فرمانده نیروى هوایى ارتش گفت: نخستین پرواز هواپیماى رادارگریز ایران، سوم خرداد در تهران انجام مى شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، امیر سرتیپ حسن شاه صفى در حاشیه رژه روز ارتش جمهورى اسلامى ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این هواپیما از دید همه رادارها پنهان است افزود: طرح هاى ما در این زمینه وسیع تر است که بعد از تائید و تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار مى گیرد.
وى گفت: بعد از پروازهاى آزمایشى این هواپیما، پرواز با سرنشین اجرا و تولیدات ترکیبى با هواپیماهاى دیگر نیز انجام مى شود و در اختیار وزارت دفاع قرار مى گیرد.
امیر سرتیپ شاه صفى درباره علت پرواز نکردن 140 فرونده جنگنده در مراسم رژه امروز گفت: شرایط بین المللى براى دید و پرواز باید به اندازه اى باشد که هواپیماها بتوانند همدیگر را ببینند.
وى با بیان این که به علت گرد و غبار، دید هواپیماها بین 1500 تا دو هزار متر بود افزود: نبود دید چشمى و سرعت بالاى هواپیماها، موجب جلوگیرى از پرواز هواپیماها شد.
فرمانده نیروى هوایى ارتش با بیان این که در انجام رژه هاى هوایى استفاده از رادار مطرح نیست گفت: همه یگان ها آمادگى رژه هواى داشتند و حتى از زمین هم بلند شدند.
وى اضافه کرد: هواپیماها در منطقه شرق حرم مطهر نیز قرار گرفتند؛ اما با این وجود لیدر دسته پروازی، رژه هوایى هواپیماها را صلاح نداشت.
امیر سرتیپ شاه صفى گفت: امروز قرار بود، بیش از 200 هواپیما از جمله 140 جنگنده براى ماموریت هاى مختلف در رژه از زمین بلند شوند که به علت دید کم نتوانستند.
وى گفت: این رژه به تاریخ دیگرى موکول شد و احتمال دارد در سوم خرداد و یا 31 شهریور این رژه هوایى انجام شود.
سرتیپ شاه صفى در ادامه با بیان این که نیروى هوائى ارتش در زمینه ساخت هواپیماهاى جنگنده، بمب افکن، شکارى و رهگیر فعالیت مى کند افزود: مهمترین این هواپیماها صاعقه و هواپیماى رادارگریز است و قرار بود یک اسکادران از هواپیماهاى صاعقه پرواز کنند.
فرمانده نیروى هوایى ارتش گفت: امسال این نیرو چندین مانور مشترک و انفرادى با حضور نیروهاى زمینی، هوائى و سپاه پاسداران برگزار
http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=187307
به بخش اخبار نظامي انتقال يافت.
Babakim1
جناب اسکای هاوک به نظر شما بهتر نبود به جای تولید قاهر که تولید انبوهش با اما و اگر همراه است و هزینه تولیدش به خاطر رعایت موارد پنهان کاری بسیار گران و از طرف دیگر اقتصاد ما تحمل تولید انبوه چنین هواگردی را ندارد و بهتر نبود از طرح تایگر یا صاعقه استفاده می کردیم و با تغییراتی که در آن لحاظ می شد می توانست مانند یک رهگیر تمام عیار ظاهر بشه پیشنهاد من این هست که تایگرهای کنونی و در حال تولید مانند صاعقه به هشدار دهنده های راداری و حرارتی و آیووینک جدید تجهیز بشن و غلاف راداری برد بلند برای این جنگنده ساخته بشه و محل قرارگیریش میتونه زیر دماغه یا زیر بدنه جنگنده باشه تا توانایی حمل و شلیک موشک های دوربردی ماننند فکور را داشته باشه و برای جبران کمی برد رزمی می توان به مخزن های قابل حمل و یا صاعقه های در حال تولید را به مخازن تطبیقی تجهیز کرد و یا در پایگاهای نزدیک مرز مستقر کرد اگر ما در دهه گذشته چنین برنامه ای داشتیم و تمامی تایگرها را ارتقاء می دادیم و صدها صاعقه را با چنین توانایی تولید می کردیم ( به دلیل هزینه پایین ساخت و تولید) دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای جرئت تهدید ما را نداشتند البته شما ماموریت قاهر را نفوذ به خاک دشمن در نظر گرفتین که با توجه قدرت هوایی و پدافندی دشمنان ما و نبود پشتیبانی و سرکوب هوایی و پدافندی دشمن به نظر من خوش باورانه هست بهتر هست ماموریت تهاجم را به موشک ها ی بالستیک و کروزهای پنهان کار راداری با هدایت ترکیبی سپرد