IRINavy

Navy
  • تعداد محتوا

    800
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    9

IRINavy آخرین امتیاز شما در روز 9 اردیبهشت 1393

IRINavy شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

6,201 Excellent

درباره IRINavy

  • رتبه حساب کاربری
    Navy

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. سلام   از توجه و لطف مدیران ارشد و زحمتکش میلیتاری بویژه برادر رضا تشکر میکنم. علیرغم اینکه حقیر لیاقتش رو ندارم اما ایشون بنده رو مورد لطف قرار دادند.   التماس دعا
  2. بسم رب الشهداء   جهت بالا آمدن تاپیک           ========================================================================================       میدان نفتی و گازی مشترک سلمان (ساسان سابق) در سال 1344 شمسی با ذخیره بیش از 4 میلیارد بشکه نفت و 5.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در جنوبی ترین نقطه آبهای کشورمان در خلیج همیشه پارس کشف شد.     سکوی نفتی سلمان؛ 1389     سکوی گازی سلمان؛ 1389     سکوی نفتی سلمان و تاسیسات حفاری مجاور آن؛ 1391     سکوی گازی سلمان و اماکن زیستی آن؛ 1391       میدان سلمان با میدان ابوالبخوش امارات متحده عربی مشترک می باشد.   پایه های سکوی گازی سلمان و سکوی اماراتی که در دوردست مشاهده می شود.     سکوی اماراتی     مرز دریایی جمهوری اسلامی ایران مشعل جلویی متعلق به ایران و مشعلهای پس زمینه اماراتی است.       در صبح روز 29 فروردین ماه 1367 تفنگداران دریایی امریکا با حمایت ناوگان دریایی این کشور به تاسیسات میدان سلمان حمله کرده و ضمن انهدام تاسیساتش، آن را برای ساعاتی به اشغال خود درآوردند.           یادگاری نیروهای امریکایی!          نمونه ای از مهمات بجا مانده و عمل نکرده  امریکایی ها      
  3. سلام     تصویری قدیمی از AB-212 مسلح        
  4. سلام       باله ها هنگامیکه موشک داخل لانچر قرار دارد به حالت جمع شده هستند و زمانیکه موشک از لانچر خارج می شود باز میشوند.   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/noormissile.jpg][/url]
  5. سلام     سی کینگ + فجردریا        
  6. سلام   از عنایات آل سعود به ملت ایران     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/2647-200.jpg][/url]   نمونه ای از مهمات غنیمتی در عملیات بیت المقدس
  7. سلام   از دوست عزیزم، محمدجان (الو) بابت درج این خبر ممنونم.  :rose:   اما من فکر نمیکنم و چندان خوشبین نیستم که خط مشی تبلیغی رده های بالا در این زمینه تغییری بکنه! ... برای اونها حفظ طبقه بندی اطلاعات مهمتر از تبلیغات در رسانه هاست!  همان زمان که عملیات آزادسازی کشتی ایران گیلان انجام شد من دقیقا خاطرم هست که حتی اجازه نداده بودند قضیه خبری بشه بخصوص که در ایام تعطیلات نوروز هم بود ولی امیر سیاری با جسارت خاصشون از روابط عمومی نیرو خواستن تا خبر و تصویر تهیه کنن و در اختیار رسانه ها قرار بدن! چند ماه بعد هم تبلیغات نداجا یک مستند تقریبا یک ساعته و مفصل از هر دو عملیات (ایران گیلان و کشتی چینی) با نام "مدار 7 درجه" ساخت اما طبق معمول فقط یک خلاصه 15 دقیقه ای از اون پخش شد که در لینک زیر میتونید ببینید!   http://www.military.ir/forums/topic/24842-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C/   ----------------------------------------------   وقتی درباره ارائه اسناد و اطلاعات دوران جنگ دست به عصا و با وسواس زیاد عمل می کنند چه توقعی دارید که از عملیاتهای حال حاضرشون بشنوید!؟ :|
  8. سلام مجدد   محمد جان این بحث افزایش رده که میفرمایید و مثال زدید به قول خودتون مربوط به درفشانی های رسانه ایه. شما حتما دیدید هیچگاه بصورت رسمی این اتفاق نیافتاده... من خیال کردم منظورتان این است که مثلا در یک تاریخ خاص بخشنامه ای صادر شده که مثلا از امروز به فلان شناور به جای x بگوییم y ... که خب چنین چیزی نداشتیم. مثلا همین الوندها از ابتدایی که آمدند تا کنون رده بندی شون بصورت رسمی تغییری نداشته مگر همان تبدیل DE به FFG که ناشی از تغییر رده بندی امریکایی ها بوده و تا به امروز هم تغییر نکرده. درباب اظهارنظرهای بی پایه و اساس رسانه ای واقعا حق با شماست ... بعنوان مثال من وقتی شنیدم در اخبار میگفت ناو بالگردبر خارک داشتم شاخ در می آوردم که چطور یک ناو لجستیکی شده بالگرد بر!!!! از این موارد ما فراوان داریم که فرمودید....     درباره ناوچه هم و یا کلا هر واژه تخصصی در هر زمینه ای که باشه میشه از دو جنبه بررسیش کرد. یکی از حوزه زبانشناسی هست که ببینیم آیا واژه ای که بعنوان معادل لغت بیگانه انتخاب شده از نظر معنایی با اون سنخیت داره یا خیر... که عرض کردم ناو و ناوچه چه ماجرایی دارند  دوم اینکه اهل اون فن و تخصص از ابتدای امر از چه واژه هایی و به چه صورتی استفاده کردند که برای این منظور من به سراغ کتابها و مجلات قدیمی نیروی دریایی شاهنشاهی رفتم تا ببینم از ابتدا چگونه ترجمه و معادل سازی کرده اند.... که این هم مختصری عرض شد.     محمد جان؛ من همچنان با این مساله مشکل دارم که ما واژه ناوچه رو یک رده خاص از شناورها بدونیم و همه حرفمم هم همین بود که ناوچه معادل یک رده خاص نیست... بخصوص که شما اون رو برای رده کروت درنظر گرفتید که ما برایش لغت پاس ور را از ابتدا داشته ایم.... ضمنا نحوه کاربرد لغت ناوچه آنطورکه از گذشته ها تا به امروز بوده چیز دیگری میگه.... ما ناوچه توپدار داشتیم ناوچه لجستیکی داشتیم ... ناوچه موشک انداز داشتیم ... این ها هیچکدام کروت نبوده اند!
  9. محمد جان سلام... میشه این جمله رو بیشتر توضیح بدید...  از قدیمی ترین منابع به جا مانده که همان کتاب دریابد فرج الله رسایی است تا اسناد و مدارک دوران جنگ و پایان آن هیچ نشانه ای از تغییر رده بندی و افزایش اون پیدا نکردم.... عناوین اطلاق شده به شناورهامون هم اصلا تغییر نداشته...    در مورد ناوچه هم آن چیزی که ازابتدا (دوره پهلوی اول) در ایران رواج داشته رو خدمتتون عرض کردم و منابع اون رو هم معرفی کردم ... البته فرصت نداشتم از کتاب دریابد رسایی اسکن کنم ولی در اون کتاب قسمتی درباره لغات و اصطلاحات نیروی دریایی در زمان رضاشاه دارد که دقیقا ناو و ناوچه را آنطوریکه عرض شد تعریف کرده. اگر آنطورکه شما میفرمایید کروت ها را ناوچه بنامیم پس چرا از بدو ورود کلاسهای کیوان، پروین، کمان، 65 فوتی، 50 فوتی و ... به آنها ناوچه اطلاق شده؟ درحالیکه وقتی در کتب قدیمی از ناوهای بایندر و نقدی و ورود به خدمتشون صحبت میشه اونها رو ناو پاس ور عنوان میکنه که از قضا لفظ پاس ور معادل صحیحتری برای کروت بنظر میاد و وظیفه اونها رو که گشت زنی و حفاظت از سواحل هست رو بدرستی معنا میکنه   همچنین عمده فریگیت های حال حاضر جهان در محدوده 3000 تا 4500 تن هستند و ابدا نمی شود به آنها ناوچه گفت!؟ منابع انگلیسی نیز فریگیت های محدوده 1000 تا 2000 تن رو لایت فریگیت می نامند و ناوهای کلاس الوند ما را لایت فریگیت میگن   ضمنا شما بهتر از بنده میدونید که تعریف و تقسیم بندی شناورها به فریگیت و دیسترویر و کروت و .... برمبنای نوع ماموریت و به تبع آن نوع تسلیحات شناور هست نه صرفا تناژ آنها...   خوشحال میشم در این زمینه منابعی معرفی کنید تا بیشتر بخوانم...   ارادتمند :rose:
  10. سلام   عجب داستانی شده این بحث ناو و ناوچه و ناوشکن و غیره و ذلک... من بارها سعی کردم این مساله رو توضیح بدم؛ این بار هم توضیح مختصری خواهم داد.     عمده مشکل بر سر این هست که ناوچه یعنی چه و ناوشکن چرا استفاده می شود.   در عرف بین المللی دریانوردی نظامی یکسری رده بندی هایی داریم که برمبنای ماموریت، تسلیحات و تناژ شناورهای نظامی به آنها اطلاق میشود. کاملترین لیست این رده بندی ها رو میتونید در لینک زیر بیابید. Hull Classification Symbol @ Wikipedia این رده بندی ها همان اسامی آشنای دیسترویر، فریگیت، کروت، میسل بوت و ... هستند.   ما در زبان شیرین فارسی به همه شناورهای سطحی نظامی اعم از رزمی یا پشتیبانی بصورت عام ناو می گوییم. این ناو می تواند فریگیت باشد، دیسترویر باشد، نیروبر باشد، لجستیکی باشد و یا هر نوع دیگر. پسوند چه در زبان فارسی مصغر است و برای کوچک کردن معنای کلمه پس از آن میآید. مثل کتاب و کتابچه، دفتر و دفترچه، قالی و قالیچه و امثالهم.... ارتباط بین ناو و ناوچه نیز از همین جنیس هست. همانطور که ناو بمعنی هرگونه شناور نظامی است؛ ناوچه بمعنی هرگونه شناور سطحی نظامی کوچک، اعم از رزمی یا پشتیبانی است. پس ناوچه بمعنی رده خاصی از شناورها یا نوع معینی از آنها نیست... پس اینکه هرازگاهی در فضای مجازی میبینیم به ناوهای فریگیت که از حدود هزار و خورده ای تن (کلاس الوند) تا حدود 4هزار و خورده ای تن (مثلا Oliver Hazard Perry Class) هستند؛ ناوچه گفته میشه که کاملا غلط است. درحالیکه ما معادل فریگیت را داریم که ناومحافظ هست که ازقضا بدرستی نوع ماموریت فریگیت ها که همان محافظت و اسکورت شناورهای تجاری و نظامی هست را میرساند. در زبان انگلیسی برای واژه های ناو و ناوچه معادل دقیق و کاملا مشابه نداریم ولی میتوان با اغماض آنها را معادل ship و boat دانست؛ البته نوع نظامیشان! در تاریخ دریانوردی نظامی ایران که از دوره پهلوی اول آغاز شده نیز اگر نگاه کنیم این مساله رو میبینیم. برخی تصور میکنند اینکه به شناورهای کلاس پیکان یا همین کلاس قائم و مانند آنها که در انگلیسی boat میگویند، ناوچه گفته می شود، پروپاگاندا رسانه ای جمهوری اسلامی است یا توسط فرماندهان برای شیره مالیدن بر سر ملت و بزرگنمایی داشته هایمان بکار می رود. در حالیکه همانطورکه گفته شد اگر به تاریخ نیروی دریایی شاهنشاهی نگاهی بیاندازیم می بینیم که این شناورها از بدو ورودشان چه بصورت رسمی و چه در منابع مکتوب ناوچه خوانده شده اند. مانند ناوچه های کلاس کمان و کلاس کیوان و کلاس پروین و 65 فوتی و 50 فوتی و 85 تنی و 40 تنی و ناوچه های گارد ژاندارمری و غیره. تا به امروز نیز به همین شیوه خوانده شده اند.   بعنوان نمونه می تونید به کتابها و منابع قدیمی تاریخ دریایی ایران که عمدتا در دهه 50 شمسی به چاپ رسیده اند مراجعه کنید مانند 2500 سال بر روی دریاها - تالیف دریابد فرج الله رسایی (فرمانده اسبق نیروی دریایی شاهنشاهی) -1350 تاریخ نیم قرن نیروی دریایی ایران - تالیف دریادار کمال حبیب اللهی و عده ای از افسران نیروی دریایی شاهنشاهی -1355 تاریخ دریانوردی ایرانیان - جلد دوم - اسماعیل رایین - 1356 نشریه پیک دریا - نشریه رسمی نیروی دریایی شاهنشاهی و....     مورد مشابهی هم درمورد واژه ناوشکن داریم... باز تصورات غلطی درباره علت اطلاق لفظ ناوشکن به ناوهای کلاس الوند (سام سابق) داریم. اگر مجددا به همان منابع مکتوب فوق یا لینکی که در ابتدا ارائه شد مراجعه بفرمایید متوجه خواهید شد که ناوهای کلاس الوند آن زمانی که ساخته شدند و به ایران آمدند در رده DE بمعنی destroyer escort و یا ocean escort طبقه بندی می شدند. اما پس از سال 1975 که نیروی دریایی امریکا رده بندی شناورهایش را تغییر داد این ناوها در رده فریگیت قرار گرفتند. icon_arrowd  (به نقل از لینک بالا)   در ایران برای عبارت DE یا دیسترویر اسکورت ترجمه ناوشکن سبک یا ناوشکن پاس ور برگزیده شد که این را میتوان در همان منابع تاریخی بوضوح یافت.  این نامگذاری که بنظر صحیح نمی آید تا به امروز در ادبیات نیروی دریایی ما بکار می رود... درواقع مشکل اینجاست که ما از ابتدا ترجمه صحیحی از فریگیت نداشتیم و این اسم تقریبا غلط تا به امروز بصورت یک غلط مصطلح استفاده شده است.... البته برخی ها سعی کردند که آن را اصلاح کنند و فریگیت را ناوچه ترجمه کردند!!! که این نیز غلطی بزرگتر است و توضیح داده شد. اما بنظر می رسد ترجمه امروزی ناومحافظ صحیح تر، کامل تر و گویاترین ترجمه برای فریگیت باشد اما هنوز فراگیر نشده و در ادبیات رسمی نیروی دریایی ما وارد نشده است.
  11. حریم دریایی و هوایی 20 درصدی جمهوری اسلامی ایران در دریای کاسپین    
  12.   علیک سلام   شناورهای نظامی براساس اینکه برای چه ماموریتی بکار خواهند رفت و چه وظایفی رو بعهده خواهند گرفت طراحی میشوند... طبیعتا متناسب با آن تسلیحات موردنیاز برایشان درنظر گرفته می شود و در نتیجه در محدوده معینی از وزن قرار می گیرند. رده بندی شناورها و مقایسه میان آنها نیز برهمین اساس شکل میگیرد.
  13. بحث رجیستر سی کینگ ها اشتباهایی از جانب بنده داشت! که از همه دوستان عذر میخوام  :-( و به این شکل تصحیح می کنم.   آمار بالگردهای هوادریا - دی ماه 1359 [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-dey59.jpg][/url]   آمار بالگردهای هوادریا - خرداد 1361 [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-khordad61.jpg][/url]   بالگردهای سانحه داده مانند 318 که در 12 اردیبهشت 61 بر روی بوشهر سانحه داده بود در لیست حذف شده اند. بالگردهای وی آی پی نیز بعدا به 319 و 320 تغییر داده شدند.
  14. طرح های استتار مورد استفاده تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-02.jpg][/url]     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-06.jpg][/url]     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-01.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-07.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-05.jpg][/url]     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-03.jpg][/url]     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/Nedaja-CamoPattern-04.jpg][/url]