برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      381

    • تعداد محتوا

      6,008


  2. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      223

    • تعداد محتوا

      728


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      202

    • تعداد محتوا

      3,132


  4. bds110

    bds110

    Editorial Board


    • امتیاز

      161

    • تعداد محتوا

      966



ارسال های محبوب

مشاهده بیشترین محتوای مورد پسند کاربران از یکشنبه, 2 شهریور 1399 در همه مناطق

  1. 27 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری پهپاد فطرس که در حجم و چینش تسلیحات رشد قابل توجهی نسبت به رزمان رونمایی اولیه نشون میده . این سلاح هوا پرتاب تیره رنگ داخل تصویر پایین چی هست ؟ داده نمای قبلی فطرس پهباد مهاجر 6 که تو بحث حجم تسلیحات رشد 2 برابری کرده . اما کرار این پهپاد سکوی پرتاب قابل توجهی داره که سادگی طراحی ، ساخت ( با پروفیل فولادی ) و حتی استفاده درونش موج میزنه . چیزی که تو تصاویر مشخصه اینه که این سکو یه سکوی زمینی و 3 پایه هست و اون پایه ها دارای جک پیچی هستن که بصورت مکانیکی و دستی تنظیم میشه . همینطور اگه به قسمت انتهایی اون دقت کنیم ، میبینیم که برای تنظیم شیب سکو دارای 2 عدد جک هیدرولیک عادی هست . برای اینکه موقع شلیک تنظیم زاویه ی تنظیم شده بههم نخوره 2 عدد لوله ی که به صورت کشویی هستن به قسمت جلویی سکو اضافه شده که به نظر توخالی هستن و در قسمت میانی اونها یک بست مانند پیچی وجود داره که قبل از تنظیم زاویه ی سکو اون رو باز و یا در اصطلاح شل میکنن و بعد از تنظیم زاویه هم ، اون رو میبندن تا سکو تو اون زاویه قفل بشه . تصویر سکو از جلو ( هر چقدر گشتم تصویر مناسبی که شخصی داخلش حضور نداشته باشه پیدا نکردم _ عذر خواهی ! ) نکته ی جالب این ماجرا ، استفاده ی همون سکوی زمینی بعنوان سکوی پرتاب متحرک بوده که روی کفی تریلی نصب شده . البته این سکوهای متحرک رو روی کشنده _ تریلی های خیلی عادی سوار میکردن تا جلب توجه هم نکنه ( احتمالا این نصب در محیط عملیاتی صورت میگرفته ) . در اینجا کشنده ی چینی خوشنام !!! هوو رو داریم و کامیون پشتیبانی باربند چوبی سری 1924 یا 2624 رو که دارای کمپرسور هوای فشرده ی چندهزار لیتری هست . البته این سکو های متحرک ( کفی تریلی ها ) از بعد تعداد پرتابگر رشد کردن و به تعداد 3 سکو رسیدن . از سادگی نصب اگه بگم ، میتونید به کفی تریلی تصویر پایینی دقت بفرمایید و ببینید که اون سکو طوری جور دراومده !!! که 2 عدد از پایه های تنظیم روی هوا موندن !!! و بدین ترتیب قسمت انتهایی سکو روی شاسی خود سکو و روی کف تریلی نشسته . پایه ی سوم رو اما روی کفی تریلی قرار دادن تا با اون زاویه ی پرتاب سکو رو بتونن راحت تنظیم کنن .و برای مهار سکو از مجموعه ی جغجغه _ سیم بکسل مهار بار کفی تریلی استفاده شده ، به شکلی که میشه دید که سیم بکسل اون مجموعه از روی شاسی سکو در قسمت جلو و عقب سکو رد شده و محکم شده . البته میتونید تو این تصویر به جک هیدرولیکی تنظیم زاویه ی سکو ، کنار سکو دقت کنید که تقریبا به لحاظ عملکرد میشه به جک هیدرولیکی خودروهای باری تشبیهش کرد . البته درون نمایشگاه پهبادی وزارت دفاع نکته ی ارزشمندی وجود داشت و اون رونمایی غیر رسمی از سکوی پهبادی اختصاصی کرار بود که دارای تعداد 3 عدد سکو بود که به نظر گردان هم هستن تا بتونن سکو رو احتمالا به صورت بارگیری شده با پهباد به منطقه ی عملیاتی منتقل کنن و همینطور دارای چادر جمع شونده با پوشش ضدآب هست تا هم محموله ی اون رو حفظ کنه و هم پوشش استتاری شبیه به کشنده های تجاری _ چادری برای اون به نمایش بگذاره . در مورد سلاح های قابل حمل توسط کرار هم بحث اس دی بی ها مطرح بود و شد . به نظر اس دی بی مورد نظر شبیه به جی بی یو 39 بویینگ هست که در نمونه ی وطنی سطوح دم به نظر یکمقداری متفاوت هست . امیدوارم همانند بمب بالابان برای " این بمب فعلا بی نام " هم نام جالب توجهی ارائه بشه . نام پیشنهادی میتواند قوش ، شاهین ( شاهین ها دارای اسامی متنوعی هستند که بالابان متعلق به یکی از آنهاست ) ، لاچین و یا ... باشه . با کمی جستجو و خلاقیت ، همینطور با توجه به کاربرد تسلیحات مورد نظر میتونیم نامهای مناسبی برای تسلیحات جدید پیدا کنیم و اختصاص بدیم . https://eafworld.com/falcon-bird/
  2. 20 پسندیده شده
    زنبور قاتل چینی !!! گام به گام با پروژه چنگدو- شنیانگ جی-14 بخش دوم :  در واقع ، پیشنهاد اصلی سرطراح شرکت شنیانگ ، سازه هوایی تک سرنشین با پیشرانه دو تایی ( دوقلو ) ، در قالب جنگنده ای سنگین با وزنی درحدود 15 تن و شباهت بسیار زیاد به رپتور ، اما مجهز به پیشبال ( کانارد ) بود ، با این حال ، طراحان این شرکت چینی ، قبل از رسیدن به طرح نهایی موسوم به NEW93 حداقل 4 نمونه آزمایشی را مورد بررسی قرارداده بودند . نکته جالبی که دراین میان قابل بررسی است ، فناوری پنهانکاری مورد استفاده در این جنگنده بود که سطح مقطع راداری آن را به ادعای سازندگانش به 0/5 مترمربع رسانده است . علاوه براین ، کاربرد فناوری خروجی های بردار رانش به موجب اطلاعات منتشر شده از سوی چینی ها موجب شده تا مانورپذیری جی-14 با قدرت پیشرانش 8000 کیلوگرم ، از سوخو-27 پیشی گیرد . علیرغم تمامی خوش بینی ها در خصوص روند طراحی وتولید احتمالی جی-14 ، نگاهی به سابقه شرکتهای چینی در حوزه تولید هواگردهای رزمی ، موجب میشود که این تحلیل پدید آید که جی-14 احتمالا یک چالش جدی برای نیروی هوایی چین خواهد بود . این چالشها شامل وجود پیشرفته ترین فناوریها در حوزه مواد ،پیشرانه با کارایی بالا ، الکترونیک ،نرم افزارهای کنترل پرواز و درنهایت فناوری های مربوط به پنهانکاری است . مضاف براین ، پروژه ای در این مقیاس ، نیازمند سرمایه گذاری هنگفت و دانش قابل توجه در زمینه های مدیریت برنامه های پیچیده خواهد بود . بااین وصف ، برخی اطلاعات منتشر شده موجود نشان می دهد که چین از برخی فناوریهای در دسترس تجاری با کاربرد دوگانه و همچنین منابع سنتی تامین فناوری نظیر روسیه و اسراییل نیز بخوبی بهره برداری می کند ، هر چند دو منبع فوق الذکر ، تجربه تولید نمونه عملیاتی در چنین کلاسی از جتهای رزمی را در کارنامه خود ندارند . سه سال بعد ، سرتیپ گودین .ام . نایر در مقاله ای تایید نمود که جنگنده پنهانکاری که با شناسه XXJ شناخته میشود و به تقریب آن را می توان معادل اف-22 دانست ، در سال 2015 وارد خدمت خواهد شد ، در حالی که جانشین ستاد مشترک ارتش چین ، معتقد بود که اولین جنگنده نسل پنجم برای نیروی هوایی این کشور در بازه زمانی 2019-2017 خدمت عملیاتی را تجربه می کند . به تقریب یک سال بعد ازاین دو تحلیل ( 2006 ) ، مقاله ای دریک بولتن فناوری نظامی چینی ، به سه طرح شنیانگ جی-12 و جی-14 که توسط موسسه شماره 601 و طرح جی-13 که توسط موسسه چنگدو دنبال می شد ، اشاره ای نمود که در این میان ، تصاویر متفاوتی نسبت به طراحی جنگنده پنهانکار چینی درآن چاپ شده بود و نویسنده ادعا می نمود که جی-14 بعنوان پیشنهاد اصلی شنیانگ ، در حال رقابت برای تامین نیازمندی نیروی هوایی چین با نمونه های جی-13 و جی-12 است . در واقع ، شنیانگ پیش از این مسئولیت توسعه جنگنده سنگین جی-8 و همچنین تولید تحت امتیاز سوخو-27 اس کا تحت شناسه جی-11 را بر عهده داشت و چنگدوبعنوان شرکت رقیب ( موسسه شماره 611 ) نیز پیشبرد برنامه JF-17 را در دستور کار خو داشت. پس از دوسال از انتشار تصاویر فوق ، یعنی در ژانویه 2007 ، دوشرکت فوق الذکر ، بنا بر یکسری توافقات داخلی ،برآن شدند تا بصورت مشترک و با ترکیب تجارب بدست آمده خود در تولید جنگنده های رزمی ، برنامه تولید هواگرد پنهانکار جدیدی را برای نیروی هوایی ارتش این کشور دنبال کنند تا در سال 2015 به نیروی فوق تحویل گردد . اما ، چنگدو که سابقه طراحی جی-10 را در اختیار داشت ، با استفاده از همین تجربیات مشغول توسعه نسخه نسل چهارم دوموتوره آن با شناسه جی-13 شد و هم زمان شنیانگ نیز بر روی جنگنده ای پنهانکار در کلاس نسل 5 با شناسه جی-12و با تمرکزروی طراحی اف-22 بود ، کار می نمود ، در حالی که این اعتقاد وجود داشت که ژن اصلی هر دو برنامه ، فناوری روسی را در خود دارد . علیرغم توافق نامه اولیه هم افزایی این دوشرکت و اعلام رسمی برنامه از سوی ارتش جمهوری خلق چین برای تدوین مفهوم اولیه و سپس طراحی جنگنده نسل پنجم خود را برای نیروی هوایی و سپس تصاحب بازارصادرات نظامی ، گروه صنایع هوایی چنگدو ( با نمونه جی-20) وشرکت هواپیماسازی شنیانگ ( با نمونه جی -31) در تلاش بودند تا ابر جنگنده ای را با خاصیت پنهانکاری توسعه داده و تولید کنند . بدین ترتیب ، پس از 10 سال تلاش، طرح شرکت چنگدو ( جی-20) به ثمر رسید و پیش بینی ها درآن زمان نشان می داد که این نمونه در سال 2018 به قابلیت عملیاتی اولیه نزدیک شود ، ولی اکنون در سال 2020 ، هر دونمونه طراحی شده ، بدلیل اینکه هنوز در مراحل اولیه آزمایش قرار دارند ، چندان قابل قضاوت نیستند . با این وجود ، گمانه زنی ها نشان می دهد که جی-20 یک سیستم تسلیحاتی برد بلند با توانایی پوشش تمامی گستره حوزه اقیانوس آرام غربی (براساس ادعای چینی ها ) است و وظیفه خواهد داشت تا تاثیر سامانه های کشف طرف متخاصم را به حداقل رسانده و جی-31 نیز بعنوان یک هواگرد رزمی مکمل، تاکتیکهای ضد دسترسی و منع منطقه ای (A2AD) را به اجرا گذارد . پی نوشت : 1- ادامه دارد ..... 2 - استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9  3- انتخاب لقب زنبور قاتل ( killer bee ) برای مطلب ، اشاره ای است به یکی از القاب پیشنهادی برای اف-22 ( علی الحساب این هواگرد چینی معادل اف-22 شرقی محاسبه شده )
  3. 19 پسندیده شده
    گزارش بسیار خوبی منتشر شده از کلاس بندی جدید موشک های بالستیک بسیار خواندنی https://t.co/WpCCe3vXb3?amp=1 موشک ذوالفقار و شهید حاج قاسم سلیمانی احتمالا در رسته ۴ قرار میگرند
  4. 19 پسندیده شده
    زنبور قاتل چینی !!! گام به گام با پروژه چنگدو- شنیانگ جی-14 بخش سوم و پایانی بدین ترتیب ، در حالی که جی-20 با مقداری تفاوت ، سریعتر (سرعت 2.5 ماخ ) در مقایسه با 2 ماخ برای جی-31 است ، جنگنده چینی قابلیت رسیدن به برد رزمی 2000 کیلومتر (1242 مایل ) را در اختیار کاربران احتمالی خود قرار می دهند. درواقع ، برخی گزارش های موجود نشان می دهد که تحلیلگران ، قابلیتهای فعلی جی-31 را معادل جتهای نسل چهارمی نظیر F-15 و F/A-18 قرار میدهند و در برخی از موارد نیز پتانسیل رزمی گونه چینی را در رتبه ای بالاتر محسوب می نمایند که در این خصوص ، اف-22 یا اف-35 می تواند به یک هماورد جدی برای این محصول شرقی تبدیل گردد . اما در خصوص جی-14 ، گمانه زنی ها تا حال حاضر (2020 ) براین باور قرار دارد که این جنگنده با طول تقریبی 19.8 متر و ارتفاع 3.6 متر و دهانه بال 15.2 متر با وزن برخاستی در حدود 31000 کیلوگرم ، در ردیف یکی از جتهای رزمی با ابعاد قابل توجه قرار خواهد گرفت . مضاف براین ، تسلیحات قابل حمل طبق برآوردهای موجود ، شامل 2 تا 8 موشک هوابه هوا ، 4 تا 6 مهمات هوا به زمین ، یک قضه توپ 30 م.م و درنهایت طیف متنوعی از تسلیحات هواپرتاب سقوط آزاد یا هدایت شونده است . با توجه به ان مساله ، جی-14 را می توان در رده هواگردهای چند ماموریته طبقه بندی نمود . ضمن اینکه دقت در نوع طراحی این هواگرد رزمی ، تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که شرکت سازنده از ابتدای روند طراحی ، علاقه مندی قابل توجهی به قرار دادن مهمات قابل حمل در درون دهلیز بدنه داشته و این نیز به نوبه خود ، هدف گذاری طراحی و تولید مهمات با حجم کم را نشان میدهد ، علاوه براینکه قرار گیری مهمات در درون بدنه ، موجبات افزایش مانورپذیری و سرعت را برای این نمونه چینی فراهم می آورد . ترکیب بندی دهلیزهای حمل سلاح در جی-14 نیز جالب به نظر می رسد . براساس تصاویر منتشر شده ، جی-14 حداقل از 3 دهلیز داخلی ، شامل دو دهلیز جانبی با فضای محدودتر و قابلیت حمل یک تیر موشک هوا به هوای کوتاه برد و دهلیز میانی با قابلیت حمل 4 تیر موشک هوابه هوای میانبرد برای حمل سلاح بهره می برد و زمانی که نیازی به استفاده از قابلیت پنهانکاری نیست ، جی-14 می تواند تسلیحات اضافی و مخازن سوخت خارجی را در بخش بیرونی بدنه حمل نماید . ازآنجایی که بدنه جی -14 به احتمال بسیار زیاد با مواد ترکیبی ، شامل 36 درصد فیبر کربن ، و بخش محدودی از آلیاژ فولاد و آلومینیوم ، تیتانیوم استفاده می کند ، حدس زده می شودکه در مقایسه با نمونه های مشابه از عملکرد پنهانکاری بهتری برخوردار بوده و در برابر حرارت مقاومت بیشتری داشته و درنهایت سبکتر و مقاوم تر است . در نهایت اینکه بدلیل روابط نزدیک چین و روسیه در حوزه فناوری و کسب امتیاز تعداد قابل توجهی از فناورهای توسعه یافته توسط صنعت هوا- فضای روسیه ، می توان پیش بینی نمود که جی-14 نمونه جالبی از یک هواگرد تولید شده از فناورهای ترکیبی روسی- چینی باشد . پی نوشت : 1- بن پایه 2 - استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ MR9 
  5. 18 پسندیده شده
    در کلیپ تولیدات پهپادی وزارت دفاع پهپاد مهاجر6 با 4 بمب قائم به نمایش درآمد. در ابتدا مهاجر6 تنها به 2 بمب قائم مجهز بود که اکنون این تعداد دو برابر شده است. در قسمت توضیحات مهاجر6 اشاره شده بود هر بال دارای دو جایگاه و در مجموع چهار جایگاه است اما وزن تسلیحاتی قابل حمل این پهپاد 40 کیلوگرم بود. با توجه به اینکه مهاجر6 از بمب قائم 20 کیلوگرمی استفاده ‌می‌کند، امکان حمل 4 بمب را نداشت.پس احتمالا یا بمب سبک‌تری برای مهاجر طراحی شده بود و یا اینکه به صورت موقتی موتور روتاکس 912 استفاده می‌کرد تا موتور اصلی آماده شود. چندی پیش سپاه اعلام کرد مهاجر6 را به خدمت خواهد گرفت ولی به درخواست سپاه قرار است وزارت دفاع تغییراتی در موتور ایجاد کند. می‌توان حدس زد با توجه به تجارب جنگ سوریه، از نظر سپاه 2 عدد بمب کافی نمی‌باشد. وزن مهمات قابل حمل مهاجر6 از 40 کیلوگرم به 80 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است یعنی توان موتور 100 درصد افزایش داشته که به احتمال فراوان مداومت پروازی این پرنده هم بیشتر شده باشد. در نسخه اولیه مهاجر می‌توانست 12 ساعت در آسمان پرواز کند که با وجود دو برابر شدن توان موتور انتظار می‌رود این عدد به 24 ساعت رسیده باشد. بمب قائم در این کلیپ برد قفل بمب قائم بر روی هدف 9 کیلومتر اعلام شد. بمب قائم1، شش کیلومتر برد دارد و در برد 8 کیلومتری بر روی هدف قل می‌کند. اما در اینجا برد قفل بر روی هدف، یک کیلومتر افزایش داشته است که احتمال زیاد مربوط به بمب قائم5 باشد. قائم5 دارای برد 12 کیلومتری است. پهپاد ابابیل3 نیز به صورت رسمی از بمب قائم5 استفاده می‌کند. استفاده از بمب‌ قائم5، باعث می‌شود پهپاد مهاجر6 و ابابیل3 در یک فاصله امن از سامانه‌های پدافندی نقطه‌ای قرار گیرد و خطر انهدام کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد سایر پهپادها نیز توانایی استفاده از بمب‌های سری قائم را داشته باشند. کیفیت تصاویر اما مهمتر از افزایش میزان تسلیحات پهپادهای ایرانی، بهبود کیفیت تصاویر شناسایی توسط این پهپادها است. یکی از بزرگترین نقاط ضعف پهپادهای ساخت ایران کیفیت پایین سیستمهای اپتیک آنها بود که در این راستا وزارت دفاع با تولید اپتیک با کیفیت فول اچ دی و همچنین ساخت لینک ارتباطی جهت دریافت این تصاویر در طی دیجیتال کردن لینکها، باعث شد توان شناسایی نیروهای پهپادی کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد. اپتیک ابابیل3 در حالت زوم اپتیک مهاجر6 در حالت زوم 30 برابر متاسفانه به دلیل پایین بودن کیفیت کلیپ منتشر شده در سایت وزارت دفاع نمی‌توان کیفیت واقعی اپتیک پهپادها را مشاهده کرد.
  6. 17 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری نکته ی جدید در مورد سکوی پرتاب کرار مشخص شد که تقدیم میکنم . اگر به سکوی پرتاب کرار دقت کنیم ، مشخصا طول سکو بسیار کوتاه هست و همچنین هیچ نوع ریلی رو برای سوار کردن پهباد روی اون نمیبینیم . نکته ی جالب اینه که سکوی کرار آنقدر ساده و کاربردی طراحی و ساخته شده که تنها و تنها 4 جایگاه در حد جای گرفتن 4 عدد پین ( میله ی کوتاه و مستحکم ) فلزی برای سوار شدن پهباد و همینطور پرتاب کرار روی اون وجود داره و بجز این نقاط مشخص هیچ نوع ارتباطی بین سکو و پهباد موجود نیست . توضیحات تصویر بالا ( مطلب رو بخونید و روی تصویر زوم بفرمایید ) 1_پین های چهارگانه ی کرار و همینطور قطعاتی که مربوط به سکو هست و پهباد رو توسظ اونها روی سکو سوار میکنن . نگهدارنده ی انتهایی مثلثی شکل به صورت نیم حلقه هست که از عقب رفتن و افتادن پهباد جلوگیری میکنه . 2_ پایه های نگهدارنده ی سکو ، که در عقب سکو این پایه ها ثابت هستن ، همینطور عمده ی وزن پهباد روی این قسمت قرار میکیره . پایه نگهدارنده ی جلویی که به صورت لوله ایی و دارای لولا هستن . 3_ پایه ی های دوگانه ی جلویی در زمان پرتاب ( لانچ) پهباد و توسط هل دادن کرار ( توسط رانش موتور + رانش کمکی شتاب دهنده ) رو به جلو حرکت میکنه و میفته پایین . 4_قطعه ی اضافه شده به پایه ی جلویی و قسمت وزنه مانند انتهایی اون که بیشتر شبیه به یه میله ی کوتاه و قطور هست ، همچنین مجموعه ی نگهدارنده و مهار کننده ی پایه های جلویی سکو که روی بدنه ی سکو هست ، دارای یک قسمت فنری ( ورق فنری شکل دار ) برای جذب ضربه ی پایه و همینطور نگهداری پایه به صورت افقی هست تا این پایه ها دارای برگشت ( در اثر ضربه ی افتادن ) به سمت پهباد نشن و به کرار آسیب نزنن . به این تصویر بابت پرتاب کرار دقت بفرمایید موشک وی 1 آلمان نازی با نام بمب پرنده و پدر احتمالی موشک های کروز امروزی روی سکوی پرتاب پرتاب بمب سقوط آزاد مارک 82 توسط کرار بمب هدایت شونده و بالدار یاسین ، بارگیری شده بر کرار نقش های مختلف کرار از ضدکشتی تا ... احتمالا ، کرار در آینده بابت رهگیری و درگیری هوایی بتونه موشک های متنوع تری حمل و پرتاب کنه .
  7. 17 پسندیده شده
    موزه Military Museum of the Chinese People's Revolution موزه نظامی انقلاب خلق چین یا موزه 中国人民革命军事博物馆 به عنوان بزرگترین واصلی ترین موزه نظامی کشور چین درست در مرکز شهر پکن بنا شده است.این موزه شامل مجمومه کاملی از اطلاعات مربوط به تاریخ و جنگ افزارهای مرتبط با ارتش ازادی بخش خلق چین میباشد. ساخت این موزه از سال 1958 تا 1960 به طول انجامید و ساختمان ان در دهمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین افتتاح شد. ساختمان موزه به سبک معماری ساختمان های اداری در کشورهای بلوک شرق و در چهار طبقه شامل 10 سالن اصلی بنا شده است.بزرگترین سالن این موزه سالن تسلیحات نام دارد که دربردارنده مجموعه بسیار بزرگی از تسلیحات باستانی و انواع مختلف موشک و تسلیحات انفرادی و توپخانه همچنین مجموعه بزرگی از تسلیحات غنیمتی از جنگ با ژاپن و جنگ کره میباشد در بخشی از این سالن همچنین مجموعه از تجهیزات مرتبط با برنامه فضایی چین مانند ماهواره ها و کپسول های فضایی این کشور به نمایش عموم گذاشته شده است. مجسمه مائو در ورودی اصلی سالن اصلی معروف به سالن تسلیحات وموشک دانگ فنگ-1 در مرکز تصویر سایر سالن های دیگر این موزه عمدتا جنبه تاریخی دارند و گنجینه هایی بزرگ از نقشه ها تصاویر فیلم وکتاب ومجسمه را در خود جای داده اند. این 9 سالن هرکدام شامل موضوعاتی چون جنگهای باستان جنگ با ژاپن جنگ داخلی سال 1927 جنگ ازادسازی چین از اشغال جنگ کره وسالن دفاع ملی و سالن هدایا خارجی و سالن مجسمه ها میباشند. تسلیحات قدیمی تیربارهای مرتبط با نبرد با ژاپن نارنجک انداز ام 79 امریکایی غنیمتی از جنگ کره اولین بمب اتمی چین وتصاویر ازمایش ان خودروهای تشریفاتی مائو و ژنرال چو ته جنگنده های در خدمت ارتش چین در گذشته خودروهای زرهی و موشک ضد کشتی اچ وای-2 و سامانه پدافند هوایی سام 2 توپ های پدافند هوایی و توپ های دریایی جنگنده میگ 15 ارتش کره شمالی موستانگ غنیمتی از امریکا بمب افکن چینی اچ-6 جنگنده جی-8 چین جنگنده JJ-6 چینی وموشک بالستیک دانگ فنگ-2 در بیرون از ساختمان موزه به صورت دوره ای جنگ افزارهای مدرن چینی به نمایش گذاشته میشود همچنین یک فضا هم برای نمایش تجهیزات قدیمی اختصاص داده شده است یو-2 سرنگون شده تایوانی تانک سبک ام-24 امریکایی بالگرد تهاجمی زد-10 توپ ضدهوایی تایپ 95 هویتزر پی ال زد-05
  8. 16 پسندیده شده
    پیشران های ایرانی رونمایی شده : موتور توربوجت طلوع مورد استفاده در پهپاد کرار و موشک کروز ضد کشتی نور ________________ موتور توربوجت اوج جت آموزشی یاسین هم به گونه بدون بخش پس سوز (After burner) از این موتور تجهیز خواهند شد. ______________________________ تصویری از موتور مینی توربوفن مورد استفاده در موشک کروز سومار _________________________ موتور توربوفن سبک جهش700 استفاده از پره های توربین تک بلوری می تواند دمای ورودی به توربین را نزدیک به 30 درصد با فرض خنک کاری مشابه افزایش دهد تأثیر شگرفی در کاهش هزینه های دوره عمر، افزایش دوام و قابلیت اطمینان قطعات مربوطه در موتور دارد. رانش تولیدی با موتور جهش در حدود 500 تا 700 کیلوگرم است که امکان تأمین نیروی پیشران کافی برای پرنده هایی تا وزن 4000 کیلوگرم را ایجاد می کند. جهش700 قابلیت عملکرد مطمئن در ارتفاع بالا تا 60000 هزار پا یعنی بیش از 18 کیلومتری را دارد
  9. 15 پسندیده شده
    آیا سعودی ها موشک های یمنی رو رهگیری میکنند؟ این لحظه ورود موشک های 333 میلیمتری اسمرچ با لایه غلیظ جو: فیلم برداری در سوریه https://www.youtube.com/watch?v=rP5qBvb7J5w این لحظه ادعایی رهگیری موشک بالستیک یمنی در آسمان ریاض: https://www.youtube.com/watch?v=7H3vpZnwBdw اینم لحظه شکار یک موشک توسط سامانه پاتریوت pac-3 در تمرین واقعی: https://www.youtube.com/watch?v=KMrugIQlzOk
  10. 15 پسندیده شده
    بسم الله........ 6 شهریور 1399 ضربات سنگین النصارالله به عناصر داعش و القاعده در عملیات رزمندگان مقاومت بر علیه نیروهای داعش در شمال استان بیضا و مجاورت مارب نزدیک به 1000 کیاومتر مربع از مناطق تحت کنترل این گروهها پاکسازی شده همچنین بنا بر اعلام رسمی انصارالله 14 پایگاه نیروهای دشمن تصرف و نزدیک به 250 تن از این نیروهای کشته زخمی ویا اسیر شدن .بدین ترتیب تقریبا شمال استان بیضا از لوث وجود این گروهها پاکسازی شده است
  11. 13 پسندیده شده
    بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از هواپیماسازی هسا (دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷) دانلود یکجا تصاویر: https://www.icana.ir/Fa/File.ashx?NewsID=416008 منبع تصاویر https://www.icana.ir/Fa/News-Picture/416008/بازدید-اعضای-کمیسیون-امنیت-ملی-و-سیاست-خارجی-از-هواپیماسازی-هسا
  12. 13 پسندیده شده
    موزه Central Air Force Museum موزه Центральный музей Военно-воздушных сил РФ در شهر مونینو و در کنار اکادمی گاگارین نیروی هوایی روسیه و در 40 کیلومتری پایتخت روسیه مسکو واقع شده است. این موزه را باید بزرگترین موزه نیروی هوایی روسیه و محل نگه داری گنجینه ای عظیم از دستاوردهای هوایی شوروی سابق و روسیه کنونی دانست. برای دانستن مقدار عظیم دارایی های این موزه کافی است بدانید این محل بیش از 173 هواگرد و 127 موتور پرنده های مختلف را در خود جای داده است.علاوه برا این تجهیزات در این موزه بخش بزرگی از تجهیزات جاسوسی غرب در زمان جنگ سرد وهمچنین یونیفرم های نظامی وگنجینه بزرگی از کتاب و تصاویر تاریخی این کشور را به نمایش گذاشته است. این موزه در سال 1958 و با نمایش 6 هواپیما و تعدای تجهیزات نظامی اغار به فعالیت نمود و با گذشت زمان به دارایی ها با ارزش خود افزود.نکته قابل توجه درباره این موزه غیر عمومی بودن این موزه تا قبل از سال 1999 میباشد دلیل این امر نگه داری بخش بزرگی از فناوری های غربی و شوروی وهمچنین وجود اسناد طبقه بندی شده در این موزه بود به همین دلیل اجازه بازدید از ان فقط برای پرسنل نظامی وسیاستمداران رده بالا صادر میشد.در حال حاظر این موزه دو اشیانه بزرگ برای نگه داری تجهیزات و هواگردهای خود در اختیار دارد همچنین در فضای بیرونی این موزه میتوانید ساعت ها غرق در لذت بازدید از ده ها پرنده افسانه ای خلق شده در شوروی بشوید. یکی از اشیانه های این موزه فقط برای نمایش تجهیزات جنگ جهانی دوم اختصاص یافته است. بمب افکن افسانه ای Pe-2 شوروی بمب افکنTu-2 که نقش اساسی در بمباران برلین داشت. بمب افکن غنیمتی امریکایی B-25 جنگنده پی 63 غنیمتی از امریکا تصویری از کپسولهای فضایی USSR-1 فضای بیرونی به مساحت 20 هکتار ونمایش ده ها پرنده شرقی تصویری زیبا از هواپیما مسافربری محبوب تی یو-114 هواپیما ترابری دوزیست برییف-12 هواپیما مسافربری سوپرسونیک تی یو-144 هواپیما ترابری انتونوف -22 بمب افکن سوخوی-100 بمب افکن تی یو-22 ام بک فایر بمب افکن ازمایشی Myasishchev M-50 بمب افکن Myasishchev 3M (Bison) بالگرد میل-12 بالگرد میل-10 بالگرد میل-6 پهباد توپولف 141 با سرعت 1 ماخ و برد 1000 کیلومتر هواپیما تحقیقاتی Myasishchev M-17 هواپیما تحقیقاتی میگ 105 هواپیما دوزیست Bartini Beriev VVA-14 ادامه دارد...
  13. 12 پسندیده شده
    به نظر من همین حالا هم بایدن داره با ترامپ سر موضوع هسته ای ایران همکاری می کنه ... مسئولین فرتوت ج.ا رو شناختند ، بایدن می گه من به برجام بر می گردم تا اینها به امید بایدن هیچ کاری انجام ندهند و مثلا از NPT خارج نشوند .... ، ترامپ و آمریکا هم توی این دوماه زورشون رو می زننند تا به هدفشون برسند ... اگر تحریم های شورای امنیت برگرده ، دیگه بایدن هم بیاد می گه خب ، هم تحریم سازمان ملل و هم اجرای برجام به سبک ترامپ که یعنی ج.ا باید تعهدات رو یک طرفه اجرا کنه ... برای درک تفکر آمریکایی شما باید تاریخ روم رو بخونید ... باید کتاب های داستان و کمیک آمریکایی ها رو بخونید ... باید فیلم های آمریکایی رو ببینید ، باید تفکرات مسیحیت و آخرالزمانی و خود برتر بینی آمریکایی ها رو مد نظر قرار بدهید ، باید در مورد افسانه های یونانی و افسانه های north مطالعه کنید ...... به امید سخنان بی حاصل انتخاباتی یک لیبرال پلید مثل بایدن نشستن و سرنوشت کشور رو به این چیزها گره زدن ، حماقته ...
  14. 12 پسندیده شده
    مطالعه بفرمایید: https://pdfs.semanticscholar.org/2421/593958727b7d2264202a97b4d62f98b03ce2.pdf
  15. 12 پسندیده شده
    چین اخیرا یک بمب سرشی سنگین به نام Tianlei 500 را با موفقیت ازمایش کرده است این بمب برای هدف قرار دادن باند فرودگاه ها و از کارانداختن انها طراحی شده است به همین منظور این بمب 500 کیلوگرمی 240 بمب شدید الانفجار را در خود جای داده است.این بمب حداکثر 60 کیلومتر برد دارد و میتواند مساحتی بالغ بر 6000 متر مربع را الوده نماید در اصل از 240 بمب کوچک ان علاوه بر نابودی تاسیسات وهواپیماهای دشمن تعداد زیادی هم به صورت عمل نکرده در محیط باقی میماند که همین امر میتواند فرودگاه رابه مدت بیشتری از حالت عملیاتی خارج نماید این بمب علاوه بر بهره بردن از هدایت داخلی از اطلاعات ماهواره ای نیز برای افزایش دقت اصابت بهره میبرد..
  16. 12 پسندیده شده
    با توجه به نام گذاري اين موتور به جهش ٧٠٠ در حالي كه ميشد فقط جهش باشد ،، ميتوان اميدوار بود كه در حال توسعه ي اين موتور به جهش هاي ٨٠٠ ، ٩٠٠ و ... باشند تا ما نيز در اينده يك خانواده ايراني از اين موتور با كيفيت در اختيار داشته باشيم —————- در بخشي از فيلم منتشر شده از ساخت موتور اوج يك پيشران بزرگتر با قطر حدود يك متر كنار يكي از موتورهاي اوج قرار داشت كه بنظرم همان موتور j79 بود ،، هرچند به طور رسمي اعلام نشده ولي موتور توربوجت سنگيني كه در گذشته به ان اشاره شده بود نمونه بومي j79 است كه در اينده نزديك با نام احتمالي اوج ٢ رونمايي خواهد شد ———- پيشران AE3007 رولز رويس نيز قطعا اسيب زيادي ديده ولي به هر ترتيب بايد در حال طي كردن مسير معرفت باشد و ايضا خود گلوبال هاوك در صنايع شاهد ان شاالله
  17. 12 پسندیده شده
    اس 400 رو هیچ کس موافق نیست. همینطور میل 35 این دو برای گذشته هستن.. اما کشور به هلیکوپتر به تعداد زیاد احتیاج داره، این کاموف 226 بصورت انتقال فناوری مفید هست. پانسیر در شبکه پدافندی بقل دست سوم خرداد و باور و ... متفاوت هست از پانتسیر به صورت خسته و تنها مثل لیبی و سوریه... اف 4 هم دارد. زمان جنگ شرایک میزد. اما سوخوی 24 بمب افکن سنگین راهبردی و بسیار پرکاربردی هست. منتهی قرار به خرید باشه و فروشنده جنگنده باشند، سوخوی 34 ...
  18. 12 پسندیده شده
    سید محمد طاهری مدیرعامل پنها در مورد بالگرد صبا 248: یک تجربه فنی چندین ساله و کار دانشگاهی تقریبا جوان و صنعت در کنار هم قرار گرفت و طرح ساخت بالگرد ملی را الگو قرار داد و با الهام از بدنه بالگردهای مختلف، بالگرد صبا 248 را طراحی کردند. وجه تسمیه این عدد هم این است که این بالگرد 2 خلبان، 4 ملخ و 8 سرنشین دارد. کار ساخت بدنه بالگرد صبا شروع و بدنه ساخته شد اما در حوزه متعلقات موتور و ملخ، از یک بالگرد ایتالیایی استفاده و در نهایت بالگرد صبا ساخته شد و پرواز کرد. الان پلتفرم شماره 2 یا جدید این بالگرد در حال ساخت است و در این مرحله کاری کردیم تا این بالگرد بتواند از چند موتور متنوع بنا به درخواست مشتری استفاده کند. ضمن اینکه الان کار ساخت موتور را نیز با یک شرکت داخلی شروع کرده ایم و بعد از آن با توجه به زیرساخت ساخت ملخ کامپوزیتی در هسا، بنا داریم تا ملخ این بالگرد را نیز به صورت کامپوزیتی طراحی کرده و بسازیم. الان خط تولید بالگرد تکور را تحت عنوان پروژه طوفان در هسا داریم و در حال ساخت این بالگرد هستیم و بالگردهای 212، 214 و 206 را هم از پایه می سازیم.البته توان ساخت بالگرد 412 را نیز داریم. در بالگردهای ما هم برخی موشک ها با افزایش برد و نقطه زنی همراه بوده است و الکترواویونیک بالگردها نیز ارتقا یافته است. به نظر می آید این روند نیز بهتر خواهد شد و ما امروز عمده نیازهای روز را خودمان تامین می کنیم. در حوزه نیروی بالگردی دریایی گرچه بروز شده ایم ولی هنوز به انتظارات خودمان نرسیده ایم و سامانه های سونار و ضد زیر دریایی را باید بروزتر کنیم. در این زمینه با چند شرکت دانش بنیان صحبت کرده ایم و در حالی که این سامانه ها را بخوبی تعمیر و نگهداری می کنیم باید آنها را بروزرسانی کنیم. تا الان موتور بالگرد نساخته‌ایم اما بخشی از قطعاتی که تند مصرف هستند و نیاز به تعویض دارند ساخته شده است. این قطعات را یک شرکت خصوصی یا خود صنایع دفاعی می سازد. برای مثال توانسته ایم سامانه کنترل سوخت در موتور بالگرد را که بسیار پیچیده است و یا تستر آن را بسازیم. برای ساخت موتور بالگرد، هم با شرکت سمت ( ساخت موتورهای ایران) و هم با یک شرکت دانش بنیان مذاکره کرده ایم که نمونه ای از موتور جت توربوشفت را ارائه کرده است و الان در حال مذاکره هستم تا همین موتور را با برخی تغییرات بومی سازی کنیم. ما الان چف و فلر پیشرفته نیاز داریم و در دستور کار سال جاری هم هست که این سیستم را به عنوان آپشن روی بالگردها ارائه کنیم.
  19. 11 پسندیده شده
    سلام یادتون هست در بحث معروف 72 ساعت پیش در بروزرسانی چه چیزی خدمت شما عرض شد ؟؟ رسما" از هشت جهت جغرافیایی علیه ما تهدید وجود دارد .. الان این تهدید از جنوب لبنان یعنی 1000 کیلومتر دورتر ، منتقل شده به فاصله 50 کیلومتری جنوب ایران هر حرکتی ما در حوزه تست موشکی بزنیم یا شبکه پدافند را گسترش بدیم و یا حتی یک روزی خواستیم موشکهای خودمون آماده شلیک به سمت اسراییل کنیم ، فاصله زمانی کشف حمله برای اسراییل کوتاه تر شده ...
  20. 11 پسندیده شده
    بسم ا... خوب ، 30اوت 2020 ، سرفصل جدیدی از جنگ اطلاعاتی اسراییل علیه ایران را باز کرد نخستین پرواز رسمی خطوط هوایی عبری به ابوظبی از این تاریخ ، خط مقدم درگیری با اسراییل در کنار جولان و جنوب لبنان یک خط آمد عقبتر و رسید پشت دروازه های جنوبی ایران حالا باید دید اسراییل برنامه مستقلی برای رصد تستهای موشکی و گسترش شبکه پدافندی ما دارد یا اینکه همچنان اطلاعات را از برادر بزرگتر دریافت می کند!!!
  21. 11 پسندیده شده
    دیروز سید حسن نصرالله در سخنرانیش اشاره کرد به فشارهای اخیر. اینکه فضای مجازی و همگرایی و هم افزایی سفارت خانه های عربی و غربی ( طوریکه بیانیه ها و شبنامه ها و شایعات ضد حزب الله گویا یک متن دارند که توسط رسانه های کشورهای مختلف همون یک متن بعد از دست به دست شدن میشند منبع پمپاژ علیه حزب ) به نهایت حد خودش رسیده و سید هم مثل همیشه به این دروغها و شایعات و تهاجمات و نامردیها اشاره کرد که چقدر دارند ظلم میکنند به حزب الله ولی باز هم گفت که تمام مشکل اینجاست که اگر حزب الله همین امروز اعلام کنه متعهد به اسراییل هست ناگهان تبدیل میشه به محبوب همین سفارتخونه ها و دیگه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و ولی موضع حزب الله زمانی که ضعیف بود ایستادن در کنار حق بود و حالا هم که هر روز دارند حزب الله را از ناوهای فلان کشور و بهمان قدرت میترسونند یا تحرکات و فشارهای فلان سازمان و نهاد و یا حضور فلان مقامات سیاسی و اعلایمه ها؛ موضع همون موضع هست بدون ترس و واهمه چون حتی اگر یک نفر هم در این مسیر کنارش بمونه باز هدف براش تفاوتی نمیکنه. نکته اینجاست بسیاری در جهان عرب و لبنان و منطقه این دشمنیشون در مورد گروه ها و شخصیت هایی مثل حزب الله دیگه بر سر منافع وابسته به غربشون هم نیست. مشکلشون اینجاست حزب الله به عنوان آخرین شعله کم رمق مردانگی و شرافت و کرامت و عزت داره آزارشون میده چون به این شعله سنجیده میشن. اگر نباشه این شعله کم رمق دیگه چیزی برای محک شرافت و مردانگی و عزت باقی نمیمونه که این ها را آزار بده و از این رو این همه دشمنی و تلاش را دارند برای خاموش کردن این آخرین شعله موجود. بعدش راحت تر اگر آینه ای نباشه برای بازنمایاندن این صفات و یا اگر سنجه ای نباشه برای وزن کردن این صفات راحت تر میتونند غرق بشند در لجنیاتی که الان درش غرق هستند.
  22. 10 پسندیده شده
    نقطه عطف نوسازی خودروهای زرهی Strf90 در تاریخ 27 آگوست سال 2020 ، ارتش سوئد صدمین خودرو رزمی cv90 (Combat Vehicle 90 به سوئدی: Stridsfordon 90 مخفف Strf90 ) نوسازی شده را تحویل گرفت. وزرات دفاع سوئد قرار داد بروز رسانی 288 دستگاه خودرو رزمی cv90 را با شرکتهای BAE Systems Bofors و BAE Systems Hägglunds در سال 2016 منعقد کرد. تولید اولین سری خودروهای نوسازی شد cv90 در سال 2019 اغاز شد و پیش بینی میشود این روند تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. در اوت سال 2020 نیروهای مسلح سوئد آموزش واحدهای که خودرو رزمی Strf90 نوسازی شده را تحویل گرفته اند را آغار کرده است. این برنامه نوسازی و بهینه سازی شامل زیر سیستم های فرعی خودرو و سیستم های پشتیبانی فرمان میباشد. شرکت Bofors مسئول نوسازی بخش برجک و شرکت Hägglunds نوسازی بخش شاسی را انجام میدهد. خودروهای رزمی Strf90 از اواسط دهه 90 وارد ارتش سوئد شدند در نتیجه برای ادامه خدمت نیاز به نوسازی و بهینه سازی برخی قطعات خودروهای رزمی Strf90 ضروری است. لنا جانسون ، مدیر پروژه در وزرات دفاع دراین باره می گوید: خوشحال کننده است که ما اکنون به یکی از مهمترین اهداف در پروژه رسیده ایم ، نیروهای مسلح هم اکنون می توانند آموزش سربازان و واحدها با وسایل نقلیه نوسازی شده را انجام دهند ، که گامی مهم در برنامه ارتش است." توماس کارلسون مدیر پروژه در هر دو شرکت Bofors و Hägglunds می گوید : " عامل موفقیت این پروژه همکاری نزدیک بین شرکت ها با وزارت دفاع و نیروهای مسلح سوئد است." پروژه نوسازی خودروهای زرهی Strf90 نتیجه همکاری موثر نیروهای مسلح ها، وزرات دفاع و شرکتهای BAE Systems Bofors و BAE Systems Hägglunds است.
  23. 10 پسندیده شده
    تانک VT-4 ساخت چین و متعلق به ارتش سلطنتی تایلند
  24. 10 پسندیده شده
    خوب طبق معمول خبرنگاران ایرانی منظور و کلمات جابجا میکنند اصل صحبت وزیر دفاع در خصوص ذوالجناح از نظر ارتفاع و محموله شبیه به ماهواره بر سیمرغ است که ۹۰ درصد منظورش مدار ۵۰۰ کیلومتری به بالاست و توان حمل محموله سیمرغ بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرمه تا طول ۲۶ متری سیمرغ البته ظاهرا برای ماهواره های کوچک تر قاصد نقش سفیر رو بازی میکنه ( تقریبا ماهواره هایی با وزن ۱۵تا ۵۰کیلوگرم اگر محموله های پرتاب موفق سفیر ۱ در مدار تزریق شده در نظر بگیریم ) https://www.aparat.com/v/WfOzD/ایران_وزیر_دفاع_امیر_حاتمی%3A_ماهواره_بر_ذوالجناح گمانه زنی شخصیه احتمالا نمونه سوخت جامد ماهواره بر قاصد سپاه حول حوش قطر ۱ متر باشد تقریبا هم اندازه قطر موتور سلمان البته در بعضی از اندازه گیری که خارجی ها انجام قطر سلمان تقریبا ۱ متر بوده و قطر موشک شهید حاج قاسم به ادعا فابین هاینز ۹۰ سانتی متر است احتمالا در نسخه ۱۸۰۰ کیلومتری موشک افزایش قطر داشته باشیم http://www.b14643.de/Spacerockets/Specials/SalmanTVC_motor/index.htm https://mobile.twitter.com/fab_hinz/status/1296385598207324160
  25. 10 پسندیده شده
    نحوه تعیین مرز دریایی براساس کنوانسیونهای بین المللی پذیرفته شده 1- خط مبداء : خطی که حدود خارجی دریای سرزمینی و سایر مناطق دریای دولت ساحلی از ابتدای آن شروع می شود . - طبق ماده 5 کنوانسیون 1982 : خط مبداء عادی برای دست یابی به عرض دریای سرزمینی ، خط پست ترین جزر آب در امتداد ساحل که توسط دولت ساحلی تعیین می شود 2- آبهای داخلی : طبق قرارداد 1982، آبهای داخلی ، آبهایی هستند که در پشت خط مبداء و میان خط مبداء و ساحل بدنه خشکی قرار گرفته اند . - در این منطقه دولت ساحلی حاکمیت کامل دارد و ورود و خروج هرگونه شناور خارجی باید با هماهنگی کشورساحلی باشد . 3- دریای سرزمینی : نخستین منطقه بعد از خط مبداء / در کنوانسیون 1982 ، عرض دریای سرزمینی 12 مایل دریایی و حداقل 3 مایل دریایی تعیین شده است . دولت ساحلی در این منطقه حق اعمال حاکمیت مطلق و انحصاری دارد در سطح آب / فضای بالا / بستر و زیر بستر 4- منطقه نظارت : منطقه مجاور دریای سرزمینی / در قرار داد 1982، عرض این منطقه 12 مایل پس از دریایی سرزمینی تعییین شد . - دولت ساحلی حق حاکمیت محدودتری دارد / این منطقه جزء دریای آزاد محسوب نمی شود و دولت ساحلی در زمینه اعمال قوانین گمرکی ، مالی ، بهداشتی و مهاجرتی در آن حق اعمال نظر دارد . 5- منطقه انحصاری – اقتصادی : این منطقه بر اساس قرار داد 1982 ، (ماده55) در ماوراء و مجاور دریای سرزمینی قرارردارد و منطقه نظارت بخشی از آن بحساب می آید . -حد این منطقه از خط مبداء 200 مایل (321 کیلومتر)