Electro_officer

Site Admins
  • تعداد محتوا

    5,232
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    45

Electro_officer آخرین امتیاز شما در روز 26 آبان 1398

Electro_officer شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

13,797 نشان معرفت

درباره Electro_officer

  • رتبه حساب کاربری
    ????? ..

Contact Methods

  • Website URL
    http://Parastu.parsiblog.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    ???? ???...
  • Interests
    ????? ???? ?????????? ???? ????? ?????????? ??????!!!

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

16,022 نمایش های پروفایل
  1. به قول معروف جانا سخن از زبان ما میگویی... درصد بالایی از مسائلی که گفتید رو من رد نکردم تا حالا... خیلی از این مسائل از نظر بنده درسته منکر این مسائل نشدم نمیدونم چرا فکر میکنید من منکر حل شده بودن این مسائل در کشورهای پیشرفته و در جنگنده اف22 شدم! که اگه حل نشده میبود که اصولا رادار هواپایه ای وجود خارجی نداشت! شما مهندس هستید بهتون میگن اینقدر فضا داری اینقدر توان این نوع هدف یعنی چی؟ یعنی محدودیت در طراحی یعنی لزوم در نظر گرفتن عوامل متعدد که نهایتا ختم میشود به دشواری در طراحی و ساخت و نیاز به صرف هزینه های زمانی و مالی.. ولی در زمین پایه کار سهل ترهست. البته برخی مسائل رو مطرح میکنید که من بهشون نقد جدی دارم..   شما اصولا منکر قضیه ی لزوم خنک سازی سلولهای تی آر آنتن فعال هستید.. مگه میشه همچین چیزی؟؟؟ این موضوع یه مساله مطرح و البته حل شده در محافل علمی راداری است! این نوع رادار قطعا و یقینا نیاز به خنک سازی دارد.. این موضوع بدیهی هست.. به ویژه به ویژه در رادار هواپایه که مجبوریم در فضایی کم تعداد زیادی سلول بچینیم..! منابع و مقالات متعددی با مثال آوردن رادارهای عملی به لزوم توجه به این موضوع تاکید کردن.. در مورد همین رادار اف-22 که شاهد آوردید در مقاله زیر به سیستم خنک سازی اشاره شده: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?arnumber=622737&filter%3DAND%28p_IS_Number%3A13493%29%26pageNumber%3D3   یا در اینجا: http://www.ausairpower.net/APA-Raptor.html Avionics cooling in the F-22A also departed from convention, using a liquid cooling system to dump heat out of the core avionic suite, especially the APG-77 radar and Common Integrated Processors (CIP).   یا در این مقاله که اختصاصا به این مساله در باند Ka پرداخته شده: https://www.researchgate.net/publication/225018532_Cooling_System_for_a_Ka_Band_Transmit_Antenna_Array   Active antenna arrays working at higher frequencies result in higher packaging densities. The antenna array under consideration operates at about 30 GHz and will be installed in an aircraft. Commercially available power amplifiers at these frequencies have an efficiency of typically 20 %, which results in high amounts of dissipated heat for the required high radiated power. The dissipated power, up to 9.5 kW as a worst case for a 50 × 50 element array, has to be transfered from the antenna to a heat exchanger or to the ambient air. Several cooling techniques including forced air and liquid cooling as well as heat pipes will be presented in this work, always considering the packaging density and the little space available. Simulations based on the software Flotherm led to the result that a liquid cooled cold plate is the most feasible approach while meeting all requirements. Experiments on a simplified model and comparison with simulations confirmed the results. Additionally, a forced air convection fin heat sink based on standard components was proposed, which can be used for an antenna demonstration model with 4 × 4 elements.   یا در این مقاله: http://www.electronics-cooling.com/2003/02/challenges-in-thermal-control-of-military-electronics-systems/ Besides the usual challenge of obtaining good information on dissipated power and appropriate boundary conditions, many of the current challenges to thermal engineers working with defense electronics can be categorized as either compromise for cost or technical challenges to removing heat. Thermal management of phased array radars serves as a good example of both challenges Beam pointing of the radar is accomplished by individual control of many microwave modules with each module having transmit and receive circuitry. In this particular design, the microwave modules are attached to liquid cooled slats, with the slats spaced about 2 cm apart for operation at X-band frequencies   و نمونه محصولات تولیدی برای خنک سازی آرایه های فعال: http://www.tat-technologies.com/Cold-Plates-and-Antennas.html   پس بحث خنک سازی آرایه یه بحث مهم هست و باید مورد توجه واقع بشه این یعنی محدودیت در طراحی! بازم لازم میدونم تکرار کنم من مهندسم به من میگن یه پمپ بساز بجای قلب عمل کنه چقدر محدودیت در طراحی دارم؟ یه موقع میگن پمپ بساز برای آب پاشی به شیشه ماشین پیکان! چقدر آزادی عمل دارم؟ هر دو پمپ ساخته شده و مسائل پیش رو حل شده ولی این کجا و آن کجا؟ منظور من اینه من نمیگم حل نشده مشکلات بله مشکلات مربوط به رادارهواپایه حل شده اما برای کشوری مثل ایران این مسائل چالش هست و نیاز به صرف هزینه داره برای حل شدن...   کلیت کلام من اینه از بررسی منابع و شنیدن صحبت های اهل فن میشه فهمید ساخت رادار برای هواپیما چه در نرم افزار و چه در سخت افزار دشوار (و نه غیرممکن!) هست و نیازمند صرف هزینه هایی گزاف هست.. بله فیزیک دو رادار که مجزا هست اما من عقیده دارم هر دو رادار خروجی یه پروژه است برای یه هدف طراحی شده.. ممکنه در یکی بعد ساخت به نتایج مطلوب نرسیده باشن و بعد از اصلاح طرح دوباره پیاده سازی انجام داده باشن... یا ممکنه در یک فاز یه نمونه مثلا با تعداد المان کمتر ساخته باشن و بعد از تست فرآیند رو ادامه داده باشن... و چه بسا روی هر پیاده سازی یه اسم بزارن و رنمایی کنند... اینکارها تو ساخت اونم یه همچین پروژه ای معمول هست..
  2. ببخشید من یه سری صحبت بیان کردم ولی فکر میکنم اصولا متوجه منظورم نشدید..   این جمله شما اصولا ارتباطی به پست من نداشت.. من تو پستم ندیدم نوشته باشم بیم نوک مدادی ارتباطی به فعال بودن داشته باشه و همانطور که خود شما نوشتید نظر به طراحی فیزیکی آنتن گفتم بیمش نوک مدادی است و اینکه نظر به عدم مشاهده ی ساختارفید و لنز یا آرایه شکافی آنتن احتمالا فعال هست. این رو برای بار سوم واضح عرض میکنم.     این قست از پست شما حکایت از عدم آشنایی شما به تفاوت سیستم های راداری زمین و هواپایه داره. شما با محدودیت های عملی ساخت رادار آشنایی ندارید. در عمل بین رادار زمین هوا و دریاپایه تفاوت از زمین تا دریا و آسمان است. البته بحث اصلی روی تفاوت زمین و هواست و دریا تفاوت چندانی با زمین ندارد اما به هر حال در دریا و هوا شما نمی توانید هر راداری با هر شکل آنتنی استفاده کنید چراکه مشخصا به عنوان مثال با محدودیت فضا روبرو هستید به ویژه در هوا کلا قصه فرق میکنه. در هواپایه به دلیل گسترده بودن پهنای باند کلاتر و قرارگیری طیف فرکانسی هدف در طیف کلاتر پردازش سیگنال و استخراج هدفی که دائما سرعت نسبی و نتیجا شیفت داپلر اون در حال تغییره مکافاتی پیچیده است به نحوی که طراحی پردازشی رادار زمین پایه که با طیف کلاتر واضحی روبرو هست اساسا تکرار میکنم اساسا تفاوت داره. من از روی منابع نت صحبت نمیکنم این مساله یه مساله واضح در شاخه سامانه های مخابراتی هست و دارای پشتوانه ی علمی است. در این مورد منابع متعددی در دسترس هست که قابل ارائه هستند و از جمله ی اونها میتونم مطالعه کتب زیر رو پیشنهاد میکنم: Introduction to Airborne Radar George W.Stimson Air and Spaceborne Radar Systems An Introduction P. Lacomme, J.C. Marchais, J.P. Hardange and E. Normant Airborne pulsed Doppler radar Guy V. Morris     در مورد مزایای رادار فعال صحبت فرمودید خوب کسی منکر مزایای متعدد این نوع رادارها نیست ولی بحث اکتساب داده و سرچ شاید لزومی نداشته باشه حتما فعال استفاده بشه اینطور نیست که بگیم بله این فعال نیست پس بدرد نمیخوره شما برای مسافرت کردنن ممکن هست اتوبوس یا هواپیما رو انتخاب کنید خوب وقتی موضوع زمان براتون مطرح نباشه طبعا با اتوبوس مسافرت میکنید و هزینه هواپیما رو به جان نمیخرید. به عبارت دیگه نظری میکنید به داشته ها و اهداف و بعد طرح مناسب رو انتخاب مکنید همان کاری که آمریکایی ها در مورد سامانه پاتریوت انجام دادن یا واحدهای راداری پسیو سامانه ی اس سیصد و ... پس پسیو بودن رو نقطه ضعف عمده محسوب نکنیم. بله فعال مزایای متعدد دارد که خود من بارها در سایت اونهارو توضیح دادم اما اینکه برای من صرفه دارد که هزینه ی مالی و به ویژه زمانی بالاتر و پیچیدگی بیشتر رو بپذیرم یا خیر مساله ی دیگری است..     بله نظرات فنی آقای جورج استیمسون در مورد راداهای هواپایه رو به چالش کشیدید اجازه بدید من از طرف ایشون این مساله رو توضیح بدم. در مورد موضوع اول که محدودیت توان باشد مساله اینه که شما نمیتونی یه ژنراتور دیزلی رو وری هواپیما سوار کنید و هر توانی که دوست داشتید در دسترس داشته باشید این یک محدودیت است نگفتیم قابل حل نیست گفتیم محدودیت هست و این یعنی لزوم توجه طراح به مساله محدودیت توان.   در مورد موضوع خنک سازی یکی از بزرگترین معضلات رادارهای فعال بحث خنک سازی رادار هست. این موضوع به قدری چالش برانگیز است که چین برای حل مشکل خنک سازی رادارهای آرایه فازی فعال تایپ 348 خود از اکراین کمک میگیرد: However, under an earlier but completely different contract, Ukraine did provide cooling technologies for the antenna to China https://en.wikipedia.org/wiki/Type_052C_destroyer   در مورد مساله سوم یعنی طراحی رادوم ما ندانستیم چطور هواپیما آماده شدو آلیاژ و فرم دهی مناسب برای رادوم از دید شما حل شده فرض شد چراکه این موضوع یکی از مسائل پیش روی صنایع هوایی ماست که نمیدونم حل شده است یاخیر. اما به هر حال گفتیم لازم است به طراحی رادوم توجه شود خوب این خودش شد یک مساله و یک محدودیت که باید به آن توجه شود.   سایر مواد ذکر شده به همین ترتیب .. پاسخش هم بله داده شده و در کشورهای پیشرفته جهان این موضوعات حل شده اما برای کشوری مثل ایران این موضوعات چالش برانگیز هست و نیاز به سرمایه گذاری زمانی و مالی برای حل شدن دارد که منظور ما هم همین بود. همین چند مورد که ذکر شده در منابع یعنی محدودیت یعنی تفاوت اساسی در ساخت و طراحی سخت افزاری رادار زمین پایه و هواپایه که همه اظهر من الشمس اند..
  3. با توجه به آنچه در تصاویر مشاهده میشه بله دو رادار به لحاظ فیزیکی مجزا است ولی با توجه به ساختار آنتن خیر دو رادار یکی هست نهایتا ممکنه در تعداد المان یا برخی زیرسیستم ها تفاوت داشته باشه اما مشخصا دو رادار خروجی یه پروسه و یه هدف هست حالا ممکنه ورژن های آزامیشی یه پروژه حتی احتمالا با نام متفاوت و حتی در ادامه رادار حافظ باشند. دلیلی برای ساخت دو رادار متفاوت با یه کارایی وجود ندارد.       چند نکته در مورد مباحث مطرح شده وجود داره که توضیح میدم. 1- نکته اول اینکه یه رادار هواپایه اساسا با رادار زمینی تفاوت های فاحش سخت افزاری و نرم افزاری داره میشه گفت رسما ارتباط چندانی بین ساخت رادار زمین پایه آرایه فعال با رادار هواپایه وجود نداره. اطلاعات بیشتر: http://www.military.ir/forums/topic/26923-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87/   2- نمی دونم چرا اینقدر اعتقاد به آرایه فاز فعال باب هست، حتی رادار سامانه ای چون پاتریوت یعنی AN/MPQ-53 هم از نوع غیرفعال هست و به خوبی کارایی خودش رو داره. نوع سخت افزار متناسب با کارایی های مدنظر و سناریوی نبرد انتخاب میشه مثلا برای یه کشتی یا جنگنده که فضا محدود هست ترجیح میدن یک رادار آرایه فعال مالتی بیم طراحی کنند ولی برای یه رادار زمین پایه اصرار چندانی روی استفاده از آرایه فعال وجود نداره و یه غیرفعال هم جوابگو هست.   3- دلیل حدس من مبنی بر فعال بودن رادار با آنتن مربعی، مربع شکل بودن اون نیست همانطور که در متن توضیح دادم نظر به آنتن مربعی بیم بایستی نوک مدادی باشه که مناسب کنترل آتش هست و نظر به عدم مشاهده فید تغذیه در پشت آنتن یحتمل این آنتن آرایه فعال است.   این رادار به نظر من با توجه به سخت افزار بعید است کنترل آتش باشد و اگر باشد پس رادار در تصاویر چه نقشی دارد؟
  4. خارج از موضوع تاپیک بحث میفرمایید ضمن بی معنا بودن جمله آخرتون..
  5. با توجه به قطره چکانی تصاویر و تشابه دو آنتن نمیتونم در این مورد نظری بدم. ولی به نظرم میرسه هر دو آنتن یکی هست.
  6. بسمه تعالی ضمن قدردانی از زحمت کشان بی مزد و منت پشت این رونمایی ها در مجموعه صنایع دفاع که بار اصلی پروژه رو به دوش دارند لکن هیچ وقت روبرو دوربین نمیان و هیچ وقت اونطور که باید به ویژه طی چند سال اخیر مورد توجه مسولین واقع نمیشن و حتی با وعده های بی سرانجام و بی مهری های متعدد روبرو میشن ولی باز هم دلسوزانه کار می کنند و همچنین! تشکر از عکاس محترم وزارت دفاع که نفهمیدیم مقصودشون از عکس هایی که گرفتند عکس سیاسی خبری بوده یا فنی! که مشخصا نظر به کادربندی ضعیف در هیچ یک موفق نبودند! (ما کادربندیشون رو با اجازه اصلاح و) با اجازه اساتید میلیتاری در مورد سامانه های رونمایی شده نظراتی فنی مبتنی بر اندک تصاویر منتشرشده میدیم..   ✅ نظر به شکل سخت افزاری رادار معراج 4 میتوان گفت رادار مذکور یک رادار اکتساب داده (مرحله بعد از جست و جوی پیش اخطار و قبل از ردگیری) آرایه فاز سه بعدی غیرفعال از نوع کنترل فرکانسی است.       ✅ همانطور که از تصویر فوق پیداست ساختار سخت افزاری آنتن رادار به صورت موجبرهای دارای شکاف هست. در این نوع رادارها بیم به شکل بادبزنی است و چرخش افقی به صورت مکانیکی و حرکت عمودی به کمک تغییر فرکانس (نتیجتا تغییر فاز امواج خروجی از شکافها) است.         ✅ از جمله رادارهای مشابه این رادار میشه به یک- رادار AN/TPS-75   دو و سه-  رادار FM-90 و  چهار- رادار JY-11B اشاره کرد.       ✅ با توجه به شکل مربعی این آنتن و عدم مشاهده ی فید تغذیه در پشت آنتن می توان گفت این آنتن می تواند از نوع آرایه فازی فعال و کنترل آتش با بیم نوک مدادی باشد. این رادار بخش آخر سامانه  باور 373 یعنی کنترل آتش است و وظیفه ی استخراج دقیق مختصات هدف در محدوده ی ارائه شده توسط رادار اکتساب را بر عهده دارد. این رادار بسیار مشابه با رادار رونمایی شده قبلی یعنی رادار  حافظ است.       ✅ رادار دیگر مشابه این رادار که پیش از این رونمایی شد رادار حافظ است. که آنتن آن با تصاویر منتشر شده ی امروز متفاوت است.     به کانال انجمن بپیوندید: https://telegram.me/militaryforum
  7. Electro_officer

    اعلام برخوردهاي انضباطي

    کاربر i-ronin به دلیل توهین های مکرر به اعضا، ترولینگ کاربران در پوشش دفاع از انقلاب اسلامی و با استفاده از کلید واژه های بکار رفته توسط مقام معظم رهبری، به راه انداختن بحث های متعدد هرز سیاسی و ... برای ده روز قابلیت ارسال پست و استتوس نخواهند داشت و در صورت ادامه روند فعلی محدودیت های بیشتری بر اکانت ایشان اعمال خواهد شد.
  8. Electro_officer

    آشنایی با انواع رادارها

    آرپا یک رادار با امکانات کمک ناوبری هست و نکته ی خاصی نداره.. متن زیر رو از تاپیک بررسی جامع سامانه‌های الکترونیکی شناورهای نظامی کپی میکنم:     ARPA چیست؟ کلمه آرپا مخفف عبارت Automatic Radar Plotting Aid است. این سامانه در واقع یک سامانه ناوبری راداری هوشمند جهت ناوبری دقیق و جلوگیری از تصادم است. این سامانه قادر است مسیر و سرعت حرکت شناورهای پیرامونی را بر روی صفحه‌ای دیجیتالی نمایش دهد. نمایش سرعت و جهت حرکت شناورها آنتن رادارهای ناوبری با توجه به پرتو تولیدی معمولا به شکل مکعب مستطیلی با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای بر روی سکوی فرماندهی دیده می‌شوند.   از جمله رادارهای ناوبری معروف حال حاضر دنیا رادارهای فرونو است که در کشور ما مکررا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.   رادار فرونو نصب شده در شناور کلاس پیکان
  9. Electro_officer

    اعلام برخوردهاي انضباطي

    کاربر Juicer به دلیل اصرار بر رویه غلط گره زدن مسائل متعدد بر مباحث سیاسی در تاپیک های مختلف و دامن زدن به مباحث هرز درجه اخطار دریافت کرد. کاربر mahdiarmy به دلیل ارسال های هرز متعدد و توهین به اعضای ارشد سایت با توجه به سابقه ی قبلی موقتا از دسترسی به تاپیک سوریه محروم شد. امکان استتوس دهی کاربر مذکور برای یک ماه مسدود شد. کاربر hasanjj2 با توجه ارسال های سیاسی بدون توجه به تذکرات پیشین برای یک هفته از استتوس محروم شد.
  10. Electro_officer

    آشنایی با شناورهای Ramform

    این شناورها به نحوی طراحی شدند که بتونند در شرایط سخت محیطی مانند قطب شمال به عملیات بپردازند و از این لحاظ مشکلی ندارند.
  11.     شناورهای Ramform  دسته ای از شناورهای مدرن هستند که دارای بدنه ای دلتا شکل (شبیه قاچ پیتزا) هستند، طراحی بدنه به این شکل موجب افزایش سرعت، قابلیت اطمینان و ایمنی در انجام عملیات های لرزه نگاری دریایی بوده و با قرار دادن فضای وسیع در پاشنه باعث می شود بتوان تعداد قابل توجهی تجهیزات چون قرقره کابل متصل (24 عدد) به حسگر در این قسمت نصب و یدک کرد. پاشنه ی وسیع سبب می گردد بتوان بدون ایجاد محدودیت فضای کاری یا فاکتورهای ایمنی ادوات متعددی را در پاشنه نصب کرد و به تعادل حرکتی مناسبی دست یافت؛ این امر یک فاکتور حیاتی در عملیاتهای اطلاعات دریایی محسوب می گردد. وسیع بودن قسمت پاشنه همچنین مزایای دیگری چون افزایش فضای نگهداری ملزومات یک سفر دریایی چون سوخت را به ارمغان می آورد و نتیجتاً منجر به افزایش زمان پایداری شناور در یک مسافرت دریایی می گردد. از جمله شناورهای این مدل بدنه می توان به دو شناور معروف اشاره کرد. شناور جاسوسی اطلاعاتی Marjata نروژ [1] و [2] و شناورهای لرزه نگاری سه بعدی کلاس تایتان [3] و [4]. در ادامه به معرفی این دو شناور خواهیم پرداخت.   شناور جاسوسی Marjata  Marjata شناوری است که ویژه ی عملیات های جاسوسی الکترونیکی (ELINT) طراحی و ساخته شده و سومین شناور جاسوسی الکترونیکی نروژی است که به این اسم نام گذاری شده است. این شناور متعلق به موسسه تحقیقات دفاعی نروژ است اما توسط سرویس اطلاعات نروژ اداره می شود. وظیفه ی اصلی این شناور زیر نظر گرفتن فعالیت های ناوگان شمالی روسیه است با این حال قادر است در سایر نقاط جهان نیز به فعالیت بپردازد. منطقه فعالیت این شناور در آبهای بین المللی نزدیک به مرزهای روسیه است. شناور اول (1966-75) و دوم (1976-95) این رده در دوره جنگ سرد مورد استفاده واقع شده اند. بدنه این شناور به شکل خاص Ramform است که پیش از این به آن اشاره شد. ارتفاع بدنه از سینه به سمت پاشنه کاهشی است. طراحی شناور به نحوی است که پلتفرم حسگرها بسیار پایدار بوده و نویز تولیدی آن بسیار پایین است فلذا تداخلی بین حسگرها رخ نمی دهد. این شناور همچنین مجهز به سالن ویژه ای است که سیستم های مورد نیاز برای پردازش و آنالیز داده های اکتسابی را فراهم می کند. Marjata همچنین قادر است با پایداری مناسبی در شرایط قطبی به فعالیت بپردازد. بنابر اخبار اعلام شده قرار است Marjata (iii)  در سال 2016 نقش خود را به چهارمین Marjata واگذار کند که شناوری بزرگتر از شناور فعلی است. بدنه این شناور در تابستان 2015 در رودخانه York  واقع در ایالات متحده به آب انداخته شده است. شناورهای Marjata  همواره شناورهایی مزاحم برای روسیه و شوروی سابق محسوب می شده اند. با وقوع فاجعه ی زیردریایی کورسک روس ها نروژی ها را به دلیل موضع خصمانه ی Marjata به دخالت داشتن در فاجعه متهم کردند. گفته می شود کشتی مذکور در زمان وقوع حادثه در فاصله ای نزدیک به کشتی (19 کیلومتری) قرار داشته و انفجارهای اول و دوم را ثبت کرده است؛ هرچند برخی منابع اعلام کرده اند شناور مذکور هیچگونه موضوع غیرعادی ثبت نکرده اما این موضوع از سوی منابع مختلفی رد شده است؛ دست کم روس ها اصرار به نزدیک بودن شناور به محل حادثه دارند.   ویژگی ها ساخت: 1992 ورود به خدمت: 1995 خدمه: 45 نفر (14 نفر ناوبری و 31 نفر مسول ادوات الکترونیکی) طول: 81.5 متر عرض: 41 متر آبخور: 6 متر تناژ جابجایی: 7560 تن (فول لود) سرعت: 15 گره پیشران: 2 موتور دیزلی و دو توربین گازی           Marjata 4   شناور لرزه نگار سه بعدی تیتان     نیاز جهان به انرژی روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن نیازمندی به کشف منابع جدید زیرزمینی افزایش یافته است. یکی از شرکت های پیشرو در زمینه کشف منابع جدید در مناطق دریایی شرکت PGS نروژ است که شناور Ramform متناسب با این نیاز را طراحی و عملیاتی کرده است. این شرک تعداد دو فروند شناور اکتشافی را به صنایع سنگین میتسوبیشی سفارش داده که اخیرا یکی از آنها تحویل داده شده است. جست و جوی مبتنی بر لرزه نگاری گونه ای خاص از کاوش لایه های زیر زمینی در مناطق دریایی است  که در آن ویژگی های لایه های زیرین زمین به کمک پردازش امواج صوتی بازتابیده شده از آنها سنجش می شود و یکی از کاربردهای مهم آن کشف منابع گاز و نفت در لایه های زیرین است. شناورهای لرزه نگار اقدام به یدک آرایه ای از المان های ارسال و دریافت (هیدروفون) امواج صوتی میکنند. با پردازش امواج دریافتی از هیدروفون ها و ترکیب اطلاعات با اطلاعات جی پی اس نقشه ای سه بعدی از ویژگی های زمین کف دریا حاصل می شود. شکل زیر نمایی از کاوش لرزه ای را نمایش می دهد.     در رمفورم های کلاس تیتان تلاش شده فضای پاشنه به حداکثر برسد تا تعداد تجهیزات قابل نصب در پاشنه به حداکثر برسد.  تعداد بیشتر تجهیزات در دسترس امکان کاوش فضایی وسیعتر در یک عملیات کاوشی را فراهم می آورد. رمفورم قبلی شرکت PGS دارای عرض پاشه 40 متری و تعداد 22 قرقره بوده اما در نسل پنجم یعنی کلاس تایتان عرض پاشنه به 70 متر رسیده و تعداد 24 قرقره با امنیت و کارایی بالاتر مورد استفاده واقع شده است.     ویژگی ها طول: 104 متر عرض: 70 متر آبخور: 6.4 متر سرعت: حداکثر 16 گره پایداری: 150 روز تعداد خدمه: 80 نفر (60 تک کابین و 10 کابین دوبل) پیشران: دیزل الکتریک مجهز به 6 موتور، پروانه تنظیم شونده (Pitch propeller) مجهز به Bow truster            [1]  “Marjata,” 17 September 2015. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Marjata [2]  “Marjata Intelligence Collection Ship,” 22 Dec 2009. Available: http://www.military-today.com/navy/marjata.htm [3]  “PGS Ramform W-Class Vessels, Norway,” 8 July 2001. Available: http://www.ship-technology.com/projects/pgs-ramform-w-class-vessels [4]  “Building the 5th Generation Ramform,” Mitsubishi Heavy Industries Technical Review Vol. 50 No. 2, 2013
  12. پستهای هرز حذف شدند.. نظر فنی دارید، تحلیل نظامی دارید بسم الله استفاده میکنیم.. ارسال اسپم پست های تمسخرآمیز کار راحتیه از همه برمیاد. لطفا رعایت کنید برای وقت دیگران ارزش قائل بشید..
  13. این تاپیک با توجه به رخ دادن اتفاقات اخیر در فرانسه، جدی شدن تهدیدات داعش و افزایش شمار مهاجران به این منطقه ایجاد میشه. دوستان لطف کنند اخبار و تحلیل های مربوط به فرانسه رو در این تاپیک دنبال کنند. متشکر..
  14. Electro_officer

    تحلیل و پیگیری تحولات ترکیه

    لزومی به قرار دادن متن کردی اخبار در یک فروم به زبان مشترک فارسی وجود نداره. قرار دادن اخبار بدون ذکر منبع موجب بی اعتباری پست خواهد شد.
  15. اون آنتن یه آنتن آرایه شکافی پسیو هست..   خیر رادارهای هواپایه در واقع پیچیده ترین رادارها هستند و ساخت اونها دارای پیچیدگی ها و ملاحظات متعددی است.. این رادار اولین رادار هواپایه ای هست که میبینم ولی هنوز خیلی تا یک رادار هواپایه قابل بکارگیری در یک جنگنده فاصله داریم.   قبلا در موردش تاپیک زدیم: http://www.military.ir/forums/topic/26923-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87/