فرمانده نیروى هوایى ارتش گفت: نخستین پرواز هواپیماى رادارگریز ایران، سوم خرداد در تهران انجام مى شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، امیر سرتیپ حسن شاه صفى در حاشیه رژه روز ارتش جمهورى اسلامى ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این هواپیما از دید همه رادارها پنهان است افزود: طرح هاى ما در این زمینه وسیع تر است که بعد از تائید و تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار مى گیرد.
وى گفت: بعد از پروازهاى آزمایشى این هواپیما، پرواز با سرنشین اجرا و تولیدات ترکیبى با هواپیماهاى دیگر نیز انجام مى شود و در اختیار وزارت دفاع قرار مى گیرد.
امیر سرتیپ شاه صفى درباره علت پرواز نکردن 140 فرونده جنگنده در مراسم رژه امروز گفت: شرایط بین المللى براى دید و پرواز باید به اندازه اى باشد که هواپیماها بتوانند همدیگر را ببینند.
وى با بیان این که به علت گرد و غبار، دید هواپیماها بین 1500 تا دو هزار متر بود افزود: نبود دید چشمى و سرعت بالاى هواپیماها، موجب جلوگیرى از پرواز هواپیماها شد.
فرمانده نیروى هوایى ارتش با بیان این که در انجام رژه هاى هوایى استفاده از رادار مطرح نیست گفت: همه یگان ها آمادگى رژه هواى داشتند و حتى از زمین هم بلند شدند.
وى اضافه کرد: هواپیماها در منطقه شرق حرم مطهر نیز قرار گرفتند؛ اما با این وجود لیدر دسته پروازی، رژه هوایى هواپیماها را صلاح نداشت.
امیر سرتیپ شاه صفى گفت: امروز قرار بود، بیش از 200 هواپیما از جمله 140 جنگنده براى ماموریت هاى مختلف در رژه از زمین بلند شوند که به علت دید کم نتوانستند.
وى گفت: این رژه به تاریخ دیگرى موکول شد و احتمال دارد در سوم خرداد و یا 31 شهریور این رژه هوایى انجام شود.
سرتیپ شاه صفى در ادامه با بیان این که نیروى هوائى ارتش در زمینه ساخت هواپیماهاى جنگنده، بمب افکن، شکارى و رهگیر فعالیت مى کند افزود: مهمترین این هواپیماها صاعقه و هواپیماى رادارگریز است و قرار بود یک اسکادران از هواپیماهاى صاعقه پرواز کنند.
فرمانده نیروى هوایى ارتش گفت: امسال این نیرو چندین مانور مشترک و انفرادى با حضور نیروهاى زمینی، هوائى و سپاه پاسداران برگزار
http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=187307
به بخش اخبار نظامي انتقال يافت.
Babakim1
منظور من استفاده از غلاف قابل حمل راداری بود یعنی به صورت ماژولار هر وقت نیار بود نصب بشه و در مواردی که نیاز به رادار نیست از نصبش صرف نظر میشه و جایگاهش میتونه بین چرخ جلو و پایلون حمل بمب باشه در واقع دماغه به علت کوچی ظرفیت راداری تا برد80 کیلومتر را داره در صورتی که غلاف محدودیت وزنی و اندازه را ندارد و در مورد موشک فکور تایگرها توانایی حمل قاصد یک تنی را دارند حالا چطور پیشران ضعیفش اینجا مطرح نیست ولی برای فکور450 کیلویی پیشران ضعیفی داره یعنی قابلیت حمل دو موشک فکور در پایلون حمل بمب وجود داره
شماره 1:جایگاه حمل غلاف راداری هست - شماره2: جایگاه حمل 2 موشک فکور - شماره3: محل نصب باک سوخت هستش و موشک سایدنواندر را می شود بر نوک بال نصب کرد - شماره 4: فضای خالی برای نصب باک های سوخت بیشتر هست
به حمل موشک سنگین ماوریک زیر بال تایگر تایوانی توجه کنید
تایگر تونایی برخاست تا 3 تن را داره و اگر وزن غلاف راداری را 500 کیلو و دو موشک فکور 900 و دو موشک سایدنواندر 200 کیلو و دو باک 500 لیتری در زیر هر بال را یک تن در نظر بگیریم چیزی در حدود 2/5 تن محموله میشه
و در مورد قاهر که نقش تهاجمی و پشتیبانی نزدیک قائل هستین با وجود برتری هوایی دشمن نقش تهاجمیش با تردید مواجه و برای پشتیبانی نزدیک در دریا هم اگر منظور ناوگان دشمنه که انواع کروز و بالستیک برای این کار داریم و اگر هم دفاع هوایی در دریا باشه به علت ارتفاع کم پرواز رادار و اپتیکش محدود خواهد شد در حالی که جنگنده های دشمن از ارتفاع بالاتر با رادار و اپتیک پیشرفته زودتر اون را کشف می کنند حالا ناتوانی حمل موشک فکور هم بر ضعف ذاتیش اضافه می کنه
شما کدام را ترجیح می دین امکان تولید صدها تایگر با مزیت های فوق یا طرحی مثل قاهر که هنوز هم پرواز نکرده و تا حالا هم بودجه سنگینی را برای تحقیقاتش بلعیده و بعد از هشت سال آیندش مبهمه