپ خودکششی جهان دانست چراکه با استفاده از برترین سیستم های و پیشرفته ترین وسائل ماهواره ای ساخته شده است . نا گفته نماند که در نمونه های بعدی برد این هویتزر به 65 کیلومتر خواهد رسید . اطلاعات کلی :
کشور سازنده : ایالات متحده آمریکا
شرکت سازنده : General Dynamics
سال ورود به خدمت : 2008
وزن : 43 تن
طول : 7.53 m
عرض : 3.31 m
ارتفاع : 3.00 m
سرنشینان :3 نفر
سلاح اصلی : XM297E2 Howitzer
موتور : LV100-5 و 1500 hp
برد خود هویتزر : 400 کیلومتر
سرعت : 50 کیلومتر در ساعت
برد توپ : 40 تا 50 کیلومتر