هواپیمای چینی k-8اکنون با یاری مجتمع هوانوردی پاکستان (pac) در حال توسعه است بخش عمده کار طراحی و ساخت را شرکت هواپیماسازی نانچانگ چین انجام داده است ولی به ظاهر سرمایه گذاری کلان واجرای برنامه به عهده شرکت ملی صادرات و واردات تکنولوژی هوایی چین بوده است مدل هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1987و تحت نامl-8به نمایش گذاشته شد به دنبال فراهم شدن کمک فنی و مالی پاکستان (که 25درصد برنامه است)و به دلیل وجود رشته کوهای قراقروم در بخشی از مرز مشترک دو کشور نام هواپیما به قراقروم(کراکروم)تغییر یافت در ابتدا قرار بر این بود که کل هواپیما در پاکستان نیز ساخته شود اما این طرح در اواخر سال 94لغو شد وساخت 45د صد قطعات بدنه به شرکت pac واگذار گردید هواپیمای k-8در ابتدا برای صادرات در نظر گرفته شده بوداما فرض بر این گذاشته شد که چون نیروی هوایی چین هیچ گاه جت اموزشی پایه نداشته حدود (!)1000فروند از این هواپیما را که احتمالا به موتور توربوفن dv-2ساخت لوتارییف/zvlبه جای موتور گرانترtfe731مجهز خواهد شد خواهد خرید تجهیزات غربی شامل صندلیهای mk10 Lمارتین بیکر وسیستمهای الکترونیک پروازی راکول کالینزمی باشد نمونه اولیه هواپیمادر نوابر 1990(و به روایتی ژانویه 1991) به به پرواز در امد و دوسال بعد در نمایشگاه هوایی سنگاپور به نمایش گذاشته شد نیروی هوایی پاکستان حدود 60فروند یا بیشتر را برای جایگزینیt-37b خواهد خرید مدل مورد نظر پاکستان ازدستگاه تهویه مطبوع بهتر وترمزهای ضد سرش جدید وسیستم efisبهره مند خواهد بود هواپیمای k-8از چهارمقر زیر بال وامکان نصب توپ 23میلیمترید زیر بدنه برخوردار است



پیشرانه :یک موتور توربوفن..ساخت الاید سیگنالبا رانش 16 کیلو نیوتن(3600پاوند )
کارایی:بیشترین سرعت در پرواز افقی 432نات(800کیلومتر برساعت)بیشترین سرعت اوجگیری5300پا بر دقیقه
بیشترین برد با سوخت داخلی1400کیلومتر وبا مخزن خارجی 2250کیلومتر مداومت پرواز 3ساعتو با مخازنخارجی 4/6ساعت
اوزان:وزن خالی2687کیلوگرم (5924پاوند) سوخت داخلی780کیلوگرم (1720پاوند )وزن عادیدر هنگام برخواستن 3630کیلوگرم (8000پاوند)بیشترین وزن در هنگام برخواستن 4330کیلوگرم (9545پاوند)
ابعاد دهنه بال 9/63متر طول 11/6متر ارتفاع4/21متر مساحت بال 17/02متر مربع
بکارگیرندگان :چین -پاکستان -مصر-غنا-میانمار-نامیبیا-سریلانکا-زیمباوه-زامبیا http://gallery.military.ir/albums/userpics/K-8_Karakorum_3.jpg      


http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=22842