وقتی چشم ها محصور جادو می شود فرق بین واقعیت و فریب غیر ممکن است
در بازار شعار معرفی وجود دارد که می گوید " تبلیغات همه چیز هست و همه چیز تبلیغات"
پیرو صحبت ها و پیشرفت های ترکیه نکته ای به نام تبلیغات و ارائه محتوا وجود دارد که خیلی از بحث ها رو تحت تاثیر قرار می دهد
یک ارائه خوب می توان یک جنس بد را چند برابر قیمت ارزش گذاری کند و یا یک جنس خوب را نابود کند
در مورد ترکیه تبلیغات به عنوان یک ابزار مهم به خوبی استفاده شده است
بازوی اصلی تبلیغات بروشور و تصاویر و کارهای گرافیکی است که تنها در نمایشگاه نفت و گاز تهران بصورت محدود این گونه ارائه را مشاهده کردم و این جای تاسف دارد که چرا ما در بحث ارائه محصولات اینگونه ضعیف عمل می کنیم
کیفیت تصاویری گرفته شده از محصولات کاملا حرفه ای و در سطح بسیار بالایی قرار دارد
کار گرفیکی و تصحیح در تصاویر مشهود بوده و پای کارها و محتواهای بعدی است
فایل بروشورهای تولید با کیفیت بالا در اینترنت و منابع ترکی یافت می شود
و مشخصا کار گرافیکی خوبی روی انها صورت گرفته است
از نظر روانشناسی هم روی بروشورها کار شده است و کاری جذاب تولید شده است.
اما اگر کمی دقت کنیم شیوه تولید گرافیک بهتر درک می شود
مثال 1
بمب های مارک که هوشمند و هدایت لیزری شده اند
تصویر اصلی
تصویر بروشور شده
مثال 2
بمب های مارک که هدایت لیزری شده اند از نوع دیگر
تصویر اصلی از یک بمب در نمایشگاه گرفته شده و بعد از کارهای گرافیکی در قالب بروشور استفاده شده است.
بروشور
http://firatcams.com/portfolio/roketsan/
https://www.roketsan.com.tr/wp-content/uploads/2019/07/july2016.pdf
تصویر های بروشوری از یک حالت بمب، در هر دو تصویر هواپیماها متفاوت ولی بمب ها یکسان هستند
مثال 3
پهباد ساخت ترکیه AKSUNGUR
تصویر اصلی
ابتدا حذف پس زمینه
و بعد تصاویر گرافیکی که از این تصویر بیرون آمده است
مثال 4
پهباد دیگر ترکی AKINIC
اصل تصویر که کمی کار گرافیکی برای نشان دادن اجزا به آن اضافه شده است ولی اصل عکس پهباد و پس زمینه ثابت مانده است
بعد از حذف پس زمینه پوستر ها ایجاد شد
حالا برای من یک کار این شکلی از محصولات ایرانی بیاورید؟
در حوزه های دیگر و غیر نظامی آیا کار گرافیکی خوبی پیدا می کنید؟
در اروپا وآمریکا بیش از 50 سال هست که کار گرافیکی و تغییر در عکس انجام می شود و این موضوع در مجلات نظامی و غیرنظامی و... مشهود دیده می شود
کار گرافیکی افراد ناآشنا و عادی را به راحتی فریب می دهد و تنها کسانی که اصالت کار را بشناسند می توانند تشخیص دهند چه میزان حقیقت پشت تصویر وجود دارد
اما سوال دوم چرا در کشوری مثل ترکیه و اروپا و امریکا اینطور بر تبلیغات کار شده و سواد تبلیغاتی خود را بالا برده اند ؟ ولی در ایران و روسیه چنین چیزی به هیچ عنوان رشد نکرده است؟ سواد تبلیغاتی را که جستجو می کند؟ آیا بازار انحصاری و عدم رقابت سبب آن است؟
باتشکر از زحمات جناب @MR9
پیشنهاد می کنم تاپیکی با مضمون "ارائه محتوا و کار گرافیکی در صنایع نظامی" ایجاد بشه تا بشه بصورت یکپارچه کارهای انجام شده و اصول و مثال های کار تبلیغاتی در اون بحث بشه
هجمه رسانه ای و استیصال روانی
قسمت دوم: تفکیک لایه های دردها و احساسات و تفکیک ریشه های هر مشکل
وقتی مشکلات پیچیده است دنبال یک راه فرار گشتن و پاک کردن صورت مساله اشتباه ترین کار هست
بلکه باید ایستاد و مشکل رو حل کرد هرچند انرژی نداشته باشیم و به استیصال رسیده باشیم
اولین گام درک این نکته که کسی مشکلات ما را حل نمی کند و معجزه ای جز ما مشکل را حل نخواهد کرد
و همیشه هستند افرادی که مسخره می کنند و طعنه می زنند ولی اقدام درست را باید خودمان درک کنیم و به آن باور داشته باشیم
دومین گام تفکیک مشکلات هست
وقتی می خواهیم این مشکل رو حل باید اون رو به قسمت های ساده تر تفکیک کرده و راه حل های ساده برای اون انتخاب کنیم و اگرنه حل ما غیر ممکن و نشد می گردد
سومین گام دسته بندی و مستندسازی راه حل ها برای مرور در آینده نزدیک و دور است تا دوباره مجبور به دوباره کاری نشویم و وقتی هجمه به ما برخورد کرد با نیم نگاهی به راه حل خودمان را باز یابیم و اسیر احساس نشویم و اگر در این هجمه ها نکته جدیدی گفته شد آن را سریع دریابیم و راه حل های خود را ارتقا دهیم ( که راه حل ها بسته به زمان، تجربه و مکان نیاز به ارتقا دارند)
در سیستم های آتش نشانی و اورژانس همیشه دستور العمل های اماده هست تا در اوج گیجی و هیجان درست ترین کار صورت گیرد با کمترین اشتباه
این دستور العمل ها را در نیروهای نظامی می بینیم بویژه خلبانان
حالا وضعیت ایران و تحلیل لایه های درد به بخش های ساده
- فشار اقتصادی و فاصله طبقاتی و فساد
- تهدید نظامی و بهم خوردن موازنه
- مقایسه پیشرفت نظامی و غیرنظامی کشور با کشورهای اطراف
- ضعف شدید رسانه ای
- نبود یک پلن و مسیر آینده امیدبخش
- ریا ، ادعا و بی عملی مسئول نماها در مقابل مشکلات و تهدیدها و تکرار اشتباهات
- فشار به متحدین مقاومت و نگرانی از نابودی آنها
- و مواردی که دوستان باید اضافه کنند و ترس ها، نگرانی ها و دردهایشان را که در دل همین احساساتشان می چرخد را لیست کرده و بدون نتیجه گیری اعلام کنند
این مسائلی که گفته شد با هم درگیرند ولی راه حل های متفاوت و جواب های متمایز دارند که اگر هرکدام جداگانه تحلیل و حل شود، استیصال از بین رفته و تصویر واضحی از واقعیت بدست خواهد آمد این بحث علارغم قرار گیری در جنگ رسانه شامل بحث نبرد هیبریدی هم می شود
این راه حل ها کلی هست ولی با یکم جزئ نگری کامل تر و آرامش بخش تر می شوند
در بحث اقتصادی راه حل مبارزه با فساد، ایجاد شفاف سازی، کمک شبه کوپنی به اقشار ضعیف
در بحث موازنه نظامی راه حل ایجاد سناریو برخورد، بویژه در مرزهای طرف مقابل و زدن آرکیو و یا شار تیم های جاسوسی در خاک همسایگان
در بحث مقایسه با دیگران راه حل همین تاپیک این مطلب را ارائه داده است، شیوه رسانه ای باید اصلاح شود و سواد رسانه ای بالا رود
در بحث ضعف رسانه راه حل همین تاپیک این مطلب را ارائه داده است، شیوه رسانه ای باید اصلاح شود و سواد رسانه ای بالا رود
در نبود یک مسیر امید بخش راه حل برنامه ها و مسیر اهداف کلی و عمل به اونها و نشون دادن آینده (پوستر مسیر آینده یک نمونه هست)
در بحث مسئول نماها راه حل اجبار به عذر خواهی، استعفا و محاکمه این افراد
در بحث فشار به مقاومت راه حل بازنگری به همه فرود و فراز ها در تجربه یمن، لبنان و سوریه و اشغال افغانستان و عراق
این موارد رو مطالعه کنید تا راه حل ها و بحث ها را از دل اصل تاپیک ها ببینید
دیر وقت است، امیدوارم دوستان نگران یا امیدوار لیست دردها و راه حل ها را کامل تر کنند و به جای اه و افسوس تحلیل واقع بینانه و مهندسی بدهند که مسیر درست چیست
یادمان باشد همه چیز را قاطی کردن می شود آش با یه من روغن