azimikia

VIP
  • تعداد محتوا

    94
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    2

azimikia آخرین امتیاز شما در روز 12 شهریور 1392

azimikia شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

873 نشان لیاقت

درباره azimikia

  • رتبه حساب کاربری
    سرجوخه

Profile Information

  • Gender
    Male

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

2,858 نمایش های پروفایل
  1. با سلام به شما دوست عزیز / متاسفانه با ایشون ارتباط ندارم . راجع به مطلب هم مشکلی نیست و مطالب زیاد است و یکی دیگه پیدا می کنم . البته انشالله بعد از سال جدید / مشغله کاری این ایام وقتی برای فعالیت نگذاشته / یا علی مدد 
  2. با سلام خدمت دوستان هیئت تحریریه انجمن میلیتاری / اولا از اعتماد دوستان مدیر تشکر می کنم و ثانیا قدردان زحمات عیسی رضای عزیز هستم . اولین پست خودم رو به لینک زیراختصاص میدم و انشالله تا تاریخ 5 فروردین سال جدید با ترجمه و تصحیح نوشتارو در صورت امکان تکمیل این مطلب، تاپیک رو منتشرمی کنم . دوستان اگر پیشنهاد و یا نکته ای رو لازم می بینند خوشحال میشم به بنده اعلام کنند . با تشکر// یا علی مدد      https://medium.com/war-is-boring/syrian-helicopters-spotted-with-iranian-upgrades-e68cc3adc997
  3. بسم الله الرحمن الرحیم موشک (Malkara)به معنای "سپر" یکی از اولین موشکهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGMs) می باشد که به طور مشترک توسط استرالیا و انگلستان در بین سال های 1951 و 1954 طراحی و ساخته شد و از سال 1958 در خدمت بود تا اینکه در اواخر دهه 1960 به تدریج با موشک (Swingfire) جایگزین شد. در اوایل ساخت این موشک برای استقرار در نیروی هوابرد در نظر گرفته شده بود؛ اما به دلیل قدرت زیاد به سامانه ی موشکی ضد تانک تبدیل شد .[/size][/font] ساخت و توسعه طراحی این موشک کلا در آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل هوایی دولت استرالیا انجام شد که این مرحله یکی از اولین نمونه های شبیه سازی شده در طراحی و مهندسی این موشک بود. تست و توسعه همه ی تجهیزات این سامانه در منطقه ی حفاظت شده ی (Woomera) انجام شد. اگر چه این آزمایش ها ، ظاهرا با موفقیت چشمگیر 90 ٪ همراه بود اما به سه دلیل شکست خورده به حساب می آمد . 1 - این موشک ، بیش از حد سنگین ساخته شده و نیازمند استفاده از وسایل نقلیه ی اختصاصی بود که به دلیل همین سنگینی؛ مشکل کاهش انعطاف پذیری را داشت . 2 - دقت عمل این موشک بسیار ضعیف بود؛ بطوری که شلیک به یک هدف متحرک کاری بس دشوار به حساب می آمد و بسیاری از استفاده کنندگان آن نیز در کار کردن با این سامانه ، دچار اشکالات فراوانی می شدند . 3- و در نهایت سومین و شاید اصلی ترین مشکل این موشکها ، سرعت بسیار کم آنها بود که برای رسیدن به حداکثر برد (4 کیلومتر) به بیش از 30 ثانیه زمان نیاز بود[/font][/color][/right] با این حال، درس های آموخته شده از پروژه (Malkara) به بهبود برنامه های بعدی منجر شد . علاوه بر این مهم، بدنه اصلی و برخی از قسمتهای این موشک به طور مستقیم در توسعه ی موشک های ضد زیردریایی ایکارا و موشکهای زمین به هوا و موشکهای سی کت مورد استفاده قرار گرفت . (Malkara) در میان موشک های ضد تانک مجهز به بهترین سر جنگی ( HESH ) بود که همچنین از سر جنگی مواد منفجره پرقدرت ( HEP) نیز بهره می برد . در نسخه ی انگلسی این موشک ، همیشه از سر جنگی (HESH ) برضد تانکها استفاده میشد . همچنین سر جنگی این موشک ضد تانک در حدود 26 تا 27 کیلوگرم وزن داشت و کالیبر آن نیز 203 میلی متر ( 8.0 اینچ ) بود مشخصات و توانمندی ها نوع : موشک هدایت شونده ی ضد تانک ساخت : انگلستان، استرالیا تاریخچه : در سرویس از سال 1958 تا 1967 استفاده کنندگان: انگلستان محصول مشترک : آزمایشگاه تحقیقاتی هوانوردی / حمل و نقل هوایی سلطنتی طول: 1.9 متر قطر: 200 میلی متر طول بال: 800 میلی متر برد : 4000 متر پیشرانش : راکت سوخت جامد سرعت: 327 مایل در ساعت وزن کل: 93.5 کیلوگرم نوع: سر جنگی : 26 تا 27 کیلوگرم در نوع (HESH) هدایت : سیم هدایتی (MCLOS) ، با استفاده از جوی استیک و دو شعله ی کناره ی بالها تعداد ساخته شده : 1000 فروند سامانه ی راه اندازی : وسیله نقلیه اختصاصی مجتبی کیا / ارتشی دات کام http://www.forum.art...ead.php?t=20833
  4. [center][color=#ff0000][size=5]* بسم الله الرحمن الرحیم *[/size][/color][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/01568074462377890826.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_01568074462377890826.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دستکش تاکتیکی[/size][/font][/color][b]"Tactical Glove"[/b][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دارای مزایای بسیاری است و می تواند در برخی از موارد نیز تعیین کننده باشد . دستکش های تاکتیکی ،با مواد و ترکیبات متفاوت ، هر یک با سبکی بخصوص ساخته میشوند تا حداکثر راحتی و کارایی را از طریق مواد انعطاف پذیر و درجه ی یک فراهم آورند . دستکش های تاکتیکی برای حافظت در برابر آتش و یا حرارت شدید، آب و هوای سرد و گرد و غبار طراحی و ساخته می شوند و استفاده کنندگان را در برابر این آسیب ها محفاظت می کنند .[/size][/font][/color][/right] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/75427953739896017838.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_75427953739896017838.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]در حال حاضر با استفاده از آخرین پیشرفت های فن آوری و تکنولوژی ، دستکش تاکتیکی فوق العاده ای توسط برخی شرکتها ، ارائه شده که می تواند افراد را در زمینه هایی مانند استفاده ی راحتتر از تفنگ ، چاقو و یا در وضعیت های خاص یاری برساند . برخی از تولید و عرضه کنندگان عمده دستکش تاکتیکی را می توان شرکتهایی مانند "[/size][/font][/color][color=#444444][font=Arial][size=3]Blackhawk" و"5.11" و "Line of Fire" و "Viking" و "oakley" [/size][/font][/color][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دانست که در حال رقابت با یکدیگر بر سر تولید بهترین نوع از دستکش های تاکتیکی و مورد نیاز برای گروه های مختلف و نیازمندی های آنان می باشند . البته دستکش هایی با ملاحظه ی تمامی جوانب از طریق این شرکت ها ارائه می شود که شامل موارد بسیاری می شود ،اما برای دستیابی به حداکثر کیفیت ، این شرکت ها دست به طراحی و ساخت انواع مختلف و سفارشی مثل دستکش کوه پیمایی و آتش نشانی و ورزشی و نظامی می زنند و برای شرایط مختلف به استفاده کنندگان پیشنهاد می دهند .[/size][/font][/color][/right] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/21888796630080516655.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_21888796630080516655.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مواد به کار رفته در این دستکش ها را به دلیل استفاده ی گسترده از الیاف طبیعی و مصنوعی نمی توان در یک رده دسته بندی کرد . از اجناسی مانند سلیکون گرفته تا انواع چرم های طبیعی و مصنوعی تا مواد طبیعی و پشم گوسفند و ابریشم و حتی پلاستیک مقاوم و فیبر کربن و الیاف نسوز در تولید دستکش های تاکتیکی استفاده می شود . دستکش های تاکتیکی ویژه ای با استفاده از این مواد ساخته می شود که در برخی از آنها ،سرعت و چابکی لحاظ شده و در برخی دیگر سرعت و چابکی فدای قدرت و استحکام شده است.[/size][/font][/color][/right] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/04160477498619697246.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_04160477498619697246.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]در حال حاضر حجم و تنوع وسیعی از دستکش های تاکتیکی در ارتش و نیروهای زبده و مخصوص کشورهای مختلف استفاده و نیز با گذشت زمان بر کیفیت و دوام آنها افزوده می شود . اکثر نیروهای ویژه در کشورها به دلیل اینکه این دستکش ها باعث بهبود عملکرد و سرعت نیروها میشود از آنها استفاده می کنند و در کشور عزیزمان هم، در اکثر واحد های رزمی و عملیاتی و خصوصا در نیروهای واکنش سریع و ضربتی استفاده ی گسترده ای دارد .[/size][/font][/color][/right] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/72867793455680245854.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_72867793455680245854.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دستکش های تاکتیکال دارای فناوریهای نوینی هستند و کمتر کشوری در این زمینه فعال است و همین امر همت زیادی را برای تولید داخلی برخی نمونه ها می طلبد، زیرا ساخت اینگونه دستکش ها ترکیبی از فناوری و الیاف و مواد مصنوعی و طبیعی می باشد . [/size][/font][/color][color=#333333][font=Tahoma][size=3]البته در کشورمان شرکت هایی که دستکش های صنعتی تولید می کنند ،وجود دارد و دستکش های مخصوص و مرتبط با ذوب فلزات (ضد حرارت) و جوشکاری (آرگون) و کارهای صنعتی (ضد برش با روکش نیتریلی) و دستکش های اشبالت صنعتی (ساده و هوبارت) در داخل کشور تولید می شود . از شرکتهای فعال در این زمینه در کشورمان هم می توان، به شرکت ایمن تهران اشاره کرد که تولیدات جالب و قابل قبولی دارد .[/size][/font][/color][/right] [right] [font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=20139"]منبع[/url][/font][/right]
  5. [center][color=#FF0000]* بسم الله الرحمن الرحیم *[/color] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/sikorsky3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_sikorsky3.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/sikorsky1.jpeg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_sikorsky1.jpeg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ایگور ایوانویچ سیکورسکی ‏‏متولد 25 مه 1889 در امپراتوری روسیه تزاری بود و پس از سالها تلاش بی وقفه به یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی و طراحی بالگرد و هواپیما تبدیل شد . سیکورسکی در خانوادهای از قومیت روسی و لهستانی و مذهب ارتدوکس در شهر کیف، پایتخت اوکراین امروزی به دنیا آمده و در سال 1919 به همراه خانواده اش به کشور آمریکا مهاجرت کرده و بقیه عمر خود را در این کشور گذراند.[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/DreamChaser_FirstFreeFlight_Test_03.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/normal_DreamChaser_FirstFreeFlight_Test_03.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/sikorsky-ch54-tarhe.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_sikorsky-ch54-tarhe.jpg[/img][/url][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]او نخستین هواگرد بال ثابت چند موتوره را در سال 1913 و نخستین هواپیمای مسافربری را در سال 1914 طراحی کرده و به پرواز درآورد. سیکورسکی در سال 1923 شرکت هوانوردی سیکورسکی را تاسیس کرد که همواره یکی از بزرگترین و بهترین و پیشرو ترین شرکتهای تولیدکننده ی بالگرد بوده است.[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Sikorsky_Skycrane_carrying_chinook.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/normal_Sikorsky_Skycrane_carrying_chinook.jpg[/img][/url][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سیکورسکی در سال 1939 نخستین بالگرد قابل استفاده را با نام "Vought-Sikorsky VS-300" طراحی کرده و با اصلاح این طرح ،بالگرد سیکورسکی R-4 را ساخت که در سال 1942 اولین بالگردی شد که به تولید انبوه می رسید. ایگور در طول عمر خود دوبار ازدواج کرد که ثمره ی آن پنج فرزند بود . او علاوه بر تدریس در مدرسه به تدریس در دانشگاه رود ایلند نیز می پرداخت و در پروژه های مهندسی این دانشگاه فعالیت میکرد . [/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/s92_sikorsky.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_s92_sikorsky.jpg[/img][/url][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]وی در طول عمر خود ،منشا خدمات فراوانی در بخش های مختلف از پل سازی و هزینه های خیریه گرفته تا گسترش شرکتهای مختلف از جمله خطوط هوایی پانامریکن و موارد دیگر بوده است . وی سر انجام 26 اکتبر 1972 در ایستون، آمریکا در سن 83 سالگی درگذشت. همچنین برای بزرگداشت یاد و ارج نهادن به خدمات وی در ماه اکتبر سال 2011 خیابانی در شهر کیف پایتخت اوکراین که سفارت امریکا در آن قرار دارد به نام این مرد نامگذاری شد.[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/Exhibition_RAH_66_Comanche_01.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/normal_Exhibition_RAH_66_Comanche_01.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/comanche4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_comanche4.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/comanchi.jpeg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_comanchi.jpeg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/Double_RAH_66_Comanche_02.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/thumb_Double_RAH_66_Comanche_02.jpg[/img][/url][/size][/font][/color][/center] [right][size=3][color=#333333][font=Tahoma][color=#FF0000]مدل های ساخته شده توسط ایگور سیکورسکی[/color][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت هواپیمای 3 سرنشین در سال 1912[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت هواپیمای چهار موتوره ی "S-21 Russky Vityaz" در سال 1913[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت هواپیمای چهار موتوره ی "S-22 Ilya Muromets" در سال 1913[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت هواپیمای دوموتوره ی S-29[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت قایق پرنده به نام "S-42 Clipper" در سال 1934[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت بالگرد آزمایشی "VS-300" در سال 1939[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت قایق پرنده ی "VS-44 Excambian" در سال 1942[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ساخت اولین بالگرد جهان به نام "R-4" در سال 1943[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/innov_X2_b.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_innov_X2_b.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/Sikorsky_X-wing_diagonal_view.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/normal_Sikorsky_X-wing_diagonal_view.jpg[/img][/url][/size][/font][/color][/center] [right][size=3][color=#333333][font=Tahoma][color=#FF0000]مشخصات [/color][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نام : ایگور ایوانویچ سیکورسکی[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]متولد: 25 مه سال 1889 در شهر کیف، امپراتوری روسیه (اوکراین امروزی )[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]درگذشت: 26 اکتبر سال 1972 (درسن 83 سالگی) و در شهر ایستون، کانکتیکات، ایالات متحده آمریکا[/size][/font][/color][/right] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/sikorsky2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/thumb_sikorsky2.jpg[/img][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]ملیت : روسی / آمریکایی[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]قومیت :لهستانی ، روسی، اوکراینی[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دانش آموخته ی : آکادمی نیروی دریایی روسیه و موسسه پلی تکنیک کیف "ETACA"[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]شغل : طراح هواپیما و بالگرد [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]دین : ارتدوکس روسیه[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]همسر (ها): "Fyodorovna Simkovitch" و "Semion"[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]فرزندان : تانیا، سرگئی، نیکولای، ایگور، جورج[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]جوایز : نشان سنت ولادیمیر ، نشان ملی علوم و اختراعات ،نشان افتخار برادران رایت ، و نشان افتخار هوارد پاتز[/size][/font][/color][/right] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/Sikorsky_aircraft_logo.gif"][color=#333333][font=Tahoma][size=3][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/Sikorsky_aircraft_logo.gif[/img][/size][/font][/color][/url][/center] [right][color=#EE82EE][font=Tahoma][size=3][url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=13107"]منبع[/url] / مجتبی کیا[/size][/font][/color][/right] [color=#008080][size=2]--------------------------------------------[/size][/color] [color=#008080][size=2]تصاویر گالری جایگزین و تاپیک منتقل شد[/size][/color] [color=#008080][size=2]PersianKing[/size][/color]
  6. azimikia

    سمبل های نازی

    با تشکر از بانو شقایق بابت ارسال این مطلب ..... البته رنگ قرمز پرچم نازی دارای علت دیگری هم بوده که شخصی کلاهدوز به نام آندریاس باریدل ، حامل پرچم نازی ها در زمان کودتای مونیخ بوده و در آن کودتا گلوله ای به وی اصابت می کند و پرچم نازی با خونش خیس می شود که این واقعه به بلوت فان مشهوره ...... البته دوستان می تونن کل این حادثه رو در لینک زیر که توسط بنده ترجمه شده بخونن .... یا علی مدد http://www.reich-history.com/?p=994
  7. [center][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333][color=#FF0000]بسم الله الرحمن الرحیم[/color][/color][/background][/center] [center][background=rgb(250, 250, 250)][size=5][color=#a52a2a][font=georgia,serif][b]Williams F107[/b][/font][/color][/size][/background] [background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/Williams_F107.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/Williams_F107.jpg[/img][/url][/color][/background][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]ویلیامز "F107" نام یک موتور توربوفن کوچک ساخته شده توسط شرکت ویلیامز اینترنشنال (طراح و سازنده ی موتور WR19) است.موتور توربوفن "F107" برای قدرت بخشیدن به موشک های کروز طراحی شده و در انواع آنها مانند موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "[url="http://www.military.ir/forums/topic/132-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B4%D9%83-%D9%83%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%83-bgm-109-tomahawk/"]BGM-109[/url]" تاماهاوک و همچنین مدلهای جت تجربی ویلیامز پلت فرم X کاربرد دارد.[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [right][size=3][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333][color=#FF0000]ویژگی ها و توانمندی ها [/color][/color][/background][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]نوع: موتور توربوفن[/color] [color=#333333]ساخت : ایالات متحده[/color] [color=#333333]تولید کننده: ویلیامز اینترنشنال[/color] [color=#333333]اولین تست : در سال 1970[/color] [color=#333333]استفاده کنندگان: موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "[url="http://www.military.ir/forums/topic/132-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B4%D9%83-%D9%83%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%83-bgm-109-tomahawk/"]BGM-109[/url]" تاماهاوک و پروژه ی ایکس شرکت ویلیامز [/color] [color=#333333]ارتقاء: به موتور ویلیامز F112[/color] [color=#333333]طول: 1262 میلی متر[/color] [color=#333333]قطر: 305 میلی متر[/color] [color=#333333]وزن خالص: 66.2 کیلوگرم[/color] [color=#333333]اجزاء: کمپرسور دوقلو ، محوری، ضد چرخش[/color] [color=#333333]حداکثر رانش: 2.7 کیلونیوتن(1225 کیوگرم) برای موتور "F107-WR-400" و 3.1 کیلونیوتن(1406 کیلوگرم) برای موتور "F107-WR-402"[/color] [color=#333333]مصرف سوخت ویژه: 0.682 کیلوگرم در ساعت[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]********[/color][/background][/size][/font][/color][/center] [center][b]Williams F112 WR-100[/b][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]و اما نوع ارتقا یافته ی این موتور با نام ویلیامز "F112" از نوع توربوفن بوده و این موتور نیز برای موشک های کروز پرقدرت مانند موشک پیشرفته ی "[url="http://www.military.ir/forums/topic/11988-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%da%a9%d8%b1%d9%88%d8%b2-agm-129/"]AGM -129[/url]" و موشک کروز "AGM- 86B" و همچنین جت های تجربی "X -36" و "X- 50" استفاده می شود.[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [right][color=#FF0000][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)]طراحی و توسعه [/background][/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]اگر چه شرکت ویلیامز در اصل این موتور توربوفن کوچک را برای هواپیماهای بدون سرنشین در نظر گرفته بود ، اما بعدها در برنامه موشکهای کروز مسلح با سرعت زیر صوت مورد استفاده قرار گرفت که به سرعت آشکار شد این ابزار، بسیار با ارزش بوده و در آینده نیز در موشک های کروز پیشرفته استفاده خواهد شد . اول بار شرکت ویلیامز نمونه ی F107 " WR- 14A6" را طراحی کرد و سپس نمونه ی "F107 - WR- 103" را با کمی تغییرات ساخت و نهایتا با بازبینی مجدد نمونه ی پرقدرت تر "F112 - WR- 100" را برای نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در نظر گرفت.[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/Williams_F112_WR-100.jpg"][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_Williams_F112_WR-100.jpg[/img][/color][/background][/size][/font][/color][/url][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]به گزارش برخی منابع موتور "F112" باعث ظهور موشک بسیار پیشرفته ی "[url="http://www.military.ir/forums/topic/11988-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%da%a9%d8%b1%d9%88%d8%b2-agm-129/"]AGM -129[/url]" شده است و حتی گفته شده است موتور "F112" باعث افزایش برد موشک "[url="http://www.military.ir/forums/topic/11988-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%da%a9%d8%b1%d9%88%d8%b2-agm-129/"]AGM -129[/url]" تا چهار برابر موشک "AGM- 86B" شده و علاوه بر آن باعث افزایش طیف وسیعی از مزایای دیگر مانند کاهش حرارت مادون قرمز (که در برخی گزارش ها به حذف کامل آن اشاره شده است) و کمک به رادار گریزی بیشتر موشک "[url="http://www.military.ir/forums/topic/11988-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%da%a9%d8%b1%d9%88%d8%b2-agm-129/"]AGM -129[/url]" با استفاده از مواد جدید و پوشش های ترکیبی با تکنولوژی بالا شده است .[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [right][size=3][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333][color=#FF0000]ویژگی ها و توانمندی ها [/color][/color][/background][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)][color=#333333]نوع : موتور توربوفن دوقلو ضد چرخش [/color] [color=#333333]ساخت: ایالات متحده امریکا [/color] [color=#333333]تولید کننده: شرکت ویلیامز اینترنشنال[/color] [color=#333333]اولین تست : در دهه ی 1970[/color] [color=#333333]استفاده کنندگان: موشک [url="http://www.military.ir/forums/topic/11988-%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%da%a9%d8%b1%d9%88%d8%b2-agm-129/"]AGM -129 ACM[/url] [/color] [color=#333333]توسعه یافته از : موتور ویلیامز F107[/color] [color=#333333]طول: 29.5 اینچ [/color] [color=#333333]قطر: 12 اینچ در قطور ترین بخش بدنه [/color] [color=#333333]وزن خالص : 73 کیلوگرم [/color] [color=#333333]کمپرسور: "centrifugal" (گریز از مرکز)[/color] [color=#333333]محفظه احتراق : "annular" (حلقوی)[/color] [color=#333333]توربین : محوری[/color] [color=#333333]نوع سوخت: سوخت سنگین مایع (با نام مستعار JP - 10 )[/color] [color=#333333]حداکثر رانش : 1،000 پوند (454 کیلوگرم)[/color] [color=#333333]دمای ورودی توربین : بدون خنک کننده پره های توربین 2000 C با خنک کننده پره توربین 1750 C [/color] [color=#333333]مصرف ویژه سوخت : 0.15 کیلوگرم در ساعت[/color][/background][/size][/font][/color][/right] [right][color=#EE82EE][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][size=3][background=rgb(250, 250, 250)]مجتبی کیا / ارتشی دات کام[/background][/size][/font][/color][/right] [url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19863"]http://www.forum.art...ead.php?t=19863[/url] [color=#008080][size=2]--------------------------------------[/size][/color] [color=#008080][size=2]با تشکّر، تصاویر و تاپیک منتقل شد[/size][/color] [color=#008080][size=2]PersianKing[/size][/color]
  8. [right]موتور توربوفن" PowerJet SaM146" یک نمونه ی تولید شده توسط شرکت "PowerJet" می باشد که این شرکت خود، محصول سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های بزرگ SNECMA فرانسه و "NPO Saturn" از روسیه است. شرکت "SNECMA" فرانسه مسئول ساخت موتور اصلی و سیستم کنترلی "FADEC" و گیربکس و لوازم جانبی و جعبه دنده و همچنین مسئول یکپارچه سازی کلی موتور و تست پرواز آن می باشد. در مقابل شرکت روسی "NPO Saturn" هم مسئول ساخت اجزاء بخش کم فشار و همچنین ، مسئول نصب این موتور بر روی هواپیما سوخوی "Superjet 100" مسافربری است.[/right] [right][size=5][color=#333333][font=Tahoma][color=#FF0000]طراحی موتور [/color][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]طراحی موتور "SaM146" در سال 2004 آغاز و بر پایه ی طرح موتور "CFM56" که در سال 1974 و توسط فرانسه و امریکا در تیراژ بالای 20.000 دستگاه برای هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوئینگ ساخته شده است. ضمنا شرکت فرانسوی "SNECMA" در طراحی و توسعه این موتور، از تولید کنندگان بزرگی مانند پرات اند ویتنی و جنرال الکتریک و رولز رویس کمک گرفته تا بطور کامل بتواند نیاز مشتری ها را در مورد مصرف سوخت و هزینه های نگهداری و قابلیت اطمینان بالا، فراهم کند.[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/PowerJet_SaM146.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_PowerJet_SaM146.jpg[/img][/url] [size=2][color=#FF0000]نمایی از این موتور در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 2011[/color][/size][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]هسته ی اصلی موتور ساخته شده ی شرکت "SNECMA" بر اساس موتور نظامی ساخته شده توسط این شرکت به نام "DEM21"، توسعه داده شد که دارای کمپرسور شش مرحله ای به همراه توربین تک مرحله ای فشار بالا با قابلیت کنترل خروجی و پره های ورودی و ویژگی های مدرن دیگری می باشد .موتور "SaM146" به میزان 62 تا 77.8 کیلونیوتن نیروی روبه جلو یا تراست تولید می کند که از همین رو و در آوریل سال 2003 ، بخش ساخت هواپیمای مسافربری شرکت معظم سوخو ، موتور "SaM146" را رسما برای هواپیمای ساخته شده توسط خود به نام "Superjet 100" انتخاب کرد که این هواپیما دارای گنجایش 75 تا 95 صندلی می باشد .[/size][/font][/color][/right] [center][color=#333333][font=Tahoma][size=3][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/640px-PowerJet_SaM146.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_640px-PowerJet_SaM146.JPG[/img][/url] [size=2][color=#FF0000]نمایی دیگر از این موتور در همان نمایشگاه و در سال 2007 [/color][/size][/size][/font][/color][/center] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]موتور توربوفن "SaM146" با بهره گیری از توربین های تک مرحله ای به عنوان یک طرح جدید توسعه داده شد که دارای استانداردهای زیست محیطی و از جمله مقررات کمیته "ICAO" در بخش حمل و نقل هوایی و حفاظت از محیط زیست می باشد که ششمین مرحله از تست های این کمیته را نیز در سال 2008 با موفقیت گذراند و گواهینامه ی مربوطه را دریافت کرد. در این موتور از فن آوری "Blisk" به جهت بهبود مصرف سوخت و نگهداری ارزانتر استفاده می شود. در 23 ژوئن 2010، اعلام شد که گواهینامه ی هواپیمای "EASA PowerJet" شرکت سوخو برای نصب موتور "SaM146" تایید شده است و این گواهینامه در ماه اوت 2010 به این شرکت داده شد.[/size][/font][/color][/right] [right][size=5][color=#333333][font=Tahoma][color=#FF0000]ویژگی ها و توانمندی ها [/color][/font][/color][/size][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نوع: موتور توربوفن[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]تولیدکنندگان : شرکتهای "SNECMA" فرانسه و "NPO Saturn" روسیه[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]اجرا کننده: کنسرسیوم مشترک "PowerJet"[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]زمان ساخت: در سال 2004 [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]اولین تست:در سال 2008 [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نصب شده بر روی : هواپیمای "Superjet 100" شرکت سوخو[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نوع موتور :دوقلو و توربوفن "High-bypass"[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]طول:2.2 متر[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]قطر: 1.22 متر[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]وزن خالص : 1708 کیلوگرم[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]کمپرسور: فن یک مرحله ای کم فشار و کمپرسور محوری 6 مرحله ای پر فشار[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]محفظه احتراق: "Annular"[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]توربین: 1 مرحله ای پر فشار و 3 مرحله ای کم فشار[/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]نوع سوخت: سوخت جت Jet A و Jet A-1 و TS-1 و RP [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]حداکثر تراست: 76.84 کیلو نیوتن [/size][/font][/color][/right] [right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مصرف سوخت: 0.374 پوند در ساعت و در حالت (خشک) و 0.629 پوند در ساعت و در حالت (کروز)[/size][/font][/color][/right] [right][color=#0000FF][font=Tahoma][size=3]منابع :[/size][/font][/color][/right] [url="https://www.powerjet.aero/pjsite/web/guest/"]https://www.powerjet...site/web/guest/[/url] [url="https://www.powerjet.aero/pjsite/web/guest/home?p_p_id=article_viewer&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=2&_article_viewer_struts_action=%2Fext%2Farticle_viewer%2Fview&_article_viewer_groupId=10122&_article_viewer_articleId=300820&_article_viewer_version=1.0"]https://www.powerjet....er_version=1.0[/url] لینک : [url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19733"]http://www.forum.art...ead.php?t=19733[/url] [color=#008080][size=2]-------------------------------------------[/size][/color] [color=#008080][size=2]با تشکر، تصاویر و تایپک منتقل شد[/size][/color] [color=#008080][size=2]PersianKing[/size][/color]
  9. موشک "Kh-59"، یک موشک کروز دارای سیستم هدایت تلویزیونی با پیشرانه سوخت جامد دو مرحله ای و 115 کیلومتر برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی می باشد. این موشک به نام دیگر "Kh-59M" و با یک سر جنگی بزرگتر و موتور توربوجت نیز ساخته شده است. این سلاح در درجه اول یک موشک زمین پایه بوده اما نوع دیگر این موشک به نام "Kh-59MK" برای هدف قرار دادن کشتی ها و ناوگان دریایی طراحی شده است . طراحی اولیه ی این سلاح بر روی موشک "Raduga Kh-58" استوار بود، اما بعدها به حال خود رها شد، به این دلیل که سرعت موشک برای ردیابی و انهدام اهداف بصری بیش از حد بالا بود. موشک نسل قبلی "Raduga OKB" با گسترش و طراحی مجدد به موشک "Kh-59" در دهه 1970 تبدیل شد.که از این تغییرات می توان به سنسور الکترو نوری آن اشاره کرد. البته برخی از گزارش ها توسعه موشک "Kh-59M" را در دهه 1980 می دانند و با این حال اطلاعات کلی از این موشک "Kh-59M" برای اولین بار در اوایل دهه 1990 آشکار شد. سامانه ی پیشرانشی اصلی این موشک "Kh- 59" از یک موتور سوخت جامد و یک شتاب دهنده سوخت جامد دیگر در قسمت دم این موشک تشکیل شده است . تثبیت کننده های حرکتی تاشو این موشک در قسمت جلوی موشک واقع شده اند و بالچه ها و سکان نیز در عقب آن نصب شده اند. انواع مختلف این موشک توانایی حرکت در ارتفاع 7 متر بالاتر از سطح آب و یا 100 تا 1،000 متر بالاتر از سطح زمین را با کمک ارتفاع سنج راداری خود دارد که می تواند از 600 تا 1000 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و راه اندازی شود. همچنین نوع دیگری از این موشک به نام "Kh- 59ME" دارای یک موتور توربوفن جداگانه و متصل به زیر بدنه می باشد که به منظور حفظ قدرت شتاب دهنده نصب شده است. این موتور توربوفن "36MT" برای موشک "Kh- 59M" توسط شرکت "NPO ساترن" روسیه ساخته شده است. ضمنا این موشک دارای سیستم هدایت دوگانه شامل یک سیستم هدایت داخلی برای هدایت موشک تا منطقه هدف و یک سیستم تلویزیونی برای هدایت موشک تا لحظه ی برخورد به هدف می باشد. طریقه شلیک این موشک به این صورت است که مختصات هدف قبل از پرتاب به موشک داده شده و مرحله ی پرواز اولیه آن تحت هدایت اینرسیایی انجام میشود و در فاصله 10 کیلومتری از هدف ،سیستم هدایت تلویزیونی فعال شده و خلبان با دریافت تصویر هدف، اقدام به هدایت موشک تا نقطه ی برخورد می کند. استفاده کنندگان اصلی موشک "Kh- 59" را می توان "میگ 27" و خانواده ی محصولات شرکت سوخو یعنی "سوخو 17M3" و "سوخو 22M4" و "سوخو 24M" و "سوخو 25" و حتی "سوخو 30" دانست که با نصب غلاف های "APK - 9 DATALINK" اقدام به حمل و شلیک این موشک می کنند. انواع مختلف این موشک موشک Kh-59 : نسخه اصلی با موتور سوخت جامد دوگانه است و برای اولین بار در سال 1991 رونمایی شده است و با نام "Kh-59" نیز صادر شده است. موشک Kh-59M : دارای موتور توربوجت و سر جنگی بزرگتر و برد 115 کیلومتر است. موشک Kh-59ME: در حدود 200 کیلومتر برد دارد و نوع صادراتی آن در سال 1999 ارائه شده است . موشک Kh-59MK: در حدود 285 کیلومتر برد دارد و نوع ضد کشتی آن با موتور توربوفن و رادار جستجوگر فعال "ARGS-59" می باشد. موشک Kh-59MK2: نوع زمین پایه ی موشک "Kh-59MK" می باشد که به نسخه ی شلیک کن و فراموش کن معروف است. موشک Kh-59M2: مجهز به سامانه ی تلویزیونی جدید از سال 2004 به بعد. موشک Kh-20: نوع دارای کلاهک هسته ای که توسط سوخوی 27 حمل می شود. موشک Kh-59L: نوع دارای هدایت لیزری است . موشک Kh-59M/ME: نوع دارای کلاهک خوشه ای می باشد که فعلا تولید آن نامشخص است. مشخصات و توانمندی ها نوع : موشک هوا به سطح و موشک ضد کشتی سازنده: اتحاد جماهیر شوروی طراح: شرکت "Raduga" تولید کننده ی موشک های تاکتیکی تاریخ تولید: ازسال 1991 تا کنون اپراتورها : روسیه، چین، هند وزن :930 کیلوگرم طول :570 سانتی متر قطر: 38.0 سانتی متر وزن سر جنگی: 320 کیلوگرم در انواع مختلف موتور موشک Kh-59: دو مرحله ای سوخت جامد موتور موشک Kh-59ME: توربوفن طول بال: 130 سانتی متر برد موشک Kh-59ME (صادراتی): 115 کیلومتر برد موشک Kh-59ME: حدود 200 کیلومتر موشک Kh-59MK: حدود 285 کیلومتر سرعت: 0.72 تا 0.88 ماخ سیستم هدایت: داخلی و هدایت تلویزیونی و رادار جستجوگر فعال در نسخه های "Kh-59MK" و نوع زمین پایه ی "Kh-59MK2" http://www.forum.art...ead.php?t=19662 منبع : http://www.ausairpow...#mozTocId154704
  10. این مقاله در مجله ی جنگ افزار شماره ی 109 ویژه ی دی ماه 1392 به چاپ رسید .
  11. azimikia

    موتور "Tumansky R-15" قلب تپنده ی میگ 25

    این مقاله در شماره ی 109 مجله جنگ افزار ویژه ی دی ماه 1392 به چاپ رسید.
  12. azimikia

    بدون سرنشین Mule

    http://up.arteshi.com/uploads/13877528077353_airmule.jpg اگر شما فیلم شوالیه تاریکی را دیده باشید بدون شک با دیدن این هواپیما به یاد پرواز آقای وین در خیابان های شهر گاتهام با هواپیمای خود به نام Batwing خواهید افتاد. شاید شما فکر کنید ،در حالی که این پرنده دارای طرحی بسیار چشمگیر بود اما هیچ راهی وجود ندارد که این پرنده بتواند در زندگی واقعی کار کند . شرکت اسرائیلی Tactical Robotics Ltd به تازگی از نمونه ی جدیدی از پهپاد های خود را رونمایی کرده که در حال تست آزمون های مربوط به انجام عملیاتهای واقعی است . AirMule VTOL یا به صورت کلی (Vertical Takeoff and Landing) هواپیمایی است که درست به مانند هواپیمای بتمن توانایی خود را در پرواز با ثبات و کنترل شده نشان داده و یک گام به تکمیل تر شدن این طرح کمک کرده است. پهپاد AirMule می تواند توسط کنترل از راه دور و یا با استفاده از سیستم کنترل مستقل و خودکار به پرواز خود ادامه دهد. در اصل طبق گفته ی شرکت طراح، این پهپاد برای تخلیه پرسنل زخمی در مناطق جنگی که زیر آتش ضد هوایی قرار دارند در نظر گرفته شده است . وزن آن 770 کیلوگرم (1،700 پوند) در نظر گرفته شده که می تواند باری تا 640 کیلوگرم (1،400 پوند) را حمل و با سرعت 180 کیلومتر در ساعت (112 مایل در ساعت)، و در ارتفاع 12000 فوتی (3658 متری) از محوطه ی خطر دور کند. در این طرح همچنین تیغه های روتور (ملخ) در داخل بدنه و همچنین در قسمت انتهایی این پهپاد به کار گرفته شده اند . از قابلیت های این نوع طراحی روتر ها می توان به توان نشستن بر روی مناطق تنگ و ناهموار که در آن حالت احتمال برخورد روتر های باز مانند بالگردها به اشیاء پیرامون و یا حتی به نفرات نزدیک بالگرد بسیار کم می شود . با این طراحی پهپاد مورد نظر می تواند در مساحتی کمتر از 40 متر مربع اقدام به فرود و برخاست کند. تیغه های روتور نیز بنا به گزارش ها ،بسیار کوچک تر از روتر های یک بالگرد می باشد. ضمنا برای اختفا از دید رادار ها نیز به پهپاد AirMule از رنگ سیاه مات مخصوص استفاده شده است . در آخرین آزمون مربوط به این پهپاد ، پرواز با انجام برخاست عمودی آغاز و پس از رفتن به انتهای باند ، دور زده و به نقطه شروع برگشته است. در این پرواز از دو ارتفاع سنج لیزری به همراه موقعیت یابی ترکیبی GPS و سیستم ناوبری اینرسیایی استفاده شده است .در حال حاضر نمونه دوم این پهپاد برای رفع اشکالات طراحی در دست ساخت است که در سال دیگر یعنی سال 2014 وارد تست های پروازی خواهد شد . مشخصات و توانمندی ها نوع: پهپاد / هواپیمای بدون سرنشین سازنده : شرکت اسرائیلی Tactical Robotics Ltd زمان تولید: سال 2013 تعداد ساخته شده : 1 فروند وزن: 770 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست: 1400 کیلوگرم سرعت: 180 کیلومتر در ساعت سیستم جهت یابی : موقعیت یابی ترکیبی GPS و سیستم ناوبری اینرسیایی با تشکر از جناب سامان عزیز(henaselakesan) که این حقیر را در گردآوری این مطلب یاری کردند. گردآورنده و مترجم: مجتبی کیا / ارتشی دات کام http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19493
  13. با تشکر از توضیحات جامع و کامل شما ...... یا علی مدد
  14. با تشکر از حسن توجه شما / منظور از 2.5 در دقیقه در مجموع به این صورت می باشد که 25 شلیک در 10 دقیقه .... راجع به نوع BTM هم با شما موافقم و از این بابت پوزش می طلبم .
  15. خودکششی "2S7 Pion" و یا "Malka" در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد . خودکششی"2S7 Pion " طرحی از بخش دفاعی این کشور به نام "GRAU" به حساب می آمد .این خودکششی برای اولین بار در سال 1975 در ارتش شوروی رونمایی شد و به مانند "2S4 Tyulpan " توسط ناتو "M- 1975" نامگذاری شد . طراحی این خودکششی بر روی شاسی تانک "T- 80" پیاده شده و دارای توپ 203 میلی متری در قسمت عقب بدنه می باشد. بین 5 تا 6 دقیقه طول می کشد تا 7 خدمه ی به خودکششی شروع به شلیک کنند و بین 3 تا 5 دقیقه نیز طول می کشد تا از حالت شلیک خارج شوند . این خودکششی توان حمل 4 پرتابه 203 میلی متری را برای استفاده فوری و لحظه ای دارد و حتی قادر به شلیک مهمات هسته ای البته با کالیبر یکسان است. پرتابه ی این سلاح، دارای برد 37500 متر می باشد که این برد با استفاده از سیستم "RAP" (سیستم کمک پرتابه ی راکتی) به 55500 متر نیز توان افزایش دارد . خودکششی "2S7 Pion" نیز از قدرتمند ترین های توپخانه ای معمولی از زمان ورودش به خدمت در سال 1983 بوده است. یکی از ویژگی های جالب "2S7 Pion" سیستم اعلان آتش است . از آنجا که این خودکششی در هنگام انفجار و شلیک آن چنان قدرتمند عمل می کند که به لحاظ فیزیکی می تواند باعث ناتوان ساختن یک سرباز آماده شده و یا خدمه ی خود را که در نزدیکی آن قرار دارند به سختی مجروح کند. از همین رو خودکششی "2S7 Pion " با سیستم اعلان آتش (زنگ شلیک) مجموعه ای از زنگ های هشدار دهنده کوتاه را در حدود 5 ثانیه قبل از شلیک به صدا در می آورد . انواع مختلفی از این خودکششی 2S7M Mialka : نوع بهبود یافته از این خودکششی که در سال 1983 وارد خدمت شد که سیستم های کنترل آتش آن بهبود یافته اند و نرخ آتش را به 2.5 دور در دقیقه(25 شلیک در 10 دقیقه) و حتی با مهمات مخصوص امکان افزایش شلیک به 8 پرتاب در دقیقه وجود دارد. BTM-4 : نوع حفر کننده ی خندق و کانال این خودکششی اپراتورها #آمار منتشر شده تخمین زده می شود که بیش از 1000 دستگاه از این توپ خودکششی ساخته شده است. آذربایجان : 12 دستگاه (در سال 2008تعداد 3 دستگاه خریداری کرده و 9 دستگاه دیگر نیز در سال 2009 ) بلاروس : 36 دستگاه گرجستان : تعداد نامشخص روسیه : 37 دستگاه اسلواکی: تعداد نامشخص اوکراین : 99 دستگاه ازبکستان : 48 دستگاه چکسلواکی:تعداد نامشخص + بازنشسته در سال 1990 لهستان : تعداد نامشخص + بازنشسته در سال 2006 مشخصات و توانمندی ها نوع : توپخانه خودکششی سازنده: اتحاد جماهیر شوروی سرویس دهی: از سال 1976 تا کنون تاریخ تولید:از سال 1975 تا سال 1990 وزن: 46.5 تن طول: 10.5 متر عرض: 3.38 متر ارتفاع: 3 متر خدمه: 7 نفر 1 * پرتابه 203 میلی متری 2A44 ضخامت زره :حداکثر 10 میلی متر موتور: V-46-I V12 توربوشارژ دیزلی دارای قدرت 840 اسب بخار برد: در جاده 650 کیلومتر (400 مایل) سرعت: 50 کیلومتر در ساعت (31 مایل در ساعت) http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19425