در ادامه‌ی معرفی توپ‌های CWIS توپ Meroka رو بررسی می‌کنیم.
توپ Meroka، توپی است 12لوله‌ای با کالیبر 20 میلیمتر از سری توپ‌های CWIS که در نیروی دریایی اسپانیا استفاده می‌شود. توپ‌های این سیستم از نوع Oerlikon می‌باشد. این سیستم برای مقابله با موشک‌های ضدکشتی و یا سایر تسلیحات هدایت‌شونده‌ی دشمن طراحی‌شده‌است. علاوه‌براین از این توپ می‌توان جهت مقابله با هواپیماها، کشتی‌ها، شناور‌های کوچک، مین‌های شناور دشمن و اهداف ساحلی استفاده‌کرد.
این سیستم جهت استفاده در شناورهای نیروی دریایی اسپانیا طراحی شده و قابلیت نصب شدن روی ناوهای محافظ و یا شناورهای بزرگتر را داراست.

عبارت Meroka (این عبارت از کلمه‌ی آلمانی Mehrrohrkanone به معنی توپ چند لوله گرفته‌شده‌است.) برای تسلیحاتی مانند توپ Nordenfelt نیز کاربرد دارد اما در اصل برای معرفی سیستم دفاعی CWIS اسپانیایی کاربرد دارد.
این توپ بر خلاف توپ‌های Gatling gun از لوله‌های واحد تشکیل‌شده که به صورت تک واحدی عمل شلیک را انجام می دهند. در این سیستم لوله‌های توپ به صورت اریب قرار‌گرفته‌اند تا بتوانند منطقه‌ی وسیع‌تری را زیر آتش بگیرند. لوله‌های توپ بر روی برجک متحرکی قرارگرفته‌اند که این برجک توسط سیستمی راداری و حرارتی کنترل می‌شود.
نوع ابتدایی توپ از سیستم راداری off-mount استفاده‌می‌کرد اما بعدها سیستم راداری on-mount باند I شرکت Lockheed Electronics تحت عنوان PVS-2 Sharpshooter جایگزین سیستم قبلی شد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند هدف را از فاصله‌ی 5 کیلومتری شناسایی کند، در توپ Meroka فاصله‌ی شلیک به هدف 1500 تا 500 متر است. ورژن‌های بعدی توپ دارای سیستم هدف‌گیری لیزری است که این امر سیستم را در برابر اقادامات الکترونیکی دشمن مقاوم می‌سازد. آخرین تغییراتی که در این سیستم انجام شده شامل استفاده از سیستم هدف‌گکیری لیزری ساخت اسرائیل و استفاده از سیستم‌های الکترونیکی جدیدتر ساخت خود اسپانیا می‌باشد.

مشخصات:
توپ: 20 میلیمتری Oerlikon
وزن: 4500 کیلوگرم
زاویه‌ی توپ: 15- تا 85+ درجه
چرخش افقی: 360 درجه
سرعت گلوله: 1290 متر بر ثانیه
سرعت شلیک: 1440 گلوله بر دقیقه
تسلیحات: گلوله‌ی APDS-T
برد موثر: در صورت استفاده از گلوله‌ی APDS-T (0.102کیلوگرمی) 1500 تا 2000 متر
سیستم رهگیری: رادار باند I PVS-2 Sharpshooter، سیستم حرارت‌یاب Indra

منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meroka_CIWS
استفاده از مطلب بدون ذکر نام مترجم و سایت میلیتاری مجاز نیست.