[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/d100_hs34.jpg[/IMG][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]در گذشته، ابزارهای ناوبری داده ها را بصورت آنالوگ و با کمک عقربه ها، درجه ها و شماره اندازهای مکانیکی برای خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز نمایش میدادند. در این گونه هواپیماها، اطلاعات ناوبری و پرواز توسط صفحه پرادزشگر به خلبان نشان داده نمیشد، و وجود مهندس پروازی برای پردازش اطلاعات و تصمیم گیریهای فنی پرواز ضروری بود.اما در حال حاضر و با آمدن EFIS system سیستم ابزار الکترونیکی پرواز تمامی داده های مربوط به وضعیت هواپیما در طول پرواز، موقعیت و پیشرفت پرواز را نمایش داده می شود.EFIS system نیاز به مهندس پرواز را در هواپیماهای مسافربری برطرف ساخته است و برای جنگنده ها نیز هم تمامی اطلاعاتی که در مورد ناوبری و پرواز و پردازش اطلاعات را از بین برده است تمامی موارد فوق بصورت لحظه ای و از طریق نمایشگر به اطلاع خلبان می رسد.نمونه ی نصب شده بر روی جنگنده ی قاهر که در تصویر زیر مشخص می باشد مدل EFIS D100 می باشد.[/size][/font][/color][/right]


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/hs34_outline_large.gif[/IMG][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]EFIS D100 ساخته ی شرکت Dynon پرفروش ترین نمایشگر اطلاعات پرواز دارای ویژگی های فراوانی شامل صفحه نمایش واید و بزرگ، آسان درخواندن متن و گرافیک و قادر به نمایش صفحات متعدد ساید بای ساید (صفحات در کنار هم) با فرمت Split-Screen است. و همچنین دارای ابزاری از قبیل ادغام چندین ابزار پرواز، از جمله سرعت سیر هوایی، ارتفاع، ژیروسکوپ، قطب نمای مغناطیسی تثبیت هوایی،مسافت یابی، لغزش و ترمز ، زاویه چرخش، و سرعت عمودی می باشد. قابلیتهای مفید دیگر این دستگاه شامل یک ساعت / تایمر، فشار سنج جی ، ولت متر و حسابگر ارتفاع واقعی است.[/size][/font][/color][/right]


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/d100_efis_hsi.jpg[/IMG][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سنسور پیشرفته DAHRS در این دستگاه اطلاعات هوا، تغییرات و مرجع سیستم های عملیاتی از نقاط قوت این دستگاه بشمار می آید که دارای یک دوجین سنسور حالت جامد است که قادر به ارائه عملکرد استثنایی و مطمئن است. به استثنای قطب نمای کنترل از راه دور، سنسور ADAHRS داخل دستگاه EFIS-D100 باعث صرفه جویی در زمان جهت یابی می شود. هرسنسور ADAHRS تحت یک رژیم کالیبراسیون دقیق در کارخانه وبا دقت بسیار بالا ساخته می شود. بر خلاف ژیروسکوپهای مکانیکی، در طراحی این دستگاه احتمال انجام مانورهای تهاجمی نسبتا شدید در نظر گرفته شده است و این امکان خسارتها و آسیب های وارده به دستگاه را از بین می برد و همچنین EFIS-D100 با بهره گیری از یک پردازنده قوی و طراحی نرم افزاری قوی تر در عرض چند ثانیه خلبان را قادر می سازد که کنترل کامل و استفاده ی حداکثری در ایمنی و اجرای برنامه ها ونقشه های طراحی شده را می دهد. [/size][/font][/color][/right]


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/d100_straight_on.jpg[/IMG][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]یکی از ویژگی های منحصر به فرد و ایمن این دستگاه AOA / Pitot اختیاری است که ترکیبی از زاویه حمله (AOA) و سنجش سرعت سیر هوایی pitot می باشد .قابلیت AOA خلبانان را در رویکردهای هجومی برای تولید یک سیگنال هشدار برای نزدیک شدن به شرایط استال کمک می کند. [/size][/font][/color][/right]


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/d120_AVData.jpg[/IMG][/center]

[right][color=#FF0000][font=Tahoma][size=3]تمامی این نوشته حاصل کار پژوهش چندین روزه ی جناب آقای امیر آزاد می باشد (موارد دیگر را قبلا خودشان ارائه کرده اند) که این حقیر ترجمه ی آن را برعهده داشته ام و با اجازه ی ایشان و بنام ایشان آن را بصورت اختصاصی توسط انجمن ارتشی دات کام ارائه می کنم.[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]یا علی (ع) مدد[/size][/font][/color][/right]



[url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=15468"]http://www.forum.art...ead.php?t=15468[/url]
    • Upvote
    16